کد سوال : 39934
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : آيا لقمه حرام و شبههناك در كمالات معنوى انسان نيز تاثير منفى دارد؟
پاسخ : آنچه مسلم است اين است كه اين گونه امور در شخصيت انسان مؤثر است، ليكن چگونگى تأثير آن به نحو علت معد و شرطى است، نه علت ايجابى و ايجادى. از اينرو تأثير به گونهاى نيست كه اختيار را از انسان سلب كند بلكه تنها مسير رسيدن به كمال معنوى را نزديك يا طولانى مىكند. به عبارت ديگر آهنگ و ميزان گرايش به سمت نيكىها و بدىها را كمتر يا افزونتر مىسازد. با توجه به آيه 27 سوره آل عمران كه مىفرمايد : تُخْرِجُ اَلْحَيَّ مِنَ اَلْمَيِّتِ وَ تُخْرِجُ اَلْمَيِّتَ مِنَ اَلْحَيِ؛ خداوند زنده را از مرده و مرده را از زنده خارج مىسازد. مىتوان دريافت كه عوامل وراثتى آزادى را از انسان نمىگيرد زيرا چه بسا انسانهاى زنده دل كه از انسانهاى مرده دل پديد آيند و برعكس (تفسير نمونه ذيل آيه).
کد سوال : 39935
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : آيا براى اين كه انسان در بعضى محيط ها انگشتنما نشود مىتواند صورت خودرا با تيغ بتراشد؟
پاسخ : انگشتنما شدن مجوزى براى ترك حدود الهى و عمل به وظيفه نيست.
کد سوال : 39936
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : گناه شراب بيشتر است يا زنا؟ حد زناكار چقدر است؟
پاسخ : لبته همه گناهان مهم است و اجتناب از آنها لازم است لكن در روايتى از امام باقر(ع) آمده است كه خداوند براى بدىها قفلهايى قرار داده و كليدهاى اين قفلها دروغ و شراب است، (ميزانالحكمه ج 11 ص 5124). از اين روايت استفاده مىشود كه اين دو گناه زمينهساز و راهگشاى ديگر معاصى است. در عين حال شراب و زنا هر دو گناه كبيرهاند و اگر نزد حاكم شرع و دادگاه اسلامى ثابت شود مستوجب حد است. در صورتى كه زانى يا زانيه مجرد باشند هشتاد تازيانه است و اگر زن يا مرد متأهل بودهاند حدش «رجم» يعنى سنگسار شدن است و اگر زنا با محارم باشد حدش «قتل» يعنى كشته شدن است و اينها در صورتى است كه مسأله با شهادت شهود يا اقرار شرعى نزد حاكم ثابت شود و اما اگر ثابت نشد حد جارى نمىشود ولى از نظر خودشان در هر صورت بايد بين خود و خدا توبه نمايند و الا اگر بدون توبه واقعى از دنيا بروند در آخرت عذاب دردناكى در انتظار آنها مىباشد.
کد سوال : 39937
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : آيا ولى فقيه را بايد در چارچوب قانون محدود كرد؟
پاسخ : اين مسأله از نگاهها و چشماندازهاى مختلفى قابل بررسى است؛ كه داراى مبانى و نتايج نسبتاً متفاوتى است و هر يك حكم جداگانهاى دارد. در اين جا به طور خلاصه به چند وجه اشاره مىشود: 1- اگر مقصود اين باشد كه از نظر شرعى، ولايت فقيه در محدوده قانون اساسى است، اين ديدگاه درست نيست؛ زيرا حكم شرعى تابع قانون مصوب نيست؛ بلكه برعكس قانون مصوب در جامعه اسلامى بايد هماهنگ و مبتنى بر احكام شرعى باشد. 2- اگر منظور اين باشد كه در قانون اساسى، همه اختيارات شرعى ولايت فقيه گنجانده شده و چيزى وراى آن وجود ندارد، از همينرو قانون اساسى به لحاظ هماهنگى كامل يا شرعى مىتواند معيار نهايى قرار گيرد. صدق اين سخن نيز تابع آن است كه همه قانون اساسى مورد توجه قرار گيرد، نه فقط بخشى از آن (مانند اصل يكصد و دهم).
کد سوال : 39938
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : معناى عبارت ( انا قتيل العبرات ) و ( السلام على قتيل العبرات ) چيست
پاسخ : عبارتهاى
اَنَا قتيل العَبَرة و
السّلام على قتيل العبرات راجع به امامحسين(ع) است و در جاهاى مختلفى ذكر گشته كه از آن جمله مىتوان به زيارت اربعين امامحسين(ع) اشاره كرد. مرحوم مجلسى در معناى اين جمله مىفرمايد: منظور اين است كه «هيچ مؤمنى به ياد من نمىافتد مگر اين كه گريه مىكند يا بغض، گلوى وى را مىگيرد»، (بحارالانوار، ج 110، ص 356).
کد سوال : 39939
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : چرا پيامبر اكرم(ص) با علمى كه داشت، در جنگ خندق با مسلمانان مشورتكرد؟
پاسخ : اولاً پيامبر اكرم(ص) غير از جنگ خندق نيز با مسلمانان مشورت كردهاند. چنانكه در جنگ اُحد (ر.ك تفسير نمونه 3/70) جنگ بدر، همان، 3/142، جنگ تبوك، همان، 8/178 با سپاهيان مشورت كرده و نظر آنها را پذيرفتند. قرآن كريم نيز با صراحت به حضرت مىفرمايد: شاوِرْهُمْ فِي اَلْأَمْرِ (آل عمران/159) پيامبر(ص) علاوه بر اينكه از وحى آسمانى برخوردار بود و فكر نيرومندى نيز داشت كه آن حضرت را از مشورت بى نياز مىكرد. اما به جهات مختلفى با مسلمانان به مشورت مىپرداخت (و در صورتى كه نظر آنان با رأى پيامبر مخالف بود حضرت نظر آنان را ترجيح مىداد) برخى از آن جهات عبارتند از: 1- مسلمانان به اهميت مشورت پى ببرند. و آنرا جزو برنامههاى اساسى زندگى خود قرار دهند. 2- نيروى فكر و انديشه را در افراد پرورش دهد. 3- براى ديدگاه و آراء افراد صاحب نظر ارزش خاصى قائل شوند. 4- به شخصيت افراد احترام و ارزش دهد. 5- ميزان دوستى افراد را بيازمايند. 6- مشاوره به سپاهيان نوعى آمادهسازى روحى و روانى و زمينهسازى حضور در جنگ است و... شايد مشورتهاى پيامبر با آن قدرت فكرى فوق العادهاى كه داشتند، به خاطر مجموع اين جهات باشد. (ر.ك: تفسير نمونه، 3/145)
کد سوال : 39940
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : چرا فيوضات و عنايات الهى فقط در موقع دعا و رياضت شامل انسان مىشود؟
پاسخ : اولاً: فيض الهى همواره در سراسر عالم سارى و جارى است و همگان از عنايات بىپايان او بهره مىبرند. ثانياً: پيدايش اين حالات در واقع ادراك ما از واقعيتى خارجى است كه در شرايط خاصى پديد مىآيد، و لزوماً دليل آن نيست كه در ديگر مواقع عنايتى نيست، بلكه ما درك نمىكنيم؛ زيرا درك آن تابع شرايط روحانى ويژهاى است كه نتيجه عملى است كه انسان انجام داده است. ثالثاً: چنان كه در فلسفه و عرفان به اثبات رسيده است، فاعليت فاعل براى تحقق يك چيز كافى نيست و قابليت قابل نيز لازم است و انجام يكسرى عبادات و پالودن نفس از رذايل، قابليت فيضگيرى از عنايات الهى را فراهم مىكند و هر كه در اين زمينه كوشاتر و خالصتر باشد، قابليت بيشترى كسب نموده ولاجرم فيض افزونترى نيز دريافت خواهد كرد. رابعاً: اين كه برخى از امور از طريق دعا به دست مىآيد، از آن رو است كه خداوند نظام عالم را براساس نظم و ترتيب علّى و معلولى آفريده است و اين سنت نه تنها در موجودات طبيعى است؛ بلكه در سراسر هستى - چه در ماديات و چه در امور غير مادى - جارى است و دعاى خالصانه و ارتباط با خدا يكى از علل ماورايى تحقق يكسرى امور است و اين هرگز به معناى تلقين نيست؛ هر چند كه دعا كار كرد تلقين را هم دارد؛ ولى اصل اثر بخشى دعا حقيقتى وراى اين حرفها است. خامساً: اين كه گفتهايد اين روح ماست كه بزرگتر مىشود» به يك معنا درست است؛ يعنى، در اثر دعا و ارتباط با خدا انسان كمال مىيابد و قابليتهاى افزونترى پيدا مىكند، نه اين كه اين مسأله صرفاً تلقين نفس باشد؛ ليكن قابليت قابل به تنهايى و بدون فاعليت الهى چه تأثيرى مىتواند داشت؟
کد سوال : 39941
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : حكم نماز و روزه دانشجويانى را كه فاصله وطن آنها تا محل تحصيل بيش از 4فرسخ شرعى است و 2روز در هفته را در محل تحصيل مىمانند و سپس به وطن مراجعتمىكنند و حداقل براى يك ترم چنين برنامهاى دارند، در محل تحصيل و بين راه بيان فرماييد.
پاسخ : آيتالله سيستانى: اگر براى مدت 2 سال يا بيشتر دو روز در هفته كاملا مىماند نمازش در آنجا تمام و روزه صحيح است و در راه شكسته است و احتياطاً در ماه اول هم شكسته بخواند و هم تمام و اگر به اين مقدار نيست در همه مسافرتها احتياطاً هم شكسته بخواند و هم تمام و روزه را هم بگيرد و هم قضا كند.
کد سوال : 39942
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : علت اختلاف علما در تعيين روز عيد فطر چيست؟
پاسخ : اين اختلاف به دو علت است: 1- اختلاف در مبنا؛ مثلاً برخى از مراجع اختلاف افق را قبول ندارند، بنابراين در صورتى كه مثلاً در عربستان ماه ديده شود، بنا بر فتواى آنان در همه جا عيد است. 2- اختلاف در ثبوت هلال؛ مسأله ممكن است معتمدان در شهر خاصى ماه را مشاهده كرده و به مرجع خاصى اطلاع دادهاند به طورى كه براى او بينه شرعى حاصل شود؛ ولى به مرجع ديگرى اطلاع داده نشود، لاجرم براى او بينه حاصل نشده و نمىتواند حكم به حلول ماه كند.
کد سوال : 39943
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : براى آشنايى و شناخت اگزيستانسياليسم چند كتاب معرفى نمائيد؟
پاسخ : در مورد اگزيستانسياليسم مىتوانيد به كتابهاى زير مراجعه فرماييد: 1- نظرى به چهره اگزيستانسياليسم محمد شيرازى ناشر : اعلمى 2- فلسفه على شريعتمدارى ناشر : قائم 3- كليات فلسفه مجتبوى ناشر :حكمت 4- ضابطههاى منطقى در بررسى مكتبها محمد على سادات ناشر : سازمان تبليغات 5- بشر بر سر دو راهى محمد قطب ناشر : دارالعلم 6- تفسيرهاى زندگى ويل دورانت ناشر : نيلوفر 7- بررسى و نقد افكار راسل محمد تقى جعفرى ناشر : امير كبير 8- چهار مقاله از چهار دانشمند جمعى از نويسندگان ناشر : ميثم 9- كارنامه برتراند راسل دور وارد ناشر : ابن سينا 10- طرحهايى در انقلاب فرهنگى محمد تقى جعفرى ناشر : پيشوا 11- جهان بينى علمى برتراند راسل ناشر : آگاه 12- صد ساعت مصاحبه با راسل جرالد كالور ناشر : عطائى 13- برگزيده افكار راسل رابرت . ا 14- شرح حال برتراند راسل برتراند راسل 15- فلسفه معاصر فرد ريك ناشر : زوار