کد سوال : 39824
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : مقصود از تميز بودن بدن در غسل و وضو چيست؟
پاسخ : مقصود از تميز بودن بدن براى غسل و وضو اين است كه اولاً جايى از محل غسل و وضو نجس نباشد و ثانياً چيزى روى پوست بدن نچسبيده باشد كه مانع از رسيدن آب به پوست شود اما چربى بدن اگر كم باشد اشكالى ندارد.
کد سوال : 39825
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : با وجود ترديدها و ابهاماتى كه دربارهء آفرينش دنيا، قيامت، خدا برايمپيش مىآيد، چه كنم تا در دين ثابت قدم بمانم؟
پاسخ : شناختهايى كه انسان در كودكى به دست آورده با عوض شدن ساخت فكرى و شناختى و ذهنى او در سنين نوجوانى و جوانى متحول مىشود و انسان سعى مىكند تا شناختهاى قبلى را با ساخت فكرى جديدى كه به دست آورده است بازسازى كند. بسيارى از نوجوانان و جوانان در اين حالت دچار بحران روحى مىشوند چون گمان مىكنند كه تمام ارزشهاى فكرى و اعتقادات و مقدساتشان دارد زير سؤال مىرود و نظام ارزشى و اعتقاداتشان به هم مىريزد و چون نمىخواهند آرمانهايشان درهم بشكند و فرو ريزد و خود را در اين حال تنها احساس مىكنند و پناهگاهى نمىيابند و مىترسند مسائل فكرى خود را با ديگران در ميان گذارند لذا دچار وحشت و اضطراب مىشوند. از بين كسانى كه با مطالعات صحيح و بحث و گفتگو با روحانيان و متخصصان علوم دينى به پاسخهاى مناسبى براى سؤالات خود دست مىيابند با ساخت فكرى جوان و جديد خود نظام فكرى پايدارى را بنا مىگذارند و به جهان بينى خود شكل مىدهند و خود را از حيرت و سردرگمى و اضطراب نجات مىدهند و به يك آرامش دائمى مىرسند برخى نيز با بى اهميتى به مسائل دينى و بى ارزش دانستن آنها بر اساس ابهامات حل نشدهاى كه برايشان پيش آمده به ماديات مىچسبند و سعى مىكنند مسائل معنوى و ابهاماتشان را به نحوى فراموش كنند تا از اضطراب رهايى يابند. اما بعضى از جوانان عزيز كه پاسخ مناسبى را براى سؤالات خود نيافتهاند واز لاابالىگرى هم متنفرند دوران بحران فكرى و روحى آنها بيش از حد معمول استمرار مىيابد و دچار رنج و عذاب روحى مىشوند. بنابراين به شما دوست گرامى توصيه مىشود: 1- از شك و ترديد بوجود آمده در خود هيچ هراس و اضطرابى نداشته باشيد چون اين شك سازنده است يعنى شكى است كه مىخواهد نظام فكرى جديدى در شما ايجاد كند كه واقعىتر بوده و راسخ و استوارتر باشد. 2- از سوالات و ابهامات پيش آمده هر قدر هم كفرآميز و الحادى باشد هيچ ناراحت نباشيد زيرا اولاً اين افكار گناه محسوب نمىشوند و خطرناك نيستند ثانياً هر قدر از اين افكار بترسيد ممكن است بيشتر براى شما وسوسه ايجاد كند و بيشتر به سراغ شما بيايند بنابراين هيچ احساس گناهى به خود راه ندهيد و بدانيد كه اين افكار طبيعى است و براى همه در اين سنين پيش مىآيد. 3- تمامى سؤالات و ابهامات خود ار يادداشت كنيد و در حضور يك متخصص و اسلام شناس مطمئن آنها را مطرح و حل كنيد و با مطالعه دقيق به جواب منطقى براى هر سؤال دست يابيد به بيان ديگر براى سؤالات خود پاسخ بيابيد و به وسيله ديگران و انديشه خود آنها را حل كنيد نه اين كه براى خود مشغله و دست آويز ذهنى درست كنيد و هميشه با آنهادست به گريبان باشيد. 4- چنانچه پس از انجام مطالعه دقيق و مباحثه و گفتگوى حضورى با متخصصين به جوابهاى مناسب دست يافتيد ولى علىرغم آن بازهم افكار مزاحم و آزاردهنده و تكرار شوندهاى به شما هجوم آوردند لازم است به يك روانشناس و با راهنمايى و تحت نظارت او به يك روانپزشك مراجعه كنيد زيرا احتمالاً نوعى وسواس فكرى و گاهى وسواس عملى شما را آزار مىدهد كه نياز به دارو درمانى و رواندرمانى همزمان دارد. 5- اين مطالبى كه بيان فرموديد چندان كه شما فكر مىكنيد اهميت ندارد و آزار دهنده نيست و با انجام برخى تمرينات ساده به كمك يك روانشناس بالينى متخصص برطرف مىشود. 6- سعى كنيد از هر امرى كه شما را عصبى و ناراحت مىكند اجتناب كنيد و نوعى استراحت روحى براى خود ايجاد نماييد. 7- ورزش و تفريحات سالم و به دور از رقابت اضطرابانگيز را فراموش نكنيد بلكه بطور مرتب و منظم هر روز ورزش كنيد. 8- به صورت مرتب و منظم در روز قرآن بخوانيد مثلاً صبح زود و پايان شب به هنگام خوابيدن قرآن بخوانيد. در پايان ضمن آرزوى موفقيت به عرض مىرساند كه 30 روز ديگر بعد از انجام توصيهها گزارشى از تأثير توصيههاى ارائه شده بيان كرده و ارسال داريد تا مراحل بعدى كار تعقيب شده و به مقصود نائل آييم.
کد سوال : 39826
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : تكليف كسى كه بعد از نماز شك مىكند كه در هنگام نماز وضو داشته يا نهچيست؟
پاسخ : اگر اين شك بعد از اتمام نماز عارض شود نماز خوانده شده صحيح است ولى براى نمازهاى بعدى بايد وضو بگيرد.
کد سوال : 39827
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : لكه بينى مداوم بانوان چه حكمى دارد؟
پاسخ : اگر آن طورى كه نوشتهايد مرتب لكه و ترشح ادامه دارد بايد به يك پزشك حاذق مراجعه كنيد زيرا ممكن است مربوط به بيمارى يا اشكالى در رحم شما باشد و بنابراين اگر يقين نداريد آنچه خارج مىشود خون مىباشد، پاك است و وضو را باطل نمىكند و براى نماز اشكال ندارد. و ترشحات معمولى خانمها نيز پاك است.
کد سوال : 39828
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : چگونه حديث قدسى ( يا بن آدم انا اقول للشى كن فيكون اطعنى فى ما امرتكاجعلك تقول للشى كن فيكون ) با آيه ( ليس كمثله شىء) جمع مىشود؟
پاسخ : الف) در «بحارالأنوار» مجلسى(ره) حديث قدسى بدون كلمه مثلى نقل شده و به اين صورت آمده است:
يابن آدم انا اقول للشىء كن فيكون اطعنى فى ما امرتك اجعلك تقول للشىء كن فيكون (بحار 86/376) برخى «با كلمه مثلى» هم نقل كردهاند. صرف نظر از ضعف سند اين روايت، بنا به نقلى كه با كلمه مثلى نقل شده روايت قابل توجيه است. برخى آن را مَثَلى (با حركت فتحه) خواندهاند كه در اين صورت اشكالى پيش نمىآيد؛ چون در قرآن مَثَلْ براى خداوند آمده است:
لِلَّهِ اَلْمَثَلُ اَلْأَعْلى، مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكاةٍ (مفاتيح الجنان اعمال ماه رجب) در صورتى هم كه مِثْل (با حركت كسره و سكون) خوانده شود معنا صحيح است؛ زيرا مقصود از اين تماثل، تماثل در ذات نيست؛ چرا كه هيچ چيز مثل او نمىتواند باشد. ولى در برخى صفات نمىتوان تشابهى با او پيدا كرد (مثل علم، عفو، عزت و ...) در اين صورت مقصود تشابه در برخى صفات است. ب) قسمتى كه نقل نمودهايد از دعاى رجبيه است اين دعا در مصباح كفعمى(ره) و مصباح شيخ طوسى(ره) آمده است. دعاى رجبيه داراى مضامين بسيار زيبا است. اين قسمت از دعا كه مىفرمايد: «
و آياتك و مقاماتك التى لا تعطيل لها فى كل مكان يعرفك بها من عرفك لا فرق بينك و بينها الاانهم عبادك و خلقك (مفاتيح الجنان اعمال ماه رجب) به اين معنا است كه بين خداوند و آيات او (پيامبر وائمه طاهرين از مصاديق بارز واليان امرند) فرقى نيست، از اين جهت كه هرگونه معامله و رفتار با آنان معامله با خداوند است. بيعت با ايشان بيعت با خدا «
إِنَّ اَلَّذِينَ يُبايِعُونَكَ إِنَّما يُبايِعُونَ اَللَّهَ» (فتح آيه 10) اطاعت ايشان، اطاعت خدا «
مَنْ يُطِعِ اَلرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اَللَّهَ(نساء آيه 80). و شناخت ايشان شناخت خدا «
من عرفهم فقد عرف اللّه (زيارت جامعه صغيره) و كارهاى ايشان كار خدا وَ ما رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَ لكِنَّ اَللَّهَ رَمى (انفال آيه 17) خلاصه سخن اين كه انبيا و اوليا چون عبد خدا و فرمان بردار حقيقى او هستند، خداوند آنان را مظهر اسما و صفات خودش قرار داده است. آنان چشم بينا، گوش شنوا و دست تواناى خدا هستند و هر گونه معامله با ايشان معامله با خدا است. عبوديت خداوند هم مقام والايى است و خداوند در قرآن كريم از پيامبران به صفت عبوديت ياد مىكند: «وَ اُذْكُرْ عَبْدَنا داوُدَ (ص آيه 17)؛ وَ اُذْكُرْ عِبادَنا إِبْراهِيمَ وَ إِسْحاقَ (ص آيه 45)؛ سُبْحانَ اَلَّذِي أَسْرى بِعَبْدِهِ لَيْلاً (اسراء آيه 1)؛ «اَلْحَمْدُ لِلَّهِ اَلَّذِي أَنْزَلَ عَلى عَبْدِهِ اَلْكِتابَ (كهف آيه 1) و .... پس سرّ مقامات انبيا و مظهر اسما و صفات الهى بودن آنان، در مقام عبوديت آنها نهفته است. با توجه به آنچه گفته شد تعارضى بين آيه قرآن و جمله زيارت نيست. البته اگر كسى معناى ديگرى را اراده كند و راه خطا برود موضوع فرق مىكند.
کد سوال : 39829
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : حجاب و پوشش حضرت مريم چگونه بوده است؟
پاسخ : به استناد قرائن موجود اعم از نمونههاى لباسى كه در گذشته استفاده مىشده است و شمايل قديمى حضرت مريم و فرهنگ و تمدن آن زمان در فلسطين مىتوان به اطمينان گفت كه حضرت مريم حداقل همين حجابى را كه ما مىشناسيم داشته است.
کد سوال : 39830
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : چرا قادر به ديدن خدا نيستيم؟
پاسخ : محال بر سه قسم است: 1- محال ذاتى و عقلى (مثل اجتماع نقيضين كه يك چيز در زمان واحد و مكان واحد هم وجود داشته باشد و هم نباشد). 2- محال عرفى و عادى كه ذاتاً محال نيست؛ ولى طورى است كه معمولاً چنين چيزى اتفاق نمىافتد (مثل اين كه يك انسان ده سر داشته باشد). 3- محال شرعى مثل محرمات (مثل ازدواج با خاله و عمه). در محال عادى و شرعى، مورد مىتواند پذيراى حكم مخالف باشد. در نتيجه تغيير حكم آن بستگى به قدرت خداوند دارد. حضرت بارى تعالى مىتواند شرايط را طورى عوض كند كه يك انسان با چنان وضعى خلق گردد يا وضع به شكلى تنظيم گردد كه بعضى از مفسدهها تبديل به مصلحت گردد. ازاينرو جا دارد سؤال شود كه آيا خداوند چنين قدرتى دارد. قسم اول خود اشيا هستند كه قابليت وجود و عدم در يك زمان و مكان را ندارند. ازاينرو اصل سؤال از قدرت و عدم قدرت ديگران نسبت به آن اشتباه است و مثالهايى را كه معمولاً مىزنند (مانند داخل كردن شتر در شيشه نوشابه، بدون اين كه شتر كوچك يا شيشه بزرگ گردد) از همين قبيل است؛ زيرا برگشت سؤال به اين است كه هم شتر كوچك باشد (زيرا بايد داخل شيشه كوچك گردد) و هم بزرگ باشد و اين اجتماع نقيضين است كه محال عقلى است و قدرت به محال عقلى تعلق نمىگيرد؛ زيرا شرط تعلق قدرت به اشيا اين است كه آنها ممكن باشند. در مورد ديدن خدا هم اگر منظورتان ديدن با چشم جسمى باشد، چنين چيزى محال است، زيرا اندام حسى فقط موجود محسوس را مىتواند ببيند وديدن خدا به وسيله چشم مستلزم جسم بودن خداست و چون خدا جسم نيست پس محال است، ولى با ديده دل و رشد معنوى مىتواند خدا را يافت. براى آگاهى بيشتر ر.ك: در جستوجوى خدا، مكارم شيرازى.
کد سوال : 39831
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : حكم نماز و روزه دانشجويانى كه فاصله وطن آنها تا محل تحصيل بيش از 4 فرسخ شرعى و خوابگاه آنان داخل شهر (10 كيلومترى يا بيشتر) و دانشجو شنبه تا چهارشنبه در محل تحصيل و خوابگاه است و حداقل يك ترم چنين برنامهاى دارد، در محل تحصيل، خوابگاه و بين راه چيست
پاسخ : آيت الله بهجت: نماز تمام و روزه صحيح است.
کد سوال : 39832
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : مسأله ولايت فقيه چه رابطهاى با حكومت اسلامى دارد؟
پاسخ : سؤال تا حدى ابهامآميز است. در عين حال حكومت اسلامى در سه جهت بر ديگر حكومتها امتياز دارد: 1- از جهت قوانين، 2- از جهت مجرى قانون، 3- از جهت چگونگى كسب قدرت و مشروعيت. مسأله ولايت فقيه، داخل در مقوله دوم مىشود؛ به عبارت ديگر حاكم در نظام اسلامى بايد اوصاف مهمى را داشته و در نهايت مأذون از سوى خدا باشد. اين اذن در درجه نخست به پيامبر(ص) و سپس به ديگر امامان معصوم(ع) داده شده است. در عصر غيبت نيز به كسى كه نزديكترين فاصله را از نظر علمى و تقوايى نسبت به معصومين(ع) داشته باشد واگذار شده است كه از او به عنوان «ولى فقيه» تعبير مىشود. بنابراين ولايت فقيه يكى از اركان اساسى نظام و حكومت اسلامى در زمان غيبت مىباشد.
کد سوال : 39833
موضوع : گنجینه مذهبی>مركزفرهنگي نهاد نما يندگي ولي فقيه در دانشگاهها
پرسش : آيا در وضو لازم است آب به همه صورت برسد يا فقط به همان مقدار كهپهناى دست آن را فرا مىگيرد كافى است؟
پاسخ : ملاك رسيدن آب به ظاهر صورت است و حد افقى آن فاصله بين انگشت شست و وسط و حد عمودى از بالاى پيشانى (جايى كه موى سر مىرويد) تا آخر چانه است و براى اين كه يقين كند كه مقدار لازم شسته شده بايد مقدار كمى از اطراف آن را نيز بشويد.