• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1009
تعداد نظرات : 155
زمان آخرین مطلب : 5396روز قبل
دعا و زیارت

مردم زمان ما از نظر اخلاق و رفتار 6 دسته اند :

۱- شیر : قدرتمندانی هستند که با قدرت خویش دیگران را به اسارت و بندگی می کشند.
2- گرگ : عده ای از بازرگانان هستند که در کمین پاره کردن مشتریان خود نشسته اند.
3- روباه : عده ای از مردم متظاهرند که برای فریب مردم ، دم از مسلمانی می زنند.
۴- سگ : مردم بد زبان و بی آبروئی هستند که دیگران از ترس زبانشان احترامشان می گذارند.
۵- خوک: انسان های شهوت پرستی هستند که به هر کار زشتی تن در می دهند.
6- گوسفند : مؤمنانی هستند که پشمشان را می چینند ، گوشتشان را می خورند و استخوانشان را درهم می شکنند.

پنج شنبه 11/5/1386 - 19:27
دعا و زیارت

محور ديگرى كه پيرامون زندگى شخصى و كيفيت معيشت امام عصر(عج) نياز به بررسى دارد مسئله زن و فرزند آن حضرت است آيا با توجه به فلسفه غيبت و اين كه آن حضرت به شيوه ناشناس زندگى مى كند و كسى ازمكان وى آگاه نيست ازدواج و داشتن فرزند، با اين مسئله سازگار است؟

منابعى كه در اختيار است، يا اشكال سندى دارند و يا ابهام دلالى ونظر قاطعى را ارائه نمى دهند.
در اين جا سه احتمال وجود دارد:

1. اساساً حضرت مهدى(عج) ازدواج نكرده است.
2. ازدواج انجام گرفته، ولى اولاد ندارد.
3. ازدواج كرده و داراى فرزندانى نيز هست.

اگراحتمال اول را بپذيريم، لازمه اش اين است كه امام معصوم(ع) يكى از سنّت هاى مهم اسلامى را ترك كرده باشد واين با شأن امام سازگار نيست. اما از طرفى ديگر چون مسئله غيبت، اهم است و ازدواج مهم، ترك ازدواج، با توجه به آن امر مهمتر اشكالى را ايجاد نمى كند و گاهى براى مصلحت بالاتر، لازم وواجب نيز هست.

اما احتمال دوم كه اصل ازدواج را بپذيريم بدون داشتن اولاد، جمع مى كند بين انجام سنت اسلامى و عدم انتشار مكان و موقعيت حضرت. اما باز اين اشكال باقى است كه اگر قرار باشد، آن حضرت شخصى را به عنوان همسر برگزيند يا بايد بگوييم كه عمر او نيز مانند عمر حضرت طولانى است كه بر اين امر دليلى نداريم يا اين كه بگوييم مدتى با حضرت زندگى كرده و از دنيا رفته است كه در اين صورت حضرت به سنت حسنه ازدواج عمل كرده و پس از آن، تنها و بدون زن و فرزند زندگى را ادامه مى دهد.

احتمال سوم آن است كه آن حضرت ازدواج كرده و داراى اولاد نيز هست و اولاد آن حضرت نيز فرزندانى دارند و...
اين مسئله افزون بر آن كه دليل محكمى ندارد اشكال اساسى آن اين است كه اين همه اولاد و اعقاب بالاخره روزى در جست و جوى اصل خويش مى افتند و همين كنجكاوى و جست و جو مسئله را به جايى باريك مى كشاند كه با فلسفه غيبت حضرت نمى سازد.

البته برخى خواسته اند از روايات و بعضى از ادعيه، بر اين احتمال اقامه دليل كنند كه اشاره اى به ادله آنان مى كنيم:

1. مفضل بن عمر گويد از امام باقر(ع) شنيدم كه فرمود:
صاحب الزمان(عج) را دو غيبت است: يكى از آن دو، به اندازه اى طولانى شود كه بعضى گويند آن حضرت از دنيا رفته و برخى گويند كشته شده است و بعضى نيز بر اين باور باشند كه جز اندكى از ياران بر امامت وى ماندگار نماندند و كسى هم از مكان و جايگاه زندگى آن حضرت، آگاه نيست نه از فرزندان و نه ديگرى، جز آن كسى كه امور وى را پى مى گيرد. (1)

استدلال براى اثبات زن و فرزند براى حضرت، به جمله اخير روايت است: (ولا يطلع على موضعه احد من ولده...) اما اين استدلال از چند جهت اشكال دارد:

الف. اين روايت را نعمانى در كتاب غيبت خود نقل كرده و به جاى كلمه (ولد) كلمه (ولى) آورده است, به اين شكل: (ولا يطلع على موضعه احد من ولى ولاغيره) (2) بنابراين اعتمادى بر آن روايت با توجه به اين نقل نيست. دست كم با وجود اين احتمال استدلال تمام نيست.

ب. در روايت نيامده است كه الآن امام زمان(عج) داراى زن و فرزند است و از اين جهت اجمال دارد. شايد به فرزندانى كه بعداً در آستانه ظهور و يا بعد از آن به دنيا خواهند آمد اشاره داشته باشد.

ج. شايد از باب مبالغه در خفاء باشد. يعنى اگر بر فرض آن حضرت اولاد هم مى داشت از جايگاه و سرّ غيبت او آگاه نمى شدند(3). با اين احتمال نيز استدلال به روايت براى اثبات اولاد براى امام زمان(عج) ناتمام است.

2. دليل ديگر بر اثبات فرزند براى حضرت، روايتى است كه ابن طاووس از امام رضا(ع) نقل كرده است:
الهی! مايه چشم روشنى و خوشحالى امام زمان(عج) را در او وخانواده و فرزندان و ذريّه و تمام پيروانش فراهم فرما. (4)

به اين روايت هم نمى توان استدلال كرد، چون:

الف. از جهت سند قابل اعتماد نيست.
ب. به زمان ولادت فرزندان اشاره ندارد كه پيش از ظهور است يا بعد از آن. از اين جهت مجمل است.

3. روايت ديگرى نيز ابن طاووس از امام رضا (ع) نقل كرده است كه فرمود: (اللهم صل على ولاة عهده والائمة من ولده) (5)
اين روايت بنا بر تصريح ابن طاووس، متن ديگرى دارد به اين شكل: (اللهم صل على ولاة عهده والائمة من بعده) (6)
بنابراين روشن نيست كه مقصود فرزندان بعد از او مراد است يا امامان پس از او. علاوه بر اين كه اين دو روايت مربوط به بعد از ظهور حضرت است نه پيش از آن.

4. امام صادق(ع) مى فرمايد: ... كائنى ارى نزول القائم فى مسجد السهله بائهله وعياله (7)
اين روايت نيز گذشته از ضعف سند دلالتى بر اثبات فرزند براى امام زمان (عج) پيش از ظهور ندارد. بنابراين اين گونه از روايات كه بدان اشاره كرديم در حدى نيستند كه وجود زن و فرزند را براى امام زمان(عج) پيش از ظهور اثبات كنند. از سوى ديگر رواياتى داريم كه با صراحت وجود فرزند را از آن حضرت نفى مى كند از آن جمله :
مسعودى نقل مى كند: على بن حمزه، ابن سراج و ابن ابى سعيد مكارى بر امام رضا (ع) وارد شدند على بن حمزه به حضرت عرض كرد: از پدرانت نقل كرده ايم كه هيچ امامى از دنيا نمى رود تا فرزندش را ببيند؟ امام رضا فرمود: آيا در اين حديث، روايت كرده ايد: مگر قائم (8)

برخى خواسته اند با تمسك به داستان (جزيره خضراء) بگويند كه امام عصر(ع) فرزندانى دارد و بر آن جزيره زير نظر وى جامعه نمونه و تمام اعيار اسلامى را تشكيل داده اند (9) لكن با بررسي هاى گسترده اى كه انجام گرفته جزيره خضراء افسانه اى بيش نيست و هيچ واقعيت ندارد. (10)
علامه مجلسى اين داستان را جداگانه در نوادر بحار نقل كرده و مى نويسد: چون در كتابهاى معتبر بر آن دست نيافتم آن را در فصلى جداگانه آوردم.(11) شيخ آقا بزرگ تهرانى اين داستان را داستانى تخيلى و رمانتيك شمرده است.(12)

افزون بر اين، داستان به گونه اى است كه نمى توان آن را پذيرفت:
تناقضات فراوان سخنان بى اساس و... در سلسله سند آن افراد ناشناخته اى وجود دارند كه نمى توان بر آنان اعتماد كرد(13) بنابراين از اين راه نمى توان زن و اولادى براى حضرت مهدى(عج) ثابت كرد.

پاورقی:

(1) (كتاب الغيبة) شيخ طوسى 162
(2) (كتاب الغيبة) نعمانى 172
(3) (تاريخ الغيبة الكبرى) محمد صدر/ ج65/2، مكتبة الائم اميرالمؤمنين(ع) العامة, اصفهان
(6-4) (جمال الاسبوع) ابن طاووس 510، به نقل از (دراسة فى علامات الظهور والجزيرة الخضراء) سيد جعفر مرتضى عاملى/260
(7) (بحار الانوار) ج317/52
(8) (اثبات الوصيّة) مسعودى 221
(9) (نجم الثاقب يا زندگى مهدى موعود) محدث نورى، /252 ـ 260
(10) (دراسة فى علامات الظهوروالجزيرة الخضراء) سيد جعفر مرتضى عاملى/ 263
(11) (بحار الانوار)، ج52، 159
(12) (الذريعة الى تصانيف الشيعة) شيخ آقا بزرگ تهرانى ج;108/5 شيخ آقا بزرگ تهرانى, قرن هشتم 145
(13) دراسة فى علامات الظهور والجزيرة الخضراء، استاد جعفر مرتضى عاملى

منبع : چشم به راه مهدى ص 356 - 351

پنج شنبه 11/5/1386 - 19:26
انتخابات

 

شمارش معکوس برای انتخابات مجلس هشتم تا ساعاتی دیگر صفر می شود، آیا شما با توجه به فرصت اندک باقیمانده کاندیداهای خود را برای مجلس هشتم انتخاب کرده اید؟ آیا برای شما کاندیدا مهمتر است یا ائتلاف و گروهی که از یک کاندیدا حمایت می کنند؟آیا اگر حوزه انتخابیه شما بیش از یک کرسی در مجلس شورای اسلامی دارد، می خواهید به لیست و فهرست واحدی که توسط ائتلاف و گروه سیاسی خاصی تهیه شده، رأی دهید و یا کاندیداهای مورد نظر خود را از میان فهرست های مختلف گزینش می کنید؟ برای پاسخ به سؤالات شما به 10 توصیه توجه کنید.  1. از هم اکنون نسبت به شناسایی کاندیداهای موردنظر خود اقدام کنید و از افرادی که به نظرتان واجد شرایط نمایندگی در مجلس هشتم هستند، فهرستی تهیه کنید و این کار را به لحظه آخر و انتخاب عجولانه در پای صندوق موکول نکنید. 2. حتی المقدور به فهرستی رأی دهید تا امکان ورود نمایندگان همفکر به مجلس فراهم شود. 3. از تمامی حق خود برای رأی دادن استفاده کنید و اگر حوزه انتخابیه شما بیش از یک کرسی در مجلس شورای اسلامی دارد همان تعداد کاندیدا را انتخاب و نام آنها را به صندوق بریزید. 4. اگر در یکی از حوزه های انتخابیه تهران، ایلام، آذربایجان شرقی و قزوین ساکن هستید، باید علاوه بر انتخاب نمایندگان مجلس، در انتخابات میان دوره ای خبرگان هم شرکت کنید. بنابراین نسبت به شناسایی نماینده مورد نظر خود اقدام کنید. انتخابات میان دوره ای شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز در برخی حوزه های انتخابیه برگزار می شود که در این خصوص هم هموطنانمان که در این حوزه ها ساکنند، باید کاندیداهای خود را شناسایی کنند. 5. همانطور که همواره و در هر انتخاباتی مسئولان اجرایی تأکید کرده اند، از همان ساعات اولیه به پای صندوق های رأی بروید تا از ازدحام در ساعات پایانی جلوگیری شود و احتیاج به تمدید زمان رأی گیری نباشد. 6. اگر قصد سفر دارید، حتما مدارک لازم برای رأی دادن به همراه داشته باشید تا در هر صورت امکان شرکت در انتخابات را از دست ندهید. 7. در این دوره از انتخابات علاوه بر ثبت شماره ملی رأی دهندگان، شناسنامه آنان نیز به مهر انتخابات ممهور می شود و بر این اساس هموطنان هنگام رأی دادن در شعب، علاوه بر در دست داشتن کارت ملی و یا شماره ملی باید شناسنامه خود را نیز همراه داشته باشند تا مهر انتخابات در آن درج شود. 8. اسامی کاندیداها را به طور کامل بنویسید چون برخی از کاندیداها اسامی مشابه دارند. بنابر این برای جلوگیری از هر گونه اشتباه لازم است که پسوند، پیشوند و اسامی کوچک آنها ذکر شود. 9. در این دوره از انتخابات و براساس سیستم رایانه ای برای هر نماینده، کد ویژه ای تعریف شده است. بنابر این علاوه بر درج اسامی کاندیداهای مورد نظر خود باید در مقابل کد کاندیداها نیز علامت بگذارید. با استفاده از این شیوه، دیگر نیازی به نوشتن عددهای بزرگ نیست. و توصیه شماره 10 این که به تخصص، تعهد و سوابق اجرایی کاندیداها توجه کنید، چرا که می خواهیم وظیفه تصمیم گیری برای کشور را برای مدت 4 سال به عهده آنها بگذاریم.
پنج شنبه 11/5/1386 - 19:24
دانستنی های علمی

چهار خواننده جوان مجالس با سوء استفاده از احساسات دختران مقطع راهنمایی آنان را اغفال کردند و دست به کلاهبرداری زدند. این چهار خواننده که بهرام، بهزاد، سعيد و علی نام دارند هم اکنون در حالی از سوی کارآگاهان پلیس آگاهی تحت تعقيب قرار گرفته اند که خانواده هفت دختر نوجوان عليه آنان طرح شکايت کرده اند. نخستين شکايت در اين رابطه چند روز پيش از سوی مادر دختر 13 ساله ای به نام ياسمن مطرح شد. اين زن به کارآگاهان گفت؛ چندی پيش متوجه شدم دخترم به طرز عجيبی تلاش مي کند صد هزار تومان پول نقد به دست آورد، وقتي موضوع را با همسرم در ميان گذاشتم تصميم گرفتيم از علت احتياج ياسمن به اين پول مطلع شويم، براي همين چند روزی اعمال و رفتار او را کنترل کرديم و زماني که به نتيجه ای نرسيديم از ياسمن خواستيم خودش حقيقت ماجرا را به ما بگويد. زن شاکی ادامه داد؛ ياسمن در مورد اينکه صد هزار تومان را براي چه کاری می خواست به ما گفت؛ ارديبهشت ماه يک گروه چهارنفری خواننده براي اجرای برنامه به مدرسه شان که يک مدرسه راهنمایی غيرانتفاعی در شمال شهر است دعوت شدند و آن پسرها پس از اجرای برنامه، سی دی آهنگ هایشان را به چند دختر نوجوان که تحت تأثير احساسات قرار گرفته و به هيجان درآمده بودند دادند وگفتند هر دختری که بخواهد آنها مي توانند در ازاي 150 هزار تومان برايش و به نام او ترانه ای بسازند و آهنگ آن را در قالب سی دی پخش کنند. در اين ميان ياسمن نيز به خاطر اينکه چهار خواننده جوان به نام او ترانه ای بخوانند 50 هزار تومان به آنان پرداخت کرده و قول داده بود صد هزار تومان باقی مانده را نيز ظرف چند روز بپردازد تا مراحل ساخت آهنگ شروع شود. پس از طرح اين شکايت پرونده ای به اتهام کلاهبرداری عليه چهار جوان خواننده مطرح شد و در حالي که کارآگاهان تحقيقات خود را در اين رابطه آغاز کرده بودند مردی به پليس آگاهی مراجعه و شکايت مشابهی طرح کرد. او گفت؛ دخترم به نام نسرين در يک مدرسه غيرانتفاعی در شمال شهر درس می خواند، او پس از آشنایی با چهارجوان خواننده که برای اجرای برنامه به مدرسه شان رفته بودند150هزار تومان به آنها پرداخت کرد تا براي وی و به نامش ترانه ای بخوانند. زمانی که از اين موضوع مطلع شدم فهميدم از نسرين کلاهبرداری شده است، چون ديگر خبری از چهار خواننده و آهنگ درخواستی نشد. من هيچ وقت دخترم را از نظر مالی در مضيقه نمی گذارم و هر وقت پول احتياج داشته باشد به راحتی در اختيارش قرار می دهم و همین مسئله سبب شد تا برای پرداخت 150 هزار تومان به چهار کلاهبردار هيچ مشکلی نداشته باشد. طرح دومين شکايت عليه چهار جوان خواننده پليس را به اين نتيجه رساند که دايره کلاهبرداری های آنان وسيع تر از آن چيزی است که در ابتدا تصور می شد. اما در اين ميان به جز نام متهمان هيچ سرنخ ديگری از آنها وجود نداشت. با گذشت چند روز از طرح نخستين شکايت در اين پرونده تعداد شاکيان به هفت تن افزايش يافت. تمامی طعمه ها دختران نوجوانی بودند که در مقطع راهنمایی و دبيرستان تحصيل مي کردند، اين قربانيان به يک شيوه به دام کلاهبرداران افتاده بودند. یکی از مالباختگان که دختری 17 ساله به نام طناز است در تشريح ماجرا گفت؛ هنگامی که چهار پسر جوان برنامه اجرا می کردند به شدت مجذوبشان شدم و برای همين وقتی برنامه تمام شد به سراغشان رفتم تا با آنها بيشتر آشنا شوم و درباره کارهایشان سؤالاتی بپرسم. ابتدا تصور می کردم چهار خواننده با من صحبت نمی کنند، اما برخلاف تصورم خيلی راحت مرا پذيرفتند و به سؤالاتم پاسخ دادند و سپس يک سی دی از کارهایشان به من هديه کردند و پيشنهاد دادند در ازاي 150 هزار تومان به نام من ترانه و آهنگی بسازند، از اين پيشنهاد خيلی خوشحال شدم. چند روزی را در اين رؤيا سپري کردم که آهنگی که نام من در شعر آن آمده است در سطح بازار پخش شود و من به شهرت زيادی برسم، برای همين تصميم گرفتم هر طور که شده پول درخواستی پسران را فراهم کنم، براي اين کار مشکل زيادی نداشتم چون پدرم مردی ثروتمند است و من توانستم با يک دروغ کوچک اين مبلغ را از او بگيرم. من هرگز تصور نمی کردم آن چهار جوان سرم کلاه بگذارند. بنابر اين گزارش هم اکنون تحقيقات براي به تله انداختن چهار متهم فراري ادامه دارد و اين در حالی است که کارآگاهان احتمال مي دهند تعداد طعمه های چهار خواننده مجالس بسيار بيشتر باشد.

منبع : اعتماد - چهارشنبه 10 مرداد 1386

پنج شنبه 11/5/1386 - 19:21
دعا و زیارت

محمد تيجاني السماوي در ايران با كتاب «آنگاه هدايت شدم» شناخته مي‌شود كتابي كه شرح چگونگي شيعه شدن وي را از مذهب مالكي اهل تسنن روايت كرده است، تيجاني اما به جز آنكه در دعوت به مذهب حقه جعفري كوشا است و خود تصريح مي‌كند كه اين كار تمام زندگيش است داراي ابعاد شخصيتي برجسته و درس‌آموزي است.
محمد تيجاني السماوي كه 70 سالگي خود را پشت سر مي‌گذارد، مدرك دكتراي خود را از سوربن اخذ كرده و به فرانسه مسلط است، تيجاني به شدت با قشري‌گري مخالف است و جوانان مسلمان را به مطالعه و كند و كاو در دين دعوت مي‌كند.
سيد محمد تيجاني سماوي تمام تحولات ايران را زير نظر دارد و گويي در ايران زندگي مي‌كند او حتي رزمايش‌هاي نظامي را هم پيگيري مي‌كند، چه برسد به مسايل هسته‌اي، اين گفت وگو در هتل لاله تهران انجام شد كه مشروح آن را درپي مي‌خوانيد .

لطفا خود را به اختصار معرفي كنيد؟

تيجاني: به اختصار! همه زندگي‌ام به اختصار بوده، حتي ولادتم به اختصار بوده است؛ درود و سلام بر خاتم انبياء محمد مصطفي صلي‌الله عليه و آله و سلم و آل پاكش، با درود و سلام بر شما و همه شنوندگان در همه نقاط جهان، درباره زندگي مختصرم بايد بگويم من محمد‌التيجاني السماوي از جنوب تونس هستم و همواره مي‌گويم اصلا‌ عراقي‌‌ام و در تونس متولد شده‌ام.
اصل ما از «سماوه» عراق و از عراقي‌هايي هستيم كه در زمان عباسيان از ترس كشتار به شمال آفريقا مهاجرت كردند .

از تحصيلاتتان بگوييد.

تيجاني: تحصيلات آغازين خود را طي دو يا سه سال در يكي از شعبه‌هاي دانشگاه زيتونه گذراندم و پس از استقلال تونس و بسته شدن دانشگاه زيتونه به مدارس فرانكو عربي (فرانسوي عربي) رفتم و پس از فراغت از تجصيل براي طي مدارج علمي بالاتر وارد دبيرستان شدم و به تحصيل در مرحله پيش‌دانشگاهي پرداختم.
در پايان اين دوره، استاديار مؤسسه پيش‌دانشگاهي شهر «يوبساي» شدم و حدود 17 سال به تدريس پرداختم و پس از آن از وزارت آموزش و پرورش درخواست مرخصي كردم تا در فرانسه به تحصيل بپردازم و وارد دانشگاه «سوربن» و مؤسسه تحصيلات عالي در پاريس شدم و بيش از 8 سال به بررسي و تطبيق ميان اديان؛ اديان توحيدي سه‌گانه پرداختم و پس از گرفتن ليسانس تحقيقات تخصصي در اين زمينه از دانشگاه سوربن فارغ‌التحصيل شدم و نيز موفق شدم در رشته فلسفه و علوم انساني و پس از آن در رشته تخصصي تاريخ و مذاهب اسلامي از اين دانشگاه دكتراي درجه 3 و سپس دكتراي بين‌المللي بگيرم .

تز دكترايتان چه بود؟

تيجاني: نام تز دكتري من در اين دانشگاه، «انديشه اسلامي در نهج‌البلاغه» اثر امام علي (ع) بود. شما به نهج‌البلاغه و ارزش زباني و ادبي آن آگاه هستيد. ترجمه اين كتاب به زبان فرانسه بسيار سخت است زيرا حتي شارحان و مفسران عرب نيز در شرح و تفسير واژه‌ها و جملات امام علي (ع) با سختي‌هايي برخورد كرده‌اند تا آنجا كه ابن ابي الحديد گفته است اين كتاب و سخنان آن بالاتر از سخن مخلوق و پايين‌تر از سخن خالق است. من نيز در ترجمه اين كتاب به زبان فرانسه با دشواري‌هاي بزرگي روبرو شدم زيرا در سوربن رساله دكترا جز به اين زبان پذيرفته نمي‌شد. پس از اين دوره، يك سال در دانشگاه سوربن و 3 سال هم در مؤسسه بالزاك در پاريس به تدريس پرداختم و بعد از آن به نوشتن و تاليف روي آوردم كه تاكنون 11 كتاب تاليف كرده‌‌ام. اولين اين كتاب‌ها، كتاب معروف «سپس هدايت شدم» است كه به 14 زبان دنيا ترجمه شده و نام آخرين آنها اين است، «دعوت كننده به سوي خدا را اجابت مي‌كنم.»

در كدام يك از مذاهب اهل سنت بوديد و نقطه تحول و عاملي كه باعث شد به مذهب شيعه دوازده امامي گرايش يابيد و كتاب معروف «آنگاه هدايت شدم» را بنويسيد چه بود؟
تيجاني: اين گرايش، داستاني طولاني دارد كه در كتاب مذكور به بيان آن پرداخته‌‌ام، اما در اينجا آن را به اختصار مي‌گويم. من در سال 1964 در كنفرانسي مربوط به عرب‌هاي مسلمان در مكه شركت كردم به همين خاطر تحت تاثير وهابيت بودم از همين جا به اين مذهب گرايش يافتم اما وقتي كه تصميم گرفتم به عربستان بروم و حج عمره را به جاي آورم در كشتي با يكي از شيعيان آشنا شدم كه در بغداد استاد دانشگاه بود.

از ديدار با اين عالم شيعه بيشتر بفرماييد.
تيجاني: اين ديدار سودمند بود زيرا وي عامل ارتباط من با علماي نجف و آشنايي با آنان شد و از طريق ايشان دريافتم آنچه درباره شيعيان گفته مي‌شود همه خرافات و سخنان بيهوده و تبليغات است. پس از اين، به بحث با آنان پرداختم و اين بحث سه سال طول كشيد، پس از اين سه سال بحث، دقت و مقايسه دريافتم مذهب اهل بيت مذهب صحيح است و شيعيان به خاطر پيروي از اهل بيت برحق و در راه حق‌اند به همين دليل شيعه را پذيرفتم و به آن روي آوردم و آغاز به تبليغ و نشر آن كردم و به نوشتن در اين زمينه پرداختم تا اهل بيت را بدين شيوه كه من كشف كردم و دريافتم معرفي كنم.

يعني يك شيوه علمي براي انتخاب دين؟

تيجاني: بله! اين شيوه آشنايي من با اهل بيت برخلاف كساني كه شيعه به دنيا مي‌آيند و برخلاف كساني كه آن را به ارث مي‌برند، تقليدي و موروثي نبود بلكه از شيوه‌‌اي كاملا علمي و از طريق بحث و بررسي حاصل شده بود. من معتقد به مذهب مالكي بودم و جعفري شدم يعني به مذهب امام جعفر صادق (ع) روي آوردم زيرا دريافتم مذهب جعفري مذهب حق است و اين، پس از 3 سال بحث و بررسي به دست آمد.

يكي از دوستان اهل تسنن من در دوره دانشجويي كه اهل جزاير كومور بود مي‌گفت استاد تيجاني پس از گرايش به شيعه و تاليف كتاب «آنگاه هدايت شدم» كتاب ديگري نوشته و در آن به مذهب اهل سنت بازگشته آيا اين را تاييد مي‌كنيد؟
تيجاني: اينها همه تبليغات سعودي‌ها و وهابي‌ها است، زيرا انسان وقتي در دعوت و مذهب خود قوي باشد، درباره او حرف و حديث و شبهات زيادي به وجود مي‌آيد. من از اين دست افراد بودم با گرايشم به شيعه سر و صداي زيادي ايجاد كردم و باعث شدم شبهات زيادي به وجود بيايد. ابتدا مرا انكار كردند و گفتند اين كسي كه نامش بر روي كتاب آمده شخصيتي خيالي است كه وجود خارجي ندارد و كتاب را علماي شيعه نوشته‌اند و نام خيالي با عنوان تيجاني سماوي بر آن گذاشته‌اند. كه اين ماجرا بسيار طولاني است و قصه‌هاي زيادي دارد. سپس گفتند اين كتاب حاصل كار اسرائيلي‌ها است. تا مردم را در برابر دين خود دچار ترديد كنند. گاهي هم گفتند تيجاني پس از اعلام تشيع، مرتد شده و نيز گفتند او نه شيعه و نه سني است. من به شكر خدا بر اصل خود ثابت هستم و علاوه بر اين به دعوت خود به تشيع ادامه مي‌دهم و اين دعوت پايان‌پذير نيست.

درباره تشيع چند اثر داريد؟

تيجاني: در حال حاضر 11 كتاب براي نشر و گسترش مذهب اهل بيت و دفاع از آن نوشته‌‌ام و در آنها به بيان حقانيت آنها و وفاداراي به آنها كه بسياري از اهل سنت از آن غافلند پرداخته‌‌ام و به ياري خدا بي‌هيچ كاستي و كوتاهي به اين امر ادامه مي‌دهم. خلاصه بايد گفت آنچه عليه من گفته شده همه تبليغات است.

مهمترين عالم شيعه كه بر شما تاثير گذاشته چه كسي بوده است؟

تيجاني: مهمترين عالمي كه بر من تاثيرگذاشت «محمد باقر صدر» بود كه مدتي طولاني با وي زندگي كردم و با او بسيار بحث و تبادل نظر كردم كه شرح آن در كتاب «آنگاه هدايت شدم» آمده است. ايشان نمونه و الگوي بزرگي در اخلاق بود و بيش از هر چيز مرا با اخلاق پسنديده و تواضع خود و پس از آن با علم خويش جذب كرد زيرا بسيار عالم بود و براي هر سؤالي كه مي‌شد از قرآن و سنت نبوي پاسخ‌هاي قانع كننده‌اي داشت و بسيار بر عقل و خرد تكيه داشت. من هميشه مي‌گويم اولين بار و بيش از عالم ديگري از محمدباقر صدر تاثير پذيرفته‌ام. پس از صدر نيز تحت تاثير شرف‌الدين موسوي در كتاب «المراجعات» و «النص و الاجتهاد» و بسياري از تاليفاتش بوده‌ام.

شما با امام موسي صدر هم ملاقات داشته‌ايد؟
تيجاني: خير! با ايشان ملاقاتي نداشته‌ام.

از نظر شما مهمترين مساله فرهنگي جهان اسلام چيست؟
تيجاني: مهمترين مساله فرهنگي جهان اسلام از نظر من وحدت و اتحاد مسلمين است و ترك نژادپرستي، تعصب، كشمكش و درگيري ميان مسلمانان بهترين راه رسيدن به وحدت است.

بيشتر توضيح مي‌دهيد؟
تيجاني: البته! بسيار دردناك است كه مي‌شنويم اين روزها «قرضاوي» و امثال او دست به اقداماتي مي‌زنند. «قرضاوي» كه از علماي مشهور است و ميليون‌ها مسلمان به سخنان و اظهارات وي گوش مي‌كنند و الجزيره او را قطب رباني جهان اسلام معرفي مي‌كند، مدتي است به شيعيان حمله مي‌كند و درگيري‌هاي طايفه‌اي را به راه مي‌اندازد. مهمترين مشكل از نظر من اين است كه برادران ما در ميان علماي اهل سنت بايد با اين حقيقت آشنا شوند و حداقل بحث و بررسي مذهب شيعه را بپذيرند و با حق و حقيقت به اين امر بپردازند و تحت تاثير تبليغات و اظهارات خارج از آن مانند همين «قرضاوي» كه مي‌گويد قرآن شيعيان با قرآن ما تفاوت دارد، قرار نگيرد.
مشكل بعدي همين اختلافات و درگيري‌هاي طايفه‌اي است كه برخي علما به راه مي‌اندازند و فتوي مي‌دهند كه براي پيروزي حزب‌الله حتي نبايد دعا كرد زيرا اعضاي آن شيعه‌‌اند. اين مهمترين مشكل فرهنگي است كه در روند حركت جهان اسلام و رشد و نمو آن خلل ايجاد مي‌كند و ملت‌ها و امت اسلامي را از پيشرفت و شكوفايي باز مي‌دارد.

علت اين اختلافات و كينه‌ورزي‌ها چيست؟

تيجاني: اينها همه برخاسته از نوعي جمود فكري، عقب‌ماندگي ذهني و پذيرش شايعات بدون تحقيق است در حالي كه خداوند تعالي به ما در اين باره هشدار داده و فرموده است «يا ايهاالذين آمنوا اذا جاءكم فاسق بنبا فتبينوا ان تصيبوا قوما بجهالة فتصبحوا علي ما فعلتم نادمين» با وجود اين، مسلمين بر هيچ تحقيقي و بدون آنكه براي تمييز ميان حق و باطل تلاش كنند، شايعات را مي‌پذيرند. اما با وجود اين همه هياهو كه از اين جا و آن جا بر مي‌خيزد، فرد با بصيريت و آگاهي، مي‌داند كه پيروزي نزديك است و خداوند سبحان هم‌چنانكه وعده كرده، حكمت و تدبيرش در حال نمايان شدن است زيرا او فرموده كه نورش را كامل و نمايان خواهد كرد حتي اگر كافران نپسندند.
 وضع شيعيان الآن چگونه است؟
تيجاني: شيعيان اينك وضعيت خوبي دارند زيرا بسياري از علماي اهل سنت و بسياري از طلبه‌هاي سني مذهب اهل بيت را مطالعه و بررسي قرار مي‌دهند و آن را مي‌پذيرند و بدان مي‌گروند زيرا مذهب اهل بيت پايه و اساس و مذهب حقيقي اسلام است و هر آنچه جز اين مذهب باشد، انباشته و پيرايه‌اي از سخن است كه سياست وارد آن شده و سياست همچنانكه مي‌دانيد همه چيز را فاسد مي‌كند.
يكي از پيشينيان گفت خداوند سياست و سياستمداران را لعنت كند زيرا سياست در هر چيز وارد شود آن را فاسد مي‌كند .

يعني شما به جدايي دين از سياست معتقديد؟
تيجاني: منظور من انحراف سياسي است، سياست اموي -عباسي كه اعتقادات ديني را از بين مي‌برد و آن را به امور صرفا سياسي تبديل مي‌كند. براي مثال همين مذهب شيعه كه اهل سنت مي‌خواهند آن را تنها گريش سياسي معرفي كنند و مي‌گويند تشيع تنها پس از شهادت امام حسين (ع) به وجود آمده است در حالي كه شيعيان از زمان پيامبر (ص) معروف بوده‌‌اند زيرا خود پيامبر به حضرت علي (ع) اشاره كرد و گفت تو و شيعه‌ات و اين در زبان عربي يعني دوستداران و ياري كنندگان تو. اين در قرآن هم آمده است.
اهل سنت مي‌خواهند شيعه را گريشي صرفا سياسي معرفي كنند به همين خاطر مي‌گويند زماني كه يزيد با امام حسين (ع) جنگيد طايفه‌اي برخاستند تا انتقام بگيرند به همين خاطر شيعه مساله‌اي كاملا سياسي است و به دين و اعتقاد ربطي ندارد در حالي كه ما مي‌گوييم نه شيعه مساله‌اي اعتقادي و از اصول اسلامي است پيش از آنكه سياسي باشد.

هدف نهايي اينها چيست؟

تيجاني: آنان مي‌خواهند چهره اعتقادات ديني ما را خدشه‌دار كنند و آن را با امور سياسي مرتبط بدانند زيرا امور سياسي ثابت نيست و دائما در حال تغيير است و سياست غالبا نيرنگ، نفاق و امور بيهوده است اما امور ديني بر پايه متون الهي، قرآني و نبوي استوار است و كسي نمي‌تواند آن را تغيير دهد، يا چيزي ديگري را جايگزين آن كند.

نظر شماره درباره شيعيان ايران در مقايسه با شيعيان عرب و ديگر كشورها چيست؟

تيجاني: قطعا ميان آنها تفاوت‌هايي وجود دارد. البته ميان اصول و فروعي كه بدان معتقدند تفاوتي وجود ندارد اما ناگزير آنچه شيعه فارسي از آن پيروي مي‌كند با آنچه شيعه عرب تبعيت مي‌كند و نيز اعتقادات اين دو تا حدي با هم تفاوت دارند كه اين خود برخاسته از درك متون عربي توسط شيعيان ايراني است. زيرا از آنجا كه زبان شيعيان ايران فارسي است آنان نمي‌توانند آن را تمام و كمال درك كنند و به عبارت دقيق‌تر شيعيان ايران آن قدر كه به خاطر بسياري از امور روايي تعصب به خرج مي‌دهند براي اموري كه بر متون و براي مثال متن قرآن استناد دارد، متعصب نيستند.

ممكن است سخن خود را با مثال روشن كنيد؟
تيجاني: مثلا در ايران برخي به خاطر ابولؤلؤ جشن مي‌گيرند زيرا او كسي است كه عمر بن الخطاب را كشت، اين امر فارسي است و عرب به آن اهميتي نمي‌دهد. من از شيعه با ويژگي عربي آن دفاع مي‌كنم.

چرا از جنبه عربي آن دفاع مي‌كنيد؟

تيجاني: زيرا همه مردم تلاش مي‌كنند شيعه را مذهبي فارسي معرفي و آن را با ايراني‌ها جا بياندازند مثلا وزير امور ديني تونس در كتابي آورده كه اصل تشيع فارسي است زيرا فارس‌ها به پادشاهان خود جنبه الوهيت مي‌بخشيدند. و اينك آنان با امامان خويش چنين مي‌كنند و بدين ترتيب شيعه از طريق فارس‌ها وارد اسلام شده و فارسي است و نيز همسر امام حسين (ع) فارس بوده است.

يعني قصد داريد جلوي اين انحراف و شبهه دشمنان را بگيريد؟

تيجاني: بله ! من مي‌خواهم بگويم شيعه فارسي نيست بلكه حركت و آغازي عربي داشته است و حتي فارس‌ها و ايراني‌هايي مانند امام خميني و آيت‌الله خامنه‌اي سيد و از سلاله پيامبرند. من مي‌خواهيم بگويم اصل تشيع، تشيع عربي است و شيعيان عرب اصل شيعه‌اند و در صدر اسلام، عمار بن ياسر، مقداد و ابوذر غفاري بودند و در ميان آنان سلمان فارسي هم بود. آري شيعه چه بسا از همين‌ها و از اولين صحابه پيامبر آغاز شده اما ايراني‌ها به آن ويژگي‌هاي خاصي دادند در حالي كه ما مي‌خواهيم به مردم بفهمانيم شيعه و تشيع در اصل عربي است و حتي بسياري از عالمان فارسي و ايراني اصلشان عربي و از سلاله پيامبر اكرم (ص) بوده است و همين امام خميني سيد و اصلش عربي از سلاله پيامبر بوده اما شرايط اجتماعي و سياسي آنان را واداشته به ايران سفر كنند و پدر و مادرش او را در ايران به دنيا آوردند و مي‌گويند او ايراني است.
مثلا همين حكيم در عراق يا امام‌موسي صدر و ديگران را نمي‌توان به خاطر شيعه بودنشان ايراني دانست زيرا آنان به داشتن عمامه سياه سيد و از نسل پيامبرند. مردم بايد اين را بدانند بايد بدانند كه اصل شيعه عربي و از پيامبر (ص) است و از طريق اصحاب ايشان جريان يافته است. من در كتابي كه اخيرا نوشته‌‌ام آورده‌ام كه چه اشكالي دارد پيشوايان عرب‌هاي سني فارس باشند در حالي كه برعكس ايرانيان فارسي زبان امامانشان همه عربي است و آنها علي بن‌ ابي‌طالب (ع) و نوادگان وي هستند اين قضيه دقيقا برعكس است و شيعيان همگي كساني را امام قرار مي‌دهند كه اصلشان عربي است و اهل سنت فارس‌ها را امام خود قرار مي‌دهند.

يعني علماي زبده اهل تسنن ايراني هستند؟

تيجاني: بله! ابوحنيفه فارسي است. الترميلي فارس است و ابن ماجه، بخاري، مسلم، غزالي و ابن سينا جزء فارسيان هستند. بسياري از علما و اماماني كه اهل سنت به آنها وفا دارند فارس هستند اما با وجود اين تلاش مي‌كنند شيعه را به فارس بچسبانند .

به نظر مي‌رسد پس از انقلاب اسلامي، تشيع در جهان منتشر شد؟ نظر شما چيست؟

تيجاني: بايد بگويم آري چنين است. براي مثال من و همين شاگردم (اشاره به مرد ميانسالي كه فارسي هم بلد است) و بسياري از شيعيان در تونس، تا پيش از پيروزي انقلاب اسلامي در انزوا بوديم اما پس از پيروزي انقلاب به رهبري امام خميني كه بسياري عاشق او بودند، مردم به سؤال درباره شيعه و تشيع پرداختند و بر شكوه و عظمت آنان در تونس افزوده شد. مردم پيش‌ ما مي‌آمدند و مي‌گفتند امام خميني شيعه بود و ما مي‌خواهيم درباره شيعيان بدانيم. خداوند شيعيان را در مبارزه با شاه ياري كرد و آنان انقلاب اسلامي را برپا داشتند و پس از اينكه مصر از امت عرب خارج شد خداوند فارس‌ها و ايراني‌ها وارد خط و مدار كرد و اين حقيقت است و ريشه‌هاي تاريخي دارد. وقتي اين آيه نازل شد كه خداوند قومي ديگر جايگزين شما مي كند صحابه از پيامبر و نظر او پرسيدند و پيامبر بر كتف سلمان زد و گفت‌ آنها از قوم اين مرد برخواهند خاست.

خداوند آنان را در قرآن ستوده و درباره آنان گفته «اعزاء علي الكافرين أذله علي المومنين يجاهدون في سبيل‌الله حق جهاد» حتي جنبش اسلامي در تونس در صفحه اول خود مجله خود نوشت: پيامبر ايران را براي رهبري جهان اسلام برگزيد .

نظرتان راجع به پيروزي حزب‌الله لبنان به رهبري سيدحسن نصرالله چيست؟

تيجاني: اين پيروزي بزرگ كه حزب الله به رهبري سيدحسن نصرالله به دست آورد باعث شد تشيع دربسياري از محافل و مراكز اسلامي و حتي محافل متعصب انتشار گسترده‌اي يا بدو آنها با آغوش باز از اين مذهب استقلال كنند و اينك به شكر خدا موج هايي عظيم از تشيع ايجاد شده و اين به ياري خدا خير است زيرا خداوند وعده كرده كه بر خلاف تلاش كافران، مشركان و منافقان براي خاموشي نور او، خواسته اش را محقق خواهد كرد و نورش را منتشر خواهد نمود و آنان هر قدر هم كه بگويند شيعيان كافر و مشرك و فلان و فلان هستند خداوند به وعده خود كه همان انتشار نور خويش و كامل كردن آن است عمل خواهد كرد حتي اگر كافران نپسندند. همچنان كه از اول دنيا و آفرينش بر رباط علت و معلول عادت داريم و هر چيزي دليل و علتي دارد اينك زمان به نفع تشيع است و نور خداوند آمده تا كامل گردد تا همه گيتي و جهان را در برگيرد و امام زمان (عج) كه اين روزها ولادتش را جشن مي‌گيريم و اين كنفرانس بزرگ (همايش بين‌المللي دكترين مهدويت) را به يادش برپا داريم ظهور كند.

درحال حاضر بحث دين و مدرنيته مطرح است و برخي معتقدند دين به ويژه دين اسلام نمي تواند با مدرنيته آنچنان همسويي داشته باشد. نظر شما با توجه به اينكه در زمينه دين و فلسفه مطالعه و تخصص داشته ايد در اين باره چيست؟
تيجاني: دين اسلام جامد نيست بلكه دين متحول و داراي قابليت تحول و پيشرفت است. خداوند سبحان مي‌فرمايد كل يوم هو في شأن اين نشان دهنده آن است كه اين دين همواره در حال تجديد و تحول است و حضرت علي فرمود:«فرزندان خود را به شيوه‌اي متفاوت از آنچه خود تربيت يافتيد تربيت كنيد زيرا آن در دوره‌اي متفاوت از دوره شما زندگي مي‌كنند.» اين سخن نشان از تجديد و تحول دارد اما اصول ثابت حكم ديگري دارد و در مذهب اهل بيت نمي‌توان در اصول ثابت و در آنچه درباره آن متن روشن آمده اجتهاد جايز نيست بلكه اجتهاد در اموري است كه نص صريح درباره آنها وجود ندارد. پيامبر اكرم (ص) فرمود «خداوند درباره برخي امور و مسائل سكوت اختيار كرد و اين به خاطر جهل يا فراموشكاري او نبود بلكه از سر رحمت به شما چنين كرد و بر دوش شما مسئوليت اين امور و مسائل را قرار نداد تا وقتش برسد و آنگاه كه زمانش بسد مجتهدان و عالمان باتقوا كه دين را به خوبي درمي‌يابند اجتهاد كرده حكم آنها را خارج خواهند كرد». مثلا پيشرفت علم ثابت كرده كه منظور از اينكه در عصر پيامبر گفته مي شد انسان خونش را مي دهد تا نفسي را زنده كند چيست. در عصر كوني هه فقهاي شيعه مي‌گويند دادن خون براي نجات جان انسانها و حتي دادن عضو براي نجات جان ديگران جايز است. اين تحول مستمر به اسلام نيروي حركت و پويايي مي‌دهد و آن را از حالت ديني جامد خارج مي‌سازد. در حالي كه برخي از مسيحيان دادن حتي يك قطره خون براي نجات ديگران را تحريم مي‌كنند. اسلام دين تحول و پويايي است و فقهاي مسلمان به ويژه شيعه مسائلي دارند با نام «مسائل مستحدثه»؛ مسائل مستحدثه يعني امور جديدي كه آنان بايد درباره آنها فتوا دهند تا مسلمانان با استفاده از آن همسو با عصر و دوره خويش حركت كنند و همگام با ديگران باشند پس مي‌توان نتيجه گرفت كه اسلام داراي حركت و پويايي است و هيچ جمودي ندارد و برعكس از زمان خود پيش است. من در آمريكا در يك سخنراني، گفتم دين اسلام از زمان پيش است و براي اثبات آن اين آيه را آوردم كه «يا معشر الجن و الانس ان استطعتم ان تنفذوا من اقطار السماوات و الارض فانفذوا» اين اقطار سماوات (نقاط مختلف و گوشه و كنار آسمان) براي ما مجهول و ناشناخته است اما خداوند مي‌خواهد بگويد در آنها نيز ساكناني هستند و ممكن است با شما در تماس باشند. مي‌فرمايد از گوشه و كنار آسمانها و زمين نفوذ كنيد اما جز با نيرويي عظيم نتوانيد به درون راه بريد. اين بر همه علوم جديد برتري دارد و از آنها پيش است. مثال دوم اينكه علوم جديد به اين نتيجه رسيده كه انديشه همه در مغز است اما قرآن مي‌گويد نه چنين نيست، قران مي فرمايد «فأنها لاتعمي الابصار ولكن تعمي القلوب التي في الصدور» و نيز مي‌فرمايد «افلا يتدبرون القرآن ام علي قلوب اقفالها» اين تحول و پيشرفتي عظيم است و روزي خواهد آمد كه علم ثابت كند قلب مدار و مركز همه چيز است و قلب، مغز را تغذيه مي‌كند و به آن پيام‌هاي واقعي مي‌دهد زيرا قرآن بر اين قلب تمركز و تأكيد دارد. حتي برخي مفسران مي‌گويند منظور از قلب همان سر و مغز است اما نه خداوند فرموده قلب يا قلب‌هايي كه در سينه‌ها است و در سوره ناس آورده «الذي يوسوس في صدور الناس» و گفته در سينه‌هاي مرم نه در عقل‌هاي مردم و من مي‌خواهم بگويم قرآن و سخنان خداوند بر علم بشري پيشي دارد و علم روزي به آنها اعتراف كرده و در برابرشان تسليم خواهد شد .

آيا با علماي قم ديدار داشته‌ايد؟

تيجاني: بله با همه علماي قم ديدار داشته‌ام و همه آنها مرا دوست دارند و به ما احترام مي‌گذارند و همگي دوست دارند با من ديدار كنند و استثنايي ندارد. براي شما درباره صحبت علماي ايران به من مثالي مي‌زنم. بسياري از علما به شكر خدا حتي سفير جمهوري اسلامي ايران در تونس از ديدار با من خوشحال مي‌شوند و همسر ايشان مي‌گويد وقتي شنيدم قرار است به تونس برويم از اينكه مي‌توانم با آراء و نظرات دكتر تيجاني آشنا شوم خوشحال شدم. خود سفير مي‌گويد تو مي‌تواني بدون رواديد به ايران سفر كني زيرا در ايران از من معروف‌تري و من بايد با تو بيايم تا مرا به ديگران معرفي كني. اين بخشش و رحمت خداوند است كه به من داشته و اين تنها به خاطر عشق و محبت اهل بيت است كه به من ارزاني داشته است و اين عشق و محبت در قلب مؤمنان است. من ديروز صبح زود در دمشق بودم براي زيارت حضرت زينب (س) رفتم. من در آنجا به علامه تونسي معروفم. وقتي مردم مرا شناختند پس از سه ساعت تكبير آنها خارج شدم. اين فضل خداوند است.

در پايان اگر سخن ديگري داريد؟

تيجاني: سخن پاياني اينكه از خداوند مي‌خواهم مسلمانان را موفق بدارد و قلب‌هاي آنان را با اين حقيقت كه حقيقت اهل بيت (ع) است آشنا گرداند و آنان نيز به سخن پيامبر كه امام خميني نيز بدان توصيه كرده يعني كتاب خداوند و عترت پاك وي اهل بيت (ع) پايبند باشند و به آن تمسك جويند زيرا اگر به اين دو منبع تمسك جويند امتي به واقع اسلامي خواهند بود و شاهد ياري خداوند خواهند شد كه به صراحت فرمود ان‌الله لايتغير ما بقوم حتي يغير و ما بأنفسهم» و من چيزي تفسير مي‌كنم كه اين تغيير همان تغيير ذهني و عقلي است زيرا اگر ما انديشه و خرد خود را تغيير دهيم و اعتقادات شكست خورده و فاسد خود را كنار بگذاريم و عقايد درست را برگزينيم در آن صورت خداوند ما را از ذلت به عزت و از فقر به ثروت و از شكست به پيروزي مي‌رساند. الحمدالله رب العالمين و انشاءالله به زودي و در آينده با شما دوباره ديدار خواهم داشت.

منبع : کیهان - دوشنبه 15 آبان 1385

پنج شنبه 11/5/1386 - 15:40
اقتصاد

images/20070802/carmaker.jpg

چين با قرار گرفتن در رده سوم توليدكنندگان خودرو در جهان جاي آلمان را گرفت و جاي ژاپن را در مكان دوم تهديد مي‌كند.
به گزارش گاردين ، آمار موسسه «ورلد واچ» در واشنگتن دي‌ سي ، نشان مي‌دهد چين كه اقتصاد آن در 3 ماهه دوم سال ، 11.9 درصد رشد كرد ، توليد اتومبيل خود را با 30 درصد افزايش در سال گذشته به بيش از 7 ميليون دستگاه رساند.توليد آلمان 5.8 ميليون دستگاه بود.
پيش‌بيني‌ها حاكي است روسيه در سال 2015 و هند در 2020 آلمان را از نظر توليد خودرو پشت سر خواهند گذاشت.
توليد جهاني خودرو در سال گذشته ميزان بي‌سابقه 67 ميليون دستگاه بود كه 10.8 ميليون از آن در امريكا توليد شد.
پنج شنبه 11/5/1386 - 15:37
دعا و زیارت

بوش پدر نام فرزندش راجرج واکر بوش نهاد؛ چرا که این اسم معادل است با عدد 666 که در انجیل تعبیر به دیکتاتور آخرالزمان شده است.

دو نوع یهودیت داریم یک نوع آن به مسیحیت و دیگری به یهودیت معروف است، منظور از این تقسیم بندی این است که مسیحیت نشات گرفته از یهودیت و شاخه ای از آن است.
 
بعضی معتقدند شکاف میان این دو دین تنها به خاطر اشتباه در تاویل و ناشی از نگرش های سیاسی و نژادی امپراتوری روم قدیم بوده است.

مسلمانان اعتقاد دارند که مسیحیت دینی جدا از یهودیت از لحاظ منابع دینی است یعنی انجیل کتابی جدا از تورات است و با آمدن تورات انجیل نسخ شده است، این بینش به دلیل این است که با آمدن اسلام دین های قبلی نسخ شده است؛ بخصوص اگر اولی دچار تحریف و تغییر شده باشد.منابع مسیحیت تنها خلاصه در انجیل نمی شود؛ بلکه شامل تورات نیز می شود.به همین علت است که تورات را عهد قدیم وانجیل را عهد جدید می نامند.چون حجم عهد قدیم بیشتر از عهد جدید است لذا تاثیر یهودیت از مسیحیت امری ممکن و منطقی است.

در عهد قدیم به جنگ و ویرانگری دعوت می کند؛ اما عهد جدید به صلح و آشتی.عهد قدیم یهودیان را امت برگزیده خداوند تا ابد می داند؛اما عهد جدید آن ها را امت ملعون تا ابد می داند.
 
آنچه که امروز به عنوان راست مسیحی یا صهیونیسم مسیحی و یا بنیاد گرایی مسیحی یاد می شود. جنبشی است که اوج آن را در جریان های سیاسی آمریکا می توان دید.
 
مهمترین اصول اعتقادی صهیونیسم مسیحی بر پایه جنگ آخرالزمان و آرماگدون و ظهور دوباره مسیح است که از آن به عنوان خدا شناسی هار مجدون نیز یاد می شود.

نظام اعتقادی کسانی که خدا شناسی هارمجدون را تبلیغ می کنند متمرکز است بر روی سرزمین انجیل، صهیون و دولت اسرائیل که این دو را در بر می گیرد.
 
اینان چون اعتقاد دارند اسرائیل باید در مقر فرود آمدن دومین ظهور مسیح باشد لذا سعی دارند سرزمین اسرائیل را به یک آئین مذهبی بدل سازند.
در این میان اسرائیل به عنوان مجری اراده الهی حق انجام هر کاری برای تصرف سرزمین موعود را دارد و همین تفکر است که باعث سرازیر شدن پول و اسلحه به اسرائیل شده است.

در سال 1985 اولین همایش صهیونیسم های مسیحی برگزار گردید آنان در آن همایش دعای تهلیدار می خواندند که این جمله تشهد هرتزل را تکر ار می کردند که همه جهان از یهودیان نفرت دارند.پس یک راه باقی می ماند و آن این است که یهویان باید منحصرا در میان خودشان زندگی کنندو از نظر نظامی نیرومند شوند.
 
صهیونیست های مسیحی در یکی از قطعنامه هایشان از همه یهودیان که در بیرون از اسرائیل زندگی می کنند خواستند که در اسرائیل سکونت پیدا کنندو گفتند که بر هر مسیحی لازم است که در رفتن آنان تسریع کند.

در طی قرن های شانزدهم و هفدهم مسیحیان برای نخستین بار شروع به خریدن کتاب مقدس و تفسیر وتاویل مطالب آن کردند که تعالی بخشیدن به دو تصور ذهنی اسرائیل و یهود به عنوان دو عامل کلیدی، پیشگویی های کتاب مقدس را تشکیل می داد .

در طی 150 سال مسیحیان و بیش از همه انگلیس و نیز دیگر کشورهای اروپایی و بعد ها امریکا تنها و سرسخت ترین مدافعان صهیونیسم بودند.
 
راست مسیحی تاثیر بسزایی در سردمداران آمریکا داشتند و نقش برجسته ای در انتخاب جرج بوش ایفا نمودند.

انتخاب جرج بوش به این معنا بود که دست خدا به نوعی در کار بوده؛ یعنی کسی انتخاب شده است که زندگی اش با پذیرش عیسی مسیح متحول شده و وارد کاخ سفید شده است.

بعد از 11 سپتامبر این احساس وجود داشت که با وقوع چنین حادثه هولناکی خدا با قرار دادن چنین مردی در کاخ سفید باردیگر ما را تبرک کرد بعد از آن بود که بوش مجری طرح جنگ با تروریسم شدحمله به عراق در راس این اندیشه بود.

جری فالون یکی از سرشناس ترین سردمداران راست مسیحی و صهیونیسم مسیحی در اکتبر سال 2002 طی نشست تلویزیونی گفت: من فکر می کنم محمد تروریست بود.
 
آخرین مرحله این پروزه تخریب چهره اسلام با ساختن شخصیت هایی همچون بن لادن بود که در ذهن مردم جهان اسلام تروریسم را مجسم می کرد.
 
اعتقاد بوش پسر به جنگ آخرالزمان تلاش برای حمایت از اسرائیل و ایجاد آمادگی های لازم برای وقایع و نبرد معروف در عملکرد دولتمردان آمریکایی در طول یک قرن گذشته نهفته است.

اصلا بوش پدر در کتاب خاطراتش در زمان به دنیا آمدن بوش نام او را جرج واکر بوش گذارد ؛چرا که معتقد بود  که فرزند او همان دیکتاتوری آخرالزمان است که به مدت هفت سال بر زمین حکومت خواهد کردهمان دیکتاتوری که در انجیل معرفی می کند و معروف به عدد 666 است واین عدد معادل اسم جرج و اگرا بوش است پس بوش همه به همین اعتقاد بزرگ شد.

پنج شنبه 11/5/1386 - 15:36
اخبار
گزارشات هواشناسی چین حاکی از آن است در ماه گذشته بر اثر رعد و برق در حدود 141 نفر جان خود را از دست دادند.

به گزارش روز پنج شنبه گروه بین الملل ایسکانیوز به نقل از بی بی سی،کارشناسان هواشناسی چین علت بارندگی های شدید فصلی را گرم شدن کره زمین و جهان می دانند.
دیگر گزارش های رسیده از چین حاکی از آن است که بر اثر سیل در حدود 700 نفر از مردم جان خود را از دست داده اند و این در حالی است که میلیون ها نفر از مردم چین از خشکسالی رنج می برند.
به گفته کارشناسان هواشناسی پدیده هایی از جمله طوفان هایی سهمگین ،سیل و خشکسالی به دنبال گرم شدن هوا،در سال جاری چین را تحت تأثیر قرار داده اند.
در آخرین رخداد ها در حدود 50 نفر از مردم ایالت شانکسی در شمال غرب چین،از ترس جاری شدن سیل جان خود را از دست داده اند.و 23 نفر مرگشان تأیید شد و 26 نفر نیز در سیل ناپدید شدند.
تقریباً 40 هزار نفر از مردم برخی مناطق چین بر اثر جاری شدن سیل مجبور به تخلیه خانه های خود شدند.
اداره هواشناسی دمای هوای روزهای اخیر در جنوب و غرب چین را 40 درجه سلسیوس اعلام کردند.
پنج شنبه 11/5/1386 - 15:32
آموزش و تحقيقات
نتایج مطالعات نشان می دهد، احتمال اقدام به خودکشی در هوای گرم بسیار بیشتر است.
به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار گروه علمی فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز و به نقل از نشریه Psychiatry طی بررسی 50 هزار مورد خودکشی که بین سالهای 1993 الی 2003 در انگلیس رخ داده بود، مشخص شد میزان خودکشی در روزهای گرم که درجه هوا بیش از 180 درجه سانتی گراد بود بیشتر اتفاق می افتاد، به طوری که به ازای هر درجه افزایش دما حدود 4 درصد میزان خودکشی نسبت به روزهای معمولی بیشتر افزایش یافت. علاوه بر این به ازای هر درجه افزایش دما بیشتر از 18 درصد حدود 5 درصد میزان خودکشی های فجیع را افزون می کند.
پژوهشگران بر این باورند، شاید یکی از علل ارتباط خودکشی و میزان گرما، پایین آمدن سروتین مغز در فصل تابستان باشد، زیرا این ماده کنترل وضع روحی و روانی فرد را به عهده دارد. همچنین در ماه های گرم تمایل افراد به مصرف مشروبات الکلی بیشتر می شود و این عامل نیز در اقدام به خودکشی مؤثر است.
پنج شنبه 11/5/1386 - 15:26
دعا و زیارت

بر طبق برنامه هر هفته مراسم زیارت عاشورای حسینی در حسینیه باشگاه استقلال برگزار می شود. به گزارش سایت رسمی این باشگاه این مراسم هر هفته به همت مسئول واحد فرهنگی باشگاه استقلال حجت الاسلام مالک و مداحی حاج جواد شیرازی در محل حسینیه باشگاه استقلال واقع در دفتر باشگاه استقلال در خیابان سعادت آباد -خیابان علامه جنوبی- کوچه 38 غربی پلاک 68 برگزار می شود. همه دوستداران خاندان عصمت و طهارت (ع) و هواداران باشگاه استقلال می توانند ساعت 9 صبح هر 5 شنبه در این مراسم نورانی شرکت کنند. گفتنی است هر هفته جمعی از مسئولین و بازیکنان و کادر فنی و گروهی از لیدرها و هواداران باشگاه استقلال در این مراسم روحانی شرکت می کنند.  

پنج شنبه 11/5/1386 - 11:39
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته