• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1242
تعداد نظرات : 283
زمان آخرین مطلب : 5628روز قبل
دعا و زیارت

فصل پنجم : آداب و سنن غدیرى

سابقه عید غدیر در میان مسلمانان

اگـر عـیـد بـه مـعناى بازگشت خاطره تحولات بزرگ در زندگى بشر باشد, در میزان فرهنگ اسـلامـى , روزغـدیر, شایسته آن است كه به عنوان بزرگترین عید بشر به ویژه مسلمانان گرامى داشته شود زیرا بزرگترین تحول عمر بشر در این روز رخ داده , و چنانكه از زبان روایات شنیدیم در این روز دین كامل و سعادت بشر تضمین شده است .

هـمـه ادیـان آسـمـانى , مقدمه دین اسلامند و اسلام در روز غدیر كامل شده و خداوند عالم آن را براى بشر پسندیده است .

الیوم اكملت لكم دینكم و اتممت علیكم نعمتى و رضیت لكم الاسلام دینا ((309)) .

و هـیـچ رخـدادى بـه اندازه كامل شدن دین در زندگى نوع انسان تاثیرگذار نیست , و به همین جـهـت هـیـچ روزى مـانند روز غدیر مناسب جشن و سرور نیست و درست به همین دلیل , پیامبر اكرم (ص ) خود این روز را عید اعلام كرده مسلمانان را فرمود تا به او تهنیت گویند.
فرمود: هنئونى , هنئونى ان اللّه تعالى خصنى بالنبوة و خص اهل بیتى بالامامة ,
((310)) .

به من تهنیت گویید, به من تهنیت گویید خداى تعالى مرا به نبوت , و خاندانم را به امامت ویژگى داد.

و همان حضرت فرمود:.

یوم الغدیر افضل اعیاد امتى و هو الیوم الذى امرنى اللّه تعالى ذكره بنصب اخى على بن ابیطالب علما لا متى یهتدون به من بعدى و هو الیوم الذى اكمل اللّه فیه الدین و اتم على امتى فیه النعمة و رضى لهم الا سلام دینا, ((311)) .

روز غدیر, برترین اعیادامت من است آن , روزى است كه خداى تعالى مرا مامور كرد, برادرم على بن ابـى طـالـب را چون نشانه اى براى امتم نصب كنم , تا پس از من بدو راه یابند, و آن , روزى است كه خداوند دین مرا كامل و نعمتش را بر امت من تمام نمود و راضى شد كه اسلام دین آنها باشد.

بنابراین , توجه به روز غدیر به عنوان یك عید اسلامى , ریشه در زمان حیات پیامبر اكرم (ص ) دارد, وپـیـامـبر اكرم (ص ) كه این روز را عید اعلام كرده در حقیقت مؤسس این عید است پس از پیامبر اكرم (ص ),ائمه اطهار نیز به این روز به عنوان عید توجه ویژه داشتند امیرالمؤمنین على (ع ) در روز جمعه اى كه باعید غدیر مصادف شده بود, خطبه اى ایراد كرده , ضمن آن فرمودند:.

خـدایـتـان رحمت كند! امروز در معاش خانواده هایتان توسعه دهید, و به برادرانتان نیكى كنید, و بـه خـاطـر ایـن نـعـمـت پـیـوسـتـه كـه خدایتان عطا كرده شكر او را به جاى آرید با هم باشید تا خـداپراكندگى هایتان را جمع كند به هم نیكى كنید تا خدا به این الفت و اجتماعتان رحمت آورد وچـنـانـكه خدا بر شما منت نهاده , ثواب این عید را چندین برابر اعیاد دیگر قرار داده از نعمت هاى اوبـه هـم هـدیـه كنید نیكى در این روز مال را افزایش مى دهد و عمر را طولانى مى كند مهربانى دراین روز رحمت و عطوفت خدا را جلب مى كند ((312)) .
هـمـان طـور كه مى دانیم در زمان خلافت امیرالمؤمنین (ع ) بسیارى از اصحاب پیامبر اكرم (ص ) حـضـورداشـتـنـد, و ایـن كلام را مى شنیدند, اگر این عید نزد ایشان مسلم نبود, به حتم زبان به اعتراض مى گشودند.

پـس از امـیـرالـمـؤمـنین (ع ) تا آنجا كه راویان حدیث , موفق به ثبت آثار شده اند, همه ائمه به این روزتوجه ویژه داشته , آن را عید مى دانسته و گرامى داشته اند در این روز خود روزه مى داشتند, و اصحاب ووابستگان خویش را به روزه مى فرمودند.

ثقة الاسلام كلینى , در كافى از سالم روایت كرده است :.

به امام صادق (ع ) عرض كردم : آیا مسلمانان جز جمعه و فطر واضحى عید دیگرى دارند؟ .

فرمود: آرى , بزرگترین عید.

گفتم : چه روزى است ؟ .

فرمود: روزى كه رسول خدا(ص ) امیرالمؤمنین (ع ) را به ولایت نصب كرد و فرمود:.

من كنت مولاه فعلى مولاه ((313)) .

و از حسن بن راشد نیز روایت مى كند كه از امام صادق (ع ) پرسیدم :.

فـدایـت شـوم ! آیـا مـسلمانان جز فطر واضحى عیدى دارند؟

فرمود: آرى بزرگتر و شریفتر از آن دوگـفـتم : چه روزى است ؟

فرمود: روزى كه امیرالمؤمنین به ولایت منصوب شد گفتم : فدایت شـوم در ایـن روز چـه باید بكنیم ؟

فرمود: روزه بگیر و بر محمد و آل محمد درود فراوان بفرست و ازكـسـانـى كـه بـه آنـهـا ظـلم كردند, اظهار بیزارى كن پیامبران الهى به جانشینان خود دستور مـى دادنـدروز تـعیین جانشین را عید بگیرند گفتم : كسى كه در این روز روزه بگیرد چه پاداشى دارد؟
فرمود:معادل شصت ماه روزه
((314)) .

همچنین فرات بن ابراهیم در كتاب تفسیر نقل مى كند كه از امام صادق سؤال شد: آیا مسلمین برتر ازفـطـر واضحى و روز جمعه و عرفه عیدى دارند فرمود: آرى برتر از آنها, بزرگتر از آنها و در نزد خـدا شـریـفتراز همه آنها, و آن همان روزى است كه خدا دینش را كامل كرد, و بر پیامبرش چنین نازل كرد: الیوم اكملت لكم دینكم و اتممت علیكم نعمتى و رضیت لكم الاسلام دینا.

راوى گفت : آن چه روزى است ؟ .

فـرمـود: ((پـیـامبران بنى اسرائیل همیشه روز تعیین جانشین را عید مى گرفتند و عید مسلمین روزى است كه رسول خدا(ص ) على (ع ) را به ولایت نصب كرد و آیاتى از قرآن در شانش نازل كرد و دین راكامل كرد و نعمتش را بر مؤمنین تمام كرد)) ((315)) .
هـمچنین فرمود: ((این روز روز عبادت و نماز و شادى و سپاسگزارى است چون خدا نعمت ولایت مارا به شما بخشید من دوست دارم , شما در این روز روزه بگیرید))
((316)) .
در روایـتـى از فـیاض بن محمد بن عمر طوسى است , كه در روز غدیر خدمت امام رضا(ع ) رسیدم دیـدم حـضـرت عـده اى از یاران خویش را براى افطار در خانه خود نگهداشته و هدایایى كه شامل لـبـاس و حـتـى كفش و انگشتر مى شد, به خانه هایشان فرستاده است در خانه حضرت و اطرافیان اوحـالتى دیگر بودمستخدمان حضرت را دیدم كه همه چیز خود را نو كرده و حتى ابزارى را كه در روزهاى دیگر به كارمى بردند نو كرده اند و آن حضرت درباره فضیلت و شرف آن روز سخن مى راند
((317)) .

از ایـن گذشته از تاریخ استفاده مى شود كه مسلمانان در طول دورانهاى مختلف به این روز توجه داشته و آن را عید مى گرفته اند.

ابوریحان بیرونى در كتاب الاثارالباقیه نوشته است :.

روز هـیـجـدهـم , عـیـد غـدیر خم مى باشد و آن نام منزلى است كه پیغمبر پس از حجة الوداع در آنـجـافـرود آمد و جهاز شتران را جمع كرد و بازوى على بن ابى طالب را گرفت و از آن جهازها بالا رفت وفرمود: هر كس را كه من مولا باشم , على مولاى اوست ((318)) .

و مـسـعـودى در كتاب التنبیه والاشراف مى نویسد: ((فرزندان و شیعیان على (ع ) این روز رابزرگ مى شمرند)) ((319)) .

و ابن طلحه شافعى در كتاب مطالب السؤول مى نویسد:.

و ایـن روز, روز غـدیـر خـم نـامیده شد و روز عید شد چون وقتى است كه رسول خدا(ص ) او را به منزلت بلندى منصوب فرمود و از میان تمام مردم فقط او را به این شرافت نایل كرد ((320)) .
ثعالبى در ثمار القلوب , شب غدیر را در زمره مناسبت هاى خاص ذكر كرده مى نویسد:.
شب غدیر همان شبى است , كه رسول خدا(ص ) در فرداى آن در غدیر خم بر پالان شتران خطبه اى خـوانـد و فرمود: من كنت مولاه فعلى مولاه اللهم و ال من والاه و عاد من عاداه من نصره و اخذل من خذله شیعیان این شب را گرامى داشته آن را به عبادت زنده مى دارند
((321)) .
همچنین ابن خلكان در شرح حال المستعلى فاطمى پسر المستنصر مى نویسد:.
در روز عـیـد غـدیـر یعنى هیجدهم ماه ذى الحجه سال چهارصد و هشتاد و هفت , مردم بااو بیعت كردند
((322)) .

و در شرح حال المستنصر فاطمى مى نویسد:.

او در شب پنج شنبه دوازده شب از ذى الحجه باقیمانده از سال چهارصد و هشتاد و هفت وفات كرد و این شب همان شب عید غدیر یعنى هیجدهم ذى الحجه یعنى عید غدیر خم است ((323)) .
چـنـانـكـه در اخـبـار و روایـات و كـلـمـات مـورخان دیدیم , روز غدیر از آخرین سال عمر شریف نـبـى مـكـرم اسـلام (ص ) یعنى همان سالى كه على (ع ) را به خلافت منصوب فرمود به عنوان عید شـناخته شده و ازهمان سال و همان صحرا پا به پاى مسلمین در طول زمان و گستره كشورهاى اسلامى پیش رفته است .

از نـظـر تاریخى , این روز در زمان امام صادق (ع ) متوفاى سال 148, در زمان امام رضا(ع ) متوفاى سـال203 , در زمـان غـیبت صغرا كه فرات ابن ابراهیم كوفى و كلینى رازى مى زیسته اند, در زمان مـسعودى متوفاى سال 345, ثعالبى نیشابورى , متوفاى سال 429 و ابوریحان بیرونى متوفاى سال 430, در زمـان ابـن طلحه شافعى متوفاى 654, و ابن خلكان , متوفاى 681 هجرى قمرى به عنوان عیدشناخته شده بود.

از نـظـر گـسـتـره جـغـرافـیـایـى در مـنـاطـق شرقى جهان اسلام , یعنى ماورا النهر محلى كه ابوریحان مى زیسته , و نیشابور كه محل تولد ثعالبى است , تا رى كه زادگاه و اقامتگاه كلینى است , و تا بغداد كه محل تولد و رشد مسعودى است , تا حلب كه محل زندگى و وفات ابن طلحه شافعى و مـصـر كـه مـحـل زنـدگـى و وفات ابن خلكان است , مردم به این عید توجه داشته و آن را جشن مـى گـرفـته اند این در صورتى است كه فرض كنیم هر یك از این بزرگان از محیط زندگى خود خـبـر داده انـد, در حـالـى كـه مى دانیم اولابعضى از آنها چون مسعودى و بیرونى اكثر كشورهاى اسلامى را گشته اند, ثانیا در نوشته هاى ایشان از این روز به عنوان عید مسلمین یاد شده است .

ادامه دارد
سه شنبه 7/8/1387 - 18:18
دعا و زیارت
فلسفه دین

قسمت چهارم

4. صفات خدا

من تعجب مى‏كردم اگر فیلسوفان دین، حداقل در دوره جدید، بیشتر از متكلمان به صفات خدا توجه نكرده بودند. روال بحث‏ها در مورد صفات خدا، اغلب در ارتباط با مسئله شرور; یعنى صفات قدرت مطلق، علم مطلق و خیرخواهى مطلق قرار گرفته است. مقالات ما تنها در مورد صفت اول و صفت‏سرمدى بودن خداست. قدرت مطلق علاقه ریاضیدانان و فیلسوفان را به یكسان به كمك گرفته است. قدرت مطلق را چگونه باید تعریف كرد؟ آیا خدا مى‏تواند سنگى خلق كند كه نتواند آن را بلند كند؟ اینكه انسان چگونه مى‏تواند به سؤال دوم پاسخ دهد مبتنى است‏بر این‏كه آیا خدا خصوصیت مورد بحث را ضرورتا داراست‏یا تنها به صورت امكانى. در مقاله جورج ماورودس، او دیدگاه تومیستى قدرت مطلق را در پارادوكس سنگ به كار مى‏گیرد و مى‏گوید چون این پارادوكس مستلزم انجام چیز متناقضى است، آن را مى‏توان حل كرد; زیرا آن كار یك «شبه‏كار» است. پیتر گیچ بین مفهوم «قدرت مطلق‏» (توانایى انجام هر چیزى) و مفهوم «قدرت كامل‏» (قدرت خدا بر همه چیزها) فرق مى‏گذارد و استدلال مى‏كند كه مفهوم دوم، مفهومى برگرفته از كتاب مقدس است، اما اولى چنین نیست: او چهار قرائت از قدرت مطلق در نظر مى‏گیرد و همه را ناقص مى‏یابد و قدرت كامل را با مشكل كمترى مواجه مى‏بیند. ویلیام هاسكر كه در اینجا گزیده‏اى از كتابش تحت عنوان خدا، زمان و معرفت، برگرفته شده است‏به بررسى آموزه معرفت متوسط، آنچنانكه در قرن شانزدهم شكل یافته است، مى‏پردازد و برخى از استدلالهایى را كه كامل‏تر شده بودند بررسى مى‏كند. او آنگاه با تبیین پلانتینجا، آن‏گونه كه در دفاع مبتنى بر اختیار آشكار گشت، به زمان حال مى‏پردازد. اشكالات متعددى بررسى مى‏شوند و یكى از آنها باعث مى‏شود كه هاسكر آن آموزه را رد كند. در گزیده مقاله از ویلیام آلستون در خصوص علم پیشینى خدا، او بر «تمایز قاطع بین فهم اختیارگرایانه و سازگارگرایانه از واژه‏هایى همچون در قدرت شخص‏» تمركز مى‏یابد. آنگاه با این بحث ادامه مى‏دهد كه اگر بر تلاش براى «نشان دادن اینكه در قدرت هیچ شخص نیست اینكه كارى غیر از آنچه كه انجام مى‏دهد، انجام بدهد» متمركز شویم، آنگاه تذكر راه‏هاى متعدد تشریح در قدرت شخص مهم خواهد نمود و سپس با یادآورى اهمیت فهمیدن معناى این عبارت در هر سیاق مفروض، مطلب را ادامه مى‏دهد. مقاله تحت عنوان «سرمدیت‏» كه اثر النور استامپ و نورمن كرتس مان است و اخیرا در ادبیات این موضوع به متن كلاسیك شهرت یافته است از دیدگاه بوئیتوس در مورد سرمدیت‏خدا دفاع مى‏كنند. در این دیدگاه، سرمدیت‏خدا فراتر از زمان است، با این توضیح كه دو نحوه از وجود هست: نظام الهى، با مقولات زمانى مانند «قبل‏» و «بعد»، و جایى كه قضایایى كه به‏طور زمانى مرتب نشده‏اند نمى‏توانند با اوضاع واقعى كه مطابق آنها به‏طور زمانى مرتب شده‏اند، منطبق شوند، و نظام زمان كمى. آنها این گرایش بوئیتوسى خود را این چنین بیان مى‏كنند: «در حیات او گذشته یا آینده، قبل یا بعدى وجود ندارد; یعنى حوادثى كه حیات او را تشكیل مى‏دهند، نمى‏توان به ترتیب زمانى از مبداء سرمدیت مرتب كرد، اما به علاوه، هیچ هویت‏یا حادثه زمانى نمى‏تواند نسبت‏به كل زندگى یك هویت‏سرمدى، زودتر یا دیرتر یا گذشته یا آینده باشد. استامپ و كرتس مان لوازم تبیین‏شان را تحلیل مى‏كنند، دلایل غیرمنسجم دانستن آن را بررسى مى‏كنند و نمونه‏هایى از نتایج‏حمل آن بر موضوعات فلسفه دین را ذكر مى‏كنند. الان پاجت در بخش چهارم كتابش تحت عنوان خدا، سرمدیت و ماهیت زمان، آموزه غیرزمانمند بودن نسبى خدا را بسط داده، از آن دفاع مى‏كند. آنگاه اشكالات را پیش‏بینى مى‏كند و این دیدگاه را كه خدا رئیس زمان است‏به پیش مى‏برد.

 

...   ادامه دارد   ...
سه شنبه 7/8/1387 - 18:7
دانستنی های علمی
 

فقط‌ از علم‌ پیروى‌ كن‌ و بدون‌ شناخت‌ قدمى‌ برندار

 

فقط‌ از علم‌ پیروى‌ كن‌ و بدون‌ شناخت‌ قدمى‌ برندار

اسراء : 36

و از چیزى‌ كه‌ بدان‌ علم‌ ندارى‌ [در اعتقاد و گفتار و عمل] پیروى‌ مكن؛ زیرا از گوش‌ و چشم‌ و دل‌ از همه‌ سؤ‌ال‌ خواهد شد

قرآن‌ پیروى‌ از گمان‌ و حدس‌ و شك‌ و احتمال‌ و شایعات‌ و نیز تقلیدهاى‌ كوركورانه‌ را نهى‌ كرده‌ است؛ و فرموده‌ است‌ ظن‌ و گمان‌ به‌ هیچ‌ وجه‌ انسان‌ را به‌ حق‌ و حقیقت‌ نمى‌رساند؛ و پیروى‌ از آن‌ را در ردیف‌ پیروى‌ از هواى‌ نفس‌ آورده‌ است؛ و تنها راه‌ قابل‌ اعتماد و تنها الگوى‌ قابل‌ قبولِ شناخت‌ را علم‌ و یقین‌ معرفى‌ كرده‌ و فرموده‌ است‌ كه‌ در هر كاری، چه‌ در امور شخصى‌ و چه‌ در قضاوت‌ دربارهِ‌ دیگران‌ و چه‌ در امور اجتماعی، فقط‌ از علم‌ و آگاهى‌ منطبق‌ با حق‌ پیروى‌ كن‌ و اساس‌ زندگى‌ فردى‌ و اجتماعى‌ را علم‌ و آگاهى‌ قرار بده؛ و اگر فرموده‌ است‌ گوش‌ و چشم‌ و قلب‌ مسئول‌اند، از این‌ روست‌ كه‌ بیش‌ترِ معلومات‌ انسان‌ به‌ واسطهِ‌ این‌ سه‌ به‌ دست‌ مى‌آید؛ و گرنه، در روز قیامت، همهِ‌ اعضاى‌ پیكر انسان، حتى‌ پوستِ تنش، به‌ سخن‌ مى‌آیند و حقایق‌ را بازگو مى‌كنند ‌‌امام‌ صادق فرمودند: یكى‌ از نشانه‌هاى‌ حقیقت‌ ایمان‌ این‌ است‌ كه‌ بیش‌ از آنچه‌ مى‌دانى‌ نگویی پیامبر اكرم نیز فرمودند: از گمان‌ بپرهیزید، زیرا بدترین‌ دروغ‌ است

سه شنبه 7/8/1387 - 17:45
دانستنی های علمی

دانستنیهای متنوع از همه چیز

آیا می دانستی که به کمک رادار میتوان سرعت اجسام متحرک را مشخص نمود.
آیا می دانستی که کریستف کلمب هرگز خودش نفهمید که کاشف آمریکاست و هفتاد سال بعد از او ، یک دریانورد ایتالیایی بنام امریکو وسپوچی دریافت قاره جدید هندوستان نیست.
آیا
 می دانستی  که لقب کشور آرژانتین ، کشور نقره است.
آیا می دانستی که قلب یک انسان بالغ به طول 14 و قطر 9 سانتیمتر است که در انسان معمولی سیصد گرم وزن دارد که در دقیقه پنج لیتر خون را جابجا میکند.
آیا
 می دانستی که گلابی مفرح بخش قلب و کبد هست.
آیا می دانستی که مساحت دریاچه ارومیه شش هزار کلیومتر مربع و عمیق ترین جاى آن چهارده متر میباشد.

شنبه 4/8/1387 - 20:12
آموزش و تحقيقات
روش صحیح تنفس و دریافت انرژی “چی”

زندگی، به نفسهایی که میکشیم وابسته است و اهمیت آموزش و اجرای روشهای صحیح تنفس نزد استادان فنون ورزشی و تندرستی بر کسی پوشیده نیست. بدن ما برای فعالیت صحیح و مطلوب و همچنین دور انداختن مواد زائدی چون مونواکسید کربن، نیازمند مقدار زیادی اکسیژن است.
در واقع تمام سلولهای بدن ما نیازمند مقدار زیادی اکسیژن هستند. امروزه تعداد بسیاری از افراد به آنچه میخورند و مینوشند توجه کرده و آگاهانه عمل میکنند، اما تعداد کسانی که درباره تنفس فکر میکنند، بسیار اندک است.
● تنفس و انرژی حیات
تنفس بر سیستم عصبی، قلب، عضلات، خواب، میزان انرژی، تمرکز و حافظه و بسیاری موارد دیگر موثر است. تنفس یکی از بزرگترین سیستمهای دفع مواد زائد نیز به شمار میرود. هفتاد درصد از مواد زائد درون بدن ما با تنفس از بدن خارج میشوند. ۳۰% این مواد از طریق پوست و تنها ۱۰% آن توسط کلیه ها و دستگاه گوارش دفع میشود. ما با تنفس نه تنها اکسیژن، بلکه انرژی حیات یا “چی” Chi را نیز وارد بدن خود میکنیم.
● تنفس با قفسه سینه
تنفس میتواند به سادگی منقطع یا مسدود شود و درواقع تنفس، اولین چیزی است که هنگام بروز احساسات یا خستگی و فشارهای جسم و روحی، تحت تاثیر قرار میگیرد. بنابر تحقیقاتی که در سوئد انجام شده است، ۸۳% از جمعیت بزرگسال از قسمت سینه – به عبارتی از قسمت بالای قفسه سینه- تنفس میکنند. در این روش، قدرت ماهیچه ای بیشتری از تنفس عمیق و آزادی که از قسمت شکم و دیافراگم انجام میشود، لازم است. افرادی از سینه تنفس میکنند، در هر دقیقه تعداد نفسهای بیشتری میکشند و در نتیجه اکسیژن کمتری دریافت کرده و مواد زائد کمتری دفع میکنند.
● تنفس شکمی
تنفس عمیق و موثر باید راه خود را تا پایین و به سمت شکم پیش ببرد. شکم به سمت جلو، به طرف پهلوها و حتی به سمت ستومن مهره ها منبسط میشود. حرکتهای ناشی از تنفس را میتوان از پایین تا حدود لگن و از بالا در قسمت نوک ریه ها حس کرد. تنفس شکمی، تاثیری آرامش بخش دارد و ما علی رغم تعداد کمتر دم و بازدم، احساس بهتری خواهیم داشت. بدن در این حالت با هر نفس اکسیژن بیشتری جذب و مواد زائد بیشتری دفع میکند. از طرفی با این شیوه با تنفس شکمی، هربار انرژی حیات یا “چی” بیشتری وارد بدن خود میکنیم.
● پس از قفسه سینه تنفس نکنید
به گفته یکی از استادان “چی گانگ” (Chi Gong) – چی گانگ یکی از جنبه های طب چینی و درباره هماهنگی الگوها و شیوه های مختلف تنفس با اشکال مختلف قرارگیری بدن و حرکات آن است- گفته است که تنفس شکمی مانند بازگشت به دوران کودکی است.
این شیوه تنفس نه تنها ما را وادار میکند مانند دوران کودکی تنفس کنیم، بلکه میتواند اندامها و کارکرد اعضای بدن را نیز جوان و شاداب کند. از آنجایی که کودکان هنوز از عادات و مکانیزمهای دفاعی که در دوران بزرگسالی می آموزیم متاثر نشده اند، به طور طبیعی تنفس میکنند. اگر از کودکی بخواهید که طاق باز بخوابد، خواهید دید که چگونه هنگام تنفس شکمش با ریتمی منظم بالا و پایین میرود و انرژی حیات را جذب میکند. این استاد تنفس شکمی را “تنفس طبیعی” و تنفس از قفسه سینه را “تنفس وارونه” مینامد زیرا تنفس شکمی روشی است که طبیعت در درون ما ایجاد کرده و تنفس از سینه، روشی است که خودمان آموخته ایم.
● تمرین تنفس شکمی برای زندگی سالم
برای بازآموختن روش تنفس از شکم و بهره مند شدن از فواید آن، راه ساده ای وجود دارد. تمرکز و آرامش از نکات عمده در انجام این تمرین هستند. روش مذکور از این قرار است:
▪ شما میتوانید بایستید یا دراز بکشید (ترجیحا بایستید)
▪ در حالت ایستاده، پاهای خود را نزدیک به یکدیگر قرار دهید.
▪ عضلات خود را شل کنید و ذهن خود را از تمام افکار خالی کنید.(انجام این کار به زبان بسیار ساده تر است تا به عمل!)
▪ شاد باشید
▪ دستهای خود را با چابکی به هم بمالید، کف یک دست را (دست چپ برای آقایان و دست راست برای خانمها) بر روی نقطه هارا (Hara) –دو انگشت پایینتر از ناف- قرار داده و دست دگر را بر روی آن بگذارید.
▪ دهان خود را اندکی بازکنید
▪ با کف دستها، فشاری نرم و آهسته به سمت داخل شکم وارد کنید. با شمارش یک تا شش، نفس خود را بیرون دهید.
▪ دو شماره دیگر به فشار شکم ادامه دهید.
▪ فشار را به آرامی قطع کرده و با شش شماره هوا بگیرید.
▪ دو شماره نفس را نگهدارید. هر دور اجرای فشار، نگهداشتن نفس، آزاد کردن و نفس گرفتن، یک واحد تنفس نامیده میشود.
▪ این روند را تا انجام ده واحد تنفس ادامه دهید.
حالا دستها را پایین آورده و در دوطرف بدن قرار داده، اگر هنوز چشمهایتان باز است، آنها را ببندید.
▪ خود را از از هر فکر و ذهنیتی آزاد کرده و حدود پنج دقیقه یا بیشتر، از حالت “هیچ ” لذت ببرید.
▪ سپس دستها را به هم بمالید و کف دست را به صورت خود بکشید و اصطلاحا، صورت خود را با کف دستها بشویید.
▪ چشمها را باز کنید و چند قدم راه بروید.
● چند توصیه
برای اینکه این کار را بدون مشکل و صحیح انجام دهید، باید هنگام فشردن نقطه هارا، نفس را بیرون داده (بازدم) و هنگام آزاد کردن نقطه، نفس بکشید (دم). برای سادگی کار، حواس خود را بر فشار آوردن و آزاد کردن تمرکز کنید، تنفس خودبخود انجام میشود. به مدت دو هفته تمرینها را یک مرتبه هنگام صبح و یک مرتبه در هنگام عصر انجام دهید و ببینید که چه احساسی خواهید داشت. این تمرینبرای بازگشت به حال خوب، در زمانی که احساس ناراحتی و خستگی میکنید، بسیار موثر است.

شنبه 4/8/1387 - 20:10
آموزش و تحقيقات

یاكوب برنولی،نابغه حساب احتمالات

وقتی كه دانش آموزان دبیرستانی در حال سر و كله زدن با محاسبات دیفرانسیل و انتگرال هستند، زمانی كه مهندسان، میزان تحمل بار ساختمان های خود را حساب می كنند یا موقعی كه بازیكنان قهار «سیستم» بازی خود را برای برد حتمی خویش در نظر می گیرند، همه و همه، از یك ابزار محاسبه ای استفاده می كنند كه یك ریاضیدان سوئیسی به نام یاكوب برنولی آنرا با یاری برادرش یوهان، كشف، یا به عبارتی تكمیل كرد.یاكوب برنولی كه در ششم ژانویه سال ۱۶۵۴میلادی، در شهر بال كشور سوئیس به دنیا آمد و ۳۰۰سال از تاریخ فوت او می گذرد، ابتدا به تحصیل در رشته های الهیات و فلسفه پرداخت. اما علاقه واقعی او، كه پدرش، یكی از بازرگانان معروف ادویه در شهر بال، موفق نشد او را از پرداختن به آن بازدارد، علوم ریاضیات و نجوم بود. یاكوب اسرار این علوم را بیشتر با تلاش خود یاد گرفت. او در عین حال برادر جوان ترش یوهان كه ۱۲سال از او كوچكتر بود را نیز با اسرار این درك علمی آشنا ساخت.برنولی پس از پایان دوره تحصیلی خود در رشته الهیات، به عنوان معلم سرخانه در ژنو آغاز به كار كرد. او طی این دوره، گذارش به كشورهای فرانسه، هلند و انگلیس افتاد و در همه جا، در تلاش تماس با سران و دانشمندان علوم طبیعی بود. او از جمله موفق به دیدار شاگرد رنه دكارت فیلسوف فرانسوی، یعنی پژوهشگر انگلیسی روبرت بویل شد، كه در زمینه خواص گازها به مطالعه مشغول بود. برنولی، پس از بازگشتش به سوئیس از سال ۱۶۸۳در دانشكده بال به تدریس علم مكانیك پرداخت. ۴سال پس از آن، او در همین دانشگاه پروفسور رشته ریاضیات شد.از طریق مطالعه نشریه تخصصی «Acta Eruditorum» كه در شهر لایپزیگ چاپ می شد، برای نخستین بار توجه برادران برنولی، به طرح های ریاضیدان آلمانی گوتفرید ویلهلم لایب نیتز درباره محاسبات دیفرانسیل و انتگرال جلب شد. این دو برادر مطالعات خود را در این زمینه تشدید كردند، تا این تئوری جدید را درك كنند و آنها با سیستماتیزه و تكمیل نمودن آن، این روش محاسبه را قابل تدریس و قابل فهم نمودند. لایب نیتز در نامه نگاری های خود با آنها، بارها از این زحمات برادران برنولی قدردانی كرده است.اما متاسفانه روابط بین دو برادر رو به وخامت گذاشت. یوهان برای رسیدن به سمت پروفسور ریاضیات دانشگاه بال، با برادرش به رقابت پرداخت و یاكوب برادر جوان تر خود را به سطحی بودن متهم ساخت. اطرافیان آنها، شاهد بودند كه این مناقشات، اغلب لحنی نفرت برانگیز به خود می گرفتند.پس از درگذشت یاكوب برنولی در سال ۱۷۱۳میلادی اثری از او انتشار یافت با عنوان «علم محاسبه احتمالات» كه حاصل تلاش های او در آخرین سال حیاتش بود و به توضیح حساب احتمالات می پرداخت. در این اثر، برنولی برای نخستین بار در تاریخ علم ریاضیات، قانون اعداد بزرگ را مطرح می سازد، كه اساس محاسبات آمار و ارقام است. این امر برای كسانی كه تاس بازی می كنند بدین معناست كه هر چه شمار تاس های ریخته شده بیشتر باشد، به همان نسبت نیز احتمال آن افزون تر می شود كه عدد ۶ ریخته شود. اما احتمال آمدن اعداد دیگر نیز به همین میزان افزایش می یابد.برنولی با جابه جایی و تغییر و تحولی كه در محاسبات خود انجام داد ابزاری به وجود آورد كه اگرچه قادر نیست به پیشگویی تك تك رفتارهای انسانی بپردازد اما، در محاسبات كلی این امكان را به دست می دهد كه وقوع منطقی اتفاقات، قابل تخمین باشد. برنولی به كسانی كه در این دنیا با ورق یا رولت، بنده سیستم بازی خود هستند، اندرز روشنی می دهد به این صورت كه «این كاملاً مسلم است كه یك فرمول ریاضی نمی تواند قادر باشد، برای ما آینده را مشخص نماید و كسانی كه به چنین امری معتقدند، در گذشته به جادوگری اعتقاد داشتند.»

شنبه 4/8/1387 - 20:8
دانستنی های علمی

تمریناتی ساده برای رفع خستگی کار با کامپیوتر

امروزه یکی از شایع ترین شکایات در افراد جوان به ویژه در میان کارکنان ادارات و بانک ها، عوارض کار طولانی مدت با کامپیوتر است. این عوارض شامل دردهای گردن و شانه که با خستگی شدید عضلات این ناحیه همراه است، دردهای مفصل آرنج، مچ، انگشتان و در نهایت دردهای پشت و کمر می باشد. در مواقعی که این دردها پس از یک کار طولانی و یا یک روز پرکار به سراغ شما می آید، بهترین اقدام استراحت، ماساژ ملایم نواحی درگیر، ریلکس کردن عضلات و آرامش است. اما برای جلوگیری از اینگونه دردها که هیچ علت آناتومیک ندارد، یک راه بسیار ساده وجود دارد و آن هم رعایت وضعیت صحیح بدنی است.
▪ قدم اول انتخاب میز و صندلی استاندارد است.
▪ قدم دوم استفاده صحیح از میز، صندلی، مانیتور، صفحه کلید و موس است.
▪ قدم سوم برنامه ریزی کاری است، به این صورت که بیش از ۳۰ تا ۴۵ دقیقه به حالت ثابت نشسته یا ایستاده نمانید و در بین کار حتما وضعیت بدنی خود را تغییر دهید. حتی هر نیم ساعت سر جای خود بایستید و یا چند قدم راه بروید.
▪ قدم چهارم انجام حرکات نرمشی ساده به صورت روزانه است که می تواند شامل موارد زیر باشد:
۱) در حالت کاملا صاف بنشینید. دست ها در کنار بدن قرار بگیرند. به آرامی هر دو شانه را بالا ببرید، پنج ثانیه مکث کنید و سپس شانه ها را رها کنید. این حرکت را ۵ مرتبه تکرار کنید.
۲) در حالت کاملا صاف بنشینید. دست ها در کنار بدن قرار بگیرند. به آرامی هر دو شانه را پنج مرتبه به جلو بچرخانید و سپس پنج مرتبه به عقب بچرخانید.
۳) در حالت کاملا صاف بنشینید:
الف) هر دو دست را به صورت کشیده در جلوی خود بگیرید و انگشتان و مچ را باز و بسته کنید.
ب) هر دو دست را به صورت کشیده در طرفین خود بگیرید و انگشتان و مچ را باز و بسته کنید.
ج) هر دو دست را به صورت کشیده در بالای سر خود بگیرید و انگشتان و مچ را باز و بسته کنید(هر کدام از این حرکات را ۵ مرتبه انجام دهید.)
۴) در حالت کاملا صاف بنشینید:
الف) کف هر دو دست را به هم بچسبانید و تا جاییکه ممکن است آرنج ها را بالا بیاورید.
ب) پشت هر دو دست را به هم بچسبانید و تا جاییکه ممکن است آرنج ها را پایین بیاورید.
۵) در حالت کاملا صاف بنشینید. دست ها در کنار بدن قرار بگیرند. سر را به یک سمت خم کنید به طوریکه گوش به شانه همان سمت نزدیک شود پنج ثانیه مکث کنید و سپس به حالت اول برگردید(۵ مرتبه این حرکت را برای سمت دیگر تکرار کنید)
۶) سر را از حالت کاملا صاف در راستای بدن به آرامی به پایین خم کنید به طوریکه چانه به قفسه سینه نزدیک شود پنج ثانیه مکث کنید و به حالت اول برگردید.
۷) سر را از حالت کاملا صاف در راستای بدن به آرامی به عقب خم کنید به طوریکه احساس کشیدگی در جلوی گردن کنید پنج ثانیه مکث کنید و به حالت اول برگردید.
۸) در حالت کاملا صاف بنشینید. عضلات شکم را منقبض کنید(شکم را داخل بکشید) ۵ ثانیه مکث کنید ۵ مرتبه تکرار کنید.
۹) در حالت کاملا صاف بنشینید. پای راست را از روی زمین بلند کنید و مستقیم در راستای ران نگه دارید پنج ثانیه مکث کنید.(۵ مرتبه حرکت را با پای چپ تکرار کنید)
۱۰) بایستید و دست ها را در گودی کمر بگذارید. به آرامی و فقط ۱۰ درجه به عقب خم شوید و قفسه سینه را باز کنید پنج ثانیه مکث کنید و به حالت اول برگردید. سپس ۳ تا ۵ نفس عمیق بکشید و به کار خود ادامه دهید.(این حرکت را نیز ۵ مرتبه انجام بدهید)

شنبه 4/8/1387 - 20:6
دانستنی های علمی

بسیار دعا كن ، زیرا دعا كلید هر رحمتى است و مایه روا شدن هر حاجتى و آنچه نزد خداست جز با دعا به دست نمى آید. هیچ درى نیست كه بسیار كوبیده شود مگر آن كه بزودى به روى كوبنده باز گردد.

شنبه 4/8/1387 - 20:4
اخبار

دوربین عکاسی مخصوص نابینایان

روز به روز دوربین های عکاسی و فیلمبرداری عجیب و غریب تر و از همه مهمتر پیشرفته تر از نسل های ماقبل به بازار می آید. اما هیچ کس تا کنون به فکر ساخت نوعی دوربین عکاسی برای نابینایان نبود.شاید برای همه ما عجیب باشد! داشتن اختلال در بینایی چه رابطه ای می تواند با  عکاسی داشته باشد؟
اما آقای chueh Lee در ضمن ارائه یک طرح از یک دوربین عکاسی مخصوص نابینایان قصد دارد که به همگی ما ثابت کند که برای عکاسی تنها نیاز به  داشتن حس بینایی نیست. این دوربین شاید در ظاهر فاقد هر گونه لنز و یا نمایشگر LCD باشد اما از نوعی تکنولوزی بهره مند است که می تواند فرمانهای لازم را از شخص نابینا به کمک یک صفحه لمسی سه بعدی که مفاهیمی را به صورت خط بریل به نابینا القا می کند دریافت نماید. این صفحه به touch sight معروف است و می تواند  برای اعلام شروع عکاسی بر روی سطح صاف پیشانی شخص قرار گیرد. یعنی به جای آنکه لنز دوربین در مقابل چشم جای بگیرد , صفحه لمسی بر روی پیشانی شخص قرار میگیرد. در ضمن در این دوربین دکمه ای برای رکورد گیری از مکالمه نیز در نظر گرفته شده. یعنی قرار است در این طرح دو حس گویایی و لامسه جایگزین حس بینایی شده تا نابینایان هم بتوانند عکاسی کنند.نکات تکنیکال این دوربین به دلیل طرح بودنش در هاله ای از ابهام است و خبری از قیمت آن و زمان تولید انبوه آن در دسترس نیست.

 

شنبه 4/8/1387 - 20:0
دانستنی های علمی
راهبی در نزدیکی معبد زندگی می کرد . در خانه روبرویش , فرد گناهکاری اقامت داشت !  راهب که می دید تصمیم گرفت با او صحبت کند . فرد  را سرزنش کرد : تو بسیار گناهکاری . روز وشب به خدا بی احترامی می کنی . چرا دست از این کار نمی کشی ؟ چرا کمی به زندگی بعد از مرگت فکر نمی کنی ?؟! 

 فرد به شدت از گفته های راهب شرمنده شد و از صمیم قلب به درگاه خدا دعا کرد و بخشش خواست  و همچنین از خدا خواست که راه تازه ای به او نشان دهد ... 

 راهب که از بی تفاوتی فرد نسبت به اندرز او خشمگین شده بود فکر کرد : از حالا تا روز مرگ این گناهکار , گناهان او را می شمرم !!! 

 و از آن روز کار دیگری نکرد جز این که زندگی آن فرد را زیر نظر بگیرد , هر گناهی که فرد انجام می داد،  راهب ریگی بر ریگ های دیگر می گذاشت .مدتی گذشت ...

 راهب دوباره فرد را صدا زد و گفت : این کوه سنگ را می بینی ؟ هر کدام از این سنگها نماینده یکی از گناهان کبیره ای است که انجام داده ای , آن هم بعد از هشدار من . دوباره می گویم : مراقب اعمالت باش ! 

 فرد به لرزه افتاد , فهمید گناهانش چقدر انباشته شده است . به خانه برگشت , اشک پشیمانی ریخت و دعا کرد : پروردگارا, کی رحمت تو مرا از این زندگی مشقت بار آزاد می کند ؟ 

 خداوند دعایش را پذیرفت . همان روز , فرشته ی مرگ ظاهر شد و جان او را گرفت . فرشته به دستور خدا , از خیابان عبور کرد و جان راهب را هم گرفت و با خود برد ... 

 روح فرد , بی درنگ به بهشت رفت . اما شیاطین , روح راهب را به دوزخ بردند !

 در راه , راهب دید که بر آن فرد  چه گذشته و شِکوه کرد : خدایا , این عدالت توست ؟ من که تمام زندگی ام را در فقر و اخلاص گذرانده ام , به دوزخ می روم و آن فرد که فقط گناه کرده , به بهشت می رود ؟!

یکی از فرشته ها پاسخ داد : " تصمیمات خداوند همواره عادلانه است . تو فکر می کردی که عشق خدا فقط یعنی فضولی در رفتار دیگران . هنگامی که تو قلبت را سرشار از گناه فضولی می کردی , این فرد روز وشب دعا می کرد . روح او , پس از گریستن , چنان سبک می شد که توانستیم او را تا بهشت بالا ببریم . اما آن ریگ ها چنان روح تو را سنگین کرده بودند که نتوانستیم تو را بالا ببریم !!! "
 
شنبه 4/8/1387 - 19:58
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته