عنوان :
پژوهشي پيرامون بيتالمال در متون اسلامي
نويسنده :
صادق برهاني
سال :
1377
استاد :
دكتر محمدكاظم شاكر
دانشگاه :
دانشگاه قم
موضوع :
موضوع اين پاياننامه «پژوهشي پيرامون بيتالمال در متون اسلامي» است كه اين پاياننامه در پنج فصل گنجانده شده است،فصل اول پيرامون تعريف لغوي و اصطلاحي بيتالمال و تاريخچه بيتالمال است، فصل دوم درباره منابع و درآمد بيتالمال «خمس،زكات، خراج،جزيه، فيء ، انفال» ومصارف آنهاست، فصل سوم به عملكرد حضرت رسولاكرم(ص) در خصوص اموال عمومي پرداخته شده است و در اين فصل احاديثي آورده شده است كه بيانگر اهميت اموال عمومي است فصل چهارم در زمينه عملكرد خلفا سهگانه در مورد اموال عمومي است و در آن به بررسي نظام طبقاتي عمر و بذل و بخششهاي عثمان پرداخته شده است. در فصل پنجم عملكرد حضرت علي(ع) در خصوص اموال عمومي و سختگيريها و تلاشها ايشان دربازگرداندن مردم به سيره حضرت رسول اكرم(ص) بررسي شده است.
عنوان :
تضمينهايقرآن در شعر فارسي از قرن ششم تا نهم
نويسنده :
علي عبدي
سال :
1377
استاد :
محمد رضا سنگري
دانشگاه :
دانشگاه آزاد اسلامي دزفول
موضوع :
پايان نامه مشتمل بر سه بخش است . هر بخش چند فصل دارد و مجموعاً 260 صفحه است . بخش اول مباحث مقدماتي را دربر دارد كه عبارتنداز 1ـ بيان اهميت قرآن در ابعاد مختلف .2ـ طرح تحقيق . 3ـ تأويل در لغت و اصطلاح . 4ـ مسئله تأويل و حقيقت ،مجاز 5ـ تفاوت ميان تأويل و تفسير و بعض واژههاي مشابه . 6ـ تأويل در استعمال قرآن. لازم بذكر است كه تأويل 17 بار در قرآن تكرار شده و در سه موضوع مشخص، تأويل قرآن، تأويل عمل،تأويل رؤيا، بكار رفته است . بخش دوم: محور اصلي رساله را تشكيل ميدهد. در رابطه با « تأويل قرآن» كه در هفت فصل بحث شده كه در سه محور پژوهش انجام گرفته،1ـ منظور از «تأويل قرآن» كه در بعض آيات تصريح شده چيست؟ 2ـ آيا در قرآن تأويل مصطلح، برگرداندن كلام به معني خلاف ظاهرش، جايز است؟ 3ـ كسي جز خدا به تأويل قرآن علم دارد؟ مسائل مورد بحث در بخش سوم رساله.1ـ تأويل و تفويض در اسماء و صفات خدا، در چهارچوب معارف قرآن و سنت و با تزكيه نفس ميتوان از ميان تأويل و تفويض راه شناخت اسماءو صفات خدا را پيدا كرد. 2 و 3 ـ تأويل عمل انسان و تأويل رؤيا: انسان هر چه در اين دنيا انجام دهد آنرا در قيامت خواهد ديد مانند روياهاي صادقه،و همانطور كه تأويل رؤيا را بايد از افراد قابل اعتماد پرسيد تأويل اعمال انسان را انبياء و اوليا ميدانند. 4ـ تأويل عهدين بمعني تفسير رمزگونه و بررسي بعضي از ديدگاهها در قرون وسطي و قرون متأخر در مورد كتاب مقدس انجام گرفته .
عنوان :
وحي از ديدگاه قرآن و حديث
نويسنده :
محمد علي تيمارچي
سال :
1377
استاد :
محمدعلي لساني فشاركي
دانشگاه :
آزاد اسلامي واحد كرج
موضوع :
در اين پاياننامه وحي از ديدگاه قرآن در سه بخش با اين مباحث مورد بررسي قرار گرفته است: بخش اول،كليات؛ بخش دوم، وحي،طبيعت و انسان؛ بخش سوم، وحي و قرآن: انواع وحي، كيفيت وحي، ايمان به پيامبر (ص) پيش از بعثت، چگونگي كلام و قول خداوند،پذيرش پيامبر اكرم(ص) از وحي، وحي مشافهه، شتابزندگي پيامبر اكرم(ص) به هنگام تلقي وحي، نزول دفعي و نزول تدريجي قرآن، عدم دخالت پيامبر(ص) در وحي قرآن،عصمت پيامبر اكرم(ص) ، اعتماد و اطمينان پيامبر اكرم(ص) بر رسالت خود.
عنوان :
سنتهاي جاهلي در قرآن و روش مواجهي قرآن با آنها
نويسنده :
مرضيه قنبري
سال :
1377
استاد :
سيد مرتضي آيت الله زادهي شيرازي
دانشگاه :
آزاد اسلامي تهران واحد شمال
موضوع :
تحقيق حاضر در ده فصل با اين عنوانها به نگارش درآمده است : فصل اول،معناي لغوي و اصطلاحي سنت و جاهليت؛ فصل دوم، زندگي اجتماعي اعراب جاهليت؛ فصل سوم،اديان و مذاهب عصر جاهلي:بتپرستي اعراب، قرآن و بتپرستي، فرشته پرستي ، ملائكه از ديدگاه قرآن ، عبادت جن، پرستش اجرام سماوي؛ فصل چهارم،اصول اعتقادي اسلام از ديدگاه جاهليان: اعتقاد آميخته با شرك به الله، روش برخورد اسلام با شركت و بتپرستي، روش قرآن در رهبري به سوي خالق، احتجاج قرآن بر ضد تثليث ، پاسخ قرآن به منكرين معاد، جواب قرآن به شبهات منكرين معاد؛ فصل پنجم، شعائر ديني در حج (وقوف در مزدلفه به جاي عرف)، لباس احرام (طواف برهنه) ؛ فصل ششم، خرافات و موهومات جاهليان: طيره، كهانت، استقسام به ازلام؛ فصل هفتم، اسلام و تشكلات قبيلهاي : نظام قبايل، مواجههي اسلام با جنگ و خونريزي، شرب خمر، قمار، زنا، حرمت زنا، نكوهش تفاخر به انساب در قرآن؛ فصل هشتم، اسلام و نظام خانواده درعصر جاهليت: محارم از ديدگاه جاهليت و اسلام؛ فصل نهم ،ارزشهاي اجتماعي خانواده در عصر جاهليت؛ فصل دهم،راههاي كسب معيشت در جاهليت و نظر اسلام: ربا، تحريم رباخواري ، حمي از نظر اسلام، تحريم رشوه.
عنوان :
ديدگاههاي علامه طباطبائي (ره) در علم اسباب نزول
نويسنده :
صغري خيرجوي لاتي
سال :
1377
استاد :
محمدعلي لساني فشاركي
دانشگاه :
آزاد اسلامي واحد كرج
موضوع :
در اين تحقيق ديدگاههاي علامه طباطبايي (ره) در علم اسباب نزول در دو فصل به طور تطبيقي مورد بررسي قرار گرفته است : در فصل اول،ميان آراي علامه طباطبايي و نظريات واحدي و سيوطي در زمينه اسباب نزول تمام قرآن كريم مقايسه شده است. در فصل دوم، آراي علامه طباطبايي با نظريات واحدي و سيوطي از آغاز قرآن كريم تا پايان سورهي نسا در خصوص اسباب نزول تطبيق شده و شمار آيات تطبيق شده، بيش از 170 آيه است.
عنوان :
حقوق والدين در قرآن و حديث و متون أدبي
نويسنده :
آناهيتا ذاكري
سال :
1377
استاد :
منصور پهلوان
دانشگاه :
آزاد اسلامي تهران واحد شمال
موضوع :
اين پژوهش داراي سه فصل است . در فصل اول،با استفاده از تفاسير الميزان، كشفالاسرار و عدة الابرار ،روض الجنان و روحالجنان و نمونه به شرح و توضيح چهاردهآيه از آيات قرآني در زمينهي حقوق والدين پرداخته است. در فصل دوم كه مربوط به حقوق والدين در روايات است،شامل اين موضوعات است: حقوق والدين، احسان چيست؟ عقوق چيست؟ در فصل سوم، نظم و نثرهايي از اخلاق ناصري ،قابوسنامه و احياء العلوم و تذكرةالاولياء و اشعاري از شاعران مختلف دربارهي حقوق والدين آورده شده است.
عنوان :
حقوق فرزند از نظر قرآن و سنت
نويسنده :
فريبا لباف
سال :
1377
استاد :
علي قائمي
دانشگاه :
آزاد اسلامي تهران واحد شمال
موضوع :
اين پژوهش در يازده بخش با اين عنوانها به نگارش درآمده است: بخش اول، مفهوم حق: حق در لغت،ريشه و مبناي حق،كودك و حقوق مدني او؛ بخش دوم ،حقوق قبل از ولادت: انگيزه در ازدواج ،انتخاب همسر و تصميم براي داشتن فرزند،مواظبت از جنين؛ بخش سوم، حقوق دوران نوزادي : خواندن اذان و اقامه،نامهگذاري، تراشيدن موي سر، ممنوعيت آزار رساني به نوزاد؛ بخش چهارم، حقوق زيستي: شير مادر و تأثير آن، غذا،پوشاك،بهداشت ، بازي؛ بخش پنجم، حقوق عاطفي:محبت،احترام،تقدير و تحسين؛ بخش ششم، حقوق تربيتي: تربيت ،آموزش ، تربيت متناسب با زمان،ابزارهاي تربيت؛ بخش هفتم ،حقوق اخلاقي : عدالت،عمل به وعده، نصيحت به فرزند، مشورت؛ بخش هشتم، حقوق رواني: نياز به تفكر و تعقل، نياز به كنجكاوي، نياز محيط و مسئوليت والدين،اعتراف به نسب، حضانت؛ بخش دهم،حقوق فطري و معنوي :پرورش فطرت خداپرستي و آموزش دين، آزادي و مراقبت ، رشد و كمال؛ بخش يازدهم،حقوق مالي و اقتصادي : تأمين نيازها، تربيت اقتصادي، آيندهنگري والدين در وصيت.
عنوان :
حق و تكليف در قرآن و سنت
نويسنده :
اشرف السادات موسوي
سال :
1377
استاد :
علي قائمي
دانشگاه :
آزاد اسلامي تهران واحد شمال
موضوع :
تحقيق حاضر شامل دوازده بخش به اين شرح است: بخش اول،مدخل : مفهوم حق، معناي تكليف ،بررسي حق و تكليف ؛ بخش دوم، ضرورت و اهميت:فوايد حق و تكليف؛ بخش سوم، حق و تكليف در اسلام: حق در قرآن و سنت ،تكليف در قرآن و سنت ؛ بخش چهارم،حق خدا نسبت به انسان: حق اطاعت،حق عبادت،حق تسليم؛ بخش پنجم ،حق وتكليف در خانواده :حقوق زوجين، فرزندان ، والدين؛ بخش ششم، حق و تكليف در جامعه:حق و تكليف با مسلمين و اهل كتاب؛ بخش هفتم، حق و تكليف با گروههاي اسلامي: همسايه ،فقرا ، مساكين، ايتام؛ بخش هشتم، حق و تكليف در جنبهي اقتصادي: حقوق كارگر،كارفرما ،حق در خصوص كار؛ بخش نهم،حق و تكليف در مصرف: حق مصرف، حق در زمينهي انفاق،حق در مورد خدمات ؛ بخش دهم،حق در حكومت : حق قانونگزار ، حق رهبر، حق مجريان؛ بخش يازدهم،حقوق مردم در برابر حكومت :دستگاه حكومت ،يكديگر، در جنگ و جهاد ؛ بخش دوازدهم ،جمعبندي ،پيشنهاد.
عنوان :
حق شفعه در كتاب فقه القرآن قطبالدين راوندي
نويسنده :
سودابه حيدري نژاد
سال :
1377
استاد :
رضا سيفي
دانشگاه :
آزاد اسلامي تهران واحد مركزي
موضوع :
در اين پاياننامه ، مبحث حق شفعه در كتاب فقهالقرآن قطبالدين راوندي ترجمه و تحقيق شده و مباحث عمدهي آن به اين شرح است: معناي لغوي و اصطلاحي شفعه، شفعه و تبعات آن،مشاع بودن عين مشاركت، محدود بودن شركا، فوريت حق شفعه، موضوع شفعه از نظر علما.
عنوان :
حسد در قرآن
نويسنده :
مهناز وصله
سال :
1377
استاد :
سيد محمد باقر حجتي
دانشگاه :
آزاد اسلامي تهران واحد شمال
موضوع :
موضوعات مورد بحث در اين پاياننامه به اين شرح است : معناي حسد،فرق آن با غيرت و نصيحت ، فرق حسد با غبطه ، رقابت واجب،حسد مستحب و مباح، غبطه مباح يا مستحب، اسباب غبطه، مراتب غبطه، مراتب حسد، حديثي از امام جعفر صادق(ع) در مورد ريشهي حسد، مفاسد و آثار سوء حسد (زوال ايمان، زوال حسنات قلبي و بدني، عمل نيك شخص حسود به صورتش ميخورد ، عبادت بيروح) ، حسادت ابليس و بنياميه، حسود مورد خشم خداست، حسد آفت دين است، حسود فشار قبر دارد، حسد انسان را از راه راست منحرف ميكند و به انجام كارهاي بد و گناه ميكشاند، حسود ميخواهد بر قدر غلبه كند، حسود با خودش دشمن است، حسادت در چند مورد جايز است، حسد با عصمت پيغمبران نميسازد، درمان عمومي حسادت، درمان علمي حسادت، خداوند از آدم حسود انتقام ميگيرد، حسود هميشه تنهاست، حسود پيشرفت نميكند، اظهار حسد حرام است، دليل برحرمت حسد ، رقابت غيراز حسادت است.