• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1028
تعداد نظرات : 105
زمان آخرین مطلب : 3466روز قبل
جهانگردی

دریا، دریاچه ها، بنادر و سواحل جزء پرطرفدارترین مکان های گردشگری هستند که افراد زیادی را در فصول مختلف سال به خود جذب می کنند. در این مطلب نگاهی اجمالی داریم به ۷ بندر رویایی که شاید شما هم برای گذران تعطیلات خود به آنها سفر کنید.

۱٫ بندر تریست، اسلوونی (Trieste)

این بندر که در کنار دریاچه بلد قرار دارد با ماشین ۱ ساعت از لیوبلیانا فاصله دارد. از جاذبه های این بندر بازدید از دهکده قدیمی و بازار لیوبلیانا، قایق سواری در دریاچه بلد، بازدید از پوستونیا، سواری با قطار و بازدید از غار پوستونیا و بازگشت با کشتی می توان اشاره کرد.

۲٫ بندر مونت کارلو، فرانسه (Monte Carlo)

این بندر در جنوب فرانسه واقع شده است. در سفر به این بندر می توانید از شهرهای نیس و سنت پل دو ونس هم دیدن کنید. در نیس از کاخ لاسکاریس و دهکده قدیمی بازدید کنید. کلیسای ماتیس، مرکز شهر مونت کارلو و قایق سواری لذت ببرید.

۳٫ بندر مالاگا، اسپانیا (Málaga)

در سیر و سیاحت این بندر می توانید از گرانادا و الهامبرا دیدن کنید. از این بندر تا کلیسای سلطنتی با ماشین ۴۵ دقیقه راه است. حتی می توانید از مرکز ماساژ و اسپا در نزدیکی این بندر بهره ببرید.

۴٫ بندر سیویتاوکیا، ایتالیا (Civitavecchia)

با قطار تا سان پیترو و با تاکسی تا کولوسیوم یک ساعت و نیم راه است. می توانید در رم باستان قدم بزنید و در تاورنا رومانا ناهار بخورید. دو ساعت در رم رنسانس و باروک پیاده روی کنید. با تاکسی تا کلیسای سلطنتی سنت پیترز ۱۵ دقیقه راه است. از ایستگاه سان پیترو با قطار تا این بندر ۱ ساعت راه است.

۵٫ کوش آداسی، ترکیه (Kuşadasi)

افسوس، سلچوک و سیرینجه در نزدیکی این بندر هستند. به افسوس بروید و ۲ ساعت از آنجا دیدن کنید.تا سیرینجه ۲۰ دقیقه راه است. ناهار را در سیرینجه بخورید. تا سلچوک هم ۱۰ دقیقه راه است. از موزه افسوس، معبد آرتمیس و خانه مریم مقدس دیدن کنید.

۶٫ سنت پترزبورگ، روسیه (St. Petersburg)

از خاکریز انگلیسی ها تا هرمیتاژ ۵ دقیقه پیاده روی دارد. ۲ ساعت از هرمیتاژ دیدن کنید. ناهار را همان حوالی در رستورانی بخورید و تا قلعه پیتر و پل با تاکسی بروید. از آن قلعه دیدن کنید. سپس به بازدید استرلکا و کلیسای سنت آیزاک و کاخ یوسوپو بروید. در نوسکی پروسپکت قدم بزنید. از کانال، تئاتر مارینسکی و پشت صحنه آن دیدن کنید.

۷٫ بندر میکونوس، یونان (Mykonos)

سوار قایق خصوصی یا عمومی شوید و به سمت دلوس بروید. از دلوس دیدن کنید. تا رینیا بروید و با قایق باری به میکونوس برگردید. می توانید ناهار و عصرانه را در ساحل رینیا یا پسارو بخورید. از چورا دیدن کنید و با کشتی یا قایق برگردید

چهارشنبه 8/3/1392 - 8:42
ایرانگردی

خانه تاریخی زند را شاید خیلی ها نشناسند؛ خانه ای تاریخی بازمانده اواخر عصر قاجار در دل قم که معماری اصیل ایرانی را به نمایش در آورده است.
خانه زند که امروزه به موزه مردم‌شناسی شهرت دارد در مرکز بافت قدیمی شهر قم(محله گذرقلعه) در کوچه باریکی واقع شده است. در دو طرف این خانه دو تابلوی متفاوت به چشم می‌خورد؛ بر روی یکی سال ثبت ملی خانه یعنی ۱۳۷۷ درج شده و دیگری در نقطه مقابل، سال ثبت خانه را در فهرست آثار ملی، ۱۳۷۹ هجری شمسی نشان می‌دهد.
وارد خانه که شوید دو حیاط می بینید که مربوط به خانه دو برادر از بازماندگان قاجار با نام های حاجی خان و حاج علی هستند که قدمت شان به ۱۳۰ سال قبل یعنی اواخر دوره قاجار باز می گردد.
مجموعه موزه مردم شناسی قم شامل این دو خانه می شود که دارای ۱۴ اتاق، ۳۶ درب و پنجره چوبی از جنس گردو و ون و ۱۴ ستون سنگی است.

  این بنا با توجه به مواد و مصالح موجود در منطقه که شامل سنگ، خشت، چوب، آجر و گچ بنا شده که شاخصه معماری عصر قاجار بوده و نشان از مصالحی است که در دل کویر ایران بیش از هرچیز در ساخت و ساز و معماری مورد استفاده قرار می گرفته که البته چند باری در طول تاریخ مرمت شده ولی بافت اصیل آن دست نخورده باقی مانده است.
در بدو ورود به خانه وارد حیاطی می شوی که بر آجر فرش های منظم و مربعی شکل گام های گذاشته می شود و اولین چیزی که به چشم می آید حوضی هشت ضلعی با قوسی هایی در چهار ضلع فرعی و کاشی های فیروزه ای رنگ در کف و فواره ای در مرکز حوض که درست در مرکز حیاط خودنمایی می کند
شاخصه معماری عصر قاجار استفاده فراوان از آجر است که در این بنا نیز به وفور به چشم می خورد و در زیر تاقی دور ساختمان یک ردیف خشت آبی رنگ به چشم می خورد که این رنگ آبی لعاب و یا رنگ نیست بلکه رنگ این نوع خاک است که با درجه معینی حرارت در کوره های آجرپزی به رنگ آبی در می آید.
در این بنا ستون هایی می بینید که هیچکدام از نظر طرح با دیگری یکی نیست و هرکدام طرحی متفاوت با سایر ستون ها دارد. پایه ستون های ساختمان هم دستی را که دسته گلی را گرفته نمایش می دهد و بیانگر خوش آمدگویی بخش شاه نشین در لحظه ورود شاه به ساختمان بوده است.
در بدو ورود به خانه وارد حیاطی می شوی که بر آجر فرش های منظم و مربعی شکل گام های گذاشته می شود و اولین چیزی که به چشم می آید حوضی هشت ضلعی با قوسی هایی در چهار ضلع فرعی و کاشی های فیروزه ای رنگ در کف و فواره ای در مرکز حوض که درست در مرکز حیاط خودنمایی می کند، که با چهار باغچه یک متری در چهار سوی حوض محصور شده و گل های سرخ آن نشان از روح لطیف و دوستدار طبیعت ساکنان این خانه است.
این خانه دو سال پس از خرید خانه حاجی خان خریداری و در سال ۱۳۷۹ شمسی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 روبری ورودی خانه یک ردیف پله پنج تایی دیده می شود که به دو اتاق تو در تو منتهی شده که امروزه قسمتی از بخش اداری موزه مردم شناسی می باشد؛ در ضلع میانی حیاط ردیفی دیگر از پله وجود دارد که با طی شش پله عریض به ایوانی یک متری می رود که ۱۶ درب چوبی مستطیلی در دو جانب ایوان به چشم می خورد که به چهار اتاق راه می یابد.
اتاق های ضلع میانی با چهار ویترین که نمایشگر ابزار و سلاح های مفرغی، ظروف مسی و مفرغی و… هستند، در دو جانب این راهرو قرار دارند. اتاق انتهایی که کوچک و کمی نامتقارن است با پلانی ذوزنقه ای که بر دورتا دور دیوارهای اتاق قاب عکس های قم کهن را نمایش می دهد. در اتاق دیگر رفته زنی با لباس های عصر قاجار با دستانی پینه بسته در حال آسیاب کردن گندم با سنگ ساب و هاون دستی است، در مجاورت او مردی گیوه دوز نشسته که نگاه خسته اش از مشقت سوزن زنی برای دوخت گیوه ها  حکایت می کند که سوی چشمانش را به زوال می برد، مرد دیگری با لباس محلی و قدی خمیده با گاوآهن چوبی در حال شخم زدن زمین کشاورزی خود است همه این ها حکایت از مشاغلی دارد که ساکنین قم قدیم به آنها مشغول بوده اند.
ضلع دیگر بنا که به ورودی خانه متصل است با هشت درب چوبی کوچک به دو اتاق متصل بهم ختم می شود که در اتاق اول دو لنگه درب امامزاده باوره کهک قرار دارد که برای نگهداری آنها را به این موزه منتقل کردند که قدمتی ۴۰۰ ساله دارد و دیگر اثری که در این اتاق دیده می شود منبر مسجد روستای وشنوه، که متعلق به ۶۰۰ سال قبل است و در گوشه اتاق نیز ماکت بنا به چشم می آید.
در اتاق میانی مردی سفالگر را نشان داده که با ظرف و اشیا ساخته شده اش شغل خود را با توجه به مصالح موجود در منطقه معرفی می کند که پشت چرخ سفالگری در حال ساخت اشیا و ظروف سفالی برای فروش است.

 از اتاق که بیرون میایی پس از عبور از سومین ردیف پله های خشتی به حیاط می رسی که با کمی چرخش به سمت راست و عبور از چند پله به درب چوبی مشبکی می رسی که به زیر زمین راه می یابد؛ سه تخت برای نشستن و گلیم هایی آویز شده بر دیوارها چیزهایی است که در نگاه اول در زیرزمین خانه به چشم می خورد؛ فضای میانی زیرزمین صحنه ای از قهوه خانه های قدیم را نشان می دهد که جایی برای رفع خستگی، تبادل اخبار و اطلاعات شهر و روستا میان ساکنین و عرصه ای برای نمایش پهلوانی و جوانمردی بوده که امروزه این نکته در قهوه خانه ها به فراموشی سپرده شده است.
سمت چپ دالان ورودی خانه چهار اتاق تودرتو دیده می شود که در راهروهای میانی چهارخمره سفالی که بیش از ۸۰۰ سال قدمت دارد با طرح های ساده پشت شیشه درها به نمایش گذاشته شده است.
با عبور از دو پله کوچک به دالانی با طاق قوسی قدم می گذارد که در بخشی با یک رشته پله کم عرض که پیخ خورده به پشت بام راه می یابد و قسمت دیگر به اتاق های تودر تو ختم می شود.

 بر دیوار اولین اتاق این ضلع ساختمان قاب هایی از نسخ خطی دیده می شود پس از آن با عبور از راهرویی کوتاه که در آن زنی ایرانی با طرحی از لباس های اصیل زنان قدیم با پارچه های رنگارنگ به نمایش گذارده شده و روبروی آنهم خمره ای بزرگ سفالین دیده می شود.
اتاق بعدی با قاب هایی از لباس، کف پوش و گیوه، و پارچه های قدیمی که نشانگر پوشش و جنس پارچه منطقه در دوران تاریخی است، به نمایش درآمده است و اما اتاق آخر این ردیف محفلی است قرآنی که زنان با لباس هایی پوشیده چارقدهای بلند در حال قرائت قرآن و سواد آموزی به سبک قرآنی هستند.
با عبور از در چوبی مشبک و هلالی به حیاط می رسی و با گذر از شش ردیف پله به ایوان مجاور راه می یابد که دو ستون و پنج درب مستطیل چوبی دیده می شود که این درها به دو اتاق منتهی می شود.
اتاقی که نمایشگر سبک و سیاق زندگی مردم ایران قدیم است؛ لحاف کرسی نقطه گرما بخش زندگی ساکنین شهر و روستا؛ محفل عشق و یادآور خوشی و مرارت های زندگی ایران قدیم؛ مکانی برای گردهمایی و بحث و هم صحبتی اهالی خانه با یکدیگر و…

 اتاق پشتی این بخش بازنمایی از مکتب خانه های قدیم است که مکانی آموزشی برای فرزندان بوده و معلم مکتب با کمک قرآن و دیوان حافظ و مولوی به بچه ها سواد می آموزد و در صورت نیاز برای تنبه آنها از چوب و فلک استفاده می کرده که در اینجا این وسیله تنبیه و اصلاح بچه نیز به چشم می خورد و با دیدنش درد را ناخودآگاه در کف پاهای خود حس می کنی؛ گویی تو به جای آن طفل خبط کرده ای و در حال مجازات و تنبیهی!
آخرین ضلع خانه نیز با با سه در دیده می شود که با دو پله و عبور از دالانی کوتاه به اتاق مشرف بر حیاط منتهی می شود که درب این اتاق به راهرو ورودی ساختمان راه می یابد.

چهارشنبه 8/3/1392 - 8:41
اخلاق

بدخلق می‌شوید و نمی‌دانید ماجرا از کجا آب می‌خورد؛ روزها بدون آنکه کاری کنید، خسته می‌شوید و همان اوایل شب ناگهان به خواب می‌روید. گاهی گرسنگی وقت و بی‌وقت سراغتان می‌آید و در جسمتان اتفاقاتی می‌افتد که دلیلش را نمی‌شناسید. اما متخصصان می‌گویند بسیاری از اوقات، گناه این اتفاقات برگردن هورمون‌های مترشحه غدد داخلی است که در تنظیم فعالیت‌های مختلف دستگاه‌های بدن و همین‌طور تنظیم روان ما نقش دارند.

 

شاید شما هم مثل بسیاری از آدم‌های دیگر، علائم روانپزشکی را تجربه می‌کنید که می‌تواند منشا غدد داخلی داشته باشد، اما بدون اینکه به منشا هورمونی این علائم توجه کنید، به‌خاطر این علائم زجر می‌کشید یا می‌خواهید با خوردن داروهای روانپزشکی خودتان را تسکین دهید. اگر شما هم به مشکلاتی از این دست دچار شده‌اید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

 

تیروئید

 

گرمازدگی، تپش قلب و بی‌خوابی

افزایش ترشح هورمون تیروئید که پرکاری تیروئید نامیده می‌شود، باعث افزایش متابولیسم و سوخت‌و‌ساز در بدن می‌شود. تپش قلب، افزایش فشارخون،‌ افزایش نبض، لرزش دست‌ها، کم‌تحملی در برابر گرما،‌ تعریق زیاد، افزایش اشتها و… از نشانه‌های ترشح نامتعادل این هورمون است. علائم افسردگی در میان ۳۰درصد بیماران دیده می‌شود. علائم افسردگی می‌تواند به صورت خلق پایین، بی‌خوابی، کاهش وزن، خستگی و کاهش میل جنسی تظاهر پیدا کند. همچنین می‌تواند در ۱۰ تا ۲۰درصد موارد با علائم اضطرابی همراهی داشته باشد. علائم شیدایی یا خلق بالا در این اختلال شیوع کمتری دارد، همچنین علائم روان‌پریشی مثل توهم و هذیان ممکن است سراغ فرد بیاید. مشکلات شناختی به صورت کاهش سرعت پردازش اطلاعات مغزی، اختلال در حافظه فوری،‌ مشکلات توجه و تمرکز هم در بعضی از این بیماران دیده می‌شود.

 

اضطراب، سرمازدگی و یبوست

کم‌کاری تیروئید به مواردی گفته می‌شود که ترشح هورمون تیروئید کم شده باشد. در این شرایط سوخت‌و‌ساز متابولیسم پایه بدن کاهش می‌یابد.

 

خستگی،‌ افزایش وزن، یبوست، کم تحملی در برابر سرما، پرش و گرفتگی عضلانی، ریزش مو، کاهش دمای بدن و… می‌تواند با این اختلال همراه شود. تغییرات روانی ناشی از کم‌کاری تیروئید در ۵۰درصد موارد رخ می‌دهد. در بیمارانی که کم‌کاری تیروئید دارند، بیشتر مهارت‌های حرکتی، حافظه و درک بنیانی مورد تاثیر قرار می‌گیرد و همچنین نقض در تمرکز و توجه هم وجود دارد. افسردگی در ۴۰درصد موارد کم‌کاری تیروئید دیده می‌شود. خلق پایین، خستگی،‌ عدم لذت بردن از زندگی، کاهش تمرکز و پرخوابی شایع‌ترین علائم افسردگی در کم‌کاری تیروئید است.

 

غده هیپوفیز /پرولاکتین

ناتوانی جنسی، پرخاشگری و روان‌پریشی

پرولاکتین هورمونی است که از غده هیپوفیز ترشح می‌شود. ترشح زیاد ‌از حد آن در زنان باعث قطع قاعدگی، ترشح شیر از سینه در زنان و ناتوانی جنسی در مردان می‌شود. در مورد عوارض روانی آن هنوز شواهد اثبات‌شده‌ای یافت نشده است اما در بعضی تحقیقات به پرخاشگری، افسردگی،‌ اضطراب و علائم روان‌پریشی اشاره شده است. لازم به تذکر است که عملکرد تمامی غدد فوق‌الذکر تحت‌تاثیر غدد هیپوفیز و هیپوتالاموس در مغز است، بنابراین افزایش یا کاهش ترشح هورمون‌های گفته شده می‌تواند عوارض ثانویه مشکلات در غده هیپوفیز یا هیپوتالاموس باشد، بنابراین در مواردی که شک به بدکاری این هورمون‌ها داریم لازم است با آزمایش‌های مناسب و گاهی تصویربرداری منشا این بی‌نظمی هورمونی پیدا شود و سپس درمان لازم که در موارد کم‌کاری غدد، جایگزینی هورمون‌ها از طریق خوراکی یا تزریقی و‌ درموارد پرکاری غدد، سرکوب ترشح هورمون‌هاست، انجام شود.

 

غدد جنسی/استروژن و پروژسترون

خونریزی شدید قاعدگی، بی‌حوصلگی

در زنان تخمدان‌ها تولیدکننده هورمون‌های جنسی استروژن و پروژسترون هستند. کفایت تولید استروژن و پروژسترون باعث صفات ثانویه جنسی و سیکل قاعدگی منظم و باروری طبیعی می‌شود. این مشکل در زمانی که ترشح هورمون پروژسترون دچار اشکال می‌‌شود یعنی بعد از یائسگی فقدان قاعدگی و باروری اتفاق می‌افتد. شایع‌ترین علائم یائسگی عبارتند از: ناپایداری عروقی که باعث گرفتگی می‌شود، نازک شدن پوست و مخاط دستگاه ادراری و تناسلی، کاهش اندازه سینه‌ها و پوکی استخوان.

 

در زنان جوان اختلال عملکرد هورمون‌های استروژن و پروژسترون می‌تواند باعث به هم زدن سیکل قاعدگی (خونریزی‌های شدید یا فقدان قاعدگی، قاعدگی‌های نامنظم) و ناباروری شود.

 

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک

 

چاقی، افسردگی و بی‌خوابی

بیماری شایعی که در زنان جوان و در سنین باروری دیده می‌شود، سندرم تخمدان پلی‌کیستیک است. در این بیماری کیستیک‌های کوچک در تخمدان به وجود آمده و درآن افزایش ترشح اندروژن‌ها (یا هورمون‌های جنسی مردانه) اتفاق می‌افتد. این بیماری به دلیل عدم تخمک‌گذاری یکی از علل شایع ناباروری در زنان است. سایر علائم شامل اختلال در قاعدگی، موهای زائد، چاقی، الگوی طاسی مردانه است. شایع‌ترین اختلال‌ها در سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، افسردگی، تحریک‌پذیری، بی‌خوابی، کاهش میل جنسی یا افزایش موهای زائد بدن است. گاهی این علائم روانی در مصرف خارجی هورمون‌های جنسی به صورت قرص‌های مخصوص باروری یا قرص‌های ضدبارداری هم دیده می‌شود.

 

تستوسترون

 

پرخاشگری، تحریک‌پذیری و ناتوانی‌جنسی

تستوسترون هورمونی است که از غدد جنسی مردان (بیضه‌ها) ترشح می‌شود و مسئول ایجاد صفات ثانویه جنسی در مردان (مثل رویش مو در صورت و…) و باروری در مردان است.کاهش تستوسترون در مردان باعث افسردگی، بی‌خوابی، تحریک‌پذیری و کاهش میل جنسی می‌شود. بعضی مردان به دلیل ضعف در قوای جنسی سرخود، آمپول‌های تستوسترون را بدون تجویز پزشک مصرف می‌کنند که این مسئله نه تنها باعث افزایش میل جنسی یا درمان ناتوانی جنسی نمی‌شود بلکه با برهم زدن تنظیم این هورمون مشکل اولیه را تشدید می‌کند.افزایش هورمون تستوسترون در بدن می‌تواند باعث مشکلات رفتاری مثل عصبانیت و پرخاشگری شود.

 

غده آدرنال یا فوق کلیوی/کورتیزول

 

خستگی، ضعف و افسردگی

از قسمت سطحی غده فوق کلیوی هورمون کورتیزول ترشح می‌شود. پرکاری قشر غده فوق کلیوی با افزایش کورتیزول یا سندرم کوشینگ همراه است. کوشینگ سندرمی است که با چاقی تنه، افزایش فشارخون، ضعف و خستگی، فقدان قاعدگی، پرمویی در زنان، خطوط ارغوانی رنگ در شکم، پوکی استخوان، وجود قند در ادرار مشخص می‌شود.

 

علائم روانپزشکی شامل افسردگی در ۷۰درصد بیماران وجود دارد و بیشتر در زنان دیده می‌شود. علائم افسردگی می‌تواند قبل از علائم فیزیکی در فرد به وجود آید. افسردگی می‌تواند به عنوان یک بیماری ثانویه همراه با تغییرات بدنی مثل چاقی، پرمویی در زنان ایجاد شود و منجر به انزوای اجتماعی فرد شود. اضطراب معمولا در همراهی با افسردگی دیده می‌شود و در ۵۰درصد موارد وجود دارد. مشکلات جنسی در زنان به صورت قطع قاعدگی و کاهش میل جنسی و در مردان به صورت کاهش میل جنسی و ناتوانی جنسی رخ می‌دهد. علائم خلق بالا و شیدایی در ۱۰درصد دیده می‌شود. در موارد نادر توهم و هذیان و اغتشاش شعور هم دیده می‌شود و نقض عملکرد شناختی که شامل نقض در حافظه کلامی، توجه و تمرکز و نقض در عملکرد بینایی و حرکتی است در ۵درصد موارد دیده می‌شود.

چهارشنبه 8/3/1392 - 8:40
كودك

زندگی آپارتمانی دردسرهای زیادی برای بچه های این روزگار درست کرده اما شما به عنوان والدین این بچه ها، مراقب باشید تا دردسرهایشان را بیشتر نکنید! اگر جزو آن دسته از پدر و مادرهایی هستید که مرتب به فرزندتان می گویید ندو، بازی نکن، نپر، بنشین و دوست دارید بچه سرش را با تلویزیون و بازی های کامپیوتری گرم کند، باید بگوییم سخت در اشتباهید. چون روانشناسان می گویند بازی کودکان موجب کنترل خشم، ترس و اضطراب آ‌نان می‌شود.

 

بازی، وسیله‌ای بسیار مهم برای از بین بردن مشکلات هیجانی و عاطفی فرزندان از جمله خشم‌، ترس و اضطراب است. بسیاری از بازی‌ها باعث تخلیه هیجانات کودک می‌شود و خشم او را می‌کاهد. وقتی فرزند شما هنگام بازی در نقش قهرمانی خوب ظاهر می‌شود و با موجودی پلید مبارزه می‌کند، در حقیقت خشم خود را کنترل می‌کند. او وقتی نقش هیولا را بازی می‌کند، در واقع ترس خود از هیولان را کاهش می‌دهد و زمانی نیز با ایفای نقش فردی شجاع در بازی و مبارزه با بدی‌ها و زشتی‌ها، بر تشویش درونیش پیروز می‌شود.

 

وقتی کودک در دکتر بازی عروسک خود را معاینه و به آن آمپول تزریق می‌کند، در حال کاهش ترس خود از پزشک و آمپول است و هنگام ترس از دزد، نقش پلیس و زمان ترس از آتش، نقش آتش‌نشان را بازی می‌کند. کودک در بازی، به علت وقوع رخدادها پی‌می‌برد و خود این آگاهی عاملی برای کاهش ترس است؛ برای مثال وقتی با سوزن بادکنکی را می‌ترکاند، یاد می‌گیرد که سوراخ شدن و ترکیدن بادکنک با صدا همراه است و از آن پس کمتر از صداها می‌ترسد. والدین نیز می‌توانند از طریق بازی با کودک، در کاهش مشکلات هیجانی- عاطفی او از جمله ترس موثر باشند.

چهارشنبه 8/3/1392 - 8:39
جهانگردی

غاری که همیشه روشن است
در کشور نیوزلند غار هایی به نام وایتومو گلوورم در نزدیکی شهری با همین نام قرار دارد. شهرت این غار ها در دنیا بعنوان یکی از مراکز توریستی این کشور بدلیل کرم های شب تاب بسیار زیادی است که در آن زندگی میکنند. این کرم های شب تاب منظره ای خیره کننده و زیبا به غار ها میدهند و در واقع توریستها برای دیدن آنها به این منطقه می آیند

چهارشنبه 8/3/1392 - 8:37
طنز و سرگرمی
شوخی با حافظ

 

شوخی با حافظ

 

نیمه شب پریشب گشتم دچار کابوس

دیدم به خواب حافظ توی صف اتوبوس

گفتم سلام حافظ گفتا علیک جانم

گفتم کجا روی تو؟گفت والله خود ندانم

گفتم بگیر فالی گفتا نمانده حالی

گفتم چه گونه ای تو گفتا در بند بیخیالی

گفتم که تازه تازه شعروغزل چه داری

گفتا که میسرایم شعر سپیدباری

گفتم زدولت عشق ؟گفتا که کودتا شد

گفتم رقیب پس چی؟گفتا که کله پا شد

گفتم کجاست لیلی؟مشغول دلربایی؟

گفتا شده ستاره در فیلم سینمایی

گفتم بگو زخالش؟آن خال آتش افروز

گفتا عمل نموده دیروز یا پریروز

گفتم بگو زمویش گفتا که مش نموده

گفتم بگو زیارش گفتا ولش نموده

گفتم چرا؟چگونه؟عاقل شدست مجنون؟

گفتا شدید گشته معتاد گرد افیون

گفتم کجاست جمشید؟جام جهان نمایش؟

گفتا خریده قسطی تلویزیون به جایش

گفتم بگو زساقی حالا شدست چه کاره؟

گفتا شدست منشی در دفتر اداره

گفتم بگو ز زاهد آن راهنمای منزل

گفتا به من که بردار دستت را از سر دل

گفتم زساربان گو با کاروان غمها

گفتا آژانس دارد با تور دور دنیا

گفتم بگو زمحمل یا از کجاوه یادی

گفتا پژو دوو بنز یا گلف نوک مدادی

گفتم که قاصدک کو؟آن باد صبح شرقی ؟

گفتا که جای خود را دادست به فکس برقی

گفتم بیا زهدهد جوییم راه چاره

گفتا به جای هدهد دیش است و ماهواره

گفتم سلام مارا باد صبا کجا برد؟

گفتا به پست داده آورد یا نیاورد؟

گفتم بگو زمشک آهوی دشت زنگی

گفتا که ادکلن شد درشیشه های رنگی

گفتم سراغ داری میخانه ای حسابی

گفتا آنچه بودست گشته چلو کبابی

گفتم شراب نابی تو دست و پا نداری؟

گفتا به جایش دارم وافور با نگاری

گفتم بلند بوده موی تو آن زمانها

گفتا که حبس بودم از ته زدند آن را

گفتم شما وزندان؟حافظ مارو گرفتی؟

گفتا ندیده بودم هالو به این خرفتی...!

چهارشنبه 8/3/1392 - 8:34
تست های هوش و روان شناسی و سرگرمی
یک تست هوش وحشتناك
10 تا جعبه قند داریم.

هر جعبه از 1000 حبه قند تشکیل شده.

وزن هر حبه قند 10 گرمه.

این وضعیت تو همه جعبه ها همین طوریه ولی فقط یکی از جعبه ها حبه هایی با وزن 9 گرم داره.

یه ترازو داریم که یه بار مصرفه. یعنی فقط میشه یه بار با اون وزن کرد و بعد از اون دیگه از کار می افته.

می خوایم با استفاده از این ترازو و تنها با یک بار وزن بفهمیم کدوم جعبه وزن کمتری داره.

 

حالا چیکار کنیم؟

.

.

.

.

.

.

.

.

بشین روش فكر كن

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

مطمئنی میخوای جواب رو ببینی؟

.

.

.

.

.

.

.

.

.

. پس ببین

 

 

 

 

 

ابتدا جعبه ها را شماره گذاری می کنیم : جعبه 1 و جعبه 2 و جعبه 3 و جعبه 4 و .....

سپس از هر جعبه به تعداد شماره جعبه ، حبه قند برمی داریم ، مثلا از جعبه اول یک حبه قند و از جعبه دوم 2 حبه قند و از جعبه سوم 3 حبه قند و .......

جمعا 55 حبه قند می شود، قاعدتا به وزن 550 گرم

سپس این مجموعه را با ترازو وزن می کنیم.

فکر کنم دیگه بقیش واضح باشه

هر مقدار گرمی که از 550 گرم کمتر باشد برابر با شماره جعبه ای است که حاوی حبه قند های 9 گرمی می باشد.

 

 

برچسب ها: تست - تست هوش-هوش- همه نوع تست-بهترین تست-تست های عاشقانه- تست

 

منبع : ایران جوک

چهارشنبه 8/3/1392 - 8:33
کاردستی و خیاطی
فرفره کاغذی www.5dabestani.mihanblog.com

فرفره کاغذی www.5dabestani.mihanblog.com

فرفره کاغذی www.5dabestani.mihanblog.com

فرفره کاغذی www.5dabestani.mihanblog.com

فرفره کاغذی www.5dabestani.mihanblog.com

فرفره کاغذی www.5dabestani.mihanblog.com

فرفره کاغذی www.5dabestani.mihanblog.com

فرفره کاغذی www.5dabestani.mihanblog.com

فرفره کاغذی www.5dabestani.mihanblog.com

فرفره کاغذی www.5dabestani.mihanblog.com

فرفره کاغذی www.5dabestani.mihanblog.com
سه شنبه 7/3/1392 - 19:40
کاردستی و خیاطی
طرز درست کردن کاردستی جا مدادی با چوب بستنی

مواد لازم برای این کاردستی، لوله مقوایی داخل دستمال توالت، تعدادی چوب بستنی ( یا چوب معاینه گلو که می توانید از داروخانه بخرید)، یک تکه مقوا ، چسب و رنگ یا برچسب برای تزیین است.


کاردستی 5dabestani.mihanblog.com


ابتدا مقوا را به صورت گرد یا مربع ببرید و مثل شکل زیر با چسب، به کف لوله دستمال بچسبانید.  همچنین می توانید برای کف جامدادی مشابه شکل نخست، از چوب بستنی استفاده نمایید. توصیه می کنیم در کف از مقوای کلفت استفاده نمایید وبه هر صورت کف جامدادی را سنگین کنید تا موقع استفاده واژگون نشود.

5dabestani.mihanblog.com جا مدادی بستنی

سپس دورتا دور لوله را  مانند تصویر زیر ، چوب بستنی بچسبانید.
جامدادی کاردستی کودکان چوب بستنی

حال آن را مطابق سلیقه خود تزیین کنید. می توانید آن را نقاشی کرده و یا مشابه تصویر بالا روی آن برچسب بچسبانید.

جامدادی چوببستنی 5دبستانی

منبع:کودک سیتی
سه شنبه 7/3/1392 - 19:34
كودك



معروف است كه اگر یك برنامه یك ساله دارید ‘ گندم بكارید‘ اگر برنامه ده ساله دارید‘ درخت بكارید و اگر برنامه صد ساله دارید انسان بسازید .

تربیت انسان یك سرمایه گذاری ابدی است .

معروف است كه اگر یك برنامه یك ساله دارید ‘ گندم بكارید‘ اگر برنامه ده ساله دارید‘ درخت بكارید و اگر برنامه صد ساله دارید انسان بسازید . تربیت انسان با موازینی كه خالق او می طلبد و هدایت فرموده است سرمایه گذاری صد ساله بلكه ابدی است . ( .... و من احیاها فكانما احیا الناس جمیعا...) ( مائده 32 )

در تربیت دینی نمی توان یك نسخه مشترك را ارائه داد.

در تربیت دینی حتماً باید سطح فكر‘ قدرت فهم و شرایط سنی‘ علمی‘ فرهنگی‘ اقتصادی و اجتماعی فرزندان را در نظر داشت زیرا همواره نمی توان برای بیماران مختلفی كه درد مشتركی نیز دارند فقط یك نسخه درمانی ارائه كرد . شاید به همین دلیل نیز بوده است كه معصومین ما (ع) به یك سؤال مشترك مانند افضل الاعمال = ( برترین كارها ) از سوی افراد گوناگون پاسخ های گوناگونی داده اند.

حس دینی را با زبان ساده به نمایش بگذارید .

برای پرورش حس دینی و ارتقای بینش دینی كودك قبل از هر چیز باید جلوه های دین در زندگی را با زبانی ساده و شیو ه ای جذاب و زیبا برای او به نمایش بگذاریم . زیرا بدون ترغیب درونی به دین تبلیغ بیرونی ارزشهای دینی بی اثر خواهد بود . فرزندان از كودكی باید شاهد ادای فرایض دینی توسط پدر و مادر خود باشند .

سؤال این است كه پدر و مادر چه كار بكنند تا دختر و پسرشان از تشخیص متعادل و مطلوب برخوردار باشند؟ به عنوان مثال ما معتقدیم كه یك فرزند مسلمان شایسته باید خمس بدهد‘ بچه ها باید این مطلب را از پدرشان بیاموزند به این ترتیب كه پدر در پایان سال مالی اش خمس مال خود را كنار بگذارد و آن را به مجتهد بدهد و فرزند او در هر سنی كه هست باید شاهد این ماجرا باشد .

وقتی فرزند از دوران خردسالی فهمید كه مكلف به پرداخت خمس است و این را عملاً مشاهده كرد در بزرگسالی به آن پایبند خواهد بود به عبارت دیگر عامل بودن پدر و مادر به اعتقادات خود بهترین شیوه برای تربیت فرزندان محسوب می شود . اگر دختر یا پسر خردسال خانواده ببینند كه وقتی اذان گفته می شود پدر و مادر به مسجد می روند و نماز می گذارند او هم به این كار عادت می كند و از آن لذت می برد .در یك خانواده متعادل مطلوب و اسلامی باید فرائض دینی از قبیل نماز ‘ روزه‘ خمس‘ زكات‘ حج‘ جهاد‘ امر به معروف و نهی از منكر انجام شود و فرزندان از كودكی شاهد ادای فرایض توسط پدر و مادر خود باشند .

هدف از تربیت مطلوب دینی‘ در مسیر خدا گونه شدن انسان است .

تربیت مطلوب و متعادل دینی باید به همه ابعاد وجودی انسان توجه داشته باشد . پرداختن به بُعدی خاص از ابعاد وجود انسان غفلت از سایر ابعاد را به دنبال دارد . یكی از اهداف اصلی تربیت دینی ساختن انسانی كامل است كه تمام ابعاد وجود او رشد یافته و به معنی دقیق كلمه متعلق به اخلاق الهی باشد . در دیدگاه دینی تزكیه نفس و پرورش بعد اخلاقی انسان زمینه رشد ابعاد دیگر است . یافتن یك تعریف كامل و جامع از مفهوم تربیت دینی می تواند ما را در برنامه ریزی های كلان آموزشی یاری نماید و با توجه به اینكه اهداف تربیت دینی رشد هماهنگ قوا و استعدادهای انسان در مسیر خدا گونه شدن است باید كلیه برنامه ریزی های آموزشی برای رسیدن به این هدف تنظیم شوند. در تربیت دینی اصل بر تشویق و ایجاد انگیزه است .

هرچند در تعلیم وتربیت دینی گاهی ممكن است سخت گیری هم به عنوان راه علاج تجویز شود.ولی قاعده در روشن گیری وتشویق وایجاد انگیزه برای اصلاح رفتارها وتحكیم ارزش ها در شخصیت فرزندان است در برخی از خانواده ها جای قاعده واستثنا عوض می شود.

به بچه ها بیاموزید خدا در همین نزدیكی هاست .

بچه ها باید بیاموزند كه خدا در همین نزدیكی هاست! خدا با آنهاست وفاصله ای بین آنها وخدا وجود ندارد وهر وقت ارداه كنند به خدا دسترسی دارند ومی توانند با همان صفا وصمیمیت كودكانه با پروردگار خود درد دل كنند واز او چیزی بخواهند وخدا هم به حرف آنها بها می دهد وراه ها را باز می كند. این مفاهیم را خداوند با بیان حكیمانه خود اینگونه روشن می سازد:

(واذا سالك عبادی عفی فانی قویب احجیب دعوه الداع اذا دعان فالستجیبوا لی ولیو منوا بی لعلهم یرشوون).

بچه ها وقتی با كمك اولیا و مربیان یاد بگیرند كه اگر فرمان خدا را اجابت كنند خدا دعای آنان را اجابت می كند‘ با عزم قوی تری به خدا روی می آورند و به او پناه می برند .

فضاسازی تربیتی باید متناسب با فطرت انسانی باشد .

1- باید در ساختمان های منازل مدارس و سایر اجتماعات و نیز وسایل و امكانات الگوهای دینی و معماری اسلامی در نظر گرفته شود .

2- باید به محل عبادت و نیایش و تزیین مناسب آن در منازل و مدارس و فضاهای فرهنگی و ورزشی با توجه به فطرت انسانی اهمیت داد .

3- فضایی كه قرآن كریم طراحی می كند اینگونه است : متحرك و هدفدار‘ منسجم و متناسب با فطرت انسان و در خدمت انسان‘ منظم و با اندازه و حساب و كتاب ‘ بدیع ‘ خلاق و بدون تكرار و روز مرگی ‘ نشاط آور و دور از مردگی و خمودگی .

طوری تربیت كنیم كه همیشه احساس كنند چشم هایی از غیب بر آن ها نظارت می كند .

انسان باید به گونه ای تربیت شود كه اعتقاد پیدا كند پیوسته اعمال ‘ حركات و حتی دل او تحت نظارت است . برای این منظور باید از همان كودكی فرزندان را طوری تربیت كنیم كه همیشه احساس كنند چشم هایی از غیب به آنها نظارت می كند نباید آن ها را به گونه ای بار آوریم كه هر وقت در حضور ما و تحت نظارتمان هستند درست رفتار كنند اما در خلوت این چنین نباشند .

آن ها باید حس كنند كه در خلوت و حتی در بستر خواب هم به كارشان نظارت می شود این مطلب را برای كودكان به اندازه ای باید تكرار كنیم كه جزو باورهایشان شود. این نظارت بر اعمال را باید به باور كودك رساند تا هنگامی كه در حضور ما هم نیست از خودش مراقبت كند اگر كودكی اینگونه بزرگ شود بعدها هم چشم خدا را بر اعمال خویش ناظر می داند .

كودك مثل آدم بزرگ نیست كه اگر بگویید چشمی به تو نگاه می كند بگوید كو آن چشم ؟ بچه خیلی ساده چشم ها را می بیند مثل آدم های بزرگ شكاك بد نگر نیست . او انسانی آزاد است عالم را زنده می بیند با درخت حرف می زند با مرغ خانه صحبت می كند با عروسك توی بغلش درد دل می كند و همه این ها را زنده می بیند ‘ مربی باید بگذارد با همین دیدگاه بزرگ شود .

والدین باید به گفته های دینی خود عمل كنند تا در تربیت دینی موفق شوند .

یكی از مهمترین روش های مطلوب تربیت دینی روش عملی است و متأسفانه ما كمتر به آن عمل می كنیم . خدای بزرگ در قرآن كریم میفرماید : آیا مردم را به كار نیك فرمان می دهید و حال آنكه خویشتن را فراموش می كنید .( بقره آیه 42 )

همچنین امام صادق می فرمایند : مردم را با اعمالتان نه فقط با زبان هایتان به سوی خدا فرا بخوانید . بی زج – 5 ص 198 .

طبق آماری كه برخی از روانشناسان ارائه كرده اند حدود 80 % یادگیری از راه چشم و 13 % از راه گوش انجام می شود یا در ضرب المثلی آورده اند : یك تصویر گویاتر از هزار كلمه است .

پس عمل و رفتار والدین كه زیر ذره بین چشم و دستگاه تصویر برداری فرزند است می تواند تأثیر ژرف و شگرفی در تعلیم و تربیت او داشته باشند زیرا فرزند گفته های والدین را پیش از آنكه بخواهد از آن ها بشنود می خواهد در اعمال و رفتار آن ها ببیند و این درس بزرگی است كه از والدین خود فرا می گیرد :

بزرگی سراسر به گفتار نیست دو صد گفته چون نیم كردار نیست

از سوی دیگر اگر فرزندان بین رفتار والدین تناقض و تعارض را مشاهده كنند همین امر باعث می شود تا نسبت به همه گفته ها و نظام فكری ‘ عملی والدین بی اعتماد گردند و در نتیجه در نظام فكری – عملی خود نیز دچار اختلال و سر در گمی شوند و در دل یا بر زبان بگویند :

سعدیا گرچه سخندان و مصالح گویی به عمل كار بر آید به سخنرانی نیست

اصولاً باید توجه داشته باشیم كه پیروزی یا شكست یك دین و یا یك مكتب غالباً در گرو اعمال و رفتار گروندگان به آن است تا آموزش های نظری آنان به همین دلیل معمولاً كسانی كه با خود دین مخالف دارند بسیار نیستند بلكه اعمال و كردار دین گرایان است كه وجب بی رغبتی آنان نسبت به آن دین می شود:

اسلام به ذات خود ندارد عیبی هر علم كه هست در مسلمانی ماست

خطر عمل نكردن بزرگترها به وظایف دینی

خطر بسیار بزرگی كه اكنون ما و فرزندان ما و دین ما را به شدت تهدید می كند و متأسفانه كمتر به آن توجه می نماییم این است كه شماری از ما و بزرگترها به آموزه های دینی و آرمان های انقلابی خویش عمل نمی كنیم و چه بسا در همین امر در دراز مدت آثار نا مطلوبی نسبت به دین و انقلابمان در فرزندانمان و كشورمان جای نهد كه امیدواریم به خواست خدا این چنین نشود .

مرجع مناسبی برای پاسخگویی به سؤالات فرزندانتان انتخاب كنید .

در جامعه ما با توجه به نارسایی فكری و اخلاقی در بعضی از خانواده ها و نیز به علت گرفتاری های شغلی و یا مسئولیت های گوناگون والدین كه هیچ فرصتی را برای رسیدگی به امور خانه و خانواده باقی نمی گذارد والدین نمی توانند وظایف و مسئولیت حساسی را كه بر دوش دارند به خوبی انجام داده و مرجع مناسبی برای پاسخگویی به سؤالات علمی ‘ تربیتی و اعتقادی فرزندان خویش باشند . از این رو جلسات گروه های تربیتی مرجع بسیار خوبی برای شخصیت دادن به آنان و بر طرف كردن مشكلات و پاسخگویی به سوالاتشان خواهد بود.

چگونه عشق به اهل بیت را در دل جان فرزندانتان همچو بذری بكارید .

والدین می توانند با انجام دادن این اعمال كه در پایین به ذكرش می پردازیم عشق به اهل بیت را در دل و جان فرزندانتان همچون بذری بكارند و همچون نهالی حرس كنند و پیوسته آن را آبیاری كنند تا هر چه بالنده تر و ریشه دارتر شود .

- نامگذاری فرزندان به نام های اهل بیت .

- بردن فرزندان به مجالس جشن و عزای امامان .

- بردن آنان به زیارت قبور و حرم های مطهرشان .

- برگزاری مجالس بحث و گفتگو در ایام ولادت و شهادت معصومین در خانه ها .

- تشویق فرزندان برای خواندن كتاب درباره آنان .

- نوشتن مقاله و سرودن شعر درباره شخصیت آنان .

- شركت در مسابقه های مربوط به اهل بیت به عنوان بهترین الگو در زمینه كمالات و خوبی ها گفتن داستان هایی از سیره و زندگی آنان برای كودكان .

- نقل داستان های جذاب از دوستان و علاقمندان این خاندان .

- بیان خاطرات كرامت دیدگان و شفا یافتگان از ناحیه اهل بیت .

- برگزاری جلسات و تأسیس هیئت های عزاداری .

- برخورد احترام آمیز با نام و یاد ائمه پیش فرزندان و كوچكترها .

- هدیه و جایزه دادن به آنان به خاطر هم نام بودن با یكی از معصومان .

- ذكر فضائل و مناقب اهل بیت بر اساس روایت .

برقراری رابطه با اهل بیت بر مبنای محبت و عشق بسیار ثمر بخش است . نوجوانانی كه در پی یافتن الگویند می توانند از شخصیت دوست داشتنی آنان الگو و سرمشق بگیرند و چنان به این الگوها افتخار كنند كه حاضر نشوند آن را با هیچ چیز دیگری عوض كنند و همواره زبان حالش این بیت باشد :

مهر تو را به عالم امكان نمی دهم این گنج پر بهاست من ارزان نمی دهم .

مدرسه ابتدایی بیش از دیگر نهادهای آموزشی در تربیت دینی مؤثر است .

منظور از تربیت دینی رسمی این است كه در تربیت دینی با برنامه ریزی مدون از پیش تنظیم شده و به وسیله افرادی خاص در نهادهای آموزشی انجام شود . محیط مدرسه جایی است كه شخصیت دینی و مذهبی فرد پس از خانواده در آن شكل می گیرد . مدرسه ابتدایی بیش از دیگر نهادهای آموزشی در تربیت دینی متربی مؤثر است زیرا متربی در این مرحله از زندگی گیرنده است و هرچه به او القا شود می پذیرد . در محیط مدرسه نه تنها معلم و مربی در تربیت دانش آموز مؤثرند بلكه سایرین كاركنان و مسئولان مدرسه و فضای آموزشی نیز بر ابعاد تربیتی او تأثیر می گذارند .

نقش تعلیم و نربیت دینی بر فرزندان

نظام تعلیم و تربیت دینی فرزندان شما را به گونه ای تربیت می كند كه در گرایش هایشان نسبت به زندگی در اعمال و تصمیم هایشان و در برخورد با تمام معارف همواره حاكمیت ارزش های اخلاقی الهی را احساس كنند . در چنین نظامی علاوه بر ایجاد نظم ذهنی فرزندان به گونه ای تربیت می شوند كه دانش را صرفاً برای ارضای كنجكاوی های فكری یا منافع دنیوی كسب نمی كنند بلكه منطقی و متقی بار می آیند و فراهم آوردن موجبات رفاه مادی‘ معنوی و اخلاقی خانواده ملت خود و بنی آدم را وجهه همت خویش قرار می دهند نوجوان كه از آموزش و پرورش دینی برخوردار می شود موزون با طبیعت و نه معارض با آن زیست می كند .

 

سه شنبه 7/3/1392 - 19:32
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته