• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
عضویت در خبرنامه
    • عبارت :
      تعداد درصفحه :
کد سوال : 7764
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : قـرآن در مـورد يـهـود مى گويد : گفتند جز چند روزى آتش دوزخ به ما نمى رسد و اين افترا و دروغـى را كـه بـه خـدا بـسته بودند آنها را در دينشان مغرور ساخته بود مگر ممكن است انسان دروغى بگويد و يا افترائى به خود ببندد و بعد خودش تحت تاثير آن واقع گردد و به آن
پاسخ : مساله فريب وجدان از مسائل مسلم روانشناسى امروز است كه گاهى دستگاه فكر وانديشه در پى اغـفـال وجدان برمى آيد و چهره حقيقت را در نظر وجدان خويش دگرگون مى سازد بعلاوه اين گـونـه افـتـراءها و امتيازهاى دروغينى را نسلهاى پيشين اهل كتاب درست كرده بودند و تدريجا براى نسلهاى آينده كه از واقعيت آگاهى چندانى نداشتندبه صورت عقيده مسلمى درآمده بود .
کد سوال : 7765
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : طبق آيه 55 سوره آل عمران , يهود و نصارى تا دامنه قيامت در جهان خواهند بود وهمواره اين دو مذهب به زندگى خود ادامه خواهند داد با اينكه در اخبار و روايات مربوط به ظهور حضرت مهدى (عج ) مى خوانيم كه او همه اديان را زير نفوذ خوددرمى آورد ؟
پاسخ : در روايـات مـربـوط به ظهور حضرت مهدى (عج ) آمده كه هيچ خانه اى در شهر و بيابان نمى ماند مـگـر ايـنـكه توحيد در آن نفوذ مى كند , يعنى اسلام به صورت يك آيين رسمى همه جهان را فرا خواهد گرفت و حكومت به صورت يك حكومت اسلامى درمى آيد , و غير ازقوانين اسلام چيزى بر جـهـان حـكومت نخواهد داشت و يا هيچ مانعى ندارد كه اقليتى ازيهود و نصارى در پناه حكومت حـضـرت مهدى با شرايط اهل ذمه وجود داشته باشد زيراحضرت مهدى مردم را به اجبار به اسلام نمى كشاند , و توسل او به قدرت و نيروى نظامى براى بسط عدالت و برانداختن حكومت هاى ظلم و قرار دادن جهان در زير پرچم عدالت اسلام است نه براى اجبار به پذيرفتن اين آيين , وگرنه آزادى و اختيارمفهومى نخواهد داشت .
کد سوال : 7766
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : منظور از ذوي القربي (خويشاوندان پيامبر) كه دوستي آنان بر مسلمانان واجب گرديده چه كساني هستند؟
پاسخ : احمد حنبل در مسند، ابونعيم حافظ، حاكم نيشابوري و گروهي ديگر از علماي اهل سنت، از ابن عباس روايت كرده‎اند: هنگامي كه آية ـ «قُلْ لا اَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ اَجراً اِلَّا الْمَودَّةَ فِي الْقُربي» شوري/23 ] بگو من از شما اجر رسالت، جز مودت و دوستي خويشاوندانم نمي‎خواهم[.ـ نازل شد، از رسول خدا پرسيدند خويشاوندان تو چه كساني هستند كه دوستي آنها واجب گرديده است؟ فرمود علي، فاطمه و دو پسر آنها (امام حسن و امام حسين) هستند.
کد سوال : 7767
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : سير و سلوك چيست؟ آيا در اين راه بايد از قطب و مرشد پيروي كرد؟
پاسخ : كلّ تعاليم اسلام ـ از واجبات و محرّمات و مستحبّات و مكروهات ـ سير و سلوك است. هر مسلماني سالك الي الله است؛ با اين تفاوت كه در اين سلوك، برحسب قوّت و ضعف اشخاص در تعهّد به انجام واجبات و ترك محرّمات همه در يك درجه و رتبه نيستند. هر چه مواظبت انسان بر اطاعت از خداوند متعال و دستورات شرع بيشتر باشد در اين سير و تحصيل تقرّب به خداوند موفّق‏تر مي‏شود. تعاليم عبادي نماز، حج، روزه، دعا، قرائت قرآن، نماز شب، مواظبت بر خواندن نمازهاي نوافل يوميّه، عبادات شب و روز جمعه، ترك دروغ و غيبت، محاسبه با نفس، قضاي حوايج بندگان خدا، احسان به پدر و مادر، صلة رحم، حسن جوار، حفظ امانت مصاحبت و همنشيني با علما، تجديد توبه و استغفار، مواظبت بر اذكار تهليل و تسبيح و تحميد و تكبير، حسن معاشرت با مردم، امر به معروف و نهي از منكر، و رعايت حقوق برادران ديني تا حدّي كه در روايات «معلي بن خنيس» بيان شده، حفظ اعضا و جوارح از معاصي و حتّي تر ك مشتبهات، تفكّر در عالم آفرينش و عظمت ظهور قدرت خدا در خلقت مخلوقات، تفكّر در فناي دنيا و نظر عبرت به كوه و دريا و موجودات كوچك و بزرگ و امور بسيار ديگر ـ كه در آيات قرآن مجيد بيان شده است و شرح مختصر آن نياز به نوشتن يك كتاب دارد ـ همه سير و سلوك است. دستور اين سير و سلوك همين كتب دعا و رساله‏ها و تفاسير قرآن مجيد و كتب حديث فارسي و عربي است و محتاج به قطب و مرشد نمي‏باشد و همة اين امور، راه رفتن به سوي خداست؛ و استاد همه قرآن و تعاليم ائمه (ع) و احاديث شريفه است.
کد سوال : 7768
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : سير و سلوك چيست؟ آيا در اين راه بايد از قطب و مرشد پيروي كرد؟
پاسخ : كلّ تعاليم اسلام ـ از واجبات و محرّمات و مستحبّات و مكروهات ـ سير و سلوك است. هر مسلماني سالك الي الله است؛ با اين تفاوت كه در اين سلوك، برحسب قوّت و ضعف اشخاص در تعهّد به انجام واجبات و ترك محرّمات همه در يك درجه و رتبه نيستند. هر چه مواظبت انسان بر اطاعت از خداوند متعال و دستورات شرع بيشتر باشد در اين سير و تحصيل تقرّب به خداوند موفّق‏تر مي‏شود. تعاليم عبادي نماز، حج، روزه، دعا، قرائت قرآن، نماز شب، مواظبت بر خواندن نمازهاي نوافل يوميّه، عبادات شب و روز جمعه، ترك دروغ و غيبت، محاسبه با نفس، قضاي حوايج بندگان خدا، احسان به پدر و مادر، صلة رحم، حسن جوار، حفظ امانت مصاحبت و همنشيني با علما، تجديد توبه و استغفار، مواظبت بر اذكار تهليل و تسبيح و تحميد و تكبير، حسن معاشرت با مردم، امر به معروف و نهي از منكر، و رعايت حقوق برادران ديني تا حدّي كه در روايات «معلي بن خنيس» بيان شده، حفظ اعضا و جوارح از معاصي و حتّي تر ك مشتبهات، تفكّر در عالم آفرينش و عظمت ظهور قدرت خدا در خلقت مخلوقات، تفكّر در فناي دنيا و نظر عبرت به كوه و دريا و موجودات كوچك و بزرگ و امور بسيار ديگر ـ كه در آيات قرآن مجيد بيان شده است و شرح مختصر آن نياز به نوشتن يك كتاب دارد ـ همه سير و سلوك است. دستور اين سير و سلوك همين كتب دعا و رساله‏ها و تفاسير قرآن مجيد و كتب حديث فارسي و عربي است و محتاج به قطب و مرشد نمي‏باشد و همة اين امور، راه رفتن به سوي خداست؛ و استاد همه قرآن و تعاليم ائمه (ع) و احاديث شريفه است.
کد سوال : 7769
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : تهاجم فرهنگي يعني چه؟
پاسخ : هر نهضت و حركتي كه هدف آن برانداختن آداب و تمدّن و رسوم تعليم و تربيت و آداب وشعائر و سنن ديني و قومي يك جامعه و تضعيف اعتقاد و پايبندي افراد آن جامعه خصوصاً جوانان و نوجوانان به فرهنگ و آداب خودشان براي آماده سازي آنها به قبول عادات بيگانگان باشد، تهاجم فرهنگي به آن جامعه است. بنابراين، تهاجم فرهنگي به جوامع اسلامي، نهضتها و برنامه‏هاي ويرانگري است كه با سياستهاي فرهنگي استعماري و با ترويج اخلاق بيگانه و در حال حاضر غربي براي محو شخصيّت اسلامي و مسلمانان و ذوب آنها در فرهنگ و عادات و رسوم بيگانگان و برداشتن مرزهاي اخلاقي خصوصاً در روابط زن و مرد و تأسيس حكومت بر اساس حكومتهاي غربي، و نفي اصالت حكومت دين و حاكميّت احكام، مخصوصاًاز حدود دو قرن پيش در بلاد و ممالك اسلامي به صورتهاي گوناگون و شامل تقريباً كلّ مظاهر زندگي، كم و بيش شكل گرفت و مي‏توان گفت: جز چند نقطه از سرزمينهاي اسلام همه جا را فرا گرفت و بسياري از عادات و آداب و حتّي لباس و پوشش مسلمانان و طرز و روش ملاقاتها، برخوردها و ديدارها، پذيرايي‏ها و مراسم عزا و عروسي‏ها را شامل گرديد.
کد سوال : 7770
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : تهاجم فرهنگي يعني چه؟
پاسخ : هر نهضت و حركتي كه هدف آن برانداختن آداب و تمدّن و رسوم تعليم و تربيت و آداب وشعائر و سنن ديني و قومي يك جامعه و تضعيف اعتقاد و پايبندي افراد آن جامعه خصوصاً جوانان و نوجوانان به فرهنگ و آداب خودشان براي آماده سازي آنها به قبول عادات بيگانگان باشد، تهاجم فرهنگي به آن جامعه است. بنابراين، تهاجم فرهنگي به جوامع اسلامي، نهضتها و برنامه‏هاي ويرانگري است كه با سياستهاي فرهنگي استعماري و با ترويج اخلاق بيگانه و در حال حاضر غربي براي محو شخصيّت اسلامي و مسلمانان و ذوب آنها در فرهنگ و عادات و رسوم بيگانگان و برداشتن مرزهاي اخلاقي خصوصاً در روابط زن و مرد و تأسيس حكومت بر اساس حكومتهاي غربي، و نفي اصالت حكومت دين و حاكميّت احكام، مخصوصاًاز حدود دو قرن پيش در بلاد و ممالك اسلامي به صورتهاي گوناگون و شامل تقريباً كلّ مظاهر زندگي، كم و بيش شكل گرفت و مي‏توان گفت: جز چند نقطه از سرزمينهاي اسلام همه جا را فرا گرفت و بسياري از عادات و آداب و حتّي لباس و پوشش مسلمانان و طرز و روش ملاقاتها، برخوردها و ديدارها، پذيرايي‏ها و مراسم عزا و عروسي‏ها را شامل گرديد.
کد سوال : 7771
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : راههاي مبارزه با تهاجم فرهنگي چيست؟
پاسخ : 1ـ شناختن ارزشها و ضدّ ارزشها از ديدگاه اسلام و نظر فقه و فقها و تمسّك محكم و ثابت به انجام ارزشها و ترك ضدّ ارزش‏ها و به عبارت ديگر معيار قراردادن تعاليم مأخوذه از فقه جواهري در زندگي فردي و اجتماعي و سياسي و تنظيم كلّ روابط بر اساس راهنماييهاي فقهي. 2ـ تبليغ و ترويج و تشويق همگان بر محافظت بر اين ارزشها به وسيلة سخنرانيها و مطبوعات و جرايد و همة رسانه‏هاي گروهي. 3ـ نشان دادن عكس العملهاي منفي مناسب نسبت به برنامه‏ها و افرادي كه اين ارزشها را هتك و به قداستهاي اسلامي آنها بي‏اعتنايي مي‏نمايند و يا ضدّ ارزشها را به كار مي‏گيرند ونيز نشان دادن عكس‏العملهاي مثبت و تحسين برانگيز نسبت به بانوان و مرداني كه ارزشها و آداب اسلامي را احترام مي‏نمايند و به آنه متعهّدند.4ـ تأكيد بر اسلامي بودن نظام آموزش و پرورش و تربيت جوانان بر اساس هدايتهاي عالي اسلام و گزينش اساتيد و دبيران و آموزگاران شايسته و متعهّد و مؤمن به فرهنگ اسلام. 5ـ سالم ساختن محيط گردشگاهها و پاركها و فرهنگسراها از ظواهر مخرّب اخلاق، مثل: اركستر و موسيقي و اختلاط زن و مرد و بد آموزيهاي مختلف. 6ـ ترويج فرهنگ استقلال و اعتماد به نفس و تجليل از شعائر اسلام و تحقير وابستگي به كفّار و تقليد از آداب و عادت آنها.7ـ تبيين و تبليغ مفاسد مكتبهاي مضرّه و فرهنگهاي مادّي و ضدّ ايمان به خدا و اصالت اخلاق و معنويّات و مضار مدنيّت منهاي دين، و پوچي و پوسيدگي آن و ارشاد همگان، خصوصاً دانشجويان، به فوايد و مصالح اسلام گرايي و تعهّد ديني و كمالات حقيقي انساني.8ـ نشر و تبليغ سيرة انبيا، خصوصاً سيرة رسول اكرم ـ صلي الله عليه و آله و سلّم ـ و ائمّه طاهرين ـ عليهم السلام ـ و دعوت به تأسّي به آن بزرگواران در مظاهر زندگي.9ـ بيان و تفهيم اين حقيقت ناب، خصوصاً به جوانان كه مدنيّت صناعي غرب معلول بي‏ايماني و بي اعتنايي آنها به مباني اخلاقي نيست و توجّه به ترقّي صنعتي و كسب علوم مادّي با تمسّك به دين و اخلاق در كمال توافق و سازگاري بوده و بلكه مكمّل يكديگرند؛ و سعادت حقيقي براي جميع افراد بشر در ساية كمال او در اين دو ناحيه فراهم خواهد شد. و استفادة درست و صحيح از علم و صنعت و همة نعمتهاي مادّي به طوري كه موجب ظلم و تظلّم و استضعاف و استكبار نشود، فقط در پرتو ايمان به خدا و اخلاق حقيقي حاصل خواهد شد. 10ـ بالاخره با پشتيباني همه، به خصوص صاحبان مقامات و علماي اعلام و ارباب سخن و اهل قلم و ساير اقشار و مؤمنين از فرهنگ امر به معروف و نهي از منكر، و نظارت بر اجراي احكام الله و سدّ ابواب ورود فرهنگ بيگانه، به طوري كه هر مسلمان آگاه و متعهّد، همة جريانها و سازمانها و مطبوعات و نوشته‏ها و كتابها و رسانه‏هاي گروهي و سيره و روش و تمام مقامات و رفت و آمدها و كيفيّت برخوردها را در رابطه با اين تهاجم فرهنگي زيرنظر داشته باشد.
کد سوال : 7772
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : راههاي مبارزه با تهاجم فرهنگي چيست؟
پاسخ : 1ـ شناختن ارزشها و ضدّ ارزشها از ديدگاه اسلام و نظر فقه و فقها و تمسّك محكم و ثابت به انجام ارزشها و ترك ضدّ ارزش‏ها و به عبارت ديگر معيار قراردادن تعاليم مأخوذه از فقه جواهري در زندگي فردي و اجتماعي و سياسي و تنظيم كلّ روابط بر اساس راهنماييهاي فقهي. 2ـ تبليغ و ترويج و تشويق همگان بر محافظت بر اين ارزشها به وسيلة سخنرانيها و مطبوعات و جرايد و همة رسانه‏هاي گروهي. 3ـ نشان دادن عكس العملهاي منفي مناسب نسبت به برنامه‏ها و افرادي كه اين ارزشها را هتك و به قداستهاي اسلامي آنها بي‏اعتنايي مي‏نمايند و يا ضدّ ارزشها را به كار مي‏گيرند ونيز نشان دادن عكس‏العملهاي مثبت و تحسين برانگيز نسبت به بانوان و مرداني كه ارزشها و آداب اسلامي را احترام مي‏نمايند و به آنه متعهّدند.4ـ تأكيد بر اسلامي بودن نظام آموزش و پرورش و تربيت جوانان بر اساس هدايتهاي عالي اسلام و گزينش اساتيد و دبيران و آموزگاران شايسته و متعهّد و مؤمن به فرهنگ اسلام. 5ـ سالم ساختن محيط گردشگاهها و پاركها و فرهنگسراها از ظواهر مخرّب اخلاق، مثل: اركستر و موسيقي و اختلاط زن و مرد و بد آموزيهاي مختلف. 6ـ ترويج فرهنگ استقلال و اعتماد به نفس و تجليل از شعائر اسلام و تحقير وابستگي به كفّار و تقليد از آداب و عادت آنها.7ـ تبيين و تبليغ مفاسد مكتبهاي مضرّه و فرهنگهاي مادّي و ضدّ ايمان به خدا و اصالت اخلاق و معنويّات و مضار مدنيّت منهاي دين، و پوچي و پوسيدگي آن و ارشاد همگان، خصوصاً دانشجويان، به فوايد و مصالح اسلام گرايي و تعهّد ديني و كمالات حقيقي انساني.8ـ نشر و تبليغ سيرة انبيا، خصوصاً سيرة رسول اكرم ـ صلي الله عليه و آله و سلّم ـ و ائمّه طاهرين ـ عليهم السلام ـ و دعوت به تأسّي به آن بزرگواران در مظاهر زندگي.9ـ بيان و تفهيم اين حقيقت ناب، خصوصاً به جوانان كه مدنيّت صناعي غرب معلول بي‏ايماني و بي اعتنايي آنها به مباني اخلاقي نيست و توجّه به ترقّي صنعتي و كسب علوم مادّي با تمسّك به دين و اخلاق در كمال توافق و سازگاري بوده و بلكه مكمّل يكديگرند؛ و سعادت حقيقي براي جميع افراد بشر در ساية كمال او در اين دو ناحيه فراهم خواهد شد. و استفادة درست و صحيح از علم و صنعت و همة نعمتهاي مادّي به طوري كه موجب ظلم و تظلّم و استضعاف و استكبار نشود، فقط در پرتو ايمان به خدا و اخلاق حقيقي حاصل خواهد شد. 10ـ بالاخره با پشتيباني همه، به خصوص صاحبان مقامات و علماي اعلام و ارباب سخن و اهل قلم و ساير اقشار و مؤمنين از فرهنگ امر به معروف و نهي از منكر، و نظارت بر اجراي احكام الله و سدّ ابواب ورود فرهنگ بيگانه، به طوري كه هر مسلمان آگاه و متعهّد، همة جريانها و سازمانها و مطبوعات و نوشته‏ها و كتابها و رسانه‏هاي گروهي و سيره و روش و تمام مقامات و رفت و آمدها و كيفيّت برخوردها را در رابطه با اين تهاجم فرهنگي زيرنظر داشته باشد.
کد سوال : 7773
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : «حرج» يعني چه؟
پاسخ : حرج مشقت شديده است كه تحمّل آن، بسيار مشكل باشد.