کد سوال : 40474
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : دليل پوشيدن لباس سياه در عزادارى و بوسيدن حرم ائمه و قرآن چيست؟
پاسخ : در بعضى از روايات (در باب لباس نمازگزار) آمده است: پوشيدن لباس سياه غير از عبا، عمامه و كفش، مكروه است. در رابطه با پوشيدن لباس سياه در عزاى ابا عبداللَّه الحسين(ع) روايت شده است: «وقتى امام حسين(ع) شهيد شد زنان بنىهاشم لباس سياه پوشيدند و امام زينالعابدين(ع) براى آنها طعام تهيه مىكردند»، (وسائل الشيعه، ج 2، ص 890). از اين روايت گرچه امر به پوشيدن لباس در عزاى ابا عبداللَّه(ع) استفاده نمىشود؛ ولى معلوم مىگردد كه كار جايزى است؛ چون امام زينالعابدين(ع) كار زنان بنىهاشم را نهى نفرموده و امضاء فرموده است و شايد از آن تاريخ اين كار به صورت يك سنت و رسم بين شيعه در ايام عزاى ائمه در آمده است و علاوه اين يك سنتى است كه حتى در مسيحيت و اقوام ديگر هم معمول است كه در مجالس عزا، لباس سياه مىپوشند و از نظر جامعهشناسى هم يك سمبل شناخته شده است. بوسيدن حرم ائمه(ع) از بابت احترام به آنان و تبرك جستن به مرقدهاى شريفشان، به خاطر اثرى است كه به جهت انتساب آن مكان به امام(ع) پيدا كرده است. بوسيدن حرم مطهر اهل بيت(ع) و كارهايى از اين دست، بدان جهت نيست كه شيعه براى پيامبر و امامان(ع) در مقابل خدا مقام و ارزش مستقلى را بپذيرد و بدين جهت به آنان احترام بگذارد؛ كه اگر چنين بود، چيزى جز شرك نبود؛ بلكه ديدگاه شيعه نسبت به ائمه(ع) اين است كه اين بزرگان در مقابل خداوند متعال، از خود هيچگونه استقلالى ندارند و همه عظمت خود را از اين گرفتهاند كه بندگان شايستهاى براى خدا هستند و در رضاى الهى محو شدهاند. پس چنين انسانهاى بزرگى به خاطر رابطهاى كه با خدا دارند سزاوار احتراماند و احترام به ايشان احترام به خداوند و از برترين عبادتهاى الهى است. احترام شيعه به ائمه(ع) هرگز از نوع پرستش نيست بلكه از انواع عبادت خداست، و بوسيدن حرم و... هم به جهت نسبت و رابطهاى است كه اين حرم با اين بزرگان و در نتيجه با خدا دارد. ولى گفتنى است كه در تفكر بت پرستان، بتها از احترام مستقلى برخوردارند و بتپرستان به عنوان عبادت در مقابل آنها فروتنى مىكنند. علاوه بر اين كه هر عاقلى مىفهمد كه بتهاى سنگى و چوبى ساخته دست خود انسان شايستگى هيچگونه احترام ندارد.
کد سوال : 40475
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : آيا آيتالله خامنهاى نائب بر حق امام زمان(عج) هستند و آيا رهبرى ايشانهم بر حق است؟ و نظر امام نسبت به ايشان چه بود؟
پاسخ : سؤال شما چند جنبه دارد: اول: آيا شخص رهبر نائب بر حق ولى عصر(عج) هستند يا نه؟ پاسخ اين است كه به استناد روايات وارده، مجتهدين عادل نوّاب عام امام زمان مىباشند. دوم: آيا شخص رهبر، رهبر بر حق مىباشد يا نه؟ از آنجايى كه انتخاب ايشان بر اساس قانون اساسى جمهورى اسلامى و از طرف مجلس خبرگان رهبرى انجام گرفته است رهبر به حق نظام جمهورى اسلامى مىباشند. سوم: نظر امام راحل درباره آقاى خامنهاى چه بوده است؟ پاسخ اين است كه آقاى هاشمى رفسنجانى چند بار (از جمله در سال 68 پس از رحلت امام و نيز سال 76) در خطبههاى نماز جمعه بطور علنى اظهار داشتند كه در قضاياى مهدى هاشمى همراه با آقايان: خامنهاى، موسوى اردبيلى، ميرحسين موسوى خدمت امام راحل رسيديم و سيداحمد خمينى نيز حضور داشت و در آنجا به امام گفتيم كه شما با احترامات خود ما را درباره رهبرى آينده در بن بست قرار مىدهيد. امام با اشاره به آقاى خامنهاى فرمودند كه در ميان شما كسى است كه شايسته رهبرى است و شما در بنبست قرار نخواهيد گرفت. و هيچگاه از طرف هيچ يك از مخالفان شخص آقاى خامنهاى و يا غير آنان اين ادعا و بيان آقاى هاشمى رفسنجانى انكار نشده است. بلكه در مجلس خبرگان كه در سال 68 براى انتخاب رهبر جمهورى اسلامى پس از امام راحل تشكيل شد علاوه بر اين اظهارات (كه در حضور شاهدان قضيه انجام گرفت) از آقاى سيداحمد خمينى نيز نقل شد كه ايشان از امام راحل نقل نمودند كه امام فرمودند آقاى خامنهاى شايسته رهبرى است. بنابراين مىتوان نتيجه گرفت كه امام راحل به آقاى خامنهاى به عنوان رهبر پس از خود نظر داشته است، اما اين به معناى نصب ايشان در وصيتنامه نيست.
کد سوال : 40476
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : فرق احزاب كشورهاى غربى با كشورهاى اسلامى در چيست ؟
پاسخ : حزب در جوامع غربى اساساً براى اهداف سياسى و در راستاى منافع گروهى تشكيل مىشود. در جوامع اسلامى احزاب دوگونهاند: 1- احزابى كه در هدف و عمل ماننداحزاب غربى مىباشند، 2- احزابى كه در جست و جوى اهداف الهى و خدمات دينى و سياسى در راستاى مصالح اجتماعى تشكيل مىشوند.
کد سوال : 40477
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : نظريه دور و كور را توضيح دهيد
پاسخ : كَوْرْ در لغت به معناى دور زدن و جمع گرديدن است. در نظريه «دور و كور» اين ديدگاه يا فرض است كه جهان و تاريخ داراى حركتهاى دورى و تكرارپذير است؛ يعنى، درست مانند شترى كه بارها و بارها برگرد آسياب مىچرخد و حركت خود را مو به مو تكرار مىكند. به همينسان جهان نيز از نقطهاى شروع مىكند و مراحلى از تحول و دگرگونى و گردش را سپرى مىكند، ولى پس از ميلياردها سال باز به نقطه اول مىرسد و از همانجا دقيقاً حركت پيشين را تكرار مىكند. اين تكرارها همواره ادامه دارد و آن را پايانى نيست.
کد سوال : 40478
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : چرا ما نمىتوانيم مانند كشورهاى ديگر روى پاى خود بايستيم؟
پاسخ : يكى از سياستهاى اصولى نظام جمهورى اسلامى استقلال و خودكفايى همه جانبه است. رسيدن به اين آرمان براى كشورى كه همه چيزش وابسته به خارج بوده راهى دشوار و طولانى را مىطبد و بحمدالله نظام ما توانسته است گامهاى بلندى در اين زمينه بردارد و موفقيتهاى چشمگيرى به دست آورد. در عين حال تلاش و مجاهدت فزايندهاى براى رسيدن به خودكفايى برتر و بيشتر لازم است.
کد سوال : 40479
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : چرا شيعيان امروزه نماز را در سه نوبت مىخوانند؟
پاسخ : ظهر و عصر و مغرب و عشاء را با هم خواندن از زمان پيامبر اسلام(ص) شروع شده است و پيامبر اسلام هم بين اين دو نماز جمع مىكردند و هم به تفريق مىخواندند و هيچگونه ترديدى در اين نيست. جمع بين ظهر و عصر و جمع بين مغرب و عشاء در روايات شيعه و روايات اهل سنت آمده است. براى نمونه به چند روايت اشاره مىكنيم: روايات شيعه: عبدالله بن سنان از حضرت امام صادق(ع) نقل كرده كه آن حضرت فرمود: پيامبر خدا(ص) بدون اين كه عذرى در كار باشد، ظهر و عصر و نيز مغرب و عشاء را با يك اذان و دو اقامه خواندند، (وسائلالشيعه، ج 3، ص 160، باب 32، ح 1). اسحقاق بن عمار از امام صادق(ع) نقل مىكند كه آن حضرت فرمود: پيامبر خدا بدون اين كه عذرى در كار باشد، ظهر و عصر را در يك جا خواندند. عمر به آن حضرت گفت: آيا در نماز چيز تازهاى پيدا شده؟ پيامبر اكرم(ص) گفت: نه چيز تازهاى درباره نماز نيامده ولى خواستم بر امت خودم گشايشى بدهم، (وسايل، ج 3، ص 161، ح 2). عبدالملك قمى مىگويد: به امام صادق(ع) گفتم: مىتوانم بين دو نماز را بدون اين كه عذرى داشته باشم جمع بكنم؟ امام در جواب گفت: پيامبر خدا اين كار را انجام داد و خواست كه امت را در آسايش و سبكى قرار دهد، (همان، ح 3). سعيد بن جبير از ابن عباس نقل كرده كه او گفت: پيامبر خدا بدون اين كه خطر و سفرى در بين باشد، ظهر و عصر را با هم خواند. ابن عباس گفت: پيامبر خواست با اين كارش امت را در آسايش قرار دهد و كسى از امت او به زحمت و مشقت نيفتد، (همان، ح 4). عبدالله بن عمر مىگويد: پيامبر با اين كه در مدينه بود و مسافر نبود نماز را تمام و با هم خواند، (همان، ح 7). امام باقر(ع) فرمود: پيامبر خدا ظهر و عصر و نيز مغرب و عشاء را با يك اذان و دو اقامه خواندند، (همان، ح 11). روايات اهل سنت: جابر بن زيد از ابن عباس نقل كرده است كه پيامبر خدا(ص) هفت ركعت مغرب و عشاء را با هم خواند و هشت ركعت ظهر و عصر را با هم خواند و آن حضرت در مدينه بود، (صحيح بخارى، ج 1، ص 201، باب تأخيرالظهر الى العصر، ح 518، چاپ پنجم، 1993 - 1414، نشر و توزيع دار ابن كثير و اليمامه، دمشق و بيروت). و نيز مىگويد: پيامبر اسلام هفت ركعت را با هم خواند و هشت ركعت را هم با هم خواند، (همان، ص 206، ح 537، باب وقت المغرب). ابن عباس مىگويد: پيامبر اسلام در مدينه، بين ظهر و عصر و بين مغرب و عشاء را جمع مىكرد، بدون اين كه عذرى در كار باشد، (صحيح سنن نسائى، ج 1، ص 200، ح 601، باب الجمع بين الصلوتين فى الحضر). سعيد بن جبير از ابن عباس نقل مىكند: رسول خدا(ص) ظهر و عصر و مغرب و عشاء را با هم خواند بدون اين كه خطر و يا سفرى در كار باشد، (صحيح مسلم، ج 1، ص 489، ح 49، باب الجمع بين الصلوتين فى الحضر، چاپ اول، دار احياء التراث العربى، 1955، 1374، بيروت). عبدالله بن شقيق مىگويد: روزى ابن عباس پس از نماز عصر، براى ما سخنرانى مىكرد. سخنرانى طولانى شد، آفتاب غروب كرد، هوا تاريك شد، ستارگان در آسمان ظاهر شدند و مردم مىگفتند: وقت نماز است. مردى از بنى تميم كه هميشه نماز را اول وقت مىخواند نزد ابن عباس آمد و گفت: بابا وقت نماز است و سخن را كوتاه كن. ابن عباس به او گفت: اى بىمادر! آيا تو به من سنت پيامبر را تعليم مىدهى؟! من خودم ديدم كه پيامبر اسلام ظهر و عصر را با هم مىخواند و مغرب و عشاء را با هم مىخواند. عبدالله بن شقيق مىگويد: من به شك افتادم. رفتم نزد ابوهريره و از او پرسيدم. ابوهريره گفت: ابن عباس راست مىگويد، (صحيح مسلم، ج 1، ص 491، ح 57 و 58). سعيد بن جبير از ابن عباس نقل مىكند كه گفت: پيامبر اسلام بدون اين كه خطر و يا سفرى در كار باشد، ظهر و عصر و مغرب و عشاء را با هم مىخواندند. سعيد بن جبير از ابن عباس از حكمت جمع كردن پرسيد. او گفت: پيامبر خواست كه امت خود را به مشقت و زحمت نيندازد، (همان، ص 490، ح 54). عكرمه از ابن عباس نقل مىكند كه پيامبر اسلام در مدينه، بدون اين كه مسافر باشد، مغرب و عشاء را و نيز ظهر و عصر را با هم خواند، (مسند احمد بن حنبل، ح 1، ص 221، س 27، چاپ شده در ضمن «موسوعة السنة» الكتب الستة و شروحها، چاپ دوم). بر پايه اين روايات، جمع كردن بين نماز ظهر و عصر و نيز مغرب و عشا، هيچگونه اشكالى ندارد و متهم ساختن شيعه به اين كه خلاف سنت پيامبر عمل مىكنند، كار دشمنان اسلام و مسلمين است.
کد سوال : 40480
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : نظر شما درباره گوش دادن به نوارهاى دكتر سروش و سخنان او چيست؟
پاسخ : اظهار نظر در مورد نظرات جناب آقاى دكترسروش دراين مختصرنمىگنجد آنچه اجمالا مىتوان گفت اين است كه: آراى ايشان مجموعهاى ازسخنان صواب وناصواب است. چنان كه هرمتفكر ديگرى نيزممكن است با مقياسهاى متفاوتى داراى چنين وصفى باشد. در رابطه با چگونگى برخورد با چنين كسانى دو توصيه را بايد جدى گرفت: 1- شديدا ازمطلق گرايى و كل گرايى بايد دورى جست و براى هر سخنى پروندهاى مستقل ازديگر آراى شخص بايد گشود.پرداختن به مسائل اختلافى وگوش دادن به حرفهاى مشتبه و متشابه درصورتى پسنديده است كه يا انسان خود قدرت تجزيه و تحليل مطالب و شناخت صواب از ناصواب را داشته باشد وياحداقل بتواندبامطالعه ياگوش سپردن به نظرات مخالفين از ميان آنها راه حق و مطلب صحيح برابرگزيند تا مشمول آيه شريفه فَبَشِّرْ عِبادِ اَلَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ اَلْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ؛ پس بشارت ده بندگانى راكه آنان سخن را گوش مىدهند و بهترينش راپذيرفته وپيروى مىنمايند باشد وگرنه پرداختن بدين گونه مسائل بانداشتن قدرت تجزيه وتحليل وتشخيص لازم مقرون به صواب نبوده وبلكه مشكلآفرين نيز مىباشد.
کد سوال : 40481
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : در مورد تخته سنگى كه در بيتالمقدس هنگام معراج پيامبر در هوا معلقمانده توضيحاتى بفرمائيد.
پاسخ : درباره قطعه سنگى كه در بيت المقدس هست و در روايات و تاريخ به عنوان «صخره» مطرح شده، مطالب مختلفى وجود دارد. در بعضى روايات آمده كه: حضرت رسول اكرم(ص) از بالاى اين سنگ به معراج رفتند (نه اين كه به وسيله اين سنگ يا همراه آن). در روايات ديگرى نيز وارد شده كه: سنگ نيز خواست با حضرت به سوى آسمان رود و همين كه بلند شد، حضرت فرمودند: قِف (يعنى بايست) و سنگ در همان حال به طور معلّق در هوا ايستاد. بنىاميه احترام فراوانى به اين سنگ مىگذاشتند. البته در اصل اين كه آن تخته سنگ همين سنگ موجود در مسجد الاقصى است يا سنگ ديگرى مىباشد، اختلاف هست. روايات مختلفى هم در فضيلت نماز خواندن در سمت راست اين سنگ و دعا نمودن در اطراف آن و نيز فضيلت آن در روز قيامت وارد شده است كه بعضى از اين روايات ارزش سندى ندارد و از طريق راويانى مثل ابوهريره نقل شده است. ما در صدد بوديم تصويرى از آن را برايتان ارسال كنيم؛ ولى متأسفانه با وجود كاوش در منابع مصوّر، نتوانستيم تصويرى از آن را پيدا كنيم؛ ولى كسانى كه قبل از انقلاب به فلسطين سفر كردهاند، مىگويند آن تخته سنگ اكنون بر روى ستون قرار دارد و معلق نيست.
کد سوال : 40482
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : چرا تاثير داستان و فيلم و غيره از تاثير سخنرانى بيشتر است
پاسخ : پيمودن راه كمال همراه با زحمت و دشوارى است، حال آن كه راه غفلت و هواهاى نفسانى و سرگرمىها بسيار آسان و هموار است. خواندن يك كتاب علمى و اخلاقى نيازمند صبر و تحمل و بينه علمى است ولى خواندن يك رمان به اصطلاح عشقى و يا ديدن يك فيلم سرگرم كننده به هيچ چيز جز غفلت و بىخبرى نياز ندارد.
کد سوال : 40483
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : كسى كه براى رسيدن به حق سعى و كوشش كرد اما در اين راه دچار اشتباهشدتكليف او در آخرت چيست؟
پاسخ : كسى كه خالصانه در جست و جوى حقيقت تلاش كرده و ابزارهاى لازم را به كار گيرد، مسلماً دست عنايت الهى حق را برايش نمايان خواهد ساخت: «چشم حق بين باز كن حق خود نمايى مىكند». در عين حال اگر بنا بر علتى غير اختيارى و ناخواسته شخص حقيقت را درست نشناسد معذور است و چه بسا خداوند او را مورد رحمت قرار دهد.