• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
عضویت در خبرنامه
    • عبارت :
      تعداد درصفحه :
کد سوال : 6345
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : قرآن مى گويد با دست خويش خود را به هلاكت نيفكنيد پس چرا در روز عاشورا باآنكه مى دانست كشته مى شود در مقابل بنى اميه قيام كرد ؟
پاسخ : بـايـد تـوجه داشت كه جان انسان , ارزشمندترين سرمايه وجود او نيست , ما حقايقى با ارزش تر از جان داريم , ايمان به خدا , آيين اسلام , حفظ قرآن و اهداف مقدس آن , بلكه حفظ حيثيت و آبروى جـامـعـه اسلامى , اينها اهدافى والاتر از جان است كه قربان شدن در راه آن هلاكت نيست , اصولا تـهـلكه و هلاكت با شهادت دو مفهوم متباين دارد تهلكه به معنى مرگ بى دليل است در حالى كه شهادت قربانى شدن در راه هدف و نايل گشتن به حيات جاويدان است .
کد سوال : 6346
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : قيام مهدى عليه السلام و تشكيل حكومت واحد جهانى چگونه ممكن است ؟
پاسخ : در حالى كه در اواخر قرن نوزدهم و بخشى از آغاز قرن بيستم , غرب در تب و تاب ناسيوناليسم و نژادپرستى فرو رفته بود , و موسولينى و هيتلر به بهانه برترى نژاد , جهان را به خاك و خون مـى كـشـيـدنـد , و سياستمداران به جاى نجات انسانها , به فكر توسعه سلطه نژادى و قومى بـودنـد , ناگهان انديشه انترناسيوناليسم و لزوم تشكيل حكومت واحد جهانى در نظر برخى از دانشمندان غرب , قوت گرفت و طرحهائى در اين مورد ارائه گرديد . عـلـت پـيدايش اين فكر - و با عبارت روشن تر , علت تجديد اين انديشه كه در اقوام پيشين سابقه ديـرينه دارد - همان هيولاى مخوف جنگهاى جهانى اول و دوم بود كه به صورت وحشتناكى خود را نـشان داد , و تنها در جنگ اول جهانى حدود 9 ميليون نفركشته شد و 22 ميليون نفر معلول و ده ميليون نفر مفقود الاثر شدند , و تلفات جنگ دوم جهانى بسيار وحشناك تر از جنگ نخست بود . اين نبردهاى جهان , عملا ثابت كرد كه وجود مرزهاى مصنوعى ميان ملت ها , عامل جنگ و نبرد و مايه خونريزى و بدبختى است , همچنانكه ناسيوناليسم افراطى و نژادپرستى همين عواقب مشابه را نيز دربردارد . تاسيس جامعه ملل پس از جنگ جهانى اول - كه در آن 26 كشور عضويت داشتند - ويا تاسيس يك جامعه جهانى به نام سازمان ملل متحد , و اتحاديه هاى بين المللى وابسته به آن , پرتوى از فكر تاسيس حكومت واحد جهانى است كه هنوز به صورت يك فكر و انديشه در ميان متفكران مطرح مى باشد . گـروهـى از متفكران پيش بينى مى كنند كه ممكن است سازمان ملل متحد كه به صورت يك پـارلمان جهانى است , درآينده بصورت مركز يك حكومت واحد جهانى را پى ريزى كرده اند , و در اين مورد , ازيك قوه مقننه , و يك قوه مجريه , و يك قوه قضائيه گزارش مى دهند .
کد سوال : 6347
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : كدام يك از روايات , دلالت بر امامت فرزندان گرامى على (ع ) دارد ؟
پاسخ : وقـتـى آيـه يا ايها الذين آمنوا اطيعوا اللّه و اطيعوا الرسول و اولى الامر منكم ( نساء / 59 ) نازل شد , جـابـر بن عبداللّه انصارى از رسول اللّه (ص ) پرسيداولى الامر كه اطاعتشان مقرون به اطاعت شما شـده چه كسانى هستند ؟ حضرت فرمودند :هم خلفائى يا جابر و ائمه المسلمين من بعدى اولهم عـلـى بـن ابى طالب ثم الحسن ثم ثم الحسين ثم على بن الحسين و محمد بن على المعروف فى التوراه بالباقر ستدركه يا جابر فاذا لقيته فاقراه منى السلام ثم الصادق جعفر بن محمد ثم موسى بن جـعـفـرثـم عـلـى بن موسى ثم محمد بن على ثم على بن محمد ثم الحسن بن على ثم سميى و كـنـيـى حجه اللّه فى ارضه و بقيته فى عباده ابن الحسن بن على ( غايه المرام , ج 10 , ص 267 ) ( ينابيع الموده , ص 494 )
کد سوال : 6349
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : چند نمونه از روايات مربوط به علوم ائمه (ع ) را ذكر كنيد ؟
پاسخ : حضرت صادق (ع ) به سدير فرمودند : به خدا قسم علم همه كتاب نزد ماست و در سينه ماست . حـضرت رضا (ع ) : خدا كسى را براى مردم امام مى كند كه به او سعه صدر عطاكرده و چشمه هاى حكمت را در دلش قرار داده و علم را به وى الهام كند 000 پس اومعصوم است . ( بـحـارالانـوار , ج 26 , ص 58 )حضرت صادق (ع ) : وقتى از امام سوالى مى شود در جواب دادن , گاهى به امام الهام مى شود , گاهى از فرشته مى شنود و گاهى هر دو صورت مى گيرد . حـضرت صادق (ع ) : امامى كه نداند , چه مصيبتى به او مى رسد و كار او به كجامى انجامد , حجت خدا بر بندگانش نخواهد بود ( اصول كافى , ج 1 )حضرت صادق (ع ) : روح , آفريده اى است اعظم از جـبـرئيـل و مـيـكائيل كه بارسول اللّه (ص ) بود و بعد از وى با ائمه (ع ) است و ايشان را تسديد مى كند . ( اصول كافى , ج 1 , ص 258 )
کد سوال : 6350
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : اگـر رهـبـر و امـام بـايـد از جنس مردم باشد و در ميان مردم باشد خوب است خود مردم آنكه را شايسته مى بينند تعيين كنند چرا از سوى خدا تعيين مى شود ؟
پاسخ : اولا : امامت يك نوع عهد و پيمان الهى است و بديهى است چنين كسى را بايد خداتعيين كند كه او طـرف پيمان است ثانيا : افرادى كه رنگ ستم به خود گرفته اند و درزندگى آنها نقطه تاريكى از ظـلـم و حتى يك لحظه بت پرستى وجود داشته باشد ,قابليت امامت را ندارند و به اصطلاح امام بايد در تمام عمر خود معصوم باشد .
کد سوال : 6351
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : ضرورت وجود امام را بيان كنيد ؟
پاسخ : هـنگامى دين اسلام مى تواند بعنوان يك دين كامل و پاسخگوى نيازهاى همه انسانها تاپايان جهان باشد كه در متن دين راهى براى تامين مصالح ضرورى جامعه پيش بينى شده باشد , مصالحى كه با رحـلـت پيامبر (ص ) در معرض تهديد و تفويت قرار مى گرفت و اين راه چيزى جز نصب جانشين شايسته نخواهد بود . جـانـشينى كه داراى علم خدادادى باشدتا بتواند حقايق دين را با همه ابعاد و دقايقش بيان كند و داراى مـلـكه عصمت باشدتا تحت تاثير انگيزه هاى نفسانى و شيطانى واقع نشود و مرتكب تحريف عمدى در دين نگردد و نيز بتواند مربى نمونه اى براى افراد مستعد باشد , چنانچه خودپيامبر (ص ) بودند . و در صورت مساعد بودن شرايط , متصدى حكومت و تدبير امور جامعه شود . خـلاصـه خـتـم نبوت هنگامى موافق با حكمت الهى خواهد بود كه توام با نصب امام معصوم باشد ,امامى كه همه ويژگيهاى پيامبر (ص ) به جز نبوت و رسالت را دارا باشد . از اين بيان نتاجى بدست مى آيد :ضرورت وجود امام , لزوم علم خدادادى و مقام عصمت براى وى و هـم ايـنكه بايد ازطرف خداى متعال نصب شود , زيرا خداست كه مى داند چنين علمى و چنين مـلـكه اى را به چه كسى عطا فرموده و اوست كه اصاله حق ولايت بر بندگانش را دارد و مى تواند چنين حقى را در مرتبه نازلتر به افراد واجد شرايط بدهد .
کد سوال : 6352
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : علم خاص امام از چه راههايى است ؟
پاسخ : علومى غير عادى , كه بصورت الهام و ( تحديث ) و بعضا در قرآن به ( وحى )تعبير شده است كه منظور وحى نبوت نيست و با چنين علمى بوده كه بعضى از ائمه اطهار (ع ) در سنين طفوليت به مقام ارجمند امامت , رسيدند .
کد سوال : 6353
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : كدام آيه دلالت بر علم امامت دارد ؟ وجه دلالتش را بيان كنيد ؟
پاسخ : آيـه شـريـفـه : قـل كـفـى باللّه شهيدا بينى و بينكم و من عنده علم الكتاب ( رعد /43 )كسى كه شـهـادت او قـريـن شهادت خداى متعال قرار داده شده و داشتن علم الكتاب , اورا شايسته چنين شهادتى كرده , داراى مقامى بس ارجمند است . و ايشان كلا داراى علم الكتاب هستند .
کد سوال : 6354
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : اهميت علم الكتاب را توضيح دهيد ؟
پاسخ : كسى كه به اندازه قطره اى از درياى علم الكتاب بهره داشت در يك چشم بر هم زدن تخت بلقيس را بـه كـاخ حـضـرت سـلـيـمـان آورد پـس اگر كسى تمام علم الكتاب نزد او باشد چقدرقدرت عظيمترى خواهد داشت . آيه شريفه : و قال الذى عنده علم من الكتاب انا اتيك به قبل ان يرتد اليك طرفك ( نمل / 40 ) .
کد سوال : 6355
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : چگونه يك دين جهانى و جاودانى به نام اسلام تحقق پذير است ؟
پاسخ : بـا توجه به اينكه امامت , متمم نبوت و تحقق بخش حكمت خاتميت است , مى توان نتيجه گرفت كه اين هدف , بوسيله آخرين امام تحقق خواهد يافت .