• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1204
تعداد نظرات : 1251
زمان آخرین مطلب : 5459روز قبل
بیماری ها
استرس واکنش فیزیکی بدن به موقعیتهای ناخوشایند به عنوان بخشی جدانشدنی از زندگی انسانها است.تعریف استرس کار بسیار دشواری است زیرا استرس وارده به هر فرد یا شخصی متفاوت از دیگری است. استرس خفیف از موضوعاتی نظیر از دست دادن اتوبوس، ایستادن در صف به مدت طولانی و یا اخذ یک برگ جریمه و استرس شدید از طلاق، مشکلات خانوادگی و مرگ یکی از ا ضای خانواده ناشی می‌شود. همچنین استرس می‌تواند جسمی یا روحی باشد. استرس جسمی ناشی از کم‌خوابی، فعالیت جسمی شدید، رژیم ناسالم غذایی و یا بروز بیماری رخ می‌دهد و استرس روحی از نگرانی‌های مالی، پشت سر گذاشتن یک تجربه دردناک، بازنشستگی و اخراج از کار به وقوع می‌پیوندد.با این همه حجم زیادی از ا ترس ا وظایف و مسئولیتهای روزانه ما و موضوعات عادی نشأت می‌گیرد. وظایف و فشارهای ناشی از ا ور روزمره را غالبا با کمی مدارا از سر می‌گذرانیم اما غافلیم که بدن در مقابل این هیجانات روحی بطور خودکار واکنش نشان می‌دهد. افزایش فشار خون، تند شدن تنفس و ضربان قلب و افزایش جریان خون در ماهیچه‌ها کمترین واکنش بدن نسبت به بروز یک استرس خفیف است. بدن به هنگام استرس نیاز به انرژی کافی برای واکنش در مقابل آن دارد و اینجاست که در صورت عدم سازگاری با شرایط استرس‌زا سلامت بدن به طور جدی به خطر می‌افتد.برای مقابله با استرس می‌توان راههایی را پیشنهاد کرد اما نباید فراموش کنید که به کار بستن کامل آنها و استمرار، تنها شرط تاثیر این راهکارها در زندگی شماست.عزم و اراده، پشتکار و زمان را از خاطر نبرید و سطح تحمل خود در برابر استرس را بسنجید. چند نکته درباره استرسواقع بین باشید: اگر مشغله خیلی زیادی دارید یاد بگیرید که به کارهای کم‌اهمیت‌تر نه بگویید. شاید بیش از ا دازه از خود توقع دارید و یا دیگران توقع زیادی از شما دارند.اگر با مقاومتی روبرو شدید دلیل آن را بازگو کنید و سعی کنید خود را با برنامه جدیدی سازگار کنید.از خود توقع بیجا نداشته باشید: هیچ‌کس کامل نیست بنابراین به دنبال کمال‌گرایی محض نباشید.از خود بپرسید چه کاری لازم است که انجام دهم، می‌توانم آن را انجام دهم و برای بهتر انجام دادن آن چه کارهایی باید بکنم و کمک خواستن از دیگران را در صورت نیاز فراموش نکنید.حفظ آرامش: ده تا بیست دقیقه استراحت ذهنی می‌تواند برای از سر گذراندن یک استرس شدید به شما کمک زیادی کند. ضمن اینکه تحمل شما را نیز افزایش می‌دهد. از هر وسیله‌ای برای کسب آرامش از گوش کردن به موسیقی تا استراحت و فکر کردن به چیزهای خوب و لذتبخش بهره ببرید.استفاده از قوه تخیل: با استفاده از قوه تخیل راههای بهتر کنار آمدن با استرس را تجربه کنید.ارائه یک سخنرانی و انتقال به یک مکان جدید در ذهن می‌تواند باعث افزایش اعتماد به نفس شما شده و دیدگاه مثبتی در ذهن شما نسبت به موقعیت و یا کار استرس‌زا به وجود آورد.به انجام یک کار خاص مبادرت ورزید: تحت استرس و فشار شدید حتی انجام یک کار معمولی نیز طاقت‌فرسا به نظر می‌رسد. بنابراین بهترین کار این است که فقط به انجام یک کار فکر کنید و سپس به کار دیگری بپردازید. درگیر کردن خود با چند وظیفه و کار کوچک هرچند جزئی و کم‌اهمیت بار فشار روحی را افزایش می‌دهد.تمرین جسمی: انجام نرمش روزانه به میزان زیادی به رفع استرس کمک می‌کند. 20 تا 30 دقیقه فعالیت جسمی به توانایی روحی و جسمی انسان کمک زیادی می‌کند.سرگرمی: از ا جام کارهای دلخواه از قبیل گوش دادن به موسیقی، باغبانی، نقاشی و حتی پیاده‌روی غافل نشوید، صرفا به آنچه دوست دارید فکر کرده و سپس آن را انجام دهید.مدل زندگی سالم را در پیش بگیرید: رژیم غذایی سالم، مصرف کم کافئین، انجام حرکات نرمشی و ایجاد توازن و تعادل بین کار و زندگی و تفریح از ا لین پایه‌های یک الگوی سالم زندگی است. آنها را از خاطر نبرید.احساساتتان را بیان کنید: گپ زدن با دوستان به شما این احساس را می‌دهد که در شرایط دشوار تنها نیستید. به انزوا و تنهایی فکر نکنید و سعی کنید از معاشرت خود با دیگران نکاهید. اظهار علاقه، محبت و کمک از جانب دیگران را بپذیرید.انعطاف‌پذیر باشید: اگر در زندگی خصوصی یا کاری خود با یک مانع دشوار روبرو شدید درباره وضعیت و استراتژی خود بیندیشید. بحث و جدل کردن فقط استرس شما را افزایش می‌دهد، بنابراین اگر حق با شماست، بر موضع خود پافشاری کنید اما با استفاده از روشی آرام و منطقی. به نظرات دیگران گوش کنید و خود را برای سازگار کردن با آنها آماده نشان دهید. اگر شما کوتاه بیایید و معقولانه اقدام کنید نصف مسیر را رفته‌اید و نه تنها از ا ترس وارده به خود کاسته‌اید بلکه راه‌حل‌های بهتری برای مشکلات خود یافته‌اید.از ا تقاد نهراسید: ممکن است از خود و دیگران توقع بیجا داشته باشید بنابراین در صورت برآورده نشدن آن ناامید و دلزده و مایوس می‌شوید به این ترتیب این شمایید که باید تغییر کنید و دیدگاهتان را نسبت به اطرافیان عوض کنید. بخاطر داشته باشید که هرکس خصوصیات منحصر به فردی دارد که با دیگری متفاوت است بنابراین نباید همه را با یک چوب برانید.کمک دیگران را بپذیرید: از دوستان، آشنایان و خانواده خود کمک بگیرید و بدانید که در صورت رفع نشدن علائم استرس باید به روانشناس مراجعه کنید.
دوشنبه 11/6/1387 - 0:40
دعا و زیارت

در ابتدا ذكر این نكته لازم است كه خواندن نماز در اول وقت امری است مستحب نه واجب. یعنی اینكه بجا آوردن نماز در اول وقت نسبت به وقتهای بعدی، ثواب بیشتری دارد و به تأخیر انداختن آن موجب كم شدن ثواب این عمل خواهد شد. منظور كسانی هم كه می‌گویند: باید نماز را در اول وقت خواند، اشاره به همین مطلب است. سؤال شما در دو بخش قابل جواب است بخش نخست در مورد اهمیت نماز اول وقت در منابع اسلامی و بخش دیگر در مورد علّت اهمیت انجام نماز در اوّل وقت.

اهمیّت نماز اوّل وقت

در قرآن یكی از خصوصیات اهل ایمان محافظت بر نماز بیان شده است: «و الّذین هم علی صَلواتِهم یحافِظون»[1]مؤمنان كسانی هستند كه بر نماز خویش مواظبت‌ دارند و همه اوقات نماز را حفظ می‌كنند. محافظت نماز، همان توجه ویژه به نماز و عدم سهل‌انگاری در برپایی این امر مهم است؛ این محافظت صورتهای گوناگونی دارد كه یكی از آنها بجا آوردن نماز در اول وقت است.

رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمودند: تا انسان مواظب نمازهای پنج‌گانه در اوقاتش می‌باشد، شیطان از او می‌ترسد پس وقتی آن را ضایع ساخت (نمازها را در اوقاتش نخواند)‌شیطان بر او جرأت نموده و او را به گناهان بزرگ وا می‌دارد.[2]

امام ششم فرمود: هنگامی كه انسان نماز را در اول وقت خواند، نوری سفید و پاكیزه به آسمان می‌رود و می‌گوید: خدا تو را حفقظ كند كه مرا حفظ كردی و برعكس اگر كسی نسبت به وقت نماز مراقبت نكند سیاهی تاریك بالا رفته و می‌گوید: مرا ضایع ساختی خدا تو را ضایع كند.[3]

جایگاه نماز اوّل وقت بگونه‌ای است كه حتی جهاد و جنگ در راه خدا نیز باعث نمی‌شود تا انسان آنرا از اول وقت به تأخیر بیندازد هنگامی كه علی ـ علیه السلام ـ در جنگ صفّین سرگرم نبرد بود در میان هر دو صف كارزار مواظب وضع آفتاب بود (تا ببیند كه ظهر می‌شود و نماز ظهر را بخواند) ابن عباس عرض كرد یا امیرالمؤمنین این چه كاری است؟ فرمود: منتظر زوال هستم تا نماز بخوانم. ابن عباس گفت: آیا حالا وقت نماز است با این سرگرمی به جنگ. فرمود: چرا با ایشان می‌جنگیم؟ تنها به خاطر نماز با آنان نبرد می‌كنیم.[4]

امام حسین ـ علیه السلام ـ نیز در ظهر عاشورا وقتی كه وقت نماز فرا رسید نماز را به همراه اصحاب در اول وقت اقامه كردند. سعید بن عبدالله حنفی هنگام نماز امام، جلوی او ایستاد و همه تیرهای دشمن را كه به سوی امام می‌آمد به جان خرید تا آنجا كه نماز امام پایان یافت. و او غرق در خون، اولین شهید نماز در جبهة كربلا شد.[5]

همچنین به تأخیر انداختن نماز از اول وقت یكی از مصادبق استخفاف و سبك شمردن نماز است كه در روایات بسیاری مورد نكوهش شدید قرار گرفته است. تا جائیكه پیامبر اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمودند: «لیس منّی من استخفّ بصلاته»[6] از (امّت) من نیست كسی كه نماز را سبك بشمارد.

امام صادق ـ علیه السلام ـ نیز در آخرین لحظات زندگی خود خطاب به همه فامیلها و بستگان خود فرمودند:

«إنّ شفاعتنا لاتناولُ مستخنّاً بالصلوة»[7] همانا شفاعت ما (اهل بیت) به كسی كه نماز را سبك بشمارد نمی‌رسد حضرت امام(ره) در كتاب آداب نماز می‌نویسند: «... پس، از اوقات آن (نماز) حتی‌الامكان محافظت كن. و اوقات فضیلت آن را انتخاب كن كه در آن نورانیّتی است كه در دیگر اوقات نیست. و اشتغالات قلبیّه خود را در آن اوقات كم كن بلكه قطع كن. و این حاصل شود به اینكه اوقات خود را موظّف و معیّن كنی و برای نماز كه متكفّل حیات ابدی تو است،‌وقتی خاصّ تعیین كنی كه در آن وقت كارهای دیگر نداشته باشی و قلب را تعلّقاتی نباشد؛ و نماز را با امور دیگر مزاحم قرار مده تا بتوانی قلب را راحت و حاضر كنی.»[8]

فلسفة اهمیّت نماز اوّل وقت

در مورد فلسفة اهمیّت نماز اول وقت و آثار و فواید آن می‌توان به موارد زیر اشاره كرد:

الف) عادت دادن شخص به نظم.[9]

ب) وجود نشاط، آمادگی و حضور قلب بیشتر در اول وقت.[10]

ج) زمینه‌سازی جهت برگزاری جماعت بزرگ و اُنس و اُلفت و اتّحاد بیشتر مسلمانان.

توضیح‌ آنكه: وقتی جامعه اسلامی مقیّد به خواندن نماز اول وقت باشند در هر منطقه غالب مردم هم‌زمان به نماز خواهند ایستاد این مسأله آمادگی آنان را برای جماعت و ایجاد صفوف گسترده و پرجمعیت بیشتر می‌كند. در حالی كه نماز در غیر اوّل وقت، در بین زمانهای مختلف پراكنده می‌شود و از اجتماع و شكوه عبادی و اُنس و اُلفت مؤمنان در مراكز دینی می‌كاهد.[11]

د) در روایتی از امام رضا ـ علیه السلام ـ می‌خوانیم: وقتی وقت نماز فرا رسید نماز را در اول وقت بجای آر زیرا كه نمی‌دانی در وقت بعدی چه اتفاقی خواهد افتاد.»[12] (و شاید در اثر اتفاق یا حادثه‌ای نتوانی نماز را بجای بیاوری)

هـ) نماز خود كارهای خیر بلكه از بهترین كارهای خیر محسوب می‌شود (حیّ علی خیر العمل) و تعجیل در كار خیر، در هر حال خوب و پسندیده است.

برای مطالعه بیشتر:

1 . یكصد پرسش و پاسخ دربارة نماز (دفتر اول و دوم).‌مجتبی كلباسی.

2 . آداب نماز‌، امام خمینی(ره).

3 . حیات عارفانة فرزانگان (نماز اوّل وقت)، حسن صدری.

حدیث اخلاقی:

امام صادق ـ علیه السلام ـ فرمود: همانا پیغمبر ـ صلی الله علیه و آله ـ فرستاد لشكری را پس چون كه برگشتند فرمود: آفرین باد بر گروهی كه به جای آوردند جهاد كوچك را، و به جای ماند بر آنها جهاد بزرگ. گفته شد ای پیغمبر خدا جهاد بزرگ چیست؟ فرمود: جهاد نفس است.[13]

[1] . معارع، آیه 34.

[2] . میزان الحكمة، محمد ری‌شهری. ج 4، ص 1645، مؤسسه دارالحدیث، بیروت، 1419 هـ . ق.

[3] . میزان الحكمة، ج 4، ص 1645.

[4] . سفینه البحار، شیخ عباس قمی، ج 5، ناشر: دارالاسوة، ص 151.

[5] . پیامدهای عاشورا، جواد محدثی، ناشر: كوثر غدیر، چاپ سوم، 1381.

[6] . میزان الحكمة، ج 4، ص 1645.

[7] . همان.

[8] . آداب نماز، امام خمینی(ره)، مؤسسة تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، چاپ اول، بهار 1370.

[9] . یكصد پرسش و پاسخ دربارة نماز (دفتر اول). مجتبی كلباسی، ستاد اقامه نماز و احیاء زكات، چاپ ششم، پاییز 82.

[10] . همان.

[11] . همان.

[12] . وسایل الشیعه، شیخ حرّ عاملی، ج 3، باب «استحباب الصلاة فی اوّل الوقت» ص 87.

[13] . فروع كافی، ج 5، ص 12، «كتاب الجهاد»، «باب وجوه الجهاد»، حدیث 3.

دوشنبه 11/6/1387 - 0:39
رمضان
وقت شناسی و نظم و انضباط در امور از مظاهر تمدن انسانی و از عوامل مهم توفیق و پیشرفت است، شاید برخی گمان کنند که این از ویژگیهای زندگی غربیان و تمدن آنهاست در حالیکه نظم و انضباط و تنظیم اوقات از تعلیمات اصیل اسلام است. امیر المومنین علیه السلام در اولین فرازهای وصیتش به فرزند خود میفرماید: «اوصیکما و جمیع ولدی و اهلی و من بلغه کتابی بتقوی الله و نظم امرکم» شما و همه فرزندان و بستگانم و هرکسی که وصیت من به او برسد به تقوی و نظم در کارها سفارش میکنم.

اصولا فرای اسلامی شاهد توجه به اسلام و نظم و انضباط است، هر یک از نمازهای پنج گانه را باید در وقت مخصوص آن بجا آورد و حتی یک دقیقه نمیتوان از حدود آن تجاوز کرد. مراسم حج باید در وقت و مکان مخصوص به خود انجام شود و روزه نیز در ماه مبارک رمضان با دیدن هلال ماه شروع و با دیدن هلال ماه شوال خاتمه میابد و نیز هر روز از سپیده دم آغاز و به مغرب پایان میپذیرد و با توجه به اینکه ماه رمضان ماه قمری است طبعاً در فصول چهار گانه سال جریان دارد و گاه در روزهای بلند تابستان و گاه در روزهای کوتاه زمستان قرار میگیرد و در همه شرایط لازم است که لحظه و دقیقه را نیز در شروع سپیده دم و آغاز مغرب در نظر داشت و بهیچ وجه روزه دار نمیتواند از نظام آن سرپیچی کند و این خود درسی است که مسلمانان نیز دقیق و منظم شوند و امور خویش را در زندگی تنظیم کنند.
آنچه بر شمردیم گوشه هایی از برخی نتایج و آثار فریضه الهی روزه است و ماه روزه اضافه بر اینها سودمندیها و برکات دیگری نیز دارد که در پرورش اسلامی فرد و جامعه بسیار موثر است: ماه مبارک رمضان ماه خدا، ماه آشنایی با قرآن، ماه عبادت، ماه دعا، ماه آمرزش، ماه توبه و بازگشت از گناهان و اصلاح خود است.
در این ماه به قرائت قران سفارش شده و مرسوم مسلمین است که در ماه رمضان بیشتر از ماههای دیگر قرآن بخوانند و این خود وسیله ای است که جامعه اسلامی با قرآن و معارف آن آشنایی بیشتری پیدا کنند و برای پیشرفت در صراط خدا و اسلام از کلام خدای متعال آموزش بگیرند. رمضان ماه عبادت و بندگی و راز و نیاز با معبود جهان است، در روایات اسلامی تأکید شده که در این ماه با توجه به خضوع بیشتر نمازها را بجا آورندو از نمازهای مستحبی در شب و روز غفلت نورزند و بدین ترتیب با یک تمرین یک ماهه مومنین به عبادت خالص تری موفق میشوند و جانها به خدا نزدیکتر میگردد. رمضان ماه دعا است، پیشوایان گرامی فرموده اند مومنان در این ماه و بویژه در شبهای مبارک قدر در دعا و نیایش مبالغه کنند و با توجه به اثرات سازنده دعا و نیایش روزه داران میتوانند در پیوند معنوی خویش با خدای متعال تحولی بوجود آورند و بیش از پیش به ذات متعال هستی بخش او نزدیک شوند و کسب فیض کنند  رمضان ماه آمرزش و توبه و بازگشت به سوی خداست، آنانکه در زندگی خویش آلودگیهایی داشته اند میتوانند با روزه جان خویش را شستشو دهند و در خلوت سحر گاه با رو کردن به خدای متعال درون را صفا بخشند و از خدای خویش طلب آمرزش کنند و میتوانند با همین زمینه برای همیشه از کجی ها و گمراهیها دست بردارند و براه آیند.
پیشوایان معصوم (ع) فرموده اند گناهان در این ماه بخشوده میشود و این مژده بزرگی است برای آنهایی که لغزشهایی داشته اند تا ناامید نباشند و از برکات این ماه استفاده کنند و بسوی خدا باز گردند و روی دل بسوی او دارند و با او پیمان بندند که از گناهان دست شویند و خود را اصلاح کنند و گذشته را جبران نمایند و بدون ترتیب گناه کار پشیمانی که که در این ماه مبارک برای خدا روزه بدارد و از گذشته خویش شرمسار باشد و از خدا آمرزش بخواهد مورد مهر و عفو خدا قرار خواهد گرفت و سعادتش تأمین میشود. از برکتهای این ماه همین انقلاب روحی و تحول درونی روزه داران و همین توفیقات عملی است که انسان آلوده را پاک میسازد و از عذاب الهی که محصول گناهان است نجات میبخشد و روزه دار را از ظلمتها به نور میکشاند، به نور تقوی، به نور فضیلتهای اخلاقی، به نور توبه و بازگشت به سوی خدا، به نور مهر و رحمت خدای متعال.
دوشنبه 11/6/1387 - 0:36
رمضان
پیشوایان گرامی دین، در روایات و ادعیه اسلامی ماه رمضان را ماه مواسات نامیده اند. از نتایج بارز روزه برانگیختن حس همدردی نسبت به مستمندان و همنوعان تنگدست است، آنانکه زندگی آسوده ای دارند و رنج فقیر و طعم گرسنگی را نچشیده اند، ممکن است از حال مستمندان غافل بمانند و روزه وسیله ای است که آنان را از غفلت می رهاند و رنج مستمندان را با یاد آنان میاورد تا به دستگیری فقیران همت گمارند و به درد دل آنان برسند.
 از سویی به احسان و اطعام و انفاق به مستمندان در ماه مبارک رمضان بسیار سفارش شده است و از سویی دیگر گرسنگی و تشنگی روزه موجب درک رنج مستمند میگردد و بدین ترتیب ثروتمند به فقیر نزدیک می شود و احساسها رقت می یابد و احسان و انفاق فزونی میگیرد و جامعه کمک به همنوع را میاموزد. مواسات یعنی سهیم ساختن برادران در رزق و روزی و رمضان به همین جهت ماه مواسات نامیده اند تا مسلمانان به احسان نسبت به هم بپردازند و با تمرین بر این صفت ارزنده انسانی جامعه را از حقد و کینه برهانند و برادروار در کنار هم از نعمتهای الهی بهره بگیرند و شایسته است که روزه داران به همه این نکات انسانی روزه توجه کنند و بکوشند واقعاً فریضه روزه را آنچنان که باید بجا آورند و ماه مبارک رمضان را آنچنان  که سزاوار این ماه است بسر آورند، تا همگان از برنامه های سازنده اسلامی بهره ور شوند.
 از حضرت امام حسن عسگری (ع) پرسیدند: «چرا روزه واجب شده است» فرمودند: « تا ثروتمند درد گرسنگی را در یابد و به فقیر توجه کند.» هشام از امام صادق علیه السلام علت روزه را پرسید، امام فرمود: «خداوند روزه را واجب کرد تا غنی و فقیر با هم با هم مساوی باشند و بدان جهت که غنی رنج گرسنگی را لمس نکرده تا به فقیر رحم کند و هر وقت چیزی خواسته قدرت بدست آوردن آنرا داشته است خدا خواسته است که میان بندگانش یکنواختی بوجود آورد و خواسته است ثروتمند طعم گرسنگی را بچشد و اگر جز این بود ثروتمند بر مستمند و گرسنه ترحم نمیکرد. »
دوشنبه 11/6/1387 - 0:35
رمضان
اسلام بر خلاف مکاتب مادی شرق و غرب دنیا و نعمتهای مادی آنرا وسیله ای برای تکامل معنوی و رسیدن به سعادت جاوید میداند و بهمین دلیل فرهنگ اسلام فرهنگ لذت جویی و مصرف نیست بلکه فرهنگ قناعت و ایثار است. در روشهای مادی تن آدمی و خور و خواب آن اصالت داردو حرص و آز برای برخورداری بیشتر گریبانگیر افراد است و در اسلام اصالت با معنویت انسان است و قناعت و ایثار و فداکاری از راههای وصول به مراتب بلند انسانیت محسوب میشود.

روزه فریضه ای است که مسلمانان را از غرقه شدن در مادیگرایی و حرص و آز برای لذتهای مادی و مسابقه برای مصرف و تن پروری میرهاند و به او می اموزد که به فکر دیگران باشد و بر خواهشهای جسمانی خویش مسلط گردد و به مصرف به مقدار نیاز قناعت ورزد و از اصراف و تبذیر بپرهیزد. روزه به مسلمانان می آموزد که با کم هم میتوان زیست و حرص و تمع فقط غرق شدن در مادیات و انحراف از معنویات است و برای زیستن لازم نیست که با همه وجود تن و لذتهای آن پرداخت.
دوشنبه 11/6/1387 - 0:33
رمضان
«صبر» از خصایلی است که در اخلاق اسلام بر آن بسیار تأکید شده است ، انسان مسلمان در زندگی فردی و اجتماعی خویش در راه هدفهایی مبارزه میکند و با مشکلاتی نیز روبرو است بدون خصلت صبر، پیروزی بر مشکلات و رسیدن به هدفها آسان نیست . صبر و مقاومت بر نیروی پایداری انسان میافزایدو اراده را توانا میسازد هیچ جامعه ای اگر تحمل ناگواریها را نداشته باشد بر مشکلات خویش و بر دشمنان خویش نمیتواند پیروز گردد. با صبر و مقاومت است که میتوان به به پیکار ستمگران رفت و دست استعمار گران را کوتاه نمود و روزه – بویژه در روزهای گرم و طولانی تابستان که فشار تشنگی طاقت فرسا میشود بطور چشمگیری به انسان صبر و مقاومت میبخشدو تحمل رنج و سختی را بر آدمی آسان میسازد.

قرآن کریم با توجه به همین اثر که از روزه به صبر تعبیر کرده است : و استعینوا بالصبر و الصلوه ......... از صبر (روزه ) – و نماز کمک بگیرید.........

 امامان معصوم ما علیهم السلام «صبر» را در این آیه به روزه تفسیر کرده اندو پیامبر گرامی (ص) نیز ماه رمضان را ماه صبر نامیده اند: «شهر الصبر و ان الصبر ثوابه الجنه»  (رمضان ماه صبر است و پاداش صبر بهشت است) و امام صادق علیه السلام نیز بهمین ویژگی روزه اشاره فرموده است: هر گاه برای کسی حادثه ای جانکاه پیش آمد روزه بگیرد که خدا فرموده است « و استعینوا بالصبر و الصلوه».
دوشنبه 11/6/1387 - 0:33
رمضان
روزه چراغ معرفت و آگاهی را در درون بر می افروزد:

 اندرون از تعام خالی دار                           تا در آن نور معرفت بینی

روزه و بویژه روزه یکماهه رمضان موجب میشود که حکومت شهوات و امیال شیطانی جای خود را به حکومت تقوی و پیروی از دستورات الهی بدهد و تیرگی و هوسها و شهوات در جان آدمی به نورانیت و روشنی باطن تبدیل شود. در سایه همین صفا و پاکی حاصل از روزه است که روزه دار با خود آگاهی نه تنها دهان و شکم را از خوردن و آشامیدن که دست و پا و چشم و گوش و زبان و همه اعضای خویش را از آنچه خدا حرام فرموده نگاه میدارد و میتواند به آن درجه از تقوی نایل آید که حتی از اندیشه و فکر گناه نیز دوری گزیند و این اوج نورانییت روزه است.

 امیر مومنان علی علیه السلام نیز به همین مرتبه اشاره میفرماید: «صیام القلب عن الفکر فی الاثام افضل من صیام البطن عن الطعام» روزه دل از اندیشه گناهان برتر از روزه شکم از خوردن و آشامیدن است. و البته این بدان معنا نیست که ظاهر روزه و امساک از خوردن و اشامیدن را رها کنیم بلکه لازم است به ان اکتفا ننماییم و همراه با آن بکوشیم که به نتایج معنوی روزه نیز برسیم.

خوشبختانه با انقلاب مقدس اسلامی هم در ملت و جوانان ما تحولی چشمگیر بوجود آمد و هم مراکز فساد و تباهی از میان برداشته شد و شایسته است که از این پس بکوشیم نتایج معنوی پر ارزش تری از روزه کسب کنیم. باری صفا و پاکی حاصل از روزه و خود داری و پرهیز کاری روزه دار همچون سپری است که روزه دار را از اتش عذاب الهی که مولود گناهان است مصون میدارد. پیامبر عزیز اسلام (ص) فرمودند: «الصوم جنه من النار» روزه سپری است که روزه دار را از آتش جهنم حفظ میکند.
دوشنبه 11/6/1387 - 0:30
رمضان

انسان با روزه داری که، امساک در خوردن و آشامیدن و خود داری از برخی چیزهای دیگر است در واقع با خواهشهای خویش میجنگد و در برابر غرایز خود مقاومت میکند، تمرین این عمل اراده و تصمیم را در انسان نیرومند میسازد و جان را از قید حکومت و سلطه هوسها و خواهشها میرهاند.

پیشوایان اسلام فرموده اند: «افضل الناس من جاهد هئاه و اقوی الناس من غلب هواه»
بهترین مردم کسی است که با هوای نفس مبارزه کند و نیرومند ترین انان کسی است که بر آن پیروز شود. پس روزه داران بهترین مردمند چرا که با خواسته های نفسانی مبارزه میکنند و اگر با مراقبت و کوشش از روزه خویش این بهره را بگیرند که بر نفس خود مسلط شوند از نیرومند ترین مردم نیز خواهند بود.

دوشنبه 11/6/1387 - 0:28
رمضان

چه بخوریم و چطور بخوریم؟ 

اگر چه برای روزه داران واقعی فواید روزه از نظر آثاری كه بر جسم آنها دارد اهمیت و اصالت ندارد، اما به هر حال در روایات بر این نكته تأكید شده است كه گذشته از آثار معنوی، روزه ماه رمضان در سلامت جسمی روزه داران هم موثر است. فراموش نشود، تنها در شرایطی می توان انتظار داشت روزه دار سلامت جسم و روح را به دست آورد كه مطابق اصول صحیحی رفتار كند. مثلاً روزه می تواند با كاهش وزن بدن، سبب كاهش فشار بر مفاصل استخوانی پا، كمر و سایر اندام شود؛ البته در صورتی كه شخص روزه دار، در خوردن افطاری و سحری طوری زیاده روی نكند كه بعد از پایان ماه رمضان اضافه وزن پیدا كند. در فرهنگهای مختلف، روزه به معنای كم خوردن نیست، بلكه به معنای خودداری از خوردن، آشامیدن، روابط جنسی، سخن گفتن و بالاخره پرهیز از كار كردن است.

یعنی در زمان روزه بودن هیچ یك از افعال بالا صورت نمی گیرد. اما دین اسلام متعادل تر بوده و هرگز به روزه دار توصیه نمی كند كه كار نكند ولی حتماً باید از انجام بسیاری كارها پرهیز كرده و اعمالی چون صحبت كردن را نیز كم كند.

نكته حائز اهمیت اینكه چرا اگر قرار است كمتر بخوریم و كمتر بیاشامیم بیشتر خرید می كنیم و در پایان ماه رمضان اضافه وزن پیدا می كنیم؟

بدون شك یك جای كار مشكل دارد و آن هم نمی دانیم، چه بخوریم، كی بخوریم و چطور بخوریم...!

در ماه مبارك رمضان، رژیم غذایی نباید به نسبت قبل خیلی تغییر كند و در صورت امكان باید ساده باشد. همچنین، رژیم غذایی باید طوری تنظیم شود كه بر روی وزن تأثیر زیادی نداشته باشد. البته اگر فرد دچار اضافه وزن است، ماه رمضان فرصت مناسبی است تا وزن به حالت طبیعی باز گردد.

با توجه به ساعات طولانی ناشتا بودن، باید غذاهایی را مصرف كرد كه به كندی هضم می شوند، مثل غذاهای حاوی فیبر زیاد.

غذاهای دیر هضم معمولاً ۸ ساعت در دستگاه گوارش می مانند در حالی كه غذاهای سریع الهضم فقط ۳ تا ۴ ساعت در معده باقی می مانند.

غذاهای دیر هضم عبارتند از: حبوبات و غلات مثل جو، گندم، لوبیا، عدس، آرد، غلات برنج با پوست و غیره (كه كربوهیدراتها نامیده می شوند.).

غذاهای سریع الهضم عبارتند از: غذاهایی كه حاوی قند، آرد سفید و غیره (كه به كربوهیدراتهای تصفیه شده معروفند).

غذاهای حاوی فیبر عبارتند از: گندم سبوس دار، غلات و حبوبات، سبزیها، لوبیا سبز، نخود، ذرت، اسفناج، برگ چغندر، میوه ها (با پوست)، میوه خشك شده مثل برگه زردآلو، انجیر، آلوخشك، بادام و غیره.

غذاهای مصرفی باید در حالت تعادل با یكدیگر باشند و از همه گروههای غذایی مثل میوه، سبزیجات، گوشت، مرغ، ماهی، نان، حبوبات و محصولات لبنی در رژیم غذایی وجود داشته باشد.

غذاهای سرخ شده باید محدود شوند زیرا باعث عدم هضم، سوزش سر دل و اختلال در وزن می شوند.

 

چه چیزهایی بخوریم

برای خوراك سحر، مصرف كربوهیدراتهای مركب كه برای هضم آنها زمان زیادی لازم است، توصیه می شود زیرا در طول روز كمتر گرسنه می شوید.

حلیم یك منبع عالی پروتئین است و جزو غذاهای دیر هضم به شمار می آید.

خرما سرشار از قند، فیبر، كربوهیدرات، پتاسیم و منیزیم است.

مغز بادام غنی از املاح به خصوص كلسیم و فیبر می باشد.موز یك منبع خوب پتاسیم، منیزیم و كربوهیدرات است.

مصرف زیاد آب یا آب میوه در صورت امكان در فاصله بین افطار و زمان خواب باعث تأمین آب مورد نیاز بدن می شود.

 

چه چیزهایی نخوریم

غذاهای سرخ كردنی و خیلی چرب، غذاهای حاوی قند خیلی زیاد و خوردن غذاهای زیاد به خصوص هنگام سحر اصلاً توصیه نمی شود.

خوردن چای زیاد هنگام سحر، ممنوع! زیرا چای باعث افزایش ادرار شده و از این طریق نمك های معدنی كه در طول روز بدن به آنها نیاز دارد دفع می شوند.

سیگار، هرگز! و اگر نمی توانید به یكباره استعمال آن را قطع كنید حتماً به تدریج مصرف آن را كم كنید.

 

توصیه های افطاری

بیشتر انرژی بدن باید با خوردن سحری تأمین شود. پس افطار را سبك بخورید تا شكم سنگین نشود.

غذاهای افطار باید سبك و پركالری بوده و سریع هضم شود. مثل خرما، شله زرد، مقدار كمی شیر و چای كمرنگ.

حتماً برای افطار از غذاهای كم حجم استفاده كنید تا به معده فشاری وارد نشود.

بهتر است با چای شیرین و خرما روزه خود را باز كنید و حتی المقدور از نوشیدن آب زیاد بپرهیزید؛ چون این كار باعث بی حالی، ضعف و درد معده خواهد شد. موقع افطار مایعات زیادی مصرف نكنید؛ چرا كه مصرف مایعات در این زمان سبب سوءهاضمه می شود.

فراموش نكنید در ساعات بعد از افطار نوشیدن آب زیاد مفید است.باز هم تكرار می كنیم در زمان افطار و سحر از خوردن غذاهای چرب خودداری كنید.

 

توصیه های سحری

اولین و مهمترین نكته این است كه پرخوری در هنگام سحر نه تنها از احساس گرسنگی در ساعات انتهایی روز جلوگیری نمی كند، بلكه در ساعات ابتدایی بعد از سحر، فشار زیادی را به معده و دستگاه گوارش فرد وارد می كند كه سبب بروز علائمی نظیر سوءهاضمه درد و نفخ معده می شود.

در ماه رمضان سعی كنید شب ها زود بخوابید تا بتوانید سحر به موقع تقریباً ۵/۱ ساعت قبل از اذان صبح- بیدار شوید. با این روش از ورود مقدار زیادی غذا و مایعات به معده و تجمع آنها جلوگیری می كنید و هضم غذا نیز راحت تر خواهد بود.

بیدار نشدن برای سحری كاملاً اشتباه است و در طولانی مدت سبب ضعف و بی حالی روزه داران خواهد شد.

در سحر از مواد غذایی پروتئین دار تخم مرغ، حبوبات، لبنیات و گوشت- استفاده كنید و به جای نوشیدن آب زیاد، میوه های آبدار بخورید.

مایعات توصیه شده برای سحری باید به تدریج نوشیده شوند. یك لیوان آب میوه و یك لیوان شربت عسل یا قند اثر مفیدی خواهد داشت.

رژیم غذایی سحر بهتر است شامل مواد غذایی متنوع باشد. این نكته برای نوجوانان اهمیت بیشتری دارد و باید از مواد غذایی قندی، پروتئین دار و پرانرژی استفاده كنند.

از مصرف نمك زیاد خودداری كنید، چون نمك زیاد سبب دفع مایعات از بدن و احساس تشنگی در ساعات روز خواهد شد، با یك رژیم غذایی معمولی، نمك كافی به بدنتان خواهد رسید و نیازی به مصرف نمك اضافی نیست. بعد از خوردن سحری حتی الامكان نخوابید، چون وضعیت درازكش، سبب برگشت مواد به مری و ترش كردن می شود و گذشته از آن در طول روز احساس خوبی نخواهید داشت. این كار در درازمدت باعث سوزش سر دل و بیماری رفلكس معده و مری می شود.

 

توصیه هایی به روزه داران

در درجه اول، ساعات بعد از سحری و بعد آن، ساعات بعد از افطار برای مطالعه دانش آموزان و دانشجویان وقت مناسبی است.

ورزشكاران در ماه رمضان نسبت به افراد عادی نیاز بیشتری به پروتئین، قند و ویتامین ها دارند. باید حدود ۳ ساعت بعد از افطار ورزش را شروع كرد تا غذای مصرف شده فرصت هضم پیدا كند.

بین خوردن غذا و شروع ورزش باید فاصله ای باشد كه جریان خون بتواند به راحتی به عضلات بدن برسد.

در ماه رمضان تمرینات ورزشی سبك تر باشد، زیرا بدن نمك و آب زیادی در جریان ورزش از دست می دهد و در ورزشهای شدید منجر به ضعف شدید بدن می شود.

ورزشكار باید سحر به تدریج مایعات زیادی مصرف كند كه نیازهای بدنش تأمین شود.

خرما، سوپ، سبزیجات و شیر برای افطار ورزشكاران توصیه می شود. در صورتی كه فردی بعد از افطار قصد تمرین ورزش سنگین یا مسابقه ورزشی را دارد بهتر است قبل از شروع مسابقه، هنگام افطار از گوشت، زرده تخم مرغ و ماهی استفاده كند.

مصرف مایعات فراوان از جمله آب میوه ها قبل از ورزش هم مناسب است. میزان انرژی تأمین شده از پروتئین در ورزشكاران باید حدود ۱۵ درصد و حداكثر ۲۰ درصد باشد؛ چون پروتئین زیاد، مناسب نیست و سبب تولید مواد زاید در خون و احساس خستگی در حین ورزش می شود .

دوشنبه 11/6/1387 - 0:25
کامپیوتر و اینترنت

ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد که برنامه مورد علاقه خود را که از تلوزیون پخش شده است را به هر دلیلی از دست داده باشید. اما آیا راهی وجود دارد که بتوانید برنامه ای که ندیده اید یا علاقه به تکرار مجددش داشته باشید را مشاهده کنید؟ مدتی است که شرکتهای مختلفی ، به تهیه و فروش برنامه های پخش شده از تلوزیون میپردازند. در صورتی که شما برنامه خاصی مد نظرتان باشد میتوانید از این شرکتها درخواست کنید و با پرداخت هزینه فیلم این برنامه ها را دریافت کنید. اما در این ترفند قصد دارم به معرفی یک روش بسیار کارآمد بپردازیم که با بهره گیری از آن میتوانید به راحتی برنامه هایی که از تلویزیون پخش شده و شما آنها را بنا به دلایلی از دست داده اید را از اینترنت دانلود کرده و سپس مشاهده کنید. این برنامه ها شامل کلیه سریالها ، برنامه های زنده ، اخبار و... میباشد.

برای این کار:
ابتدا به سایت
www.iransima.ir مراجعه کنید.
اکنون با استفاده از این سایت میتوانید کلیه برنامه های پخش شده از تلوزیون را بسته به تاریخ و موضوع و شبکه پخش شده مشاهده کنید.
اما این روش تنها به روش مشاهده آنلاین امکان پذیر است و امکان دانلود آن به شکل مستقیم از سایت وجود ندارد.
حال برای دانلود این برنامه ها جه باید کرد؟
پس از ورود به برنامه مورد نظر بر روی دکمه "نمایش برنامه" کلیک کنید. خواهید دید که پنجره جدیدی باز میشود و شروع به پخش برنامه مورد نظر به شکل آنلاین میکند. این پنجره را ببندید.
حالا از نوار ابزار اینترنت اکسپلورر ، بر روی آیکن  یعنی History مرورگر ، کلیک کنید.
از نوار کناری باز شده ، iransima
www.iransima.ir را پیدا کرده و بر روی آن کلیک کنید. سپس از زیر بخش آن ، بر روی "نمایش برنامه" کلیک کنید.
اکنون مجدد صفحه پخش آنلاین باز خواهد شد. حالا از منوی View مرورگر خود بر روی Source کلیک کنید.
در فایل Notepad باز شده ، از منوی Edit بر روی Find کلیک کنید. اکنون عبارت wmv را وارد کرده و Enter بزنید.
خواهید دید که در داخل فایل متنی ، یک آدرس نمایان خواهد شد. به عنوان مثال آدرسی شبیه این آدرس:
mms://media1.iransima.ir/tv4/tv4_13860219_011.wmv
اکنون کافی است این آدرس را داخل یک دانلود منیجر همانند DAP کپی کنید تا دانلود فایل آغاز شود.

از نظر دادن یادتون نره

دوشنبه 26/1/1387 - 18:16
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته