عنوان :
بررسي و نقد مباني اعتقادي معتزله در ديدگاه تفسير قرآن كريم
نويسنده :
ويدا سعيد مهدوي
سال :
1378
استاد :
منصور پهلوان
دانشگاه :
آزاد اسلامي تهران واحد شمال
موضوع :
اين تحقيق از يك مقدمه و سه فصل با اين موضوعات تشكيل يافته است: مقدمه ، روششناسي و شناخت: طرح موضوع و ضرورت تحقيق ،اهداف و روش تحقيق، برنامهريزي تحقيق ، بررسي پيشينهي موضوع تحقيق؛ فصل اول، علم كلام: معرفي علم كلام، موضوع علم كلام، وجه تسميهي علم كلام،آغاز علم كلام،علم كلام و علوم نقلي، مذاهب و فرق كلامي، علم كلام نزد شيعه، اشاعره و معتزله؛ فصل دوم: معتزله :پيدايش معتزله،معتزله در ايران،القاب معتزله،علت نامگذاري مكتب، فرق معتزله(واصليه، هذيليه، نظاميه، خابطيه)، بزرگان معتزله(واصل بن عطا،ابوحنيفه نعمان بن ثابت كوفي، ابوالهذيل علاف) پيشوايان و دانشمندان معتزله (ابوسهل بشر بن معتمر، معمر بن عباد سلمي،شمامه بن اثرس،ابومعن نميري، ابوبكر عبدالحمن بن كيسان اصم،ابوموسي عيسيبن صبيح مزدار،ابوجعفر محمد بن عبدالله اسكافي)؛ فصل سوم، بررسي و نقد مباني اعتقادي معتزله از ديدگاه تفسير قرآن كريم: اصل توحيد، اصل عدل،اصل وعده و وعيد يا بيم و نويد ، اصل منزلت بين المنزلتين ، اصل امر به معروف و نهي از منكر، اخذ اصل توحيد و عدل از امام علي(ع) ، مقايسهي اصول معتزله با اصول شيعه ، معتزله و اشاعره.
عنوان :
بررسي عوامل مؤثر در كاهش فشارهاي رواني از ديدگاه قرآن و حديث
نويسنده :
شريف الزمان پهلواني نژاد
سال :
1378
استاد :
منصور پهلوان
دانشگاه :
آزاد اسلامي تهران واحد شمال
موضوع :
اين تحقيق در ده فصل با اين عنوانها به نگارش درآمده است: فصل اول، كليات: بيان مسئله ، هدف پژوهش ،اهداف كلي و جزيي ، اهميت مورد تحقيق، روش تحقيق،...؛ فصل دوم،فشار رواني، استرس خوشايند و ناخوشايند، انواع استرسزاها، عوامل ايجاد استرس، پيآمدهاي فشار عصبي، تقسيمبندي نيازها و احتياجات اساسي، عوامل پيدايش فشارهاي رواني، آثار فشارهاي رواني بر انسان، طرق مقابله با استرس و نقش آموزشهاي اسلامي در مقابله با استرسها، راههاي كلي مقابله با استرس و كنترل فشار عصبي، راههاي كلي مقابله با استرس و كنترل فشار عصبي ، عوامل كاهش دهندهي فشارهاي رواني با بهرهگيري از برخي رهنمودهاي اسلامي؛ فصل سوم، ايمان و اعتقادات مذهبي: ايمان و تأثير آن در آرامش روان، ايمان و انحرافات اجتماعي، ...؛ فصل چهارم، نماز: وصف نماز، نماز از ديدگاه آيات و روايات، ...؛ فصل پنجم، ذكر: معنا و اهميت ذكر، مراتب ذكر، فضيلت كثرت ذكر در آيات و روايات، ثمرات ذكر در آيات و روايات،ياد خدا آرامبخش دلها ، آيا آرامش با ترس از خدا سازگار است؟، فصل ششم، دعا و نيايش : مفهوم لغوي و اصطلاحي دعا، تفاوت دعا و ذكر، آثار نيايش ، آثار درماني نيايش؛ فصل هفتم، تلاوت قرآن: تأثير و نفوذ قرآن، ويژگيهاي قرآن از ديدگاه قرآن و روايات ، متأثر شدن و پندپذيري از قرآن، مروري تاريخي بر پديدهي موسيقي درماني، نقش آهنگ در تلاوت قرآن، آواي دلنشين قرآن يكي از عوامل تسكين آلام؛ فصل هشتم، زيارت: مفهوم زيارت،جايگاه زيارت در ميان ملل، دعا و زيارت، اثر تربيتي دعاهاي زيارت، آثار و فوايد زيارت؛ فصل نهم، توكل: توكل در قرآن و روايات، حقيقت توكل و فلسفهي آن، آرامش خاطر در سايهي توكل؛ فصل دهم، اعتقاد به معاد: آثار اعتقاد به معاد در زندگي انسانها، آثار ياد مرگ، تدابير درماني براي مقابله با مرگ.
عنوان :
بررسي شك و يقين و آثار آن از ديدگاه قرآن و حديث
نويسنده :
زهرا بختياري
سال :
1378
استاد :
علي اصغر باستاني
دانشگاه :
آزاد اسلامي تهران واحد شمال
موضوع :
اين تحقيق در دو بخش با اين مطالب تنظيم و تدوين يافته است: بخش اول، بررسي مفهوم شك از ديدگاه قرآن و حديث: كلياتي درباره ي شك و ترديد (بررسي مفاهيم لغوي شك و مرادفات آن، جايگاه شك در آيات قرآن)، عوامل ظهور شك و ترديد(ريشههاي پيدايش شك و ترديد، انواع شك، مراتب شك، نكوهش شك)، آثار و تبعات شك و ترديد(آثار شك، شعب شك، ارتباط شك و كفر، ارتباط شك و عدم بصيرت، ارتباط شك و اضطراب و هوي نفس)، راههاي مقابله با شك و ترديد (عوامل از بينبرندهي شك، حسن ظن به خدا)؛ بخش دوم، بررسي مفهوم يقين در قرآن و حديث: كلياتي دربارهي يقين(بررسي مفاهيم لغوي يقين، جايگاه يقين در آيات قرآن و به لسان حديث، بررسي تفاوت واژههاي علم و يقين و ايمان)، بررسي شعب يقين(بررسي اركان ايمان، بررسي مراتب يقين، حد يقين، مجاري يقين، آثار و ثمرات يقين، فضيلتهاي يقين)، نشانههاي اهل يقين(نمونههايي از اهل يقين ،موارد از بين برندهي يقين، موانع رسيدن به يقين).
عنوان :
بررسي تحليلي داستان حضرت يوسف از نظر قرآن و تورات
نويسنده :
مهين اشراقي
سال :
1378
استاد :
احمد بهشتي
دانشگاه :
دانشكده اصول دين قم
موضوع :
اين پژوهش به بررسي تطبيقي قصهي حضرت يوسف در قرآن و تورات پرداخته و مشتمل بر شش فصل با اين عنوانهاست: فصل اول،مدخل: نگاهي گذرا به دين يهود،فرقههاي يهود، قصص قرآن، مقايسهي قصص قرآن با قصص عهدين ، غرض سورهي يوسف و شأن نزول آن و ...؛ فصل دوم، يوسف در كنعان ؛ فصل سوم،يوسف در مصر؛ فصل چهارم، يوسف درزندان؛ فصل پنجم، يوسف در منصب وزارت و صدارت؛ فصل ششم، خاتمه: عبرتآموزيهاي اين قصه،خلاصهي قصهي يوسف در قرآن، خلاصهي قصهي يوسف در تورات، ....
عنوان :
بتپرستي و مظاهر آن از نظر اسلام
نويسنده :
محمد رضا شكري
سال :
1378
استاد :
ابوالقاسم امامي
دانشگاه :
آزاد اسلامي واحد كرج
موضوع :
تحقيق حاضر شامل سه بخش است. بخش اول،بتپرستي از نظر علم اديان يا جامعهشناختي: تعاريف بت و بتپرستي، نظريات محققان دربارهي پيدايش بت و بتپرستي ،بتپرستي قبل از ظهور اسلام، اسامي بتهاي معروف اعراف؛ بخش دوم، مظاهر بتپرستي از نظر اسلام: بتپرستي از ديدگاه قرآن،احاديثي پيرامون بتپرستي؛ بخش سوم ، آثار و بقاياي بتپرستي در ميان عوام مردم: نوع نگرش به بت و بتپرستي در عصر حاضر ، شبهاتي پيرامون شيعه، تمدن و جاهليت مربوط به همهي اعصار است.
عنوان :
انشاي طلبي در سوره ي آل عمران
نويسنده :
فريد اعرابي
سال :
1378
استاد :
فيروز حريرچي
دانشگاه :
آزاد اسلامي قم
موضوع :
پژوهش حاضر دوبخش دارد و هدف از آن شناسايي موارد انشاي طلبي در سورهي آل عمران با تكيه به علم معاني است: در بخش اول، انشاي طلبي و مطالب مرتبط به آن بررسي شده است . در بخش دوم، با تكيه بر مطالب بخش اول، معاني انواع انشاي طلبي از آيات سروه ي آل عمران استخراج شده و سعي گرديده است، در تشخيص معاني كلمه به خصوصيات و جهت كلام و احوال گوينده و شنوده توجه شود.
عنوان :
الفاظ تككاربردي در قرآن
نويسنده :
مسعود تلخابي
سال :
1378
استاد :
جعفر نكونام
دانشگاه :
دانشگاه قم
موضوع :
اين پاياننامه مشتمل بر مباحث مقدماتي و معرفي الفاظي است كه يك بار در قرآن كريم استعمال شده است. در مباحث مقدماتي علل تككاربردي بودن و بلكه قلت استعمال پارهاي از الفاظ در قرآن بيان شدهاست؛ نظير استفاده از الفاظ غريب در قرآن به جهت رعايت فاصلهي آيات، فروق لغوي و ظرافت معنايي شماري از الفاظ. شمار الفاظ تككاربردي قرآن 373 واژه است كه در اين تحقيق 188 واژهاي آن به تفصيل و 185 واژهاي آن به اجمال شرح شده است.
عنوان :
اخلاص و صفات مخلصين از ديدگاه قرآن و سنت
نويسنده :
نرگس پشمي
سال :
1378
استاد :
علي قائمي اميري
دانشگاه :
آزاد اسلامي تهران واحد شمال
موضوع :
تحقيق حاضر در يازده بخش با اين عنوانها به نگارش درآمده است : بخش اول، معنا و مفهوم اخلاص و مخلصين؛ بخش دوم،فوائد و اهميت اخلاص؛ بخش سوم، دامنهي اخلاص؛ بخش چهارم ،دعوت به اخلاص: دعوت به اخلاص در قرآن، دعوت به اخلاص در روايات، دعوت به اخلاص از زبان بزرگان؛ بخش پنجم ،اخلاص در عرصهي حيات: اخلاص در كلام و سخن،اخلاص در رفتار و كردار، اخلاص در عبادت، مراحل عمل خالص؛ بخش ششم، اخلاص در عرصهي اجتماعي : حقوق همسر، فرزندان و ...؛ بخش هفتم، اخلاص در عرصهاي اقتصادي: در عرصهي كار و معاملات؛ بخش هشتم، اخلاص در عرصهي سياسي: اخلاص دررهبري، صفات مخلصين درارتباط با جنگ و صلح؛ بخش نهم،آثار اخلاص: آثار فردي اخلاص ، آثار اخلاص در عدم نفوذ شيطان، توحيد و تأثير اخلاص در وحدت فكري فرد و جامعه؛ بخش دهم : آفات اخلاص : شرك، نفاق و ريا؛ بخش يازدهم : چگونگي اضافهي بركات معنوي از وجود مخلصين و نشانههايي از پاكان و مخلصان .
عنوان :
احتجاج قرآن با اهل كتاب و مشركان
نويسنده :
طاهره فلاحتي
سال :
1378
استاد :
ابوالقاسم امامي
دانشگاه :
آزاد اسلامي واحد كرج
موضوع :
اين پاياننامه مشتمل بر سه فصل با اين موضوعات است: فصل اول، كليات: بررسي آماري قرآن در زمينهي احتجاج و مترادفات آن، نظريات علماي اسلامي دربارهي معناي واژهي «حجة» و مترادفاتش، دلايل لزوم احتجاج، مواجههي منطقي قرآن در دعوت به سوي حق؛ فصل دوم، احتجاج قرآن با مشركان: احتجاج در توحيد، احتجاج قرآن با مشركان در اصل معاد؛ فصل سوم، احتجاج قرآن با اهل كتاب (يهودي و نصاري): احتجاج قران با اهل كتاب در توحيد، احتجاج قرآن با اهل كتاب دربارهي نبوت رسول خاتم (ص).
عنوان :
احباط در قران و حديث
نويسنده :
فاطمه سعيده اقاربپرست
سال :
1378
استاد :
سيد مرتضي آيت الله زادهي شيرازي
دانشگاه :
آزاد اسلامي تهران واحد شمال
موضوع :
اين تحقيق شام پنج فصل با اين عنوانهاست: فصل اول، واژهشناسي: معناي لغوي و اصطلاحي حبط؛ فصل دوم، پيشينهي تاريخي حبط: حبط از ديدگاه مذاهب؛ فصل سوم، حبط از ديدگاه قرآن: حبط در قرآن، عوامل حبط: كفر، شرك، نفاق، ارتداد، عدم قصد قربت، فرياد بر پيغمبر (ص) زدن، احكام اعمال از لحاظ جزا؛ فصل چهارم، حبط از ديدگاه روايات: عدم قبول ولايت حضرت علي (ع) بيتابي در مصيبت، خدعه نمودن با خدا، انجام كار خير توأم با منّت، خصومت و دودلي، حبّ دنيا، حكم دروغ را به خدا نسبت دادن، كبر نسبت به خدا، كينه، غيبت، بخل؛ فصل پنجم، دعاهاي ائمه (ع) جهت حبط نشدن اعمال.