• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1081
تعداد نظرات : 126
زمان آخرین مطلب : 3941روز قبل
امر به معروف و نهی از منکر

در سوره اعراف (16) داستان کسانی آمده است که هر چند به تاثیر قطعی نهی از منکر خود باور نداشتند ، خطا کاران بنی اسرائیل را از کارهای زشت نهی می کردند . گروهی دیگر که خود گرد بدی نمی گشتند ، اما دغدغۀ هدایت و ارشاد دیگران را نیز نداشتند و حتی معترضانه به ناهیان را منکر می گفتند : چرا گروهی را پند می دهید که خداوند آنان را نابود خواهد کرد ، یا آنکه آنان را سخت کیفر خواهد داد ؟ ناهیان از منکر ، که هنوز از تاثیر نهی خود یکسره نومید نشده بودند ، دو دلیل برای کار خود می اوردند : یکی آنکه نزد پروردگار شان معذور باشند و دیگر آنکه احتمال پند پذیری آنان را یکسره منتفی نمی دانستند . چه گزارش قرآن ، از این سه دسته ، یعنی ناهیان از منکر ، مرتکبان منکر و بی اعتنایان و منفعلان ، تنها ، دسته اول نجات یافتند و دو دسته دیگر مبتلا به کیفری سخت و وحشتناک شدند عذابی که بر آنان نازل شد ، به این صورت بود که چهره انسانی از آنان گرفته شد و به شکل بوزینه در آمدند !
شنبه 20/12/1390 - 13:34
امر به معروف و نهی از منکر
طنز شیوه ای دیگر در امر به معروف و نهی از منكر

یكی از دیگر از شیوه های موثر در امر به معروف و نهی از منكر , بیان در غالب طنز است داستان1:داستان معروفى هست كه بهلول كه مرد عاقلى بود ولى خودش را به دیوانگى زده بود و به همان عالم دیوانگى سر به سر بزرگان و اكابر مى‏گذاشت و شوخى شوخى حقایق را به آنها مى‏گفت (مى‏گویند قوم و خویش و پسرعموى هارون هم بود) مى‏رفت و به هارون به همان عالم دیوانگى‏اش حرفهایى را كه هیچ عاقلى جرأت نمى‏كرد بگوید مى‏زد. یك وقتى از جایى مى‏گذشت، دید كه دارند مسجدى مى‏سازند. رفت به آن بانیان مسجد گفت كه چكار مى‏كنید؟ گفتند: مسجد مى‏سازیم.گفت: مسجد براى چه مى‏سازید؟ گفتند: مسجد را براى خدا مى‏سازیم. محرمانه رفت دستور داد تابلویى را روى سنگى درست كردند به نام مسجد بهلول. همین كه این سنگ را درست كردند یك شب نصف شب- كه كسى نفهمید- رفت آن را در سردر مسجد زد، یك تابلوى خیلى بزرگى: مسجد بهلول. فردا صبح مردم آمدند نگاه كردند دیدند در سردر این مسجد تازه‏ساز نوشته مسجد بهلول. خود صاحب كارها آمدند و دیدند. ناراحت و عصبانى شدند، زدند تابلو را كندند و ریختند دور.بهلول را گیر آوردند، كتكش زدند و گفتند: این چه كارى بود كه كردى؟ چرا نوشتى مسجد بهلول؟ گفت: چه عیبى داشت؟ گفتند: این همه پول ما خرج كردیم كه مسجد به نام تو باشد؟! گفت: براى كى خرج كردید؟ براى خدا خرج كردید یا براى مردم؟اگر براى خدا خرج كردید كه خدا اشتباه نمى‏كند. اگر من نوشتم «مسجد بهلول» آیا خدا در حسنات من مى‏نویسد؟ خدا در حسنات شما مى‏نویسد. و اما اگر براى مردم كردید پس چرا مى‏گویید كه ما براى خدا كردیم. پس بر خودتان مطلب را مشتبه نكنید.منبع:مجموعه ‏آثاراستادشهیدمطهرى    جلد‏26   صفحه 365   
داستان 2روزی بهلول به کاخ هارون الرشید قدم گذاشت . هارون در قصر نبود و فقط نگهبانان از کاخ محافظت و مراقبت می کردند بهلول در قصر قدم زد و به تخت پادشاهی هارون الرشید رسید . تخت خالی بود و بهلول به سمت تخت حرکت کرد و روی آن نشست .نگهبان ها عصبی شدند و همانطور که خشمگین شده بودند به سمت بهلول حمله بردند و او را با کتک از تخت بیرون کشیدند ساعتی بعد هارون الرشید به کاخ خویش برگشت و بهلول را گریان مشاهده کرد ..نگهبانان را صدا زد و سبب و علت گریه های بهلول را پرسید .نگهبانان کل قضیه را برای هارون الرشید تعریف کردند .هارون به قصد دلجویی نزد بهلول رفت و گفت : گریه نکن من نگهبانان را ادب خواهم کرد .بهلول به هارون نگاهی کرد . گفت من برای خود گریه نمی کنم بلکه به حال تو گریه می کنم زیرا من برای لحظه ای روی تخت تو نشستم و این همه کتک خوردم تو که تمام عمر بر این تخت نشسته ای چه كتكی خواهی خورد ؟!؟ بسیار واضح است كه در هر دو داستان بهلول با بیان طنز امر به معروف و نهی از منكر كرد  
شنبه 20/12/1390 - 13:26
امر به معروف و نهی از منکر
حدیث (1) قال على علیه السلام :وَماأعمالُ البِرِّ كُلُّها وَالجِهادُ فى سَبیلِ اللّه‏ِ عِندَ المرِ بِالمَعرُوفِ وَالنَّهىِ عَنِ المُنكَرِ إِلاّ كَنَفثَةٍ فى بَحرٍ لُجِّىٍّ؛همه كارهاى خوب و جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهى از منكر چون قطره‏اى است در دریاى عمیق. نهج البلاغه، حكمت 374حدیث (2) امام على علیه السلام :إنَّ الأمرَ بِالمَعروفِ وَالنَّهىَ عَنِ المُنكَرِ لا یُقَرِّبانِ مِن أَجَلٍ وَلا یَنقُصانِ مِن رِزقٍ ، لكِن یُضاعِفانِ الثَّوابَ وَیُعظِمانِ الجرَ وَأفضَلُ مِنهُما كَلِمَـةُ عَدلٍ عِندَ إمامٍ جائِرٍ؛امر به معروف و نهى از منكر نه اجلى را نزدیك مى‏كنند و نه از روزى كم مى‏نمایند، بلكه ثواب را دو چندان و پاداش را بزرگ مى‏سازند و برتر از امر به معروف و نهى از منكر سخن عادلانه‏اى است نزد حاكمى ستمگر. غررالحكم، ج2، ص611، ح3648حدیث (3) قال رسول الله صلى ‏الله ‏علیه ‏و ‏آله :إذا لَم یَأمُروا بِمَعروفٍ وَلَم یَنهَوا عَن مُنكَرٍ وَلَم یَتَّبِعوا الأخیارَ مِن أهلِ بَیتى ، سَلَّطَ اللّه‏ُ عَلَیهِم شِرارَهُم ، فَیَدعوا عِندَ ذلِكَ خِیارُهُم فَلا تُستَجابُ لَهُم؛هرگاه (مردم) امر به معروف و نهى از منكر نكنند، و از نیكان خاندان من پیروى ننمایند، خداوند بدانشان را بر آنان مسلّط گرداند و نیكانشان دعا كنند امّا دعایشان مستجاب نشود . امالى صدوق، ص‏254حدیث (4) قال رسول الله صلى ‏الله ‏علیه ‏و ‏آله :لا یَأمُرُ بِالمَعروفِ وَلا یَنهى عَنِ المُنكَرِ إلاّ مَن كانَ فیهِ ثَلاثُ خِصالٍ : رَفیقٌ بِما یَأمُرُ بِهِ رَفیقٌ فیما یَنهى عَنهُ ، عَدلٌ فیما یَأمُرُ بِهِ عَدلٌ فیما یَنهى عَنهُ، عالِمٌ بِما یَأمُرُ بِهِ عالِمٌ بِما یَنهى عَنهُ؛امر به معروف و نهى از منكر نكند مگر كسى كه سه خصلت در او باشد: در امر و نهى خود مدارا كند، در امر و نهى خود میانه‏روى نماید و به آنچه امر و نهى مى‏كند، دانا باشد .بحارالأنوار، ج100، ص87، ح64حدیث (5) قال على علیه السلام :مَن أمَرَ بِالمَعروفِ شَدَّ ظَهرُ المُؤمِنِ وَمَن نَهى عَنِ المُنكَرِ أَرغَمَ أَنفَ المُنافِقِ وَأَمِنَ كَیدَهُ؛هر كس امر به معروف كند به مؤمن نیرو مى‏ بخشد و هر كس نهى از منكر نماید بینى منافق را به خاك مالیده و از مكر او در امان مى‏ ماند. كافى،ج2، ص50، ح1حدیث (6) قال رسول الله صلى ‏الله ‏علیه ‏و ‏آله :لا یَزالُ النّاسُ بِخَیرٍ ما أمَروا بِالمَعروفِ وَنَهَوا عَنِ المُنكَرِ وَتَعاوَنوا عَلَى البِرِّ وَ التَّقوى فَإذا لَم یَفعَلوا ذلِكَ نُزِعَت مِنهُمُ البَرَكاتُ، وَ سُلِّطَ بَعضُهُم عَلى بَعضٍ و َلَم یَكُن لَهُم ناصِرٌ فِى الأرضِ وَ لا فِى السَّماءِ؛تا زمانى كه مردم امر به معروف و نهى از منكر نمایند و در كارهاى نیك و تقوا به یارى یكدیگر بشتابند در خیر و سعادت خواهند بود، اما اگر چنین نكنند، بركت‏ها از آنان گرفته شود و گروهى بر گروه دیگر سلطه پیدا كنند و نه در زمین یاورى دارند و نه در آسمان. تهذیب الاحكام، ج6، ص181، ح22حدیث (7) قال الباقر علیه السلام :أوحَى اللّه‏ُ تَعالى إلى شُعَیبٍ النَّبِىِّ إِنّى مُعَذِّبٌ مِن قَومِكَ مِائَةَ أَلفٍ: أَربَعینَ أَلفا مِن شِرارِهِم وَسِتّینَ أَلفا مِن خیارِهِم فَقالَ: یارَبِّ هؤُلاءِ الشرارُ فَما بالُ الخیارِ؟! فَأَوحَى اللّه‏ُ عَزَّوَجَلَّ إِلَیهِ: داهَنُوا أَهلَ المَعاصى فَلَم یَغضِبُوا لِغَضَبى؛خداى تعالى به شعیب پیامبر وحى فرمود كه: من صد هزار نفر از قوم تو را عذاب خواهم كرد: چهل هزار نفر بدكار را، شصت هزار نفر از نیكانشان را. شعیب عرض كرد: پروردگارا! بدكاران سزاوارند اما نیكان چرا؟ خداى عزوجل به او وحى فرمود كه: آنان با گنهكاران راه آمدند و به خاطر خشم من به خشم نیامدند. كافى، ج5، ص56، ح1حدیث (8) قال رسول الله صلى ‏الله ‏علیه ‏و ‏آله :مَن رَأى مِنكُم مُنكَرا فَلیُغَیِّرهُ بِیَدِهِ ، فَإن لَم یَستَطِع فَبِلِسانِهِ ، فَإن لَم یَستَطِع فَبِقَلبِهِ وَذلِكَ أضعَفُ الإیمانِ؛هر كس از شما منكرى ببیند باید با دست و اگر نتوانست با زبان و اگر نتوانست با قلبش آن را تغییر دهد، كه پائین‏ترین درجه ایمان همین (تغییر قلبى) است. نهج الفصاحه، ح‏3010
 
حدیث (9) قال الباقر علیه السلام :إنَّ الأمرَ بِالمَعروفِ وَالنَّهیَ عَنِ المُنكَرِ سَبیلُ الأنبیاءِ ، وَمِنهاجُ الصُّلَحاءِ ، فَریضَةٌ عَظیمَةٌ بِها تُقامُ الفَرائضُ ، وتَأمَنُ المَذاهِبُ ، وتَحِلُّ المَكاسِبُ ، وتُرَدُّ المَظالِمُ ، وَتَعمُرُ الأرضُ ، وَیُنصَفُ مِنَ الأعداءِ ، وَیَستَقیمُ الأمرُ؛امر بمعروف و نهى از منكر راه و روش پیامبران و شیوه صالحان است و فریضه بزرگى است كه دیگر فرایض به واسطه آن بر پا مى‏شود، راه‏ها امن مى‏گردد و درآمدها حلال مى‏شود و حقوق پایمال شده به صاحبانش برمى‏گردد، زمین آباد مى‏شود و (بدون ظلم) حق از دشمنان گرفته مى‏شود و كارها سامان مى‏پذیرد. كافى، ج5، ص56، ح1حدیث (10) قال رسول الله صلى ‏الله ‏علیه ‏و ‏آله :مَن أَمَرَ بِالمَعرُوفِ وَنَهى عَنِ المُنكَرِ فَهُوَ خَلیفَةُ اللّه‏ِ فِى الرضِ وَخَلیفَةُ رَسُولِهِ؛هر كس امر بمعروف و نهى از منكر نماید، جانشین خدا در زمین و جانشین رسول اوست. مستدرك ‏الوسایل، ج12، ص179، ح13817حدیث (11) امام على علیه السلام :وَماأعمالُ البِرِّ كُلُّها وَالجِهادُ فى سَبیلِ اللّه‏ِ عِندَ المرِ بِالمَعرُوفِ وَالنَّهىِ عَنِ المُنكَرِ إِلاّ كَنَفثَةٍ فى بَحرٍ لُجِّىٍّ؛همه كارهاى خوب و جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهى از منكر چون قطره‏اى است در دریاى عمیق. نهج البلاغه، حكمت 374حدیث (12) پیامبر اکرم (ص) :نَصرُ الْمَظلُومِ وَالْأمرُ بِالْمَعرُوفِ وَالنَّهیُ عَنِ الْمُنكَرِ جِهادٌ؛یارى رساندن به ستمدیده و امر به معروف و نهى از منكر جهاد در راه خداست.جامع الأحادیث قمى، ص 125حدیث (13) امام علی (ع):مَن تَرَكَ إنكارَ الْمُنكَرٍ بِقَلبِهِ ویَدِهِ ولِسانِهِ فَهُوَ مَیِّتٌ بَینَ الْأحیاءِ؛
كسى كه منكَر را با قلب و دست و زبانش انكار نكند، مرده‏اى است میان زندگان.
تهذیب الأحكام، ج 6، ص 181حدیث (14) پیامبر اکرم (ص) :مَن أمَرَ بِمَعروفٍ فَلیَکُن أمرُهُ بِذلِکَ بِمَعروفٍ.کسی که امر به معروف می کند باید این کار را به روش خوبی انجام دهد.کنزالعمل ج552 
شنبه 20/12/1390 - 13:9
امر به معروف و نهی از منکر
با توجه به فلسفه خلقت انسان كه طبق بیان قرآن كریم عبودیت و بندگی است و از طرفی وجه تمایز انسان با سایر موجودات به ناطق و عاقل بودن انسان و حركت او به سوی كمال می باشد، اهمیت و جایگاه این دو فریضه الهی، یعنی امر به معروف و نهی از منكر بیشتر تبیین و روشن می گردد. از آنجایی‌كه انسان غافل است و به دلیل عارض شدن نسیان بسیاری از مواردی كه مفید برای اوست فراموش می‌كند بنابراین امر به معروف و نهی از منكر جزء ضروریاتی است كه در جهت نیل به كمال برای هر انسانی ضرورت پیدا می كند. به این جهت است كه حضرت امام محمد باقر(ع) می فرماید: «ان الامر بالمعروف و النهی عن المنكر فریضه عظیم بها تقام الفرائض ...» ‌(1) یعنی امر به معروف و نهی از منكر واجب عظیم و بزرگی است كه پابرجایی سایر واجبات به آن بستگی دارد. از تعبیر "بها تقام الفرائض" چنین استفاده می شود كه امر به معروف و نهی از منكر از لوازم حكومت اسلامی به شمار می رود.الف- امر به معروف و نهی از منكر در قرآن كریمبه طور كلی می توان گفت كه ریشه و كلیات احكام شرعی را باید در قرآن كریم و شرح و تفصیل و شاخه های آن را در سنت جست. قرآن كریم در آیه های فراوانی به فریضه امر به معروف و نهی از منكر اشاره كرده است كه در این جا به برخی از این آیات می پردازیم:1.  "یؤمنون بالله و الیوم الآخر و یامرون بالمعروف و ینهون عن المنكر و یسارعون فی الخیرات و اولئك من الصالحین"‌(2)به خدا و روز واپسین ایمان می آورند؛ امر به معروف و نهی از منكر می كنند؛ و در انجام كارهای نیك، پیشی می گیرند؛ و آنها از صالحانند. ‌(3)2.     "ولتكن منكم امه یدعون الی الخیر و یامرون بالمعروف و ینهون عن المنكر و اولئك هم المفلحون"‌(4)باید از میان شما، جمعی دعوت به نیكی، و امر به معروف و نهی از منكر كنند. و آنها همان رستگارانند.‌(5)3.     "كنتم خیر امه اخرجت للناس تامرون بالمعروف و تنهون عن المنكر و تؤمنون بالله".‌(6)شما بهترین امتی بودید كه به سود انسان‌ها آفریده شده اند،؛ چه اینكه امر به معروف و نهی از منكر می‌كنید و به خدا ایمان دارید. ‌(7)4.     "ان الله یامر بالعدل و الاحسان و ایتاء ذی القربی و ینهی عن الفحشاء و المنكر..." ‌(8)خداوند به عدل و احسان و بخشش به نزدیكان فرمان می دهد؛ و از فحشا و منكر و ستم، نهی می‌كند..‌(9) از مجموع آیات فوق چنین بر می آید كه امر به معروف و نهی از منكر دارای اهمیت بسیار زیادی از منظر قرآن كریم می باشد و همه آحاد جامعه اعم از دولتمردان و عموم مردم را شامل می شود و به طور كلی از آیات فوق نكات زیر را می توان استنتاج نمود:1-    وجوب امر به معروف و نهی از منكر از بدیهیات است و كسی از مسلمانان در آن شك نكرده است.2-    وجوب این دو فریضه در همه ادیان الهی بوده و امت‌های گذشته نیز بدان مكلف بوده اند.3-    امر به معروف و نهی از منكر از شئون پیامبری است.4-    ترك امر به معروف و نهی از منكر علت نابودی جوامع گذشته بوده است.5-    امر به معروف و نهی از منكر از حقوق متقابل مسلمانان است و افراد جامعه اسلامی در برابر آن مسئولند.6-    زنان نیز مكلف به امر به معروف و نهی از منكر هستند.7-    امر به معروف و نهی از منكر نیازمند كسب قدرت است.ب- سیر امر به معروف و نهی از منكر از منظر قرآن به طور كلی اگر آیات قرآن را در مورد امر به معروف و نهی از منكر بررسی كنیم، می بینیم كه از ذات پاك خداوند صادر شده و پیامبران، حاكمان صالح، مجموعه امت و فرد فرد جامعه موظف به اجرای آن هستند. برای شناخت این مراتب، رتبه بندی زیر قابل توجه است:1-  ذات پاك خداوند متعال: "ان الله یامر بالعدل و الاحسان و ینهی عن الفحشاء و المنكر و البغی ...." ‌(10) در اینجا به خاطر اهمیت این دو فریضه ذات خداوند متعال به عنوان آمر به معروف و ناهی از منكر می باشد.2-  پیامبر اكرم(ص) " ... یامرهم بالمعروف و ینهاهم عن المنكر.... "‌(11) در این مرتبه خاتم پیامبران حضرت محمد(ص) به این عنوان انتصاب داده شده است.3-  حاكمان صالح(امامان): "الذین ان مكناهم فی الارض اقاموا الصلوه و آتوا الزكوه و امروا بالمعروف و ینهوا عن المنكر ..." ‌(12) در مرتبه سوم كسانی كه قدرت و مكنت در روی زمین به آنان داده شده است موظف به برپاداشتن نماز، پرداختن زكات و امر به معروف و نهی از منكر شده اند.4-  هیئت های امر به معروف و نهی از منكر: "و لتكن منكم امه یدعون الی الخیر و یامرون بالمعروف و ینهون عن المنكر ..." ‌(13) در مرتبه چهارم گروههایی از مردم كه این شایستگی را پیدا می كنند كه دیگران را دعوت به خیر و صلاح می كنند و امر به معروف و نهی از منكر می كنند.5-  مجموعه امت: "كنتم خیر امه اخرجت للناس تامرون بالمعروف و تنهون عن المنكر و تؤمنون بالله ..." ‌(14) در مرتبه پنجم نیز همه مردم موظف به انجام این فریضه الهی شده اند، براین اساس تمام آحاد افراد مؤمن و متدین مأمور به انجام این دو فریضه الهی هستند.ج- امر به معروف و نهی از منكر از نگاه معصومین(ع)اگر بررسی عمیق در مضامین آیات و روایات اسلامی و معارف دینی داشته باشیم كاملاً مبرهن است كه بیانات معصومین(ع) ترجمان قرآن كریم و تفسیر آن است و هر دو از یك منبع سیراب می‌شوند. در این زمینه این دو فریضه‌ الهی را از منظر روایات معصومین(ع) مورد بررسی قرار داده و به بعضی از آنها اشاره می‌كنیم:1-  قال رسول الله(ص): "... اذا لم یامروا بالمعروف و لم ینهوا عن المنكر ... سلط الله علیهم شرارهم فیدعوا عند ذلك خیارهم فلایستجاب لهم"‌(15)پیامبر اكرم(ص) می فرمایند: ... زمانی كه امر به معروف و نهی از منكر نكردند... خداوند متعال، بدترین و شرورترین آنها را بر آنان مسلط می كند، پس در این هنگام دعا می كنند ولی دعای آنان مستجاب نمی شود.2-  قال رسول الله(ص): "الا اخبركم عن اقوام لیسوا بانبیاء و لا شهداء یغبطهم الناس یوم القیامه بمنازلهم من الله عز و جل، علی منابرهم من نور.   قیل: من هم یا رسول الله؟  قال: هم الذین یحببون عبادالله الی الله و یحببون الله الی عباده.  قیل: هذا حببوا الله الی عباده فكیف یحببون عبادالله الی الله؟   قال: یامرونهم بما یحب الله و ینهونهم عما یكره الله فاذا اطاعوهم احبهم الله".‌(16) پیامبر اكرم(ص) در رابطه با اهمیت امر به معروف و نهی از منكر فرمودند: آیا شما را از كسانی خبر دهم كه نه انبیا و نه شهدا هستند ولی مردم(انبیا و شهدا) به مقام و مرتبت و جایگاه آنان در پیش خدا كه بر منبرهایی از نور هستند غبطه می خورند؟  سؤال شد: ای رسول خدا(ص) آنان چه كسانی هستنند؟  پیامبر(ص) فرمود: آنان كسانی هستند كه بندگان خدا را محبوب خدا و خدا را محبوب بندگانش می گردانند.  سؤال شد: معنای محبوب گردانیدن خدا در پیش بندگانش معلوم است اما چگونه بندگان خدا را محبوب خدا می گردانند؟  پیامبر(ص) در جواب فرمود: به چیزی كه خداوند متعال دوست دارد دعوت می كنند و از چیزی كه خداوند متعال بدش می آید نهی می كنند، پس هنگامی كه بندگان خدا، او را اطاعت می كنند محبوب خدا می گردند و خداوند متعال آنان را دوست می دارد.3-  قال رسول الله(ص): "من امر بالمعروف و نهی عن المنكر فهو خلیفه الله فی ارضه و خلیفه رسول الله و خلیفه كتابه"‌(17)رسول خدا(ص) فرمودند: كسی كه امر به معروف و نهی از منكر كند، جانشین خدا، پیامبر خدا(ص) و كتاب خدا در روی زمین است.4-    قال امیر المؤمنین علی(ع): "لاتتركوا الامر باالمعروف و النهی عن المنكر فیول علیكم شراركم".‌(18)امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) فرمودند: امر به معروف و نهی از منكر را رها نكنید در غیر این صورت بدترین شما بر شما حاكم می شوند.5-    قال الحسین(ع): "... انما خرجت لطلب الاصلاح فی امه جدی، ارید ان آمر بالمعروف و انهی عن المنكر...". ‌(19)امام حسین علیه السلام در نامه معروفش به برادرش محمد حنفیه در باره فلسفه قیامش در فرازی می فرماید: من برای اصلاح امت جدم رسول خدا(ص) قیام كردم، می خواهم امر به معروف و نهی از منكر نمایم...البته در این باره روایات متعددی وجود دارد كه در این مجال نمی گنجد.د- شیوه های عملی امر به معروف و نهی از منكرهدف عمده و اساسی در امر به معروف و نهی از منكر محقق شدن معروف و زدوده شدن منكر است. برای نیل به این هدف به نظر می رسد كه باید به دنبال بهترین و مؤثرترین راهكارها و شیوه های عملی بوده باشیم كه در این راستا موارد زیر پیشنهاد می گردد:1-  شیوه عملی: اولین و مؤثرترین شیوه در امر به معروف و نهی از منكر تبلیغ عملی است. یكی از مهمترین عوامل موفقیت پیامبر اكرم(ص) و ائمه(ع) در ترویج و گسترش مكتب، توجه به این شیوه بوده است. پیامبر اكرم(ص) در اغلب كارها از قبیل كندن خندق، ساختن مسجد و برنامه های فرهنگی و اجتماعی و .... قبل از اینكه دیگران را تشویق به این كار كند خود پیشقدم می شد، همچنانكه امامان معصوم(ع) به این طریق عمل می كردند.2-  احترام به شخصیت افراد: دومین اصلی كه در تأثیر امر به معروف و نهی از منكر در خور توجه است، احترام به شخصیت افراد می باشد. مرتكبان منكر تا وقتی كه متجاهر به گناه نشده اند، و به طور آشكار خود را نیالوده اند محترمند و نباید به هتك حرمت آنها پرداخت.3-  ارشاد تدریجی: معمولا ما انتظار داریم كسانی كه در گرداب منكرات غوطه ور شده اند یك دفعه آنها را از گرداب در آوریم و یك مسلمان ایده آل بسازیم؛ در حالی‌كه تربیت امری تدریجی است و فضایل و رذایل هیچ‌كدام یك مرتبه در جان انسان‌ها به وجود نمی آیند. در حقیقت می توان گفت كه از علل نزول تدریجی قرآن توجه به این نكته مهم است، چرا كه قرآن كتاب تربیتی است و برای هدایت انسان‌ها به سوی كمال مطلوب نازل شده است.4-  نرمخویی و محبت: از شیوه های مهم و مؤثر در امر به معروف و نهی از منكر، نرمخویی و محبت است؛ خصلتی كه موفقیت پیامبر(ص) بنا به تصریح قرآن كریم مرهون آن بوده است.5-  تشویق به ارزش‌ها:  یكی از امتیازات مكاتب الهی تشویق به خوبی‌ها و ارزش‌هاست. پیامبر مكرم اسلام(ص) از عامل تشویق در جهت پیشبرد اهداف استفاده‌های زیادی می‌كرد. برای كسانی كه دو ركعت نماز برای خدا می‌خواندند جایزه تعیین می كرد.‌(20)  پست‌های حساس سیاسی، فرهنگی و نظامی را به افراد لایقی می سپرد و به این ترتیب، امت را به نیكی و پاكی دعوت می فرمود. برای نمونه اسامه بن زید هجده ساله را به عنوان فرمانده لشكر منصوب فرمود و.... 6-  ایجاد فضای امر و نهی: شكی در این مسئله نیست كه محیط هر چند نقش زیربنایی ندارد ولی در پرورش فضایل و رذایل نقش اساسی دارد. رسالت انبیا نیز مبتنی بر این اصل بود كه محیط را به گونه‌ای آماده سازند تا خود مردم عدالت را بر پادارند:"لیقوم الناس بالقسط".‌(21) بنابراین پیامبر اكرم(ص) می فرماید: "كلكم راع و كلكم مسئول عن رعیته".7-  برخورد عملی با مرتكبان منكر: به طور كلی اگر در كنار شیوه های گذشته این شیوه را مد نظر نداشته باشیم بدون شك امر به معروف و نهی از منكر بی نتیجه خواهد ماند. ه- مراتب امر به معروف و نهی از منكر1-  مرحله انزجار قلبی: علمای اسلام برای امر به معروف و نهی از منكر مراتب و درجات و همچنین اقسامی قائل شده‌اند. اولین درجه و مرتبه نهی از منكر، هجر و اعراض یا انكار قلبی است و این در مواردی است كه ما با شخصی كه با او صمیمیت داریم قطع رابطه كنیم و نسبت به او سردی نشان دهیم و این برخورد، برای او تنبه تلقی شود، یعنی تحت یك زجر و شكنجه روحی قرار گیرد و این عمل ما در جلوگیری از كار بد او تأثیر داشته باشد؛ در غیر این صورت چه بسا فردی كه از قطع رابطه ما استقبال كرده و او هم قطع رابطه كند و آزادتر دنبال منكرات و كارهای زشت برود در چنین مواردی این كار درست نیست.2-  مرحله زبانی: درجه دومی كه علما و دانشمندان برای نهی از منكر ذكر كرده اند، مرحلة زبان است. چه بسا آن بیماری كه دچار منكری است، به دلیل جهالت و نادانی و تحت تأثیر یك سلسله تبلیغات قرار گرفته است، احتیاج به مربی، هادی، راهنما و معلم دارد تا با او تماس بگیرد و با كمال مهربانی با او صحبت كند، موضوع را با او در میان بگذارد تا معایب و مفاسد را برایش تشریح كند تا آگاه شود و بازگردد.3-  مرحله عمل: مرحله سوم عمل است. گاهی طرف در درجه و حالی است كه نه اعراض و هجران و نه زبان و بیان بر او تأثیر نمی‌گذارد. در اینجا باید از راه عمل وارد شد. وارد عمل شدن نه تنها به زور گفتن نیست، كتك زدن و مجروح كردن نیست، البته مواردی هم هست كه جای تنبیه عملی است كه آن هم از شئون حكومت اسلامی است و شهروندان جامعه اسلامی از پیش خود حق اعمال این تنبیهات را ندارند. امر به معروف عملی این است كه نباید تنها به گفتن قناعت كند و فكر كنیم همه چیز را گفتن درست می شود. گفتن، شرط لازم است ولی كافی نیست. باید عمل كرد و آنچه مربوط به شهروندان است برخورد عملی غیرمستقیم است. ‌(22) پی نوشت:‌1 - وسائل الشیعه، ج11، ص395.‌2 - آل عمران- 114.‌3 - قرآن كریم، ترجمه ناصر مكارم شیرازی، قم: انتشارات امیرالمؤمنین(ع)، 1378شمسی، ص644 - آل عمران- 104.‌5 - قرآن كریم، ترجمه ناصر مكارم شیرازی، قم: انتشارات امیرالمؤمنین(ع)، 1378شمسی، ص636 - آل عمران- 110.‌7 - قرآن كریم، ترجمه ناصر مكارم شیرازی، قم: انتشارات امیرالمؤمنین(ع)، 1378شمسی، ص64‌8 - نحل- 90.9 - قرآن كریم، ترجمه ناصر مكارم شیرازی، قم: انتشارات امیرالمؤمنین(ع)، 1378شمسی، ص277. 10 -نحل- 90.11 - اعراف- 157. ‌12 -  حج- 41. ‌13 - آل عمران- 114. ‌14 - آل عمران- 110. ‌15 - تحف العقول، ص51. ‌16 - مستدرك الوسائل، ج2، ص182. 17 - مجمع البیان، ج2، ص486.‌18 - نهج البلاغه، نامه 47.‌19 - ره توشه راهیان نور ویژه محرم الحرام، قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، 1376شمسی، ص185.20 - ره توشه راهیان نور ویژه محرم الحرام، قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، 1376شمسی، ص186.‌21 - حدید-25.

‌22 - تلخیصی از جلد دوم حماسه حسینی، مرتضی مطهری، ص193-197

نقد و تحلیل

حجت الاسلام علی جدیدبناب
عضو هیئت علمی دانشگاه

 

 

شنبه 20/12/1390 - 13:3
تغذیه و تناسب اندام
رازیانه، نوعی گیاه دارویی است كه مصارف مختلفی دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران ؛ رازیانه، نوعی گیاه دارویی است كه مصارف مختلفی دارد و تمام بخش ‌های مختلف این گیاه یعنی دانه، برگ و ریشه آن خوراكی است.
 
مصرف رازیانه باعث افزایش شیرمادر و نیز كاهش وزن می‌ شود. همچنین رازیانه حاوی مقادیر فراوانی ویتامین، مواد معدنی و فیبر است که منگنز، پتاسیم، منیزیم، كلسیم، آهن، ویتامینC و B3 از این موارد هستند. ویتامین C موجود در پیاز رازیانه، ضد باكتری بوده و برای سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است.
 
این گیاه دارویی، سموم بدن را پاك می ‌كند و بیماری‌ التهاب دهان را از بین می ‌برد و برای درمان سرماخوردگی و نیز سرفه، به خاطر خاصیت خلط‌ آورش، مفید است.
 
جالب است بدانید که پیاز رازیانه دارای فیبر فراوانی بوده كه برای كاهش كلسترول، مفید است و از ابتلا به سرطان روده پیشگیری می ‌كند.
 
رازیانه همچنین دارای مقدار فراوانی پتاسیم است كه باعث كاهش فشارخون می‌ شود و به این ترتیب برای افرادی که دچار حمله قلبی می‌ شوند، مفید است. بخار حاصل از جوشاندن برگ‌ های این گیاه در آب، بیماری آسم و برونشیت را تسكین می ‌دهد.
 
مصرف دانه‌ های رازیانه، باعث تسكین دل درد می‌ شود، عمل هضم را آسان ‌تر می ‌كند، كرم روده كودكان را از بین می ‌برد، باعث تقویت چشم می ‌شود، حساسیت ‌های چشم را از بین می‌ برد و دارای خواص فراوانی برای كبد، طحال و مثانه است.
 
 
اثرات رازیانه بر پوست:
-
پاک کننده و ضد عفونی کننده
-
حفظ خاصیت کشسانی پوست و جوان کردن آن
-
آرامش بخش
-
رفع چین و چروک از پوست های پیر
-
از بین بردن کبودی پوست
-
روشن کردن پوست های چرب
-
شادابی و طراوت بخشیدن به چهره های خسته و گرفته
-
کاهش تجمع آب در زیر پوست و در نتیجه جلوگیری از پف کردگی
-
تحریک کننده غدد لنفاوی بدن برای دفع آب اضافی موجود در بافت ها
-
دفع سموم
-
تاثیر بر فعالیت غدد بدن برالی ایجاد تعادل در تولید هورمون هایی خاص که برای حفظ انقباض عضلات پوست و بافت پیوندی اهمیت دارند.
شنبه 20/12/1390 - 11:56
اخبار

 

رئیس اداره طرح های ملی و جشنواره های سراسری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها گفت: جوانب مختلف ازدواج های دانشجویی رصد می شود به طوری که کمتر از یک درصد آمار طلاق برای ازدواج های دانشجویی ثبت شده است.

به گزارش سلامت نیوز ، حجت الاسلام حسین افتخاریان در گفت و گو با پانا، درخصوص پژوهش های انجام شده در رابطه با وضعیت ازدواج های دانشجویی گفت: در واقع پژوهش به آن معنای واقعی در این راستا انجام نمی شود اما باید گفت که در سال های اخیر این ازدواج ها بیشتر رصد و جوانب کار سنجیده می شود.

رئیس اداره طرح های ملی و جشنواره های سراسری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در پاسخ به این سوال که چه میزان از ازدواج های دانشجویی به طلاق منجر می شود، گفت: با توجه به برخی شایعاتی که در مورد سست بودن ازدواج های دانشجویی مطرح شده بود و شایعاتی در راستای کیفیت نامطلوب این گونه ازدواج ها طرح شده بود، برنامه ازدواج دانشجویی رصد شده و کیفیت آن سنجیده شد.

حجت الاسلام افتخاریان درخصوص اقدامات این مرکز برای مطالعه کیفیت ازدواج های دانشجویی گفت: یکی از اقداماتی که صورت گرفت این بود که بانکی از اطلاعات ازدواج های دانشجویی را در طول 5 سال جمع آوری کردیم و به آمار 185 هزار زوج دانشجو را به سازمان ثبت احوال ارسال کردیم.

رئیس اداره طرح های ملی و جشنواره های سراسری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها اظهار داشت: به سازمان ثبت احوال اعلام کردیم که گزارشی از ثبت طلاق های این زوج ها را به ما اعلام کنند که این سازمان حدود هزار و 300 مورد ثبت طلاق را اعلام کردند که این آمار کمتر از یک درصد می شود.

وی با اعلام اینکه امسال نیز دانشگاه آزادی ها بیشترین ثبت نامی ها را برای برگزاری مراسم ازدواج دانشجویی داشته اند، گفت: امسال نیز مثل سال های گذشته دانشگاه آزاد بیشترین تعداد ثبت نامی ها را در ازدواج دانشجویی داشته است و در این دوره از مراسم ازدواج دانشجویی 61 هزار زوج دانشجو در سامانه ازدواج دانشجویی نهاد ثبت نام کردند.
حجت الاسلام افتخاریان تأکید کرد: اعزام کاروان های ازدواج دانشجویی از 17 بهمن ماه آغاز شد و تا ابتدای خردادماه سال 91 نیز ادامه دارد و در مجموع در این دوره 26 هزار زوج( 50 تا 55 هزار نفر) به شهر مشهد مقدس اعزام می شوند.

شنبه 20/12/1390 - 11:54
سلامت و بهداشت جامعه

 

کودکانی که خرناس می‌کشند یا با مشکلات تنفسی در هنگام خواب روبه‌رو هستند بیشتر از سایرین در خطر مشکلات رفتاری قرار دارند.
 
به گزارش فارس، تحقیقات بر روی 11 هزار کودک بریتانیایی طی 6 سال نشان می‌دهد کودکانی که خرناس کشیده یا با مشکلات تنفسی در شب روبه‌رو هستند بیشتر از سایرین با خطر رفتارهای پرخاشگرانه و بیش فعالی روبه‌رو هستند.آنها همچنین در ایجاد رابطه دوستی با همسالان خود دارای مشکل هستند.

به نوشته دیلی میل، کارن بانوک استاد پزشکی خانواده و اجتماعی که مدیریت این تحقیق را بر عهده داشته می‌گوید که مشکلات تنفسی برای رشد مغز کودکان خطرناک است.

به گفته وی این قویترین مدرک تا کنون در رابطه با ارتباط خرناس کشیدن، تنفس از راه دهان و اختلالات تنفسی هنگام خواب با عواقب سوء رفتاری و اجتماعی در کودکان است و والدین باید توجه بیشتری را به اختلالات تنفسی کودکان هنگام خواب داشته باشند.

حدود یک کودک از هر 10 کودک خرناس می‌کشند و 2 کودک از هر 4 کودک با اختلالات تنفسی هنگام خواب روبه‌رو هستند.

این تحقیقات توسط محققان کالج آلبرت انیشتن دانشگاه یشیوا انجام شده است و نشان داد کودکانی که خرخر می‌کنند یا اختلال تنفسی هنگام خواب دارند بین 40 تا 100 درصد بیشتر به اختلالات رفتاری در 7 سالگی مبتلا می‌شوند.

بانوک معتقد است که کاهش رسیدن اکسیژن به مغز کودکان می تواند تأثیراتی را مانند ناتوانی در کنترل احساسات در پی داشته باشد

شنبه 20/12/1390 - 11:52
بهداشت روانی
یافته‌های جالب یك پژوهش كه اخیرا انجام شده است نشان می‌دهد رابطه‌ای بیولوژیك میان تنهایی و بروز بیماری‌های مختلف در فرد منزوی وجود دارد كه می‌تواند زندگی‌اش را به مخاطره بیندازد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، «جان كاسیوپو» محقق دانشگاه شیكاگو و نویسنده پژوهش «اثرات بیولوژیكی تنهایی» نتایج تحقیقات خود را در نشست علمی «روانشناسی اجتماعی» در سن دیگو اعلام كرد.

بر اساس نتایج این تحقیقات، رابطه‌ای میان تنهایی و بروز مشكلات قلبی و عروقی، بروز التهاب در بدن، مشكلات یادگیری و نقص حافظه وجود دارد و حتی مگس میوه ایزوله شده نیز از وضعیت سلامتی بدتری نسبت به سایر مگس ها برخوردار است و زودتر از سایرین می‌میرد. تنهایی دارای اثرات منفی متعددی است كه در یافته‌های این پژوهشگر به آنها اشاره شده است:

تنهایی و مشكلات قلبی و عروقی

این پژوهشگر، در بررسی‌های خود دریافت، رابطه‌ای میان تنهایی و سخت شدن شریان های خونی كه منجر به افزایش فشار خون می شود، وجود دارد.

تنهایی باعث افزایش ترشح هورمون استرس كورتیزول و بالا رفتن فشار خون می شود؛ به حدی كه فرد در آستانه منطقه خطر و احتمال سكته قلبی و مغزی قرار می‌گیرد.

سیستم گردش خون افراد منزوی ضعیف است و این وضعیت، عملكرد قلب را دشوار می‌سازد. شیوع مشكلات قلبی و عروقی در این گروه بیش از سایر افراد گزارش شده است.

تنهایی و ضعف سیستم ایمنی

محققان تغییراتی در برخی از ژن‌های سیستم ایمنی افراد منزوی مشاهده كرده‌اند. برخی از ژن‌های كلیدی و مهم كه در واكنش‌های ضد ویروسی و تولید آنتی بادی نقش دارند، در بدن این افراد دچار تغییراتی می‌شوند كه باعث تضعیف عملكرد سیستم ایمنی در مقابل حملات ویروسی خواهد شد.

دیگر یافته‌های این پژوهش حاكیست: سیستم ایمنی باید بین حملات ویروسی و تهاجم باكتریایی یكی را انتخاب كند. در بدن افراد منزوی كه جهان را مانند یك مكان تهدیدآمیز می‌بینند، ‌سیستم ایمنی به جای تمركز بر تهدیدات ویروسی،‌ حملات باكتریایی را انتخاب می‌كند. در این حالت بدن بدون حفاظت ضد ویروسی و تولید آنتی‌بادی مستعد ابتلا به بیماریهای ویروسی می‌شود و در نتیجه توانایی برای مقابله با بیماریهایی از جمله سرطان به پایین ترین حد خود می‌رسد.

افراد منزوی و تنها از خطر بالای ابتلا به سرطان و بیماریهای ویروسی برخوردار هستند.

تنهایی و مشكلات خواب

نتایج پژوهش یاد شده نشان می‌دهد: كیفیت خواب در افراد تنها، تنزل پیدا كرده و بر سلامت جسمی و روحی آنها اثر منفی می‌گذارد؛ فرد در طول شب بارها از خواب بیدار می‌شود و طول زمان واقعی خواب بسیار كم است.

تنهایی و دید منفی نسبت به اجتماع

یافته‌ها حاكی از آن است كه میزان واكنش شدید به رفتارهای منفی دیگران در افراد منزوی بیشتر از سایرین است. از نظر افراد تنها، دنیا جای امنی نیست و این حس را به دیگران نیز القا می‌كنند. افراد تنها غمگین هستند و باعث ایجاد ناراحتی، سرخوردگی، ناامنی جسمی و روحی در دیگران می‌شوند.

رهایی از تنهایی

بر اساس نتایج این تحقیق، آموزش مهارت های اجتماعی برای ایجاد نگرش مثبت نسبت به اجتماع و جمع كردن افراد دور هم برای گذراندن اوقات فراغت در محیطی شاد، بهترین راه كمك به افراد منزوی و تنهاست.
شنبه 20/12/1390 - 11:50
بهداشت روانی

 از اساسی‌ترین و اصلی‌ترین شرایط موفقیت یك انسان در زندگی فردی و اجتماعی داشتن قدرت «مدیریت خود» است. انسان موفق، ریشه همه موفقیت‌ها را در درون خود جست‌جو می‌كند.

همیشه تصورات یا باورهای اشتباهی درباره موفق شدن وجود دارد. این باورها مسیر موفقیت را پر از دست‌انداز کرده و درست مانند سدهایی هستند که  موفق شدن را سخت یا ناممکن می‌کنند.  گرچه معمولا و در بیشتر متون  راه‌های رسیدن به موفقیت طرح و بررسی می‌شوند، اما جا دارد به موانع موفقیت نیز اشاره و آنها را بشناسیم. در اینجا برخی از موانع موفقیت را معرفی می‌کنیم. آیا شما نیز با چنین موانعی روبه‌رو بوده‌اید؟

 
این موانع می تواند ما را از مسیر موفقیت دور کند

پشت گوش اندازی

افرادی که علامت مزمن این «بـیـمـاری» در آنها دیده می شود، مایلند با این جملات توجیه کننده که «تمام کردنش کاری نخواهد داشت» و یا «نگران نباش، وقت برای انجام دادنش بسیار است»، کارها و وظایف شان را برای همیشه از سر خود باز کرده و به تعویق بیندازند. اگر کاری در حد و اندازه قابلیت هایتان به شما روی آورد ولی به دلیل عذر و بهانه های ذکرشـده از انجام آن ممانعت به عمل آوردید، قطعا پشت گوش اندازی مشکل اصـلی بـوده و باید مرتفع شود. احساس می کنید که زمان در اختیار شماسـت، اما هنگامی کـه وقـت موعود نزدیک می شود، برای اتمام کار به سرعت هجوم می آورید و نتیجه آن خواهد شد که آن طور که در ابتدا مد نظرتان بود از انجام عمل مورد نظر بازخواهید ماند.

ترس از موفقیت

مانع اصلی دیگر برای رسیدن به پیروزی واهمه داشتن از موفقیت است. با اینکه چنین افرادی دقیقا می دانند که برای موفق شدن به چه چیزی نیاز دارنـد، امـا به دلیل داشتن ترس از موفقیت قادر به رسیدن به اهداف والای خود نیستند. در نـظـر ایـشـان راه پـیـش رو، مـخـوف و رعـب آور است. نگرانی از آینده و همه مسایلی که در نهایت گریبانگیر او خواهد شد، منجر به فقدان بصیرت و بازماندن آنها می شود؛ مـخـاطرات ذاتـی روند تجارت، رام نشدنی به نظر خواهد رسید. تشخیص و حل این مشکل آسان تر از برخورد با پشت گوش انـدازی است. فردی که از پذیرش مسوولیت هایی کــه موفقیـتـش را به همراه خواهد داشت وحشت دارد، بـا کمی هم محوری و اندکی صبر و شکیبایی می تواند شرایط را به نفع خود تغییر دهد.

وسواس

افراد موفق دارای خصوصیتی مشترک هستند و آن قابـلیـت تمرکز بر اندیشه های بـزرگ است. برای بسیاری اتخاذ چنین دیدگاهی مشکل است چراکه خود را کاملا محدود و متعهد به انجام کارهای جزیی و کوچک می کنند. تلاش زیاد برای انجام کارهای جزیی زیان آور است چراکه زاویه دید را محدود خواهد کرد. اگر برای اتمام هر کار کوچکی مصر باقی بمانید، هرگز قادر نخواهید بود به اهداف والای خود دست پیدا کنید. این گونه افراد، سخت کوشی و تلاش زیاد را لازمه زندگی شان دانسته اما عزم و اراده خود را برای کاربرها و مصارف مفید به کار نمی بندند. تنظیم دقیق مهارت های مدیریـت زمـانـی در برطرف کردن این مشکل کمک فراوانی خواهد کرد.

احساس ناامنی

افراد ضعیف و سست بنیان به علت داشتن احساس ناامنی، در کارشان پیشرفتی حاصل نمی شود. شاید یکی از دلایل عدم موفقیت این گونه انسان ها در بی میلی آنها برای نشان دادن برش از خودشان نهفته شده باشد. علت ترس نیست؛ فقدان اطمیـنان و اعـتـمـاد باعث عقب ماندن آنها می شود.

از اساسی‌ترین و اصلی‌ترین شرایط موفقیت یك انسان در زندگی فردی و اجتماعی داشتن قدرت «مدیریت خود» است. انسان موفق، ریشه همه موفقیت‌ها را در درون خود جستجو می‌كند

اطرافیان و دوستان نامناسب

ممکن است شما همه شرایط لازم برای رسیدن به اهداف تان و ارایه انعکاس فردی موفق از خود را دارا باشید، اما آیا دوستان تان شـما را در این راه همراهی می کنند؟ ممکن اسـت آنها دیـدگـاه مـتـفـاوت و مـتـضـادی از مـوفـقیت نسبت به شـما داشـتـه باشند (یا اصلا دیـدگاهی نداشته باشند). دوسـتـان به علت تاثیرات منفی راه رسیدن بـه موفـقیـت را برایتان سخت و دشوار می کنند. برخی از اطرافیان حتی ممکن است متوجه پـتـانـسیـل و استعدادهای نهانی شما نشده و باعث زمین خوردگی و تردید در قابلیت ها و توانایی ها شوند.

فقدان منابع و امکانات

شاید هیچ چیزی ناراحت کننده تر و ناهنجارتر از این مـوضـوع نـیست که انسان با وجود داشتن همه قابلیـت های لازم جـهت رسـیدن بـه مـوفقیت، فقط به دلیل عوامل خارج از کنترل خود، از پیشرفـت باز ماند. فقدان منابع مالی یا کمبود زمان به دلیل نگهداری از خانواده یا مسوولیت های دیگر می تواند یک قاتل واقعی باشد. رشد کـردن زیـر خـط فقر یا تامین کردن نزدیکانی که به شما نیازمند هستند، آینده را بسیار متفاوت از آن چـیـزی کـه در تصـورتـان بوده، ترسیم خواهد کرد.

نیاز به دیدگاهی درون نگر

 
یک معلم مدرسه، یک مهندس طراح، یک افسر ارتش و یک کارگر ساده یا یک سرایدار می تواند به طرق مختلفی مـوفق باشـد؛ با اینکه موفقیت در کار ممکن است جذاب تر از همه به نظر برسد، اگر در زمان مـورد انتـظار به آن دست نیافتید، بیمناک نشوید. یـک قـدم بـه عـقـب بـرگردید و عـلـت را بـررسـی کنید. در نهایت خواه دوستان تان مقصر باشند و خواه اعتمادبه نفس تان، دقت کنید که به منظور بهینه کردن فرصت ها برای به دست آوردن موقعیتی موفق تر و راضی کننده تر، قدم های صحیحی بردارید.
موفقیت

حداقل شرط لازم برای موفقیت...

*
من باید موانع موفقیت را بردارم.

*
خواستن توانستن است.

*
من باید موفق بشوم.

*
من باید درستكار باشم.

*
من باید تصمیم اساسی برای موفق شدن بگیرم.

*
من باید خوب درس بخوانم.

*
من باید تلاش كنم.

*
من باید، باید، باید...

از اساسی‌ترین و اصلی‌ترین شرایط موفقیت یك انسان در زندگی فردی و اجتماعی داشتن قدرت «مدیریت خود» است. انسان موفق، ریشه همه موفقیت‌ها را در درون خود جستجو می‌كند.

منشأ تمام پیروزی‌ها در وجود ماست. انسانی كه نگاه مثبت و فعال در زندگی دارد خواهان كار، كوشش و تلاش است و برای خود برنامه دارد.

انسان موفق، زمام زمان را به دست داشته و بهترین بهره را از آن می‌برد. انسان موفق شكست‌ها و عقب افتادن‌های خود را با بهانه‌های پوچ توجیه نمی‌كند.

كشیدن پا روی زمین، حركت بدون انرژی، چشم‌های خسته و بی‌حال و گاهی خواب‌آلود، غرغر كردن و بد و بی‌راه گفتن به زمین و زمان، پوشیدن لباس‌هایی كه همواره اعتراض به دنبال دارد و ظاهری كه نشان از بی‌ نشاطی است، تأخیر در كارها، اعتراضات و... نشان دهنده نداشتن مدیریت خود و زمان است. مدیریت به معنای اداره كردن، برنامه‌ریزی و حركت در چارچوب آن برنامه به سوی هدف است.

استفاده مناسب از امكانات تحت اختیار برای پیشرفت، و هر چیز را در حیطه نفوذ و تحت تأثیر خود، در جای و محل شایسته و بایسته خود نهادن است.

حداقل شرط لازم برای موفقیت در هر زمینه‌ای یادگیری مداوم است.

همیشه كارهای خود را بنویسید و آن‌ها را طبقه‌بندی كنید؛ سپس از مهم‌ترین آن‌ها شروع كنید.
هر موقعیتی را می‌توان مثبت تلقی كرد، به شرط آن كه آن را به عنوان فرصتی برای رشد و پیشرفت در نظر بگیریم

از سلامت جسمانی خود به بهترین نحو مراقبت كنید. نیرو و نشاط برای موفقیت و خوشبختی ضروری است. در مورد تعیین هدف‌های خود قاطعیت داشته باشید، اما در مورد روش دستیابی به آن‌ها انعطاف‌پذیر باشید.

برای رسیدن به هر یك از هدف‌های خود مهلتی تعیین كنید.

آنچه بیش از هر چیز با موفقیت و خوشبختی همسویی دارد خوشبینی است.

هر موقعیتی را می‌توان مثبت تلقی كرد، به شرط آن كه آن را به عنوان فرصتی برای رشد و پیشرفت در نظر بگیریم.

اگر در هر شخص و در هر شرایطی به دنبال نقاط مثبت باشید، تقریباً همیشه آن را پیدا خواهید كرد.

وقتی خدا بخواهد برای شما هدیه‌ای بفرستد آن را در مشكلی می‌پیچد. هر چه مشكل بزرگ‌تر باشد، هدیه هم بزرگ‌تر است!

هر وقت احساس ترس كردید، شجاعت را با «شجاعانه عمل كردن» در خود پرورش دهید.

كلید موفقیت در این است كه هدف خود را تعیین كنید و آن گاه طوری عمل كنید كه گویی امكان شكست وجود ندارد و همین‌طور هم خواهد شد.

هر تجربه‌ای را به یك تجربه آموزنده بدل كنید. در هر ناامیدی و شكستی، به دنبال درس با ارزش باشید.

 
منابع: روزنامه شرق

شنبه 20/12/1390 - 11:47
سلامت و بهداشت جامعه

 کارشناسان می گویند ممکن است موسیقی به دلیل شکل تکامل بشر اینگونه در ذهن ماندگار بشود.

به گزارش  بی بی سی، گاهی اوقات موسیقی از سرما بیرون نمی رود. همه این موضوع را وقتی یک ملودی در ذهن مرتب تکرار می شود تجربه کرده اند. اخیرا این اتفاق برای ریتو چترجی گزارشگر علمی بی بی سی هم افتاده و او به دنبال دلیل این موضوع رفته است :

دکتر ویکی ویلیامسون، روانشناس موسیقی که چند سال پیش مطالعه درباره این موضوع را شروع کرده می گوید: " حجم کم تحقیقاتی که پیرامون این موضوع شده باور نکردنی است چون این اتفاق دست کم برای من بارها افتاده بود."

دکتر ویلیامسون که متخصص حافظه در کالج گلداسمیت لندن است متوجه شده که دانشمندان برای توضیح این پدیده عبارت های متفاوتی را مثل :" موسیقی چسبنده، سندروم موسیقی گیر" یا "کرم گوش" به کار می برند.



دکتر ویلیامسون با همکاری برنامه صبحگاهی شان کیونی در شبکه ۶ موسیقی بی بی سی تحقیقی را شروع کرد.  در این برنامه از شنوندگان خواسته شد که بگویند صبح ها که از خواب بیدار می شوند چه آهنگی در ذهنشان مرتب تکرار می شود.

یک نظرسنجی اینترنتی نیز پیرامون این موضوع در وب سایتی مختص آن آغاز شد.

اطلاعات جمع آوری شده نتایج شگفت انگیزی داشت. دکتر ویلیامسون می گوید: "از ۱۰۰۰ ترانه ای که در پایگاه داده های ما جمع شده بود تنها شش آهنگ بیش از یک بار تکرار شده بود. در واقع این پدیده بسیار فردی است و پاسخ ها بسیار نامتجانس است."

دکتر ویلیامسون بیش از ۲۵۰۰ ترانه را که ویژگی "کرم گوش" بودن دارند و در ذهن افراد تکرار می شوند در پایگاه داده های خود جمع آوری کرده و علیرغم این تعداد، ترانه ها کماکان نامتجانس هستند، مگر در مواردی که یک فیلم سینمایی یا برنامه تلویزیونی پر طرفدار می شوند.

دکتر ویلیامسون می گوید: "در این مواقع به یک باره پنج یا شش نفر ترانه یا آهنگ فیلمی را که به تازگی دیده اند در این طبقه بندی می گنجانند."

وی چند عامل محرک را که ظاهرا باعث می شود ترانه ها جای خود را در ذهن افراد بازکنند شناسایی کرده است.

اولین عامل بودن در معرض ترانه است، یعنی شخص به تازگی ترانه را شنیده است.. عامل دیگر شنیدن مرتب یک آهنگ است که احتمال نرفتنش از ذهن را بالاتر می برد و باعث می شود از ذهن نرود.

اما گاهی یک ترانه بدون آنکه تازگی ها شنیده باشیم مرتب در سرمان تکرار می شود. در این صورت ممکن است عامل اصلی عنصری در اطرافمان باشد.

دکتر ویلیامسون تجربه اخیرش را که در دفتر کارش رخ داده اینطور توضیح می دهد:

"
در دفتر کارم متوجه جعبه کفشی شدم که روی آن نوشته بود "سرنوشت". ذهن من چرخید و چرخید تا اینکه نهایتا به ترانه "سرنوشت" جورج مایکل رسید. یک روز و نیم این ترانه در ذهنم بود و رهایم نمی کرد."

بالاخره دکتر ویلیامسون جعبه کفش را از دفترش بیرون انداخت.

استرس یک عامل دیگر است.

در نظرسنجی اینترنتی دکتر ویلیامسون زنی نوشته ترانه ای با عنوان "باناناراما" اولین بار وقتی که ۱۶ ساله بوده، موقع امتحان در ذهنش گیر کرد.

به گفته دکتر ویلیامسون " هنوز هم در هر برهه از زندگی این زن، وقتی که دچار استرس ازدواج، زایمان و غیره می شود، همین آهنگ به سراغش می آید."

فرضیه های زیادی هست که می تواند علت این پدیده را توضیح دهد.

دکتر ویلیامسون می گوید "کرم گوش" ممکن است بخشی از پدیده ای به نام "حافظه غیرارادی" باشد، همان بخشی که باعث می شود اشتیاق خوردن چیزی که به آن فکر کرده اید در شما برانگیخته شود. مثل هوس یکباره خوردن ساردین برای شام و یا فکر کردن به دوستی که سال ها او را ندیده اید."

تکرار این پدیده با موسیقی از نظر او می تواند چند دلیل داشته باشد: " اول اینکه موسیقی می تواند به شیوه های مختلف کدگذاری شود، چیزی که ما نام آن را محرک چند حسی گذاشته ایم. این به ویژه وقتی مصداق دارد که شما موسیقی دانید چرا که می دانید چطور موسیقی را برای نواختن کد گذاری کنید، اینکه روی کاغذ به چه شکل خواهد بود و به گوش چگونه ."

"
دوم اینکه موسیقی اغلب به شیوه ای کاملا شخصی و احساسی کدگذاری می شود و وقتی که چیزی کد احساسی و معنای شخصی داشته باشد بهتر به خاطر می آید."

کارشناسان دیگر می گویند ممکن است موسیقی به دلیل شکلی که بشر تکامل پیدا کرده اینگونه در ذهن ماندگار بشود.

دانیل لویتین از دانشگاه مک گیل در مونترال می گوید: "ذهن بشر مدتهای درازی مجبور بود اطلاعات را به خاطر بسپرد. اطلاعاتی مثل اینکه چاه آب کجاست، چه غذاهایی سمی هستند و چطور از زخم مراقبت کنیم که عفونی نشود."

چیزی حدود ۲۰۰ هزار سال از عمر انسان می گذرد اما خط مکتوب تنها ۵۰۰۰ سال پیش ابداع شده است. بنابراین انسان در بخش عمده ای از تاریخ تکاملش همه چیز را به خاطر می سپرده است.

این کار امروز هم در کشورهایی که فرهنگ شفاهی قوی دارند ادامه دارد.

به گفته آقای لویتین ترکیب ریتم، ملودی و قافیه ابزاری را در اختیار انسان قرار می دهد که به خاطر سپردن ترانه را از به خاطر سپردن جملات عادی ساده تر می کند.

به گفته او بیشترین سئوالی که مردم از او می پرسند این است که "چطور می توان این کرم گوش را متوقف کرد."

توصیه آقای لویتین این است: " به یک آهنگ دیگر فکر کنید به این امید که ترانه اول را از میدان به در کند."

دکتر ویکی ویلیامسون در حال حاضر به دنبال بهترین راه رها شدن از شر "کرم گوش" است. او می گوید ساختار یک ملودی ممکن است در توانایی پاک کردن یک ترانه دیگر از ذهن نقش داشته باشد.

او در عین حال به دنبال این است که آیا استراتژی ها معمول روزانه مثل دویدن یا حل کردن جدول به این موضوع کمک می کنند یا نه.

هر دوی این کارشناسان اتفاق نظر دارند که رها شدن از آهنگی که در ذهن تکرار می شود آرامش بخش است. اما ممکن است آهنگ دومی که ترانه اول را از ذهنتان پاک می کند خود جایگزین ترانه اول شود.

شنبه 20/12/1390 - 11:42
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته