عنوان :
وجوه اعجاز قرآن كريم، نقد و بررسي
نويسنده :
محمد تقي اخويان تهراني
سال :
1377
استاد :
سيد محمد باقر حجتي
دانشگاه :
آزاد اسلامي واحد تهران مركزي
موضوع :
موضوعات اين پاياننامه به اين شرح است: فصل اول، حقايق اعجاز: معجزه و كيفيت آن، زمينه اعجاز براي پيامبران، اعجاز قرآني و حقايق ثابت آن؛ فصل دوم، وجوه اعجاز: هدايت و ارشاد،عوحيد و خداشناسي، معاد و قيامت، قانونگذاري، تحدي و عدم تحريف قرآن، تأثيرپذيري نفوس از آيات قرآن،اعجاز علمي، اخبار از غيب، فصاحت و بلاغت، تناسب آيات و سور، موسيقي قرآن، قصص حكمتآميز، سهولت حفظ، رسمالخط پايدار، تكرار آيات.
عنوان :
نقد و بررسي ملاكهاي گزينش قرائات قرآن (اختيار القراءة)
نويسنده :
عليرضا مؤذن
سال :
1377
استاد :
محمد باقر حجتي
دانشگاه :
آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات
موضوع :
در سدههاي اوليه تاريخ اسلام، قرائات مختلفي در مورد قرآن كريم از سوي قاريان بوجود آمده است. در اين پاياننامه منشأ اين قرائات شناسايي شده و بر اساس آن قرائات درست از نادرست تميز داده شده است. عرضه قرائات مزبور از سوي قاريان بر اساس معيارهايي استوار بوده كه از آن به مقياسهاي قرائي نامبردار گرديده است. در اين پژوهش پس از تعريف اصطلاحي قرائت، علم قرائت، اختيار القراء و مقياس قرائي هفت مقياس مختلف بيان شده از سوي بزرگان اين علم،نقل شده است كه مهمترين آنها مقياس ابن الجزري است كه سه ركن دارد. اين سه ركن عبارتند از : صحت سند قرائت، تطابق قرائت با مصاحف عثماني و تطابق قرائت با قواعد زبان عربي. آنگاه پس از بررسي علل ايجاد قرائات و اركان ثلاثة ياد شده و ميزان كارايي هر ركن و همچنين واقعيات تاريخي، تنها تواتر نقل از پيامبر (ص) ملاك گزينش قرائت صحيح به شمار آمده است. ميليونها مسلمان حافظ صحت نقل و تواتر آنند. در ميان قرائات موجود به صحت تطابق روايت حفص از قرائت عاصم با قرائت متواتر مهر تأكيد زده شده است؛ هر چند قرائات موجود در زمان ائمه چون قرائات سبعه نيز از سوي آن بزرگواران جواز قرائت را دريافت كردهاند.
عنوان :
نقد و بررسي سندي و دلالي موافقات عمر
نويسنده :
مهين كارور
سال :
1377
استاد :
محمد باقر حجتي
دانشگاه :
آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات
موضوع :
در اين پژوهش رواياتي بررسي شده است كه دلالت دارد، خداوند آياتي از قرآن را در موافقت با ديدگاه عمر نازل كرده يا برخي از امور را موافق خواست او انجام داده است. اين روايات به بيست مورد ميرسد. اين تحقيق مشتمل بر پنج فصل با اين عنوانهاست : موافقات عمر از نگاه علماي اهل سنت؛ آيات سه گانه عمر؛ موافقات عمر از زبان خودش؛ موافقات عمر از زبان ديگر راويان؛ موافقات غير قرآني عمر.
عنوان :
نقد و بررسي ديدگاههاي تفسيري و علوم قرآني صاحب تفسير نفحات الرحمان
نويسنده :
سيد محمود دشتي رحمتآبادي
سال :
1377
استاد :
محمد تقي دياري
دانشگاه :
دانشگاه قم
موضوع :
تفسير نفحات الرحمان متعلق به يكي از علماي شيعه به نام شيخ محمد نهاوندي (1291 ـ 1370 ق) است . مطالب اين پاياننامه در پنج فصل آمده است: فصل اول به شرح حال مؤلف و معرفي تفسير او اختصاص دارد؛ در فصل دوم منابع تفسير به طور عام و منابع نفحات الرحمان به طور خاص معرفي شده است؛ در فصل سوم مقدمه تفسر نفحات الرحمان كه مشتمل بر مباحث علوم قرآني است، گزارش گرديده است؛ فصل چهارم درباره مباني تفسيري صاحب نفحات الرحمان است و در فصل پنجم شيوه تفسيري او معرفي شده است.
عنوان :
نقد و بررسي تفسير قرآن به قرآن و سير تاريخي آن
نويسنده :
حميد رضا حاجي بابايي
سال :
1377
استاد :
ابوالقاسم خزعلي
دانشگاه :
آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات
موضوع :
چكيده سخن در اين رساله به اين شرح است: آياتي كه قرآن را هادي، مبين، نور و فرقان معرفي مينمايد و نيز آياتي كه قرآن را كتاب تعقل و تدبر ميداند و نيز آياتي كه قرآن بوسيله آنها تحدي ميكند و همينطور آياتي كه قرآن را قابل فهم براي مردم ميشمارد، همگي حاكي از مستغني بودن قرآن از غير است و انسانها با تفكرات گوناگون ميتوانند مفاهيم و حقايق قرآن را به قدر عقلشان درك كنند. روش اصيل در تفسير قرآن همان تفسير قرآن به قرآن است و چون قرآن مردم را به خاندان عصمت (ع) ارجاع ميدهد ، رجوع به معصومين (ع) متمم تفسير قرآن به قرآن است. به علاوه قرآن انسانها را به تعقل وتدبر دعوت نموده است؛ بنابراين در اين روش تفسيري از قرآن و سنت و عقل استفاده ميشود. روش تفسير قرآن به قرآن در طول تاريخ اسلام از زمان پيامبر اسلام تا عصر حاضر به اشكال مختلف وجود داشته است و صحابه و تابعين و علما و مفسيرين از آن بهرهمند گرديدهاند. علامه طباطبايي(ره) در تفسير خود به بهترين وجه از عهده اين مهم برآمده است.
عنوان :
نفس از ديدگاه قرآن و حديث
نويسنده :
مينو مقرب
سال :
1377
استاد :
منصور پهلوان
دانشگاه :
آزاد اسلامي تهران مركزي
موضوع :
در اين پاياننامه نفس در چهار فصل بررسي شده و مطالب آن به اين شرح آمده است: فصل اول، معاني لغوي و اصطلاحي نفس؛ فصل دوم، نفس در قرآن كريم؛ فصل سوم، نفس در روايات معصومين (ع)؛ فصل چهارم، نفس از ديدگاه فلاسفه و عرفا. برخي از مهمترين موضوعات اين پاياننامه عبارتند از : انواع نفس، اصلاح نفس، عوامل سقوط نفس، موانع رشد نفس، جهاد با نفس، توبه، تجرد نفس.
عنوان :
نفاق در قرآن
نويسنده :
حسين بزرگ زاده
سال :
1377
استاد :
سيد محمد باقر حجتي
دانشگاه :
دانشگاه تهران
موضوع :
در اين تحقيق موضوع نفاق در قرآن طي پنج فصل با اين مباحث بررسي و تدوين شده است: فصل اول، زمينههاي فردي، زمينههاي اجتماعي؛ فصل دوم،ويژگيها و صفات منافقين؛ فصل سوم، راههاي شناخت منافقين؛ فصل چهارم، مواضع و شيوههاي برخورد و عملكرد منافقين، منافقين و غزوات رسولالله (ص)؛ فصل پنجم، نحوه برخورد با نفاق و چهرههاي آن.
عنوان :
مقايسه گرايشهاي انسان به خدا در قرآن و عهدين
نويسنده :
رحمتاله عباسي قوطور
سال :
1377
استاد :
نهله غروري نائيني
دانشگاه :
دانشگاه تربيت مدرس
موضوع :
در تحقيق حاضر گرايشهاي فطري انسان به خدا ميان آيات قرآن كريم و مندرجات تورات و انجيل مقايسه شده و مطالب آن در چهار فصل با اين مباحث تنظيم و تدوين گرديده است: فصل اول ، فطرت انسان از ديدگاه قران كريم؛ فصل دوم، گرايشهاي فطري؛ فصل سوم، خداگرايي يهود؛ فصل چهارم، باورهاي مسيحيت.
عنوان :
مفهوم نجات در عهد جديد و قرآن
نويسنده :
زهرا فلاح
سال :
1377
استاد :
علي مهديزاده
دانشگاه :
آزاد اسلامي واحد تهران مركزي
موضوع :
اين تحقيق در دو بخش با اين عنوانها به نگارش درآمده است: بخش اول، نجات در عهد جديد: ماهيت نجات،پيشينه تاريخي نجات در فرهنگ يهوديت و عهد جديد،آيات نجات در اناجيل اربعه، تحليل آيات نجات در اناجيل اربعه، مفهوم نجات در اعمال و رسائل رسولان و مكاشفه يوحنا؛ بخش دوم،نجات در قرآن:ماهيت نجات،آيات نجات در قرآن، عوامل و موانع رستگاري.
عنوان :
مفهوم محبت در عهد جديد و قرآن
نويسنده :
زاهرا محمديپور ساوجي
سال :
1377
استاد :
علي مهديزاده
دانشگاه :
آزاد اسلامي واحد تهران مركزي
موضوع :
تحقيق حاضر موضوع محبت را به صورت مقايسهاي در قرآن و انجيل بررسي كرده و مباحث آن در دو بخش به اين ترتيب سامان و نگارش يافته است: بخش اول،مفهوم محبت در عهد جديد: ماهيت محبت،آياتمحبت در اناجيل اربعه، تحليل آيات محبت در اناجيل اربعه، مفهوم محبت در رسائل رسولان؛ بخش دوم، مفهوم محبت در قرآن: ماهيت محبت، محبت و عشق از نظر عرفا، محبت در قرآن.