کامپیوتر و اینترنت
اینتل یک کارخانه تولیدکننده سخت افزار در کالیفرنیا که درسال ۱۹۶۸ توسط رابرت نویس تأسیس شد. عمده محصولات این شرکت در زمینه مدارهای الکتریکی و پردازندههای کامپیوتر میباشد. اینتل در دهه ۱۹۷۰ یکی از قویترین تراشههای خود را عرضه کرد، و شرکت آی بی ام هم ریزپردازنده ۸۰۸۸ را برای کامپیوتر شخصی خود انتخاب کرد. از سال ۲۰۰۰ به بعد تقریباً ۷۵٪ کامپیوترهای خانگی از پردازندههای اینتل استفاده میکنند. مهمترین رقیب این شرکت شرکت ای ام دی است و عمده ترین محصولات اینتل عبارتند از پنتیوم xeon(برای سرور ها)core 2 due میباشد. و جدیدترین محصولش پردازنده چهار هسته ای Core 2 Quad است که قابلیت پردازش چهار برنامه را همزمان دارد.
دوشنبه 7/11/1387 - 16:53
کامپیوتر و اینترنت
آی بی ام (کوتاهشده International Business Machines Corporation) یک شرکت ساخت سختافزار است که در سال ۱۹۴۲ در نیویورک برپا شد. شرکت سهامی آی. بی. ام. بزرگترین شرکت رایانهای جهان است. این شرکت دارای بزرگترین خط تولید رایانه و سخت افزارهای رایانهای در جهان است. خط تولید این شرکت شامل خط تولید رایانههای بزرگ مدل S/۳۹۰ (رایانههای سری z)، سیستمهای تجاری midrage مدل AS/۴۰۰ (رایانههای سری i)، سرورهای و ایستگاههای کاری مدل RS/۶۰۰۰ (رایانههای سری p)، سرورهای براساس اینتل (رایانههای سری x)، رایانههای PC برای مصارف خانگی و اداری و رایانههای کیفی (laptop) میشود. تمامی خطوط تولید رایانههای آیبیام تا به حال کاملاً موفق بوده اند.[ویرایش] تاریخچه این شرکت اصلاً کار خود را در سال ۱۹۱۱ با نام Computing-Tabulating-Recording Company در نیویورک آغاز کرد. CRT شرکتی ادغام شده از شرکتهای Tabulating Machine Company (شرکت کارتهای منگنه هالریس)، International Time Recording Company (شرکت ساعت سازی)، Computing Scale Company (شرکت سازنده ترازو و وزنه) و Bundy Manufacturing (شرکت ساعت سازی) بود. CRT در آغاز کار خود دارای ۱۲۰۰ کارکن و سرمایهای حدود ۱۷.۵ میلیون دلار آمریکا بود. در سال ۱۹۱۴، توماس جی. واتسون -بزرگ به عنوان مدیرعامل این شرکت شناخته شد. واتسون در طول ۱۰ سال توانست تا تجارت کار جدولبندی (tabulating) و خدمات دیگر شرکت را قطع کرده و فعالیت شرکت را به سرمایه گذاریی بین المللی متمرکز کند و نام شرکت را در سال ۱۹۲۴ به آیبیام تغییر دهد. از دهه ۱۹۲۰ تا ۱۹۶۰، آیبیام تعداد زیادی از شرکتها را مجبور کرد تا سیستمهای اداری خود را به ماشینهای دفتری/رایانهٔ تبدیل کنند. اولین رایانههای تجاری این شرکت در سال ۱۹۵۳ با نام ۷۰۱ معرفی شدند، یکسال بعد نیز مدل جدیدتر این رایانه با نام ۶۵۰ عرضه شد. در اواخر دهه ۱۹۵۰، رایانه ۶۵۰ به عنوان پر مصرفترین رایانه در جهان شناخته شد درحالی که ۱۸۰۰ دستگاه از این رایانهها در جهان عرضه شده بودند. در سال ۱۹۵۹، آیبیام رایانه ۱۴۰۱ خود را معرفی کرد که این رایانه در دهه بعد یعنی دهه ۱۹۶۰، در حدود ۱۸۰۰۰ دستگاه بفروش رسید. در سال ۱۹۶۴، این شرکت رایانه System/۳۶۰ خود را معرفی کرد که این رایانه دارای خط تولید بسیار موفقی بود. در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰، آیبیام ریزرایانههای غیرسازگار مختلفی را که شامل System/۳۶ و System/۳۸ بودند را عرضه کرد. در سال ۱۹۸۸، رایانه AS/۴۰۰ که رایانهٔ بسیار موفق بود از این شرکت معرفی شد. در سال ۱۹۸۱، این شرکت رایانه شخصی (PC) خود را معرفی کرد که این رایانه استانداردی برای رایانههای شخصی شناخته شد. خط تولید رایانههای شخصی آیبیام نیز مانند تولیدات دیگر آن بسیار موفق بود. این خط تولید امروزه نیز با کارایی بالا به کار خود ادامه میدهد. آیبیام برای رایانههای شخصی خود سیستم عامل OS/۲ را ارایه کرد. با آمدن ویندوز این شرکت سیستم عامل خود را ازبین نبرد بلکه هردو سیستم عامل را با سیستمهای خود ارایه میکند. در سال ۱۹۹۱، آیبیام با اپل و موتورولا همکاریی را آغاز کرد تراشه PowerPC را ارایه دهد. سیستمهای تحت PowerPC در سال ۱۹۹۵ معرفی شدند. آیبیام تا به حال مقادیر زیادی از ایستگاههای کاری، رایانههای بزرگ، ریزرایانهها، افزار نشر رومیزی، رایانههای بغلی و بسیاری از فناوریهای جانبی دیگر را ارایه کرده است. امروزه سیستمهای این شرکت به عنوان استانداردی برای سازندگان بزرگ جهانی شناخته میشوند. محصولات این شرکت نیز به عنوان محصولاتی با کیفیت بالا برای تمامی استفاده کنندگان رایانه در جهان شناخته شده اند. آیبیام میکوشد تا سیستمها و فناوریهای خود را روزانه پیشرفت دهد و آنها را به صنعت جهان ارایه دهد.
دوشنبه 7/11/1387 - 16:50
کامپیوتر و اینترنت
هسته سیستم عامل (Operating System"s Kernel) یا به اختصار «هسته» مهمترین قسمت هر سیستم عامل است. هسته سیستم عامل، عبارت است از یک مجموعه نرمافزار، که وظیفه مدیریت منابع سیستم، و ارتباطات بین نرم افزارها و سخت افزار سیتم را بر عهده دارد. هسته به مولفه هایی تقسیم شده است که هر کدام، وظیفه خاصی بر عهده دارد. مولفه های اصلی هر هسته سیستم عامل، در شکل زیر نشان داده شده است. در شکل بالا، قسمتی که با رنگ قرمز نشان داده شده، هسته سیستم عامل است. همانطور که ملاحظه میشود، تمام عملکرد اصلی سیستم عامل (یعنی مدیریت منابع سخت افزار، مدیریت پردازش ها، مدیریت حافظه و...) را هسته آن انجام میدهد.
دوشنبه 7/11/1387 - 16:37
کامپیوتر و اینترنت
هستهٔ لینوکس یک هسته سیستمعامل آزاد شبیه یونیکس است که توسط لینوس توروالدز در سال ۱۹۹۱ ساخته شد و سپس با کمک توسعهدهندگان در سراسر جهان پیشرفت داده شد. این نرمافزار در اصل بر روی پردازندهٔ اینتل مدل 80386 و تقریباً بطور کامل با استفاده از زبان برنامهنویسی سی نوشته شدهاست. این هستهٔ سیستمعامل تحت مجوز عمومی گنو بصورت نرمافزار آزاد توزیع میشود. هستهٔ لینوکس بهترین هستهٔ شناخته شده برای هسته سیستمعامل گنو/لینوکس است. توزیع نرمافزار براساس این هسته «توزیع گنو/لینوکس» نامیده میشود. تاریخچه در سال ۱۹۹۱ توروالدز بوجود آمدن این هسته را با یک رایانامهٔ تاریخی و مشهور بر روی یوزنِت در گروه خبری comp.os.minix اعلام کرد : «من یک سیستم عامل آزاد و فقط یک سرگرمی که مثل گنو بزرگ و حرفهای نخواهد شد، برای اجرا روی پردازشگرهای اینتل 80386 و 80486 نوشتهام...» در این زمان پروژه گنو تعداد زیادی از اجزاء مورد نیاز یک سیستمعامل آزاد را ساخته بود اما هستهٔ آن ناقص و خارج از دسترس بود. بنابراین هستهٔ نوشته شده توسط توروالدز برای این سیستمعامل آزاد استفاده شد. در سال ۱۹۹۱، سیستمعامل بی.اس.دی هنوز نتوانسته بود خود را از قید و بندهای عرفی رها کند با این وجود، شرکت یک فضا برای هستهٔ لینوکس باز کرد و با وجود عاملیت محدود، نسخههای اولیه آن به سرعت توسعهدهندگان و کاربرهای خود را جمع کرد. به زودی هکرها در بهینهسازی دستورالعملها و ایدههای هسته لینوکس شرکت کردند و امروزه تعداد افرادی که در این موراد همکاری میکنند به صدها برنامهنویس رسیده است. ویژگیهادر ابتدا «لینوکس» فقط نام هستهٔ سیستم عامل بود. واژهٔ «هسته»، به سامانهٔ نرمافزاری سطح پایینی (به معنی نزدیکتر به سختافزار در ردهبندی معماری سیستمعامل) اشاره میکند که لایهای در معماری سیستمعامل به نام لایه انتزاع سختافزار را تأمین میکند و دیسکها و سامانهٔ پروندهگردانی را بررسی مینماید و تراز کردن (Balancing) ذخیرهسازی دادهها و شبکهبندی و برقراری امنیت را برعهده دارد. باید توجه کرد که هسته یک سامانهٔ کامل نیست، ساخت یک سامانهٔ کامل براساس هستهٔ لینوکس به نام سیستمعامل لینوکس شهرت یافت (اگرچه بعضیها ترجیح میدهند آن را سیستمعامل گنو/لینوکس بنامند و بر سر این نکته مجادله بسیاری وجود دارد. مردم عموماً هسته و سیستمعامل را با هم اشتباه میگیرند و این مساله که سیستم عامل به عنوان «گنو/لینوکس» نامیده شود، تصورات اشتباه را به سمت صحیح هدایت میکند. تاریخهای مهم * ۲۱ آوریل ۱۹۹۱: در این زمان «لینوس توروالدز» فعالیت خود را بر روی تعداد ایده برای یک سیستم عامل جدید آغاز کرد. او کار خود را با زبان برنامهنویسی اسمبلی روی یک رایانه مبتنی بر پردازندهٔ اینتل 80386 آغاز کرد. اولین تلاش او در این راستا طراحی و پیادهسازی یک درایور بود.
دوشنبه 7/11/1387 - 16:32
کامپیوتر و اینترنت
برنامهنویسی رایانه در فرهنگ واژه غیر متخصصین ممکن است به تمام پروژه ساخت نرمافزار یا برنامهٔ رایانهای گفته شود. با این همه برنامهنویسی تنها بخشی از فرآیند توسعه نرمافزار یا برنامه رایانهای است. اهمیت، توجه و منابع اختصاص داده شده به برنامهنویسی، بسته به ویژگیهای مشخص شده محصول و خواست افراد درگیر در پروژه و کاربران و در نهایت شیوهٔ انتخاب شده مهندسی نرمافزار متغیر است. برنامهنویسی در دیدی ساده آخرین مرحله بزرگ ساخت یک برنامه رایانهای پس از مراحل تحلیل و طراحی برنامه است. در بسیاری از موارد، برنامهنویسی بخشی از تلاش ما برای پیادهسازی نسخهای از دنیای پیرامون ما، با بازسازی قوانین ریاضی و طبیعی در محیط خنثی رایانه است. به این سبب برنامهنویسی بارقههایی بزرگ از ریاضیات و مهندسی با خود دارد. برای مطالعه بیشتر به توسعه نرمافزار نگاه کنید. زبان برنامهنویسیاجرا و عملی ساختن الگوریتمهای انتزاعی وابسته به هم بهوسیله برای تولید یک برنامه رایانهای مشخص با ابزار زبان برنامهنویسی ممکن است. گرچه نزدیکترین راه برای بازسازی این قوانین در رایانه کار روی مدارهای الکترونیکی سختافزار آن است. اما این کاری طاقتفرسا و زمانبر و درنتیجه کمابیش ناممکن است. واسطهایی ساخته شدند تا میان سختافزار و انسان قرار گیرد. طبیعی است یک واسط به ساده کردن و انتزاعی کردن رویدادهای ممکن درون سخت افزار میپردازد. این انتزاعی کردن، سازنده سطوح گوناگون یا لایهبندی در معماری زیرساخت برنامهها است. به همین ترتیب زبانهای برنامهنویسی گوناگون هم هرکدام برای ساخت برنامههای یک یا شماری اندک از این لایهها قابل استفاده هستند. با متفاوت بودن آنچه برنامهنویس برای آسانی استفاده خود آفریده با ورودی واقعیسخت افزار برای اجرای فرامین (که به زبان ماشین معروف است) برنامه واسط باید شیوهٔ خط برنامه نویس را به زبان ماشین برگرداند . زبانهای برنامه نویسیتعدادی از زبانهای برنامهنویسی به شمار زیر هستند : * اسمبلی (Assembly) * لیسپ (LISP) * بی سی پی ال (BCPL) * سی (C) * سیپلاسپلاس (++C) * سی پلاس پلاس/سی ال آی(C++/CLI) * پاسکال (Pascal) * جاوا (Java) * سیشارپ (#C) * جی شارپ (#j) * بیسیک (Basic) * پایتون (Python) * پرل (Perl) * پیاچپی (PHP) * Matlab * وی بی دات نت (VB .Net) * دلفی (Delphi) * ویژوال بیسیک (visual basic) * لینگو (Lingo) * توسعه دهنده های وب دقت كنید كه زبان هایی مانند اچتیامال (HTML) زبان برنامهنویسی نیستند بلكه زبانهای قالب بندی هستند. نمونه یک برنامه یک برنامهٔ ساده در زبان برنامهنویسیBasic که از سادهترین زبانهای برنامهنویسی است میتواند به شکل زیر باشد: REM MY FIRST TRY TO COMMAND THIS MACHINE TO DO WHAT I LIKE PRINT "HELLO NEW WORLD!" END سطر نخست که با واژه کلیدی "REM" آغاز شده و از سوی برنامهٔ واسط درنظر گرفته نمیشود و تنها برای نگاه داشتن یک توضیح یا مانند آن برای خود برنامهنویس است. سطر دوم با واژه کلیدی "PRINT" به دستگاه فرمان میدهد تا نوشته "HELLO NEW WORLD!" ("سلام دنیای نو!") را روی نمایشگر بنویسد (چاپ کند). سطر آخر پایان فرامین و برنامه را به ماشین اطلاع میدهد. پس از نوشتن یک برنامه مانند بالا، برنامهٔ مترجم (در اینجا Basic) دستورات را تبدیل به فرامینی میکند که لایه زیرین، که ممکن است همان سخت افزار باشد، میتواند آنها را اجرا کند. پارادایمهامقاله اصلی: پارادایم برنامهنویسی زبانهای برنامهنویسی گوناگون براساس قابلیتهای درنظر گرفته شده از شیوهٔ خطهای مختلف استفاده میکنند. موارد ریزتری مانند چگونگی برخورد با نیازهای پشت پردهٔ ماشین مانند مدیریت حافظه و مدیریت زباله نیز در زبانهای مختلف متفاوت است. علاوه بر اینها، مفاهیمی متفاوت از (اجرای) یک برنامه تصور شدهاند که پارادایم یا الگو نام دارند. مثلاً پارادایم برنامهنویسی رویهای با برنامهها به صورت مجموعهای از پیمانهها برخورد میکند و در برنامهنویسی منطقی برنامهها گروههایی از قضایا و قوانین منطقی هستند که ما را به نتایج راهنمایی میکنند. زبانهای برنامهنویسی گوناگون بر اساس این پارادایمها ساخته میشوند. مثلاً زبان برنامهنویسی Pascal و ++C بر مبنای برنامهنویسی شیگرا و Prolog برای برنامهنویسی منطقی طراحی شدهاند. پارادایمها در مواردی به هم مشابهاند و ممکن است تنها در شمار اندک اما تأثیرگذاری از ویژگی ها، متفاوت باشند. همچنین زبانهای گوناگون ممکن است از ویژگیهای چند پارادایم همزمان استفاده کنند. مثلاً ++C ویژگیهایی از برنامهنویسی شیگرا، برنامهنویسی رویهای و برنامهنویسی نوعی دارد.
دوشنبه 7/11/1387 - 16:28
کامپیوتر و اینترنت
ویلیام هنری گیتس سوم مشهور به بیل گیتس، در ۲۸ اکتبر ۱۹۵۵ در سیاتل ، مرکز ایالت واشنگتن آمریکا به دنیا آمد.او به همراه پل آلن شرکت مایکروسافت را پایه ریزی نمودند.گیتس بعنوان مدیر عامل و مدیر معماری نرم افزار در شرکت مایکروسافت فعالیت کردهاست و دارای بیشترین سهام(معادل ۸٪) می باشد.بر اساس مجله فوربس بیل گیتس بین سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۷ میلادی ثروتمندترین مرد جهان شناخته شدهاست و داراییهای او معادل ۶۵ میلیارد دلار برآورد شدهاست.در مجموع ٬ ثروت خانواده گیتس بعد از خانواده والتون وارثان وال مارت و بنیانگذارش سم والتون در رتبه دوم قرار دارد. در ژانویه ۲۰۰۷ مجله فورچون اعلام کرد که ثروت میلیاردر مکزیکی کارلوس اسلیم از ثروت بیل گیتس پیشی گرفتهاست. مجله فوربس همچنان گیتس را بعنوان ثروتمند ترین مرد جهان می شناسد و اعلام کردهاست تا سال آینده برنامهای برای بررسی ثروت کارلوس اسلیم ندارد. بیل گیتس در دنیا بعنوان بنیانگذار تحول در رایانه های شخصی بسیار محبوب میباشد. نحوه تجارت بیل گیتس بدلیل اینکه قدرت رقابت را از رقیبان سلب کردهاست همواره مورد انتقاد بودهاست و در زمانهایی نیز از او به این دلیل شکایت شدهاست. گیتس همواره تلاشهای خیرخواهانه متعددی را نیز تعقیب کردهاست و در این راستا بنیاد بیل و ملیندا گیتس را در سال ۲۰۰۰ میلادی تاسیس کردهاست. زندگینامهبیل گیتس در ۲۸ اکتبر سال ۱۹۵۵ متولد شد و در کنار دو خواهرش در سیاتل (Seattle) رشد کرد. گیتس در خانوادهای به دنیا آمد که از تاریخی غنی در تجارت و سیاست و خدمات اجتماعی سرشار بود. پدرش ویلیام هنری گیتس دوم وکیل دادگستری و یکی از سرشناسان شهر سیاتل است و مادر او آموزگار مدرسه و یکی از اعضای هیأت مدیرهٔ یونایتد وی اینترنشنال (United Way International) بود که در امور خیره نیز فعالیت داشت. گیتس در مدرسهٔ لیک ساید (Lakeside) شروع به تحصیل کرد. سپس به علاقه خود به نرم افزار پیبرد و برنامهنویسی را در سن ۱۳ سالگی شروع کرد. در همین جا بود که هستهٔ اولیهٔ مایکروسافت شکل گرفت.در بهار سال ۱۹۶۸ میلادی مدرسه تصمیم گرفت که دانش آموزان را با پدیدهای جدید که به تازهگی در دنیا شکل گرفتهبود یعنی رایانه آشنا کند.رایانهها هنوز بزرگتر و گرانتر از آن بودند که مدرسه بتواند خریداری کند. به همین منظور مدرسه صندوقی را برپا کرد و اعلام کرد که برای اجارهٔ یک سال رایانه DECPDP-۱۰ ساخت جنرالالکتریک ، کمک کنید. پول زیادی بیشتر از هزینهٔ اجاره یک سال جمعشد. اما مدرسه ، جذابیت این غول الکترونیکی را برای شاگردان دست کم گرفته بود.این شاگردان ٬ بیل گیتس ، پل آلن که دو سال از گیتس بزرگتر بود و چند تای دیگر از دوستان بودند که همگی در حال حاضر از برنامهنویسان ارشد مایکروسافت هستند. در سال ۱۹۷۳ گیتس وارد دانشگاه هاروارد شد و با استیو بالمر مدیر اجرایی حال حاضر مایکروسافت آشناشد. در هاروارد گیتس نسخهای از زبان برنامهنویسی بیسیک را برای اولین میکروکامپیوتر نوشت. در سال دوم دانشگاه را رهاکرد تا تمام انرژی خود را صرف مایکروسافت کند ، کمپانیی که او در سال ۱۹۷۵ با دوست دوران کودکی خود پل آلن (Paul Allen) آغاز کردهبود بر این باور بود که رایانه به وسیلهای ارزشمند بر روی هر میزی و در هر خانهای تبدیل خواهد شد. آنها شروع به ساخت نرمافزار برای کامپیوترهای خانگی کردند. افق دید گیتس برای محاسبات شخصی محور موفقیتهای شرکت مایکروسافت شد. با مدیریت بیل گیتس ، مأموریت گیتس برای گسترش نرمافزار و آسانتر شدن آن و کم هزینهتر و دلپذیر شدن آن برای استفاده کنندگان کامپوتر به پیشرفت خود ادامه داد. کمپانی به اهداف بلند مدت میاندیشید و در سال مالی ۲۰۰۵ نزدیک به ۶.۲ میلیارد دلار برای تحقیق و توسعه سرمایهگذاری کردهاست. در سال ۱۹۹۹ ، گیتس کتاب Business @ the Speed of Thought را نوشت ، کتابی که نشان میدهد کامپیوتر چگونه میتواند در تجارت و کسب و کار مشکلات کاربران را حل کند. این کتاب به ۲۵ زبان ترجمه شدهاست و در بیش از ۶۰ کشور موجود میباشد. این کتاب تحسینهای بیشماری را برانگیخت و در لیست پرفروشترین کتابها در روزنامهٔ نیویورک تایمز (New York Times) ، یو اس ای تودی (USA Today) ، وال استریت ژورنال (Wall Street Journal) و آمازون (Amazon.com) قرارگرفت. کتاب پیشین گیس به نام The Road Ahead که در سال ۱۹۹۵ مننتشر شده بود برای ۷ هفته متوالی حائز رتبهٔ اول در روزنامهٔ نیویورک تایمز شد. نیاد بیل و ملیندا گیتسگیتس تمام منافع حاصل از دو کتاب خود را به موسسات غیر انتفاعی که استفاده از تکنولوژی در آموزش و افزایش مهارتها را حمایت میکردند اختصاص دادهاست. بشر دوستی در نزد گیتس از اهمیت بالایی برخوردار است. او و همسرش ملیندا (Melinda) ، موسسه خیریهای را با سرمایه ۲۸.۸ میلیارد دلار ایجاد کردند تا فعالیتهای بشردوستانه را در زمینههای بهداشت جهانی و آموزش حمایت کنند با این امید که در قرن بیست و یکم تمام مردم دنیا به آموزش و بهداشت دسترسی داشته باشند. این موسسه مبلغ ۳.۶ میلیارد دلار به بهداشت جهانی ، ۲ میلیارد دلار به توسعه آموزش درمناطقی که سطح درآمد مردم پایین میباشد در آمریکا و کانادا به صورت اهدا کامپیوتر و دسترسی به اینترنت برای همگان در کتابخانههای عمومی و بسیاری پروژههای دیگر اهدا کردهاست. زندگی شخصیبیل گیتس با خانم ملیندا فرنچ از دالاس ٬ تگزاس در ژانویه سال ۱۹۹۴ میلادی ازداوج کرد و دارای سه فرزند به نامهای جنیفر کاترین گیتس (۱۹۹۶ میلادی) ٬ روری جان گیتس (۱۹۹۹ میلادی) و فوب ادل گیتس (۲۰۰۲ میلادی) میباشد. خانه بیل گیتس یکی از مدرنترین و گرانترین خانههای جهان میباشد که در کنار تپه میباشد و منظرهای رو به دریاچه واشنگتن در مدینا واقع در واشنگتن دارد. بر طبق برآورد مجموعه خانه و زمینش معادل ۱۲۵ میلیون دلار ارزش دارد و مالیات آن در حدود ۱ میلیون دلار در سال میباشد. همچنین در بین داراییهای بیل گیتس ٬ مجموعهای از نوشتههای لئوناردو داووینچی موجود میباشد که او در سال ۲۰۰۴ به مبلغ ۳۰.۸ میلیون دلار در یک حراجی خریداری کردهاست. آدرس ایمیل بیل گیتس بطور گستردهای در دنیا پخش شدهاست و در حدود ۴ میلیون ایمیل در سال ۲۰۰۴ دریافت کردهاست که بیشتر آنها اسپم می باشند. به گفته او در بین ایمیلهای دریافتی تعداد زیادی مربوط به پیشنهادهایی برای پولدار شدن میباشد که اگر آزردهنده نباشند حداقل خندهدار است. مایکروسافتشرکت مایکروسافت درآمدی معادل ۳۹.۷۹ میلیارد دلار در پایان سال مالی ۲۰۰۵ (جون) داشتهاست و در حدود ۶۱ هزار نفر کارمند در بیشتر از ۱۰۲ کشور جهان دارد. در پانزدهم جون سال ۲۰۰۶ شرکت مایکروسافت اعلام کرد که در ماه جولای ۲۰۰۸ بیل گیتس از کار روزمره شرکت به منظور صرف زمان بیشتر در کار سلامت جهانی و آموزش در بنیاد بیل و ملیندا گیتس کنار خواهد رفت. بعد از ماه جولای ۲۰۰۸ بیل دوباره بعنوان مدیر شرکت مایکروسافت و مشاور پروژههای توسعه کلیدی مایکروسافت باز خواهد گشت. دو سال فرصت لازم برای جابجایی تضمینی بر جابجایی آرام و با برنامهای در وظایف روزانه بیل گیتس خواهد بود.در ماه جون ۲۰۰۶ ، ری اوزی (Ray Ozzie) در شغل سابق گیتس بعنوان مدیر طراح نرم افزار برگزیده شد و در کنار گیتس مشغول به کار در زمینه معماری تکنیکی و مسئول محصولات حذف شده شد. کرگ موندی (Craig Mundie) بعنوان مدیر تحقیقات و مسئول برنامه ریزی در شرکت مایکروسافت برگزیده شد و در کنار بیل گیتس کار میکند .
دوشنبه 7/11/1387 - 16:23
کامپیوتر و اینترنت
تاسیس مایکروسافت (۱۹۷۵-۱۹۸۵) بعد از مطالعه شماره اول ژانویه ۱۹۷۵ مجله ی Popular Electronics که حاوی اطلاعاتی در مورد Altair ۸۸۰۰ بود. (Altair۸۸۰۰ اولین microcomputer (کوچک رایانه)ای بود که وارد عرصه رقابت کامپیوتری شد.) بیل گیتس با MITS که سازنده آن میکرو کامپیوتر بود تماس گرفت و آنان را از ساخت نرم افزار برنامه نویسی برای Altair 8800 که نام آن را بیسیک (BASIC) گذاشته بودند، مطلع ساخت. بیل گیتس تا آن زمان نه یک سیستم Altair و نه حتی یک مترجم ساده داشت، با این حال در طول هشت هفته قبل از اجرای اولیه نرم افزار او و آلن یک برنامه ی مفسر نوشتند. مترجم در اجرای آزمایشی کار کرد و MITS پذیرفت تا BASIC را بخرد و Altair BASIC را روانه ی بازار کند. گیتس دانشگاه (هاروارد) را رها کرد و به آلبوکرکی در نیومکزیکو یعنی جایی که MITS قرار داشت رفت و مایکروسافت را در آنجا تاسیس کرد. نام مایکروسافت (Microsoft) بدون خط تیره اولین بار توسط بیل گیتس در نامه ای كه در ۲۹ نوامبر ۱۹۷۵ به پل آلن نوشت، به كار برده شد، و در ۲۶ نوامبر ۱۹76 به عنوان علامت تجاری ثبت شد. اولین دفتر بین المللی مایکروسافت در اولین روز نوامبر سال 1978 میلادی در ژاپن با نام ASCII Microsoft (با نام فعلی Microsoft Japan) تاسیس شد. در ۱ ژانویه ۱۹۷۹ شرکت از آلبوکرکی به مکان جدیدش در بلویو (Bellevue) در واشنگتن منتقل شد. استیو بالمر در سال 1980 به شرکت پیوست و بعدا با مدیرعاملی بیل گیتس هم موافقت کرد. مایکروسافت اولین سیستم عامل خود را در ۱۹۸۰ به بازار عرضه كرد. این سیستم عامل، که نسخه ی تغییر یافته ای از یونیكس (Unix) بود با كسب اجازه از شرکت ای-تی-اند-تی (AT&T) با عنوان زی نیكس (Xenix) به بازار فرستاده شد. زی نیكس خیلی فراگیر نبود و در ابتدا فقط توسط نرمافزارسازها مورد استفاده قرار می گرفت. مایكروسافت ورد با عنوان اصلی مولتی-تول ورد (Multi-Tool Word) به خاطر رواج ایده ی "هر چه می بینی، همان را می گیری" معروف شد. ورد همچنین اولین برنامه ای بود که قابلیتهایی همچون نمایش متن های بولد (Bold) را داشت. اولین بار كپی های مجانی نسخه نمایشی مایكروسافت ورد به همراه شمارة نوامبر ۸۳ مجله پی سی ورد (PC World) توزیع شد، و با این کار مایکروسافت ورد (Microsoft Word) اولین برنامه ای شد که بر روی دیسک همراه یک مجله پخش شد. اگر چه زی نیکس هیچگاه مستقیما به فروش عمومی نرسید با این حال اجازه فروش آن به تعداد زیادی از سازندگان تجهیزات اصلی (OEM) داده شد. در میانه ی دهه ی 80 میلادی مایکروسافت به طور کامل از تجارت یونیکس خارج شد. اما موفقیت اصلی مایکروسافت، با سیستم عامل داس (Dos: Disk Operating System) اتفاق افتاد، بعد از مذاکرات بی حاصل با Digital Research، آیبیام (IBM) قراردادی با مایكروسافت بست تا نسخه ی جدیدی از سیستم عامل سیپیام (CP/M) را برای کامپیوترهای شخصی آیبیام تهیه كند. مایکروسافت بزرگترین شرکت نرم افزاری جهانمایكروسافت برای این كار یک سیستم عاملی مشابه سیستم عامل سیپیام با نام 86-DOS را از شرکت Seattle Computer Products و تیم پترسن با قیمتی کمتر از ۵۰ هزار دلار خرید. آیبیام هم نام آن را به PC-DOS تغییر داد. به خاطر قوانین كپی رایتی که متوجه سیپیام بود، آیبیام سیپیام (CP/M) را با قیمت ۲۵۰ دلار در کنار پیسی-داس(PC-DOS) که ۴۰ دلار قیمت داشت به بازار عرضه کرد، و سرانجام پیسی-داس به خاطر قیمت کمترش به استاندارد تبدیل شد. حوالی سالهای 1983 مایکروسافت با همکاری چند شرکت دیگر کامپیوتری خانگی با نام MSX را به بازار عرضه کرد که نسخه ی DOS مخصوص مایکروسافت، با نام MSX-DOS را اجرا می کرد، که در ژاپن، اروپا و آمریکای جنوبی بسیار پرطرفدار شد. چندی بعد پس از این که شرکت Columbia Data Products با موفقیت بایوس (BIOS) آیبیام را شبیه سازی کرد، بازار شاهد افزایش چشمگیر کامپیوترهای شخصی مشابه IBM از طرف شرکتهایی همچون Eagle Computer و Compaq بود. معامله مایکروسافت با آیبیام به آن اجازه میداد که امکان توزیع و فروش نسخه ی DOS مخصوص خود یعنی MS-DOS را داشته باشد، به همین دلیل مایکروسافت با فروش سیستم عامل خود در بازار داغ سیستم عامل برای کامپیوترهای مشابه IBM از یک شرکت کوچک به یکی از بزرگترین شرکت های نرم افزاری در صنعت کامپیوترهای خانگی تبدیل شد. با عرضه موشواره ی مایکروسافت در دوم مه ۱۹۸۳ مایکروسافت تولیدات خود را توسعه بخشد، ادامه ی این توسعه با ایجاد قسمتی برای نشر کتاب به نام Microsoft Press در یازدهم جولای همان سال همراه بود. وقتی كه ویندوز آمدبا همه این موفقیت ها مایكروسافت هنوز شركت خیلی مهمی محسوب نمیشد و خرده پا بود. گیتس و دوستانش دنبال یك فرصت مناسب می گشتند تا بیشتر از این ها خودشان را مطرح كنند. این فرصت وقتی دست داد كه شركت كمپك، بایاس (BIOS) آیبیام را گرفت. به دنبال این اتفاق، مایكروسافتی بر آن شد كه جایگاه آیبیام را در بازار سیستم عامل بگیرند. آن ها سیستم عامل اماسداس معروف را طراحی كردند كه روی پیسی های غیر آیبیامی قابل استفاده بود. و به این ترتیب، مایكروسافت سری در بین سرها درمی آورد. تا این لحظه هیچ خبری از ویندوز نیست. نسخه ابتدایی ویندوز در نوامبر ۱۹۸۵ به بازار آمد كه در واقع، همان نسخه گرافیكی اماسداس بود. اما قبل از آغاز امپراتوری ویندوز بر سیستم عامل ها، باید رقیب جدی دیگری از سر راه برداشته می شد: او اس تو، كه محصول یك پروژه مشترك بین آی بی ام و مایكروسافت بود و در ۱۹۸۷ بعد از نسخه ابتدایی ویندوز وارد بازار شده بود. دو سال بعد مایكروسافت اعلام كرد كه نسخة آخر ویندوز یعنی ویندوز ۳ را در سال های نخست دهه۹۰ به بازار خواهد فرستاد. بعد از اعلام این خبر، گیتس با تلاشی آرام و چندساله، سعی كرد این مسأله را جا بیندازد كه برخلاف تصور، آینده كامپیوترها در دست او اس تو نیست. او در می۱۹۹۱ رسما اعلام كرد كه شراكت بر سر او اس تو به پایان رسیده و مایكروسافت از این به بعد، همه هم و غم خود را صرف ویندوز خواهد كرد. آدم هایی كه ویندوز را جدی نگرفته بودند و سرمایه شان را انداخته بودند توی كار او اس تو، با این حرف گیتس شدیدا شوكه شدند و حتی مایكروسافت را به فریب متهم كردند. اما سرانجام این او اس تو بود كه به خاك سیاه نشست و ویندوز، سیستم عامل محبوب همگان شد. همزمان با این تحولات، مایكروسافت یكی دیگر از برگ های برنده خود را رو كرد: مایكروسافت آفیس. مایكروسافت آفیس به همراه مایكروسافت ورد و مایكروسافت بوك شلف كه یك مجموعه مرجع بود، محتویات نخستین دیسك شركت مایكروسافت را تشكیل می دادند. موفقیت های مایكروسافت همچنان ادامه داشت. ویندوز ۱/۳ در نوامبر ۹۲ به بازار عرضه شد كه در عرض دو ماه، سه میلیون كپی فروخت. یك سال بعد، ویندوز مهم ترین سیستم عامل گرافیكی در تمام دنیا بود. كار به جایی رسید كه مجلة معتبر فورچون، مایكروسافت را مبتكرترین كمپانی در ایالات متحده در سال ۹۳ نامید. نشان ویندوز در حال حاضرآغاز امپراتوری استراتژی گیتس توسعه دامنه كارش بود. به همین خاطر در ۱۹۹۴ مایكروسافت انكارتا را به راه انداخت؛ نخستین دایره المعارفی كه روی كامپیوتر قابل اجرا بود. كمپانی برای این كه آدم های غیر فنی ـ كامپیوتری را هم به سمت خودش جلب كند، شعارش را به امروز كجا می خواهی بروی؟ تغییر داد. كار بیل گیتس دیگر حد و مرز نمیشناخت. با دریم وركس اسكاجی ریخت روی هم و سال ۹۵ برای تولید سرگرمی های چندمنظوره یك شركت تازه تأسیس كردند. البته همان وقت ها مایكروسافت باب را هم به بازار فرستاد كه جایگزین برنامه ریز ویندوز ۱/۳ شود كه خب، سوتی خیلی بزرگی قلمداد شد و كلی هم برایش جوك ساختند. كاری هم نمی شود كرد. بعضی وقت ها آدم را بدطوری جو می گیرد! اما ویندوز ۹۵ دهان همة متلك گو ها را بست. تا قبل از آن، مایكروسافت یك شركت تجارت محور قلمداد می شد. اما ویندوز ۹۵ باعث شد كه دیگر آن را یك شركت مشتری محور بدانند. ویندوز ۹۵ برای كاربر چیز كولاكی بود. تازه استارت منو هم داشت! در همان چهار روز اول، ملت بیش از یك میلیون نسخه اش را مثل نقل و نبات خریدند! در سپتامبر ۹۵ دولت چین ویندوز را به عنوان سیستم عامل رسمی كشورش انتخاب كرد و از مایكروسافت خواست نسخه چینی ویندوز را برایشان آماده كند. حواستان هست كه چین چقدر جمعیت دارد؟ اواسط دهه۹۰ گیتس تصمیم گرفت مایكروسافت را بفرستد روی شبكه جهانی اینترنت. این شد كه MSN (مایكروسافت نت ورك) به وجود آمد. این یك سرویس آنلاین بود كه قرار بود با AOL رقابت كند. بعد با همكاری ان بی سی، ایستگاه كابلی خبری MSNBC را علم كرد تا رقیب سیانان باشد. تازه مجلة آنلاین Slate را هم به سردبیری مایكل كینسلی راه انداخت. راه اندازی وب تی وی كه به ملت امكان می داد از تلویزیون هاشان وصل شوند به شبكه، از دیگر اقدامات مایكروسافت در سال ۹۶ بود. امپراتوری تثبیت می شودمایكروسافت در اوایل دهه ۹۰ در اشاعه اینترنت بین مردم نتوانست نقش مهمی ایفا كند. اما بعضی تكنولوژی های پایه ای كه برای ورود به شبكه راه انداخته بود، بعدا خیلی كاربرد پیدا كرد. در ۱۹۹۷ اینترنت اكسپلورر ۴ به بازار آمد كه واقعا تركاند و جای براوزرهایی مثل نت اسكیپ را به راحتی گرفت. اینترنت اكسپلورر همراه ویندوز به بازار آمد. اما دادگستری آمریكا به این دلیل كه مایكروسافت با این كار از توافق نامه ای كه در سال ۹۴ امضا كرده، تخطی نموده است، از آن ها خواست كه دیگر اینترنت اكسپلورر و ویندوز را همراه هم به بازار نفرستند. سال ۹۸ سال بزرگ دیگری برای مایكروسافت بود. نه به این خاطر كه استیو بالمر شد رئیس شركت (president) و گیتس رئیس هیأت رئیسه (CEO) ماند. بلكه این سال، سال ورود ویندوز ۹۸ بود كه با اكسپلورر SP۴/۰ SP۱ و FAT۳۲ به عنوان فایل سیستم آمد. در عین حال، در همین سال جنجال های زیادی هم در پی افشای یادداشت های داخلی مایكروسافت در اینترنت به پا شد: نرم افزارهای اوپن سورس تهدیدی جدی برای مایكروسافت به حساب می آیند. این اسناد كه به اسناد هالووین معروف شده اند، بخشی از این خطرات را عنوان كرده و در عین حال از فعالیت های مایكروسافت علیه لینوكس پرده برمی دارد. مایكروسافت نیز ضمن این كه به صحت این اسناد اعتراف كرد، آن ها را صرفاً تحقیقات مهندسی دانست. پایه های امپراتوری می لرزندمی گویند در همیشه روی یك پاشنه نمی چرخد. با شروع سال،۲۰۰۰ روزگار كم كم آن ور سكه را هم به آقای گیتس و دوستانش نشان داد و ضررهای مایكروسافت و محكومیت هایش كم كم شروع شد. گرچه اتفاقات خوب نیز كم نبودند و نمی گذاشتند غم زیاد توی دل بیل خانه كند. اول از همه در آوریل ۲۰۰۰ حكم پرونده ایالات متحده و مایكروسافت صادر شد و نگذاشت شیرینی آمدن نسخه جدید ویندوز (ویندوز۲۰۰۰) بیشتر از دو ماه در دهان گیتس بماند. این حكم شركت را مجبور می كرد به دو پاره تقسیم شود. البته بخشی از این تصمیم در دادگاه استیناف، كأن لم یكن شد. مایكروسافت كه اهداف تجاری و خانگی را توأمان نشانه رفته بود، ویندوز ایکس پی را سال ۲۰۰۱ آماده كرد. ورژن آپ دیت شده ویندوز ۲۰۰۰ كه از لحاظ گرافیكی تحولی به حساب می آمد. اما این موفقیت ها در ادامه به شكستی بزرگ ختم شد. مایكروسافت برای رقابت با سونی و نینتندو، با سرمایه گذاری میلیارد دلاری و تولید و پخش XBOX وارد عرصه بازی های كامپیوتری شد. تا سال ۲۰۰۵، XBOX در بازار فروش آمریكا در رده دوم پس ازPlay Station۲ سونی و قبل از Game Cube نینتندو قرار داشت. (در بازار جهانی بعد از هر دو بود.) اما با این وجود، با فروش ۲۲ میلیون دستگاه در مقایسه با فروش بیش از ۱۰۰میلیون دستگاه Play Station ۲، ضرر سنگینی معادل ۴ میلیارد دلار متحمل شده است. مایكروسافت در این دو سه سال اخیر، كار ساخت net . مقدماتی و سرور ویندوز ۲۰۰۳ را هم به پایان رساند. با این وجود، بدبختی های تازه، دست از سر آقای گیتس بر نمی دارند. در سال ۲۰۰۴ به دنبال شكایت اتحادیه اروپا، مایكروسافت به پرداخت ۶۱۳میلیون دلار جریمه محكوم شد و متعهد گردید كه توافقات قطعی خود با سایر رقبا را افشا كند. همچنین ملزم شد نسخه ای از ویندوز را تهیه و آماده كند كه فاقد مدیا پلیر باشد. در عین حال، بعد از اقدام تازه كره جنوبی علیه شركت در سال ۲۰۰۵، مایكروسافت مجبور است علاوه بر پرداخت ۳۳میلیون دلار جریمه دیگر، دو نسخه ویندوز تازه هم برای كره ای های محترم تهیه كند. یكی كه هم ویندوز مدیا پلیر داشته باشد هم ویندوز مسنجر؛ و یكی كه هیچ كدام از این دو تا را نداشته باشد! Xbox ۳۶۰در نوامبر ۲۰۰۵ ، مایکروسافت دومین کنسول بازی خود را با نام ایکس باکس به بازار عرضه کرد . مایکروسافت در زمینه رقابت با کنسولهای بازی تجربیات خوبی بدست آورده بود و این بار کنسولی بسیار کامل تر و بهتر نسبت به اولین کنسول خود به بازار عرضه کرد . Xbox ۳۶۰ در دو مدل با نام های Xbox ۳۶۰ premiumو Xbox ۳۶۰ Core System عرضه شد . نسخه Xbox ۳۶۰ premiumدارای دسته بی سیم ، Hard Driveremot controlوhead set دیگر می باشد . نسخه Core System شامل دسته سیمی و بدون Hard Drive و وسایل جانبی می باشد . Xbox ۳۶۰ تقریباً یک سال زودتر از رقیبان خود یعنی PlayStation ۳ و Nintendo Wii به بازار عرضه شد . Xbox ۳۶۰ پیشرفتهای زیادی نسبت به کنسول قبلی خود کرده است و علاوه بر قدرت سخت افزاری ، دارای طراحی فوق العاده زیبایی می باشد . Xbox ۳۶۰ فروش بسیار بهتری نسبت به کنسول قبلی مایکروسافت داشت. مشکلات با تشکیل اتحادیه بین المللیدر آخر مایکروسافت به یک کمپانی بزرگ بین الملل با دفاتر مختلف در کشور تبدیل شد. در هجدهم ماه میسال ۱۹۹۸ در دپارتمان دادگاهی ایالات متحده آمریکا، ۱۹ ایالت شروع به مخالف علیه مایکروسافت کردند. آنان بیان کردند که مایکروسافت به صورت غیر قانونی با استفاده از قدرت انحصاری خود (Monopoly) در حراج و فروش ویندوز سوءاستفاده کرده است. در سوم آپریل سال ۲۰۰۰ دادگاه محدوده آمریکا، Tomas Penfield Jackson قانونی برای مایکروسافت تعیین کرد که مایکروسافت میبایست فعالیتهای خود را با استفاده از قدرت انحصاری خود به دور از اهداف مبارزه طلبی ادامه دهد. Jackson به مایکروسافت دستور داد تا به دو کمپانی تقسیم شوند، یکی برای تولید سیستم عامل و دیگری برای تولید باقی محصولات. با این حال مخالفان از مخالفت دست نکشیدند و در آخر مایکروسافت با آنان در خارج از دادگاه نشستی انجام داد. در ماه جون سال ۲۰۰۱ اتحادیه از دادگاه خواهان بازگشت مایکروسافت به یک کمپانی شد. کمی بعد، در ماه سپتامبر سال ۲۰۰۱ به دستور رئیس جمهور جورج بوش مایکروسافت یکتا شد و نشستی با مایکروسافت در دپارتمان قضاییه آمریکا انجام شد. اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۴ شروع به مخالفت با متحد بودن مایکروسافت (Antitrust) کرد. در آخر مایکروسافت بسیار ضرر کرد و فرمان به فاش کردن پروتوکل های اصلیش به رقبا را داد و دستور به تولید ورژنی از ویندوز داد که مدیا پلیر نداشت. سایت مایکروسافتسایت مایکروسافت با بیش از 100 میلیون بازدید در روز یکی از پرطرفدارترین سایت ها در اینترنت است. بر طبق اطلاعات سایت Alexa.com، سایت مایکروسافت در 11 مه 2007 رده سیزدهم را در بین سایت های اینترنتی از نظر تعداد بازدید به خود اختصاص داده است.
دوشنبه 7/11/1387 - 16:18
کامپیوتر و اینترنت
شرکت یاهو یک شرکت خدمات اینترنتی آمریکایی است که با هدف تامین «ضروریترین خدمات اینترنتی» فعالیت میکند. این شرکت به عنوان یک دروازه به شبکه جهانی، یک موتور جستجو و همچنین یک سرویسدهنده خدمات پست الکترونیک مبتنی بر وب، فعالیت میکند. با توجه به آمار ارائه شده از سوی شرکتهایی چون الکسا اینترنت (Alexa Internet) و نتکرفت (Netcraft) هماکنون این وبگاه پربینندهترین سایت در اینترنت است. و دارای بیش از ۴۱۲ میلیون کاربر میباشد. سرویسهای یاهو * پست الکترونیکی یاهو * یاهو مسنجر * گروههای یاهو * جستجوی یاهو * پست الکترونیکی یاهو * یاهو ۳۶۰ * سرویس خرید یاهو
دوشنبه 7/11/1387 - 16:9
کامپیوتر و اینترنت
اکس باکس کنسولی از ششمین نسل کنسولهای بازی ویدئویی توسط شرکت مایکروسافت عرضه شد. این اولین حمله مایکروسافت به بازار بازیهای ویدئویی بود که کار ساخت آن دقیقا همزمان با پایان ساخت پلی استیشن 2 و نینتندو گیم کیوب به اتمام رسید. این کنسول در روز 15 نوامبر 2001 در آمریکای شمالی؛ 22 فوریه 2002 در ژاپن و در 14 مارس 2002 در اروپا و استرالیا عرضه گشت و بعد از آن اکس باکس 360 مایکروسافت وارد بازارها شد. اکس باکس اولین جسارت سازنده اش در میدان نبرد کنسولها بود. عناوین قابل ذکری که برای این کنسول منتشر شدند اینها بودند: Halo: Combat Evolved، Amped: Freestyle Snowboarding، Dead or Alive 3، Project Gotham Racing، و Oddworld: Munch"s Oddysee.
دوشنبه 7/11/1387 - 16:1
کامپیوتر و اینترنت
انایاس (NES: Nintendo Entertainment System) سیستم سرگرمی نینتندو، کنسول بازیای است که در دهه ۱۹۸۰ میلادی توسط شرکت ژاپنی نینتندو به بازارهای جهانی روانه شد. پس از مدت کوتاهی با استقبال خیره کنندهای در جهان روبرو شد و یکی از مهمترین پیشگامان بازیهای کامپیوتری شناخته میشود. این محصول و محصولات بعدی این شرکت (مانند Super NES) در ایران بعضا با نام "میکرو" شناخته میشد. بازیهای معروف * برادران سوپر ماریو، طبق کتاب رکوردهای جهانی (گینس) پس از گذشت بیش از ۲۱ سال هنوز مقام پرفروشترین بازی کامپیوتری تاریخ را در اختیار دارد. * نینجا گیدن * دابل دراگون * جزیره ماجرا * ماجراهای دانلد داک * فوتبالیستها شبیهساز در کامپیوتر شخصیتوسط علاقمندان به این دستگاه نرمافزارهای زیادی برای شبیه سازی این بازیها بر روی کامپیوتر شخصی تهیه شدهاست. و به راحتی با بارگذاری ROM بازیها در این نرمافزارها، محیط بازی بر روی مانیتور به طور کامل شبیهسازی میگردند. رامها به راحتی بر روی چندین وبسایت اینترنتی قابل دسترسیاند. شرکت نینتندو نیز گویا تصمیم به عدم شکایت از این سایتها و تهیهکنندگان این نرمافزارها گرفته است. نام برخی از این نرمافزارها به قرار زیرند: * nester
دوشنبه 7/11/1387 - 15:52