• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 6580
تعداد نظرات : 457
زمان آخرین مطلب : 3451روز قبل
حجاب و عفاف

برای رسیدن به تو ، راه هایِ زیادی است و زیباترین راه همدل و همرنگ شدن با توست.

یک بار همرنگِ تو یک بار هم دل …

من همرنگِ آن مکعبِ پر انرژی مشکی میپوشم ، هزاران بار لبیک گو انتظار میکشم تا در نهایتِ دلدادگی با تو یکی شوم.

دلِ من آنجاست . آن جایی که مهمانی اش مشکی بیرون در آوردم و سفید پوش هفت دور دیوانگی را به چشن بنشینم.

این تضاد رنگ ها نیست ! این آزمایش عینِ ایمان است … باید خود را بیازمایم ، بیشتر … شاید مهمان شدنم نزدیک باشد … شاید.

.
.
.
.
و چه شیرین تر ، از روزی که لباس ِ سپید عروسی بر تن کردم

همراهی دارم که بیشتر مرا با چادر مشکی ام انس داده است

چادر مشکی ام را دوست دارد ، و حجاب را با عفاف دوست می دارد…

.
.
.
.
خدایا ، در این مهمانی ، هر دوی ما را بطلب.

مناسبت نوشت : عیدِ همگی مبارک . خیلی دوست دارم امسال هم تصاویر متحرک اعیاد طراحی کنم اما اصلا مجالی نیست.

دل نوشت: خدا نصیب کرده و امسال برایِ کودکان دبستانی به بهانه پیش نماز احکام میگویم ، آنقدر انرژی ام هر روز بالا تر میرود که ایمان
دارم سجاده کوچکِ بچه ها هم یکی از زیباترین راه ها برایِ رسیدن به اوست…
لبخندشان ، سوال هایِ کنجکاوانه و نگاه هایِ پاکشان ، از خدا شرمنده ام میکند . چقدر از من تا تو فاصله است؟؟؟….

چهارشنبه 21/8/1393 - 16:38
حجاب و عفاف

 


بــه مناسبتِ بارانِ بهاری . . . حجاب چتر است

 .

 .

و خداوند زنان را به حجاب امر نموده است آنجاییکه می فرماید:

« وَ قُلْ لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنُ أَبْصَارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوْجَهُنَّ وَ لا یُبْدِیْنَ زِیْنَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَی جُیُوْبِهِنَّ » (نور:۳۱)

.

« به زنان مؤمن بگو: چشمهای خود را (از نامحرمان) پایین اندازند، عورت های خود را حفظ نمایند و زینت خویش را آشکار نکنند

مگر آن مقدار که ظاهر است و روسری هایشان را بر گریبانشان بیندازند. »

 

چهارشنبه 21/8/1393 - 16:37
حجاب و عفاف

مـטּ یکـ زنمـ .پر از حس زیبایے.

مـטּ هم دوستـ دارم کـ موهایم کمے هوا بخورد .این روزها هم کـ خودتـ
می دانی گرما طاقتـ مے برد

مـטּ خیلے وقتـ استـ که حتے کسے نمی داند موهایمـ چه رنگے دارد.تمام مردهایے ک مبهوتـ تو می شوند من را با اخم بدرقه مے کنند.

مـטּ آدم مومنے نیستمـ ولے گناه فردے را به گناه اجتماعے ترجیح مے دهم

مـטּ اگر بخواهم سقوط کنم دستـ آدم هاے دورو برم را هم نمے گیرم تا سقوط کنند چون آن ها را دوستـ دارم
گرماےِ زیر چادر دوچندان است رفیق ولے حرارتِ نگاه هاے مختوم به لذت دیگرے ویرانگرتر استـ

 

پ.ن : مـن دخترم از نسل حـوا با ظرافت ها و زیبایـﮯ هاامــآ زیبایـﮯ های مـن رازهایـﮯ هستند محرمانه!خالقـمــ سفارش کرده جز برای محارمـ فاششان نکنمـ

چهارشنبه 21/8/1393 - 16:34
حجاب و عفاف

ermia@elalyekinaطرحی مشترک از دلپریزاد و مجاهد سایبری

عصر عجیبی است. ماشا الیلیکینا خواننده و بازیگر روس به اسلام گروید و حجاب را برای خود انتخاب

 کرد؛  گلشیفته فراهانی بازیگری شرقی به هالیوود مهاجرت کرد و حجاب را، نه به

 عنوان مسئله ای دینی بلکه به عنوان مسئله ای که با فرهنگ کشورش در آمیخته

 کنار گذاشت. .

و عجیب تر ، ارمیا کشورش را ترک میکند تا به گفته خود به یکی از بزرگترین آرزو هایش که خوانندگی است دست یابد !

حجاب او در شبکه بهایی من و تو  سوالاتی در ذهن بینندگانِ داخل و خارج ایجاد میکند.

عده ای جبهه سیاسی گرفته و برخی انسان دوستانه برخورد کرده و حقِ انتخاب و آزادی در پوشش را به او میدهند.

اما حیا، پوشش و حجاب تعریفی دارد که متاسفانه حجاب دوستان نیز به اشتباه پوشش ظاهری میپندارند! اسلام از حجاب در پوشش و

در درون تاکید دارد و حیا را ظاهری و باطنی تعریف کرده است.

هرچند ارمیا، خواننده به اصطلاح محجبه در آکادمی گوگوش با لباس هایی چسبنده ، بندن نما و آرایشی غلیظ حاضر شده است.

میخواهم از نگاه ِ سیاسی به این موضوع نپردازم و برایِ تناقضات او پاسخی از نظر دین اسلام بیاورم.

با مطالعه مقالات موافق و مخالف این دوگانگی در اعتقادات به چشم می آید . جایی خواندم گفته بودند یکی از دلایل حجاب ارمیا

نظر همسرش است که دوست ندارد به صورت دیگری فعالیت کند. این همسرِ آلمانی که حتی دینش مشخص نیست چگونه به

حجاب علاقمند شده است؟

به گفته ارمیا: همیشه آرزوی شرکت در مسابقه آکادمی گوگوش را داشته است اما به دلیل داشتن حجاب خود را وارد این عرصه نمی کرد. مشوق اصلی او همسر وی بوده و او معتقد است داشتن حجاب و خوانندگی تضادی با دین داری ندارد و موجب نمی شود انسانی که دین دار است خود را از شادی ها محروم کند!، و دین تنها برای عزا و غم نیست.!!

نمیدانم او برای تضاد چه معنایی دارد اما اگر اعتقادش اسلام است (که تنها اسلام حجاب را به این سبک توصیه کرده است) پس در کنار آن

به حجب و حیا و خوانندگی آن هم به گونه ای که باعث غنا میشود توصیه نکرده است!

پس خوانندگی آن هم به این سبک و تقلید صدای خوانندگانِ زن … چطور توجیه میشود؟؟

و به راستی اگر مسلمان است مرجع تقلیدش چه نظری دارد؟

اگر صدای آنان (زنان) باعث لذت بردن و تهییج شهوت نامحرم شود، جایز نیست حرام است.
آیات عظام فاضل، صافی، خامنه ای، نوری، امام خمینی، تبریزی، وحید، بهجت و سیستانی – ۱
آیة الله مکارم: خیر، جایز نیست-۱
پی نوشت:
۱٫ فاضل، جامع المسائل، ج۱، س۲۱۸۲؛ صافی، جامع الاحکام، ج۲، س۱۶۸۱؛ خامنه­ای، اجوبة الاستفتاءات، س ۱۱۴۵؛ نوری، استفتاءات، ج۲، س ۵۴۵؛ امام، استفتاءات، ج۳، (احکام نظر)، ۵۷ و ۶۵؛ تبریزی، استفتاءات، س۱۰۵۸؛ دفتر: وحید، بهجت و سیستانی.
۲٫ مکارم، استفتاءات، ج۲، س۷۶۴ و ج۱، س۷۸۵ و دفتر استفتاءات.

در مطلبی که نوشته دوستِ ارمیا در دوران مدرسه بود خواندم با صدایِ خوش و زیبایش در نمازخانه قرآن میخوانده است.

ارمیا قرآن را قبول دارد؟طبیعتا صدای هر زنی اگر خارج از عرف باشد مانند آواز خوانی و با کرشمه وناز صحبت کردن،

پس مورد تحریک مردهای نامحرم است و لذا قرآن اینگونه سخن گفتن را بر زن حرام نموده وفرموده است :
یَا نِسَاءَ النَّبِیِّ لَسْتُنَّ کَأَحَدٍ مِّنَ النِّسَاءِ إِنِ اتَّقَیْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَّعْرُوفًا.(سوره اجزاب آیه ۳۲)اى همسران پیامبر! شما همچون یکى از زنان معمولى نیستید اگر تقوا پیشه کنید؛ پس به گونه‏ اى هوس ‏انگیز سخن نگویید که بیماردلان در شما طمع کنند، و سخن شایسته بگویید!

و در روایات نیز احادیثی چون حدیث زیر وجود دارد:

 

رسول خدا (ص): در شب معراج که به آسمانها رفته بودم ملکوت زنی را دیدم که سر تا پایش تماما به شکل سگ بود و آتش از پائین اش داخل می شد و از دهانش خارج می شد و تازیانه های سهمگین ملائکه ی غضب هر لحظه بر سر آنها نواخته میشد ، نعره و صدایشان عالم را گرفته بود. از جبرئیل پرسیدم این شخص کیست؟ گفت: او زنی بوده که در دنیا آوازه خوانی یا نوازندگی می نموده است.
[حیوة القلوب (علامه مجلسی ره ) باب معراج ، عیون الاخبار الرضا (ع) ، بحارالانوار جلد ۸ صفحه ۳۰۹]

 

ارمیای عزیز، چطور ممکن است صدایِ شما که نعمتی الهی است اینگونه استفاده شود و مفسده ای هم بر آن مترتب نگردد؟؟؟

چهارشنبه 21/8/1393 - 16:31
حجاب و عفاف

نویسنده دلپریزاد

مستند فقهی وجوب پوشش بانوان در هنگام نماز چیست؟
پرسش
مستند فقهی وجوب محجبه بودن زن در هنگام نماز را برای اینجانب بیان کنید؟
پاسخ اجمالی
دلائل مربوط به حجاب زن از دو منظر قابل بررسی است:
۱. دلائل حجاب زن در غیر نماز
۲. دلائل حجاب زن در نماز
از جمله دلائل حجاب زن در نماز می‌توان به روایاتی اشاره کرد که در این‌باره رسیده است. در این روایات که به برخی از آنها اشاره می‌شود؛ احیاناً برای زن در این حالت دو یا سه لباس شمرده‌اند که با توجه به نوع پوششی که لباس‌ها ایجاد می‌کنند می‌توان نتیجه گرفت که؛ پوشش زن در حال نماز همان چیزی است که فقها از قدیم تا به امروز به آن فتوا می‌دهند.
پاسخ تفصیلی
یکی از احکام فقهی دین اسلام، سَتر(پوشش) است. پوشش در اسلام مخصوص زنان نبوده و مردان نیز پوشش اسلامی خاص خود را دارند.[۱] یکی از احکام ستر و پوشش، پوشش در حال نماز است. شاید بتوان حکمت آن‌را این‌گونه بیان کرد که انسان‌ها وقتی در مقابل خداوند قرار می‌گیرند، اگر چه هیچ نامحرمی هم نباشد و یا در مکانی به تنهایی مشغول اقامه نماز هستند، ولی وقار و شخصیت یک مسلمان اقتضا دارد تا در محضر الهی با نهایت حیا و احترام حاضر شود، شاید هم با استفاده از وجوب پوشش در حال نماز بتوان چنین نتیجه گرفت که فایده پوشش در مرحله اول حفظ همین شخصیت و وقار باشد و در مرحله دوم پوششی در مقابل نامحرمان!
دلائل مربوط به حجاب زن از دو منظر قابل بررسی است؛ اول: دلائل حجاب زن در غیر نماز، دوم: دلائل حجاب زن در نماز. قسمت اول به تنهایی بحث مفصلی را می‌طلبد که مورد این سؤال نیست،[۲] اما درباره قسمت دوم به‌طور ویژه دلائلی استناد شده است:
۱٫ اجماع و اتفاق مسلمانان: همه فرقه‌های اسلامی اتفاق نظر دارند که در دین اسلام؛ زن باید در هنگام نماز؛ پوشش خاصی داشته باشد.[۳]
۲٫ روایات: روایاتی در این باب وارد شده که به تبیین لباس زن در هنگام نماز پرداخته است. در این روایات که به برخی از آنها اشاره می‌شود؛ احیاناً برای زن در این حالت، دو یا سه لباس شمرده‌اند که با توجه به نوع پوششی که لباس‌ها ایجاد می‌کنند، می‌توان نتیجه گرفت که، پوشش زن در حال نماز همان چیزی است که فقها از قدیم تا کنون به آن فتوا می‌دهند.
از جمله این روایات؛[۴] روایاتی است که در کتاب کافی آمده است:
الف. امام باقر(ع) درباره لباس زن در نماز فرمود: «زن، در دِرع و مقنعه باید نماز بخواند، البته به شرطی که درع، نازک نباشد».[۵]
درع در اصطلاح فقهی به پیراهن زن گفته می‌شود که نیم تنه بالا را می‌پوشاند که دو آستین هم دارد.[۶]
مقنعه: همان «خِمار» است و خمار آن چیزی است که زن به وسیله آن، سر و موی خود را می‌پوشاند.[۷] و خداوند در آیه‌ای که می‌آید، به زنان امر کرد تا خمار (مقنعه) را پشت سر نبندند، بلکه آن‌را طوری استفاده کنند که زیر گلو و روی سینه‌هایشان را نیز بگیرد.
خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «و به زنان با ایمان بگو چشم‌هاى خود را (از نگاه هوس‌آلود) فروگیرند، و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را -جز آن مقدار که نمایان است- آشکار ننمایند و (اطراف) روسرى‏(مقنعه)هاى خود را بر سینه خود افکنند (تا گردن و سینه آن پوشانده شود)، و زینت خود را آشکار نسازند مگر براى شوهرانشان، یا پدرانشان، یا پدر شوهرانشان، یا پسرانشان، یا پسران همسرانشان، یا برادرانشان، یا پسران برادرانشان، یا پسران خواهرانشان، یا زنان هم‏کیش‌شان …».[۸]، [۹]
ب. ابن ابی یعفور از امام صادق(ع) نقل می‌کند: «زن در سه لباس نماز بگذارد: ازار(لنگ)، درع(پیراهن) و خمار(مقنعه) و اشکالی ندارد اگر خمار را مقنعه کند(یعنی دور سر و گردن بپیچد) و اگر این سه لباس را نداشت می‌تواند با دو لباس هم نماز را اقامه کند به این ترتیب که یکی را ازار (مانند دامن) کند و (پایین تنه را بپوشاند) و دیگری را مقنعه کند (و سر و بالا تنه را بپوشاند)». گفتم: اگر فقط درع و ملحفه‌ای داشته و مقنعه ندارد[تکلیف چیست]؟ امام(ع) فرمود: «اشکالی ندارد؛ از ملحفه[۱۰] به عنوان مقنعه می‌تواند استفاده کند و اگر کفاف نکرد(یعنی با مقنعه درست کردن نتوانست پایین تنه را بپوشاند) از جهت طول؛ آن ملحفه را استفاده کند(تا هم سر پوشیده شود و هم پایین تنه)».[۱۱]
ج. زراره از امام باقر(ع) پرسید: کمترین لباسی که زن می‌تواند در آن نماز بخواند چیست؟ امام باقر(ع) فرمود: «دِرع (پیراهن) و ملحفه؛ به طوری که از روی سر می‌اندازد تا تمام بدن را فرا گیرد».[۱۲]
این چند روایت درباره وجوب پوشش زن؛ نشان دهنده وجود پوشش خاصی برای زنان در حال نماز است.

[۱]. ر.ک: «فلسفه حجاب زنان»، سؤال ۸۲۵؛ «محدودیت زنان»، سؤال ۴۱۶؛ «حجاب مردان در میادین ورزشی»، سؤال ۱۱۱۹۷.
[۲]. ر.ک: «حجاب در اسلام»، سؤال ۴۳۱؛ «محدودۀ حجاب زن»، سؤال ۴۹۵؛ «قانون حجاب و دلایل اجبار در اجرای آن»، سؤال ۱۱۷۴.
[۳]. بروجردی، حسین، تقریر بحث السید البروجردی، مقرر: اشتهاردی، شیخ علی پناه، ج ۱، ص ۶۷، دفتر انتشارات اسلامی، قم، ۱۴۱۶ق.
[۴]. فقها به این روایات در باب پوشش زن در نماز، استناد کرده‌اند. ر.ک: تقریر بحث السید البروجردی، ج ۱، ص ۶۷٫
[۵]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج ۳، ص ۳۹۴، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، ۱۴۰۷ق.
[۶]. «ثوب تجوب المرأة وسطه و تجعل له یدین، و تخیط فرجیه»؛ محمود عبدالرحمان، معجم المصطلحات و الألفاظ الفقهیة‌، ج ۲، ص ۷۹، دار الفضیلة، قاهره، ۱۴۱۹ق.
[۷] . همان، ج ۲، ص ۵۴٫
[۸] . «وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى‏ جُیُوبِهِنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنی‏ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنی‏ أَخَواتِهِنَّ أَوْ نِسائِهِن..» نور، ۳۱٫
[۹]. بر گرفته: «تفسیر آیه های ۳۰ و۳۱ سورۀ نور»، سؤال ۴۰۲۰٫
[۱۰]. در کلام عرب، ملحفه در ردیف جلباب و شوذر است که شوذر همان معرب چادر است که اصل و ریشه آن فارسی بوده و در عربی به شوذر تغییر یافته است. بنابراین، ملحفه؛ پارچه بزرگ و سرتاسری است که همچون چادر می‌تواند سر و تمام بدن را بپوشاند.
[۱۱]. «مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ سَعِیدٍ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِیسَى عَنِ ابْنِ مُسْکَانَ عَنِ ابْنِ أَبِی یَعْفُورٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع تُصَلِّی الْمَرْأَةُ فِی ثَلَاثَةِ أَثْوَابٍ إِزَارٍ وَ دِرْعٍ وَ خِمَارٍ وَ لَا یَضُرُّهَا بِأَنْ تُقَنِّعَ بِالْخِمَارِ فَإِنْ لَمْ تَجِدْ فَثَوْبَیْنِ تَتَّزِر بِأَحَدِهِمَا وَ تُقَنِّعُ بِالْآخَرِ قُلْتُ فَإِنْ کَانَ دِرْعٌ وَ مِلْحَفَةٌ لَیْسَ عَلَیْهَا مِقْنَعَةٌ فَقَالَ لَا بَأْسَ إِذَا تَقَنَّعَتْ بِالْمِلْحَفَةِ فَإِنْ لَمْ تَکْفِهَا فَلْتَلْبَسْهَا طُولًا»؛ الکافی، ج ۳، ص ۳۹۵ – ۳۹۶٫
[۱۲]. «الْحُسَیْنُ بْنُ سَعِیدٍ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ أُذَیْنَةَ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ(ع) عَنْ أَدْنَى مَا تُصَلِّی فِیهِ الْمَرْأَةُ قَالَ دِرْعٌ وَ مِلْحَفَةٌ فَتَنْشُرُهَا عَلَى رَأْسِهَا وَ تَتَجَلَّلُ بِهَا»؛ شیخ طوسی، تهذیب الأحکام، محقق و مصحح: موسوی خرسان، حسن، ج ۲، ص ۲۱۷، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، ۱۴۰۷ق.
چهارشنبه 21/8/1393 - 16:30
حجاب و عفاف

“یک شب که هزار شب نمی شود”

نویسنده دلپریزاد

با خوش گفتـه بود:
“یک شب که هزار شب نمی شود”
رفته بود مراسـم عروسی!
چند سال بعد
یکی دل همسـرش را بـُـرد (۱)
در یک مراسم عروسی!
و چندین سـال بعد
یکـی دل پسرش را

آری
در مکتب ِ مـآ
یک شب ،هـزار شب می شود…(۲)

.۱- امام صادق (علیه السلام) فرمود: کسانی که به اندام زنان (نامحرم) نگاه می کنند ایمن نباشند از اینکه، دیگران به ناموس آنها نگاه نکنند{وسایل الشیعه، ج ۱۴، ص ۱۷۱}

۲٫و یک روز نزد پروردگارت، همانند هزار سال از سالهایى است که شما می شمارید!{۴۷/حج – ۵/سجده – ۴/معارج}

http://b4ch3mosb4t.persiangig.com/weblog/07ce5c0f0b75eb8219688ee95034df21.gifمناسبت نوشت: http://www.pic4ever.com/images/16.gifhttp://www.pic4ever.com/images/16.gif ولادت باسعادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و روز دختر مبارکـــــــــــــhttp://www.pic4ever.com/images/16.gifhttp://www.pic4ever.com/images/16.gif

مــرا ✿دخـتر خانـــوم✿ مے نـامــند;

http://b4ch3mosb4t.persiangig.com/hijabs/bc492fb180f693f1759425abd2c07d87.gifغرورے دارم
کـ‌ه براے تنها نبودن ،‌ لـه نمـﮯ شود

http://b4ch3mosb4t.persiangig.com/hijabs/bc492fb180f693f1759425abd2c07d87.gifاحساسـﮯ دارم
کـ‌ه با منطق ِگدایان نمـﮯ سازد

http://b4ch3mosb4t.persiangig.com/hijabs/bc492fb180f693f1759425abd2c07d87.gifقلبــﮯ دارم
کـ‌ه هنوز تیزے خنجر نامردے را نخوردهـ استـــ

http://b4ch3mosb4t.persiangig.com/hijabs/bc492fb180f693f1759425abd2c07d87.gifو زیـبایــﮯ هایـﮯ دارم
کـ‌ه حراج چشم هاے بیگانـ‌ه نخواهد شد!

اینگونه است مشق شب های دخترانه من…

http://b4ch3mosb4t.persiangig.com/weblog/07ce5c0f0b75eb8219688ee95034df21.gifگفتگو : گفتم خواهرم حجابت؟ گفت دلم پاک است! گفتم مگر میشود پاکی هزاران نگاه را بدزدی…. و دلت پاک باشد؟؟؟؟!!!

http://b4ch3mosb4t.persiangig.com/weblog/07ce5c0f0b75eb8219688ee95034df21.gifتلنگر نوشت: یادمان باشد همانطور که به دختران خود باید چگونه لباس پوشیدن را بیاموزیم  به پســران خود نیز ، فرهنگ مـــزاحم نشدن را آمــوزش دهیم  حجاب بـــرای یـک زن همانقدر اهمیت دارد که حجب بـــرای مـــرد…

http://b4ch3mosb4t.persiangig.com/weblog/07ce5c0f0b75eb8219688ee95034df21.gifدعانوشت:«دختران امت پدرم، همه زیبایی ها را داشتند و معیوب و مفلوج و کچل و زشت نبودند، ولی برای رضای تو زیبایی هایشان را از نامحرم پنهان کردند پس تو محبت خودت را در دل هایشان صد چندان کن طوری که هیچ چشم و ابرویی، ناز و کرشمه ای، پول و مکنتی نتواند جایگزین آن شود! »

 پینوشت: مدت هاست ذهنم درگیر چنین طرحی بود. هرجا میرویم از مراکز تفریحی ، آموزشی و بازار گرفته تا مساجد(!!) با خانم هایی رو به رو میشویم که در حال آرایش کردن هستند. آنقدر امر به معروف نکرده ایم که ….. یقینا ما هم باید پاسخگو باشیم . . .

چهارشنبه 21/8/1393 - 16:29
حجاب و عفاف

چادر رنگی

امروز، توی دانشگاه یه دخترچادری رو دیدم که چادرش با چادرهایی که تا به حال در دانشگاه دیده بودم فرق داشت. فرقش در رنگ ِ چادرش بود. برخلاف چادرهایی که تا حالا دیده بودم، رنگ ِ چادر او کرم رنگ بود. حدس میزنم که مدل چادرش هم از نوع مریم باشه، چون یکبار عین همون مدل سر یکی از همسایهامون دیده بودم. خلاصه اینکه بین اون همه دختر با چادر ِ مشکی، چادر او خیلی جلب توجه کرده بود، اما ظاهرش خیلی مرتب بود به خصوص کیفی که دستش گرفته بود او رو شیک تر نشون میداد. با اینکه حجابش خیلی خوب بود، اما من باز هم دلم می خواست چادر مشکیم رو سر کنم.

وقتی اون چادرُ سر اون دختر دیدم با خودم فکر کردم که اگر روزی چادرم رو مثل ِ او، اون رنگی انتخاب می کردم بعد از یه مدتی مطمئنم دیگه دلم نمی خواست اونو سر کنم، چون هر رنگ روسری نمی تونستم زیر اون چادر سر کنم، درحالیکه وقتی چادر مشکی سر می کنم روسریم هر رنگی که باشه به چادرم میاد. این یکی از مزیتهای رنگ مشکیه که با هر رنگی سِت میشه.

چند وقت پیش، در نِت، یه چادر دیدم که قیمت مدل رنگیش 100هزار تومن بود. اسم مدلش اگر اشتباه نکنم مارال بود. با خودم فکر می کردم اگر می خواستم فقط با یه مدل روسری بیرون نرم مجبور بودم بیشتر از صد هزار تومن بدم تا مثلا از اون مدل چند رنگ مختلف داشته باشم تا به رنگ روسریم بخوره، مثل آزاده نامداری که چند تا چادرِ رنگی داشت.

نمیدونم، شاید اگر یه روزی دوست داشتم یه چادر رنگی داشته باشم بزارمش برای چادر نمازم، ولی نه اینکه چادر مشکیم رو با چادر رنگی عوض کنم.

چهارشنبه 21/8/1393 - 16:25
حجاب و عفاف

چی شد چادری شدم

بعضی جاهای کتاب را که می خواندم انگار درباره خودم بود. انگار برای من اتفاق افتاده اند منتها از زبان ِ کسی که از اول چادری نبوده و بعدها تصمیم می گیرد چادری بشود.

کتابِ "چی شد چادری شدم؟" قصه ی دخترانی است که از خاطراتشان و از زمانی که چادری شدند می گوید.

در یکی از خاطرات می خواندم که راوی تصورش از چادری ها، قبل از اینکه خودش چادری شود، این بوده که آنها درسخوان و فعال نیستند یا مثلا شلخته اند و لباس های مدِ روز نمی پوشند تا وقتی که دانشگاه قبول می شود و می بیند اکثر بچه های خوابگاهشان چادری هستند اما بر خلاف تصورش میبیند آنها از او هم منظم ترند و مدِ روز لباس می پوشند. جالب اینکه آنها هم تا قبل از اینکه خوابگاه بیایند درباره مانتویی ها تصورات غلطی داشتند، مثلا هم اتاقی سال اولش به او گفته بود فکر نمی کرده او نماز بخواند چرا که تصورش از مانتویی ها این بوده که نماز نمی خوانند.

****

یادم می آید راهنمایی بودم. وقت نماز بود. من و یکی از دوستانم رفتیم نمازخانه. بعد از اینکه نمازمان را خواندیم داشتیم بلند می شدیم بریم سر کلاس که چشممان افتاد به دو تا از همکلاسیهایمان که درست در صف جلوئی ما قرار داشتند و ما متوجه حضور آنها نشده بودیم انگار که قبل از ما آمده بودند. همیشه وقتی می دیدیمشان حجابشان نصفه نیمه بود ... دوستم با اینکه خودش مانتویی بود (و همیشه حجاب را رعایت می کرد) از دیدنشان خیلی غافلگیر شده بود شاید چون فکر نمی کرد آنها اهل نماز باشند ولی آنجا از دیدنشان خیلی خوشحال شده بود. این را از لحن صدایش فهمیدم وقتی از آنها پرسید: شمام نماز می خونید؟؟

مشخصات کتاب: چی شد چادری شدم - گردآورنده عالیا نراقی عراقی - انتشارات نوای دانش

چهارشنبه 21/8/1393 - 16:24
حجاب و عفاف

حجاب باید تحسین برانگیز باشد

دیروز، تو تاکسی نشسته بودم و داشتم از پنجره بیرون رو تماشا می کردم. دو تا دختر چادری!! داشتند توی پیاده رو می رفتند. شال رنگی سرشون کرده بودند، یکی شالش زرد بود و دیگری آبی. شالشون رو بقدری شل بسته بودن که چتری هاشون رو باد می رقصوند. یاد جمله ای افتادم که چند روز قبلش تو یه وبلاگ خونده بودم. نوشته بود حجابی خوبه که تحسین برانگیز باشه نه تحریک آمیز.

 

چهارشنبه 21/8/1393 - 16:24
حجاب و عفاف

حجاب از دیدگاه یک تازه مسلمان

زنان در حجاب اسلامی از نگاه دیگران زنانی پاکدامن و متمرکز بر کار و فعالیت هستند. وقتی تصمیم گرفتم حجاب اسلامی را رعایت کنم از آنچه تجربه کردم شگفت زده شدم. مردم خیلی بیشتر از قبل در را برایم باز می کردند، کمکم می کردند وسایلم را جابجا کنم و در حضور من در حرف زدن دقت می کردند. متوجه شدم مردها به گونه ای متفاوت با من حرف می زنند. هیچ وقت قبلا نفهمیده بودم که حتی آدم های «خوب» حین حرف زدن به بدنم نگاه می کردند تا این که با رعایت حجاب متوجه شدم که دیگر این کار را [نمی کنند]. ... از همه مهمتر من حس بهتری نسبت به خودم داشتم. خیلی نگران عکس العمل مردم بودم و برخلاف تصورم با برخوردی بهتر از قبل روبرو شدم.

تا آن زمان دلایل لزوم حجاب کاملا برایم روشن نبود، اما با دیدن نتایج مطلوب اولیه خیلی زود و راحت متقاعد شدم که حجاب چیز خوبی است و اصلا ظالمانه نیست. می دانستم با حجاب امنیت بیشتری دارم ... خیلی خانوم ها از این که کمی متفاوت از همراهان غیرمسلمانشان لباس بپوشند نگران اند ولی جای نگرانی نیست. واکنش های منفی که انتظارش را دارند خیلی اغراق شده اند.

واقعیت این است که وقتی طبق اعتقاداتشان رفتار می کنند احترام بیشتری از جانب دوستانشان می بینند. شاید زنی فکر کند این عادلانه نیست که او خود را بپوشاند چون بعضی مردها نمی توانند خودشان را کنترل کنند.

ولی مثل این می ماند که بگوییم عادلانه نیست که باید خانه و ماشینش را قفل کند چون بعضی دزدها نمی توانند خودشان را کنترل کنند. طبق تجربه ی من حجاب در عمل نه تنها باری به دوش انسان نمی گذارد بلکه حتی بارها را از دوش بر می دارد.

همه ی علمای اسلام به اتفاق بر این عقیده اند که در این آیات [سوره های نور و احزاب] منظور پوششی است که مو را نیز می پوشاند. اما اگر به دنبال آیه ای هستید که بگوید «زنان باید موی خود را بپوشانند» پیدا نخواهید کرد.

شاید به این خاطر که پوشاندن مو بین برخی زنان آن زمان مرسوم بوده پس وقتی از واژه ای که به روسری ترجمه شده استفاده شده، معنی آن روشن بوده است.

در این مورد احادیث، واضحتر و با جزئیات بیشتری می گویند زن باید همه ی بدن خود به جز دست ها تا مچ و صورت را بپوشاند. و اگر به احادیثی که به بانو فاطمه(س) دختر پیامبر(ص)، اشاره دارد نگاه کنیم درمی یابیم که این حضرت نیز همه ی بدن خود به جز دست ها و صورت را می پوشاندند، و شاید گاه ولی نه همیشه صورت خود را نیز می پوشاندند.

قطعا ایشان بهترین الگو برای چگونه زندگی کردن و لباس پوشیدن و رفتار کردن به عنوان یک زن در این دنیا هستند.

*دیانا (معصومه) بیتی 

منبع: کتاب ِ در طلب راه راست

چهارشنبه 21/8/1393 - 16:23
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته