• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1545
تعداد نظرات : 220
زمان آخرین مطلب : 3435روز قبل
رويا و خيال

میگن اگه میخوای تو
عشقت شکست نخوری فقط یکی رو دوست داشته باش و بهش بگو تو رو بیشتر از خودم و کمتر از خدا دوست دارم!
دوشنبه 9/6/1388 - 14:20
رويا و خيال
 کبوترم، لانه ی من بام توست، کجا روم؟ مرغ دلم رام توست، پادشه کشور عشقم ولی، نگین انگشتری ام نام توست..
دوشنبه 9/6/1388 - 14:19
رويا و خيال
ببین که چشم عاشق، داره ستاره میشماره
به انتظار
چشمات، هر شب داره می باره
می خواد که
فریاد بزنه که دل چه بی قراره، نمی تونه، نمیشه..
آخه
عشق که صدا نداره..
دوشنبه 9/6/1388 - 14:17
سياست
تمرکز مجلس بر کارآمدی وزرای پیشنهادی
ساعت خبر: 9:42 - تاریخ خبر: 03/06/1388
رئیس مجلس با تبریک حلول ماه مبارک رمضان در جلسه امروز - سه شنبه - مجلس ابراز امیدواری کرد، این ضیافت الهی بستر ساز وحدت ملی کشور و تقویت روحیه اخوت اسلامی در میان همه ابنای جامعه شود.
 
 
به گزارش واحد مرکزی خبر ، علی لاریجانی افزود: امیدواریم همه سیاستمداران و احزاب از ظرفیت اصلاح معنوی این ماه بهره جویند و کدورت ها را به توانمند سازی روحیه همگرایی و برادری و تکیه بر نقاط اشتراک تبدیل کنند.وی اضافه کرد: کتاب آسمانی ما و سنت های اسلامی مندرج در سلوک محمدی و علوی ، راه و رسم مرجعیت و روحانیت ، افکار متعالی حضرت امام ( ره ) و رهنمودهای مقام معظم رهبری ، محورهای متین و مستحکم وحدت جامعه هستند که فرصت تنفس معنوی و سیاسی جدید را برای جامعه فراهم می کند.رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با گرامیداشت هفته دولت ، یاد شهدای دولت اسلامی ،‌ شهید باهنر و شهید رجایی را گرامیداشت و گفت : آرمان های این دو عزیز را گوهرهای تابناک راه خویش می پنداریم و امیدواریم موجب بیداری دولت و مجلس فعلی در تشکیل هیئت دولت جدید شود.لاریجانی گفت : سراسر زندگی شهید باهنر و شهید رجایی درس آموز و مملو از غیرت و معرفت دینی بر منهج روحانیت و مرجعیت و متانت و استواری انقلابی و زندگی مردمی بود.وی اضافه کرد: در بحران سرگشتگی افراد مرعوب و غرب زده و فریب کاری بنی صدر این دو عزیز و بزرگان حزب جمهوری اسلامی با تمسک به ولایت فقیه راه سعادت جامعه را نشان دادند و در پایان نیز با شهادت خود این فکر را در میان ملت نهادینه کردند.رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تروریست های منافق با این جنایت تیر خلاص بر پیکر خود وارد کردند.لاریجانی گفت: اکنون بعد از گذشت حدود 30 سال از این ماجرا موسسه مطالعاتی " رَند " وابسته به وزارت دفاع امریکا در گزارش جدید خود که به بررسی سیاست های امریکا در قبال گروهک تروریستی منافقین اختصاص دارد، اعلام می کند امریکا با مجاهدین خلق به عنوان سازمانی تروریستی رفتار نکرده است.رئیس مجلس افزود: برای ما مشخص بود که امریکا در طول این مدت با رفتار دوگانه حتی در زمان اشغال عراق از این گروهک درمانده به عنوان ابزار استفاده می کند و اینک خود به این مسئله معترف است.لاریجانی گفت: این اقرار، افتضاحی سیاسی برای امریکاست که سالها خود را به عنوان مبارزه با تروریسم به منطقه تحمیل کرده بود و جنایات زیادی را در سنگر این شعار انجام داد.وی با اشاره به معرفی وزرای پیشنهادی کابینه دهم به مجلس گفت : مجلس شورای اسلامی با تأسی به افکار شهدای هفته دولت و تحلیل شرایط امروز کشور با دقت به بررسی وضعیت وزرای پیشنهادی می پردازد.لاریجانی گفت : اکنون فراکسیون ها و کمیسیون ها با حضور وزرای پیشنهادی به بررسی برنامه آنها و رایزنی تنگاتنگ اشتغال دارد و این مسئله نشان از اهتمام ویژه نمایندگان است.رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اصول متعدد قانون اساسی که بر وظیفه نمایندگان در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی و همچنین وظیفه آنها در قبال ملت حکایت دارد ، گفت : هر نماینده مطابق اصل 88 قانون اساسی در برابر همه ملت مسئول است و حق دارد درباره همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهار نظر کند.لاریجانی اضافه کرد: طبق اصل 68 نیز نمایندگان سوگند یاد می کنند که پاسدار حریم اسلام و نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی ایران باشند و در انجام وظایف وکالت امانت و تقوا را رعایت کنند.وی تصریح کرد: این اصول و همه اصول فصل ششم قانون اساسی نشانگر جایگاه ویژه مجلس به عنوان رکن اصلی جمهوریت است و تاریخ نشان داده است که مجلس مقتدر همواره عامل تعادل بخش و ضد دیکتاتوری در کشور بوده است.لاریجانی تصریح کرد : در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی با دقت به وظیفه می پردازیم و در این بررسی ها به حاشیه پردازی ها توجه نمی کنیم.رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد : مجلس وقت خود را صرف امور ماهوی می کند و این را در رایزنی های متعدد به رئیس جمهور محترم اعلام کردیم که مجلس بر صحت اعتقادی ، آراستگی اخلاقی ، سوابق انقلابی و کارآمدی وزرای پیشنهادی تمرکز می کند.لاریجانی افزود: دولت محترم نیز قطعا توجه دارد دقت عمل مجلس برای فراهم کردن دولت مقتدر و متعهد است که توان به سامان رساندن امورات مردم را در شرایط فعلی داشته باشد و این، حلقه مکمل گام نخست معرفی دولت توسط رئیس جمهور است.رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نکته سوم بحثی است که این روزها تحت عنوان طرح 9 ماده ای امریکا برای مسئله فلسطین مطرح است ، که این طرح بر حفظ شهرکهای بزرگ یهودی نشین تحت کنترل اسرائیل و گفتگو درخصوص شهرک ها ی کوچک و جدایی مناطقی از قدس شرقی و انضمام آن به اسرائیل و کشاندن کشورهای عربی به همکاری با دولت صهیونیسیتی تاکید دارد.رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بعد از هیاهوی زیاد در توجه به حقوق مسلمانان این نتیجه مفتضحانه خلق شده است.وی تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی هشدار می دهد این گونه طرح های خام صرفا نوعی فریبکاری است و ملت های اسلامی با بیداری در مقابل این دسایس ، تا احقاق حقوق ملت فلسطین ایستادگی خواهند کرد.لاریجانی اضافه کرد: این گونه طرحها به هیچ یک از حقوق اولیه فلسطین توجه ندارد و امریکا تصورنکند با الصاق یک بند می تواند، به این نحو انحلال موسسات و گردان ها و تبدیل به احزاب سیاسی با اسامی جدید ، راه ستمگری جدید بر ملت فلسطین را هموار کند.وی تصریح کرد: مقاومت فلسطین مصمم تر از گذشته در صحنه حضور خواهد داشت و ملت ایران مدافع ملت مظلوم فلسطین خواهد بود.
يکشنبه 8/6/1388 - 14:28
دانستنی های علمی
روزی رسول خدا (ص) در بین اصحاب  نشسته بودند که فرمودند :ای مردم بدانید ؛ دلهای شما زنگ می زند ، همچنانکه آهن زنگ می زند !یکی از اصحاب برخاست و پرسید :« و ما جلاها ؟ »اگر آهن زنگ می زند صیقل آن سمباده است که زنگ زدگی را از بین می برد . اما صیقل دلهایمان چیست ؟حضرت فرمودند :« تلاوت القرآن و ذکر الموت »
خواندن قرآن و یاد مرگ کرد
يکشنبه 8/6/1388 - 14:26
ورزش و تحرک
ورزش اسکی: فواید و نکاتی قابل توجه




اسکی یکی از محبوب ترین ورزش ها در کشورهایی است
که دارای آب و هوای سـرد می بـاشنـد. در مـقایسه با دو و
شنا که جزء ورزشهای مناسب برای سیستم قلبی عروقی
بدن محسوب می شوند، شکی وجود ندارد که تعداد زیادی
از افراد ترجیح میدهند اسکی کنند تا هم تناسب اندامشان
را حفظ کنند و هم خود را گرم نگه دارند.


سه نوع ورزشی که در بالا به آنها اشاره کردیم، مـی توانند
عـملکرد بـدن را در حد مطـلوب نـگه داشتـه و کـارشـناسـان
معتقدند که تفاوت زیادی میان این ورزش و سایر ورزشـهای
هوازی (ایروبیک) وجود دارد. در هنگام انجام این ورزش افراد
نیاز به صرف انرژی زیادی داشته و می بایست اکسیژن بالایی مصرف کنند تا بتوانند به حرکت کردن ادامه دهند.


فواید اسکی کردن تفاوت چندانی با سایر ورزش ها ندارد. این ورزش را می توانید 3 مرتبه در هفته، هر بار به مدت 20 دقیقه انجام دهید تا بدنتان تناسب خود را حفظ کند.


یکی از مزایای شایان ذکر این ورزش بهبود و ارتقای سیستم قلبی-عروقی بدن است. همچنین انجام این ورزش میزان هشیاری فرد را نیز افزایش می بخشد و ورزشکار قادر می شود تا عکس العمل سریعی را نسبت به هر محرک خارجی از خود نشان دهد. از این گذشته فرد قادر می شود تا به راحتی و بدون احساس هیچگونه استرسی به فعالیت های روزانه خود بپردازد.


ورزش های هوازی نظیر اسکی، گردش خون را تنظیم کرده و سبب می شود که کلیه ی بافت های بدن در بهترین حالت خود قرار بگیرند. این امر سبب می شود که فرد به ندرت دچار بیماری هایی نظیر فشار خون و یا سکته ی قلبی شود.


یکی دیگر از فواید اسکی افزایش
HDL و یا همان کلسترول خوب خون است. این امر به بدن کمک می کند تا کلسترول بد و یا LDL را حذف کند، چرا که فردی که اسکی میکند چربی بسیار زیادی را سوزانده و وزنش کاهش پیدا می کند.


شاید تعرق در آب و هوای سرد قدری عجیب به نظر برسد، اما کسی که اسکی میکند، به شدت عرق می کند. این امر با مشاهده ی معروف ترین اسکی بازهای دنیا کاملاً قابل درک است.


افرادی که بدن آنها از سلامتی بالایی برخوردار باشد، قادرند تا علائم کهولت سن نظیر: کم شدن قدرت جسمانی، کاهش توده ی ماهیچه ای، انعطاف پذیری، و متابولیسم کند را به تعویق بیندازد.


در آخر می توان به این نکته اشاره کرد که فواید اسکی به قدری بالاهستند که به راحتی می توانند اعتماد به نفس و قدرت رادر فرد افزایش دهند. این افراد به راحتی می توانند با دیگران ارتباط برقرار کرده و قاطعانه با چالش های زندگی برخورد کنند.


البته به این نکته نیز باید توجه داشت که شاید این ورزش برای همه ی افراد مناسب نباشد. تحقیقات نشان می دهند که از هر 4 نفر 1 نفر دچار اضافه وزن است بنابراین پیش از شروع به این ورزش می بایست وزن خود را کاهش دهید؛ اما کسانی که احساس می کنند از نظر فیزیکی توانایی انجام این ورزش را دارند، می توانند در کلاس ثبت نام کرده و آموزش های عملی را به طور فیزیکی آموزش ببینند.


برخی تصور می کنند تنها کاری که یک اسکی باز انجام دهد پایین آمدن از کوهها است؛ اما هر پایین آمدنی بالارفتنی را نیز در بر دارد و زمانی که از کوه بالا می روید، ضربان قلب افزایش یافته، و این امر باعث ارتقای سلامت فرد می شود.


8 نکته قابل توجه در مورد اسکی کردن


1- تناسب اندام


انجمن ملی اسکی جهان به افراد پیشنهاد می کند که: پیش از رفتن به اسکی در کلاس های یوگا نام نویسی کنید. یوگا بر روی تمام نقاط بدن کار می کند، عضلات را تقویت می کند، و رعایت تعادل را در شما افزایش می دهد. شما که دلتان نمی خواهد پس از اولین روزی که اسکی کردید، تمام بدنتان سفت شود و نتوانید آنرا تکان دهید.


2- اتومبیل


مطمئن شوید که وسیله نقلیه ی مورد نظر به لاستیک های مخصوص حرکت در برف مجهز باشد. به هیچ وجه از زنجیر چرخ استفاده نکنید، هیچ چیز وحشتناک تری از زنجیر چرخ وجود ندارد.


3- عادت کردن به آب و هوا


روز اول بیش از اندازه اسکی نکنید. بدن شما خشک است و احتمال بروز جراحت در شما افزایش پیدا خواهد کرد. به جای آن می توانید قدم بزنید و یا قدری بدوید. این کار به شما کمک می کند تا خودتان را با شرایط جوی و آب و هوای سرد وفق دهید.


4- انتخاب چوب اسکی


به یکی از مغازه های ورزشی نزدیک پیست اسکی مراجعه کنید و برای خود وسایل مورد نیازتان را رزور کنید. آنها اغلب بهترین وسایل را در اختیار شما قرار می دهند و هزینه ی بالایی نیز از شما دریافت نخواهند کرد.


5- جوراب


جوراب های اسکی خیلی بهتر از جوراب های نخی معمولی هستند. آنها اجازه میدهند تا خون راحت تر در پا جریان پیدا کند. این نوع جوراب ها گرم تر هستند و فضای زیادی را نیز اشغال نمی کنند. پیش از اینکه آنها را بپوشید پای خود را به اسپری ضد تعرق آغشته کنید. این کار پای شما را خشک تر و گرم تر نگه خواهد داشت.


6- کلاه محافظ


برای کسانی که اسکی آلپاین انجام می دهند، استفاده از این نوع کلاه ها کاملا ضروری است و کمتر اتفاق می افتد که کسی را ببینید که از چنین کلاهی استفاده نمی کند.


7- پیست اسکی را بررسی کنید


برخی از پیست های اسکی در ابتدای روز توری برگزار می کنند و کل منظقه را به ورزشکاران نشان می دهند. می توانید با یکی از تورها به مشاهده ی فضای اطراف بپردازید. این کار به شما اجازه می دهد مناطقی را انتخاب کنید که از آن بیشترین لذت را ببرید. همچنین در این تورها می توانید با افراد زیادی نیز آشنا شوید.


8- رعایت مسائل ایمنی


تا آخرین زمان در پیست باقی نمانید. شرایط با گذشت زمان تغییر پیدا می کنند. بعد از ظهر هوا به تدریج تاریک می شود، درجه حرارات پایین می آید، و همه افراد خسته میشوند. آمار و ارقام حاکی از این مطلب هستند که درصد عظیمی از حوادث غیر مترقبه در یک چنین زمان هایی به وقوع پیوسته اند.
يکشنبه 8/6/1388 - 14:24
داستان و حکایت
قصه های شیوانا مجله موفقیت 172

مواظب سمت نگاهت باش!مواظب سمت نگاهت باش!

در مدرسه شیوانا به شاگردان هنرهای رزمی نیز آموزش داده می‌شد. شیوانا همیشه می‌گفت که در طول عمر حتی اگر مهارت رزمی یک بار برای کمک شخص یا خانواده‌اش یا انسان‌های نیازمند به کار گرفته شود پس ارزشی هم‌سنگ جان یک یا چند انسان پیدا می‌کند و به همین دلیل باید تا حد استادی به آن مسلط شد. ولی از سوی دیگر، اگر این مهارت عامل غرور و خودپسندی شود می‌تواند فرد را به تباهی بکشاند و به همین دلیل از این مرحله به بعد دیگر لازم نیست شاگرد آن را ادامه دهد.
به همین دلیل هر کدام از شاگردان علاوه بر مهارت‌های متداول رزم و دفاع در یک هنر رزمی نیز تا حد استادی ماهر و چیره‌دست بودند. یکی از شاگردان شیوانا پسر آشپز مدرسه بود که در هنر تیراندازی با کمان بسیار ماهر بود و می‌توانست با چشمان بسته از فاصله دور تیر را درست وسط هدف بزند. آوازه مهارت تیراندازی او در تمام دهکده‌های اطراف پیچیده بود و همه جوانان آرزو داشتند روزی مثل او تیرانداز ماهری شوند. روزی پسر آشپز نزد شیوانا آمد و به او گفت که تعدادی رزمی‌کار بی‌ادب و غریبه از دیاری دور وارد دهکده شده‌اند و همه چیز را به هم ریخته‌اند و او چون به مهارت تیراندازی خود مطمئن بوده و به آن می‌بالیده است عمدا با آنها درگیر شده و نهایتا با وساطت مردم قرار شد فردا در مقابل جمع آنها با هم مسابقه تیراندازی داشته باشند. به این شرط که هر کدام پیروز شدند حق داشته باشد یک سطل رنگ روی سر نفر شکست‌خورده بپاشد. پسر آشپز با غرور و تکبر گفت: "من در کل این سرزمین بی‌نظیرم و حتما در این مسابقه برنده خواهم شد چون در تیراندازی بهترینم و می‌توانم به راحتی با پاشیدن رنگ، این بی‌ادب‌ها را مقابل جمع بی‌آبرو کنم و آنها را وادار سازم که مقابل من کرنش کنند و بعد از این دیار بروند."
شیوانا با ناراحتی پاسخ داد: "مواظب غرورت باش که تو را هم‌سطح این جماعت یاغی نکند! این افراد بی‌ادب، حتما خبردار شده‌اند که تو در تیراندازی بی‌رقیب هستی. آنها عمدا مسابقه تیراندازی را پیشنهاد کردند تا سمت نگاه تو را با خودشان یکی نشان دهند و خود را نزد اهالی دهکده هم‌شان و هم‌ردیف تو نشان دهند. اگر در این مسابقه شرکت کنی خود را تا حد آنها پایین آورده‌ای و اگر بر ایشان پیروز شوی و سطل رنگ را بر سرشان بپاشی، به خاطر این رفتار زشت، نزد مردم، حتی از آنها هم خوارتر و ذلیل‌تر می‌شوی. برای بیرون کردن این یاغی‌ها از همان ابتدا تو به تنهایی نباید وارد گود می‌شدی. اگر با همین غرور و تکبر بخواهی ادامه دهی دیگر در مدرسه جایی برای تو نیست." پسر آشپز از شرم سرش را پایین انداخت و هیچ نگفت.
روز بعد همه در میدان دهکده جمع شدند تا شاهد مسابقه تیراندازی باشند. پسر آشپز وارد میدان شد. بی‌مقدمه چند تیر به سمت هدف پرت کرد و همه آنها را درست وسط هدف زد. سپس به سمت مردم برگشت و تیروکمانش را مقابل آنها شکست و گفت من با وجودی که تیرهایم به هدف نشستند اما خود را تیرانداز ماهری نمی‌دانم. چون‌ این مهارت باعث غرور و خودخواهی من شده است."
سپس بی‌آنکه به رزمی‌کاران یاغی نگاهی کند میدان را خالی کرد و به جمع اهالی پیوست.
بعد از او شیوانا به همراه شاگردانش به سمت تازه‌واردان رفت و تیروکمان شکسته را از روی زمین برداشت و آن را به سرکرده یاغی‌ها داد و گفت: "در این دهکده هیچ سطل رنگی قرار نیست بر سر کسی پاشیده شود. اگر می‌خواهید با این درگیری‌های نمایشی اهالی دهکده را وادار کنید که چیزی را ببینند که شما می‌خواهید، باید به شما بگویم که دیدنی‌های شما هرگز برای ما اهالی این دهکده جذاب و تماشایی نیستند و نخواهند بود. این تیروکمان شکسته را به یادگاری از ما بگیرید و تا آفتاب غروب نکرده از این دیار دور شوید."
می‌گویند یاغی‌ها که شاگردان ورزیده مدرسه را مقابل خود دیدند همان روز بدون هیچ جدال و درگیری دهکده را ترک کردند و دیگر برنگشتند.
از آن روز به بعد پسر آشپز مدرسه دیگر سراغ تیروکمان خود نرفت. او مشغول یادگیری و استادی در یک مهارت رزمی دیگر شد.
يکشنبه 8/6/1388 - 14:22
رمضان

ماهیت روزه در اسلام

 چكیده:پژوهش حاضر به تبیین ماهیت روزه در اسلام پرداخته از این در گام نخست به بیان پیشینه روزه در ادیان ابراهیمی و اسلام پرداخته شده سپس تعریفی از ماهیت روزه (با تكیه بر نمود ظاهری آن) ارائه شده است. سپس در گام اصلی پژوهش، به بیان شرایط و ماهیت اصلی روزه پرداخته شده شرایطی كه نخوردن و ... را تنها شروط لازم می‌داند نه كافی و شروط دیگری هم در آن طرح می‌نماید كه توجه انسان را از ظواهر به معنویات و روحیات درونی انسان سوق می‌دهد كه شرایط كمال یك روزه است.در قدم بعد آثار روزه در مراحل مختلف مطرح می‌شود، خصوصاً اینكه در مرحله كمال روزه، آثار واقعی آن و بزرگی از آن نصیب روزه دار می شود.پس از آن، به كاربرد روزه در قوانین اجتماعی پرداخته شده و اینكه مثلاً دو مقوله كفاره و قصاص در برخی موارد با روزه سامان گرفته است.مقدمهاین پژوهش بر آن است تا به بررسی جایگاه، روزه در اسلام بپردازد. از این رو با بررسی قرآن و احادیث سعی شده تا برداشت مفیدی از روزه ارائه گردد، بر خلاف سایر تحقیقات مشابه از بیان احكام و فضایل روزه، كه معروف همگان است تا حد امكان خودداری گردیده و به بیان ماهیت اصلی روزه پرداخته شده.روزه، عملی عبادی است كه خداوند آنرا به همه ادیان ابراهیمی قبل از اسلام و بعد از اسلام نیز نازل نمود. ازاین رو با پرداختن به ماهیت و شرایط عمیق روزه می‌توان به هدف خداوند از روزه و جایگاه آن و سپس وظیفه اصلی روزه دارای پی برد.تاریخچه روزه:تاریخ روزه، برای اولین بار در اسلام به سال 6 ه.ق می‌رسد، زمانی كه پیامبر صلی‌الله علیه و آْله و سلم پس از صلح حدیبیه، راهی مدینه شدند، ایشان در مدینه اعمال ماه رمضان و سپس شوال را بجا آوردند. اسلام جایگاه خاصی برای روزه قائل می‌باشد، تا آنجا كه در حدیثی از پیامبر صلی‌الله علیه و آْله و سلم یكی از ستون‌های محكمی كه اسلام برآن استوار گردیده را، روزه‌داری در ماه رمضان می‌شمردند. و در جایی دیگر یكی از سه ساحت بهره‌برداری از اسلام را روزه می‌دانند. روزه گرفتن تنها متعلق به دین اسلام نمی‌باشد، در قرآن كریم آمده: « ... روزه بر شما واجب شده، همانطور كه بر اقوام قبل از شما واجب شده بود.» طبق این آیه روشن می‌شود كه روزه در همه ادیان پیشین وجود داشته. خداوند برای شفاف نمودن بیشتر این موضوع به ذكر نمونه‌ای از آن در قرآن می‌پردازد، قرآن كریم به جریان تولد حضرت عیسی اشاره نموده و خطاب به حضرت مریم می‌فرماید: « .... اگر كسی از آدمیان را دیدی، بگو برای خدا روزه نذر كرده‌ام.» البته روزه ایشان مستحبی بود كه به واسطه نذر واجب می‌گشت اما از دیگر سو، پیام دیگر آیه عنایت خاصی است كه خداوند به روزه دارد و آنرا به افراد برگزیده خود سفارش می‌نمایند.تعریف روزه:روزه از جمله اعمال عبادی است كه خداوند به آن امر فرموده است كه در آن، انسان در طول مدت معین و ساعات خاصی از شبانه روز، از خوردن و آشامیدن و ... در برخی موارد، حتی صحبت كردن دست می‌كشد. روزه در گام اول عبارت است از حفظ شكم و شهوت از خوردن و آشامیدن و بهره گیری از غریزه جنسی و رعایت آداب ظاهری كه در توضیح المسائل‌ها بیان شده. در گام بعد حفظ زبان، گوش، چشم، دست و پا و سایر اعضا و جوارح از گناهان را دربر می‌گیرد كه در صورت عدم رعایت آنها، روزه باطل می‌گردد. اما همه اینها بهانه‌ای است تا انسان بیشتر به نفس خود توجه پیدا كند.هدف نهایی روزه، رسیدن به این مرحله است كه آن روزه قلب از هموم دنیوی و افكار پست و نگهداری او از ماسوی الله می‌باشد. علی علیه‌السلام می‌فرماید: «روزه دل با ارزش‌تر از روزه زبان و روزه زبان، باارزش‌تر از روزه شكم است.» شرایط روزه: همانطور كه بیان گردید، روزه دست كشیدن و خودداری از خوردن و آشامیدن است البته، آسان‌ترین چیزی كه خداوند بر روزه‌دار واجب نموده، همین امر می‌باشد. این حداقل كار، نیز تاثیرات خاص خود را در انسان می‌گذارد، در حدیثی از معصوم علیه‌السلام آمده: «با گرسنگی، مجاری شیطان را تنگ نمایید، كه او مانند خون در بدن انسان جاری است.» در همین راستا، پیامبر صلی‌الله علیه و آْله و سلم می‌فرماید: « كسی كه شكم خود را گرسنه نگه دارد، اندیشه‌اش تربیت می‌شود.» ایشان همچنین می‌فرمایند: «با تشنگی و گرسنگی با نفس‌هایتان مبارزه كنید، همانا پاداش این كار همانند پاداش مبارزه در راه خداست و عملی دوست داشتنی‌تر از گرسنگی و تشنگی نزد خدا نیست.» ایشان همچنین فرمودند: «گرسنگی بكشید و بر بدن‌هایتان سخت بگیرید، شاید دل‌هایتان خداوند متعال را ببیند.» «برترین شما روز قیامت، نزد خدا، كسی است كه گرسنگی بیشتری كشیده باشد و در خداوند متعال تكفر بیشتری نموده باشد.» خداوند متعال به روحیه و طبیعت بشر توجه داشته و روزه را بر اساس آن برای بشر مقرر نموده است. احكامی هم برای روزه قرار داده تا اشخاصی نظیر مسافر و بیمار، تحت فشار قرار نگیرند و بتوانند عوض آن را با فضای روزه و یا اطعام به مساكین جبران نمایند. با همه اوصافی كه به عمل آمده، روزه تنها خودداری از خوردن و آشامیدن نیست، بلكه طبق احادیث، «باید گوش، چشم، زبان، فرج و شكمت نیز روزه بگیرند. دست و پایت را نگه دار و بسیار سكوت كن مگر از خیر. با نوكرت رفق و مدارا نما. هنگام روزه باید گوش و چشم تو نیز از حرام و زشتی روزه بگیرند. از جدال و آزار رساندن به نوكر خودداری كن و وقار روزه را داشته باش. روزی كه روزه هستی با روزی كه روزه نیستی باید باهم فرق داشته باشند.» آنچه از احادیث برمی‌آید این است كه روزه آدابی دارد كه در تحمل گرسنگی محدود نمی‌شود و خداوند اهداف بلندی را در آن قرار داده، به همین خاطر، پیامبر صلی‌الله علیه و آْله و سلم فرمودند: « .... چه بسیار روزه‌دارانی كه سودشان از روزه، تنها گرسنگی و تشنگی است.» همه آداب و اعمالی كه در ماه مبارك رمضان مورد توجه می‌باشد فلسفه‌ای دارد. تا آنجا كه یكی از سخنرانی‌های پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آْله و سلم به تبیین این مقوله و اهمیت ماه مبارك رمضان اختصاص یافته است. در بخشی از این سخنان چنین آمده: « ... با تشنگی و گرسنگی خود در آن، گرسنگی روز قیامت را به یاد آورید. به فقیران خود صدقه بدهید، بزرگان خود را احترام كنید، كوچكترها را مورد رحمت خود قرار دهید و صله رحم را بجا آورید. زبان‌های خود را حفظ كرده. دیدگان خود را از آنچه نگاه به آن حلال نیست و گوش‌های خود را از آنچه گوش دادن به آن حلال نیست، نگه دارید. با یتیمان مردم مهربانی كنید تا با یتیمان شما مهربانی شود. به درگاه خداوند از گناهان خود توبه كنید. هنگام نماز دستهایتان را با دعا به طرف او بلند كنید، زیرا این وقت، بهترین اوقات است و خداوند در آن هنگام با نظر رحمت به بندگانش نگاه كرده و هنگامی كه از بخواهد و با او مناجات نمایند، جواب آنان را می‌دهد. و اگر او را صدا بزنند، به آنان لبیك می‌گوید و اگر دعا كنند، دعایشان را مستجاب می‌كند. از دیگر اعمالی كه پیامبر صلی‌الله علیه و آْله و سلم به آن اشاره نمودند شامل موارد زیر می‌باشد:استغفار، سجده و عبادت زیاد، افطاری دادن، اصلاح اخلاق، آسان گرفتن بر زیردستان، تكریم ایتام، خواندن نمازهای مستحبی، عمل به واجبات، ختم صلوات فراوان، تلاوت قرآن، دعا. در راستای اعمال مذكور كارهایی هم وجود دارد كه روزه‌دار را از انجام آن نهی می‌نمایند. كارهایی كه هم روزه و هم وضو را باطل می‌سازد، شامل: دروغ، غیبت، سخن چینی، نگاه شهوت انگیز، سوگند ناروا و دروغ. پیامبر صلی‌الله علیه و آْله و سلم فرمودند: روزه سپری است، در برابر عذاب خدا، تا آن گاه كه روزه دار آن را به وسیله دروغ یا غیبت پاره نكند. از دیگر شرایط روزه، رعایت اخلاق روزه‌داری است. در این راستا، حدیثی از پیامبر صلی‌الله علیه و آْله و سلم زینت‌بخش می‌باشد، ایشان فرمودند: «كسی كه روزه گرفت، آن روز، نادانی و سبك سری نورزد و اگر كسی در مورد او نادانی كرد، نه به او ناسزا گوید و نه بدرفتار كند، بلكه باید بگوید: من روزه دارم و زبان به زشتی باز نخواهم كرد.» از جمله شرایط روزه «سكوت» می‌باشد. پیامبر صلی‌الله علیه و آْله و سلم فرمودند: «سكوت روزه دار، ستایش خداست.» و ثمره بزرگ سكوت، تذكر می‌باشد. كه حكمت را به ارمغان می‌آورد. در سوره مریم به صورت شفاهی به مقوله سكوت در روزه پرداخته . در این سوره به حضرت مریم وحی می‌شود: بگو برای خدا روزه نذر كرده‌ام، پس امروز با بشری سخن نمی‌گویم. در این راستا حدیثی از امام صادق علیه‌السلام مقوم بحث است. ایشان روزه‌دار را حتی از مجادله و سوگند راست منع می‌نماید. همه شرایطی كه در مورد روزه ذكر گردید، باید در ظرف زمانی خاص واقع گردد، زیرا تنها ماه مبارك رمضان است كه ماه برگزیده خداست تا مسلمانان ابتدا تا انتهای آن روزه بگیرند. هیچ كس، حق ندارد بدون دلیل موجه شرعی، روزه این روزها را ترك نماید. آنچه ارزش روزه را مضاعف می‌نماید، واقع شدن آن در ماه مبارك رمضان است، ماهی كه قرآن در آن نازل شده و پیامبر صلی‌الله علیه و آْله و سلم در این ماه شروع به تنزیل قرآن نموده. پس از همه آنچه ذكر گردید، شخص روزه دار، باید شرایط روحی خود را برای روزه گرفتن آماده سازد. امام صادق علیه‌السلام فرمود: « موقعی كه روزه می‌گیری، خود را به آخرت، نزدیك ببین و با خضوع و خشوع و شكستگی و خواری‌اش، مانند بنده‌ای كه از مولای خود ترسان است. دلت را از عیوب و باطنت را از حیله‌ها و منكرها پاك كن و از هرچه غیرخداست. بیزاری جوی، در روزه خود، تنها خدا را سرپرست خود بدان و آن گونه كه شایسته است از خداوندی كه بر همه غالب است بترس. در روزهایی كه روزه می‌گیری، روح و بدنت را به خدای متعال بده و قلب خود را برای محبت او و بدنت را برای عمل به دستوراتش و چیزهایی كه از تو خواسته ، آزاد گردان .... » نتیجه روزه، معرفت به خداوند است و شكرگزاری از او بخاطر اینكه ما را هدایت نموده، كسانی كه به این مرحله برسند، مورد آمرزش خدا قرار گرفته به اجر عظیمی می‌رسند. ماه مبارك رمضان، بهترین فرصت برای كسب آمرزش خداوند است. پیامبر صلی‌الله علیه و آْله و سلم فرمود: «هركس ماه مبارك را از دست دهد و آمرزیده نشود، خدا او را نیامرزد.» آثار روزه:روزه، آثار ظاهری و باطنی فراوانی را در پی دارد. روزه در حداقل و اولین پیامد، به انسان سلامتی می‌دهد. البته، این همه اهداف آن نمی‌باشد، هدف و اثر اصلی روزه در حدیثی قدسی به خوبی بیان شده؛ «نتیجه روزه كم خوری و كم گویی است كه حكمت را به ارمغان می‌آورد. حكمت نیز، معرفت و یقین را در پی دارد. وقتی بنده‌ای به یقین برسد، باكی ندارد كه چگونه روزگار را سپری كند در سختی یا آسایش و این مقام خوشنودهاست.هركس طبق خشنودی من رفتار كند، سه خصلت به او می‌دهم: شكری كه نادانی همراه آن نباشد، یادی كه فراموشی نداشته باشد و دوستی‌ای كه دوستی مرا به دوستی آفریدگانم ترجیح ندهد. هنگامی كه او مرا دوست داشت. من هم او را دوست خواهم داشت؛ دوستی او را در دل بندگانم انداخته و چشم قلب او را به عظمت جلالم می‌گشایم و علم آفریدگانم را از او پنهان نمی‌دارم؛ در تاریكی شب و روشنایی روز با او مناجات می‌كنم... » در پایان انسانی كه به حقایق روزه دست یافته، به قرب و معرفت الهی نایل می‌شود و خدا هیچ مانعی بین او و خود قرار نمی‌دهد كه این مقام دوستان خداوند است. كاربرد روزه در قوانین اجتماعی:روزه وسیله‌ای برای تنبیه و تهذیب نفس است از این رو، خداوند آن را برای بهبود عمیق روابط اجتماعی دایر نموده، در قرآن به كاربرد روزه درد و مورد قصاص و كفاره می‌پردازد.الف- قصاص: از جمله كاربردهای مهم و جالب روزه در شرع اسلام قصاص می‌باشد. خداوند می‌فرماید: «... در قصاص نفس غیرعمد مسلمان، كسی كه مال برای دیه ندارد، دو ماه پیاپی ، روزه بگیرد كه بخشایشی است از ناحیه خداوند.» با این آیه، دو ماه روزه، بر شخصی بی‌بضاعت كه توانایی پرداخت دیه را ندارد واجب می‌شود. ب- كفاره: از دیگر كاربردهای روزه در فقه اسلامی در مقوله كفاره می‌باشد، كفاره به معنای پوشاندن و عبارت است از عملی كه به گونه‌ای، زشتی معصیتی را بپوشاند. كفاره چیزی است كه گناه را بپوشاند. ج- قسم: خدا قسم‌هایی را كه منجر به بستن پیمان می‌شود، مواخذه نموده و كفاره ای برای آن تعیین می‌نماید. در مورد كسی هم كه استطاعت مالی ندارد، سه روز روزه را در نظر می‌گیرد. تا با این كار، عمل به سوگندها را محكم نماید.مورد دیگری كه قرآن از روزه به عنوان كفاره، اشاره می‌نماید آیه 59 مائده می‌باشد برای كسی كه در حال احرام شكار كند، در حالی كه استطاعت ندارد. «به جای اطعام هر مسكین، یك روز، روزه بگیرد تا كیفر نافرمانی را بچشد.» این گونه خداوند، تنبیه لازم را اجرا می‌نماید. پی نوشت:1- ابن هشام، سیره النبی، ج 3، مكتبه علی صبیح و اولاده، 1383 ه.ق، ص774
2- علی كرمی فریدنی، برگردانی تازه از نهج الفصاحه، چاپ اول، قم، انتشارات حلم، 1384 ش، ص 202
3- همان، ص 225
4- بقره، 183
5- مریم26
6- بقره، 185- بقره، 187
7- ره توشه راهیان نور ، شماره 56، روزه و رمضان المبارك، صادق گلزاده، ص 27
8- همان
9-همان، ص 28
10-آمدی، غررالحكم و دررالحكم، حدیث 3363
11-میرزا جواد آقا ملكی تبریزی، المراقبات، ابراهیم محدث، چاپ اول، بی جا، نشر اخلاق، 1375، ص 209
12-همان، ص 216
13-نهج الفصاحه، ص 196
14-المراقبات، ص 194
15-همان
16-بقره، 187
17-بقره، 185 و 184
18-المراقبات، صص 200و 209و 196
19-نهج الفصاحه، ص 316، 315، 101
20-المراقبات، ص212
21-همان، صص 214، 213، 212
22-نهج الفصاحه، صص 355، 281
23-همان، صص 359، 358
24-همان، ص359
25-همان، صص 557، 354
26-المراقبات، ص 194 (به نقل از حدیث پیامبر)
27-المراقبات، ص 194 (به نقل از حدیث پیامبر)
28-مریم، 26
29-المراقبات، ص200
30-بقره، 185
31-همان
32-سیره ابن هشام، ج 1، ص 157
33-المراقبات، ص 199
34-بقره، 185
35-احزاب، 35- نهج الفصاحه، ص 557
36-المراقبات، ص 215
37-نهج الفصاحه، ص 355
38-المراقبات، صص 195، 194
39-همان، ص 195
40-علامه طباطبایی، نفسیرالمیزان، ج 5، سیدمحمدباقر موسوی همدانی، قم، دفترانتشارات اسلامی، بی تا، ص 59
41-نساء، 92
42-تفسیرالمیزان، ج5، ص 61
43-همان، ج 6، ص 164
44-مائده، 59
45-مائده 95
يکشنبه 8/6/1388 - 14:19
رويا و خيال
اگر همون قدر که ستاره در آسمون هست ماه بود، باز هم آسمون بدون تو سیاه بود!
يکشنبه 8/6/1388 - 14:12
رويا و خيال

میگن اگه میخوای تو
عشقت شکست نخوری فقط یکی رو دوست داشته باش و بهش بگو تو رو بیشتر از خودم و کمتر از خدا دوست دارم!
يکشنبه 8/6/1388 - 14:10
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته