• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 608
تعداد نظرات : 100
زمان آخرین مطلب : 4282روز قبل
اخبار
سه شنبه 4/8/1389 - 14:22
اخبار

 

 



اگر قرار باشد حتی مسئول بیهوشی شما هم یک روبات باشد، آن وقت چه حسی خواهید داشت؟ خب،‌ ظاهرا یک انسان شجاع پیدا شده که به دو روبات اجازه دهد برای اولین بار،‌ جراحی کاملی را بدون حضور انسان روی او انجام بدهند.

به گزارش پاپ‌ساینس، در مرکز سلامت دانشگاه مک‌گیل،‌ دو روبات مک‌اسلیپی و داوینچی، اولین جراحی روباتی دنیا را با خارج کردن پروستات یک مرد، انجام دادند.

داوینچی روبات جراحی پرکاربردی است که جراحان می‌توانند آن (یا شاید باید بگویم او) را از راه دور کنترل کنند. مک‌اسلیپی هم در حقیقت یک متخصص بیهوشی است. این دو روبات با همکاری هم اولین جراحی روباتی را در بیمارستان عمومی مونترال با موفقیت انجام دادند. البته جراحان آن‌ها را به دقت زیر نظر داشتند.

داوینچی تصاویر اچ.دی سه‌بعدی را برای گروه جراحی می‌فرستاد و آن‌ها از طریق کنترل ویدئویی،‌ از بازوهایش استفاده می‌کردند.

مک‌اسلیپی هم ثابت کرد که می‌تواند همراه بسیار خوبی برای جراحان روبات باشد. بیهوشی در یک جراحی روباتی می‌تواند دشوار باشد؛ چراکه بیمار باید در حالتی ثابت و با ماهیچه‌هایی کاملا رها قرار داشته باشد.

گفته می‌شود که مک‌اسلیپی می‌تواند برای هر عمل جراحی به کار بیاید و به عنوان یک متخصص بیهوشی خوب،‌ میزان هشیاری بیمار را کنترل نماید.

موفقت این اولین جراحی روباتی باعث شده که مک‌اسلیپی و داوینچی حالا برای خود یک تیم جراحی تشکیل بدهند. محققین تصمیم گرفته‌اند که از این تیم جراحی روباتی در طیف وسیعی از جراحی‌ها و بیماری‌ها استفاده کنند و نحوه جراحی آن‌ها را مورد ارزیابی قرار دهند.

شاید روزی برسد که دست‌کم بخشی از عمل‌های جراحی هم به روبات‌ها سپرده شود. البته ظاهرا به این زودی‌ها قرار نیست نقش انسان در این جراحی‌های حذف بشود. پس خیلی نگران نباشید!

سه شنبه 4/8/1389 - 14:21
اخبار

 

این کودک از لحاظ جسمی بالغ به نظر می‌رسد ، اما این که او چگونه ...

یک دختر مدرسه‌ای در چین با به دنیا آوردن فرزندش طی یک عمل سزارین به عنوان یکی از جوان‌ترین مادران جهان شناخته شد. این دختر فرزند خود را در تاریخ 27 ژانویه در بیمارستانی در چانگچان ،در شمال شرق استان جیلین چین به دنیا آورد و به گفته یکی از روزنامه‌های محلی این دختر در هنگام تولد فرزندش به مدت 8.5 ماه باردار بوده است.
روزنامه City Evening News گزارش داد حال مادر و فرزندش هم‌اکنون رضایت بخش است و این در حالی است که پدر و مادر این کودک سرگرم گذراندان مراحل شکایت نزد پلیس هستند.طبق قوانین کشور چین برقراری رابطه جنسی با کودکان زیر 14 سال جرم و از مصادیق تجاوز محسوب می‌شود. یک پرستار شاغل در این بیمارستان در این باره به روزنامه مزبور گفت : این کودک از لحاظ جسمی بالغ به نظر می‌رسد ، اما این که او چگونه باردار شده است برای ما مشخص نشده است.

چین حرکت ملی را برای حفظ کودکان از رابطه جنسی آغاز کرده و انتشار هر گونه مطلب غیر اخلاقی را در اینترنت ممنوع کرده و با متخلفان به شدت برخورد می‌کند.با این حال تعداد سقط جنین‌های کودکان در این کشور به شدت در حال افزایش است و طبق آمار ارائه شده نزدیک به یک سوم سقط جنین‌ها در این کشور توسط دانش‌آموزان مدارس اتفاق می‌افتد.
سال گذشته انتقادات زیادی از یک کلینیک در شهر Chongqing که به افرادی که کارت دانش آموزی ارائه می‌کردند خدمات سقط جنین با نصف قیمت ارائه می‌داد انجام شد.

سه شنبه 4/8/1389 - 14:20
طنز و سرگرمی

 

 

فروردین: خود را به دست سرنوشت سپردن زیاد کار راحتی نیست، اما اگر بتوانید همه چیز را رها کرده و با آرامش خاطر به خدا بسپارید روز خاطره انگیزی خواهید داشت. اگر مسئولیت های خیلی زیادی ندارید واقعا دلیل ندارد که خودتان را اینگونه نشان دهید و همچنین زیاد کار کردن برایتان فایده ای ندارد. قبول کردن سرنوشت تان بهتان کمک می کند از زندگی تان بیشتر لذت ببرید.


اردیبهشت: شما وارد یک مرحله وقفه و سکون سازنده شده اید که حتی قادر نیستید پروژه تان را یک مرحله به جلو ببرید. اما اجازه ندهید ناامیدی روزتان را خراب کند. فقط برای مدتی کاری متفاوت انجام دهید. یک بار که به طور موثری توجه خود را به سمت موضوعات دیگر منحرف کنید، دوباره قدرت خلاقانه خود را باز خواهید یافت. وقتی که این اتفاق افتاد سعی کنید خودتان را برای این فوران انرژی آماده کنید.


خرداد: امرور توانایی شما در کار کردن و همکاری کردن با دیگران مورد آزمایش قرار می گیرد و صبر و تحمل شما در این مورد کم خواهد بود. اما عصبانیت و حرص خوردن هیچ چیز را بهتر نمی کند، پس حالا بهتر است که احساسات خود را کنترل کنید. سپس در نیمه های روز وقتی که بیشتر احساس راحتی کردید برای ابراز کردن احساساتتان خود را آماده کنید.


تیر: اگر شما پشت سدی از مقاومت احساسات خود را پنهان کرده اید، امروز خودتان را برای شکستن این سد آماده کنید. اگر شما بتوانید خودتان را به این جریان بسپارید، خیلی هیجان زده خواهید شد، اما اگر میزان مقاومت شما خیلی شدید باشد، هراسان خواهید شد. فراموش نکنید با دلیل تراشی کردن برای فشار آوردن بیش از اندازه به خود نمی توانید جلوی وقوع حوادث را بگیرید، شما فقط باید از مقاومت دست بردارید تا بتوانید در حین انجام کار لذت ببرید.


مرداد: شما تازه بر مشکلات مالی خود غلبه کرده اید، که یک مشکل تازه پیدا می کنید. این سخن بدین معنی نیست که مشکلات مالی شما خیلی زیاد هستند، بلکه معنی اش این است شما از کاری که مدتها خودتان را با آن درگیر کرده اید، فقط به طور موقت سود می برید. شما باید سخت کار کنید تا این سود و منفعت را ثابت و دائمی کنید، پس منتظر معجزه نباشید.


شهریور: شما تازگی ها در مورد یک نفر قضاوت تند و تیزی داشته اید و حالا می خواهید دیگران بدانند چیزی که شما خودتان قبول دارید چیست. اما اگر شما موجب رنجش و ناراحتی شده باشید نمی توانید به راحتی ظاهر مهربانی به خود بگیرید. وقتی که با افراد دیگر صحبت می کنید اعتراف کردن به اشتباهات و کوتاهی هایتان بهتان کمک می کند مهربان تر و دلسوزتر باشید.


مهر: امروز بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که کارهای ناتمامتان را بررسی کنید، برای اینکه امشب که ماه وارد نشانه تان خواهد شد شما نیز خیلی پر مشغله خواهید بود. هم اکنون زیاد کار کردن شاید در برآورده شدن آرزوهایتان تاثیر مستقیمی نداشته باشد، اما اگر آرام تر کار کنید ابدا به هیچ نتیجه ای نخواهید رسید. صبور باشید، اگر دیر به نتیجه برسید بهتر از این است که هیچ وقت به اهدافتان نرسید.


آبان: اگر امروز با افراد دیگر به مشکل برخورده اید، بهتر است که خودتان را از گروه کنار کشیده و به تنهایی کاری را انجام دهید. این سخن به این معنا نیست که شما همیشه فرد تنهایی هستید؛ بلکه بدین معنی است که شاید امروز افراد دیگر بخواهند کاری انجام دهند که زیاد مورد علاقه شما نباشد. از تعیین کردن مرزهایی برای خود هراس نداشته باشید و اجازه بدهید دیگران هم بفهمند که شما چه کارهایی را دوست دارید انجام دهید.


آذر: امروز شما زیاد قدرت تجسم وخلاقیت ندارید، اما این موضوع لزوماً مانعی برای سازندگی شما ایجاد نمی کند. تهیه کردن یک فهرست از کارهایی که می خواهید انجام دهید مفید خواهد بود، اما به خاطر کارهایی که نمی توانید به اتمام برسانید خودتان را ناراحت نکنید. به جای اینکه حواس خود را بر روی کارهایی که نتوانسته اید تمام کنید متمرکز کنید، برای کارهایی که هم اکنون باید انجام دهید به خود قوت قلب بدهید.


دی: شاید شما برای اینکه برنامه های بلند و جاه طلبانه افراد دیگر درست از آب در نیامده اند، دلیل های زیادی داشته باشید، اما این دلایل مانع از این نمی شود که شما خودتان را درگیر این ماجرا نسازید و برای درست شدن آنها تلاش نکنید. واقع بین بودن یک چیز است؛ منفی بافی چیزی دیگر! حتی اگر می توانید تشخیص بدهید که چه مقدار باید کار کنید تا به نتیجه برسید، سعی کنید نگرشهای منفی را به خود راه ندهید.


بهمن: امروز برایتان خیلی مهم است که در روابط شخصی خود احساس امنیت و آسایش داشته باشید. اگر کسی قصد داشته باشد با شما صمیمی شود، شما باید سریع محدودیتهایی برای خودتان ایجاد کنید تا بتوانید استقلال و خود مختاری خود را حفظ کنید. اما بی تفاوتی را با ترس از صمیمیت اشتباه نگیرید. راهی پیدا کنید تا بتوانید به عشقی که وارد زندگیتان می شود جواب مثبت بدهید؛ اگر شما این فرصت عاشقانه را از دست بدهید، بعدها افسوس خواهید خورد.


اسفند: امروز ظاهراً افرادی شما را تحت فشار قرار داده اند و ازتان می خواهند بیشتر از توانایی خود کار کنید، در حالیکه خودتان فکر می کنید به اندازه کافی کار کرده اید. مدت زمان زیادی طول نمی کشد که دلیل مناسبی برای تسلیم شدن پیدا می کنید و می توانید افراد دیگر را راضی و خوشحال کنید. اما حتی اگر فکر می کنید اظهارات شما آنها را نارحت می کند، ولی بهشان بگویید که چه حسی دارید.

سه شنبه 4/8/1389 - 14:20
تاریخ



سومری‌ها از چندهزار سال پیش از میاد مسیح، تمدن پررونقی را در بین‌النهرین پایه نهاده بودند. بسیاری، آنها پایه‌گذار را نخستین تمدن فرهنگی تاریخ می‌دانند. اما، نخستین شناخت علمی از این تمدن بزرگ، به سال ۱۸۵۰ برمی‌گردد، یعنی زمانی که «هینکس» دریافت که ابداغ خط میخی توسط مردمان این تمدن صورت گرفته است. از این زمان به بعد به تدریج پژوهش‌های باستان‌شناسی دامنه‌داری برای افزایش دانسته‌های ما درمورد سومری‌ها صورت گرفت.
در اواخر هزاره چهارم پیش از میلاد یعنی پنج هزار سال پیش از این سومریان بر اثر نیازهای اقتصادی و اداری، شیوه نوشتن بر روی الواح گلی را کشف کردند. نخستین کوشش و آزمایش آنان ناهنجار و به صورت خط تصویری بود و از این رو تنها در مسائل بسیار ساده اداری مورد استفاده قرار می‌گرفت. ولی در قرن‌های بعدی کاتبان و معلمان سومری به تدریج چنان دگرگونی‌های شگرفی بر این خط وارد ساختند که ماهیت تصویری خود را ازدست داد و تبدیل به خط صوتی متعارف گشت. در نیمه دوم هزاره سوم شیوه خط سومری چنان نرم و انعطاف‌پذیر بود که به آسانی پیچیده‌ترین مباحث تاریخی و ادبی را بدان بیان می‌کردند.

بیشتر الواح کشف شده از سومری‌ها، در واپسین سال‌های قرن نوزدهم از شهری به نام نیپور به دست امد که یکصد و پنجاه کیلومتر با بغداد فاصله دارد. اکثر این الواح هم‌اینک در موزه دانشگاه فیلادلفیا و موزه شرق باستان استانبول قرار دارند.
سومری‌ها در ابتدا خط میخی نداشتند و از خط تصویری استفاده می‌کردند. در دسترس بودن گل رس در بین‌النهرین، کار سومری‌ها را بسیار آسان می‌کرد، آنها به زودی متوجه شدند که اگر لوحه‌ها را بپزند، ماندگاری آنها بسیار بیشتر می‌شود. اما نوشتن بر لوحه‌های گلین با قلم نی، نمی‌توانست منجر به ایجاد خطی با پیچیدگی خط مصریان بر روی پاپیروس شود.

اما در بین الواح سومری غیر از آنهایی که مربوط به ادبیات و افسانه‌های علمی و مسائل اداری هستند، الواح علمی هم می‌توان پیدا کرد. برای مثال یک پزشک ناشناخته سومری که دراواخر هزاره سوم پیش از میلاد مسیح می‌زیسته است، بهترین نسخه‌های خود را به منظور استفاده شاگردان و همکارانش گرد آورد. او لوحه گلی نمناکی به اندازه ۱۵٫۹ در ۹٫۵ سانتیمتر آماده کرد و با خط میخی دوازده نسخه مهم -به زعم خود- را بر آنها نگاشت. این سند پزشکی، قدیمی‌ترین سند و نسخه پزشکی است که بشر یافته است. این لوح به مدت چهار هزار سال، در دل زمین مدفون بود تا اینکه هیئت باستان شناسی آن را یافت و به موزه دانشگاه فیلادلفیا منتثل کرد.
خواندن این نسخه بسیار دشوار بود و نیاز به تلاش‌ زیادی داشت. پزشک سومری چنانچه از این نسخه برمی‌آید، داروها را مانند همکار امروزی خود از مواد گیاهی و معدنی و جانوری تهیه می‌کرد. از مواد معدنی، کلرید سدیم (نمک طعام) و نیترات پتاسیوم (شوره) را ترجیح می‌داد و از مواد حیوانی، شیر، پوست مار و سنگ لاک‌پشت را به کار می‌برد ولی اکثر داروها از منابع گیاهی اخذ می‌شد. از گیاهانی مانند فلوس، مورد، انقوزه و آویشن و درختانی ماند بید، گلابی، صنوبر، انجر و خرما در فراهم کردن داروها استفاده می‌کردند. داروهای گیاهی از تخم و ریشه و شاخه و پوست و صمغ درختان تهیه می‌گردید و مانند امروز آنها را به صورت گرد یا جامد نگهداری می‌کردند.


یکی از نسخه‌ها: ریشه گیاه کاه را بسایید، در آبجو حل کنید، بگذارید مرد بیمار آن را بنوشد و بذر گیاه درودگر، صمغ مرکازی آویشن، بسایید، در آبجو حل کنید، بگذارید مرد بیمار ان را بنوشد.
یکی از ایرادات این نسخ این است که نسبت مواد سازنده دارو، هیچ جا ذکر نشده است. این مطلب را البته پاره‌ای به خاطر رازداری حرفه‌ای می‌دانند تا مردم عادی و دیگر رقیبان همکار، نتوانند خود رأسا دارو بسازند. عده‌ای هم البته معتقدند که در ان زمان کمیت اجزا، زیاد مهم نبود.

اما مطلب مهم بعدی، این بود که در هیچ جای این الوح پزشکی، اثری از توسل به سحر و جادو به چشم نمی‌خورد. این بدان معنی نیست که در هزاره سوم پیش از میلاد از دعا یا جادو برای معالجه استفاده نمی‌شده. سومری‌ها هم مانند بایلی‌ها به خدایان مرض که به خاطر مجازات گناه، بیماری بین مردم می‌پراکنند، اعتقاد داشتند. آنها به خدایانی شفادهنده هم باور داشتند. سومری‌ها برای خود، خدای نگهبان فن پزشکی هم داشتند.
شیوه تهیه قطره‌ها، فن پالایش نسبتا پیچیده موارد تشکیل دهنده داروها، توانایی تهیه مواد قلیایی و شوره توسط سومری‌ها نشان می‌دهد که فن داروسازی سومری ها، پیشرفت زیای کرده بود.
البته نمی توان در مورد میزان شفابخشی این نسخه‌ها اظهارنظری کرد، چون در هیچ جای این الواح نام و علایم بیماری توصیف نشده است تا پزشکان بتوانند در زمینه کارایی نسخ اظهار نظرکنند.
سه شنبه 4/8/1389 - 14:16
کامپیوتر و اینترنت
علاوه بر استفاده خوب و موثر از آنتی ویروس ها، کاربران اینترنت برای کاهش خطرات ناشی از بدافزارها باید برخی عادت های اینترنتی خود را نیز کنار بگذارند. این واقعیت که نود درصد کامپیوتر ها آلوده به Spyware هستند نشان دهنده میزان تأپیر گذاری و سماجت بیش از اندازه این نوع بد افزار است که از هر رخنه و سوراخ کوچکی برای ورود به کامپیوتر استفاده می کند.در اینجا قصد داریم چندین ترفند بسیار مفید برای جلوگیری از نفوذ Spywareها به کامپیوتر شما معرفی کنیم.

تنها راه پیشگیری از آلوده شدن رایانه، محافظت تمام عیار از کامپیوتر است.
پایه و اساس مقابله مؤثر با Spyware ها استفاده از راه حل های مناسب تکنیکی است؛ شیوه هایی که در آن پیشگیری و درمان هر دو لحاظ شده باشد. با این وجود مسئله دیگری که تأثیر مستقیم و قابل توجهی در احتمال آلوده شدن سیستم دارد عادت های کاربران اینترنتی است. با در نظر گرفتن این موضوع راهکار های عملی زیر توصیه می شود تا کاربران بیش از پیش کامپیوترشان را در برابر این نوع بدافزار محافظت کنند:

• از آنجا که بسیاری از Spyware ها با بهره گیری از بخش های آسیب پذیر نرم افزارها وارد سیستم می شوند، نصب آخرین وصله های امنیتی نرم افزار که معمولا در سایت اینترنتی مربوط به آن در اختیار کاربران قرار می گیرد، بسیار ضروری است.

• قبل از نصب و استفاده از نرم افزار شرایط کار با آن را به دقت بخوانید. برخی از نرم افزار های رایگان یا مدت دار همراه با نرم افزار مربوطه انواع مختلفی از Spyware ها را نیز روی سیستم نصب می کنند (در ازای استفاده مجانی از نرم افزار این Spyware ها اطلاعات قابل استفاده کاربر را برای شرکت سازنده ارسال می کنند).

• هنگام وارد کردن آدرس اینترنتی در مرورگر خود کاملأ دقت کنید. بسیاری از سازندگان Spyware ها از صفحات اینترنتی با آدرس مشابه سایت های مشهور برای قالب کردن بدافزار های خود استفاده می کنند (googkle.com یکی از مثال های واقعی این نوع سوء استفاده است).

• از برنامه های غیر قانونی که معمولا به صورت رایگان در اینترنت ارائه می شود استفاده نکنید؛ همین طور از برنامه های ارائه دهنده موسیقی و فیلم مجانی. صرف نظر از غیر قانونی بودن آنها، این برنامه ها معمولآ سرشار از انواع بدافزار ها از جمله Spyware ها هستند.

• از سایت های زیرزمینی دوری کنید (سایت هایی که به داونلود غیرقانونی فایلها، ابزار و روش های هک کردن و... مربوط می شود). نه تنها بسیاری از این سایت ها در واقع فقط به منظور دانلود اتوماتیک Spyware ها طراحی می شوند، (ترفندستان) بلکه ممکن است حاوی نرم افزار هایی باشند که پس از نصب شدن روی سیستم انواع و اقسام بدافزار را راهی کامپیوتر کند.
لوئیس کورونس، مدیر Panda Labs در این باره می گوید: برای محافظت در برابر Spyware ها مهمترین مسئله این است که آنتی ویروس مناسبی داشته باشید که بتواند Spyware های شناخته شده و ناشناخته را از کار بیندازد. اما یادتان باشد که هیچ آنتی ویروسی بدون خطا نیست و به همین دلیل شیوه استفاده کاربران از اینترنت نیز می تواند در کاهش شانس بدافزارها برای نفوذ به سیستم مؤثر باشد. همان طور که هیچ راننده عاقلی، هر چقدر هم که سیستم های امنیتی اتومبیلش پیشرفته باشد، با سرعت 200 کیلومتر در ساعت یک دفعه دور کامل نمی زند، هیچ کاربر با هوشی با تصور امن بودن سیستمش، در سایت های آلوده و خطرناک گشت و گذار نمی کند.
سه شنبه 4/8/1389 - 14:15
اخبار
بنیاد موزیلا جایزه کشف حفره‌های امنیتی محصولات این بنیاد را به یک نوجوان ۱۲ ساله اهدا کرد.

الکس میلر نوجوان ۱۲ ساله آمریکایی با گزارش یک حفره امنیتی که در صورت استفاده هکرها، باعث توقف ناگهانی (کراش شدن) فایرفاکس و نقص در پردازش این مرورگر می‌شد، توانست چک ۳ هزار دلاری موزیلا را به دست آورد.

میلر یکی از انگیزه‌های خود در کشف این حفره امنیتی را افزایش جایزه شرکت موزیلا از ۵۰۰ دلار به ۳هزار دلار ذکر کرده و اعلام کرده است که کشف این حفره امنیتی در حدود ۱۰ روز و هر روز به مدت ۹۰ دقیقه وقت او را گرفته است که با توجه به صرف ۱۵ ساعت وقت برای کشف این حفره، شرکت موزیلا به او برای هر ساعت تحقیق ۲۰۰ دلار پرداخت کرده است.



گفتنی است که حفره کشف شده توسط میلر می‌تواند به صورت کامل یاعث کراش‌شدن مرورگر رایانه قربانی شده و به طور بالقوه اجازه اجرای کدهای مخرب هکرها را از راه دور بر روی رایانه قربانی فراهم ‌کند که البته در نسخه ۳٫۶٫۱۱ و ۳٫۵٫۱۴ این مرورگر این مشکل حل شده است اما کاربران “موزیلا تندربرد” و “SeaMonkey” هنوز دارای این مشکل امنیتی بوده و شرکت موزیلا اعلام کرده است که به زودی به‌روزرسانی‌هایی را برای نرم‌افزارهای مذکور ارائه خواهد کرد.
سه شنبه 4/8/1389 - 14:14
کامپیوتر و اینترنت
آتش‌بازی پردازنده‌های گرافیکی

مهدی صنعت جو

اشاره:
پیش از این در شماره 108، ضمن اشاره به فیلم 2012‌، به بحث شبیه‌سازی پدیده‌های فیزیکی و کاربرد آن در ساخت جلوه‌های بصری فیلم‌ها‌پرداختیم. در‌این مقاله هم بار دیگر بحث شبیه‌سازی را دنبال خواهیم کرد؛ اما با تفاوت‌هایی. فیلم مورد بحث در این مطلب، ‌The Last Airbender به کارگردانی ام‌نایت‌شیامالان است. در این فیلم آتش‌، آب‌، خاک و هوا تحت کنترل شخصیت‌های فیلم قرار دارند و این عناصر در عین واقعی بودن، حرکات بسیار اغراق شده و افسانه‌ای از خود نشان می‌دهند. این فیلم فرصت خوبی را فراهم می‌کند تا به این جنبه از شبیه‌سازی نیز بپردازیم‌: شبیه‌سازی عناصری که واقعی به‌نظر می‌رسند، اما رفتارهایی از خود نشان‌می‌دهند که با آنچه ما می‌شناسیم تفاوت‌دارند و به‌طور کامل بر‌اساس قوانین فیزیک عمل‌نمی‌کنند. در شبیه‌سازی پرتاب یک گلوله آتش یا شکاف خوردن سطح زمین، نظیر آنچه در فیلم 2012 دیده می‌شود‌، تکلیف روشن است‌: «‌پیروی کامل از قوانین فیزیک.‌» اما وقتی شخصیت فیلم قادر باشد آن گلوله آتش را کنترل کند یا نحوه شکاف خوردن زمین را تعیین کند، کار دشوار می‌شود. در این موارد نمی‌توان از سیستم شبیه‌سازی که در فیلم‌هایی نظیر 2012 استفاده می‌شود، بهره گرفت و باید به راهکارهای دیگری اندیشید. شبیه‌سازی چنین آتشی که در حکم یک سلاح در دست شخصیت‌ و بسیار پیچیده‌تر از شبیه‌سازی فرآیندهای طبیعی است، زیرا از قانون خاصی پیروی نمی‌کند و به‌طور مکرر باید نتیجه شبیه‌سازی را بازبینی و اصلاح کرد. این جایی است که مشکل آغاز می‌شود و موضوع مقاله پیش رو هم همین است.

به‌رغم پیچیدگی‌هایی که در شبیه‌سازی یک حادثه طبیعی ( مثل سیل‌، زلزله‌، آتشفشان و...) وجود دارد، روند کار تا حدود زیادی مشخص است‌. موتورهای شبیه‌ساز‌ قوانین فیزیک را می‌شناسند و می‌دانند یک جسم خاص تحت یک وضعیت خاص و با اعمال نیروهای خاص چه رفتاری را نشان می‌دهد. اما وقتی هدف شبیه‌سازی فرآیندی باشد که در آن علاوه بر قوانین فیزیک، پارامترهای دیگری هم دخیل هستند، کار پیچیده‌تر می‌شود.

در مورد اخیر لازم است رندرگیری و اصلاح به‌طور مکرر صورت گیرد. به‌طور معمول، ابتدا شبیه سازی صورت می‌گیرد و یک نتیجه نخست از کار حاصل می‌شود و گروه سازنده با بررسی آن تصمیم می‌گیرند که کار را ادامه دهند و رندر را تهیه کنند یا به عقب برگردند و شبیه سازی را تکرار کنند. به این علت که هم شبیه‌سازی و هم رندر زمان زیادی را به‌خود اختصاص می‌دهند، به‌طور عملی این امکان وجود ندارد که صحنه‌ها به‌طور مکرر اصلاح شوند و از آن‌ها رندرگرفته شود. در نتیجه‌، روی پیش نمایش ساده‌ای از نتیجه شبیه‌سازی صورت گرفته بحث می‌شود و در صورت تأیید کار وارد مرحله زمان‌بر رندر می‌شود.

اما در فیلم Airbender راهکار جدیدی ارائه شد که این روند را متحول کرد. با بهره‌گیری از زبان CUDA و پردازنده‌های گرافیکی این امکان فراهم شد که فرآیند شبیه‌سازی و رندر به‌طور همزمان انجام شود و این امر سرعت بازبینی و اصلاح شات‌های جلوه‌های بصری را بسیار بالا برد.

مهار عناصر چهارگانه
جدیدترین پروژه ILM، ساخت 485 شات جلوه‌های بصری برای فیلم The Last Airbender است؛ فیلمی از ام‌نایت‌شیامالان. در این فیلم شاهد شخصیت‌هایی هستیم که قادرند عناصر چهارگانه را به خدمت بگیرند و کنترل کنند و از آن‌ها به‌عنوان سلاح در مبارزاتشان استفاده کنند. گلوله‌های آتشین بسیار بزرگ، رشته‌های آب، دیواره‌هایی از خاک و جریان‌های پرقدرت هوا بخشی کوچک از شبیه سازی‌های دیجیتالی است که توسط ILM ساخته شده و بیش از یک ساعت از زمان فیلم را به‌خود اختصاص می‌دهد.

کریگ‌همک سرپرست جلوه‌های بصری می‌گوید: «‌آتش یکی از چالش بر‌انگیزترین عناصر در ساخت جلوه‌های کامپیوتری است. از دیدگاه من، Fluid Solver مبتنی بر GPU مهم‌ترین پیشرفت فنی ما در فرآیند تولید این فیلم بود. در ابتدا، حتی تصور ساخت آتش با این حجم و واقع‌گرایی به‌کمک جلوه‌های کامپیوتری، صرف‌نظر از این‌که قرار است این آتش توسط شخصیت‌ها کنترل شود و ابزار دست آن‌ها باشد، ترس و هراس شدیدی را به‌وجود آورده بود. پابلو هلمن، سرپرست جلوه‌های بصری بیان می‌کند‌: «‌ما هرگز عناصر را این‌گونه دستکاری نکرده بودیم، به خصوص آب و آتش را.‌»

شبیه‌سازی آتش و سیال (‌نظیر آب‌) بسیار پیچیده است و به افراد متخصص نیاز دارد. هنرمندان هم باید با الگوریتم‌ها آشنایی داشته باشند. از طرفی رندرفارم‌های سنتی مبتنی‌بر CPU فرآیند بازبینی و اشکال زدایی جلوه‌های بصری را فوق العاده زمان‌بر و خلاقیت را محدود می‌کنند. استفاده از فناوری برای رندر چنین جلوه‌هایی جدید نیست، اما سرعتی که گروه ILM در انجام آن به‌دست آوردند، پیشرفت مهمی به‌شمار می‌آید.

نگاه کلی به جلوه های بصری
به‌خدمت گرفتن عناصر چهارگانه ویژگی‌هایی دارد که باید در ساخت جلوه‌های بصری مورد توجه قرار گیرد. کارگردان سعی داشت این موضوع را برای گروه سازنده روشن کند که آنچه شخصیت‌ها با این عناصر انجام می‌دهند، باید طوری به‌تصویر کشیده شود که نظیر شعبده بازی به‌نظر نرسد. از نظر وی این مهم بود که جلوه‌ها طوری ساخته شوند که بیننده متقاعد شود شخصیت فیلم برای انتقال و حرکت دادن آتش از یک نقطه به نقطه دیگر انرژی صرف می‌کند. ویژگی صحنه‌های پرتحرک این فیلم حرکات فراوان دوربین و کات‌های بسیار کم است. مدت برخی از این نما‌ها نسبت به فیلم‌های دیگر بسیار طولانی‌تر است. همین موضوع، کار ساخت و ترکیب جلوه‌های بصری را دشوارتر می‌کرد. به‌عنوان مثال، صحنه‌ای وجود دارد که مملو از جلوه‌های بصری بوده و نزدیک به چهار دقیقه و نیم طول می‌کشد.

از آنجا که کارگردان در نظر داشت شبیه‌سازی‌ها ریشه در واقعیت داشته باشند، گروه به مرجع نیاز داشتند. توجه به‌ کار افرادی که با آتش بازی می‌کردند یا بررسی ویدیوهایی که در اینترنت وجود دارد (به‌عنوان مثال، از رفتار یک بادکنک آب و حتی آزمایش Zero G ناسا‌) در این امر به آن‌ها کمک کرد. ‌مجموعه ابزارهای اصلی که ILM در این فیلم مورد استفاده قرار داد، شامل منتال ری و رندر من (‌از پیکسار‌) برای رندر، مایا ( از اتودسک ) برای متحرک‌سازی، Nuke (‌از Foundry‌) برای کاموفوسیتینگ و ابزارهای Zeno و Saber برای ساخت CG و جلوه‌ها بود.

آتش : شبیه‌سازی سخت افزاری
به‌منظور بازسازی جلوه‌های آتش‌، لازم بود تا گروه آتشی قابل کنترل و واقعی بسازد، به‌طوری‌که اجرای آن به‌حد کافی ساده باشد و در عین حال با سرعت و به‌طور مکرر بتوان از آن بهره برد. تصمیم بر این بود که برخی از موارد مربوط به آتش به‌صورت جلوه‌های ویژه و سر صحنه اجرا شود، اما به‌دلیل رفتار خاص آتش، حرکات دوربین و بحث امنیت، این‌کار ممکن نبود. تغییر سرعت فریم در طول صحنه‌ها نیز که به سبک بصری فیلم مربوط می‌شد و در برخی موارد به 96 فریم در ثانیه و در برخی موارد هم به 24 فریم در ثانیه می‌رسید، در این تصمیم دخیل بود.

به‌طور کلی، شبیه‌سازی آتش، فرآیندی پر زحمت و خسته‌کننده است و زمان زیادی را از لحظه شروع تا رندر صرف خود آن می شود. گروه پیش از این در فیلم هری پاتر، آتشی قابل قبول را ارائه داده بود‌؛ اما آن راهکار برای فیلم جدید مناسب نبود. از آنجا که در فیلم جدید دوربین به‌دور آتش حرکت می‌کرد و حتی آتش به‌سمت دوربین می‌آمد، به یک آتش سه بعدی واقع‌گرایانه نیاز بود.

ILM با ایجاد تغییراتی در فرآیند کاری خود، توانست شرایطی را فراهم کند که به‌جای شبیه‌سازی آتش در نرم‌افزار، آن‌را با حجم سه بعدی در سخت‌افزار شبیه‌سازی و رندر کند. بر همین اساس، تصمیم بر این شد که از GPU برای شبیه‌سازی و رندر استفاده شود. در این راه از پردازنده‌های گرافیکی شرکت Nvidia استفاده شد و کارت‌های Quadro FX 5800 با چهارگیگابایت حافظه انتخاب‌شدند. در آن زمان CUDA 2. 1 در دسترس بود و با استفاده از آن فریم‌‌ورک، یک شبیه‌ساز سیال سه بعدی و Volume Renderer توسعه داده شد که به Plume معروف است.

با کمک Plume شبیه‌سازی و رندر آتش و بررسی و اصلاح آن به سرعت قابل اجرا بود. نتیجه شبیه‌سازی نه به‌صورت یک نتیجه ابتدایی، بلکه در غالب یک رندر نهایی ارائه می‌شد. این یک قابلیت کلیدی بود که از طریق آن به روند اصلاح جلوه‌ها سرعت بخشیده‌می‌شد. البته، لازم بود جهت غلبه بر محدودیت حافظه GPU، اقداماتی برای بهینه‌سازی حافظه صورت گیرد.


شکل 1- الف فیلم برداری از بازیگران در مقابل پرده سبز

شکل 1- ب افزودن آتش به نمای کامپیوتری

Plume
عنصر اصلی برای دستیابی به بسیاری از جلوه‌های فیلم، استفاده از ابزاری به‌نام Plume بود که توسط ILM ساخته شده بود. پلوم یک سیستم شبیه سازی سیال و در عین حال یک ابزار رندر مبتنی بر GPU است که از معماری محاسبه موازی مبتنی بر CUDA بهره می برد. ILM با استفاده از پلوم و اجرای شبیه‌سازی‌ها و رندرها روی رندرفارم مبتنی بر GPU مجهز‌به کارت‌های‌‌گرافیک Quadro FX 5800 شرکت Nvidia افزایش‌ سرعت را به‌خوبی‌ حس‌کرد.

دن پیرسن ، سرپرست تولید دیجیتال، از موتور رندر پلوم می‌گوید‌: «‌پلوم یک ابزار عالی است. ما می‌توانستیم یک شبیه‌سازی را به‌صورت رندر شده و در ظرف چند ساعت ارائه کنیم‌.» این در مقایسه با مدت زمان چند روزه مورد نیاز در روش‌های مبتنی بر CPU یک مزیت آشکار به‌شمار می‌آید. با وجود این‌که پلوم در ابتدا فقط برای رندر شبیه‌سازی سیال طراحی شده بود، اما انعطاف پذیری آن سبب شد که برای ابر و دود و جلوه‌های مهار هم استفاده شود.

وقتی بین عناصر اثر متقابل وجود داشت، این موضوع یک برگ برنده محسوب می‌شد، زیرا آتش می‌توانست به‌عنوان مثال روی خاک تأثیر بگذارد و همین امر درباره تأثیر متقابل هوا و خاک هم صدق می‌کرد. اجرای رندر همزمان با هر شبیه‌سازی سبب می‌شد تا به شبیه‌سازی در حکم یک نتیجه نهایی نگریسته شود و نیازی نبود که پیش‌بینی شود نتیجه شبیه‌سازی (‌پس از رندر اصلی‌) چگونه به‌نظر خواهد رسید. از طرفی شبیه‌سازی و رندر روی GPU سبب می‌شد که به ذخیره داده‌های شبیه‌سازی نیازی نباشد. GPU کار خود را انجام می‌داد و به کار با ورودی و خروجی برای نوشتن و خواندن داده‌ها در فایل نیازی نبود.

ILM برای نوشتن Fluid Solver شتاب‌دهی شده با GPU به‌جای استفاده از OpenGL از CUDA بهره برد، زیرا معتقد بود از این طریق فرآیند توسعه ساده‌سازی می‌شود. الیویه موری، متخصص بخش تحقیق و توسعه در ILM می‌گوید‌: « برای توسعه پلوم مجبور بودیم یک ماشین مجازی بسازیم. این یک کار جزئی نیست. نوشتن کدهای لازم در CUDA به ما اجازه می‌داد با سرعت و انعطاف پذیری کار کنیم و نیاز به خطوط کد کمتری نسبت به استفاده از OpenGL داشته باشیم.‌»

درباره Quadro
در ادامه به‌منظور مرور قابلیت‌های کارت‌های Quadro و پی‌بردن بیشتر به آنچه متخصصان ILM بیان می‌کنند، اشاره کوتاهی خواهیم داشت به کارت‌های گرافیکی Quadro سری E4000، 5000 E وE6000 شرکت Nvidia که مبتنی بر معماری Fermi هستند. نسخه 4000 شامل دو گیگابایت حافظه و 356 هسته ؛ 5000 شامل5/2 گیگابایت حافظه و 352 هسته و 6000 شامل شش گیگابایت و 448 هسته است. Quadro 5000 تا چهار برابر کارایی سریع‌تری را نسبت به رندر‌فارم‌های مبتنی بر CPU ارائه می‌دهد و محدوده وسیع کاربرد از طراحی تا انیمیشن و ویدیو را در بر‌می‌گیرد.

با بهره‌گیری از فناوری جدید Scalable Geometry Engine، کارت 5000 E می‌تواند 950 میلیون مثلث‌بندی (Triangle) را در هر ثانیه پردازش کند. Quadro 6000 هم 3/1 ‌میلیارد Triangle در ثانیه را ارائه می‌دهد و وظایفی با نیاز محاسباتی بالا نظیر Ray Tracing، پردازش ویدیویی و محاسبات داینامیک‌ مربوط به سیالات را تا هشت برابر سریع‌تر انجام می‌دهد. هر سه این کارت‌های گرافیکی توانایی‌های پیشرفته‌ای را برای استریوسکوپی سه‌بعدی، مصورنمایی و پخش تلویزیونی HD به‌طور سه‌بعدی دارند.

سایر عناصر
گروه‌، از این تکنیک برای کاربردهایی استفاده کرد که هرگز فکر نمی‌کرد برای آن‌ها از یک شبیه‌سازی کامل استفاده کند؛ آن‌ها می‌توانستند بدون این‌که زمان طولانی صرف شود کارهایی را انجام دهند که از نظر فیزیکی درست بودند. ساخت حرکات سیال و عکس‌العمل چیزها در بر‌خورد با هم به‌خوبی صورت می‌گرفت و به‌طور کلی باورپذیرتر به‌نظر می‌رسید. دست‌کم یک نقطه شروع مناسب بود. شیامالان اصرار داشت که عناصر چهارگانه تا حد امکان بر اساس طبیعت بوده و واقعی به‌نظر برسند. در بین این عناصر، طبیعت پیچیده آب ساخت آن‌را مشکل می‌کرد. آب در این فیلم مقیاس‌های گوناگونی دارد و در حالات مختلفی دیده می‌شود که ساخت آن‌ را با چالش مواجه می‌سازد. موارد مربوط به آب در Airbender متنوع است و از امواج عظیم تا بازوهای آبی ( شکل2‌) و گلوله‌ای از آب را که از اقیانوس بالا می‌آید (شکل 3‌)، شامل می‌شود.



َشکل 2 نمونه‌ای از شبیه‌سازی آب‌: مراحل افزودن آب شبیه‌سازی شده به نما‌، به‌خوبی در تصاویر قابل مشاهده است. به نحوه برخورد آب با بازیگر در نمای نهایی دقت شود.





شکل 3 شکل دیگری از آب که در این فیلم به نمایش در‌آمد. نحوه شکست نور و میزان شفافیت از جمله موارد مهم در چنین شبیه سازی است.



به‌عنوان مثال، گوی‌آبی که از اقیانوس بیرون می‌آید و در هوا شناور می‌ماند پیچیدگی‌هایی نظیر برهم کنش نور، سطح، جزئیات داخلی یا میزان شکست نور دارد. یکی از چالش‌های کار با آب در این فیلم این بود که موتورهای شبیه‌سازی سیال، مایل هستند که فیزیک را به‌طور واقعی انجام دهند و این مناسب فیلم Airbender نبود. کریگ‌ همک در زمینه مشکلات مربوط به شبیه‌سازی آب می‌گوید: «‌شتاب‌دهی GPU برای ارائه آب، به‌طور کامل آماده نیست، اما ما روی آن کار می‌کنیم. در‌باره آتش، شما مجبور نیستید نگران جرم و مقدار حرکت باشید. حالت بی‌ثبات آن سبب می‌شود بتوانید کارشبیه‌سازی را ساده کنید. اما درباره آب شما باید نگران سطح و جرم و اندازه حرکت باشید. با حافظه محدود GPU شما باید به این فکر کنید که چه‌طور می‌توانید همه آن داده‌ها را نمایش دهید و به‌منظور دستیابی به‌وضوح کافی همه آن‌ را در GPU بگنجانید. شما می‌توانید به‌طور موقت و با سرعت، داده‌ها را بین GPU و CPU حرکت دهید بدون این‌که نیازی به نوشتن آن‌ها (‌ذخیره روی دیسک‌) باشد. اما برای چیزی به پیچیدگی کار با سطوح و جلوه‌های آب مجبور به ذخیره داده‌ها هستید‌.» در ساخت جلوه‌های آب در برخی موارد از رندر‌من و در سایر موارد هم از منتال‌ری استفاده شد. ساخت هوا هم مشکلات خودش را داشت. اما در این میان ساخت زمین زیاد دشوار نبود، زیرا فقط در چند صحنه استفاده می‌شد. شخصیت Aang فقط در دو قسمت از فیلم از زمین استفاده می‌کند که برای این موارد استودیو ترکیبی از پلوم و فناوری Fracturing توسعه‌داده‌شده برای فیلم ایندیاناجونز را به‌کار برد.

به این ترتیب، آن‌ها می‌توانستند ژئومتری زمین را منکسر یا Fracture کرده و سپس ذراتی را که به پلوم برای تولید غبار فرستاده شده بود، به حرکت در‌آورند. کریگ‌همک عقیده دارد‌: «‌بخش جالب شات‌ها، جایی بود که ما با چند عنصر بازی‌می‌کردیم. ما می‌توانستیم یک حرکت انفجاری هوا داشته باشیم که شبیه‌سازی سیال اصلی که آتش را کنترل می‌کرد، از هم گسیخته می‌ساخت به‌طوری‌که شما احساس می‌کنید، یکی روی دیگری تأثیر می‌گذارد. ‌‌

به‌عنوان مثال، در جایی از فیلم، Aang با تولید یک دیوار از خاک، آتشی را که به‌سمت او‌ پرتاب شده منحرف می‌کند که سبب می‌شود آتش به اطراف آن بچرخد و ذرات خاک با آن حرکت کنند. کریگ همک توضیح می‌دهد‌: « سیستم آتش به شما اجازه می‌دهد ژئومتری را به‌عنوان مانع وارد کنید، بنابراین ما دیوارهای خاک را به‌طور مستقیم به پلوم وارد می‌کردیم و سیستم شبیه‌ساز، آتش را در اطراف آن می‌پیچاند.»

مزایای راهکار مبتنی بر GPU
پیش از این، نما‌های حاوی چنین جلوه‌های بزرگی، که به شبیه‌سازی‌های چندگانه و زمان رندر طولانی نیاز دارد استفاده از افرادی با دانش فنی عمیق را الزامی می‌کرد. در این فیلم هنرمندان، خود امور را به‌دست داشتند. کریگهمک در این زمینه می‌گوید‌: «‌این فیلم برای من بسیار مهم بود. ما در نهایت به ابزاری دست یافته بودیم که به حد کافی تعاملی بود و لزوم استفاده از افراد را با دانش فنی برای اجرای شات‌های پیچیده بر طرف کرد.»

موری می‌گوید‌: «‌مانند هر چیزی در جلوه‌های بصری پیشرفته، تکرار کارها برای بر‌طرف کردن اشکالات شات‌ها، یک امر اساسی و ضروری به‌شمار می‌آمد. توسط کار با یک فریم ورک مبتنی بر GPU می‌توانستیم، به‌منظور بر طرف کردن ایرادات در هر روز تا هشت تکرار داشته باشیم که شبیه‌سازی‌های پیچیده آتش، خاک و هوا را شامل می‌شد. این تعداد نسبت به شبیه‌‌سازی مبتنی بر CPU یک افزایش سرعت ده تا پانزده برابر را نشان می‌دهد. دسترسی به CUDA و تراشه‌های گرافیکی Nvidia شیوه برخورد ما با گونه‌های مختلف و پیچیده چالش‌های جلوه‌های بصری را به‌طور کامل تغییر داد.»

کریگهمک بیان می‌کند‌: « به‌دلیل این‌که پلوم توسط GPUهای Quadro شرکت Nvidia شتاب‌دهی شده، بسیار تعاملی بوده و این امر آن‌را به ابزاری تبدیل می‌کند که بیش از آن‌که متکی بر دانش فنی هنرمند باشد، متکی بر چشم‌های او است. این به این معنا است که شما مجبور نیستند الگوریتم‌هایی را که در پس‌زمینه اجرا می‌شود، درک کنید.» ILM در نظر دارد دیگر ابزارهای مبتنی بر CUDA را در پروژه‌های آینده مد نظر قرار دهد و بررسی روش‌های جدید‌تر را برای اجرای رندرهای شتابدهی شده توسط GPU ادامه خواهد داد
سه شنبه 4/8/1389 - 14:13
کامپیوتر و اینترنت
 


کارت گرافیکی که میبینید...سروصدای زیادی این روزهابه پاکرده...برخیهاهم میگن فتوشاپه...به هرحال قابلیت های بسیاری برای این کارت گرافیک هاذکرشده ازجمله سازگاری کامل با directx 9/10/11 --شتاب دادن به تصاویرسه بعدی بلوری(accelerate Blu-ray 3D)--بالابردن کیفیت نمایش تصاویرو...
-------------------------------
مشخصات:

Radeon HD 6870
$239
900MHz core
1120 stream processors
1GB GDDR5 RAM

-------------------------------
Radeon HD 6850
$179
775MHz Core
960 stream processors
1GB GDDR5
-------------------------------



سه شنبه 4/8/1389 - 14:12
داستان و حکایت
یکی بود یکی نبود، غیر از خدا هیچکس نبود. در یک چمنزاری خرها و زنبورها زندگی میکردند. روزی از روزها خری برای خوردن علف به چمنزار میآید و مشغول خوردن میشود.از قضا گل کوچکی را که زنبوری در بین گلهای کوچکش مشغول مکیدن شیره بود، میکند و زنبور بیچاره که خود را بین دندانهای خر اسیر و مردنی میبیند، زبان خر را نیش میزند و تا خر دهان باز میکند او نیز از لای دندانهایش بیرون میپرد.خر که زبانش باد کرده و سرخ شده و درد میکرد، عرعر کنان و عربده کشان زنبور را دنبال میکند. زنبور به کندویشان پناه میبرد. به صدای عربده خر، ملکه زنبورها از کندو بیرون می آید و حال و قضیه را میپرسد.

خر میگوید: زنبور خاطی شما زبانم را نیش زده است باید او را بکشم.

ملکه زنبورها به سربازهایش دستور میدهد که زنبور خاطی را گرفته و پیش او بیاورند. سربازها زنبور خاطی را پیش ملکه زنبورها میبرند و طفلکی زنبور شرح میدهد که برای نجات جانش از زیر دندانهای خر مجبور به نیش زدن زبانش شده است و کارش از روی دشمنی و عمد نبوده است.

ملکه زنبورها وقتی حقیقت را میفهمد، از خر عذر خواهی میکند و میگوید: شما بفرمایید من این زنبور را مجازات میکنم.

خر قبول نمیکند و عربده و عرعرش گوش فلک را کر میکند که نه خیر این زنبور زبانم را نیش زده است و باید او را بکشم.

ملکه زنبورها ناچار حکم اعدام زنبور را صادر میکند.

زنبور با آه و زاری میگوید: قربان من برای دفاع از جان خودم زبان خر را نیش زدم. آیا حکم اعدام برایم عادلانه است؟

ملکه با تاسف فراوان میگوید:میدانم که مرگ حق تو نیست. اما گناه تو این است كه با خر جماعت طرف شدی که زبان نمیفهمد و سزای کسی که با خر طرف شود همین است
سه شنبه 4/8/1389 - 14:12
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته