کد سوال : 39864
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : با شخصى كه نماز نمىخواند و حرفهاى بد مىزند، چگونه بايد برخورد كرد؟
پاسخ : در اين مورد بايد با توجه به روانشناسى او، راههاى نفوذ يا اشخاص ذىنفوذ در او را شناسايى و به تدريج نسبت به زشتى و عواقب سوء رفتارش، وى را آگاه كنيد. همچنين نسبت به اهميت نماز و عقوبت ترك آن، وى را آگاه ساخته و با روشى عاطفى او را به نماز علاقهمند سازيد.
کد سوال : 39865
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : كسى كه معمولا چند قطره ادرار به طور غيرارادى از وى خارج مىشود، درعبادات بايد چگونه عمل كند.
پاسخ : چنانچه يقين داريد مايع مذكور ادرار است بايد به نحوى عمل نماييد كه ساير لباسها و قسمتهاى بدن نجس نگردد و براى نماز هم پس از تطهير محل نجس لباس و بدن وضو بگيريد و سريعا" نماز را قبل از خروج مجدد بول بخوانيد. قابل ذكر است كه توجه زياد به اين موضوع و وسواس در خروج بول مىتواند موجب شدت اين بيمارى شود.
کد سوال : 39866
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : مرتاضها چه كسانى هستند؟
پاسخ : مرتاض -اسم فاعل: آن كه رياضت كشد (براى تهذيب نفس). رياضت -اسم مصدر 1- تحمل رنج و تعب براى تهذيب نفس و تربيت خود يا ديگرى. 2- تمرين، ممارست. 3- كوشش، تلاش 4- گوشه نشينى توأم با عبادت و كف نفس (نك: فرهنگ فارسى، دكتر محمد معين). در اصطلاح و تداول كنونى مرتاضها كسانى هستند كه رياضت مىكشند و اينها چند گروهاند بعضى براى خدا و قرب به حق رياضتهاى شرعى (مانند روزه و سحرخيزى و نماز شب) انجام مىدهند؛ بعضى براى قدرت روحى و معنوى رياضت انجام مىدهند چه شرعى باشد و چه غيرشرعى. مرتاضهاى هندى مشهور هستند كه رياضتهاى گوناگونى را تحمل مىكنند. نيت آنان زياد روشن نيست چه بسا بعضى از آنها براى قُرب حق تعالى رياضت انجام دهند و ظاهراً برخى براى قدرت روحى و نفسانى رياضت متحمل مىگردند و اينان گرچه قدرت روحى به دست مىآورند اما متأسفانه سرمايه عمر را در جاى نادرستى مصرف مىنمايند.
کد سوال : 39867
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : خواهشمند است در زمينه زندگانى جلال آل احمد توضيح دهيد؟
پاسخ : جلال آل احمد در خانوادهاى روحانى به دنيا آمد و در آغاز عمر مىخواست طلبه شود، سپس تحولات فكرى در او به وجود آمد و به حزب توده پيوست و از نويسندگان نشريات تودهاى بود. در تظاهرات حزب توده به نفع واگذارى نفت شمال به روسيه به خود آمده و از حزب توده جدا شد و با خليل ملكى نيروى سوم را به وجود آوردند. بعدها تحول فكرى جلال آل احمد ادامه يافت و كتابهاى «غربزدگى»، «در خدمت و خيانت روشنفكران» و «خسى در ميقات» را نوشت. او تحت تأثير حركت و شخصيت امام خمينى قرار گرفته و ملاقاتى نيز با آن بزرگوار داشت. كتاب «در خدمت و خيانت روشنفكران» او به خاطر حمايت از حركت امامخمينى و درج سخنرانى ايشان بر عليه كاپيتولاسيون اجازه انتشار يافت. مرگ جلال آل احمد نيز مشكوك بوده و برادر او (شمس آل احمد) با اطمينان اظهار مىدارد كه جلال به وسيله رژيم شاه كشته شده است.
کد سوال : 39868
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : حكم نماز و روزه دانشجويانى كه فاصله وطن آنها تا محل تحصيل بيش از 4 فرسخ شرعى و خوابگاه آنان خارج شهر بافاصله كمتر از 5/22 كيلومتر و دانشجو دو يا چند هفته يك بار به وطن مراجعت مىكند و حداقل يك ترم چنين برنامهاى دارد، در محل تحصيل، خوابگاه و بين راه
پاسخ : آيتالله مكارم: نماز و روزه او كامل است.
کد سوال : 39869
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : درباره مفاهيم قرآنى كتابهايى را معرفى نماييد.
پاسخ : و كتاب معرفى مىشود: 1- كليدهاى فهم زبان قرآن ج 1 - 3مرتضى شجاعى 2- قاموس قرآنسيد على اكبر قرشى
کد سوال : 39870
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : آياانسان مىتواند بدون تحقيق و به دلخواه از هر مرجعى كه خواست تقليدكند
پاسخ : بايد از مجتهد اعلم تقليد كرد ولى اگر اعلم را نتوانست تشخيص دهد با احتمال اعلميت شخصى مىتواند از او تقليد كند. و در غير اين صورت مخير است كه يكى از مجتهدين را به عنوان مرجع تقليد انتخاب نمايد.
کد سوال : 39871
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : آيا صبر بعد از عطسه كردن يا منصرف شدن از آن كار يا چشم زدن از نظراسلام، اساسى دارد يا نه؟
پاسخ : صبر كردن پس از عطسه هيچ منشأ دينى ندارد ولى چشم زدن در مواردى صحت دارد. البته نه در حدى كه بين برخى از مردم شايع است كه هر پيامد ناگوارى را به نحوى وابسته به اين گونه امور قلمداد مىكنند.
کد سوال : 39872
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : آيا والدين مىتوانند تنها به يكى از فرزندان خود ارث بدهند وآيا اين كارگناهى ندارد؟
پاسخ : اگر وصيت نمايد تا مقدار ثلث نافذ است و بيش از ثلث منوط به اجازه ورثه مىباشد ولى اگر در زمان حيات خود به يكى از فرزندان تمام مال را بدهد (به صورت صلح يا هبه) اشكال ندارد، ولى از انصاف دوراست و حق ديگران را ضايع نموده است. اما وصيت به ارث نبردن يكى از ورثه باطل است.
کد سوال : 39873
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : ولايت فقيه با حكومت ديكتاتورى چه فرقى دارد؟
پاسخ : نظريه ولايت فقيه هيچ رابطهاى با استبداد و نظامهاى دسپوتيستى (Despotism) ندارد. براى روشن شدن اين مطلب، بررسى مقايسهاى ولايت فقيه با ديگر نظامها از جمله سيستمهاى استبدادى، لازم است. آنچه به طور فشرده در اين جا مىتوان گفت اين است كه ولايت فقيه به طور بنيانى و از جهات متعددى با نظامهاى ديكتاتورى و استبدادى تفاوت دارد؛ از جمله: الف) تفاوت در خاستگاه. حكومتهاى ديكتاتورى عموماً برخاسته از هواخواهى و خودمدارى (egocentric) است، در حالى كه ولايت دينى - كه بخشى از آن ولايت فقيه است - داراى خاستگاه الهى و خدامدارانه (Theocentric) مىباشد. ب ) تفاوت در شرايط. در نظامهاى ديكتاتور مآب، شايستگىها و معيارهاى لازم براى رهبرى ملحوظ نيست و تنها عامل به قدرت رسيدن، زور است. هر كس در مسابقه قدرت، از توان نظامى برترى برخوردار بود، عملاً قدرت را به دست مىگيرد و حاكميت خود را بر ديگران تحميل مىكند، در حالى كه اساس قدرت در نظريه ولايت فقيه وجود شايستگىها ومعيارهايى چون اجتهاد، عدالت، شجاعت، تقوا، قدرت تدبير و مديريت و امثال آن مىباشد. ج ) تفاوت در كاركردها. در نظامهاى ديكتاتورى اصولاً هنجارهاى لازم الاتباعى براى رهبران وجود ندارد و آنان بر اساس اميال خود هر آنچه را كه بخواهند، انجام مىدهند و براى منافع شخصى خود بزرگترين ضربهها را به جامعه وارد مىسازند. در حالى كه ولايت فقيه ملزم به رعايت هنجارهاى دينى و عمل بر اساس احكام الهى و رعايت مصالح اجتماعى است و حق اندك تخطى در برابر آنها و مقدم داشتن خود بر ديگران را ندارد. د ) تفاوت در كنترل قدرت. در نظامهاى ديكتاتورى اساساً راهى براى كنترل قدرت وجود ندارد، ولى در نظام ولايت فقيه، كنترلهاى ثبوتى و اثباتى وجود دارد. كنترل ثبوتى به اين معناست كه اگر ولى فقيه عملى در جهت خلاف معيارها و هنجارهاى گفته شده انجام داد؛ مثلاً كوچكترين ظلم و بىعدالتى از او سر زد، از نظر دينى از مقام خود عزل مىگردد و حكومتش اعتبارى ندارد. اين مقدار كنترل در كاملترين شيوههاى دمكراتيك دنيا موجود نيست. مسؤوليت كنترل از نظر اثباتى (شناخت و تحقق خارجى اين مسأله در سطح جامعه و در نظام اسلامى ما) بر دوش خبرگان منتخب ملت است؛ يعنى، يكى از وظايف آنان كنترل كاركردهاى رهبرى است و در صورتى كه از او عملى برخلاف معيارها و هنجارهاى لازم مشاهده كنند، بايد عزل او را اعلام نمايند. افزون بر اينها تفاوتهاى ديگرى نيز وجود دارد كه به جهت اختصار از ذكر آنها خوددارى مىشود.