• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 2452)
چهارشنبه 14/12/1392 - 22:5 -0 تشکر 686912
سوره 6. انعام آیه 93

سوره 6. انعام آیه 93
 
آیه  
 
وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى‏ عَلَى اللَّهِ كَذِباً أَوْ قَالَ أُوحِىَ إِلَىَّ وَلَمْ یُوحَ إِلَیْهِ شَىْ‏ءٌ وَمَن قَال سَأُنْزِلُ مِثْلَ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَلَوْ تَرَى‏ إِذِ الْظَّلِمُونَ فِى غَمَرَتِ الْمَوْتِ وَالْمَلَئِكَةُ بَاسِطُواْ أَیدِیهِمْ أَخْرِجُواْ أَنفُسَكُمُ الْیَوْمَ تُجْزَوْنَ عَذَابَ الْهَوْنِ بِمَا كُنْتُمْ تَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ غَیْرَ الْحَقِّ وَكُنتُمْ عَنْ ءَایتِهِ تَسْتَكْبِرُونَ‏
 
ترجمه  
 
و كیست ظالم‏تر از آنكه بر خدا دروغى بست و یا گفت: به من وحى شده، در حالى كه چیزى به او وحى نشده است. و نیز آن كس كه گفت: به زودى من هم مثل آنچه خدا نازل كرده نازل مى‏كنم. و (اى پیامبر!) اگر ببینى زمانى را كه ستمگران در سكرات مرگ قرار گرفته و فرشتگان (براى قبض روح آنان) دست‏هاى (قدرت) خویش را گشوده و فرمان جان دادن مى‏دهند (و مى‏گویند:) امروز به خاطر نسبت‏هاى ناروا كه به خداوند مى‏دادید و از آیات او سرپیچى مى‏كردید، به عذاب خواركننده كیفر داده خواهید شد.
 
نکته ها  
 
در شأن نزول این آیه چنین آمده است: شخصى به نام «عبدبن سعد» از نویسندگان وحى بود. رسول خداصلى الله علیه وآله او را به خاطر خیانتى طرد كرد. او هم مردم را جمع كرده و مى‏گفت: من نیز مى‏توانم آیاتى مثل قرآن بیاورم. 
بعضى هم شأن نزول آیه را ادّعاى پیامبرى «مسیلمه كذّاب» دانسته‏اند كه در اواخر عصر پیامبر صلى الله علیه وآله پیش آمد و آیه را مدنى پنداشته‏اند كه به امر پیامبر در اینجا گنجانده شده است. 
«غَمَرات» از «غمره»، به‏معناى شداید لحظه‏ى مرگ است كه انسان را در كام خود فرومى‏برد. 
برخى از مدّعیان پیامبرى عبارت بودند از: مسیلمه در یمن، أسود عنسى در یمن، طلیحه اسدى در بنى‏اسد. [415] 
امام صادق علیه السلام فرمود: مراد از عذاب هون، مرگ در حال تشنگى است. [416] 
امام باقرعلیه السلام كسانى را كه بى‏جهت ادّعاى امامت كنند، از مصادیق این آیه دانسته‏اند. [417] 

415) تفسیر مراغى. 
416) تفسیر نورالثقلین. 
417) تفسیر عیّاشى. 
 
پیام ها  
 
1- افترا به خداوند ظلم فرهنگى است و ادّعاى رهبرى از سوى نااهلان، بزرگ‏ترین ظلم است. «و مَن أظلم ممّن افترى... أو قال اوحى الىّ» 
2- دشمن حقّ، یا حقّ را پایین مى‏آورد، یا خود را بالا مى‏برد. ابتدا مى‏گوید: قرآن افسانه است، اگر موفّق نشد، مى‏گوید: من هم مى‏توانم مثل قرآن حرف‏هاى جالب بزنم. «سأنزل مثل ما أنزل اللّه» در جاى دیگر مى‏خوانیم: «لو نشاء لقلنا مثل هذا» [418] 
3- مدّعیان ناأهل ودروغین مناصب دینى، بدجان مى‏دهند. «ولو ترى اِذِالظّالمون...» 
4- كیفرهاى اخروى از لحظه‏ى مرگ شروع مى‏شود، به كافران مى‏گویند: جان بده، بمیر، «أخرجوا أنفسكم» كه همراه با نوعى تحقیر است. 
5 - روح انسان از جسم او مجرّد و مستقلّ است. «أخرجوا أنفسكم» 
6- كیفر توهین به‏وحى ودین، عذاب مهین وخواركننده است. «تجزون‏عذاب‏الهون» 

418) انفال، 31. 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.