• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 605
تعداد نظرات : 586
زمان آخرین مطلب : 5258روز قبل
شعر و قطعات ادبی

غلام همت آنم كه زیر چرخ كبود

ز هـر چه رنگ تعلق پذیرد آزاد است

سه شنبه 29/2/1388 - 6:39
شعر و قطعات ادبی

یاس بوى مهربانى مى دهد

عطر دوران جوانى مى دهد

 یاس ما را رو به پاكى مى برد

 رو به عشق اشتراكى مى برد

 یاس مثل عطر پاك نیت است

یاس استنشاق معصومیتست

یاس را آیینه ها رو كرده اند

یاس را پیغمبران بو كرده اند

یاس بوى حوض كوثر مى دهد

عطر اخلاق پیمبر مى دهد

سه شنبه 29/2/1388 - 6:36
دانستنی های علمی

عقیده ملاصدرا در باب احساسات و ادراكات نفس این است كه صورتی مطابق با صورت موجود خارجی در قوه ای از قوای نفس و آلتی از آلات پنجگانه وارد و در قوه متمركزه در آلت منطبع می گردد. سپس نفس به توسط قوه و آلت مزبور صورت مذكور را احساس و ادراك می كند، ولی در ادراكات كلیه، محتاج به آلت نیست بلكه صورت كلیه عقلیه در ذات نفس حاصل و در وی منطبع می گردد، مانند انطباع صورت عاكس در مرآت.
صدرالمتألهین معتقد است كه صور محسوسه بهیچ وجه قابل ادراك نفس نیستند، بلكه نفس پس از اشراف بمحسوسات به توسط آلات و حضور محسوسات در برابر قوه ای از قوای ظاهره وی صورتی مجرد از ماده نظیر صورت محسوس در ذات خویش ایجاد و انشاء می كند و آن صورت مجرده، حقیقت ادراك و علم و احساس نفس است ولی در انشاء و ابداع صور كلیه محتاج بحضور شی ء و وساطت آلات نیست. وی می گوید این صور حسیه، لایق ادراك نفس و متناسب با عالم نفس نیستند.
نظریه شیخ اشراق آن است كه احساس بدون واسطه، تحقق پیدا می كند. یعنی وقتی شرایط احساس حاصل شد، نفس انسانی كه بذات خود روشنایی و عین ادراك است بر قوه باصره می تابد و وجود خارجی اجسام، بدون آنكه صورتی از آنها واسطه باشد، بخودی خود برای نفس آشكار می شوند؛ مثل آنكه شعله چراغ نورانی است و نور شعله بخودی خود برای ما آشكار است و علاوه بر آنكه خود آشكار است، وقتی بر اجسام دیگر هم بتابد، آنها را هم برای ما آشكار می كند. وجود نفس عین روشنایی و ادراك است و بخودی خود آشكار است وقتی به چیزهای دیگر بتابد، آنها هم بی واسطه آشكار می شوند. عكسبرداری و نقشبندی صورت در عضو یا در قوه بهیچوجه لازم نیست

سه شنبه 29/2/1388 - 6:31
دانستنی های علمی
كلینى به اسناد خود از امیرالمؤمنین على (علیه السلام) آورده است كه رسول خدا (صلّى الله علیه وآله) فرمود: «دو گروه از مردم جامعه بشرى آنچنان همواره گرسنه اند كه بهیچوجه اشباع و سیر نمى گردند: 1- كسانى كه پویاى مال و طالب ثروت اند. 2- كسانى كه جویاى علم و خواهان دانش میباشند. اگر كسى در این دنیا به آنچه براى او حلال و مباح میباشد، بسنده و قناعت كند، سالم و تندرست و با خاطرى آسوده و درونى سالم زیست میكند؛ ولى اگر كسى بخواهد از راههاى ناروا (به حطام دنیوى و مال و مكنت، دست یازى كند و) به هدفهاى مادى برسد، موجبات هلاك و نابودى (و اضطراب درونى و تشتت خاطر) خویش را فراهم مىآورد، مگر آنكه به خود آید و به خداى خویش بازگردد و از گذشته خود توبه نماید.
سه شنبه 29/2/1388 - 6:30
دانستنی های علمی
در قابوسنامه ، از ادبیات قرن پنجم ، واژه فرهنگ مترادف با هنر و به معنی « آموختن» و « به کار بستن» آمده است : « ... و تن خویش را بعث کن به فرهنگ و هنر  آموختن ، چیزی که ندانی بیاموزی و این تو را به دو چیز حاصل شود : یا بکار بستن آن چیز که دانی یا به آموختن آن چیز که ندانی .»  
سه شنبه 29/2/1388 - 6:22
شعر و قطعات ادبی

ای واژه خجسته آزادی

با این همه خطا

با این همه شکست که ماراست

آیا به عمر من تو تولد خواهی یافت ؟

خواهی شکفت ای گل پنهان

خواهی نشست آیا روزی به شعر من ؟

آیا تو پا به پای فرزندانم رشد خواهی داشت ؟

ای دانه نهفته

آیا درخت تو

روزی در این کویر به ما چتر می زند ؟

گفتم دگر به غم ندهم دل ولی دریغ

غم با تمام دلبریش می برد دلم

فریاد ای رفیقان فریاد

مردم ز تنگ حوصلگی ها دلم گرفت

وقتی غرور چشمش را با دست می کند و کینه بر زمین های باطل

می افکند شیار

وقتی گوزنهای گریزنده

دل سیر از سیاحت کشتارگاه عشق

مشتاق دشت بی حصار آزادی

همواره

در معبر قرق

قلب نجیب خود را آماج می کنند

غم می کشد دلم

غم می برد دلم

بر چشم های من

غم می کند زمین و زمان تیزه و تباه

آیا دوباره دستی

از برترین بلندی جنگل

از دره های تنگ

صندوقخانه های پنهان این بهار

از سینه های سوخته صخره های سنگ

گل خارهای خونین خواهد چید ؟

آیا هنوز هم

آن میوه یگانه آزادی

آن نوبرانه را

باید درون آن سبد سبز جست و بس ؟

با باد شیونی است

در بادها زنی است که می میرد

در پای گاهواره این تل و تپه ها

غمگین زنی است که لالایی می گوید

ای نازینن من گل صحرایی

ای آتشین شقایق پر پر

ای پانزده پر متبرک خونین

بر بادرفته از سر این ساقه جوان

من زیست می دهم به تو در باغ خاطرم

من در درون قلبم در این سفال سرخ

عطر امیدهای تو را غرس می کنم

من بر درخت کهنه اسفند می کنم به شب عید

نام سعید سفیدت را ای سیاهکل ناکام

گفتم نمی کشند کسی را

گفتم به جوخه های آتش

دیگر نمی برندش کسی را

گفتم کبود رنگ شهیدان عاشق است

غافل من ای رفیق

دور از نگاه غمزده تان هرزه گوی من

به پگاه می برند

بی نام می کشند

خاموش می کنند صدای سرود و تیر

این رنگ بازها

نیرنگ سارها

گلهای سرخ روی سراسیمه رسته را

در پرده می کشند به رخسار کبود

بر جا به کام ما

گل واژه ه ای به سرخی آتش به طعم دود

دوشنبه 28/2/1388 - 17:17
شعر و قطعات ادبی
نردبان این جهان ما و منی است عاقبت این نردبان افتادنی است لاجرم هر كس كه بالاتر نشست استخوانش سخت تر خواهد شكست  
دوشنبه 28/2/1388 - 9:42
دانستنی های علمی
 قال رسول الله صلی الله علیه و آله :

من عمل علی غیر علم كان ما یفسد اكثر مما یصلح

  كسیكه عمل كند بدون علم ، فساد كارش زیادتر از اصلاح آن است!
يکشنبه 27/2/1388 - 7:45
دانستنی های علمی

قطع العلم عذر المتعللین

 

دانش راه بهانه جویانرا می بندد ، و فردای قیامت علماء نمی توانند بگویند ما نمی دانستیم!

 

امام علی (ع)
يکشنبه 27/2/1388 - 7:44
دانستنی های علمی
قال امیرالمومنین علیه السلام :

اخلصوا اذا عملتم و اعملوااذاعلمتم

 زمانیكه خالص برای خدا عمل كنید و ریا در آن نكنید و زمانیكه كاری را یاد گرفتید به آن عمل كنید و عالم بی عمل نباشید.
يکشنبه 27/2/1388 - 7:42
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته