کد:
48715
پرسش
با سلام وخسته نبا شید
در دین مبین اسلام كسی كه نماز را سبك می شمارد نسبت به كسی كه نماز(قبول دارد) نمی خواند وكسی كه نماز را اصلاً قبول ندارد ونمی خواند چگونه است ودر دومورد اول كدام یك باتوجه به احادیثی كه ازائمه اطهار منقول است بدتر است؟ (لطفا ًبه طور كامل توضیح دهید)
پاسخ
با سلام و عرض تحیت!
سه دسته مورد نظر شما هستند:
1 - دستهای كه نماز را سبك میشمارند: این افراد، شدیداً در معرض خطر هستند؛ زیرا سپر محافظ خود را كه همان نماز است، گاه از دست می دهند؛ و لذا ممكن است هدف آسیب و ضربه دشمن (شیطان) قرار گیرند.
در روایات از این دسته و كار آنها تعبیر به "تهاون" و "استنخاف" شده است، و لوازم خطرناكی بر آن بر شمردهاند؛ مانند این كه "شفاعت شامل آنها نمیشود" و "با پیامبر در كنار حوض كوثر قرار نمیگیرد" و "بركت از عمر و روزی آنها گرفته میشود" و "سیمای صالحان نخواهد داشت" و "دعای او مستجاب نمیشود" و "مرگ و برزخ خوشایندی ندارد" و "در روز قیامت حسابرسی سخت از او میشود، و دچار رنج و عذاب میگردد".
2 ـ در روایات "تارك نماز" را كافر تلقی كردهاند.
در روایت است كه: «بین الإیمان و الكفر ترك الصلاة»
در قرآن كریم داریم كه ترك نماز باعث ورود به جهنم میشود.(مدثر/42)
3 ـ كسی كه اعتقادی به نماز ندارد. این دسته اگر بدانند كه این انكار در حقیقت انكار خدا یا رسول است، بلا اشكال كافرند.
بعید است كسی با وجود این كه نماز از احكام ضروری دین اسلام و از مسلمات اسلامی است و در همه ادیات الهی به نوعی وجود داشته و دارد، بتواند بگوید من با وجود اعتقاد به خدا و پیامبر(ص)، به نماز اعتقاد ندارم.
اگر چه ظاهراً تفكیكی از این بعد بین "تارك نماز" از روی سستی و بی توجهی و بین "تارك نماز" به سبب انكار آن نشده است، ولی باید گفت از قرائن موجود در روایات برمی آید كه تعبیر به كفر برای دسته دوم به معنای شدت اهتمام شرع به نماز است، ونه این كه واقعا كفر به معنای فقهی بر آنان صادق باشد. شاید بتوان گفت: این نوعی كفر اخلاقی است.
به هر حال، شبهه ای نیست كه دسته اخیر از دو دسته اول وضع بدتری دارد، و سپس دسته دوم و بعد از او دسته اول قرار دارد.
دسته اول، و پس از او دسته دوم، ممكن است روزی بر سستی اراده خود غالب شوند و به نماز و عمل به وظائف شرعی خود روی آورند، ولی دسته سوم، به سبب عدم اعتقاد و ایمان راه را بر خود بسته است.
این دسته هم كفر عملی دارند و هم كفر اعتقادی.
برای بررسی این موضوع میتوانید از كتاب حدیثی "میزان الحكمة"، جلد5، ص402 تا ص407 و بحارالانوار، ج83، ص21 مراجعه داشته باشید.
كامروا باشید.
مشاوره مذهبی ـ قم.
مشاور :
موسسه ذکر
| پرسش :
سه شنبه 21/11/1382
| پاسخ :
يکشنبه 26/11/1382
|
|
|
0
سال
|
معارف اسلامي
| تعداد مشاهده:
99 بار