• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 837
تعداد نظرات : 483
زمان آخرین مطلب : 2489روز قبل
سخنان ماندگار
امام صادق (علیه‌ السلام):

صَلِّ رَکْعَتَیْنِ وَاسْتَخِرِ اللهَ، فَوَاللهِ ما اسْتَخارَ اللهَ مُسلِمٌ إلّا خارَ لَهُ البَتَّةَ.


دو رکعت نماز بخوان و از خدا طلب خیر کن؛ زیرا سوگند به خدا که هیچ مسلمانى از خدا طلب خیر نكند، مگر آن‌كه قطعاً خداوند برای او خیر قرار می‌دهد.

Say two rak"ahs of prayer and then ask Allah for goodness for, I swear by Allah, no Muslim asks Allah for goodness unless He will surely give him Good.

تهذیب الأحکام،‌ ج 3، ص179 

دانشكده علوم حدیث
hadith.ac.ir

يکشنبه 1/3/1390 - 7:45
معرفی کتاب و بازی های آموزشی

نویسنده در فصل دوم عوامل آرامش بخش را مطرح می نماید دراین فصل ایمان ، دعا ونیایش ،  اذکار معنوی ، انجام نماز ، تقویت حالت یقین  و رضا ، زهد گرایی ، شغل وسرگرمی ، ازدواج و برخی عوامل دیگررا جزء عوامل ارامش بخش معرفی می نماید نویسنده درباره دعا وتأثیر آن از دیدگاه دانشمندان می نویسد : ویلیام جیمز می گوید : ایمان یکی از نیروهایی است که به انسان امکان ادامه زندگی می دهد وفقدان مطلق آن موجب فروپاشی آن است وی همچنین می افزاید : ما وخدا با یکدیگر معامله داریم ما اگر خود را تسلیم قدرت او کنیم سرنوشت واقعی ما رقم خواهد خورد

کتاب یار مهربان 80

نویسنده: سید کبیرحسینی

تهیه: مقدس زاده

پخش: بهمن 1389

.......

به نام آنکه هستی نام ازو یافت     فلک جنبش، زمین آرام ازو یافت

بسم الله الرحمن الرحیم
تازه ترین سلام ها و درودها را نثارتان می کنیم وآرزوی سعادت وکامیابیتان را داریم . با یار مهربان دیگری مهمان صمیمیت های شما یاران مهربان هستیم و با کتاب دیگری آشنا می شویم.
موزیک
یاوران همراه!

نام کتاب سرچشمه های ارامش در روان شناسی اسلامی است که آقای سید محمد شفیعی آن را تألیف نموده و انتشارات فرهنگ آفتاب آن را در دو فصل و 200 صفحه به دست نشر سپرده است نویسنده در سرآغاز کتاب می نویسد : دراین رابطه پنجاه وهفت عامل ارامش بخش ، مورد نظر اسلام از منظر روانشناسی اسلامی به گونه اختصار مورد تبیین قرار گرفته وبه جویندگان گوهر آرامش تقدیم می گردد در روانشناسی اسلامی حقایقی به چشم می خورد که علوم روان شناختی بشری را توان دست یازیدن به آنها نیست زیرا روح بشر، بگونه ای بایسته مورد شناسایی بشر قرار نگرفت و درآینده نیز این چنین خواهد بود ...حالت مقابل آرامش خاطر واطمینان نفسانی همان است که از آن تحت عنوان نگرانی یاد می کنیم ویاد آور می شویم که اضطراب و دغدغه خاطر بر دوگونه است : اضطراب مثبت ومفید واضطراب منفی وزیانبار تفوت میان دوگونه اضطراب فوق این است که اضطراب از نوع اول انگیزه روی آوردن به کار وتلاش است واین چنین نگرانی نیروبخش وکار آمد است وبرعکس اضطراب ازنوع دوم عامل اختلال توانمندیهای روحی ، جسمی وباعث کاهش توانایی های فکری وجسمی است
موزیک
یاوران برنامه!

در فصل اول ازمهمترین عوامل ایجاد نگرانی واضطراب صحبت شده است ودر آن عواملی مانند : احساس درپیش داشتن آینده ای تاریک ومبهم ، داشتن گذشته ای نامطلوب ویأس آور،احساس ضعف وناتوانی ، احساس پوچی درزندگی ، نا امیدی ، سوءتفاهم ، تردید  ، مجالست وهمنشینی با مبتلایان به اضطراب ، سوء ظن وبدبینی و عدم انجام کارهای روز مره طبق برنامه از جمله عوامل ایجاد نگرانی واضطراب دانسته شده است درباره عامل اخیر می خوانیم : عدم انجام کارهای روزانه در فرصت مناسب ، دربسیاری از موارد ، می تواند زمینه بروز اضطراب را فراهم آورد ؛ به طورمثال دانشجویی که رسیدگی به درس های خود را به آینده موکول کند درهنگام امتحان دچار اضطراب می گردد ، لکن کسی که خود را پیشاپیش مهیا ساخته بود ، غافلگیر نگشته دستخوش نگرانی واضطراب نمی گردد
موزیک
همراهان گرامی!
 نویسنده در فصل دوم عوامل آرامش بخش را مطرح می نماید دراین فصل ایمان ، دعا ونیایش ،  اذکار معنوی ، انجام نماز ، تقویت حالت یقین  و رضا ، زهد گرایی ، شغل وسرگرمی ، ازدواج و برخی عوامل دیگررا جزء عوامل ارامش بخش معرفی می نماید نویسنده درباره دعا وتأثیر آن از دیدگاه دانشمندان می نویسد : ویلیام جیمز می گوید : ایمان یکی از نیروهایی است که به انسان امکان ادامه زندگی می دهد وفقدان مطلق آن موجب فروپاشی آن است وی همچنین می افزاید : ما وخدا با یکدیگر معامله داریم ما اگر خود را تسلیم قدرت او کنیم سرنوشت واقعی ما رقم خواهد خورد
موزیک
یاوران همراه!
 نویسنده همچنین عواملی چون : حضور در محفل دوستان  ، تفریح و ورزش ، سیر وسفر ، خوش بینی ، توجه به راز وجود مشکلات وناکامیها وشکست های زندگی ، چشم دوختن به نعمتهای زندگی و آخرتگرایی را نیز از جمله عوامل آرامش بخش معرفی می نماید دراین کتاب درباره توجه به راز وجود مشکلات وناکامیهای وشکست های زندگی آمده است :  یکی از سرچشمه های ارامش ، توجه به فلسفه وجود برخی از مشکلات وناکامیهای وشکست ها در زندگی است رویکرد دشواریها گاهی به منظور امتحان الهی است چنان که گاهی به عنوان بازتاب اعمال و عکس العمل کارهای ناروا می باشد وگاهی جهت بالا رفتن درجات انسان در پیشگاه خداست
حافظ می گوید :
خوش بود گر محک تجربه آید به میان       تا سیه روی شود هرکه دراو غش باشد
بنا براین تفکر واندیشیدن نسبت به راز مشکلات به نوبه خود می تواند در کاهش اندوه و اضطراب مؤثر باشد
موزیک
دوستان گرامی!

نویسنده در ادامه : توبه ، توکل ، نماز شب ، توسل ، زیارت قبور ، دیدار اقوام ، اعتماد به نفس ، پایین آوردن سطح توقعات روزمره زندگی ، دور اندیشی  ونظم در امور را از دیگر عوامل ایجاد آرامش ذکر می کند ودر پایان کتاب عوامل آرامش بخش را به صورت خلاصه آورده است مانند: اهل خنده وشادی باشیم ، بر خویشتن مسلط گشته اهل تمرکز حواس باشیم ، از سکوت طولانی وخسته کننده دوری کنیم ، در هنگام بروز عوامل تشویش آفرین واضطراب زا در برخی موارد قدم زدن ونیز سخن گفتن سودمند است   
موزیک
خوب شنوندگان گرامی وهمراهان عزیز برنامه امیدواریم کتاب سرچشمه های ارامش در روان شناسی اسلامی نوشته آقای سید محمد شفیعی را تهیه نمایید واز مطالعه آن استفاده لازم را ببرید
تابرنامه بعد خدا یار ونگهدارتان

يکشنبه 1/3/1390 - 7:31
خاطرات و روز نوشت

باسلام خدمت شمادوستان عزیزوگرامی:

می دانید عمریک انسان صد ساله چندثانیه است؟شایددرابتدابه نظرتان بسیار زیاد بیایدامانه اینطورنیست.اگر به واحد روز بسنجیم میشود۳۶۵۰۰روزاما به ثانیه 3153600000(اندکی بیش ازسه میلیاردثانیه) می شود.یعنی اگر انسان ازروزی که به دنیا می آیدشمردن بلد باشد ودرهرثانیه بتواند یک عددبشمارد،وقتی به عددسه میلیارد رسیدعمرصدساله اش تمام میشودبه عبارتی وقتی به عدد سه میلیارد رسیدیم عزرائیل برای قبض روحمان خواهد آمد.حالا شما بگو:کی صدساله شد؟من میگویم:کی توانست درهرثانیه یک عددبشمارد؟تازه به شرطی اینکه هیچ کار دیگر،ازجمله خواب وخوراک و...نداشته باشد. می بینیم که عمر انسان چه قدر کوتاه است.پس باید به فکر بزرگترین سرمایه خودمان که همان زندگی وعمرما هست با شیم وبهترین کاری راکه ممکن است انجام دهیم،به عبارتی حداکثر استفاده راازعمر کوتاه خود بنماییم تاخدای نخواسته بعدها پشیمان نشویم وزمانی بفهمیم که فرصت جبران کارهایی راکه باید انجام میدادیم رانداشته باشیم.

نمی دانم شما چه قدر با این جمله موافقید که راجع به ارزش وقت می گویند:وقت طلا است؟یعنی وقت رادرارزشمندی به طلاتشبیه می کنند،ازنظرادبی وجه شباهت(که درمثال ماارزشمندی است)درمشبه به(طلا)بیشترازمشبه(وقت)است اما آیا واقعا این گونه است؟یعنی طلابیشتر ازعمرماارزش دارد؟خیراینگونه نیست .پس بهتر است روی فاکتور (مدیریت زمان)بهتروبیشتر کارکنیم.تمام این گفته ها برگرفته از این سخن امام حسین(ع)است که می فرمایند:«یاابن آدم انما انت ایام کلما مضی یوم ذهب بعضک »یعنی ای آدمی زادتو مجموعه ای ازروزها هستی،هرروزی که می گذردقسمتی ازتو هم ازبین رفته است.

درزبان عربی ضرب المثل خوبی است که می گوید:«الوقت کالسیف،ان لم تقطعه قطعک» یعنی زمان مانند شمشیر است اگرآن را قطع نکنی تورا قطع خواهد کرد.البته پیام این ضرب المثل این است که باید درزندگی هدفداربود ومهمتر آنکه برای رسیدن به اهداف آن  تلاش کردواز لحظه لحظه عمرمان بهترین استفاده رابنماییم زیرا عمروزندگی بسیار کوتاه است وبرای رسیدن به اهداف وآرمان های خوددنبال فرصت نگردیم بلکه فرصت هارا خودبه وجود آوریم.واقعیت این است که ما خیلی بیشتر ازآنچه معمول است امید زندگی داریم،همه مرگ راقبول داریم اما درعمل هرچه هست زندگی است وزندگی .با خودمی گوییم:امروز زنده هستیم،فردا،پس فردا،هفته دیگر،ماه دیگر،سال دیگر،و...هر آنچه هست زندگی است وزندگی واین سلسله به مرگ ختم نمی شودولو که در سال هزارم زندگی خودباشیم.

می گویندشخصی باخود پیمان بسته بودکه دیگر شراب ننوشد،اماازطرفی آن رابسیاردوست می داشت،بنابراین گفت:

عهدکردم که ننوشم می هرگز************به جز امشب وفردا شب وشبهای دگر

مانیز شبهای دیگر زندگی راهمیشه فراروی خودباز وگسترده می بینیم.گواینکه همیشه برای ما وجود خواهد داشت.

شخصی بنام مَحرَم عاشق امام حسین(ع) بود،می خواست شعری بسراید،گفت:

دیوانه بودمحرم درماه محرم

اما هرچه فکر کردمصرع دوم آن را نتوانست بگوید،شخص دیگری که با او شوخی داشت،گفت:

درماه صفر هم،ده ماه دیگر هم

آری،ماهمیشه دیوانه زندگی هستیم واین حالت گویا اصلا به هوشیاری تبدیل نمی شود.مرگ اگرچه یک امرمسلم وقطعی است وواضحتر ازدودوتا چهارتاست اما هنگام قبول آن راهمیشه بعدازآن روز،هفته،ماه و سالی که هستیم می بینیم.امام صادق دراین خصوص می فرمایند:«لم یخلق الله یقینالا شک فیه اشبه بشک لا یقین فیه من الموت»یعنی خداوند شیءیقینی همانندمرگ نیافریده که البته شک وشبهه ای درآن نمی باشد،که این شیء یقینی ازهمه بیشتربه شکی شباهت داردکه گویااصلایقینی درآن نیست.

نتیجه گیری رابه شما واگذارمی کنم

                                                                                                     والسلام

 

 

شنبه 31/2/1390 - 8:0
اخلاق

 

دوستان ارجمند ! گناهان زیادی وجود دارند که دراجتماع موجب سبکی و بیمقداری انسان و نزد خداوند باعث
سقوط درجه و دوری فرد از درگاه الهی میشود . دو گناه غیبت و تهمت از جمله گناهانی است که علاوه بر آنکه موجب تیرگی روابط با دیگران و ایجاد تنش میان افراد میگردد باعث گناهکار شدن انسان و وزرو وبال فرد می شود و خشم و غضب الهی و عذابهای اخروی را درپی دارد امام محمد باقر ع درحدیثی این دو گناه بزرگ را تعریف می نمایند

دوستان گرامی!
تعداد افرادی که هیچگونه گناه و اشتباهی نداشته باشند بسیار نادر و اندکند ازاین رو اکثریت افراد ممکن است نارساییها و کمبودهایی داشته باشند . دارای برخی صفات ناپسند اخلاقی باشند اما همین که پوشیده و مخفی است ماهم نباید پرده دری نماییم . خداوند بما دستور می دهد همانگونه که او پرده پوش عیوب بندگانش می باشد ماهم پرده پوش عیوب آنان باشیم و عیوب وزشتیهای آنان به این و آن نگوییم و پشت سرشان عیوبشان را افشا نکنیم و غیبتشان را ننماییم .

  من الغیبة أن تقول فی أخیك ما ستره الله علیه و إن البهتان أن تقول فی أخیك ما لیس فیه
(تحف‏ العقول ص298)
غیبت یعنی گفتن چیزی درباره برادر ایمانی خود که خداوند آن را مخفی نموده و  پرده پوشی کرده است و تهمت یعنی گفتن چیزی درباره مؤمنان که درآنها نیست
دوستان گرامی!
گناه تهمت بسی بزرگتر از غیبت است . اگرغیبت بیان صفت زشت موجود در برادران ایمانی ماست ، تهمت بیان صفت زشتی است که در وجود برادرایمانی ما وجود ندارد و این حالت بسی بیشتر خشم وغضب الهی را بدنبال خواهد داشت . ...
شنبه 31/2/1390 - 7:51
شعر و قطعات ادبی

وَ قَالَ [علیه السلام]

اعْجَبُوا لِهَذَا الْإِنْسَانِ یَنْظُرُ بِشَحْمٍ وَ یَتَكَلَّمُ بِلَحْمٍ وَ یَسْمَعُ بِعَظْمٍ وَ یَتَنَفَّسُ مِنْ خَرْمٍ .

و درود خدا بر او ، فرمود : از ویژگى هاى انسان در شگفتى مانید ، كه : با پاره اى " پى " مى نگرد ، و با " گوشت " سخن مى گوید . و با " استخوان " مى شنود ، و از " شكافى " نَفس مى كشد!!

ز روی فکر اندر کار انسان
نظر آرید و در پیدایش آن
که اندر خلقتش باشد غرائب

شگفت‏انگیز اسرار و عجائب
جهان و هر چه اندر آن ز تنبیه
همی بیند مر او با پاره پیه

 
که خود آن پیه باشد چشم و دیده
هزاران پرده پیش آن دریده
بپاره گوشت که نامش زبان
است
 فصاحت را بیانش ترجمان است
 کند آن گوش چون ساز سخن‏ساز
عیان از آن شود بس گوهرآغاز
 بقطعه استخوان که گوش باشد
 شنیدن را بکار از هوش باشد
زبان هر که بر هر حرف گویا
است
بدون کاست و کم گوش شنواست
ز سوراخ دماغ و راه بینی
 نفس خوش می‏کشد نیکو چو
بینی
 دهان و بینی از خلق ار بگیراند
نفس بند آید و مردم بمیراند
از این دم آدمی
اندر حیات است
چو دم بربست در دام ممات است
 خلاصه گر بشر فردی نجیب است
بخلقت بس
شگفت است و عجیب است
اگر زین بیشتر خواهی مفصل
برو برخوان تو توحید مفضل
که آنجا
صادق آل محمد
سخن فرموده ستوار و مسدد
برای خلقت هر یک ز اعضا
 بیانها کرده بس شیرین
و شیوا

شرح نهج البلاغه (محمد علی انصاری قمی)

شنبه 31/2/1390 - 7:49
سخنان ماندگار
پیامبر اکرم (صلّی الله علیه‌ وآله):
یَرفَعُ اللهُ بِهِ أقواماً فَیَجعَلُهُم فِی الخَیرِ قادَةً یُقْتَدَی بِهِم، تُرْمَقُ أعْمالُهُم وتُقْتَبَسُ آثارُهُم.

خداوند به واسطۀ آن (دانش) مردمانى را بلند مرتبه گرداند و آن‌ها را پیشواى در خوبی‌ها قرار دهد كه به آن‌ها تأسّى جویند و كردارشان مورد توجه قرارگیرد و آثارشان اقتباس شود.

Allah raises the state of a people by the virtue of it (knowledge) and settles them as the leaders of goods in order to (they) be referred, their deeds be considered, and theirs works be given (by people).



أمالی الصدوق، ص 713 

دانشكده علوم حدیث
hadith.ac.ir

شنبه 31/2/1390 - 7:46
معرفی کتاب و بازی های آموزشی
در عنوان بعدی چند آفت زبان را ذکر کرده است که از جمله آنها : زیاده گویی ویاوه گویی ، فحش وناسزا وبدگویی ، زخم زبان وطعنه ، ستیزه جویی وجدال ، استهزاء  ،افشای راز ، غیبت ، تهمت ودروغگویی و سخن چینی است درباره تهمت درکتاب آمده است : تهمت زدن آن است که درباره مسلمانی چیزی بگویی که دراو نیست واو آن را خوش ندارد پس اگر در حضور او نباشد دروغ وغیبت می باشد واگر در حضور اوباشد از بدترین انواع دروغ به شمار می آید وعموما گناهش از غیبت ودروغ بزرگتراست ودرباره درمان این صفت مذموم میخوانیم : درمان تهمت آن است که انسان بداند دراین سخنش نسبت دروغ دادن به دیگران است که سبب جدایی ، آزار ، کینه ، و دشمنی میشود ونیز بداند که با این عمل ، لایق عذاب دردناکی از طرف پروردگار خواهد بود وچنانچه بخواهد توبه کند دشوار است که دیگران از او در بگذرند

یار مهربان 79

نویسنده: سید کبیرحسینی

تهیه: مهدی مقدس زاده

پخش: بهمن 1389

.......

بنام مهربان مهربانان. یاران مهربان! شنوندگان عزیز وگرامی سلام! روزتان بخیر ونیکی  در خدمت شما خوبان هستیم وکتاب دیگری را خدمتتان معرفی می کنیم
موزیک
همراهان ارجمند!
نام کتاب اخلاق اسلامی است و هیئت محمد امین آن را به رشته تحریر درآورده و سید صادق شفایی زاده آن را به فارسی ترجمه نموده است چاپ اول آن در سال 1385 توسط انتشارات دارالانصار انجام شده است نویسنده درجلد اول این کتاب در 800 صفحه و 136 عنوان مطالب  کتاب را ارائه نموده است در پشت جلد کتاب آمده است : کتابی که پیش رو دارید ، چندی پیش با عنوان (الاخلاق و الآداب الاسلامیه) به زبان عربی چاپ وبا استقبال فراوانی در جامعه عربی رو برو شد ودر بعضی کشورها تدریس می شود این استقبال به سبب کامل بودن آن در موضوع ، تنوع ، خوشخوانی ، وزبان ساده وهمه فهم آن است به سبب همین استقبال وبه سبب نیاز سنجی هایی که انجام داده ایم مناسب دیدیم به زبان فارسی برای خوانندگان مشتاق مفاهیم دینی واخلاقی ترجمه ومنتشر شود در ترجمه این کتاب نهایت دقت به کار رفت وبراساس نیاز خواننده فارسی زبان از اشعار زیبای فارسی بهره برداری شد دراین کتاب 136 آموزه اخلاقی بر رسی شده ودراین باره بیش از سیصد داستان وبیش از هزار حدیث به صورت موضوعی ونظام مند کارسازی شده است
موزیک
همراهان گرامی!
در عنوان اول از اخلاق اسلامی سخن گفته است در عنوان دوم خودسازی وتزکیه نفس را مطرح ساخته ودر عنوان سوم از تأثیر تربیت بر اخلاق سخن به میان آورده است در عنوان چهارم دین وایمان را مطرح کرده ودر عنوان پنجم از فضیلت ها ، رسیدن به فضیلتها و تعریف فضیلت صحبت کرده است درعنوان ششم از خبیث ترین و پاکیزه ترین عضو در انسان سخن گفته است در عنوان بعدی درباره زبان صحبت کرده و ریزعنوانهای سخن نابجا ، سخن بیجا عیب ها را آشکار می سازد ، کم گفتن وگزیده گفتن ، تمام آنچه می دانی مگو و گاهی سخن از سکوت بهتر است را مطرح نموده است
موزیک
دوستان ارجمند!
در عنوان بعدی چند آفت زبان را ذکر کرده است که از جمله آنها : زیاده گویی ویاوه گویی ، فحش وناسزا وبدگویی ، زخم زبان وطعنه ، ستیزه جویی وجدال ، استهزاء  ،افشای راز ، غیبت ، تهمت ودروغگویی و سخن چینی است درباره تهمت درکتاب آمده است : تهمت زدن آن است که درباره مسلمانی چیزی بگویی که دراو نیست واو آن را خوش ندارد پس اگر در حضور او نباشد دروغ وغیبت می باشد واگر در حضور اوباشد از بدترین انواع دروغ به شمار می آید وعموما گناهش از غیبت ودروغ بزرگتراست ودرباره درمان این صفت مذموم میخوانیم : درمان تهمت آن است که انسان بداند دراین سخنش نسبت دروغ دادن به دیگران است که سبب جدایی ، آزار ، کینه ، و دشمنی میشود ونیز بداند که با این عمل ، لایق عذاب دردناکی از طرف پروردگار خواهد بود وچنانچه بخواهد توبه کند دشوار است که دیگران از او در بگذرند
موزیک
همراهان ارجمند!
 در عنوان بعدی از زیبایی ها ومحاسن زبان سخن گفته که برخی از آنها : راستگویی ، تلاوت قرآن ، سلام کردن واصلاح وارشاد دیگران و امر به معروف ونهی از منکر میباشند همچنین دراین کتاب از صله ارحام ، نیکی به پدر ومادر ، محبت به فرزندان ، حقوق همسایگان ، امانتداری ، زشتی خیانت ، کنترل غضب ، حلم وبرد برای ، عفووگذشت  ، زشتی انتقام  وکینه توزی  سخن گفته شده است
موزیک
دوستان کتابخوان!
همچنین دراین کتاب از صفات زیبای انسانی مانند : نرمی ومدارا ، احسان ونیکوکاری ، اخلاص ، تواضع وفروتنی ، مروت وجوانمردی ، اطاعت از خدا ، وفای به عهد ، حیا وشرم و محاسبه ومراقبت از نفس صحبت شده است نویسنده درباره قرض دادن درکتاب آورده است : رسول خدا فرموده است : صدقه ده برابر پاداش دارد ، قرض هیجده برابر ، وکمک به برادران بیست برابر وکمک به خویشان بیست وچهار برابر و امام صادق ع فرمود  :چه بسا مقداری قرض دادن برای من خوشایند تر باشد تا آنکه همانند آن را به کسی کمک کنم همینطور از صفات مذموم ورذیله مانند : حسادت ، ریا ، خود پسندی ، تکبر  ،غرور فخر ومباهات صحبت کرده وزشتیهای آنها را بیان داشته است
موزیک
همراهان ارجمند!
به خاطر کمی وقت برنامه نتوانستیم کتاب را به طور کامل و با همه عنوانهای زیبایش خدمت معرفی کنیم
امیدواریم کتاب اخلاق اسلامی نوشته هیئت محمد امین را تهیه واز مطالعه آن استفاده لازم را ببرید
تابرنامه بعد خدا یار ونگهدارتان

 


پنج شنبه 29/2/1390 - 8:50
سخنان ماندگار

امام سجّاد (علیه‌ السلام):

خَیْرُ مَفَاتیحِ الْأموُرِ الصِّدْقُ وَخَیْرُ خَوَاتیمِهَا الْوَفَاءُ.

بهترین گشایندۀ کارها راستی و بهترین پایان‌بخش آن‌ها وفاداری است.

It is best to start everything with trustfulness and end it with faithfulness.

بحارالأنوار، ج 75، ص 161

دانشكده علوم حدیث
hadith.ac.ir

 

 

چهارشنبه 28/2/1390 - 14:1
معرفی کتاب و بازی های آموزشی
 نویسندگان برای سوره همزه دفع چشم زخم ، برای سوره زلزال دیدن امورات عجیب در خواب ، و رسواکردن دزد را بیان داشته و برای سوره بینه خاصیت برطرف کردن لرزش بدن و درمان بیماری برص ویرقان را ذکرکرده است همچنین برای سوره قدر پرداخت دین وبدهکاری ، بخشش گناهان ، اجابت دعا ، افزایش روزی ودوای دردها مانند بینایی چشم ، فرزند دارشدن و بیماری کبد را ذکر نموده است

یار مهربان 78

نویسنده: سید کبیرحسینی

تهیه: مهدی مقدس زاده

پخش: بهمن 1389

.......

بنام مهربان مهربانان. یاران مهربان! سلام! روزتان بخیر ونیکی با یار مهربان دیگری مهمان صمیمیت های شما یاران مهربان هستیم و با کتاب دیگری آشنا می شویم.

نام کتاب قرآن درمانی روحی وجسمی است و آقایان محسن آشتیانی و سید محسن موسوی آن را به رشته تحریردر آورده اند این کتاب به همت مؤسسه نشر زهیر در تابستان  1388 در 400 صفحه به چاپ رسیده است دراین کتاب درباره آثار وبرکات و خواص مختلف سوره های مختلف قرآن صحبت شده است
موزیک
یاوران همراه!
 در ابتدای کتاب با عنوان ورودگاه سخن مطالب گوناگون وخواندنی را با عنوانهای مختلف شفاجویی از قرآن در قرآن ، فوائد طبی قرائت قرآن ، خواص عسل ، دستورات 100آیه ای ، علت توبه بشر حافی ، کلید در طاعات ، شفای دردها ، راه رفتن حضرت عیسی روی آب وعنوانهای مختلف دیگربیان کرده است
موزیک
یاوران برنامه!
 درباره آثار وبرکات سوره حمد سوره حمد این عناوین را آورده است : شفای دردها : درد چشم ، بیماری ویژه کودکان ، رفع مسمومیت ، دفع چشم زخم وسوره حمد در رؤیا  ودر سوره بقره عناوین  دور شدن شیطان ، رفع سحر ، رفع مکروهات وناخوشایندیها ، شفای دردها ، رسیدن به حاجت و حفظ مطالب در طول روز و رفع فراموشی آمده است همچنین دراین قسمت فضائل آیةالکرسی را آورده است سوره بقره  دارای عناوین زیاد وگوناگون است  که شما یاوران برنامه کتاب را تهیه  واز آن استفاده خواهید نمود
موزیک
دوستان گرامی!
 نویسندگان برای هرکدام از سوره ها خواص و آثار وبرکاتی را بیان داشته که با توجه به فرصت کم برنامه خواص بعضی از سوره های کوتاه قرآن را خدمت شما شنوندگان گرامی برنامه عرض می کنیم دراین کتاب عنوانهای امنیت ، درمان ، بخشش گناهان و بعض خواص دیگر را برای سوره های فلق وناس ذکر کرده است دراین باره در کتاب می خوانیم : تعویذ کردن وخود را در پناه قرآن وخدای قرآن قرار دادن ، از بزرگترین آثار سوره های فلق وناس است ازاین دوسوره می توان به عنوان بهترین تعویذها از هرگونه شر وبدی ، سحر ، جن زدگی ، چشم زخم و...استفاده نمود
موزیک
یاوران همراه!
 درباره سوره توحید ویژگیهای شفادهندگی ، امنیت ، رفع فقر ، بخشش گناهان ، برکت ، اجابت دعا ودیگر ویژگیها ذکر شده است درباره اجابت دعا می خوانیم : همگان دوست دارند که وقتی دعا می کنند دعاهایشان شنیده شده واجابت شود برای اجابت دعا باید شرایطی را رعایت کرد ودستوراتی را اجرا نمود یکی از چیزهایی که دعا رابه عرصه اجابت نزدیک می کند ، قرائت سوره توحید است پیامبر گرامی اسلام دربیان شرایط یک نماز فرمودند : در رکعت دوم نماز پس از حمد سوره توحید را بخوان زیرا دعای پس از آن مستجاب می شود پس بدین وسیله دعای قنوت بعد از آن نیز مستجاب می شود
موزیک
همراهان گرامی!
 نویسندگان برای سوره همزه دفع چشم زخم ، برای سوره زلزال دیدن امورات عجیب در خواب ، و رسواکردن دزد را بیان داشته و برای سوره بینه خاصیت برطرف کردن لرزش بدن و درمان بیماری برص ویرقان را ذکرکرده است همچنین برای سوره قدر پرداخت دین وبدهکاری ، بخشش گناهان ، اجابت دعا ، افزایش روزی ودوای دردها مانند بینایی چشم ، فرزند دارشدن و بیماری کبد را ذکر نموده است
موزیک
همراهان ارجمند!
درباره سوره بلد می خوانیم : پیامبر بزرگ اسلام فرموده اند : هرکس سوره بلد را قرائت کندخداوند او را از غضب خود در روز  قیامت درامان خواهد داشت . در خواص وبرکات این سوره از نبی مکرم اسلام آمده است : هرکس این سوره را قرائت کند از گردنه های سخت سفر آخرت نجات می یابد وهرکس این سوره را بنویسد وبر طفل یا نوزادی که تازه به دنیا آمده بیاویزد از چیزهایی که کودکان به آن دچار می شوند ایمنی می یابد
موزیک
کتابخوانان عزیز!
برای سوره عادیات هم ادای سریع بدهکاری ذکر شده است درباره سوره تین آمده است : پیامبر فرمودند : هرکس سوره تین را قرائت کند خداوند اجر بیشماری به او میدهد ومانند این است که پیامبر را زیارت کرده است واگر غمگین باشد خداوند برای او گشایش ایجاد می کند  واگر هنگام صرف غذا خوانده شود خداوند زیانها وآسیبهای غذا را برطرف می کند ودرآن شفا ایجاد می کند
موزیک
یاوران همراه!
 درباره  سوره انشراح می خوانیم : نوشیدن آب نوشته سوره انشراح برای انداختن سنگ کلیه ومثانه مفید است ومثانه را باز می کند وبرای سردی خوب است وقرائتش برای درد سینه وقلب خوب است ودرد راآرام می کند  واز خواص سوره انفطار قوی شدن دید چشم را ذکر کرده وگفته : ازامام صادق نقل شده که هرکس هنگام بارش باران سوره انفطار را قرائت کند خداوند به واسطه وبه تعداد هر قطره ای که می بارد گناهانش را می آمرزد وقرائت این سوره برای چشم ، دید چشم را قوی می کند ودردهای چشمی را برطرف می نماید
خوب شنوندگان گرامی وهمراهان عزیز برنامه امیدواریم کتاب قرآن درمانی روحی وجسمی نوشته آقایان محسن آشتیانی و سید محسن موسوی را تهیه واز آن استفاده لازم را ببرید
تابرنامه بعد خدا یار ونگهدارتان

چهارشنبه 28/2/1390 - 13:48
شعر و قطعات ادبی
وَ قَالَ [علیه السلام]
مَنْ رَضِیَ عَنْ نَفْسِهِ كَثُرَ السَّاخِطُ عَلَیْهِ
وَ الصَّدَقَةُ دَوَاءٌ مُنْجِحٌ وَ أَعْمَالُ الْعِبَادِ فِى عَاجِلِهِمْ نُصْبُ أَعْیُنِهِمْ فِى آجَالِهِمْ

و درود خدا بر او ، فرمود :

دشمنان

انسان از خود راضى ، فراوانند

و صدقه دادن دارویى ثمر بخش است ، و كردار بندگان در دنیا ، فردا در پیش روى آنان جلوه گر است.

هر آنکس خود پسند و خویش بین است
 بر او بسیار بغض و خشم و کین است
 چو او در
خشم و کبر و خودپرستی است
 بچشم خلق در خواری و پستی است
 سراپایش بود غرق
رذایل
 دهد ترجیح آنها بر فضایل
فروشد بر به مردم ناز و نخوت
 بدو مردم همه
در خشم و نفرت
 ز یاریش نه تنها تن زنانند
 که بر جانش تمام از دشمنانند
 دلا
این برد را از جسم برکن
 بخود منما خدا و خلق دشمن
 تکبر خلق خلاق کریم است

 
نه اندر خلق شیطان رجیم است
 به پیکر این لباس ار کس به تلبیس
 بپوشد باشد از
یاران ابلیس
 تو از این خوی ابلیسی حذر کن
 بسوی خوی قدوسی گذر کن
 هر آن
دردی که روی آرد بر انسان
 تصدق هست بر آن درد درمان
 به مال و جان شد ار کس
در خسارت
 کند جبرانش این نیکو تجارت
 لب سائل به یک درهم کس ار دوخت

 دو صد دینار زر در گنج اندوخت

 هر آن کس در تصدق هست عاجل

 کند روزی خویش از عرش نازل

 ز خود خشنود بنموده خدا را

 بگرداند ز جان و تن بلا را

 بدنیا از بدیها مانده محفوظ

 وز این سودا بعقبا هست محفوظ

 همه کردار خلق ار زشت و زیبا است

 بمحشر پیش چشمانش هویدا است

 هر آن کاری که از انسان زند سر

 اگر آن کار خیر است و اگر شر

 بدنیا نیست بر اشخاص معلوم

که باید باشد آن اسرار مکتوم

 امور دهر چون باید منظم
بباشدراز ما ها هست مبهم

حساب خلق چون بر کردگار است

 همو بر راز ماها پرده‏دار است

 چو این پرده ز پیش دیده برخاست

 قیامت را خدا بر پای آراست

به هر کاری بدنیا هر که بشتافت

 بعقبا عین کار خویش را یافت

 تقی آنجا بود در مهر و رحمت

 شقی آنجا بود در رنج و زحمت

 چو زشتان کار زشت خویش ظاهر

 در آن آیینه می‏بینند و حاضر

 بخود گویند بین ما و کردار

 چو خوش بود ار فواصل بود بسیار

 و لیکن بسته دیگر راه چاره است

 بجان عاصی از دوزخ شراره است

شرح نهج البلاغه (محمد علی انصاری قمی)

چهارشنبه 28/2/1390 - 11:53
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته