دعا و زیارت
«تفسير امام سجّاد (ع) / سوره ابراهيم»
قوله تعالى: {تُبَدَّلُ الأَرْضُ غَيْرَ الأَرْضِ} / آيه 48
ترجمه: روزى كه زمين را بغير اين زمين مبدل كنند.
حضرت فرمود: يعنى به زمينى كه گناهى بر روى آن انجام نشده و زمينى كه صاف و هموار است بدون اينكه كوه و زراعتى بر روى او باشد، همانگونه كه از اول زمين بوده.
- برهان 4 / 346
- تفسير عياشى 2 / 254
شنبه 29/2/1386 - 7:33
دعا و زیارت
«تفسير امام سجّاد (ع) / سوره رعد»
قوله تعالى: {سَلاَمٌ عَلَيْكُمْ بِمَا صَبَرْتُمْ} / آيه 24
ترجمه: سلام و تهنيت بر شما باد كه صبر پيشه كرديد.
حضرت فرمود: در روز قيامت منادى ندا سر مىدهد كه اى اهل صبر بپا خيزيد، و عدهاى از مردم بر مىخيزند و خطاب به آنها مىگويند به طرف بهشت برويد، فرشتهها از آنها مىپرسند به كجا مىرويد؟ در جواب مىگويند به بهشت، فرشتهها سؤال مىكنند آيا قبل از حساب و محاسبه به بهشت مىرويد، در جواب مىگويند بله. سپس فرشتهها مىپرسند مگر شما كيستيد، در جواب مىگويند ما اهل صبر هستيم، فرشتهها سؤال مىكنند در برابر چه چيزى صبر كرديد، در جواب مىگويند: خودمان را در برابر بندگى خدا نگه داشتيم و صبر كرديم، و در مقابل گناه و معصيت خدا صبر كرديم، و در برابر بلاهاى دنيوى صبر كرديم.
- الجامع لأحكام القرآن 9 / 313
قوله تعالى: {طُوبَى لَهُمْ وَحُسْنُ مَآبٍ} / آيه 29
ترجمه: خوشا بر احوال آنها و مقام نيكوى آنها.
حضرت فرمود: اين آيه در شأن امير المؤمنين (ع) نازل شده، و منظور از طوبى درختى است كه در خانه امير المؤمنين (ع) در بهشت قرار دارد، و در بهشت هيچ جائى وجود ندارد مگر اينكه اين درخت در آنجا وجود دارد.
- بحار الانوار 39 / 236
قوله تعالى: {يَمْحُوا اللَّهُ مَا يَشَاءُ} / آيه 39
ترجمه: خدا هر چه خواهد محو مىكند.
حضرت فرمود: اگر اين آيه از قرآن نبود به شما خبر خواهم داد آنچه كه وجود دارد تا روز قيامت.
- مناقب آل ابى طالب 4 / 172
شنبه 29/2/1386 - 7:32
دعا و زیارت
«تفسير امام سجّاد (ع) / سوره يوسف»
قوله تعالى: {لَوْلاَ أَنْ رَأَى بُرْهَانَ رَبِّهِ} / آيه 24
ترجمه: اگر لطف خاص خدا و برهان روشن حق نگهبان يوسف نبود.
حضرت فرمود: زن عزيز مصر پارچهاى را بر روى بت انداخت، يوسف از او پرسيد اين چيست؟ زن عزيز مصر جواب داد: من از اين بت خجالت مىكشم كه مرا ببيند، يوسف به او گفت: تو از موجودى كه نمىشنود و نمىبيند و نمىفهمد و چيزى نمىخورد و نمىآشامد خجالت مىكشى و من از خالقى كه انسان را آفريده و آموخته خجالت نكشم.
- برهان 4 / 179 شنبه 29/2/1386 - 7:31
دعا و زیارت
«تفسير امام سجّاد (ع) / سوره هود»
قوله تعالى: {وَإِلَى عَادٍ أَخَاهُمْ هُوداً} / آيه 50
ترجمه: و ما براى هدايت قوم عاد برادرشان هود را فرستاديم.
به امام زين العابدين (ع) گفته شد كه جدت مىگفت برادران ما بر عليه ما طغيان كردند، حضرت مىفرمود: آيا اين آيه را نخواندهاى كه براى هدايت قوم عاد برادرشان هود را فرستاديم كه خداوند هود و هر كس كه با او بود را نجات داد ولى بقيه قوم عاد را با بادى تند هلاك كرد.
- برهان 4 / 116
قوله تعالى: {وَلاَ يَزَالُونَ مُخْتَلِفِينَ * إِلاَّ مَنْ رَحِمَ رَبُّكَ وَلِذَلِكَ خَلَقَهُمْ} / آيات 118 و 119
ترجمه: و دائم همه اقوام و ملل دنيا با هم در اختلاف خواهند بود. مگر آن كس كه خدا برحمت و لطف خاص هدايت كند و براى همين آفريده شدند.
شخصى از امام سجاد (ع) از اين آيه سؤال كرد و حضرت فرمود: مراد خداوند از در اختلاف بودن اقوام كسى كه از اين امت مخالف ما باشد كه هر كدام از آنها در دينشان مخالف ديگرى خواهند بود و مراد از آيه دوم كه برحمت و لطف خاص هدايت مىكند آنها افراد مؤمن و دوست ما هستند كه از سرشت پاك آنها را آفريد.
و خداوند در آيه ديگرى مىفرمايد كه حضرت ابراهيم مىگويد: اى خدا اين شهر را أمن قرار بده و به اهل اين شهر فوايد زيادى روزى بكن. مراد از اين آيه ما هستيم و دوستداران ما و شيعيان ما خواهند بود و در آيه ديگرى مىفرمايد: و هر كس كه كفر ورزيد پس روزى او را كم و به عذاب جهنم گرفتارش ساز مراد آن كسانى كه ما را قبول ندارند و از وحى پيامبر (ص) پيروى نمىكنند.
- برهان 4 / 156
- تفسير عياشى 2 / 174
شنبه 29/2/1386 - 7:31
دعا و زیارت
«تفسير امام سجّاد (ع) / سوره انفال»
قوله تعالى: {وَمَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَلَكِنَّ اللَّهَ رَمَى} / آيه 17
ترجمه: چون تو تير افكندى نه تو بلكه خدا افكند.
حضرت مىفرمايد: پيامبر اكرم (ص) مشتى از خاك را بدست على (ع) داد و او آن خاكها را به صورت مشركان پاشيد كه اين آيه نازل شد.
- برهان 3 / 292
- تفسير عياشى 2 / 57
قوله تعالى: {وَاعْلَمُوا أَنَّمَا غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِي الْقُرْبَى} / آيه 41
ترجمه: اى مؤمنان بدانيد كه هر چه به شما غنيمت و فائده رسد خمس آن خاص خدا و رسول و خويشان او است.
حضرت فرمود: خمس اين غنيمت و فائده براى ايتام ما و فقيران ما و در راه سفر ماندگان ما است.
- برهان 3 / 333
قوله تعالى: {إِنِّي أَرَى مَا لاَ تَرَوْنَ إِنِّي أَخَافُ اللَّهَ وَاللَّهُ شَدِيدُ الْعِقَابِ} / آيه 48
ترجمه: من قوائى مىبينم كه شما نمىبينيد و من از خدا مىترسم كه عقاب خداوند بسيار سخت است.
حضرت فرمود: روز جنگ بدر زمانى كه ياران به شدت تشنه شدند حضرت على (ع) مشك آب را برداشت تا براى ياران از نهر آب بياورد ناگهان بادى تند وزيد و از كنار او گذشت و سپس باد تند ديگرى وزيد و حضرت توقف كرد و سپس بعد از مدتى باد تند ديگرى وزيد كه نزديك بود حضرت را از حركت باز دارد و بعد از آب برداشتن نزد رسول اكرم (ص) برگشت و جريان سه باد تند را عرض كرد حضرت رسول (ص) فرمودند: آن باد تند اول كه ديدى جبرئيل به همراه هزار فرشته بودند، و اما باد تند دوم ميكائيل به همراه هزار فرشته بود، و اما باد سوم اسرافيل به همراه هزار فرشته بودند كه همگى به تو سلام دادند و به يارى ما در اين جنگ آمدهاند، و اين فرشتهها را ابليس و شيطان ديده كه روى برگردان و به عقب برگشت و مىگفت من چيزى ديدم كه شماها نديدهايد و من از عقاب شديد خدا مىترسم.
- برهان 3 / 337
شنبه 29/2/1386 - 7:29
دعا و زیارت
«تفسير امام سجّاد (ع) / سوره توبه»
قوله تعالى: {وَأَذَانٌ مِنْ اللَّهِ وَرَسُولِهِ إِلَى النَّاسِ يَوْمَ الْحَجِّ الأَكْبَرِ} / آيه 3
ترجمه: در بزرگترين روز حج خدا و رسولش به مردم اعلام مىدارند.
حضرت فرمود: به خدا قسم براى على (ع) نامهائى در قرآن وجود دارد كه مردم از آن بىخبرند راوى سؤال مىكند پدر و مادرم بفدايت شما چه مىگوئيد حضرت فرمود: رسول الله (ص) حضرت على (ع) را بطرف مكه فرستاد و او خودش اعلام گو بود و در روز حج بزرگ به مردم اعلام كرد كه بعد از اين سال ديگر كسى با بدن لخت طواف نكند، و هيچ مشركى به مسجد الحرام نزديك نگردد.
- برهان 3 / 364
- تفسير عياشى 2 / 81 - 82
قوله تعالى: {وَعَدَ اللَّهُ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَمَسَاكِنَ طَيِّبَةً فِي جَنَّاتِ عَدْنٍ وَرِضْوَانٌ مِنْ اللَّهِ أَكْبَرُ ذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ} / آيه 72
ترجمه: خدا اهل ايمان را از مرد و زن وعده فرموده كه در بهشت خلد ابدى كه زير درختانش نهرها جارى است درآورد و در عمارات نيكوى بهشت عدن منزل دهد و برتر و بزرگتر از هر نعمت مقام رضا و خشنودى خدا را به آنان كرامت فرمايد و آن به حقيقت پيروزى بزرگ است.
حضرت فرمود: زمانى كه اهل بهشت وارد بهشت گردند، و دوستان خدا در بهشت داخل شوند و بر جايگاه خود تكيه زنند، و از طرفى خدمتكاران بدور آنها جمع مىشوند، و ميوههاى بهشتى بالاى سر او سرازير گردند، و چشمههاى آب از اطراف او بجوشد، و از زير او نهرهاى آب سرازير گردد، و فرشهاى زيبا براى او انداخته شود، و بالشهاى آنچنانى براى او گذاشته گردد، و خدمتكاران براى او آنچه را كه هوس كرده حاضر كنند قبل از آنكه بخواهد، و حور العين بهشتى در كنار او قرار مىگيرد تا هر اندازه كه بخواهد، سپس خداوند مىفرمايد: اى دوستان من و اى بندگان من اى كسانى كه در بهشت در كنار من قرار گرفتهايد آيا مىخواهيد به بهترين چيز شما را خبر دهم؟ و اهل بهشت در جواب عرض مىكنند اى خدا چه چيزى بهتر از اين است كه ما در آن هستيم، ما از آنچه كه بخواهيم و لذت ببريم و در كنار تو داريم، دوباره همان سؤال از آنها مىشود، و اهل بهشت جواب مىدهند بله اى پروردگار آن چيست كه بهتر از اين است، و خداوند مىفرمايد: رضايت من از شما و محبت من به شما از آنچه كه حالا داريد بهتر است و اهل بهشت مىگويند: بله اى پروردگار رضايت تو و محبت تو از همه چيزها بهتر است سپس امام سجاد (ع) اين آيه را تلاوت كرد.
- برهان 3 / 460
- تفسير عياشى 3 / 102 - 103
شنبه 29/2/1386 - 7:29
دعا و زیارت
«تفسير امام سجّاد (ع) / سوره يونس»
قوله تعالى: {ألَا إنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ} / آيه 62
ترجمه: آگاه باشيد، كه بر دوستان خدا نه بيمى است و نه آنان اندوهگين مىشوند.
حضرت فرمود: كسانى كه تكاليف الهى را به جا آوردند، و دستورات رسول خدا (ص) را عمل كردند، و از آنچه كه خدا نهى كرد دورى جستند، و از اين دنياى زودگذر دورى كردند، و به آنچه كه در نزد خداست رغبت نشان دادند. و به روزى حلال و پاك براى امرار معاش خود دست زدند، و از اين روزى حلال براى تفاخر و زياده اندوزى استفاده نكردند، و از همان روزى حلال در راه خدا انفاق كردند، و خداوند بركت به مال چنين افرادى خواهد داد، و در آخرت بر كارى كه انجام دادهاند ثواب و پاداش خواهند گرفت.
- برهان 4 / 40 شنبه 29/2/1386 - 7:29
دعا و زیارت
«تفسير امام سجّاد (ع) / سوره مائده»
قوله تعالى: {يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا} / آيه 1
ترجمه: اى كسانى كه ايمان آورديد.
حضرت فرمود: هر جائى كه در قرآن تعبير به يا ايها الذين آمنوا آمده در كتاب تورات به صورت يا ايها المساكين آمده.
- تفسير عياشى 1 / 318
قوله تعالى: {إِنَّمَا وَلِيُّكُمْ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ} / آيه 55
ترجمه: ولى امر و يا ياور شما تنها خدا و رسول و آن مؤمنانى هستند كه نماز بپا داشته و به فقيران در حال ركوع زكات مىدهند.
حضرت فرمود: اين آيه در مورد على بن ابى طالب نازل شده.
- تفسير فرات الكوفى ص 125
شنبه 29/2/1386 - 7:26
دعا و زیارت
«تفسير امام سجّاد (ع) / سوره اعراف»
قوله تعالى: {وَاسْأَلْهُمْ عَنْ الْقَرْيَةِ الَّتِي كَانَتْ حَاضِرَةَ الْبَحْرِ إِذْ يَعْدُونَ فِي السَّبْتِ إِذْ تَأْتِيهِمْ حِيتَانُهُمْ يَوْمَ سَبْتِهِمْ شُرَّعاً وَيَوْمَ لاَ يَسْبِتُونَ لاَ تَأْتِيهِمْ كَذَلِكَ نَبْلُوهُمْ بِمَا كَانُوا يَفْسُقُونَ * وَإِذْ قَالَتْ أُمَّةٌ مِنْهُمْ لِمَ تَعِظُونَ قَوْماً اللَّهُ مُهْلِكُهُمْ أَوْ مُعَذِّبُهُمْ عَذَاباً شَدِيداً قَالُوا مَعْذِرَةً إِلَى رَبِّكُمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ * فَلَمَّا نَسُوا مَا ذُكِّرُوا بِهِ أَنْجَيْنَا الَّذِينَ يَنْهَوْنَ عَنْ السُّوءِ وَأَخَذْنَا الَّذِينَ ظَلَمُوا بِعَذَابٍ بَئِيسٍ بِمَا كَانُوا يَفْسُقُونَ * فَلَمَّا عَتَوْا عَنْ مَا نُهُوا عَنْهُ قُلْنَا لَهُمْ كُونُوا قِرَدَةً خَاسِئِينَ} / آيات 163 - 166
ترجمه: و از اهالى آن شهرى كه كنار دريا بود، از ايشان جويا شو: آنگاه كه به [حكم] روز شنبه تجاوز مىكردند؛ آنگاه كه روز شنبه آنان، ماهيهايشان روى آب مىآمدند، و روزهاى غير شنبه به سوى آنان نمىآمدند. اين گونه ما آنان را به سبب آنكه نافرمانى مىكردند، مىآزموديم. و آنگاه كه گروهى از ايشان گفتند:
«براى چه قومى را كه خدا هلاك كننده ايشان است، يا آنان را به عذابى سخت عذاب خواهد كرد، پند مىدهيد؟» گفتند: «تا معذرتى پيش پروردگارتان باشد، و شايد كه آنان پرهيزگارى كنند.» پس هنگامى كه آنچه را بدان تذكر داده شده بودند، از ياد بردند، كسانى را كه از [كار] بد باز مىداشتند نجات داديم؛ و كسانى را كه ستم كردند، به سزاى آنكه نافرمانى مىكردند، به عذابى شديد گرفتار كرديم. و چون از آنچه از آن نهى شده بودند سرپيچى كردند، به آنان گفتيم:
«بوزينگانى رانده شده باشيد.»
حضرت فرمود: قومى از بنى اسرائيل بر روى ساحل دريا زندگى مىكردند و خداوند بوسيله پيامبرانش آنها را از صيد ماهى در روز شنبه منع كرد، ولى در پى چارهاى بودند كه بتوانند اين نهى الهى را به صورت ديگرى انجام دهند، بدين صورت كه قلابهائى تهيه كردند و يا حوضچههائى كه منتهى به دريا مىشد بوجود آوردند كه در روز ماهيان داخل حوضچهها مىآمدند و در پايان روز كه مىخواستند خارج بشوند جلو آنها را مىگرفتند و روز بعد آنها را صيد مىكردند، و بعد مىگفتند ما كه در روز شنبه ماهى صيد نكردهايم و حيله شرعى براى خود درست كرده بودند، و دروغ گفتند دشمنان خدا، چون آنها با قلابهائى كه درست كرده بودند در روز شنبه صيد ماهى كردند، و از اين راه به جمعآورى اموال پرداختند و در آن شهر حدود هشتاد هزار نفر بودند كه هفتاد هزار نفر از آنان اين عمل را مرتكب شدند، و بقيه اين كار را ترك كردند، و افرادى كه مرتكب گناه و خلاف شدند را موعظه و نهى كردند و از عذاب الهى برحذر كردند، اما گروه ديگر مىگفتند: چرا اين قوم را موعظه مىكنيد كه خداوند سرانجام آنها را هلاك مىكند و يا به عذاب دردناكى كيفر مىدهد، آنها در پاسخ مىگفتند: ما بخاطر اين نهى از منكر مىكنيم كه وظيفه خود را نزد خداوند انجام داده و در برابر او مسئوليتى نداشته باشيم، و شايد سخنان ما در دل آنها مؤثر افتد و دست از طغيان و سركشى بردارند، سرانجام هنگامى كه در برابر آنچه از آن نهى شده بودند سركشى كردند به آنها گفتيم به شكل ميمونهاى طرد شده درآئيد و بعد از آنكه ده هزار نفر ديدند كه آن قوم از اين موعظهها و اندرزها پند نمىگيرند از آن شهر خارج شدند و به منطقه ديگرى كه نزديك بود كوچ كردند، و گفتند ما دوست نداريم در بين افرادى باشيم كه بر سر آنها بلا نازل مىشود، و بعد از آن خداوند تمام گناهكاران را به صورت ميمون درآورد، و دروازه شهر بر روى آنها بسته ماند به صورتى كه نه كسى داخل شهر مىشد و نه كسى از شهر خارج مىگشت و افراد ديگر با زور و خراب كردن ديوارهاى شهر خود را به شهر رساندند و مشاهده كردند كه زنان و مردان همه و همه به صورت ميمون درآمده و بر روى هم موج مىزنند، در حاليكه مىتوانستند صورت آنها را ببينند و بشناسند و به يكديگر معرفى كنند و در حاليكه چشمهاى آنها پر از اشك مىشد، و به اين حالت تا سه روز باقى ماندند سپس خداوند بوسيله باد و باران تمام آنها را به سوى دريا سرازير كرد، و اين ........ ميمون كه حالا ديده مىشود، اينها مانند همان صورتها است و خود آن حيوانات و از نسل آنها نيستند، و خداوند آن قوم را بخاطر صيد ماهى به صورت ميمون مسخ كرد ولى افرادى كه اولاد و خاندان رسول الله، را كشتند و به آنها جنايت كردند را چگونه عذاب و مسخ خواهد كرد، گرچه در دنيا مسخ نكرده ولى عذاب شديد و چند برابر در آخرت براى آنها قرار خواهد داد.
- برهان 3 / 228 - 229
شنبه 29/2/1386 - 7:25
دعا و زیارت
«تفسير امام سجّاد (ع) / سوره انعام»
قوله تعالى: {وَآتُوا حَقَّهُ يَوْمَ حَصَادِهِ} / آيه 141
ترجمه: حق زكات فقيران را به روز درو كردن بدهيد.
حضرت فرمود: خوشه گندم را به كسى كه از تو خواسته بدهى و همان روز درو كردن است.
- برهان 3 / 105
قوله تعالى: {الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ} / آيه 151
ترجمه: به كارهاى زشت نهان و آشكار نزديك نشويد.
حضرت فرمود: مراد از آشكار ازدواج با زن پدر است و مراد از نهان زنا است.
- برهان 3 / 118
- تفسير عياشى 1 / 413
شنبه 29/2/1386 - 7:25