• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
عضویت در خبرنامه
    • عبارت :
      تعداد درصفحه :
کد سوال : 13802
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : فرق قرآن با احاديث قدسي چيست ؟
پاسخ : احاديث قدسي احاديثي هستند كه توسط جبرييل از سوي خدا بر پيامبر ( ص ) فرود آمده اند و فرق آنهابا قرآن اين است كه : الف ) قرآن معجزه و سند رسالت است ؛ ولي احاديث قدسي چنين نيست . ب ) قرآن معصوم ، تحريف ناپذير و قطعي است و به تواتر ثابت شده است ؛ ولي احاديث قدسي ظني و خبر واحد است و امكان تحريف در آنها وجود دارد .ج ) قرآن وحي رسالي است و پيامبر ( ص ) مامور به ابلاغ آن مي باشد؛ درحالي كه پيامبر ( ص ) چنين وظيفه اي را در برابر احاديث قدسي ندارد .احاديث نبوي سخنان گرانقدر شخص پيامبر ( ص ) مي باشد كه برخي از آنها ثبوت قطعي دارد و برخي ظني . در نتيجه تفاوت قرآن و احاديث قدسي آن است كه در قرآن معاني و الفاظ از سوي خداوند و معجزه مي باشد اما احاديث قدسي معاني از سوي خداوند و الفاظ از پيامبر ( ص ) است و معجزه نمي باشد.;
کد سوال : 13803
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : اين كه آمده است مي شود به زن دروغ گفت در چه موردي است ؟
پاسخ : كتاب ميزان الحكمه در اين مورد حديثي ازامام صادق ( ع ) آورده است . ( ( كل كذب مسوول عنه صاحبه يوما" الا ( كذبا" ) في ثلاثه رجل ، كايد في حربه فهو موضوع عنه او رجل اصلح بين اثنين تلقي هذابغير ماتلقي به هذا يريد بذلك الاصلاح ما بينهما، او رجل وعد اهله شييا" و هولايريد ان يتم لهم ؛ هر دروغي روزي از گوينده اش بازخواست شود مگردروغي كه در سه جا گفته شود، مردي كه در جنگ نيرنگ زند كه بر او گناهي نيست ،يا مردي كه ميان دو نفر اصلاح و سازش دهد با اين يكي برخورد مي كند و با آن ديگري برخورد ديگري و هدفش از اين كار آشتي دادن ميان آن دو است ، يامردي كه به زن ( يا خانواده ) خود وعده اي دهد و قصد انجام آن را نداشته باشد ) ) ، ( ترجمه ميزان الحكمه ، ج 11، محمد محمدي ري شهري ، دارالحديث ، نقل ازكافي ) . اين دروغ در موردي است كه مصلحت در كار باشد، نه اين كه هميشه مي توان به زن دروغ گفت . به عنوان مثال زن مي گويد فلان وسيله را براي خانه خريداري كن و مرد با وجودي كه امكانات مالي آن را ندارد وعده مثبت مي دهد، زيرا مقابله آشكار با درخواست زن غالبا" موجب نزاع و درگيري خانوادگي مي شود اما مي توان با پذيرش درخواست آن از نزاع و درگيري جلوگيري كرد، سپس به تدريج او را از خواسته خود منصرف ساخت و يا درشكل ممكن آن را عملي ساخت . علامه مجلسي مي نويسد ( ( بدان كه مضمون اين حديث مورد اتفاق خاصه و عامه ( شيعه و سني ) است . مثلا" ترمذي ازپيامبر ( ص ) روايت كرده است كه فرمود : دروغ گفتن روا نيست ، مگر در سه جا : مرد براي خشنودي همسر خود سخن به او بگويد و دروغ گفتن در ميدان جنگ و دروغ گفتن براي آشتي دادن ميان مردم ) ) ، ( همان ) . ;
کد سوال : 13804
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : مراد از ( ازواج مطهره ) در آيه 70 زخرف چيست ؟
پاسخ : گفتني است كه مراد از ازواج در آيه 70 سوره زخرف كه مي فرمايد ( ( ادخلوا انتم وازواجكم ... ) ) همان زن دنيوي انسان است كه درصورت مومن بودن وي ، از ناحيه خدا خطاب مي رسد كه اي بندگان مومن من به همراه همسرانتان به بهشت داخل شويد .به عقيده علامه طباطبايي مراد از ازواج همين همسران دنيوي است نه حوريان بهشتي ، به جهت اين كه آيه مي فرمايد : ( ( وارد شويد ) ) . بديهي است كه حوريان داخل بهشت واقع هستند .براي آنهامعنا ندارد كه گفته شود كه دخل شويد .اما اين كه مومنان فوق از حوريان بهشتي نصيبي مي برند يا نه ؟ پاسخش اين است كه اثبات يك چيز به معناي نفي غير آن نيست . اگر گفته شود علي در خانه هست ، به معناي نبودن شخص ديگر نمي باشد .ظاهر آيات ديگر بهره مندي از حوريان را براي هر مومني به نوبه خود ثابت مي كند .اما اين كه حور از چه جنس است ؟ حور در جنس واحدي نيست و به همسران بهشتي اعم از زن و مرد اطلاق مي شود .استاد حسن زاده آملي در نكته 712 از كتاب هزار و يك نكته چنين مي گويد : ( ( حور هم جمع احور است كه نعت مذكر است . يعني : مرد آهوچشم و ميش چشم و هم جمع حورا كه نعت مونث است . يعني : زن آهوچشم و ميش چشم و همچنين عين هم جمع اعين است . يعني : مرد فراخ چشم و هم جمع عينا يعني زن فراخ چشم ) ) . واما اين كه مونث آمدن صفت مطهره آيا دليل است بر اين كه مراد از ازدواج زنان اند يا نه ؟ پاسخ اين است كه مونث بودن مطهره به لحاظ جمع آمدن ازدواج است . زيرا در زبان عربي ميتوان براي موصوف جمع حتي اگر مذكرباشد، صفت را به صورت مفرد مونث آورد .به عقيده علامه طباطبايي ، منظور ازازدواج همسران بهشتي اند كه از تمام آلودگي ها و عيوب بدني و اخلاقي كه مانع از انس و الفت تمام در ميان مرد و همسرش مي شود، پاك هستند ( ر.ك : ترجمه الميزان ، ج 1، ص 112 ) . ازاين رو در نظر برخي مانند استاد جوادي آملي همچنان كه ازدواج از نظر لغت ميان مرد و زن به كار مي رود، در ظاهر آيه هم به صورت عموم به كار رفته است . يعني براي هر يك از انسان هاي مومن و داراي عمل صالح در بهشت همسراني پاك مهيا گرديده است . اما از ظاهر گفته برخي ديگر مانند علامه طباطبايي و طبرسي استفاده مي شود كه گرچه ازدواج از نظرلغت عموم است اما سياق آيه به قرينه ذكر نسا در آيه 14 از سوره آل عمران دلالت دارد بر اين كه مراد از آن زنان اند نه مردان ، ( ترجمه الميزان ، ج 3، ص 195 به بعد ) . ;
کد سوال : 13805
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : چه دعايي براي پيدا كردن شغل مناسب است ؟
پاسخ : بعد ازنماز صبح اين دعا را بخواند : ( ( اللهم صل علي محمد و آل محمداغنني بحلالك عن حرامك و بفضلك عمن سواك ؛ اللهم صل علي محمد وآل محمد ) ). ;
کد سوال : 13806
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : آيا مطالب كتاب ( حليه المتقين ) مرحوم مجلسي ، همگي صحيح است ؟
پاسخ : بي ترديد كتابي كه خالي از هرگونه عيب و نقصي است تنها قرآن مجيد مي باشد .قرآن كريم تنها كتابي است كه مي توان آن را از تحريف مصون دانست . و اما كتابهاي غير از آن حتي روايات منقوله را به طور مجموع نمي توان صد در صد به صحت آنها حكم نمود .از اين روكتاب حليه المتقين گرچه به نوبه خود كتابي ارزشمند و نفيس است امامعلوم نيست كه تمام مطالب آن صحيح بوده باشد .ملاك و ميزان در پذيرفتن مطالب هر كتابي تطبيق آن با اصول مورد قبول عقل و شرع است . اگر چنانچه مطلبي با اينها مخالفت داشت نمي توان آن را پذيرفت . به خاطر همين ، ازايمه ( ع ) روايت است كه در پذيرفتن احاديث ما، قبل از عرضه آنها به آيات قرآني آنها را قبول نكنيد .البته در اينجا به طور مبسوط نمي توان به ارزيابي همه مضامين كتاب فوق پرداخت چنانچه در مورد خاصي شبهه اي داريد با ما درميان بگذاريد .;
کد سوال : 13807
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : در كدام منبع مي توان به شرح موضوعي و شان نزول و مكان و شرايط نزول آيات و روايات ايمه دسترسي پيدا كرد؟
پاسخ : در اين باره منابع زيادي در دست داريم بخشي از آنها عربي است وبخشي فارسي . ما به نمونه هايي از آنها اشاره مي كنيم : 1- حجتي ، محمدباقر،اسباب نزول . 2- واحدي ، ابوالحسن علي بن احمد نيشابوري ، اسباب النزول ،طبع دار الكتب العلميه ، بيروت ، 1402 ه.ق 3- نسفي ، حافظ الدين عبدالله بن احمد، مدارك التنزيل و حقايق التاويل ، طبع افست دارالمعرفه ، بيروت. 4- زمخشري ، جار الله محمود بن عمر، الكشاف عن حقايق غوامض التنزيل ، طبع افست ، نشر ادب الحوزه . ;
کد سوال : 13808
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟
پاسخ : در پاسخ به چند مطلب اشاره مي كنيم : 1- اما اين كه چرا تنها اسم هابيل و قابيل در قرآن آمده علتش اين است كه آن دو نفر در زمان آزمايش الهي دو نوع عمل متضاد از خود بروزدادند به طور يقين وقوع درگيري و پديد آوردن دو عمل شايسته و ناشايسته ميان آنان سبب گرديده كه خداوند اين دو را به عنوان دو نوع الگو به انسانهامعرفي بكند يعني وقتي كه قابيل به جهت حسد و عوامل مشابه آن نتوانست در آن آزمايش الهي سر بلند بيرون بيايد و دست خود را به خون برادر خود هابيل آلوده ساخت خداوند مي فرمايد : ( ( و فطوعت له نفسه قتل اخيه فقتله فاصبح من الخاسرين ؛هواي نفس او را به كشتن برادر خود ترغيب نمود و او را كشت و از زيانكاران گرديد ) ) ، ( مايده آيه 30 ) . بنابراين ذكر نام اين دو نفر در قرآن به جهتي بود كه بيان كرديم و لذا اين منافاتي ندارد كه آدم فرزندان زيادي داشته باشد .;
کد سوال : 13809
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : بهترين زمان خواب در روز، چه وقتي است ؟
پاسخ : آنچه در اسلام راجع به خواب روز سفارش شده خواب قيلوله است و آن خوابيدن قبل از ظهراست و آنچه از سيره معصومين وبزرگان استفاده مي شود اين است كه قسمت اول شب را مي خوابيده اند و قسمت آخر شب يعني از وقت سحر تا اول آفتاب را به عبادت مشغول بوده اند و خواب بين اذان صبح و طلوع آفتاب مكروه است . ;
کد سوال : 13810
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : اهميت مسواك زدن در اسلام چيست ؟
پاسخ : مسواك كردن در اسلام ازمستحباتي است كه خيلي مورد تاكيد واقع شده و روايات زيادي در ثواب وفوايد آن وارد شده و حتي در حديثي از رسولخدا ( ص ) نقل شده كه اگر مسواك كردن براي امت من شاق و مشكل نبود آن را واجب مي كردم و مخصوصا" قبل ازوضو و نماز خيلي تاكيد شده و يك ركعت نمازي كه با مسواك زدن خوانده شود چند برابر نمازي كه بدون مسواك زدن باشد ثواب دارد .;
کد سوال : 13811
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : آيا خواندن دعاها و مرثيه ها و زيارت عاشورا در ماه محرم ، مقدم برعزاداري است ؟
پاسخ : هر كدام از امور ذكر شده كه يا خلوص و توجه بيشتري همراه باشد مقدم است . ;