• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 392
تعداد نظرات : 286
زمان آخرین مطلب : 4380روز قبل
خانواده

خدایا ماهر کدم مون از جای جای ایرانیم خدایا خودت هیچگاه شیعه های علوی رو در ماه علی تنها مگذار یا الله حلول ماه مبارک رمضان بر همه عاشقان مبارک باشه مارو از دعای خیرتون فراموش نکنید (یه بیمار گناه کار)

يکشنبه 10/6/1387 - 22:7
رمضان

سلام بچه ها ماه مبارک رمضان در روستای خونیک گدار بسیار زیباست مردم پیش ازماه رمضان مثل جای جای ایران غبارروبی مساجد رو دارن بعد از اون مردها هر شب به مسجد رفته ویک جزءاز قرآن را ختم میکنندوبعد بحث در مورد اینکه امروز به هر کسی چه گذشته وواقعا یه صحنه زیباییه که مثل سریالای تلوزیونی که بزرگای قبیله با هم مشورت میکنند وواقعا یه صحنه جالبیه زنای روستام روزها باید قرآن رو ختم کنند وشب به مسجد برای روضه بیان تو جلسات قرآنیشون خیلی جالبه اگه هر کی دیر رسیده سوره بزرگ به اون نمیدن بلکه باید سوره قل هوالله رو بخونه تادوباره دیر نیاد یه نوع جریمه قرآنی اما جالبه که همه سعی میکنن دیر بیان تا قل هوالله بهشون بیفته چون به قول کوچیکترا قل هوالله از شما بقره از ما روز 21ماه مبارک هم همه به رستوران واقع در روستا میرن وافطاری میکنن وجالبه اون شب رستوران مهموناشو مجانی افطاری میده البته اونقدر جمعیت میاد که به مهمونایی که راننده نیستند ویا روزه ندارن پولی حساب میکنن

يکشنبه 10/6/1387 - 14:4
شعر و قطعات ادبی
بچه ها اونایی که اهل شعر وداستانند بگن از کدوم شاعر خوششون میاد تا در مورد اون با هم صحبت کنیم
يکشنبه 10/6/1387 - 13:49
محبت و عاطفه
قدمت غار قدیمی ترین آثار حیات انسانی در ایران ، شامل تعدادی ادوات و دست افزارهای سنگی . با قدمت تخمینی 800 هزار سال قبل ، متعلق به دوران پارینه سنگی قدیم ، از بستر رودخانه کشف رود مشهد بدست آمده است . در حالی که قدیمی ترین مکانهای استقرار انسان ، حداکثر با قدمت 100 هزار سال در نواحی دیگر ایران نظیر آذربایجان ، لرستان و... دومین مکان از نظر قدمت ، پناهگاه سنگی (غار) ((خونیک)) در نزدیکی قاین است که متعلق به دوره پارینه سنگی میانه با قدمتی بین 50تا60 هزار سال می باشد . از آن پس آثار و شواهد زندگی بیشماری از دوران نوسنگی تا آغاز دوران تاریخی در جلگه مشهد ، دره اترک علیا (قوچان) ، جلگه درگز ، بجنورد ، تربت حیدریه ، بیرجند و… به اقوام و ساکنان اولیه و بومیئ خراسان مربوط می شود که بنا به عقیده برخی محققان به عنوان اقوام (( آسیایی ))شهرت یافته اند و سراسر آسیای غربی از مدیترانه تا ترکستان و دره سند را فرامی گیرد
يکشنبه 10/6/1387 - 13:41
شعر و قطعات ادبی

چه زیبایی تو خونیک گدارم

                 هر آن دم تور ببینم غم ندارم

به باغ ودشت وکوه ودو قناتت

                    هزاران شکر از الله دارم

سید محمد علی اسحاقی(مالک قایناتی)

چهارشنبه 6/6/1387 - 20:48
خاطرات و روز نوشت

روز سه شنبه5/6/87صدا وسیمای خراسان جنوبی به طور مفصل در مورد روستای خونیک گدار گفت که من خیلی خوشحال شدمو این شعر قشنگ استاد افتخاری که

 ازاینجا تا به بیرجند سه گداره

                 گدار اولی نقش نقش نقشو نگاره

این گدار اولی همون خونیک گداره حالا واسه همه روشن شد که چرا به خونیک گدار میگن گدار

چهارشنبه 6/6/1387 - 20:45
خاطرات و روز نوشت

سلام به همه شما عزیزان راستش فصل تابستون که می شه همه باروبندیل رو میبندن وعازم سفر میشن امااین میون سفراونایی که خراسان جنوبی رو برا مقصدشون انتخاب کردن از درجه اهمیت بیشتری برخوردارند  البته برا بعد از ماه مبارک چرا که به استانی میان که سرزمین سبز (خونیک گدار) تو این استانه .الانم که فصل برداشت محصوله و به خصوص سبزی خونیک گدار که تو استان لنگه نداره ولی امیدوارم شمام بی مرامی نکنین و یه سری هم به این روستای کهن دیر که قدمت سی هزار ساله داره واون تور که باید بهش برسن نمی رسن یه سروگوشی آب بدین و حداقل شما باما به ازین باشید راستش اگه یه سفری این دوروبرا اومدید بگید آقا خونیک گدار کجاست حتما این آدرسو به شما میدن خراسان جنوبی -شهرستان قاینات-روستای زیبا وسرسبز خونیک گدار

منتظرتونیم حتما بیاید باشه ممنــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــون

چهارشنبه 6/6/1387 - 20:40
خاطرات و روز نوشت

سلام بچه ها می خوام فهرست کمی از آثار تاریخی فرهنگی وگردشگری و...خونیک گدار رو براتون بگم و معرفی کاملش رو بذارم بعد از انتخاب شما پس لطفا پس از نام آوری آثار برامون پیغام بذارید که دوست دارید اول کدوم اثر تاریخی یا منطقه تفریحی یا شخص را معرفی کنیم .

 

۱-غار لکی اسپیور (قدمت سی هزار سال)

۲-درختان سرو(قدمت به طور تقریبی دوهزارسال)

۳-چشمه خاتون عرب(قدمت به طور تقریبی ۱۰۰سال)

۴-چهره های ادبی فرهنگی وهنری

 

چهارشنبه 6/6/1387 - 20:38
رمضان

درباره ماه رمضان

رمضان اسمى از اسماء الهى مى‏باشد و نبایست‏به تنهائى ذكر كرد مثلا بگوئیم، رمضان آمد یا رفت، بلكه باید گفت ماه رمضان آمد، یعنى ماه را باید به اسم اضافه نمود، در این رابطه به سخنان حضرت امام محمد باقر (علیه السلام) گوش فرا مى‏دهیم.

رمضان از اسماء الله است

هشام بن سالم نقل روایت مى‏نماید و مى‏گوید: ما هشت نفر از رجال در محضر حضرت ابى جعفر امام باقر (علیهما السلام) بودیم، پس سخن از رمضان به میان آوردیم.

فقال علیه السلام: لا تقولوا هذا رمضان، و لا ذهب رمضان و لا جاء رمضان، فان رمضان اسم من اسماء الله عز و جل لا یجیى و لا یذهب و انما یجیى‏ء و یذهب الزائل و لكن قولوا شهر رمضان فالشهر المضاف الى الاسم و الاسم اسم الله و هو الشهر الذى انزل فیه القرآن، جعله الله تعالى مثلا و عیدا و كقوله تعالى فى عیسى بن مریم (علیهما السلام) و جعلناه مثلا لبنى اسرائیل. (1)

امام علیه السلام فرمود: نگوئید این است رمضان، و نگوئید رمضان رفت و یا آمد، زیرا رمضان نامى از اسماء الله است كه نمى‏رود و نمى‏آید كه شى‏ء زائل و نابود شدنى مى‏رود و مى‏آید، بلكه بگوئید ماه رمضان، پس ماه را اضافه كنید در تلفظ به اسم، كه اسم اسم الله مى‏باشد، و ماه رمضان ماهى است، كه قرآن در او نازل شده است، و خداوند آن را مثل و عید قرار داده است همچنانكه پروردگار بزرگ عیسى بن مریم (سلام الله علیهما) را براى بنى اسرائیل مثل قرار داده است، و از حضرت على بن ابى طالب (علیه السلام) روایت‏شده كه حضرت فرمود: «لا تقولوا رمضان و لكن قولوا شهر رمضان فانكم لا تدرون ما رمضان‏» (2) شما به راستى نمى‏دانید كه رمضان چیست (و چه فضائلى در او نهفته است).

واژه رمضان و معناى اصطلاحى آن

رمضان از مصدر «رمض‏» به معناى شدت گرما، و تابش آفتاب بر رمل... معنا شده است، انتخاب چنین واژه‏اى براستى از دقت نظر و لطافت‏خاصى برخوردار است. چرا كه سخن از گداخته شدن است، و شاید به تعبیرى دگرگون شدن در زیر آفتاب گرم و سوزان نفس و تحمل ضربات بى امانش،زیرا كه رمضان ماه تحمل شدائد و عطش مى‏باشد، عطشى ناشى از آفتاب سوزان یا گرماى شدید روزهاى طولانى تابستان.

و عطش دیگر حاصل از نفس سركشى كه پیوسته مى‏گدازد، و سوزشش براستى جبران ناپذیر است.

در مقایسه این دو سوزش، دقیقا رابطه عكس برقرار است، بدین مفهوم كه نفس سركش با چشیدن آب تشنه‏تر مى گردد، وهرگز به یك جرعه بسنده نمى‏كند، و پیوسته آدمى را در تلاش خستگى ناپذیر جهت ارضاى تمایلات خود وا مى‏دارد. و در همین رابطه است كه مولوى با لطافت هرچه تمامتر این تشبیه والا را به كار مى‏گیرد و مى‏گوید:

آب كم جو تشنگى آور به دست تا بجوشد آبت از بالا و پست تا سقا هم ربهم آید جواب تشنه باش الله اعلم بالصواب زین طلب بنده به كوى حق رسید درد مریم را به خرما بن كشید

اما از سوى دیگر، عطش ناشى از آفتاب سوزان سیرى پذیر است، و قانع كننده.

پى‏نوشت‏ها:

1- بحار جلد 96، ص 376، طبع اسلامیه

2- بحار، ج 96، ص 377

روزه، درمان بیماریهاى روح و جسم صفحه 22

سید حسین موسوى راد لاهیجى

چهارشنبه 6/6/1387 - 20:37
اخبار

خبر جدید به بچه های تبیانی

غار لکی اسپیور رو که معرفی کردم به این دلیل به این اسم شهرت پیداکرده که تو لهجه محلی ما خونیک گدار به قله میگن(لاخ)وبه همون منطقه غار میگن (اسپور)بنابرین پروفسور کارلتون استانلی کوون بر اساس لهجه ما اسم غار رو گذاشته لکی=لاکی(لاخ)؛اسپور(اسپیور)اگر از این منطقه گذر کردین حتما یه سری به ما بزنید

سه شنبه 5/6/1387 - 13:13
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته