تعداد مطالب : 1227
تعداد نظرات : 535
زمان آخرین مطلب : 2716روز قبل

معاون علمی و فناوری رییس جمهور، حمایت از دانش آموختگان دوره دکترا در دوره پسا دکترا را از جمله برنامه های بنیاد ملی نخبگان اعلام کرد که طرح آن به تصویب رسیده و تا پایان دی ماه اجرایی خواهد شد.   

دکتر "نسرین سلطانخواه" روز یکشنبه در جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی، افزود: دوره پسا دکترا با این رویکرد ایجاد شد که دانش آموختگان دکترا که واجد شرایط هستند و در داخل کشور دوره پژوهشی دکترا را پشت سر گذاشته اند، پس از دوره دکترا در مراکز تحقیقاتی جذب شوند.
سلطانخواه اعطای پژوهانه به دانشجویان دوره دکترا را نیز از دیگر برنامه های بنیاد ملی نخبگان اعلام کرد و گفت: این طرح اکنون به تصویب رسیده و در مرحله ای است که منتظریم فهرست دانشجویان دوره دکترا را که وارد مرحله پژوهشی می شوند ،‌ از وزارت بهداشت و وزارت علوم دریافت کنیم.
وی ابراز امیدواری کرد تا پایان این ماه شاهد اجرایی شدن این آیین نامه باشیم.
معاون علمی و فناوری رییس جمهور با اشاره به اینکه برگزاری این جشنواره ها، موجبات شناسایی نخبگان و زمینه حمایت، جذب و پشتیبانی از آنها را فراهم می کند، گفت: سیاست بنیاد ملی نخبگان حمایت از نخبگان و دستاوردهای آنهاست چون نخبگان به واسطه یک دستاورد ویژه و با اهمیت خود شناخته شده اند.
سلطانخواه افزود: به همین علت در این جشنواره و دیگر جشنواره ها نوع جوایزی که بنیاد ملی نخبگان اهدا می کند متناسب با همین سیاست و از نوع اعتبارات پژوهشی و نوآوری است تا بتوانند به فعالیت های خود ادامه دهند.
وی با اشاره به اینکه بنیاد ملی نخبگان سومین سال پیاپی است که برگزیدگان جشنواره رازی را مورد حمایت قرار می دهد، افزود: در این مدت 131 طرح برگزیده جشنواره رازی برای استفاده از اعتبارات پژوهشی و نوآوری این بنیاد انتخاب شده است.
رئیس بنیاد ملی نخبگان کمک به تجاری سازی ایده های نخبگان را یکی دیگر از سیاست های این بنیاد اعلام کرد و گفت: این امر درچند مسیر دنبال می شود که در یک بخش از آن باید بتوانیم از نوآوران برای نمونه سازی ها و رساندن نوآوری ها به مرحله بازار و تجاری سازی حمایت های مالی انجام دهیم.
سلطانخواه افزود: این حمایت ها در قالب حمایت از شرکت های دانش بنیان به عنوان لایحه ای از دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده که امیدواریم تصویب و اجرایی شود.
وی تشکیل شرکت های سرمایه گذاری فناوری خطرپذیر را یکی از طرح های این بنیاد برای حمایت از نخبگان اعلام کرد و گفت: این شرکت ها مسیر پشتیبانی از شرکت های دانش بنیان و نوآوران را فراهم می کند.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور یکی از اهداف این معاونت را تکمیل چرخه تولید علم و تبدیل آن به فناوری و ثروت اعلام کرد و گفت: دانش موجود در رشته پزشکی قابلیت تبدیل فناوری به ثروت را دارد.
پانزدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی صبح روز یکشنبه در سالن همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد.

سه شنبه 22/10/1388 - 10:3

جام جم آنلاین: موضوع این مقاله «بررسی دیدگاه كانت درباره تعلیم و تربیت فرزند» است. مساله تعلیم و تربیت بزرگ‌ترین مساله جوامع بشری است. به طوری كه ممالك مترقی، ترقی و تعالی خود را مرهون داشتن آموزش و پرورش پیشرفته می‌دانند و ممالك عقب مانده نیز به این دلیل عقب افتاده‌اند كه فعالیت دستگاه تربیتی آنان ضعیف و هماهنگ با دیگر دستگاه‌ها نبوده است.
درباره مساله تعلیم و تربیت، دانشمندان و فلاسفه بزرگ نظریه‌های مهمی ارائه كرده‌اند. یكی از این فلاسفه ایمانوئل كانت، اندیشمند سده 18 است. كانت متدین به دین مسیح بود و از كودكی با تعلیمات اخلاقی این دین پرورده شد و به وجوب حسن عمل اعتقاد راسخ داشت.

به نظر وی: «در جهان دو كار مهم در پیش روی بشر قرار دارد كه یكی از آنها تعلیم و تربیت است و دومی حكومت» (1)، او توضیح می‌دهد، دومی هم كه حكومت باشد در حقیقت نوعی آموزش و تعلیم و تربیت مردم است.

حاكم از مردم كارهایی را می‌خواهد كه انجام دهند و بعكس از كارهایی ایشان را نهی می‌كند، پس تعلیم و تربیت اساسی‌ترین كار در زیر آسمان است. او برای این دو موضوع (سیاست مداری و تربیت فرزند) راه‌هایی را پیشنهاد كرده كه اگر اعمال شوند، موفقیت‌آمیز خواهند بود. در این نوشتار تلاش شده برخی نكات مهم درباره تعلیم و تربیت از دیدگاه كانت مورد بررسی قرار گیرد.

كانت مانند دیگر فلاسفه،تعلیم و تربیت را مختص به حیوانات ذی شعور می‌داند و از آنجا كه انسان به لحاظ داشتن عقل و وجدان در مرتبه بالاتر نسبت به دیگر حیوانات قرار دارد، بنابراین تنها موجودی است كه می‌تواند مورد تعلیم قرار گیرد، دانش‌های مختلف را بیاموزد و آنها را به دیگران تعلیم دهد و نیز می‌تواند مستقیم یا غیرمستقیم تحت تربیت قرار گیرد. (2) اما نكته مهم این است كه تعلیم و تربیت انسان باید همواره در مسیر كمالی كه در نهایت باید طی كند، قرار گیرد.

اساساً از نظر كانت انسان موجودی است دارای استعدادها و توانمندی هایی كه امكان رشد آنها كاملاً فراهم است. از این رو، تربیت در بستر چنین زمینه‌ای نقش اصلاح یا حتی ایجاد و تغییر را ایفا می‌كند. توجیه گزینش گستره‌های خاصی برای امر تربیت‌یعنی تربیت فیزیكی، فرهنگی، اخلاقی و عملی حكایت از تحقق زمینه‌های آشكار آن در وجود آدمی دارد. از آنجا كه انسان دارای جسم، ذهن، اخلاق و حیطه عمل است، پس باید در این ابعاد اقدام به تربیت وی كرد و چون نمود آشكار این امور از ابتدای كودكی در وجود او تحقق دارد پس پرداختن به تربیت آن كاری منطقی و بلكه لازم و ضروری است.

3 مرحله تعلیم و تربیت: «پرستاری، پرورش و آموزش»

كانت برای تعلیم و تربیت آدمی 3 مرحله را ذكر می‌كند (پرستاری، پرورش و آموزش) (3) و از میان این مراحل، مرحله پرورش را از 2 مرحله دیگر مهم‌تر می‌داند و قائل است كه تعلیم و تربیت اصلی انسان در مرحله پرورش صورت می‌گیرد. حال به شرح برخی از ویژ گی‌های این 3 مرحله می‌پردازیم:

الف - مرحله پرستاری: این مرحله كه چند سال اولیه زندگی هر فردی را در بر می‌گیرد، بر خصیصه ماندن و زنده بودن انسان تأكید ویژه دارد. به نظر كانت شكی نیست كه «در وهله اول انسان باید بماند و حیات داشته باشد تا بتواند مورد پرورش و آموزش قرار گیرد» (4). در این مرحله انسان مانند بچه‌ای است كه باید تحت پرستاری ویژه قرار گیرد، یعنی بتواند تحت تعلیم و تربیت صحیح به حیات خویش ادامه دهد.

ب- مرحله پرورش: مرحله پرورش خود به دو مرحله یك تا 8 سالگی و 8 تا 16 سالگی تقسیم می‌شود. در مرحله اول (8 یك) باید امر و نهی كرد و اطاعت از این امر و نهی را از اطفال خواست. منظور كانت از امر و نهی در اینجا، امر و نهی ماشینی است، به این معنا كه طفل باید تابع باشد و مانند ماشینی كه وقتی به دكمه آن فشار می‌آوریم، فلان كار را انجام می‌دهد و چون و چرا نكند (5). در این مرحله از آنجا كه اطفال از پدر و مادر خود الگو می‌گیرند و هرگونه رفتار بزرگ‌تر را تقلید می‌كنند، بنابراین باید فضایل اخلاقی و حسنات را درون آنان رسوخ داد و هرگز نباید با آنها استدلال كرد یا استدلالی از آنها خواست. مثلاً اگر به آنها گفتید دروغ نگو، حق ندارد بپرسد كه چرا نباید دروغ بگویم، زیرا عقل اطفال در این سن رشد كافی نكرده و نمی‌توانند استدلال‌های شما را سبك و سنگین كنند.

كانت بارها بر این نكته تأكید دارد كه به تناسب رشد ذهنی و عقلانی و گسترش توانایی كودك در درك مفاهیم، امكان توسعه و تعمیق اخلاق از مظاهر محسوس آن به فرازهای متعالی تر وجود دارد. به همین دلیل، مراحل رشد اخلاقی را كاملاً منوط به رشد موازی درك عقلانی و شناختی كودك كرده است. كانت در این باره می‌گوید: «اگر تعلیم و تربیت كودكان نسبت‌به دین مورد بررسی قرار گیرد، نخستین پرسشی كه پیش می‌آید این است كه آیا می‌توان مفاهیم دینی را با خردسالان در میان گذاشت.» (6)

در این رویكرد گویی تأثیر همه‌جانبه مفاهیمی كه به عنوان واسطه در روند تربیت تلقی شده‌اند، منحصر به تأثیر شناختی است. هرچند این رویكرد در مورد بسیاری از مقوله‌های تربیتی غیرقابل اجتناب است، اما افراط در آن دامنگیر بسیاری از مفاهیم تربیتی‌ای می‌شود كه كاركرد عاطفی آنها به مراتب بیشتر از تأثیر شناختی آنهاست. از این رو حتی ایجاد تصوری مبهم از آن مفاهیم و دریافت انعكاس آن در حوزه عواطف و گرایش های انسان، مصداقی بارز از كاركرد چندسویه برخی مفاهیم تربیتی است. چه‌ بسا بسیاری از مفاهیم ارزشی در مقام انتقال و نه ارزیابی، از این قانون پیروی نكنند. كانت هرگز توجهی به كاركرد عاطفی بسیاری از مفاهیم دینی از جمله خدا در حوزه روان و عواطف كودك نداشت. (7) او به صرف این‌كه كودك قادر به فهم و درك مفهوم خدا و اساسا مفاهیم متعالی و الهیاتی نیست، تجویز هر گونه استفاده از این مفاهیم را در مقوله تربیت برنمی‌تافت. از این رو، می‌توان مخالفت وی با تربیت دینی در دوران كودكی را سرچشمه گرفته از تكیه صرف بر دیدگاه شناختی محض به انسان قلمداد كرد.

اما از 8 سالگی به بعد،كاملا برعكس قبل، باید رفتار و همواره با استدلال امر و نهی كرد. منظور از امر و نهی در این سنین، امر و نهی اخلاقی است، یعنی دستورها باید همراه با استدلال باشد. در این صورت یا طفل توان رد استدلال شما را دارد كه به تبع آن عصیان می‌ورزد، ولی اگر قادر به رد استدلال شما نبود، حق عصیان ندارد و در صورت عصیان كردن باید او را تأدیب بدنی كرد. كانت می‌گوید: «مشكل بسیاری از ما این است كه فكر می‌كنیم در درجه اول باید الفبا را به بچه‌ها آموزش داد. اگر از یك معلم كلاس اولی بپرسند كه چرا بچه‌ها را به مدرسه آورده اید،می گوید چون می‌خواهم به آنها حروف الفبا را یاد دهم، در صورتی كه قبل از تعلیم حروف الفبا،مرتب نشستن،سكوت و آزادی را باید به آنها آموخت.» (8)

هدف پرورش، محدود كردن آزادی و هدایت آن است

كانت آزادی انسان را مهم‌تر از دیگر ابعاد وجودی او می‌داند و معتقد است آزادی امری لذت بخش بوده و اگر در سال‌های اولیه زندگی، فرد بتواند مزه آزادی را بچشد، هیچ گاه دست از آزادی بر نخواهد داشت. (9) هدف پرورش آن است كه آزادی را محدود و سپس آن را در مسیر درست هدایت كند. (10) بدین معنا كه باید به طفل آموخت آزادی حد و مرز دارد.

آموزش باید هرمی شكل باشد تا اگر طفل در هر سنی از آموزش‌های بیشتر محروم شد، حداقل در آن مقدار كه تعلیم دیده كارایی داشته باشدتا پیش از ورود به مدرسه، هیاهو كردن و آزادی بی‌حد و حصر است، اما با ورود به مدرسه جلوی هر گونه آزادی افراطی گرفته می‌شود و وظیفه معلمان این است كه نگذارند این آزادی، لجام گسیخته شود. از نظر كانت محدود كردن آزادی به 3 حد است: یكی این‌كه به انسان‌ها یاد دهیم آزادی‌شان محدود به این است كه به آزادی دیگران لطمه‌ای وارد نكنند. دوم این‌كه آزادی تو نباید آینده شخصی تو را از حال تو بدتر كند؛ یعنی اگر به آزادی‌ای عمل كنی كه فردایت را از امروزت بدتر كند، این آزادی را اگر نداشته باشی بهتر است.

شاید به همین علت است كه پدر و مادر به فرزندشان می‌گویند كه تا وقتی تكالیف مدرسه‌ات را انجام ندهی نمی‌گذاریم بخوابی یا بازی كنی. سوم این‌كه آزادی هر كس نباید با استكمال معنویش در تقابل افتد. منظور این است كه باید هدف از آزادی، رساندن فرد به كمال باشد و آزادی هر كس باید در مسیر كمال او هدایت شود. (11)

هدف تربیت بهبود بخشیدن به وضع موجود است

از دید كانت در بیشتر جوامع سازگاری با وضع موجود هدف تربیت قرار می‌گیرد، در حالی كه هدف از تربیت باید بهبود بخشیدن به وضع موجود باشد. به عبارت روشن‌تر، انسان را از آن نظر كه می‌خواهد انسان باشد، پرورش دهیم. آدمی باید به‌گونه‌ای باشد كه هر گاه بزرگ شد بتواند وضع جامعه را بهتر كند نه این‌كه خودش را با وضع جامعه سازگار نماید. از نظر كانت پدر و مادری موفق‌ترند كه بخواهند فرزندانشان بهتر از خودشان شوند نه این‌كه مثل خودشان شوند. كانت می‌گوید: «پرورش مناسب، پرورشی است كه عطف توجه به حال ندارد، بلكه به آینده توجه دارد.» (12)

آموزش هر فردی متناسب با خواست شغلی اوست

دیدگاه كانت پیرامون آموزش این است كه انسان را آموزش دهید نه از آن جهت كه می‌خواهد انسان باشد، بلكه از آن نظر كه می‌خواهد مهندس شود، پزشك شود، معلم شود و....

آموزش یك كار تخصصی (13) و برای این است كه فرد بتواند فلان حرفه خاص را یاد بگیرد.گذشته از این، آموزش زودگذر است؛ یعنی به محض تطور و تغیریافتن جامعه، آموزش‌ها هم تغییر می‌كنند. كانت معتقد است آموزش‌‌گر چه تخصصی است، اما باید جنبه هرمی خود را حفظ كند. (14) به عبارت دیگر در سال‌های ابتدایی زندگی هر فردی، باید از هر رشته علمی، برخی معلومات به افراد یاد داد شود. سپس آهسته آهسته این دامنه را تنگ‌تر كرده و یك علم خاص‌تری متناسب با شغلی كه می‌خواهد انتخاب كند، به او یاد دهیم. اساساً آموزش باید هرمی شكل باشد تا اگر طفل در هر سنی از آموزش‌های بیشتری محروم شد، دست‌كم در آن مقدار كارایی داشته باشد. كانت عیب نظام تعلیم و تربیت را در این می‌داند كه چون الفاظ و اصطلاحات زیاد است، فضل فروشی و بازارگرمی را در بچه‌ها زیاد می‌كند؛ بنابراین از هر علمی باید یك مقدارش را دقیق یاد داد، اما زیاد وارد الفاظ و اصطلاحات نشد. به عبارت روشن‌تر كمیت تعلیم و تربیت مهم نیست بلكه كیفیت آن باید خوب باشد. (15)

منابع:

1- كانت، ایمانوئل، تعلیم و تربیت، ترجمه غلامحسین شكوهی، تهران، حكمت، ص18

2- یاسپرس،كارل، كانت، ترجمه میرعبدالحسین نقیبی‌‌زاده، تهران، كتابخانه طهوری، 1377،ص141

3- كانت، ایمانوئل، تمهیدات، ترجمه غلامعلی حداد عادل، تهران، مركز نشر دانشگاهی، 1370، ص160

4- همان، ص163

5- ملكیان، مصطفی، تاریخ فلسفه غرب، قم، پژوهشكده حوزه و دانشگاه، آبان 1379، ص177

6- تعلیم و تربیت، ص‌151

7- ص‌151

8- كانت، ایمانوئل، بنیاد مابعدالطبیعه اخلاق، ترجمه حمد عنایت، تهران، سروش، 1380،ص77

9- كورنر، استفان،فلسفه كانت، ترجمه عزت الله فولادوند، تهران، شركت سهامی انتشارات خوارزمی، 1378، ص183

10- ر.ك: تمهیدات، ص201

11- كاپلستون، فردریك، تاریخ فلسفه (از ولف تا كانت)،ج 6، ترجمه اسماعیل سعادت و منوچهر بزرگ‌مهر، تهران، شركت انتشارات علمی و فرهنگی، 1375، ص185

12- ر.ك: تعلیم و تربیت،ص118

13- ر.ك: تاریخ فلسفه غرب، ص181

14- ر.ك: بنیاد مابعدالطبیعه اخلاق،ص100

15- ر.ك: فلسفه كانت، ص196

 

سه شنبه 22/10/1388 - 10:1

ابلاغیه جدید بانك مركزی كه با هدف وصول مطالبات سررسید گذشته، ضمانت افراد تحت تكفل متقاضیان وام را در دستور قرار داده، موجی از نگرانی در میان فعالان اقتصادی كشور ایجاد كرد.
در شرایطی كه اقتصاد كشور با مشكلات مختلفی دست و پنجه نرم می‌كند و بخش تولید طی یكی‌دو سال اخیر خواستار كمك دولت بوده، ابلاغ این بخشنامه غیرقابل تصور، مصداق شعر «هر دم از این باغ بری می‌رسد، تازه‌تر از تازه‌تری می‌رسد» است.

براساس مواد 12 و 14 آیین‌نامه جدید وصول مطالبات معوق، افراد خانواده متقاضیان وام نیز همچون ضامن‌ها باید در قبال بانك، متعهد شوند. سؤال این است كه با زور و تهدید و ادبیاتی اینچنین، آیا مشكلات اقتصاد حل می‌شود؟ این نوع برخورد با حوزه اقتصاد، چرا؟

فرماندهی بانك مركزی كه اكنون در اختیار فرد مسلط و باتجربه‌ای است، در پاسخ به انتقادات بخش خصوصی نسبت به این بخشنامه اظهار داشت كه «برداشت درستی از این بخشنامه نشده است.» اما واقعا آنچه از این بخشنامه برداشت می‌شود، نگران‌كننده است.

البته ما خود نظام بانكی را هم یك بنگاه اقتصادی می‌دانیم كه اكنون به مشكل برخورده و كفایت سرمایه بانك‌ها در وضع مناسبی نیست. ما هم قبول داریم كه عده‌ای از نظام بانكی سوءاستفاده كرده‌اند و وام‌های دریافتی را پس نمی‌دهند اما برای حل این مشكل، نیازمند برخورد اقتصادی است.

ولی شرایط بخش تولید و صنعت كشور به‌علت تحریم‌ها، بحران اقتصاد جهانی، دامپینگ محصولات خارجی، عدم‌تامین مواداولیه و ركود اقتصاد داخلی، عملا به‌گونه‌ای است كه یك سری از واحدها واقعا نمی‌توانند بدهی خود را به بانك‌ها بپردازند. نه سابقه سنتی بازار و نه تجربه دیگر نقاط دنیا چنین برخوردی با بدهكاران را تایید نمی‌كند.

ختم كلام آنكه درباره مسائل اقتصادی و بانكی، باید اقتصادی تصمیم گرفت و امیدواریم كمیته‌ای كه قرار است بین مدیران بانك‌ها و اعضای اتاق بازرگانی برای اصلاح بخشنامه بانك مركزی تشكیل شود این ابلاغیه غیرقابل تصور را تصحیح نماید؛ چرا كه در مشكلات اقتصادی فقط برخوردهای اقتصادی، راهگشاست

دوشنبه 21/10/1388 - 16:54

  دفتر پژوهش و بررسیهای خبری-یدالله جوانی:کسانی که مدعی تقلب شدند و این همه مشکلات را به وجود آوردند در واقع با نظام اسلامی مقابله کردند و به نظام جفا کرده و ظلم کردند. در چنین شرایطی نظام اسلامی باید از خود دفاع کند و کسانی که با نظام به مقابله برخاستند را به عنوان محارب مجازات نماید.   

حرکت براساس تفکر، اندیشه و خردورزی صحیح، مورد تأکید همه انبیای الهی بوده و انسان طراز اسلام، انسانی دانامحور است. توانا بود هر که دانا بود، ز گهواره تا گور دانش بجوی، یادگیری علم بر هر زن و مرد مسلمان واجب است، یک ساعت تفکر مومن از 70 سال عبادت بدون تفکر بالاتر است، آیا کسانی که می دانند یا کسانی که نمی دانند در نزد خداوند برابرند، چرا در آیات الهی تدبر نمی کنید و... همگی بر این نکته تأکید دارد که سعادت انسان، رستگاری انسان و رشد و تعالی انسان فقط و فقط با فهم درست، درک صحیح و تشخیص درست حاصل می شود. «من عرف نفسه فقد عرف ربه» اساس این نگاه است. بر همین اساس یکی از ویژگی های دین ناب، نظام سیاسی سالم و رهبری عادل آن است که بر دانایی مردم تأکید داشته باشد و برعکس از ویژگی های دین قلابی، نظام سیاسی سلطه گر و رهبران طاغوتی این است که تلاش کنند مردم را در جهل و نادانی نگه دارند. در مسائل سیاسی و اجتماعی آن چنان پیچیدگی وجود دارد و تحلیل های جور واجور و رنگارنگ مطرح می شود که فقط آدم های با بصیرت می توانند به تحلیل های درست برسند. پیچیدگی ها و تحلیل های گوناگون در شرایط فتنه بیشتر می شود و بر همین اساس پیامبر اکرم (ص) و حضرت امام علی (ع) تأکید خاص دارند که در فتنه ها با آگاهی قدم بردارید. شرایط کنونی، شرایط جنگ نرم و فتنه است. در شش ماهه گذشته، رهبر معظم انقلاب بیش از هر چیز بر روی بصیرت تأکید داشته اند. بصیرت یعنی داشتن یک فهم و درک درست از آنچه در محیط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در جریان است. بصیرت تحلیل های غلط را پس می زند و انسان را در مسیر درست به حرکت درمی آورد. به نمونه هایی از این تحلیل های غلط که در انتخابات دهم و حوادث پس از آن عده ای تلاش کردند و تلاش می کنند به خورد جامعه بدهند اشاره می شود.
1- نفی دشمن خارجی
در حالی که نظام سلطه تمرکز بر مسائل داخلی ایران دارد و آمریکایی ها با صراحت از دخالت در امور ایران سخن می گویند و تمامی امکانات و عوامل خود را بسیج کرده اند تا بتوانند نظام سیاسی ایران را از درون دچار مشکل سازند، کسانی که در داخل نظام اسلامی را به چالش می کشند، وجود چنین دشمن خارجی و تحرکات آن در قضایای اخیر را نفی می کنند.
واقعیت این است که مدیریت اصلی این حوادث در دست بیگانگان بود و اجانب با استفاده از ظرفیت های برخی از احزاب، گروه ها و افراد منحرف توانستند دردسرهایی را در درون کشور برای مردم و نظام اسلامی به وجود آورند.
2- نجات کشور
در حالی که دولت نهم با تأکید بر شعارهای انقلاب و آرمان های حضرت امام (ره) و رهبری معظم انقلاب اسلامی تلاش برای پیشبرد کشور داشت، عده ای با تحلیل های غلط تلاش کردند به مردم القا کنند کشور در مسیر فروپاشی قرار دارد و مردم برای نجات کشور باید جلوی تکرار این دولت را در انتخابات دهم بگیرند.
3- نفی جمهوریت و اسلامیت نظام توأمان
در حالی که جریانی در عمل نشان داده فقط و فقط به قدرت می اندیشد و اعتقاد راسخی به جمهوریت و اسلامیت نظام ندارد، اینگونه وانمود می کند که طرف مقابل، خود به جمهوری نظام اعتقاد ندارد و رأی مردم را تشریفاتی و زینتی می پندارد. برخی از احزاب و گروه های سیاسی در سال های گذشته با تکرار جمله حضرت امام (ره) که فرمودند: «میزان رأی ملت است»، طرف مقابل خود را متهم می کردند به اینکه ارزشی برای رأی مردم قائل نیستند. حوادث انتخابات دهم نشان داد که خود اینها هیچ اعتقاد به رأی ندارند و با جمهوریت نظام مخالف هستند.
رفتارهای بعدی آنان و بیانیه هایی که این روزها در داخل و خارج کشور در حال انتشار است نشان می دهد که این جماعت با اسلامیت نظام نیز مخالفت جدی دارند. این جماعت به دنبال سلطه تکنوکرات ها، روشنفکران و یک قشر خاص بر مردم بوده و این ماهیت خود را تاکنون پشت شعار دفاع از جمهوریت نظام پنهان کرده بودند. شعار ابطال انتخابات در واقع مقابله با جمهوریت نظام بود و در این صحنه رهبر فرزانه انقلاب بیش از هر کس دیگر از جمهوریت نظام دفاع کردند.
4- دعوای احمدی نژاد - موسوی
در حالی که حوادث پس از انتخابات بر اساس سناریوهای از قبل طراحی شده رخ داد و عده ای خواسته یا ناخواسته با مدیریت خارجی در این صحنه نقش ایفا کردند و هدف اصلی طراحان این صحنه ها، ایجاد و تعمیق شکاف ملت - حاکمیت بود، عده ای اینگونه تحلیل می کنند که دعوا، بین دو طرف، یعنی احمدی نژاد و موسوی بود.در برابر چنین تحلیلهایی نباید از یاد برد که اصل ماجرا چیز دیگری بود. داستان تقلب و متهم سازی نظام اسلامی به انجام تقلب در انتخابات، چه ارتباطی با شخص دکتر احمدی نژاد دارد؟ تبلیغات انتخاباتی و مناظره ها از 20 روز مانده به انتخابات شروع شد، ولی موضوع تقلب در انتخابات دهم و ضرورت صیانت از آرا به صورت برنامه ریزی شده از ماه ها قبل مطرح شده بود. بنابراین کسانی که مدعی تقلب شدند و این همه مشکلات را به وجود آوردند در واقع با نظام اسلامی مقابله کردند و به نظام جفا کرده و ظلم کردند. در چنین شرایطی نظام اسلامی باید از خود دفاع کند و کسانی که با نظام به مقابله برخاستند را به عنوان محارب مجازات نماید. عده ای می خواهند با تحلیل های غلط و القای این تحلیل که دعوا بین موسوی و احمدی نژاد بوده، این معاندین و محاربین را از چنگال قانون و عدالت نجات دهند.
5- "اقلیت" را "نماینده مردم" معرفی کردند
برخی از احزاب، گروه ها و افراد سیاسی، عادت کرده اند همواره خودشان را معادل مردم معرفی کنند. این افراد و گروه ها در بیانیه ها، سخنرانی ها و مصاحبه های خود چنان از مردم سخن می گویند که گویا طرف مقابل آنها بر ضد مردم حرکت می کنند! مردم ایران نشان داده اند که دل بسته اسلام، انقلاب، نظام اسلامی، ولایت، امام و رهبری هستند. در طول سی سال گذشته بارها و بارها صحنه هایی شکل گرفته که آخرین آن حضور حماسی و انقلابی مردم در نهم دی ماه بود که مردم در این روز نشان دادند که در کدامین جبهه حرکت می کنند. با این حال عده ای مردم را کسان دیگر معرفی می کنند.
موارد ذکر شده که نمونه هایی از تحلیل های غلط و رایج از سوی جبهه زر، زور و تزویر است، نشان می دهد که تنها و تنها با بصیرت می توان راه درست را از راه نادرست تشخیص داد.

دوشنبه 21/10/1388 - 16:53

دکتر کامران باقری لنکرانی وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، که 4 ماه قبل جای خود را به اولین وزیر زن دولت دهم داد، این روزها به فعالیت در راستای افزایش همکاری های اجتماعی مردم روی آورده است.   

به گزارش روز یکشنبه ایرنا دکتر باقری لنکرانی به خبرگزاری حوزوی رسا گفته است که هم‌اکنون به کمک احمد رنجبر، دکتر مجید و دکتر محسن فروردین، حجه الاسلام والمسلمین محسنی، دکتر احمد و دکتر محمود نجابت اقدام به تأسیس "کانون فرهنگی بصیرت" کرده است.
وزیر سابق بهداشت که عضو هیات موسس کانون فرهنگی بصیرت است اعلام کرده است: کانون فرهنگی بصیرت، با حضور تعدادی از اساتید دانشگاه های استان فارس و برخی معتمدین فعالیت خود را از طریق ارایه خدمات اجتماعی و پایه ریزی یک تعامل سه جانبه بین نخبگان، فرهیختگان و متخصصان جامعه، عموم مردم و مسؤولان کشوری، نیاز های اجتماعی را با توان مردمی پاسخ خواهد داد.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به این که از عمر کانون مدت زیادی نگذشته است و در حال طی کردن مراحل قانونی ثبت خود در وزارت کشور است، تصریح کرد: استقبال خیلی خوبی از کانون شده است و به نظر می آید اقشار فرهیخته جامعه علاقه مند هستند خارج از چارچوب موظفی در صحنه های اجتماعی حضور داشته باشند و توانمندی هایشان را برای اعتلای کشور به کار گیرند.
وی خاطرنشان کرد: چون محل کانون شهر شیراز و استان فارس است، عمده خدمات اجتماعی این کانون در شهر شیراز است و در صدد هستیم در عرصه هایی که کمتر نگاه دینی در خدمات اجتماعی حاکم بوده است وارد شویم.
دکتر باقری لنکرانی که از معدود وزرایی و مسئولان بلندپایه‌ای بود که در پایان خدمت به شهرستان خود بازگشت، یادآور شد: مشاوره، خدمات حمایتی و توانمندسازی نسل جوان عرصه هایی است که کانون فرهنگی بصیرت به آنها خواهد پرداخت.
وزیر سابق بهداشت اضافه کرد: در بحث مهارت های زندگی، نوع حضور سازمان های حکومتی، متأثر از تعالیم سکولار غربی بوده است و جا دارد ما با توانمندی که در فرهنگ غنی ایرانی اسلامی خود داریم، بتوانیم در این زمینه فعالیت تأسیسی داشته باشیم.
عضو کابینه نهم تاکید کرد: یکی از ارکان کار ما ارتباط قوی با حوزه های علمیه است و در هیأت مؤسسه ما دو روحانی فرهیخته حضور دارد و امیدوار هستیم بتوانیم ارتباط خوبی با حوزه های علمیه برقرار کنیم و مسیری برای آورده های دینی در عرصه های اجتماعی ایجاد کنیم.ک/1

دوشنبه 21/10/1388 - 16:52

نماینده ولی فقیه دراستان آذربایجان شرقی گفت: سربلندی ملت ایران به برکت ولایت فقیه واطاعت پذیری امت اسلامی از ولایت امراست.   

به گزارش روز یکشنبه ایرنا ، آیت الله محسن مجتهد شبستری ، در جمع فرماندهان سپاه عاشورا افزود: امروزاستکبار جهانی با فکر ضربه زدن به اصل ولایت فقیه دهها توطئه را برنامه ریزی کرده و با بکارگیری عوامل وابسته خود درحال اجرای آن می باشد.
وی ، اصلی ترین مشکل دشمنان اسلام و قرآن را عدم آشنایی با فرهنگ اسلامی دانست و خاطرنشان کرد : پایداری و بیداری مسلمانان هرگونه توطئه از سوی آنها را خنثی می کند.
وی ، حرکت عظیم ملت ایران درنهم دیماه را حماسه ای بزرگ و تاریخی خواند و تصریح کرد: حضورهوشمندانه ملت مومن ، ولایت مدار و با بصیرت ایران دراین حماسه بزرگ ، تجلی ایمان واقتدارملت در تاریخ شکوهمند انقلاب اسلامی بود.
شبستری درادامه افزود : مردم مومن و متدین آذربایجان در حماسه تجدید بیعت با ولایت ، هوشیاری و بصیرت خود را به زیباترین شکل به نمایش گذاشتند که این حضور بیانگرعشق و ارادت ملت به اصل مترقی ولایت فقیه بود.
درابتدای این دیدارفرمانده سپاه عاشورا با تقدیم طومار بزرگ بسیجیان شهرستان تبریز به محضر نماینده مقام معظم رهبری درآذربایجان شرقی گفت: هزاران نفراز بسیجیان شهرستان تبریز با امضا این طومار آمادگی خود را برای جانفشانی و اطاعت از مقام معظم رهبری اعلام کردند.
سردارعلی اکبر پورجمشیدیان ادامه داد : پاسدارها و بسیجی ها فداییان ولایت بوده و اجازه فتنه انگیزی و توطئه را به هیچ کس نخواهند داد و اطاعت از فرامین رهبری و استمرار راه سرخ شهیدان و امام شهیدان رسالت همه رهروان شهدا می باشد.

دوشنبه 21/10/1388 - 16:51

دکتر فواد ایزدی استاد دانشگاه تهران در برنامه "جهان عاری از سلاح هسته ای" شبکه تلویزیونی پرس.تی.وی گفت: باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا برغم چهره آرام، روشی به مراتب سخت تر از سلف خود در برابر ایران در پیش گرفته است.   

به گزارش گروه اخبار صوتی و تصویری ایرنا، پرفسور "ویلیام بیمن" استاد دانشگاه مینه سوتا آمریکا و دکتر فواد ایزدی روز یکشنبه دراین برنامه شبکه پرس.تی.وی، رفتار تبعیض آمیز قدرت های جهانی با برنامه هسته ای ایران را بررسی کردند.
در این برنامه در خصوص تبعیض برخورد قدرت های غربی با برنامه هسته ای ایران درمقایسه با این برخوردها درمورد زرادخانه های اتمی رژیم صهیونیستی و تسلیحات اتمی هند و پاکستان در منطقه خاورمیانه و آسیا بحث وگفتگو شد.
پرس تی.وی افزود این درحالی است که هیچ یک از سه کشور صاحب سلاح هسته ای عضو ان.پی.تی نبوده و رژیم صهیونیستی نیز سابقه جنگ افروزی در کارنامه خود دارد.
مجری این شبکه افزود: با این حال قدرت های جهانی با این کشورها به گونه ای دیگر رفتار می کنند درحالی که درمورد ایران، سیاستی دوگانه در پیش گرفته اند.
پرفسور "ویلیام بیمن" استاد دانشگاه مینه سوتا از آمریکا در این ارتباط به لابی قوی صهیونیستها در لایه های تصمیم گیری آمریکا اشاره کرد.
وی در عین حال افزود تا سال 2003 میلادی دولت آمریکا به رهبری جرج بوش درخصوص برنامه هسته ای هیچ موردی دراین زمینه را اعلام نکرده بود.
این استاد دانشگاه از ایالت مینه سوتا آمریکا گفت زمانی که گروه مجاهدین خلق (گروهک تروریستی منافقین) مخالف نظام ایران مدارکی ناقص در موردبرنامه هسته ای به مقامات آمریکایی ارائه کردند، به یکباره مسئله هسته ای ایران نمود پیدا کرد.
ویلیام بیمن گفت: از آنجایی که دولت بوش خود را برای تغییر رژیم در ایران آماده می کرد این قضیه به عنوان دست آویزی برای اعمال فشارها علیه ایران و آماده کردن افکار عمومی داخلی و خارجی به کار گرفته شد.
وی تصریح کرد: جرج بوش عامل بحران ساختگی مسئله هسته ای ایران است.
دکتر ایزدی نیز درمورد تغییر نظام ایران با استفاده از دست آویز قرار دادن مسئله هسته ای ایران از سوی دولت آمریکا به اظهارات ریچارد هاس اشاره کرد.
استاد دانشگاه تهران گفت: ریچارد هاس رییس شورای روابط خارجی آمریکا ، دو سال پیش در گفت و گویی با مجله نیویورک تایمز درمورد برنامه هسته ای ایران و سیاست خارجی آمریکا علیه تهران گفته بود :"ما به ایران می گوییم که می خواهیم دولت شما را سرنگون کنیم اما اکنون که بر سر قدرت هستید درمورد برنامه هسته ای شما گفت و گو می کنیم."
وی از دنیس راس دیپلمات آمریکایی جناح تندرو و طرفدار اسراییل، به عنوان فردی نام برد که در دولت کنونی آمریکا با اوباما همکاری می کند.
استاد دانشگاه تهران با توجه به افرادی که با اوما کار می کنند بر سخت تر بودن سیاست های اوباما علیه ایران اشاره کرد.
ایزدی همچنین به مستندی تحت عنوان "فریب اوباما" که برروی شبکه اینترنت برای عموم در دسترس است اشاره کرد و گفت اوباما علی رغم چهره مهربانانه خود خواستارفشارهای بیشتر علیه ایران است.
وی به کاربردن سیاستی زیرکانه در مقایسه با جرج بوش در قبال ایران ازسوی اوباما را همان نرمی ظاهر و سختگیری در باطن دانست .

دوشنبه 21/10/1388 - 16:51

 من در روزهای آخر سال 2009 میلادی کشف جدیدی را بر روی وب سایت خود منتشر کردم که این کشف نقطه ضعفی بزرگ را در سرور اطلاعاتی اینترنتی یا IIS آشکار می کند.
من در سایت خود اعلام کردم II  می تواند هر پسوندی را به عنوان یک صفحه سرور فعال و یا هر پسوند قابل اجرای دیگری اجرا کند. این نقطه ضعف در نرم افزارهای مرتبط با شبکه بسیار حیاتی، قابل توجه و خطر آفرین به شمار می رود.

این نقص در نسخه های 6 و نسخه های پیشتر IIS مورد آزمایش قرار گرفته اما هنوز در نسخه 7 IIS مورد آزمایش قرار نگرفته است.

این نقص و آسیب پذیری سرور اطلاعاتی اینترنتی به هکرها این امکان را می دهد تا با استفاده از علامت سمی کالن (;) پس از یک پسوند اجرایی از پسوند محافظ فایلها عبور کرده و به اطلاعات نفوذ کنند. چنین امکانی بسیاری از نرم افزارهای شبکه را در برابر حملات آپلود کردن فایلها یا حملات در حین ارسال کردن اطلاعات آسیب پذیر خواهد کرد.

طی تحقیقی که من در تابستان سال 2008 بر روی برخی از نرم افزارهای مشهور شبکه از جمله سیستم های ارسال نامه های الکترونیک انجام داده بودم 70 درصد از نرم افزارهای ایمن ارسال کننده فایلها در شبکه نسبت به این نقص دچار ضعف بودند.

من برای ترمیم این نقطه ضعف قابل توجه به ارائه دهنگان سرویس های شبکه پیشنهاد کرده ام تا نامهای کاملا اتفاقی برای نامگذاری بسته های اطلاعاتی استفاده کرده و پسوند آن را بر اساس نرم افزار شبکه انتخاب شده و هرگز ورودی کاربر را به عنوان نام فایل نپذیرند.

من همچنین به ارائه دهندگان خدمات شبکه پیشنهاد کرده ام تنها رشته نامهای الفبایی یا عددی به عنوان نام فایل یا پسوند آن قبول کنند.

دوشنبه 21/10/1388 - 16:40

 مدت‌ها بوده است که تلفن‌های همراه از لحاظ ایجاد تومورهای مغزی مورد سوءظن قرار داشته‌اند،‌ اما اکنون پژوهشگران می‌گویندند این تلفن‌ها ممکن است به مقابله با بیماری آلزایمر کمک کنند.
به گزارش خبرگزاری فراسه پژوهشگران دانشگاه فلوریدای جنوبی با شگفتی در بررسی بر روی 96 موش آزمایشگاهی به این نتیجه رسیدند. این موش‌ها که دو بار در روز هر بار برای یک ساعت در معرض امواج الکترومغناطیسی قرار می‌گرفتند که مشابه امواج تولیدشده بوسیله تلفن‌های همراه بود، از این امواج نفع بردند.

 در موش‌های سالمندتر، پس از قرارگرفتن طولانی‌مدت به این امواج، رسوبات بتا-آمیلوئید- قطعه پروتئینی که در مغز مبتلایان به آلزایمر تجمع می‌یابد و پلاک‌های شاخص بیماری آلزایمر را تشکیل می‌دهد- پاک شدند و حافظه آنها بهبود یافت.

نتایج این بررسی در ژورنال بیماری آلزایمر منتشر شده است.

موش‌های بزرگسال جوان نیز که نشانه ظاهری از اختلال حافظه نداشتند، پس از چند ماه قرارگیری به امواج تلفن همراه،‌ در برابر بیماری آلزایمر محافظت شدند، و حافظه موش‌های طبیعی بدون استعداد ژنتیکی برای برای ابتلا به آلزایمر نیز پس از قرارگیری به امواج الکترومغناطیسی تقویت شد.

 سرپرست این تحقیق، گری آرنداش، استاد دانشگاه فلوریدای جنوبی، در این باره گفت هیچکس بیش از خود پژوهشگران از این نتایج شگفت‌زده نشدند، که بر مبنای آزمایش‌هایی که چند سال پیش انجام داده بودند، قانع شده بودند که می‌توانند نشان دهند که میدان‌های الکترومغناطیسی ناشی از تلفن همراه اثر زیانباری بر موش‌های آلزایمر خواهد داشت.

او گفت: "هنگامی که نتایج اولیه ما نشان‌دهنده اثر سودمند این امواج بود، فکر کردیم تا چند ماه دیگر اثرات زیانبار خود را نشان خواهد دارد. اما این اتفاق رخ نداد. ما در درازمدت هم اثرات سودمند این امواج را هم در موش‌های مستعد آلزایمر و هم در موش‌های طبیعی مشاهده کردیم."

آرنداش گفت چندین ماه طول کشید تا قرارگیری در معرض امواج سودمندی خود در موش‌ها را آشکارکند، و این مدت معادل چند سال در انسان‌ها است.

برای قرار دادن موش‌ها به امواج، قفس‌های آنها در اطراف یک آنتن تولیدکننده امواج تلفن موبایل قرار داد بودند.

هر حیوان فاصله مشابهی از این آنتن داشت و در معرض امواج الکترومغناطیسی معادل امواج خارج شده از تلفن موبایلی که در کنار سر انسان قرار دارد، قرار می‌گرفت.

ویلیامز تبس، مدیر پزشکی و علمی انجمن آلزایمر آمریکا معتقد است که این تحقیق "بسیار مقدماتی" است و نباید به مصرف بیش از حد تلفن همراه به عنوان یک شیوه درمانی بینجامد.

 او گفت: "لازم است این بررسی پیش از آنکه حتی آزمایش آن را در انسان‌ها مورد ملاحظه قرار گیرد، در حیوانات تکرار شود، چرا که مدل‌های حیوانی آلزایمر و انسان‌های مبتلا به آلزایمر کاملا متفاوت هستند."

   

دوشنبه 21/10/1388 - 16:34

 گروهی از پژوهشگران ادعا می کنند برای اولین بار به شواهدی دست یافته اند که نشان می دهد انسان های نخستین نئاندرتال برای اولین در 50 هزار سال پیش بدن خود را نقاشی می کردند.
گزارش این تیم تحقیقاتی که در آکادمی علوم ملی (PNAS ) منتشر شده ، نشان می دهد صدف های بدست آمده که شامل بقایایی از رنگدانه هاست ،احتمالا به عنوان جعبه های لوازم آرایش توسط نئاندرتال ها استفاده می شده است.

دانشمندان این صدف ها را در دو محل باستانی در منطقه مورسیا در جنوب اسپانیا کشف کرده اند.

این تیم تحقیقاتی می گوید، یافته های به دست آمده نشان دهنده این دیدگاه است که نئاندرتال ها برخلاف تصور کاملا بی هوش نبودند و قادر به نوعی فکر کردن سمبولیک بوده اند.

پروفسور خوائو زیلهائو از باستان شناسان دانشگاه بریستول در بریتانیا، که سرپرستی این تیم تحقیقاتی را برعهده دارد، گفته است: او و تیم تحقیقاتی اش صدف هایی را که زمانی به عنوان جعبه هایی برای ترکیب و ذخیره کردن این رنگدانه ها استفاده می شده ، مورد بررسی قرار داده اند.

تکه های سیاهی از رنگدانه های منگنز که احتمالا توسط نئاندرتال ها برای نقاشی کردن بدن مورد استفاده قرار می گرفته ، پیش از این در افریقا کشف شد.

به گفته دکتر زیلهائو این اولین باری است که شواهدی مبنی بر استفاده نئاندرتال ها از مواد آرایشی به دست می آید.

در جریان این تحقیقات دانشمندان همچنین به رنگدانه های زردی دست یافتند که به گفته آنها احتمالا به عنوان کرم پودر استفاده می شده است.

آنها همچنین به پودر قرمزی دست یافتند که با یک ماده معدنی براق سیاه ترکیب شده بود.

نئاندرتال ها احتمالا از بعضی از صدف های شفاف رنگی به عنوان زیورآلات استفاده می کردند.

تا کنون بسیاری از پژوهشگران براین باور بوده اند که این تنها انسان امروزی است که از مواد آرایشی برای زیبایی استفاده می کند.

زمانی در دوره پالئولیتیک ، نئاندرتال ها و بشر احتمالا با هم همزیستی داشته اند ، اما پروفسور زیلهائو معتقد است که یافته های تیم تحقیقاتی او به ده هزار قبل از این همزیستی برمی گردد.

پروفسور کریس استرینگر، از دیرینه شناسان موزه تاریخ ملی در لندن معتقد است این یافته ها، این دیدگاه را که نئاتدرتال ها ازبهره هوشی کمی برخوردار بودند، رد می کند.

استرینگر می افزاید: بسیار دشوار است تا تصویر وحشی گری را که از نئاندرتال ها در اذهان وجود دارد، محو کرد.

بی بی سی
 

 

دوشنبه 21/10/1388 - 16:33