عنوان :
حق التلاوة
نويسنده :
امير محمود كاشي سازپور
سال :
1370
استاد :
علي موسوي بهبهاني
دانشگاه :
دانشگاه تهران
موضوع :
در پاياننامه حاضر ابتدا چند حديث مربوط به قرآن بررسي شده است. در اين بررسي آنچه بيش از هر چيز مد نظر بوده، انس دادن بين قرائت ظاهر از يكسو و ترقي باطن از سوي ديگر است كه اصل اصيل و اشرف مقاصد نزول كتاب الهي است . سپس بحثي پيرامون اختلاف قراءات آمده است.
عنوان :
جمع و تدوين قرآن
نويسنده :
احمد فغاني
سال :
1370
استاد :
جعفر سامي الدبوني
دانشگاه :
دانشگاه تهران
موضوع :
اين پاياننامه مشتمل بر شش بخش با اين مباحث است: بخش اول ، شناخت قرآن و معرفي آن از زبان قرآن و رسول خدا ? و ائمه ? ، بخش دوم، معاني جمع قرآن، و حافظان قرآن، بخش سوم، نگارش قرآن در زمان رسول خدا?، ادله مخالفان جمع قرآن در زمان رسول خدا ? . بخش چهارم، نگارش قرآن همزمان با خلافت ابي بكر، بخش پنجم ، نگارش قرآن همزمان با خلافت ابي بكر. بخش پنجم، نگارش قرآن در زمان عثمان، تعداد مصاحف عثماني، ترتيب مصحف عثماني و ادله توقيفي و اجتهاي بودن ترتيب سورهها و آيات قرآن. بخش ششم ، جمع قرآن در زمان علي ? و چگونگي مصحف علي ? و سرنوشت مصحف.
عنوان :
جمع قرآن، نقد و بررسي نوع هيجدهم كتاب الاتقان في علوم القرآن
نويسنده :
مريم ايماني خوشخو
سال :
1370
استاد :
سيد محمد باقر حجتي
دانشگاه :
دانشگاه تهران
موضوع :
در اين پاياننامه ضمن بهرهگيري از روايات و آراء و اقوال فريقين و نقد آنها، تحقيقي پيرامون كيفيت جمع و تدوين قرآن كريم صورت گرفته است . برخي جمع قرآن براي نخستين بار را به خلفا نسبت دادهاند؛ اما آن نميتواند چندان مورد قبول باشد. نويسنده پاياننامه كوشيده است ثابت نمايد كه اين جمع در زمان نبي اكرم ? صورت گرفته و ترتيب و تنظيم قرآن موجود به دستور آن حضرت بوده است.
عنوان :
جلوههايي از اعجاز قرآن كريم
نويسنده :
فائزه عظيم زاده اردبيلي
سال :
1370
استاد :
سيد محمد باقر حجتي
دانشگاه :
آزاد اسلامي واحد تهران مركزي
موضوع :
اين پايان نامه درباره جنبههاي اعجاز قرآن است و مباحث ذيل را در بردارد: حقيقت اعجاز، معجزات انبياء،وجوه اعجاز قرآن و آراء و نظرات مفسران و دانشمندان اسلامي درباره آن.
عنوان :
جلوههاي حديث و قرآن در آينه شعر حكيم شروان (خاقاني)
نويسنده :
محمد ابراهيم مالمير
سال :
1370
استاد :
ضياء الدين سجادي
دانشگاه :
دانشگاه تربيت مدرس
موضوع :
در اين پاياننامه بيش از 25 هزار بيت از اشعار خاقاني و حديثها و ايههايي كه اين اشعار از آنها اثر پذيرفتهاند بررسي شده است . مراد ازلفظ حديث در عنوان پاياننامه به مفهوم عام است كه شامل حديث، سنت، اثر ، روايت و خبر است و حديثهاي موقوف ، مرفوع، مقطوع را در برميگيرد . جلوههاي استخراج شده، به بيش از پانصد و اندي حديث است . لفظ قرآن در عنوان پاياننامه علاوه بر متن آيهها ، مضامين تفاسير را نيز شامل ميشود كه در شعر خاقاني به بيش از هزار مورد از آنها اشاره دارد.
عنوان :
تقديم و تأخير در قرآن
نويسنده :
عليرضا سلماسي
سال :
1370
استاد :
سيد مرتضي آيت الله زاده شيرازي
دانشگاه :
دانشگاه تهران
موضوع :
در پاياننامه حاضر تقديم و تأخير در قرآن مورد بررسي قرار گرفته و از اين موضوعات بحث شده است:نقش شعر و شاعر در جامعه عرب جاهلي، موضوعات شعر، ارزش شعر جاهلي، نقد شرع و خطابه در زبان عرب جاهلي، نقد و نحو در عصور اموري عرب جاهلي، نقد و نحو در عصور، اثر قرآن در تطور نقد عرب و ادبيات آن، و بلاغت و تطور و منابع آن و نقش قرآن در پيدايش بلاغت.
عنوان :
بررسي مسائل كلامي كشاف و مقايسه آن با كلام شيعه
نويسنده :
هادي آقاجانيان ملاطي
سال :
1370
استاد :
مرتضي آيتالله زاده شيرازي
دانشگاه :
دانشگاه تهران
موضوع :
اين پاياننامه مشتمل بر چهار فصل و يك خاتمه است ؛ فصل اول، شرح حال زمخشري. فصل دوم، مسائل مورد اتفاق معتزله. فصل سوم، مسائل كلامي مورد وفاق كشاف. فصل چهارم، جهات افتراق كلام معتزله و كشاف با كلام شيعه و خاتمه،ديدگاه صاحب كشاف نسبت به اهل بيت(ع).
عنوان :
بررسي شواهد شعري، دو سوره انعام و اعراف از تفسير شيخ طوسي
نويسنده :
احمد نريمسا
سال :
1370
استاد :
آذرتاش آذرنوش
دانشگاه :
دانشگاه تهران
موضوع :
در اين پاياننامه شواهد شعري دو سوره انعام و اعراف در تفسير شيخ طوسي مورد بررسي قرار گرفته است. او اولين مفسر در ميان شيعه است كه آيات را با تمام علوم قرآن تفسير نموده و براي واضح ساختن مفاهيم آيات از شعر استفاده كرده است . در تحقيق حاضر اشعاري كه شاعر آنها مشخص نبود مشخص شده و اشعاري كه اشتباه بود يا اشكال چاپي داشت با مراجعه به منابع اصلي اصلاح گرديده است.
عنوان :
بررسي تفسير متداولترين آيات قرآني در امهات كتب عرفاني فارسي
نويسنده :
منظر سلطاني
سال :
1370
استاد :
قاسم انصاري
دانشگاه :
دانشگاه تربيت مدرس
موضوع :
از جمله مضاميني كه در ادبيان فارسي، به چشم ميخورد و بدان عمق ببخشيده است،انديشههاي باركي و بلندي است كه از قرآن سرچشمه گرفته است بدين سبب لازم بود ميزان و نوع تأثير قرآن در متون بررسي شود. براي اين منظور ، ابتدا كتب عرفاني فارسي مطالعه و جدولي تنظيم شد كه نشان ميداد هر آيه ، در هر كتاب چند بار به كار رفته است. بدين ترتيب ، آياتي كه بيشتر از همه در اين كتابها به كار رفته بودند،مشخص شدند وتعداد 48 آيه به منزله متداولترين آيههاي قرآني، از مهمترين متون عرفاني برگزيده شدند. در مرحله بعدي، نوع و برداشت عرفا از اين آيهها بررسي و در نهايت دستهبندي شد و به شرح زير در متن پاياننامه قرار گرفت . ابتدا ترجمه و تفسير هر يك از آيات ، از متون تفسيري مختلف عربي و فارسي نقل شده و در خاتمه نظر شيخ ابوالفتوح رازي به منزله يك تفسير عرفاني شيعه آورده شده است تا خواننده بين تفسيرهاي عرفاني و عادي نيز بتواند مقايسهاي اجمالي انجام دهد. آنگاه، مطالب و شاهد مثالهاي مختلف از آثار عرفاني نقل شدو در نهايت، نظر عرفا درباره آن آيهها، بررسي و دستهبندي شد.
عنوان :
بررسي ترجمههاي قرآن كريم
نويسنده :
سهراب مروتي
سال :
1370
استاد :
آذرتاش آذرنوش
دانشگاه :
دانشگاه تهران
موضوع :
مباحث اين پاياننامه عبارتند از : مشكلات ترجمه قرآن، دلائل ضرورت ترجمه قرآن ، ميزان ترجمهپذيري قرآن، پاسخ به شبهات مخالفان ترجمه قرآن، معرفي نخستين ترجمههاي قرآن. در پايان نيز ضميمهاي درباره مستندات شرعي ترجمه قران و صميمهاي ديگر در خصوص ترجمه قرآن به زبانهاي رايج معاصر افزوده شده است .