کد سوال : 40434
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : سخنانى از پيامبر اكرم(ص) در مورد قضاوت بيان كنيد.
پاسخ : روايات و احاديث در اين باره زياد است. پيشنهاد مىنماييم به «وسايلالشيعه، كتابالقضاء» و يا «ميزانالحكمه، واژه القضاء» مراجعه نماييد. در عين حال سه روايت در اينجا بيان مىگردد: 1- «هر كه كار قضاوت به او واگذار شود بدون كارد سر بريده شده است عرض شد: اى رسول خدا منظور از سر بريدن چيست؟ فرمود: آتش دوزخ»، (ترجمه ميزانالحكمه، ج 10، 4952). 2- «در روز قيامت قاضى دادگر را مىآورند و چنان حساب سختى از او كشيده مىشود كه آرزو مىكند كارش هرگز حتى درباره يك خرما ميان دو نفر داورى نكرده بود»، (همان، 4954). 3- «هر كه جوياى منصب قضاوت باشد و براى رسيدن به آن متوسل به اين و آن شود، خداوند او را به خودش واگذارد و هر كه مجبور به پذيرفتن آن شود خداوند فرشتهاى بر او فرو فرستد كه استوارش بدارد، (همان، 4954).
کد سوال : 40435
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : اصل پيدايش سيد ا زكجا بود و سيد يعنى چه؟
پاسخ : سيد در لغت به معنى آقا و بزرگ است و در اصطلاح به كسانى كه از طرف پدر به حضرت عبدالمطلب بن هاشم جد رسول خدا(ص) انتساب دارند گفته مىشود، (تحريرالوسيله، ج 2، ص 105، مسأله 1 از باب مستحقين خمس - بحارالانوار، ج 15، ص 104).
کد سوال : 40436
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : چگونه مىتوانيم به مقام ملكوتى برسيم؟
پاسخ : از راه تهذيب نفس مىتوان به اين درجه راه يافت؛ كه اولين قدم آن ترك گناه و انجام واجبات الهى است و بعد انجام مستحبات و ترك مكروهات است.
کد سوال : 40437
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : آيا گناه تراشيدن ريش مثلا با زنا يكسان است؟
پاسخ : گناه زنا با گناه تراشيدن ريش يكسان نيست؛ چرا كه زنا از گناهان كبيره است، ولى تراشيدن ريش احتمالاً از گناهان صغيره مىباشد (چون نظر بسيارى از علما مبنى بر احتياط واجب است نه فتوا) بنابراين، اين دو موضوع فاصله بسيار زيادى با يكديگر دارند.
کد سوال : 40438
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : وظيفه انسان در برابر شنيدن غيبت و حرفهاى ناروا چيست؟
پاسخ : شنيدن غيبت و ساير حرفهاى ناروا اگر عمدى نباشد و طبق گفته شما در كوچه و بازار اتفاقاً به گوش انسان برسد، حرام نيست و وظيفه ما در قبال آنها امر به معروف و نهى از منكر است. البته اين كار داراى مراتب و شرايطى است كه آمر و ناهى حتماً بايد نسبت به آن امور اطلاع كافى داشته باشد.
کد سوال : 40439
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : حجامت چيست و چگونه انجام مىشود
پاسخ : حجامت، بيرون آوردن مقدارى خون از سياهرگها است كه به طريق خاصى انجام مىگرددد. براى حجامت بايد به افراد خبره در اين زمينه مراجعه كرد. در شهر مقدس قم، افراد متخصص اين كار وجود دارند.
کد سوال : 40440
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : چشم دل چيست كه حضرت على(ع) مىفرمايند. من خدايى را كه نبينم عبادتنمىكنم؟ چگونه مىتوان با شناخت خويش خدا را شناخت؟
پاسخ : مقصود از چشم باطن نوعى بصيرت باطنى است. به عبارت ديگر ابزارهاى شناخت در آدمى منحصر به حواس پنجگانه ظاهرى و عقل كلى نيست بلكه قوه دراكه ديگرى نيز وجود دارد كه با تهذيب نفس و تقوى به دست مىآيد و آنچه با دو ابزار فوق درك شدنى نيستند از آن طريق قابل كشف و شهود است. و مقصود از ديدن خداوند همان شهود باطنى و مرحلهاى از درك فرا تجربى و فرا عقلانى است.
کد سوال : 40441
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : در اثر علاقه به دوستم دچار روحياتى شدهام كه در مشروعيت آن دچار وسواسشدهام خصوصيات و شرايط دوستى را بيان فرماييد؟
پاسخ : همان گونه كه مىدانيد، دوستى انواع و اقسام متنوع دارد و هر يك ثمره و پيامد و شرايط خاص خود را مىطلبد و ما را در اين مقام با دوستىهاى ديگر كارى نيست و فعلاً به حسب درخواست شما به دوستى الهى و خداى مىپردازيم كه مورد نظر شماست. اين نوع دوستى از نشانههاى زير برخوردار است. شما با محك زدن دوستى خود با فرد مورد نظر مىتوانيد به درستى و نادرستى آن پى ببريد، دوستىهاى الهى از ويژگىهاى زير برخوردارند: 1- موجب ترقى معنوى و زنده نمودن ياد خداوند در ذهن و قلب مىگردد. 2- از ملاقات دوست بهره علمى عائد شما مىگردد و به دانش و معرفت شما افزوده و در هر ملاقاتى مطلبى به شما مىآموزد. 3- ملاقات دوست به نشاط و زندهدلى سالم - آن گونه كه خداوند مىپسندد و شما نيز آگاهى داريد؛ يعنى، حرام نيست - منتهى مىگردد به اين معنا كه انبساط خاطر، زنده شدن روحيه و طراوت دل ثمره آن است و از گناه، غيبت، تهمت و افترا و شوخىهاى همراه با استهزاء و... در آن خبرى نيست و حتى همانگونه كه گذشت ياد خداوند را بيشتر از قبل در دل شما زنده مىكند. 4- در ضمن روايتى امام باقر(ع) مىفرمايند. يكى از اوصاف دوست خوب آن است كه شما را به ياد آخرت بياندازد. حال اگر دوستى شما چنين است فهوالمطلوب و الا نبايد حداقل موجب غفلت شما از مرگ و آخرت گردد. 5- دوست خوب بايد شما را به انجام دستورات شرعى و پاىبندى به احكام دين بيشتر ترغيب كند و هرگز زمينه انجام اعمال خلاف شرع را فراهم نسازد تا چه رسد به آن كه به آنها مبتلا گرديد، حال در فضاى اين نوع دوستى بايد به تأثيرات آن توجه كرد و خود شخصاً قضاوت كنيد. 6- اگر دوستىهاى عادى را مد نظر قرار دهيد به آداب آن آشنا خواهيد شد و به دست مىآوريد كه چه نوع عملكرد و رفتارى را اقتضا مىكند آيا بوسيدن افراطى از آداب دوستى است؟ آيا لمس نمودن اعضاء بدن و آيا نگاه كردن خيره خيره و... از آداب دوستى است؟ بىترديد يك دوستى عادى اين رفتارها را اقتضاء نمىكند، لذا از بروز اين رفتارها يقيناً جلوگيرى كنيد و در حالى كه دوستى خود را حفظ مىكنيد ابراز آن و شكل هزينه كردن محبت خود را معقول سازيد. دوست عزيز با محك زدن دوستى خود با معيارهاى ارائه شده به شرعى بودن يا نبودن دوستى خود پى خواهيد برد. اما اگر همچنان در شك و ترديد هستيد مىتوانيد به احتياط عمل نموده و اين دوستى را تقليل دهيد، فقط تقليل مقصود است و همانگونه كه گذشت از ابراز رفتارهاى محبتآميز شديد مانند آنچه گفتيد جداً خوددارى ورزيد و با دقت در دوستىها ديگران، رفتارهاى دوستانه را ياد گرفته و در همان محدوده ابراز علاقه كنيد. رفتار وسواسى را كنار بگذاريد و در صورت عدم تشخيص مشروعيت و نامشروع بودن احتياط نموده و به مقتضاى احتياط عمل كنيد و خود را هر چه سريعتر از ترديد و دو دلى نجات دهيد و بدانيد كه خود ترديد بيش از حد نشانه نفوذ شيطان است و الا مسير حق از ترديدى كه آلوده به تاريكى و سرگردانى است عادى مىباشد، لذا در ترديد باقى نمانيد و به دوستى متعارف و همانند ديگر دوستان خود اكتفا ورزيد چرا كه با اكتفا به اين سطح از دوستى يقيناً ضرر نمىكنيد و بدانيد كه مرتكب حرام هم نشده و گناهى هم انجام نمىگيرد و موجب اهانت به دوستتان نمىگردد.
کد سوال : 40442
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : تمام امور بهخواست خداوند انجاممىگيرد و از طرفى انسانكارها را با ارادهو اختيار خود انجام مىدهد، آيا معصيت كردن بنا به اراده و خواست خداوند
پاسخ : اينكه تمام امور به خواست و اراده خداوند انجام مىگيرد منافاتى با اختيار انسان ندارد زيرا اختيار انسان در طول اراده خداست نه در عرض آن. يعنى خداوند خواسته است كه انسان آزاد و مختار باشد و درميان دو راه نيك و بد هريك را كه خواست به ميل خويش برگزيند و به سعادت يا شقاوت اختيارى برسد. پس هريك را گزينش كرد از نظر تكوينى خلاف اراده خدا را انجام نداده يعنى همانطور كه خدا خواسته آزادانه عمل كرده است ولى از نظر تشريعى برخلاف قانون ودستور و راهنمايى سعادتبخش او عمل كرده و خود رابه شقاوت و هلاكت افكنده است.
کد سوال : 40443
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : شاخت خدا و عرفان چگونه است معناى اينكه در كنه خدا فكر نكنيد چيستتحصيل در حوزه و علاوه بر دانشگاه چگونه است؟
پاسخ : ستفاده از دروس حوزوى براى همه كسانى كه علاقه و استعداد داشته باشند ممكن است و مخصوصا شما كه داراى فكرى روشن و علاقهمند به تزكيه و تهذيب خود مىباشيد. در اين زمينه مىتوانيد به مسؤول حوزه شهرستان خود مراجعه فرماييد و يا با استفاده از نوارهاى موجود در سازمان تبليغات و يا مراكز ديگر به فراگيرى علوم حوزوى بپردازيد. حكما گفتهاند؛
الطرق الى اللَّه بعدد انفس الخلايق؛ راههاى به سوى خدا به اندازه نفوس خلايق است» گرچه مجموعه راههاى وصول به معرفتاللَّه را سه راه دانستهاند : 1- راه عقل و برهانهاى فلسفى2- راه دل و فطرت3- راه طبيعت اين راهها با يكديگر متضاد نبوده و هر كس به فرا خور خود راهى را طى مىكند. البته اينها همه راههاى معرفت خدا هستند، بدين معنا كه عقل و دل به وجود او گواهى دهند و ترديدى در مورد او روا ندارند. اما وصول به خداوند راهى بس دشوار و سنگين است، گرچه حاصل آن نيز به اندازه همه هستى ارزشمند است. براى رسيدن به اين شهود حقيقت بايد منازل و مقاماتى را طى كرد كه گفتهاند:
ان بين العبد والحق الف مقام من نور و ظلمه؛ بين بنده و حق هزار مقام از نور و ظلمت است
او را به چشم پاك توان ديد چون هلال هر ديده جاى جلوه آن ماه پاره نيست
عارفان براى سير سالكان در اين راه، صد منزل برآورد كردهاند كه برخى از آنها در كتابهايى مانند؛ منازل السايرين، خواجه عبداللَّه انصارى آمده است. البته بدون همراهى خضر طى مسير دشوار و چه بسا ناممكن است، بنابراين مىبايستى از رهروان اين راه استمداد نمود.
در اين ورطه كشتى فرو شد هزار كه پيدا نشد تختهاى بر كنار
كه خاصان در اين ره فَرس راندهاند به «لا احصى» از تك فرو ماندهاند
عزيزا : كوتاه سخن آن كه راه راهى مشكل اما به غايت ارزشمند است و نياز به طلب و همت دارد. تهذيب نفس از هر گونه رذيلت اخلاقى و حيوانى مقدمه ورود است. اخلاص عمل براى خدا و خالى شدن از هرگونه شرك سكويى ديگر براى اين حركت است.
من كان للَّه كان اللَّه له؛ هر كس براى خدا باشد خدا براى او خواهد بود پيامبر خدا فرمود:
من اخلص للَّه اربعين يوماً فجر اللَّه ينابيع الحكمة من قلبه على لسانه؛ كسى كه چهل روز عمل خويش را براى خدا خالص كند خداوند چشمههاى حكمت را از قلب او بر زبانش جارى مىكند بلى قلب و دل اگر چون آيينهاى از زنگار شرك و ريا و گناه پاك گرديد، حقيقت در آن تجلى مىيابد. گرچه سخن در اين زمينه بىپايان است ولى ناچاريم به همين قدر اكتفا كنيم كه :
گر در خانه كس است يك حرف بس است