عنوان :
قصه در قرآن،روشها و اهداف آن
نويسنده :
مينا هراتيان
سال :
1373
استاد :
سيد محمد باقر حجتي
دانشگاه :
دانشگاه تهران
موضوع :
اهم مطالب اين پاياننامه به شرح ذيل است: تعريف قصه به لحاظ لغوي و كاربردي،شرح انواع قصص موجود ميان انسانها و تفاوتهاي ميان انواع مذكور با قصص قرآني، طرح اشكالاتي كه بر قصص قرآن وارد شده و پاسخ به آنها، بررسي عصر جاهليت به عنوان محيط ظهور اسلام و ارائه كلام حق، بررسي موقعيت ادب و شعر و نثر بويژه قصه مقارن ظهور اسلام، اهداف قصص قرآني، قصص قرآني در مكاتب عقلي جديد، اسرائليات و قصص قرآني.
عنوان :
قرآن و بهگزيني فرهنگها
نويسنده :
رقيه صادقينيري
سال :
1373
استاد :
محمد علي مهدوي راد
دانشگاه :
دانشگاه تربيت مدرس
موضوع :
براي اثبات اصالت يك فرهنگ و تمدن ضرورتي ندارد كه آن فرنگ از فرهنگها و تمدنهاي ديگر بهره نگرفته باشد. زيرا چنين چيزي اصولاً ممكن نيست. هيچ فرهنگي در جهان وجود ندارد كه از فرهنگها و تمدنهاي ديگر بهره نگرفته باشد ولي سخن در كيفيت بهرهگيري و استفاده است . يك نوع بهرهگيري آن است كه فرهنگي، فرهنگ ديگر را بدون هيچ تصرفي در قلمرو خويش قرار دهد . البته چنين استفادهاي از فرهنگهاي ديگري چيزي جز التقاط فرهنگي و وابستگي فرهنگي به بيگانه نيست. اما نوع ديگر اين است كه يك فرهنگ مانند يك موجود زنده عناصر فرهنگهاي ديگر را در خود جذب و هضم كند و ارزشهاي خود را بر آنها نيز حاكم سازد . در اين تحقيق اين نتيجه به دست آمد كه فرهنگ اسلامي رابطهاش با ديگر فرهنگها از نوع دوم است. اين نوع رابطه همان چيزي است كه در آيات و روايات اسلامي بدان توصيه شده است. مضمون روايت اطلبوالعلم ولو بالصين نفس فبشر عبادالذين يستمعون القول فيتبعون احسنه برقراري ارتباط با ديگران با گزينش قول احسن و مقايسه و داوري نمودن در انديشههاي ديگران در حين اين ارتباط را توضيح ميكند.
عنوان :
قرآن در قرآن
نويسنده :
مهدي احمدي
سال :
1373
استاد :
احمد بهشتي
دانشگاه :
مركز تربيت مدرس حوزه علميه قم
موضوع :
در اين پاياننامه جنبههاي مختلف قرآن از ديدگاه قرآن مورد بررسي قرار گرفته و از اين موضوعات بحث شده است: ويژگيهاي قرآن، نامها و اوصاف قرآن، مفاهيم آيه و سوره، مصونيت قرآن از تحريف ، كيفيت نزول قرآن و رازهاي نزول تدريجي آن، حقانيت قرآن و آورده شده آن به وسيله شخصي درس نخوانده، هماهنگي و عدم اختلاف در آن، هدف از نزول قرآن،معارضان قرآن و علل سركشي مخالفان، انواع مبارزه با قرآن و بهانههاي مختلف .
عنوان :
قبسات التفاسير حول عشرين سورة من القرآن لغة، صرفاً و نحواً
نويسنده :
عبدالسلام كريمي
سال :
1373
استاد :
محمود شكيب
دانشگاه :
آزاد اسلامي واحد تهران مركزي
موضوع :
اين پاياننامه گلچيني از تفاسير قرآن در خصوص لغت، صرف و نحو بيست سوره از سورههاي قرآن است . روش بحث در هر سوره بدينگونه است كه نخست شرح لغات، سپس ترجمه و تفسير آيات، نكات صرفي و نحو و در پايان وجوه بلاغي ذكر شده است.
عنوان :
فلاح و رستگاري در قرآن
نويسنده :
علي سالاركيا
سال :
1373
استاد :
سيد محمد باقر حجتي
دانشگاه :
آزاد اسلامي واحد تهران مركزي
موضوع :
در پاياننامه حاضر به بررسي فلاح و رستگاري در قرآن پرداخت شده و اين موضوعات مورد بحث قرار گرفته است: انسانشناسي، راههاي وصول به رستگاري از ديدگاه مكاتب اخلاقي، فلاح در آيات و روايات و ادعيه، عوامل رستگاري، اوصاف رستگاران در قرآن، موانع رستگاري، و محرومين از رستگاري و نشانههاي آن.
عنوان :
فرايند نمايش در قصه آفرينش (جلوههاي نمايشي در قران كريم )
نويسنده :
فرشاد فرشته حكمت
سال :
1373
استاد :
محمود عزيزي
دانشگاه :
دانشگاه تربيت مدرس
موضوع :
كتاب آسماني قرآن كريم ميتواند به عنوان يكي از ديگر منابع الهام براي متون نمايشنامه مطرح باشد. در قصص انبياء در قرآن كريم، شاهد زندگي پرفراز و نشيب قهرماني هستيم كه در مسير اثبات رسالت خويش، ماجراهاي پرتنشي را پشت سر ميگذارند. قرآن علاوه بر داشتن جاذبههاي معنوي ديگر، ميتواند براي نگارش نمايشنامه مورد استفاده قرار گيرد؛ اين قابليت در وجود عناصري تجلي يافته است كه مواد اوليه يك درام خوب محسوب ميشود. خصلتهاي اخلاقي بشر خصلتهاي ثابتي هستند و هر كدام از آنها در جنبه خير و شر منشأ اثر واقع ميشوند، از اين رو با طرح موقعيتهايي كه زاييده آن خصلتها هستند، ميتوان قصهنويس را در روند ساختاري بحرانزاد به تفكر و انديشه واداشت و او را به بازيگري در نفس اعمال خويش فراخواند . فضيلتهايي مانند جاهطلبي، برتري جويي، فزونخواهي، حسادت،كينهتوزي، عشق ، انتقام و .... كه خصلتهاي همهزماني و همه مكاني انسانها هستند، در جاي جاي سرنوشت قهرمانان قصههاي قرآن ديده ميشوند.
عنوان :
علوم قرآن در مجمع البيان
نويسنده :
جواد حقنظر
سال :
1373
استاد :
علي محمد خاتمي
دانشگاه :
آزاد اسلامي واحد كرج
موضوع :
اين پاياننامه در نه فصل تدوين شده مباحث آن عبارتند از : نامهاي قرآن، كيفيت نزول قرآن، مكي و مدني بودن سور قرآن، ناسخ و منسوخ در قرآن، محكم و متشابه در قرآن، امثال در قرآن، اعجاز قرآن، سوگندهاي قرآن، مبهات قرآن. در اين پژوهش نخست مقدمهاي حاوي معرفي كتب علوم قرآني و شيخ طبرسي آمده، سپس در هر فصل علم قرآني مربوط به كمك ديگر كتب علوم قرآن معرفي و نظر شيخ طبرسي درباره آن ارائه شده است.
عنوان :
عقلگرايي در تفاسير قرن چهاردهم بر مبناي الميزان، المنا، في ظلال القرآن و الجواهر
نويسنده :
شادي نفيسي
سال :
1373
استاد :
محمد علي مهدوي راد
دانشگاه :
دانشگاه تربيت مدرس
موضوع :
تفسير دوره معاصر دستخوش تحولي عظيم از حيث كميت و كيفيت شده است . شكي نيست كه اين تحولات به خودي خود روي ندادهاند. تحولات سياسي و اجتماعي، مبارزات ضد استعماري، فعاليتهاي مبشران و مستشرقان، ظهور مكاتب جديد اجتماعي ـ اقتصادي و فلسفي و همچنين آشنايي با كلام جديدي مسيحيت و يافتههاي نوين علوم از جمله عوامل مهمي هستند كه آگاهي و نگرش انديشمندان مسلمان را دگرگون كردند و تفسير آنها را از قرآن دستخوش تغيير ساختند و زمينه شكلگيري سبكهاي مختلف تفسيري ابداع شده و مفاهيم و مباحث قديم از منظر جديد، دگرباره مطرح شد و مباحث نوين بويژه مباحث اجتماعي ، سياسي و علمي به تفسير راه يافت كه اين همه را ميتوان نتيجه اهيمت يافتن عقل و يافتههاي آن دانست. مروري بر تفسير برجستهترين مفسران اين دوره، علامه طباطبائي در الميزان،عبده و رشيدرضا در المنار، طنطاوي در الجواهر و سيد قطب در في ظلال در زمينه دو موضوع قرآني ـ آياتي كه از طبيعت سخن ميگويند و آياتي كه دربرگيرنده امور غيبي جن، ملائكه، معجزات، امور خارقالعاده ،عذابهاي الهي هستند ـ بخوبي ما را به جايگاه عقل و يافتههاي آن در تفسير آن دوره رهنمون ميسازد و به ما مينماياند كه تا چه اندازه بهرهبردن از دانش جديد و اتكا به مباني و اصول عقلي ميتواند ما را در درك كلام خداوند مدد رساند.
عنوان :
عدل از ديدگاه آيات و روايات وفقه
نويسنده :
عبدالمحمد رستاد
سال :
1373
استاد :
عباسعلي دادخواه
دانشگاه :
آزاد اسلامي واحد اراك
موضوع :
در آيات قرآن و روايات معصومين و علم فقه از عدالت سخن رفته است . اصطلاح عدالت تدر فقه به مفهوم ملكهاي اخلاقي است كه با ارتكاب گناه كبيره و اصرار بر گناه صغيره زايل ميگردد. مباحث اين پاياننامه كه در همين زمينه است عبارتند از : اهميت عدل از نظر آيات و روايات، نظرات فقهاي شيعه درباره عدل از نظر آيات و روايات، نظرات فقهاي شيعه درباره عدل، گناهان كبيره نظير يأس، قتل نفس، قذف، فرار از ميدان جنگ، زنا و خيانت.
عنوان :
عبادت و عابدان در قرآن
نويسنده :
محمد حسن مكارم
سال :
1373
استاد :
محمد مهدي جعفري
دانشگاه :
آزاد اسلامي واحد فسا
موضوع :
در پاياننامه موضوع عبادت و عابدان به دو روش واژهاي و مفهومي در آيات قرآن بررسي شده است . در تبييين اين مباحث از كتب تفسير و حديث بويژه نهجالبلاغه و برخي از كتب ادعيه استفاده شده است.