(فطوبى لمن احبه و اطاعه و ویل لمن ابغضه و عصاه
و لنعم ما قیل
ولدته فى حرم الا له امه - و البیت حیث فنائه و المسجد
بیضاء طاهرة الثیاب كریمة - طابت و طاب ولیدها و المولد
فى لیلة غابت نحوس نجومها - و بدت مع القمر المنیر الاسعد
مألف فى خرق القوابل مثله - الّا ابن آمنة النبى محمد (صلّى اللّه علیه و اله و سلّم)
و قال محمد بن منصور السرخسى
على ما فی دیباچة شرح نهج البلاغة للعلامّة الخوئى
ولدته منجبته و كان ولادها - فى جوف كعبته افضل الاكنان
و سقاه ریقته النبى و یالها - من شربة تغنى عن الالبان
و در قصیدۀ فاخرۀ میلادیه علاّمة عصره حاجى میرزا اسماعیل شیرازى است ان یكن یجعل للّه البنون فتعال اللّه عما یصفون
فولید البیت احری ان یكون - لولی البیت حقأ ولدا
لا عزیر لا و لا این مریم
هذه فاطمة بنت اسد - اقبلت تحمل لاهوت الا بد
فاسجد و اذ لاله فیمن سجد - فله الاملاك خرت سجدا
مذ تجلى نوره فى آدم الخ)
و در خصایص فاطمیه آمده است كه ولادت حضرت امیر المؤمنین علیه السّلام ده سال پیش از بعثت بود یعنى حضرت رسول سى ساله بود كه حضرت امیر متولد شد و این مخدره قبل از ظهور نبوت و كسوۀ رسالت عقیدهاش در كمال متانت و صلابت بود كه نزدیك خانۀ كعبه چنین فرمود و از ما فى الضمیر خود سخن گفت كانها پیش از ولادت فرزندش خود را به دایرۀ این شریعت داخل كرده و انتظار می كشید تا آن بزرگوار وی را دعوت به نبوت نماید.
پس از دعوت اول كسی كه بیعت كرد با مخالفت مردان و زنان قریش و دشمنان نادان آن زن مكرمۀ معظمۀ بود . بعد از خدیجه بنابراین تقریر فاطمه بنت اسد تا زمان رحلتش و غالب روزكارش به اطاعت سید مختار و امتثال امر پروردگار مشغول بود. همچنین هیچ زنى در امت او این مقدار بعد از حضرت خدیجه به حمد و ثنای خداوند مشغول نبود و عمل بایمان و احكام صادره آن ننمود پس استحقاق آن داشت كه پیغمبر رحمت آن قسم مرحمت در حق او منظور دارد و برایش زبان به دعا و ترحیم و استغفار گشاید و بوى تلقین ولایت نماید و دین پاك او را تكمیل كند.
و بروایت دیگر در شفیر قبر فاطمة نشسته فرمود انبك انبك على لا عقیل و لا جعفر و چنین زنى كه سلوك و خلوص و كردار و رفتارش با جناب سید ابرار در تمام عمر با كمال شوق چنین باشد و فاطمه زهرا را خاصه و خلاصۀ وجود مسعود و جوهر صافى و حقیقة حقۀ مصطفوى بداند و رضایت خاطر آنجناب را در دوستى فاطمۀ زهرا و خدمتگذارى او بفهمد با آنكه مادرى ندارد چگونه میشود از ملازمت و مصاحبت وى گریزان شود پس از اخبار كثیره و آثار معتبره معلوم است .
بعد از ولادت فاطمۀ زهرا علیه السّلام فاطمه بنت اسد در این هشت سالی كه در مكه مشرفه بود و در مدت اقامتش تا چند سالی که تا رحلتش باقی مانده بود در مدینه بسار کوشش می کرد بهمان ملاحظة كه در خدمتگذارى پیغمبر داشت در خدمت آن مستوره كبرى قصورى نورزید و خدمت خود را در خدمات شایسته به حضرت فاطمه در مكۀ معظمه و در طریق هجرت و مدینۀ طیّبه كوتاهى و دریغ نداشت پس گمان نمیكنم زنى بعد از خدیجه بجلالت قدر فاطمة بنت اسد برسد
"فعلیها من الصلوات ما طابت و من التحیات ما طهرت ما دام النجوم انارت و الافلاك دارت"