عنوان :
بررسي آراي علوم قرآني امام خميني (ره)
نويسنده :
محمد رضا عربزاده
سال :
1380
استاد :
محمد هادي معرفت
دانشگاه :
مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره)
موضوع :
پاياننامهي حاضر از يك مقدمه و نه فصل تشكيل شده است: مقدمه(ضرورت تحقيق، تبيين موضوع، حيات علمي امام خميني(ره)، پيشينهي تحقيق، قلمرو تحقيق، روش تحقيق، تنگناها و مشكلات )؛ فصل يكم،هويت قرآن، حقيقت قران، مقاصد قرآن (هدايت به سبل اسلام،نجات انسان از زندان طبيعت ، تهذيب نفس و انسانسازي، احياي قلوب، معرف خداوند،هدف محوري و نهايي قرآن)،مطالب قرآن (دعوت به تهذيب نفس، احتجاج و استدلال بر معارف حق، بيان قوانين ظاهر شريعت ، احوال معاد و براهين آن، بيان احوال كفار و معاندين ،كيفيت جهاد و پيامبر و اصحاب، قصص انبيا و اوليا)؛فصل دوم،پديهي وحي از نگاه امام خميني(ره) : وحي در لغت و اصطلاح ،وحي در يك نگاه كلي، نظريهي نبوغ شخصي،تلقي عقلاني از وحي، تلقي عرفاني از وحي، كلام امام در بيان عدم امكان درك حقيقت وحي. فرآيند وحي در نگاه امام خميني(ره)؛ فصل سوم، نزول قرآن : معني نزول قرآن، مراحل نزول، نظر امام دربارهي مراحل نزول، انحاي نزول، نظر امام دربارهي مراحل نزول، انحاي نزول،نظرامام دربارهي انحاي نزول،نزول قرآن بر هفت حرف، واسطهي وحي؛ فصل چهارم،اعجاز قرآن:ديدگاه امام دربارهي تحدي قرآن، وجوه اعجاز قرآن، ديدگاه امام دربارهي وجوه اعجاز قرآن، تأكيد اما بر اعجاز عرفاني؛ فصل پنجم، مصونيت قرآن از تحريف : اقسام تحريف در قرائت از نگاه امام،تحريف كلمات و جملات قرآن، نظر امام دربارهي تحريف آيات قرآن، منشأ قول به تحريف، قرائن تاريخي بر عدم صحت روايات تحريف، جواب امام از ادلهي قائلين به تحريف، بياني متفاوت از امام؛ فصل ششم، قرائات: تواتر قرائات، ديدگاه امام دربارهي تواتر قرائات، حجيت قرائات، ديدگاه امام دربارهي حجيت قرائات، بيان امام دربارهي قرائت «مالك يومالدين » و « كفواً احد»؛ فصل هفتم ، آداب تلاوت قرآن: اهميت قرائت قرآن، آداب قرائت قرآن، ترتيل در قرائت، حزن در قرائت، استعاذه،نشاط، طمأنينه، تعظيم، اخلاص، حضور قلب، رفع حجب، تفهيم ،تفكر و تدبر ، تطبيق؛ فصل هشتم،تفسير: معناي لغوي تفسير، معناي اصطلاحي تفسير، تعريف تفسير از نگاه امام،زمينههاي نياز به تفسير، ديدگاه امام دربارهي نياز به تفسير، جواز و امكان تفسير، شروط مفسر، ديدگاه امام دربارهي شيوهي تفسير، تفسير به رأي ،ديدگاه امام دربارهي تفسير به رأي؛ فصل نهم، زبان قرآن : ديدگاهها دربارهي زبان قرآن، ديدگاه امام دربارهي زبان قرآن، زبان قرآن زبان هدايت است،ويژگيهاي زبان هدايت.
عنوان :
امدادهاي غيبي و شرايط بهرهمندي در قران
نويسنده :
خادم حسين فاضلي
سال :
1380
استاد :
حبيب الله طاهري
دانشگاه :
مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره)
موضوع :
تحقيق حاضر داراي هفت فصل است: فصل اول، كليات: تبيين موضوع تحقيق ، اهميت و ضرورت تحقيق ، انگيزه و اهداف تحقيق ،بيان مسئله و سئوالهاي اصلي تحقيق ، منابع تحقيق، مراحل تحقيق، شيوهي تحقيق، پيشينهي پژوهش، مشكلات و محدوديتهاي تحقيق، نگاهي به واژههاي تحقيق (كاربرد واژههاي امداد، غيب و شهود،رحمان و رحيم ، نصر، فتح، سكينه، رعب در لغت و قرآن)؛ فصل دوم، سنت امداد غيبي و ويژگيهاي آن: سنت امداد غيبي (تعريف سنت و امداد غيبي و قانونمند بودن امداد غيبي)،اثبات امداد غيبي از سه منظر (قرآن، عقل، حديث)، چشماندازي به بعضي از ج.امع اسلامي؛ فصل سوم، انواع امدادهاي غيبي: امدادهاي اجتماعي (امدادهاي اجتماعي فراگير مانند امداد در اصل هستي، امداد در امور مادي و دنيائي و امداد با ارسال انبيا، امداداهاي اجتماعي غيرفراگير مانند نزول بركت به مؤمنان ، فرشتگان و امداد مؤمنان،امداد با عوامل طبيعي و امداد در برقراري حكومت مستضعفين)، امدادهاي فردي(الهام و اشراق، توفيق الهي، خوابهاي راستين)؛ فصل چهارم، شرايط و موانع امدادهاي غيبي: شرايط امدادهاي غيبي مانند ياري دين و امداد، توكل و امداد غيبي، ايمان و تقوا، دعا، اخلاص ، پايداري)، موانع امداد غيبي (عدم اطاعت از رهبري، غرور و خودنگري و ...)؛ فصل پنجم ، نمونههاي امداد در امتهاي پيشين: امداد نوح(ع)، امداد موسي(ع)،اصحاب كهف و امدادهاي غيبي، طالوت و امداد غيبي، كعبه و امداد غيبي؛ فصل ششم، امداد غيبي در زندگي پيامبر اسلام(ص) : امداد در دوران كودكي ،امداد در شرح صدر، امداد در شهرت نام و آوازه، امداد در جريان هجرت، امداد در جهت ايجاد الفت؛ فصل هفتم، خلاصهگيري و پيشنهاد.
عنوان :
سلوك پيامبر(ص) در شؤون خانوادگي در قرآن و حديث
نويسنده :
افسانه حسنپور بهبهاني
سال :
1380
استاد :
محمد علي مهدوي راد
دانشگاه :
دانشكده اصول دين قم
موضوع :
مطالب اين پژوهش در شش بخش با اين عنوانها آمده است: بخش اول، بحث لغوي درباره سنت و سيره؛ بخش دوم، نظام خانواده در روزگار جاهلي؛ بخش سوم، همسران رسول خدا(ص)؛ بخش چهارم، مسأله افك؛ بخش پنجم، رفتار پيامبر (ص) نسبت به همسران ؛ بخش ششم، رفتار پيامبر (ص) با فرزندان.
عنوان :
تحليل و بررسي وجوه تشابه ادلهروائي مورد استناد شيعه و اهل سنت(جزءششم) قرآن كريم
نويسنده :
آفتاب جمالي سنگري
سال :
1379
استاد :
دكتر سيد محمدمهدي جعفري
دانشگاه :
دانشگاه آزاد اسلامي واحد فساء
موضوع :
حديث دومين سند دين است كه پس از قرآن بيشترين سهم را در شناساندن اسلام و شكلگيري علوم اسلامي دارد. حديث ميراث ماندگار معصويمن است كه به شرح و تفسير قرآن و تببين دين ميپردازد و پيشوايان ما همه را به فراگيري و فهم و مذاكره و نشر آن ترغيب نمودهاند خصوصاً امروز كه دشمنان با ترفندهاي گوناگون به مشتركات اعتقادي ما هجوم آورده و در صدد توسعه اختلافات هستند. به نظر ميرسد كه پرداختن به جنبههاي متعدد حديث و ارائه معيارهاي روشن براي پالايش آن و معرفي و احياي اين ميراث ارزشمند ضروري است و يك از نيازها مهم در حوزه علوم حديث دسترسي به مجموعهاي از مشتركات روائي فقهي اعتقادي اخلاقي ميان فريقين است. التبه در برخي از اين زمينهها خصوصاً در زمينه احاديث مشترك فقهي كارهاي مفيدي صورت گرفته اما هنوز يك تحقيق اصولي و همه جانبه بويژه در رابطه با آيات قرآن انجام نشده بنابراين هوشياري مصلحان و علماء و دانشجويان متعهد را ميطلبد تا به تحقيق پيرامون آنچه كه مورد عنايت شارع مقدس اسلام است همت گمارند و در جهت نيل به اهداف فوق گامهاي اساسي بردارند. در همين راستا پژوهش فوق به بررسي مجموعهاي مشتركات روائي شيعه و اهل سنت در (جزء ششم) قرآن پرداخته و ضمن استخراج روايت مشترك به تحليل و بررسي احاديث اشتراكي ذيل آيات مربوطه به مكارم اخلاق، وفاي به عهد، رفت تهمت نسبت به حضرت مريم(ع) مسأله تثليث و داستان به صليب كشيدن و عروج حضرت عيسي(ع)، حكم ارث خواهر و برادر و حليت جنين حيوانات حلال گوشتي كه ذبح ميشوند و حرمت اكل ميته و خون و گوشت خوك و ساير محرمات،مشخط كردن روز اكمال دين، چگونگي حليت طعام اهل كتاب و صيد حلال، چگونگي ازدواج با زنان اهل كتاب، تخيير پيامبر (ص) در قضاوت بين يهود و نصاري جريان فترت و داستان هابيل و قابيل و حكم محارب و مفسد فيالارض، مجازات زن و مرد دزد، فرق دين و شريعت، جرياندوستي با اهل كتاب، اثبات ولايت علي(ع) مسأله مسخ شدن انسان،تهديد پيامبر(ص) در رابطه با آيه تبليغ و موارد ديگر پرداخته شده است و به منظور اطمينان از وثاقت ناقلين حديث و صحت سند شرح روات و مشايخ حديث در بخش آخر آورده شده است. البته قابل ذكر است كه مطالب ارزشمندي در اين پژوهش بدست آمد كه به طور اجمال در نتيجه بيان شده است اما مهمتري مطلبي كه به نظرم رسيد در اينجا مطرح كنم اين است كه اگر شيعه و اهل سنت اسناد احاديث صحيح را پيگيري كنند همه به پيغمبر ميرسد و نوع محققان شيعه و سني اگر مرسل حديث ثقه باشد به آن عمل ميكنند. اميد است اين قليل كارها شروعي جدي براي اهداف فوق محسوب شود و مورد رضايت حق تعالي قرار گيرد.
عنوان :
امانت الهي از ديدگاه قرآن و روايات
نويسنده :
غلامحسين چوبيني
سال :
1379
استاد :
دكتر ولي الله نقيپورفر
دانشگاه :
دانشگاه آزاد اسلامي واحد فساء
موضوع :
در اين تحقيق موضوع «امانت الهي» از ديدگاه قرآن و روايات مورد بحث و بررسي قرار گرفته است. بديهي است بررسي و شناخت اين امر كه «امانت الهي» چيست؟ و چرا خداوند اين امانت را به انسان واگذار كرده و وظيفه او نسبته به آن چيست؟ براي كليه مسلمانان جهان حائز اهميت فراوان است، چراكه بدون شناخت علمي «امانت الهي» و اينكه رسالت انسان نسبت به آن چيست؟ نميتوان به اهداف عاليه اسلام دست يافت و يك جامعه سالم اسلامي را به وجود آورد. لذا در يك جمعبندي ميتوان چنين نتيجه گرفت كه كليه نعمتهاي الهي اعم از مادي و معنوي امانت الهي هستند كه ميبايست در حفظ و حراست از آنها كوشيد،ولي همه اين امانتها در مقوله امانت مطلق قرار ميگيرد. اما درباره امانت خاص الهي يعني آن امانتي كه آسمانها و زمين و كوهها از پذيرش آن سرباز زدند و فقط انسان آنرا پذيرفت و حمل كرد،نظرات گوناگوني بيان شده است. در تفاسير مختلف از مواردي چون، قرآن كريم،تكاليف و فرايض و حدود الهي، طاعات و عبادات، ولايت الهيه،خلافت انساني، روح انسان به عنوان امانت خاص الهي ياد شده است. و عموم صاحبدلان و عرفا نيز امانت الهي را به عشق تعبير كردهاند. بهرحال با بررسي تفاسير و كتب روائي مختلف چنين بنظر ميرسيد كه مقصود از امانت الهي،«روح بزرگ انساني» باشد،روحي كه با رقهاي از صفات الهي در آن دميده شده است،زيرا چيزي كه به طور مطلق شايسته امانت خدا باشد، همان روح بشري است. و اين تعبير خاص فقط درباره آدم است. واين روح انساني است كه در سير خود بايد به سوي خداوند صعود كند. بنابراين ميتوان چنين گرفت كه انسان با پذيرش اين امانت در قبال آن مسئول است، چرا كه خداوند او را جانشين خود در روي زمين قرار داده است. از اينرو انسان در برابر جامعه بشري مسئوليت پيدا ميكند، و دفاع از حقوق انساني و گسترش قسط و عدل از جمله مسئوليتهاي اجتماعي انسان است. و انسان براي ايفاي تعهدات خود در برابر خداوند ميبايست سيره و سنت پيامبر مكرم اسلام(ص) و ائمه اطهار و اهل بيت عصمت و طهارت(ع) را الگو و سرمشق زندگي خود قرار دهد.
عنوان :
زمان و مكان در عالم پس از مرگ از ديدگاه قرآن و روايات
نويسنده :
سلطان زارعي
سال :
1379
استاد :
دكتر عباس همامي
دانشگاه :
دانشگاه آزاد اسلامي واحد فسا
موضوع :
معاد از ديرباز به عنوان يكي از مهمترين اصول اعتقادي در نزد همه اقوام و ملل مطرح بوده است و نظر به همين اهميت مكتب حياتبخش اسلام و كتاب وحي، قرآن قريب به از آيات خود را به آن اختصاص دادهاند يكي از سؤالات و گروههاي ذهني پيرامون اين اصل مسئله وجود يا عدم وجود و كيفيت و چگونگي «زمان و مكان» در جهان پس از مرگ ميباشد كه ما به ياري خداوند در اين رساله سعي داريم به طرح و بررسي همين مطلب (زمان و مكان آخرت) بپردازيم. براي رسيدن به اين مطلب ابتدا به بررسي مفهوم زمان و مكان پرداخته و به اين نتيجه ميرسيم كه طبق نظر گروهي از فلاسفه زمان و مكان در دنيا كه داراي وجود و حقيقت متحقق در عالم خارج است. براي طرح مسئله زمان و مكان در دنيا كه داراي وجود و حقيقت متحقق در عالم خارج است. براي طرح مسئله زمان و مكان در آخرت، نياز به اثبات مقدماتي ديگر از جمله ”معاد جسماني“ است كه به فضل خداوند نتايجي بدينقرار پيرامون اين موضوع و موضوع اصلي رساله حاصل گرديد: طي مقدمات يازدهگانهاي (به شيوه فلاسفه) معاد جسماني ثابت شده و بيان گرديد كه در معاد، ارواح به بدنهاي هم سنخ و همگون با نشئه آخرت ميپيوندند كه اين بدن مسلماً از جنس بدنها دنيوي عنصريه نيست. با بررسي تفاوتهاي دنيا و آخرت و مقايسه نظام دنيا و نظام آخرت خصوصيات عالم آخرت تا حدي روشن و مشخص ميگردد از جمله اينكه آخرت دار قرار و سراي ابدي انسان است حيات حقيقي و واقعي منسوب به عالم آخرت است و اينكه بهشت و دوزخ امري است ضروري كه در نتيجه اعمال انسان نصيب وي ميگردد. از سوي ديگر بين زمين عالم دنيا و بهشت عالم آخرت، حيات دنيوي و دوزخ عالم آخرت ارتباط عميقي برقرار است زيرا كه عالم آخرت محيط بر دنيا و به منزله باطن آن ميباشد. با بررسي تعدادي از آيات شريفه قرآن از جمله آيه شريقه « وان من شيء الا عندنا خزائنه و ما ننزله الا بقدر معلوم». مشخص ميگردد كه همه اشياء و موجودات، نازله از حقيقت و اصلي برترند كه همان عالم صفات و اسماء خداوندي است پس هر موجودي در دنيا حقيقتي برتر در عالم اسماء و صفات الهيه دارد كه به منزله خزائن الهي است و از آنجا كه زمان و مكان نيز حقايقي موجود در عالم دنيا ميباشند پس قطعاً حقايقي برتر در عوالم ديگر وجود (برزخ و قيامت) دارند كه البته از سنخ زمان و مكان اين دنيا نيست بلكه ماهيتي همگون و هم سنخ همان عوالم را داراست. استناد به تعدادي زيادي از آيات قرآن و روايات معصومين عليهم السلام ما را در تأييد مطالب فوق ياري و مساعدت مينمايد.
عنوان :
اعتقادات و صفات يهود در قرآن و تورات
نويسنده :
راضيه سلمانپور
سال :
1379
استاد :
دانشگاه :
دانشگاه آزاد اسلامي واحد فسا
موضوع :
توسعه و تعمق معارف قرآني خود،افزون قطرهيي بر قوت علمي لازم ميباشد . براي ورود بايسته و شايسته به مباحث جديد و جهاني در آستانه هزاره سوم كه مبناي تمدن جديد بشري خواهد بود،مانند صلح جهاني با تكيه بر اديان، گفتگوي بين اديان و تمدنها توجه به هشداريهاي قرآني در مورد يهود و نقش تأثيرگذار آنان در مناسبات جديد فرهنگي و سياسي، انگيزههاي بود كه نگارنده را واداشت تا در مورد « اعتقادات و صفات يهود در قرآن و تورات» به تحقيق بپردازم .توصيف اعتقادات و صفات يهود، تعليل پيدايش و آنها در بستره تاريخي و تبيين پيامدهاي آن اعتقادات و صفات، سه هدف عمدهاي بود كه طي مراحل مختلف تحقيق دنبال گرديد كه اساس آن ، بر اين فرضيه استوار بود كه قوم يهود در ناحيه اعتقادات و نگرش خود به عالم و آدم در سير تاريخي خود، دچار انحرافات و خرافات زيادي شدهاند. و در ناحيه صفات جمعي و قومي نيز گرفتار اعوجاجهاي فراوان دنياگرايانه و خودمدارانه شدند كه آثار شومي براي بشريت به دنبال داشت . فرضيه اساسي تحقيق با اعتماد به قرآن به عنوان سند قطعي آشماني و فهم آن با روش تفسير قرآن به قرآن و با تأكيد بر گزارشهاي تورات، بر اساس تناقض بين قرآن و روايات با تورات و تناقض بين اقوال و افعال خدا و انبياء در تورات، با استفاده از ساير منابع با روش كتابخانهاي وبه شكل تحليل محتوي مورد نقد و بررسي قرار گرفت و اين نتيجه حاصل شد كه قوم يهود هرگز راه كتب آسماني را ارج ننهاده ، نه تنها به دنبال طي نمودن آن صراط برنيامدند،بلكه بر ضد آن سير كردند. خصوصاً توصيه اساسي قرآن به تمام اديان الهي مبني بر اعتصام به حبلالله و اتحاد حول محور مشترك ايمان به خدا،آخرت و انجام عمل صالح را زير پا نهاده، راه تفرد و تفرقه را در پيش گرفتند. آنها خود را ،قوم خاص خداوند و برترين نژادها از ميان ملل تلقي كردند. خدا،پيامبران، جهان آخرت و بهشت را به نفع خود مصادره كرده، آن رامنحصر به خود پنداشتند. لذا قوم و باورها و آئين خود را در حصار بستهاي قرار دادند،تا از ورود اغيار در بين قوم و آئين خود جلوگيري كنند. و بااين پندارها، اساس زندگي خود را بر نژادپرستي ، دنياطلبي، مادهپرستي و رؤياي سلطه جهاني قرار دادند. و در اين راستا از كشتن انبياء و آمرين به معروف و انتساب اوصاف ناروا و خدا و پيامبران هيچ ابايي نداشتند. آنها مقام الوهيت خداوند را در حد يك موجود مادي تنزل داده،احكام ماده را در مورد او جاري ساختند و برايش اعضا قائل شدند و در قرون وسطي « مشه بن ميمون» مجازي بودن اعضاء را سر داده،روش تورات را كنايي بيان ميكند. آنها بر خلاف قوانين تورات در منع و محكوميت شراب، زنا، بتپرستي و ... نوح را شرابخور، ابراهيم را بيغيرت ،اسماعيل را وحشي،لوط و داود را زناكار، سليمان را بتپرست و .. تلقي كردند و منكر نبوت حضرت عيسي(ع) و حضرت محمد (ص) شدند. و وعده بشارت او را در تورات كتمان كردند. آنها، همه اين كارها را به دليل خودبرتربيني، حسادت و عدم اعتقاد به معاد انجام دادند. چنانكه در اسفار پنجگانه حتي كلمهاي از معاد، بهشت و جهنم و ... به چشم نميخورد . اگر اثري از اين مباحث در اسفار ديگر به طور بسيار محدود و پراكنده وجود دارد،به خاطر نفوذ فرهنگ دين زردشت ميباشد كه اين عدم يكدستي در تورات كاملاً مشهوداست . يهوديان معتقدند كه روز داوري و رستاخيز مردگان در اورشليم در زمان ظهور مسيح موعود موهوم تحقق مييابد . بهرحال اين تناقضها در تورات و تناقض آن با قرآن ،بيانگر تحريف همه جانبه تورات ميباشد كه مؤلفان آن براي اثبات هويت قومي و ارضاء روحيه خود برتربيني و يا تبرئه كردن خود از گناهان،بدون توجه به تاريخ و تناقضهاي موجود،به نوشتن چنين مطالبي اقدام كرده، آن را به صورت يك كتاب تاريخي يا داستان تخيلي و مملو از خرافات بيرون آورند.
عنوان :
وحي از ديدگاه علامه طباطبايي
نويسنده :
ميرزا عليزاده
سال :
1379
استاد :
محمد هادي معرفت
دانشگاه :
دانشگاه علوم اسلامي رضوي
موضوع :
اين پژوهش در پنج فصل تنظيم و تدوين شده است: فصل اول، چيستي وحي : وحي در لغت،وحي در اصطلاح دانشمندان و علامه، وحي در قرآن؛ فصل دوم،ويژگيهاي شخصيتي پيامبر (ص) در برخورداري از وحي: شخصيت از نگاه روانشناسان ،منابع ديگر براي شناسايي شخصيت پيامبر (ص)، نگاهي به انبياي گذشته، جايگاه پيامبران از نگاه ابنسينا؛ فصل سوم، چگونگي نزول قرآن: قرآن ،سخن پيامبر (ص)، سخن گواهان؛ فصل چهارم، چند گونگي نزول وحي: ديدگاههاي مختلف در باب نزول قرآن، شيوهي ما در نقد و نظر، آشنايي با چند اصطلاح، ديدگاههاي مطرح در بوتهي نقد؛ فصل پنجم ، خاتميت وحي: خاتميت در لغت ،خاتميت در اصطلاح ،فرق نبي و رسول از نگاه سيد مرتضي، نقد تعريف مشهور دربارهي رسول و نبي، پيوند خاتميت و بعثتهاي پياپي، رازها و رمزهاي بعثتهاي پياپي، دلايل ختم وحي.
عنوان :
نقد و بررسي موارد تحدي به قرآن
نويسنده :
سعيد شمس
سال :
1379
استاد :
مهدي پيشوايي
دانشگاه :
مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره)
موضوع :
پاياننامهي حاضر مشتمل بر هشت فصل با اين عنوانهاست: فصل اول، كليات: تعريف مسئله، پيشينهي تحقيق، ضرورت و اهميت پرداختن به موضوع، اهداف تحقيق، روش و قلمرو تحقيق،مراحل تحقيق ...؛ فصل دوم، ضرورت ارائهي معجزه همراه ادعاي نبوت: مفهوم اعجاز،ضرورت اعجاز،وجه دلالت معجزه بر صدق ادعاي نبوت؛ فصل سوم، حكمت الهي در معجزات پيامبران: راز تنوع معجزات پيامبران،روايت ابن سكيت دربارهي تنوع معجزات،قرآن معجزهي جاويد براي بشر؛ فصل چهارم، وجوه اعجاز قرآن: سه ديدگاه در زمينهي اعجاز قرآن، وجوه اعجاز ، هماهنگي و عدم اختلاف در مضامين و معاني، پيشگوييهاي قرآن از حوادث آينده، غيبگوييهاي قرآن، قرآن و علوم روز، جامعيت قرآن نسبت به علوم و معارف،اعجاز عددي قرآن،آهنگپذيري قرآن، اعجاز قرآن از نظر فصاحت و بلاغت؛فصل پنجم ،تحدي و معارضه با قرآن: مفهوم تحدي،تحدي اعراب با يكديگر پيش از قرآن،تحدي در قرآن ؛فصل ششم،آيات تحدي: دستهبندي آيات تحدي (تحدي آيات در غير فصاحت و بلاغت،آيات تحدي به فصاحت و بلاغت)، بررسي آيات تحدي (نقد و بررسي ديدگاههاي علامهطباطبايي (ره) در تفسير الميزان و ديدگاه آيتالله فاضل لنكراني و محمد رشيد رضا در تفسير المنار و آيت الله مصباح يزدي در قرآن شناسي) ، برداشتها و نكات تفسيري آيات تحدي (عمومي بودن آيات تحدي ،بررسي مرجع ضمير در «مثله»، اختلاف نظر درباره ي مقصود از « مثل ») ،چرا بشر از آوردن مانند قرآن ناتوان است؟ (ويژگيهاي انسان،برخي از ويژگيهاي قرآن)، چه مقدار از قرآن معجزه است ؟، تفاوت مراتب فصاحت در قرآن ؛ فصل هفتم،موارد معارضه با قرآن؛ فصل هشتم،نتيجهگيري و پيشنهادها .
عنوان :
سيماي اولوالالباب در قرآن و حديث
نويسنده :
نسرين الياسي فر
سال :
1379
استاد :
الياس كلانتري
دانشگاه :
آزاد اسلامي واحد كرج
موضوع :
اين پژوهش شامل شش با اين عنوانهاست: فصل اول، نظريات علماي اسلامي دربارهي معاني اولوالالباب؛ فصل دوم، ويژگيهاي اولوالالباب در سورههاي آل عمران، رعد و زمر و احاديث؛ فصل سوم، امر خداوند به اولوالالباب در زمينه رعايت تقوا؛فصل چهارم، اولوالالباب و تذكر؛ فصل پنجم، اولوالالباب و عبرتپذيري؛ فصل ششم، دعاهاي اولوالالباب (جايگاه اولوالالباب در دعاها).