• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
عضویت در خبرنامه
    • عبارت :
      تعداد درصفحه :
کد سوال : 13880
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : مطالبي كه در كتاب حليه المتقين آمده تا چه اندازه اي معتبر است ؟
پاسخ : نمي توان به طور كلي گفت كه همه آنها معتبر است ؛ ولي بسياري از مطالب آن مفيد است . ;
کد سوال : 13882
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : فرق بين آيات محكم و متشابه چيست ؟
پاسخ : محكم آن است كه معناي واحد و روشني داشته باشد؛ ولي متشابه آن است كه داراي معاني متعدد باشد به گونه اي كه مراد اصلي معلوم نباشد.;
کد سوال : 13884
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : معناي ( مومن برجعتكم ) كه در زيارت جامعه آمده است ، چيست ؟
پاسخ : ( ( رجعت ) ) به معناي ( ( بازگشت ) ) است و مقصود اصطلاحي از آن اعتقاد به بازگشت امامان ( ع ) به اين جهان بعد از ظهور حضرت ولي عصر ( عج ) مي باشد كه در روايات متواتري به اثبات رسيده است . براي آگاهي بيشتر ر . ك : 1- رجعت از نظر شيعه نجم الدين طبسي 2- رجعت محمد خادمي شيرازي 3- رجعت علامه محمد باقر مجلسي ;
کد سوال : 13887
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : چرا در قرآن نام امام زمان ( عج ) ذكر نشده ؟
پاسخ : - به جز موردي كه شما ذكر نموده ايد، موارد بسيارديگري وجود دارد كه قرآن به آنها اشاره نكرده و يا نام نبرده است . قرآن درجنبه هدايت ، كتابي است كه نقصان ندارد و شرح و بسط و تفسير و تاويل آيات آن را پيامبر اكرم و ايمه معصومين ( ع ) به عهده دارند .با توجه به اين مطلب ، آيات متعددي وجود دارند كه به تفسير ايمه معصومين و پيامبراكرم ( ص ) بر وجود مبارك حضرت مهدي ( عج ) دلالت مي نمايند .برخي ازاين آيات عبارتند از : قصص ، 5 و 6 - نور، 55 - انبيا، 105 - توبه ، 33 .;
کد سوال : 13888
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : آيا اين حقيقت دارد كه امام زمان ( عج ) بدست يك زن يهودي شهيد مي شوند؟
پاسخ : در برخي از كتاب ها ( مانند الزام الناصب ) نقل شده كه شهادت حضرت مهدي ( عج ) ، به دست زني از قبيله بني تميم خواهد بود .البته در روايات هيچ اشاره اي به اين مطلب نشده و محققان نيز تاكنون چنين روايتي رانيافته اند .به هر حال ، اين مطلب سربسته و نارسا و بدون دليل است و شايدحتي با خرافات همراه باشد .ازاين رو پذيرفتن شهادت آن حضرت بدين صورت مشكل است . شهادت آن حضرت به وسيله سم نيز در روايات تصريح نشده است . ;
کد سوال : 13890
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : آيا سوره هاي قرآن به صورت يك جا نازل شده است ؟
پاسخ : بعضي از سوره هاي كوچك يك جا نازل مي شد.بعضي از سوره هاي بزرگ تر نيز در چند بار آن هم به مناسبت ها و شان نزول هاي گوناگون نازل مي گرديد، ( التمهيد، ج 3، ص 212 ) . ;
کد سوال : 13891
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : نظر شما در مورد روايات ظهور حضرت ولي عصر ( عج ) در بحارالانوار چيست ؟
پاسخ : اين روايات بسيار زياد هستند كه برخي معتبر و مستند مي باشند و برخي نيز غيرمعتبر و ضعيف . بنابراين كليات آنها قابل قبول است و در جزييات بايد دقت كرد .موفق باشيد ;
کد سوال : 13892
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : نام گذاري سوره ها توسط چه كسي بوده است ؟
پاسخ : نام گذاري سوره ها از طرف خدا نبود، بلكه بعضي از آنها به وسيله پيامبر ( ص ) به اين نام مشخص شده است و بعضي نيز در اثر مرور زمان و به خاطر مطلب خاصي كه در آن بوده به اين نام مشهور شده است . ;
کد سوال : 13893
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : باتوجه به اينكه اولين سوره نازل شده ، علق مي باشد پس چرا در قرآن كنوني اولين سوره را حمد قرار داده اند؟
پاسخ : اين كه اولين سوره علق است ، اين از جهت ترتيب نزول است و اين كه اولين سوره قرآن حمد است ، اين از جهت ترتيب و چينش خاصي است كه درزمان خلفا اعمال شده است . در ترتيب كنوني از سوره هاي بزرگ ( مثل بقره ) آغاز شده و به سوره كوچك ( مثل ناس ) ختم شده است . اما آمدن سوره حمد در آغاز قرآن به خاطر اهميت اين سوره و دوبار نازل شدن آن است . به همين مناسبت به ( ( سبع المثاني ) ) مشهور است. ;
کد سوال : 13895
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : آيات مربوط به موضوع و حكم حجاب را بيان فرماييد .
پاسخ : براي موضوع و حكم حجاب مي توان از جمله به دو آيه از قرآن كريم استناد نمود : 1- سوره نور، آيه 31 : ( ( و قل للمومنات يغضضن من ابصارهن و يحفظن فروجهن و لا يبدين زينتهن الا ماظهرمنها وليضربن بخمرهن علي جيوبهن... ؛ و به زنان با ايمان بگود ديدگان خود را [ از هر نامحرمي ] فرو بندند و پاكدامني ورزند و زيورهاي خود را آشكار نگردانند مگر آنچه كه از آن پيداست و بايد روسري خود را بر گردن خويش [ فرو ] اندازند ...) ). قسمت نخست آيه درباره احكام نگاه كردن بانوان به مردان است . و قسمت دوم آيه : [ ولا يبدين زينتهن الاماظهر منها ...] درباره احكام حفظ و رعايت حجاب شرعي است . واژه ( ( ابدا ) ) كه در آيه شريفه آمده است به معناي اظهار و آشكار نمودن است و مراد از ( ( زينت ) ) در آيه شريفه مواضع و جايگاه هاي زينت است ؛ مانند : محل زينت هاي گوناگون از بدن كه ابدا و آشكار نمودن آنها جايزنيست مگر مواردي كه استثنا شده است ؛ مانند : محل انگشتري ( كه انگشتان دست و خود دست است ) ومحل سرمه كشيدن ( كه چشمان است ). واژه ( ( خمر ) ) كه در آيه شريفه وارد شده است لباس و جامه اي است كه بانوان با آن سر خود را مي پوشانند و برسينه خود آويزان مي نمايند و معناي اين قسمت از آيه چنين است كه با اطراف خمر و مقنعه خود سرها و موهاو شانه و سينه خود را بپوشانند.براي آگاهي بيشتر ر.ك : الميزان ، ج 15، ص 111 و 112.دانشمندان و فقيهان نيز در بحث از آيه شريفه ، روايات وارده را متذكر شده و مورد بحث قرار داده اند؛ ازجمله مرحوم آيت الله حكيم در ج 14 كتاب فقهي مشهور ( ( مستمسك العروهالوثقي ) ) ، ص 27 مي گويد : درروايت صحيحه فضيل از امام صادق ( ع ) مي گويد : ( ( از حضرت درباره نگاه به ساق دست زنان پرسيدم كه آيا ازجمله زينتي است كه خداي سبحان در قرآن مي فرمايد : ( ( ولا يبدين زينتهن الا لبعولتهن ) ) ؟ حضرت فرمود : ( ( آري آنچه به زير خمار و مقنعه است زينت است و آنچه زير دستبند است زينت است ) ) . ( به نقل از وسايل الشيعه ،كتاب نكاح، ابواب مقدمات نكاح، باب 109، ح 1 ) مقصود اين است كه صورت و دو كف جز زينتي كه بايدپوشيده شود نيست و سر و گردن و ساق جزو زينتي است كه بايد پوشيده شود ( خلاصه فرمايش آقاي حكيم ) در روايت موثقه زراره از امام صادق ( ع ) در آيه شريفه كه فرمود : ( ( الا ما ظهر منها ) ) مي فرمايد : ( ( زينت ظاهر وآشكار سرمه و انگشتري است ) ) ( به نقل از همان منبع حديث 3 ) و اين دو در صورت و در كف مي باشند ( وهم چنين به حديث 4 و 5 باب نيز كه مضمون مشابه دارند استدلال نموده است ) 2- سوره احزاب ، آيه 59 : ( ( يا ايها النبي قل لازواجك و بناتك و نساالمومنين يدنين عليهن من جلابيبهن ذلك ادني ان يعرفن فلا يوذين و كان الله غفوراً رحيماً؛ اي پيامبر، به زنان و دخترانت و به زنان مومنان بگو : پوشش هاي خودرا بر خود فروتر گيرند اين براي آن كه شناخته نشوند و مورد آزار قرار نگيرند نزديك تر است و خدا آمرزنده مهربان است ) ). واژه ( ( جلابيب ) ) در آيه شريفه جمع ( ( جلباب ) ) است و جلباب لباسي است كه تمامي بدن زن را مي پوشاند و ياخماري است كه سر و وجه را مي پوشاند و مقصود از اين قسمت آيه كه : ( ( يدنين عليهن من جلابيبهن ) ) اين است كه خود را با جلباب بپوشانند و يقه و گريبان و سينه هاي آنان آشكار نشود.براي آگاهي بيشتر ر.ك : الميزان ، ج 16، ص 339 .نيز تفسير نمونه ، ج 14، ص 434 تا 454 و ج 17، ص 425تا 429.;