عنوان :
جريان شناسي اساطير و خرافات در جامعه ديني
نويسنده :
ابراهيم بهرامي آهنگر محله
سال :
1378
استاد :
احمد عابدي
دانشگاه :
دانشكده اصول دين قم
موضوع :
پاياننامه حاضر در شش فصل با اين مباحث تنظيم و نگارش شده است: فصل اول، بررسي لغت خرافه و اسطوره؛ فصل دوم، علل پيدايش اعتقاد به خرافات ، جهل و ناداني، تقليد كوركورانه، ضعف معيشتي و مادي،عدم وجود عدالت اجتماعي كه اين مورد باعث اعتقاد به بخت و شانس و اقبال در جامعه ميشود.تمايل بشر به افسانه و قهرمان سازي و اسطورهسازي؛ فصل سوم، اقاسم خرافات: خرافات در اعمال و عقايد و آداب و رسوم اجتماعي و ...، خرافات فردي و اجتماعي؛ فصل چهارم، نمونههايي از عقايد و عادات خرافي : سحر و جادو و سعد و نحس ايام؛ فصل پنجم ، زمينههاي پيدايش خرافات از جمله واقعه كربلا و مسأله شفاعت ؛فصل ششم، نقش اسلام در مبارزه با خرافات و پرورش افكار بشر: دعوت مردم به تعقل و تفكر و پرهيز از تقليد كوركورانه .
عنوان :
جامعه سالم از ديدگاه قرآن
نويسنده :
رضا حاج خليلي
سال :
1378
استاد :
محمد علي مهدوي راد
دانشگاه :
دانشگاه تهران
موضوع :
اين تحقيق مشتمل بر دو بخش است: در بخش اول، با عنوان كليات اين موضوعات بررسي شده است: تعريف جامعه؛ منشأ پيدايش جامعه؛ مرز جامعه اسلامي اعتقادي است، نه جغرافيايي؛ سلامت جامعه؛ اصالت فرد يا جامعه؛ تأثير متقابل فرد و جامعه؛ قانونمندي جامعه؛ تحول و تطور جامعه. در بخش دوم به اين موضوعات پرداخته شده است: دينمداري؛ شايستهسالاري يا حكومت صالحان؛ آزادي و حريت انساني؛ اصالت معنويت؛ عدالت خواهي؛ عقلگرايي؛ حيات امر به معروف و نهي از منكر؛ تولي و تبري؛ توجه به علم در تامين سلامت جامعه؛ صبر و شكيبايي.
عنوان :
تفسير و تأويل آيات قرآن مجيد در مخزنالاسرار نظامي
نويسنده :
محبوبه مفضل
سال :
1378
استاد :
غلامرضا افراسيابي
دانشگاه :
آزاد اسلامي واحد فسا
موضوع :
در پژوهش حاضر ابياتي از مخزن الاسرار نظامي كه در آنها آياتي از قرآن كريم تفسير و تأويل شده گردآوري و به كمك تفاسير بررسي گرديده و مطالب آن در شش فصل با اين عنوانها به نگارش درآمده است . فصل اول، قرآن و سخن بزرگان؛ فصل دوم، زندگي و آثار نظامي؛ فصل سوم، مفاهيم لغوي و اصطلاحي تفسير و تأويل؛ فصل چهارم، معرفي تفاسير مورد مراجعه در پاياننامه: روض الجنان و روح الجنان، كشف الاسرار و عدةالابرار، تفسير الميزان في تفسير القرآن، تفسير القرآن الكريم؛ فصل پنجم، تفسير و تأويل آيات قرآن و ديدگاه نظامي: در اين فصل به 46 مورد از ابيات نظامي كه وي در آن به تفسير و تأويل آيات قرآن پرداخته بررسي شده است؛ در فصل ششم، از مباحث پاياننامه نتيجهگيري گرديده است.
عنوان :
تفسير موضوعي قرآن
نويسنده :
حبيبالله زارعي
سال :
1378
استاد :
محمد رضا آشتياني
دانشگاه :
مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره)
موضوع :
يكي از روشهاي تفسير قرآن، كه در سده اخير بيشتر بدان توجه شده، تفسير موضوعي قرآن است. در اين پاياننامه، برخي از مباني و جوانب تفسير موضوعي بررسي شده و مطالب آن در نه فصل به اين شرح است: فصل اول، تبيين « تفسير» و « تفسير موضوعي»، بررسي سه قسم تفسير موضوعي و تفاوت آن با تفسير ترتيبي وقرآن به قرآن؛ فصل دوم، انواع تفسير شامل(1) تفسير مفردات، (2) تفسير آيات، (3) تفسير موضوعي؛ فصلهاي سوم تا ششم، تاريخچه تفسير موضوعي، عوامل روي آوردن به اين نوع تفسير و اهميت و مباني نظري آن؛ فصل هفتم، بررسي روش تفسير موضوعي؛ دو فصل اخير، دلايل عقلي و نقلي در باب جواز تفسير موضوعي و پاسخ به شبهات مطرح شده درباره اين روش.
عنوان :
تفسير سعيد بن جبير و نقش آن در تطور تفسير
نويسنده :
جواد ترندك
سال :
1378
استاد :
محمد علي مهدوي راد
دانشگاه :
دانشگاه قم
موضوع :
اين پاياننامه در سه بخش به معرفي سعيد بن جبير و تفسير او و نيز گردآوري روايات تفسير وي پرداخته است: بخش اول،سعيدبن جبير: زنگاني و حيات علمي او، عصري كه در آن ميزيست؛ بخش دوم، تفسيرنگاري و روش تفسيري سعيد: تفسيرنگاري از آغاز تا عصر سعيد، روش سعيد در تفسير ؛ بخش سوم، تفسير سعيد بن جبير. اين بخش كه بيشتر حجم پاياننامه را به خود اختصاص داده، حاوي روايات تفسيري سعيد بن جبير است.
عنوان :
تفسير جامع ابن عباس
نويسنده :
نعمت گراوند
سال :
1378
استاد :
جعفر نكونام
دانشگاه :
دانشگاه قم
موضوع :
اين پاياننامه در دو فصل به معرفي ابن عباس و روش تفسيري او و نيز گردآوري تفسير وي از آغاز قرآن كريم تا آيه 101 سوره بقره پرداخته است: در فصل اول زندگي ابن عباس و روش تفسيري او به صورت اجمالي بررسي شده و از اين موضوعات صخن رفته است: مقام تفسير ابن عباس، طرق روائي تفسير او، و ثاقت ابن عباس، اخبار متناقض در روايات منقول از او،منابع تفسيري وي و علوم قرآني در تفسير او و در فصل دوم تقريباً همه منقولات از ابن عباس در تفسير آيات ياد شده آورده شده است.
عنوان :
تسبيح در قرآن
نويسنده :
مريم حميدي نيا
سال :
1378
استاد :
مجيد معارف
دانشگاه :
دانشگاه تهران
موضوع :
اين پاياننامه در هفت فصل تنظيم و تدوين شده است: در فصل اول كلياتي در باب تسبيح آمده و در فصل دوم از حقيقت تسبيح موجودات سخن رفته است. فصل سوم به معرفي تسبحگويان اختصاص يافته و فصل چهارم درباره ابعاد تسبيح و فصل پنجم در خصوص مواضع تسبيح است. در فصل ششم آثار و بركات تسبيح و در فصل هفتم ارتباط تسبيح با واژگان ديگر بررسي شده است.
عنوان :
ترجمه و نقد و بررسي بخشي از كتاب القرآن بحارالانوار
نويسنده :
حبيب الله شاددل
سال :
1378
استاد :
محمد تقي دياري
دانشگاه :
دانشگاه قم
موضوع :
در پژوهش حاضر هفت باب از ابواب نخست كتاب القرآن بحارالانوار مجلسي ترجمه و نقد سندي و محتوايي شده است. عنوانهاي اين ابواب به اين قرار است: فضل واعجاز قرآن،فضل كتابت مصحف و آداب آن، كاتبان وحي و خصوصيات آنان، ضرب القرآن بعضه ببعض و معناه، اولين و آخرين سوره نازله قرآن، عزائم القرآن يا سورههاي سجدهدار، جمع و تحريف قرآن.
عنوان :
ترجمه و نقد مدخل Quran (قرآن) از دائرة المعارف دين
نويسنده :
محمد جواد اسكندرلو
سال :
1378
استاد :
محمود كريمي
دانشگاه :
مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)
موضوع :
مدخل Quran در دائرة المعارف دين مشتمل بر دو مقاله است: 1ـ متن قرآن و تاريخ آن به قلم پرفسور چارلز جوزف آدامز؛ 2ـ نقش قرآن در دينداري اسلامي نوشته پرفسور محمود محمد ايوب. مقاله اول ترجمه و نقد و مقاله دوم فقط ترجمه است . مترجم نسبت به مقاله اول به لحاظ صوري و ساختاري و نيز محتوايي انتقاد فراوان كرده؛ ولي يادآوري شده است كه آدامز مستشرقي متعصب و مغرض نيست، منتها اشتباهات متعددي مرتكب شده است . وي مقاله آقاي ايوب را كه استادي مسلمان و شيعي است صرفاً ترجمه نموده و احيانا برخي از مطالب آن را با مستند سازي و توضيحات همراه ساخته است.
عنوان :
ترجمه و تحقيق مقدمه و دو بخش نخست از كتاب « من حقائق القرآن و الثقافة الاسلامية » (تأليف احمد امين نجفي)
نويسنده :
نورعلي لطافتي
سال :
1378
استاد :
آذرنوش آذرتاش
دانشگاه :
دانشگاه تهران
موضوع :
در پژوهش حاضر طي يك پيشگفتار و دو بخش قسمتي از كتاب ياد شده ترجمه و تحقيق شده است . در پيشگفتار معناي لغوي و اصطلاحي تفسير، پيشينه تاريخي تفسير، موافقان پيشين تفسير، دستهبندي تفاسير علمي معاصر آمده و بخش اول، به بيان حقايقي از قرآن اختصاص دارد و بخش دوم، درباره امام علي و امام صادق (ع) است.