• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1028
تعداد نظرات : 105
زمان آخرین مطلب : 3428روز قبل
عقاید و احکام
  1392-3-18
 

نام هفت میلیون و 378هزارو 205 ایرانی مزین به القاب،كنیه و تركیب با نام مقدس محمد است.

 

 

مدیركل دفتر روابط عمومی و همكاری های بین الملل سازمان ثبت احوال كشور گفت:

نام محمد ۲۴۸۴۷۱۵ بار در پایگاه اطلاعات جمعیت كشور به ثبت رسیده و نام‌های احمد با تعداد فراوانی ۷۵۹۳۶۵ ، رحیم ۱۵۰۴۶۹ ، یاسیّن ۸۲۴۵۱ ، نعمت ۲۳۸۷۲ ، نبی ۱۷۶۵۶ و بشیر ۱۵۳۶۸ بار از فراوان ترین نام‌های حضرت محمد صلی الله علیه و آله است كه به ثبت رسیده اند..


برگرفته شده از ganjinehmazhabi.blog.ir
 
يکشنبه 6/11/1392 - 10:16
عقاید و احکام
  1392-3-21
 

از عجایب روزگار كه هر محقّق بى طرفى را شگفت زده مى كند این كه این برادران اهل سنت كه اصرار بر عدم جواز مسح پاها در وضو و لزوم شستن پاها دارند، اغلب تصریح مى كنند كه مى توان به جاى شستن پاها روى كفش را مسح نمود، نه در حال اضطرار كه در حال اختیار، نه در سفر بلكه در حضر و در هر حال.




به راستى انسان از چنین حكمى كلافه مى شود، یا شستن پاها یا مسح روى كفش ها!

 

البتّه گروه دیگرى كه متأسّفانه از نظر فقه اهل سنّت در اقلّیّت قرار گرفته اند، مسح بر كفش ها را جایز نمى شمردند مانند على بن ابى طالب(علیه السلام) و ابن عبّاس و مالك یكى از ائمّه اهل سنّت (طبق یكى از فتاواى او).

 

جالب این كه «عایشه» كه برادران اهل سنّت براى فتاوا و روایات او اهمّیّت فراوان قائل اند در حدیث معروفى مى گوید: «لئن تقطع قدماى أحبّ إلىّ من أن امسح على الخفّین ; هرگاه دو پاى من قطع شود براى من بهتر از آن است كه (هنگام وضو) مسح بر روى كفش ها كنم!».(1)

با این كه شب و روز با پیامبر(صلى الله علیه وآله) بوده و وضوى آن حضرت را دیده است.

 

به هر حال اگر این برادران از احادیث اهل بیت(علیهم السلام) كه مطابق ظاهر قرآن است، پیروى مى كردند، جز مسح بر پاها را نمى پذیرفتند.

 

پیغمبر اكرم(صلى الله علیه وآله)در حدیث صحیح معتبر فرمود: از میان شما مى روم و دو چیز گران بها در میان شما مى گذارم: كتاب خدا و عترتم، اهل بیتم را كه اگر به آنها تمسّك جویید هرگز گمراه نمى شوید.

 

امام باقر(علیه السلام) در روایت معتبرى مى فرماید: سه چیز است كه در آن از هیچ كس تقیّه نمى كنم: شرب مسكرات (بعضى شرب نبیذ را جایز مى شمردند)، مسح بر خفّین (كفش ها) و حجّ تمتّع، «ثَلاَثَةٌ لاَ اتَّقِى فِیهِنَّ أحَداً شُرْبُ المُسْكِرِ، وَ مَسْحُ الخُفَّیْنِ وَ مُتْعَةُ الحَجِّ».(2)

 

 

 

 

 پی توشتها:  1. مبسوط سرخسى، جلد 1، صفحه 98.

 

2. كافى، جلد 3، صفحه 32 .

 

منبع: كتاب شیعه پاسخ میدهد، آیت الله مكارم شیرازی


برگرفته شده از ganjinehmazhabi.blog.ir
 
يکشنبه 6/11/1392 - 10:10
نماز
عملی كه پاداش هزار ركعت نماز دارد 1392-3-25
 

مرحوم كفعمى روایت كرده است:
روزى پیامبر خدا صلّى اللّه علیه و آله به حضرت علىّ علیه السلام فرمود: دیشب چه عملى انجام داده اى ؟
آن حضرت اظهار داشت : پیش از آن كه بخوابم ، هزار ركعت نماز به جا آوردم ، حضرت رسول فرمود: چگونه ؟
پاسخ داد: از شما شنیدم كه فرمودى : هركس هنگام خوابیدن سه مرتبه بگوید:

(یَفْعَلُ اللّهُ ما یَشاءُ بِقُدْرَتِهِ، وَ یَحْكُمُ ما یُریدُ بِعِزَّتِهِ)

(خداوند آن چه را بخواهد با قدرتش انجام می دهد و آنچه را كه بخواهد به عزتش حكم می كند.)


او همانند كسى باشد كه هزار ركعت نماز خوانده است.
حضرت رسول فرمود: راست گفتى ، چنین است.



مسلما وقتی این دعا را با اعتقاد بخوانیم و در زندگی همواره آن را به خود یادآوری كنیم، مشمول چنین اجر و پاداشی خواهیم بود.


منبع  :

مستدرك الوسائل، ج 5، ص 49، ح 21.


برگرفته شده از ganjinehmazhabi.blog.ir
 
يکشنبه 6/11/1392 - 10:9
دعا و زیارت
  1392-3-27
 

رسیدن به آمرزش الهی از آن مقاماتی است كه همه طمع آن را دارند. یكی از راه‌های رسیدن به این مقام، استغفار دائمی است. اما حداقل برای همه چنین كاری ساده نیست.

اصلاً ساده نیست كه بتوانیم صبح و شام، در بیداری و خواب و به طور كلی در تمامی لحظات به استغفار بپردازیم.

امــــا...

همه تا حدودی از فضیلت ذكر صلوات بر پیامبر و اهل بیت ایشان (علیهم السلام) آگاهیم. اما آیا می‌دانستید كه نوشتن صلوات هم دارای ارزش بسیاری است؟

پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله فرمودند:

مَنْ صَلّی عَلَیَّ فی كتابٍ، لَمْ تَزَل الملائِكَةُ تَستَغفِرُ لَه مادامَ اسمِی فی ذلكَ الكتابِ.

كسی كه در نوشته‌ای صلوات بر من را بنویسد، تا زمانی كه نام من در آن نوشته باشد فرشتگان برای او استغفار می‌كنند.

پس دست به كار شوید. تنها یك قلم لازم است و تكه‌ای كاغذ و ذره‌ای ایمان...

 

منبع: مستدرك سفینة البحار، ج6، ص 369.

يکشنبه 6/11/1392 - 10:7
نماز
  1392-3-29
 
نماز انسان را در عالمی از معنویت و روحانیت فرو می برد و این عمل عبادی پیوندهای ایمانی فرد را با خدا چنان محكم می سازد كه آلودگی ها و آثار گناه را از دل و جان او شست و شو می دهد.
چگونه نماز گناهان را محو می كند

 

به گزارش افكارنیوز، خداوند متعال در آیه ۱۱۴ سوره هود می فرماید: نماز بگذار در آغاز و انجام روز و ساعاتی از شب، زیرا نیكی ها، بدی ها را از میان می برند، این تذكری است برای آنها كه اهل تذكرند". نمازها حسناتی است كه در دل های مومنین وارد شده و آثار معصیت و تیرگی هایی كه دلهایشان را از ناحیه سیئات كسب كرده از بین می برد. این یك امید و امتیازی است كه خداوند به بندگان خود اهدا نموده است.

آیه ۱۱۴ سوره هود نشان دهنده اهمیت و تاثیر و قدرت نماز است و این یك فضل و لطف الهی است در حق بندگانش است. او دوست ندارد بندگانش آلوده به گناه شوند و اگر هم گناه كردند، برای محو آن گناه، دستور داده نماز بخوانند، این به این معنی نیست كه ما گناه كنیم، بعد نماز بخوانیم تا آن گناه از بین برود، این یك فرصت و امتیاز و فضلی برای بندگان است كه سهوا گناه نموده و اصرار بر گناه نداشتند، ولی نمازگزاران واقعی نه تنها گناه می كنند، بلكه از گناه متنفرند و نماز را هم به قصد محو گناه نمی خوانند بلكه عاشق نماز هستند و نماز را دوست دارند و آن را محبوب خود می دانند.

امام حسین(ع)شب عاشورا فرمود: من نماز را برای رضای خدا دوست دارم. رسول خدا(ص)می فرماید: نمازهای پنجگانه برای امت من همچون نهر آب جاری است كه بر در خانه یكی از شما باشد آیا گمان می كنید اگر كثافتی در تن او باشد و سپس پنج بار در روز در آن نهر شست و شو كند، آیا چیزی از آن بر جسد او خواهد ماند؟ مسلما نه، همچنین است به خدا سوگند نمازهای پنجگانه برای امت من

تردیدی نیست كه هر گاه نماز با شرایطش انجام شود، انسان را در عالمی از معنویت و روحانیت فرو می برد. نماز پیوندهای ایمانی فرد را با خدا چنان محكم می سازد كه آلودگی ها و آثار گناه را ازدل و جان او شست و شو می دهد. نماز انسان را در برابر گناه بیمه می كند و نیز نماز زنگار گناه را از آینه دل می زداید.

پیامبر اسلام (ص) می فرماید: یا علی! به حق آن خدایی كه مرا به نبوت مبعوث داشته، هر كدام از شما برای وضو نماز برخیزید، گناهانش فرو ریزد و چون به درگاه خدا رود و با دل به خدا متوجه گردد و نماز به پا دارد چیزی از گناهان وی بر جای نماند و پس از نماز مانند روزی گردد كه از مادر متولد شده و اگر دوباره میان دو نماز گناهی از وی سر زند، همچنان با نماز دوم گناهانش بریزد و به همین ترتیب تا نماز پنجم.

كسی كه نمازش را با حضور قلب به جای می آورد، گناهانش پاك و آمرزیده می شود. امام صادق (ع)می فرماید: هر كه آگاهانه و با توجه به مفاهیم، دو ركعت نماز بخواند، در حالی نمازش را به پایان می برد كه میان او و خدایش هیچ گناهی نمانده است.

رسول خدا (ص) می فرماید: اعمالتان شما را به دوزخ رهنمون می سازد و گویی آتش شما را در برگرفته است. وقتی نماز صبح را به جای آورید، بدین گونه گناهان شما پاك می گردد، پس گناهان باز شما را به دوزخ می راند تا آنكه نمازظهر را به جای آورید، و بدین ترتیب گناهانتان را پاك كنید. باز گناهان شما را مستوجب آتش می كند، تا آنكه نماز عصر را به جای آورید و گناهان را بدین صورت پاك كنید باز مرتكب گناه شدید. بدین ترتیب نماز مغرب، گناهان عصر را می زداید. و نماز عشا گناهان پیش از خود را پاك می كند.سپس به خواب می روید و تا آنگاه كه از خواب برخیزید،بر شماگناهی نوشته نخواهد شد.

 
يکشنبه 6/11/1392 - 10:6
عقاید و احکام
پاداشی بی نظیر برای كاری ساده و آسان 1392-3-30
 

آیا دوست ندارید 7000 فرشته تا روز قیامت برایتان استغفار كنند؟

آیا دوست ندارید در پناه خداوند متعال باشید؟

پس معطل نشوید، دست به كار شوید و فقیر مسلمانی پیدا كنید.

رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمودند:

هر كس فقیر مسلمانی را از برهنگی بپوشاند یا در تهیه بخشی از مواد غذایی مورد نیاز او كمك كند، خدا هفت هزار فرشته بر او می‌گمارد تا برای هر یك از گناهانش تا روز قیامت طلب مغفرت كنند.[1]

امام صادق سلام الله علیه هم در این باره فرمودند:

هر كس مؤمن برهنه‌ای را بپوشاند، خدا جامه‌‌ای از دیبای بهشتی بر او بپوشاند و هر كس مؤمن توانگری را بپوشاند، مادامی كه از آن پوشش پارچه‌ای باقی است، همواره در پناه و پوشش الهی است.[2]

امام سجاد سلام الله علیه درباره كیفر نادیده گرفتن برهنگی مؤمن فرمودند:

هر كس لباس اضافه ای دارد و می داند مؤمنی كه در دسترس اوست به آن نیاز دارد و به وی ندهد، خدا او را به چهره در آتش افكند.[3]

 

یادتان باشد كه شیعه بودن آن فقیر (= مؤمن) مهم است

منبع:

[1]. الكافی، ج۲، ص۲۰۵.

[2]. الكافی، ج۲، ص۲۰۵.

[3]. ثواب الاعمال، ص۲۵۰.

يکشنبه 6/11/1392 - 10:6
نماز
نماز خوف چگونه خوانده می‌شود؟ 1392-4-1
 
1. نماز خوف، از نمازهایی است كه به تصریح قرآن مجید در یكی از غزوات تشریع شده است كه این غزوه در سال چهارم[1] یا پنجم و یا ششم[2] هجرت بوده و این نماز با كیفیت مخصوصی خوانده می‌شود.
در قرآن كریم خداوند خطاب به پیامبر اسلام(ص) به چگونگی نماز خوف اشاره نموده است: «و هنگامى كه در میان آنها باشى، و (در میدان جنگ) براى آنها نماز را برپا كنى، باید دسته‌اى از آنها با تو (به نماز) برخیزند، و سلاح‌هایشان را با خود برگیرند و هنگامى كه سجده كردند (و نماز را به پایان رساندند)، باید به پشتِ سرِ شما (به میدان نبرد) بروند، و آن دسته دیگر كه نماز نخوانده‌اند (و مشغول پیكار بوده‌اند)، بیایند و با تو نماز بخوانند آنها باید وسایل دفاعى و سلاح‌هایشان (را در حال نماز) با خود حمل كنند (زیرا) كافران آرزو دارند كه شما از سلاح‌ها و متاع‌هاى خود غافل شوید و یكباره به شما هجوم آورند. و اگر از باران ناراحتید، و یا بیمار (و مجروح) هستید، مانعى ندارد كه سلاح‌هاى خود را بر زمین بگذارید ولى وسایل دفاعى (مانند زره و كلاه­خود را) با خود بردارید خداوند، عذاب خواركننده‌اى براى كافران فراهم ساخته است».[3]
با توجه به آیه بالا و روایات[4] روش خواندن نماز خوف در منابع فقهی چنین آمده است: نماز خوف در حال جنگ، در نماز دو ركعتی (صبح) و نمازهای چهار ركعتی (ظهر، عصر، عشاء) –به صورت شكسته و دو ركعتی- به این صورت خوانده می‌شود: لشكر اسلام دو دسته شوند و امام جماعت با یك دسته از آنها نماز را شروع كند و یك ركعت را با آنها بخواند آنگاه این دسته خود فوراً ركعت دیگر را بجا آورده و سلام دهند و به جنگ روند تا دسته بعدى بیایند و امام جماعت همچنان نشسته باشد تا آنها بیایند و ركعت دوّم را با این دسته دوم شروع كند و پس از بجا آوردن دو سجده، در حال تشهد بنشیند تا آنها ركعت بعدى را بجاى آورند و تشهد و سلام را با یكدیگر بدهند. در نماز مغرب‌؛ امام جماعت دو ركعت را با یك دسته و ركعت دیگر را با دسته دیگر بخواند و در تقدیم و تأخیر مختار است.[5]
یاد آوری می‌شود كه امروزه به جهت تغییر سبك جنگ‌ها  و فقدان جنگ تن به تن، نماز خوف كاربرد چندانی ندارد.

[1]. ابن اثیر،: أسد الغابة، ج 1، ص 29، دار الفكر، بیروت، 1409 ق/1989م؛
[2]. ابن كثیر، البدایة و النهایة، ج 4، ص 83، دار الفكر، بیروت، 1407 ق/ 1986 م  
[3]. نساء، 102: «وَ إِذا كُنْتَ فیهِمْ فَأَقَمْتَ لَهُمُ الصَّلاةَ فَلْتَقُمْ طائِفَةٌ مِنْهُمْ مَعَكَ وَ لْیَأْخُذُوا أَسْلِحَتَهُمْ فَإِذا سَجَدُوا فَلْیَكُونُوا مِنْ وَرائِكُمْ وَ لْتَأْتِ طائِفَةٌ أُخْرى‏ لَمْ یُصَلُّوا فَلْیُصَلُّوا مَعَكَ وَ لْیَأْخُذُوا حِذْرَهُمْ وَ أَسْلِحَتَهُمْ وَدَّ الَّذینَ كَفَرُوا لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِكُمْ وَ أَمْتِعَتِكُمْ فَیَمیلُونَ عَلَیْكُمْ مَیْلَةً واحِدَةً وَ لا جُناحَ عَلَیْكُمْ إِنْ كانَ بِكُمْ أَذىً مِنْ مَطَرٍ أَوْ كُنْتُمْ مَرْضى‏ أَنْ تَضَعُوا أَسْلِحَتَكُمْ وَ خُذُوا حِذْرَكُمْ إِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْكافِرینَ عَذاباً مُهیناً».  
[4]. ر.ك: شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج 8، ص 433 – 439، مؤسسه آل البیت(ع)، قم، چاپ اول، 1409ق.
[5]. برگرفته از «مؤذن امام حسین(ع) در كربلا و روز عاشورا»، سؤال 30295.
 
يکشنبه 6/11/1392 - 10:5
بهداشت روانی
افسردگی
اندورفین یک مسکن طبیعی بوده و در کاهش درد موثر است.


تحقیقات نشان می دهند که ورزش و فعالیت بدنی می تواند در بهبود علایم افسردگی نقش عمده ای ایفا کند.
 
متخصصان مکانیسم این اثر را افزایش ترشح سروتونین در نتیجه ورزش می دانند. سروتونین یک واسطه عصبی است که در تنظیم خلق و خو  و احساساتی نظیر امید، علاقه، لذت، انگیزه و تنظیم خواب نقش اساسی دارد.
 
تحرک فیزیکی و ورزش ترشح اندورفین را نیز در بدن افزایش می دهند. اندورفین یک مسکن طبیعی بوده و در کاهش درد موثر است.

در میان ورزش ها، انواع هوازی نظیر شنا، دوچرخه سواری و کوهنوری اثر بیشتری بر بهبود خلق و خو و درمان افسردگی دارند در حالی که تاثیر ورزش های غیر هوازی مانند بدنسازی در این خصوص ناچیز می باشد.
 
روانپزشکان در کنار دیگر شیوه های درمانی افسردگی همواره به بیماران خود تاکید می کنند برای تسریع روند درمان، حداقل 3 روز در هفته و به میزان 30 دقیقه، فعالیت فیزیکی از نوع هوازی داشته باشند.



سیمرغ

يکشنبه 6/11/1392 - 10:0
بهداشت روانی
تایپ کردن
تحقیقات نشان می‌دهد نوشتن به صورت آنلاین در مورد تجربه‌های سخت می‌تواند کمک کننده باشد.


یک دهه تحقیق نشان می‌دهد ثبت خاطرات به حفظ سلامتی کمک می‌کند و حتی در التیام زخم‌ها نیز مفید واقع می‌شود.

روزانه افراد زیادی احساسات خود را به صورت آنلاین بیان می‌کنند، به ویژه وقتی حمایت‌های عاطفی از طرف خانواده و دوستان کاهش می‌یابد، وبلاگ‌نویسی حمایت اجتماعی را در افراد نشان می‌دهد.

تحقیق و تفحص در ارتباط بین شادی و نوشتن احساسات به چند دهه پیش باز‌می‌گردد. ثبت احساسات عمیق حتی می‌تواند به سلامت جسمی شما نیز کمک کند. افراد مختلف این ایده را کم و بیش دارند. هنگامی که شما احساسات خود را سرکوب می‌کنید این مسئله می‌تواند شما را بیمار کند، موجب بروز زخم معده شود و یا اختلالات روانشناختی را در شما به وجود آورد.

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد: افراد مسنی که دو هفته قبل از بافت برداری پوستی در مورد تجربیات تلخ خود می‌نوشتند، زخم‌های فیزیکی آ‌ن‌ها بسیار زودتر التیام یافته بود.

در حال حاضر تحقیقات نشان می‌دهد نوشتن به صورت آنلاین در مورد تجربه‌های سخت می‌تواند کمک کننده باشد. نوشتن آگاهانه و کنترل دقیق نوشته‌های اینترنتی در وبلاگ‌ها از خودسری و افسارگسیختگی شبکه‌های اجتماعی جلوگیری می‌کند.



منبع : isna.ir
يکشنبه 6/11/1392 - 10:0
بهداشت روانی
اعتیاد به اینترنت
شیوه زندگی موسوم به "بیماری نشستن" موجب بالا بردن خطر بیماری های قلبی، دیابت نوع دو، چاقی و مرگ زودرس می شود.

روانشناسان معتقدند که اعتیاد به اینترنت، تلویزیون و بازی های کامپیوتری موجب کاهش عادت های درست مانند تحرک، ارتباط با طبیعت و روابط اجتماعی می شود. دوری از جامعه خطر افسردگی و زوال عقل را افزایش می دهد و شیوه زندگی موسوم به "بیماری نشستن" موجب بالا بردن خطر بیماری های قلبی، دیابت نوع دو، چاقی و مرگ زودرس می شود.


در مطالعه ای در استرالیا که در سال 2012 بر روی بیش از 220000 فرد بزرگسال 45 سال به بالا انجام شد، مشخص گردید که نشستن به مدت 11 ساعت در روز، خطر مرگ در 3 سال آینده را 40 درصد افزایش می دهد. متخصصان معتقدند که نشستن و استفاده از کامپیوتر و تلویزیون بیش از 3 ساعت در روز، احتمال ابتلا به بیماری های مزمن و مرگ ناشی از آنها را افزایش می دهد.

محققان استرالیایی می گویند: برخاستن و تحرک به مدت 5 دقیقه در هر ساعت اثرات بسیار مثبتی بر وضعیت سلامتی بدن دارد.

منبع: گروه سلامت سیمرغ
يکشنبه 6/11/1392 - 9:59
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته