• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 2831
تعداد نظرات : 1060
زمان آخرین مطلب : 4401روز قبل
عقاید و احکام

سؤال: از دیدگاه امام علی (ع) دنیاپرستان از چه شگردهائی استفاده می کنند؟

جواب: امام علی(ع) در خطبه32 نهج البلاغه مى فرماید: «و مردم "دنیا طلبان"چهار گروه اند»; (فَالنَّاسُ عَلَى أَرْبَعَةِ أَصْنَاف). «گروهى از آنها کسانى هستند که اگر دست به فساد نمى زنند به خاطر این است که روحشان ناتوان و شمشیرشان کند و مالشان اندک است»; (مِنْهُمْ مَنْ لاَیَمْنَعُهُ الْفَسَادَ فی الاَْرْضِ إِلاَّ مَهَانَةُ نَفْسِهِ، وَ کَلاَلَةُ(1) حَدِّهِ، وَ نَضِیضُ(2) وَفْرِهِ).
به تعبیر معروف، آنها آب پیدا نمى کنند وگرنه در صحنه فساد، شناگران ماهرى هستند.
حضرت سپس به شرح صفات گروه دوم و اهداف و پایان کارشان مى پردازد و مى فرماید:
«گروه دیگر آنانند که شمشیر کشیده و فساد و شرارت خویش را آشکار ساخته و لشکر سواره و پیاده خود را (براى این منظور) گردآورى کرده اند». (وَ مِنْهُمْ الْمُصْلِتُ(3) لِسَیْفِهِ وَ الْمُعْلِنُ بِشَرِّهِ وَ الْمُجْلِبُ بِخَیْلِهِ وَ رَجْلِهِ).
«آنها باطن خود را براى ظلم و فساد آماده ساخته و دین خود را تباه کرده اند»; (قَدْ أَشْرَطَ(4) نَفْسَهُ، وَ أَوْبَقَ(5) دِیْنَهُ).
امّا هدفشان چیست؟ هدف آنها همان است که امام (علیه السلام) به آن اشاره می فرماید:
«هدفشان آن است که: چیزى از متاع دنیا را به چنگ آورند یا براى خود فرماندهى بر گروهى را فراهم سازند یا بر منبرى صعود کنند و لباس پیشوایى مردم را بر تن کنند و براى آنان خطبه هاى دروغین بخوانند»; (لِحُطَام(6) یَنْتَهِزُهُ(7)، أَوْ مِقْنَب(8) یَقُودُهُ، أَوْ مِنْبَر یَفْرَعُهُ).(9)
سپس امام (علیه السلام) به نتیجه کار آنها اشاره فرموده مى گوید:
«چه بد تجارتى است که تو (اى انسان فاسد و طغیانگر) براى خود فراهم ساخته اى؛ دنیا را بهاى خویشتن مى بینى و آن را با پاداش هایى که نزد خدا است (و پروردگارت به تو وعده داده است) معاوضه مى کنى»!; (وَ لَبِئْسَ الْمَتْجَرُ أَنْ تَرَى الدُّنْیَا لِنَفْسِکَ ثَمَناً، وَ مِمَّا لَکَ عِنْدَاللهِ عِوَضاً).
این در حالى است که سرمایه هاى وجودى انسان، آن قدر گرانقدر و گرانبها است که اگر به چیزى جز رضاى خدا و بهشت جاویدان بفروشد، به یقین زیان کرده است، همان گونه در یکى از کلمات قصار آن حضرت مى خوانیم: «اِنَّهُ لَیْسَ لاَِنْفُسِکُمْ ثَمَنٌ إِلاَّ الْجَنَّةَ فَلاتَبیعُوها إِلاَّ بِها»; (به یقین براى جان شما بهایى جز بهشت نیست، به کمتر از آنش نفروشید).(10)
حضرت سپس به سراغ گروه سوم ـ که همان صاحبانِ تزویرند ـ مى رود و آنها را با اوصافى دقیق و حساب شده، مشخص مى کند و مى فرماید:
«گروه دیگرى از مردم کسانى هستند که دنیا را با کارهاى آخرت طلب مى کنند نه این که آخرت را با عمل دنیا طلب کنند»; (وَ مِنْهُمْ مَنْ یَطْلُبُ الدُّنْیَا بِعَمَلِ الاْخِرَةِ، وَ لاَیَطْلُبُ الاْخِرَةَ بِعَمَلِ الدُّنْیَا).
در واقع هدف آنها همان هدف گروه دوم است، با این تفاوت که آنها حطام دنیا را با زور و ظلم به چنگ مى آورند و اینها، با تزویر و ریاکارى و فریب و خودنمایى.
حضرت سپس به تشریح حالات آنها پرداخته و در پنج جمله آنها را به روشنى معرّفى کرده، مى فرماید: «خود را متواضع جلوه مى دهند: گامها را کوتاه برمى دارند (خود را باوقار معرّفى مى کند) و دامن خود را (ظاهراً از آلودگى به دنیا) جمع مى کنند و خویشتن را به زیور امانت داران مى آرایند. (و در یک جمله) پوشش خدایى را وسیله معصیت قرار مى دهند»;
(قَدْ طَامَنَ(11) مِنْ شَخْصِهِ، وَ قَارَبَ مِنْ خَطْوِهِ، وَ شَمَّرَ(12) مِنْ ثَوْبِهِ، وَ زَخْرَفَ مِنْ نَفْسِهِ لِلاَْمَانَةِ، وَ اتَّخَذَ سِتْرَ اللهِ ذَرِیعَةً إِلَى الْمَعْصِیَةِ).
آرى، ظاهرى متواضع و آرام و باوقار و بى اعتنا به دنیا و آنچه در دنیا است دارد و خود را به شعار صالحان آراسته است و از ستّارالعیوب بودن خداوند سوء استفاده مى کند و در طریق عصیان و نافرمانیش گام برمى دارد.
در ادامه این بحث امام به سراغ گروه چهارم ـ که همان «پارسایان دروغین و زاهدان ریایى» هستند ـ مى رود و مى فرماید:
«گروه دیگر، کسانى هستند که حقارت و ناتوانى و نداشتن وسیله کافى، آنان را از رسیدن به جاه و مقام بازداشته و دستشان را از همه جا کوتاه کرده است (در حالى که از دیگر فاسدان و مفسدان چیزى کم ندارند، ولى هرگز به این ناتوانى و ضعف درونى اعتراف نمى کنند، بلکه) خود را به زیور قناعت آراسته و به لباس زاهدان در آمده اند، در حالى که در هیچ زمان نه به هنگام شب و نه روز در سلک پارسایان راستین نبوده اند»;
(وَ مِنْهُمْ مَنْ أَقْعَدَهُ عَنْ طَلَبِ الْمُلْکِ ضُؤُولَةُ(13) نَفْسِهِ، وَ انقِطاعُ سَبَبِهِ فَقَصَرَتْهُ الْحالُ عَلَى حالِهِ، فَتَحَلَّى بِاسْمِ الْقَنَاعَةِ، وَ تَزَیَّنَ بِلِبَاسِ أَهْلِ الزَّهَادَةِ، وَلَیْسَ مِنْ ذلِکَ فى مَرَاح(14) وَلاَ مَغْدًى).(15)
و به تعبیر دیگر، آنها افراد بى کفایت و ضعیفى هستند که بر ناتوانى و بى کفایتى خود پرده زهد و قناعت مى افکنند و نقطه ضعف خود را به صورت نقطه قوّت نشان مى دهند، در حالى که بویى از پارسایى و قناعت نبرده و در باطن، دنیاپرستانى شکست خورده اند.
این چهار گروه از نظر تباهى درون و فساد عقیده و دلبستگى به دنیا و جاه و مقام، مشترکند. و اختلاف آنها در دامها و در فراهم بودن اسباب و مقدمات نیل به این مقصود است.
به تعبیرى دیگر، این چهار گروه را به دو دسته مى توان تقسیم کرد: یک دسته به مقاصد نامشروعشان مى رسند، با این تفاوت که جمعى با زور و گروهى با تزویر و ریاکارى.
ولى دسته دوم به مقصودشان از زخارف دنیا نائل نمى شوند، با این تفاوت که گروهى، این ناکامى را در چهره زهد و قناعت نشان مى دهند و دسته اى دیگر اقدامى در این زمینه ندارند.
اگر تاریخ را بدقّت بررسى کنیم مى بینیم که در هر عصر و زمانى این چهار گروه بوده و هستند، هر چند با پیشرفت جامعه بشرى شگردهاى آنها پیچیده تر و دامها فریبنده تر و نقشه هایشان مرموزتر مى شود.
با نهایت تأسّف جوامع اسلامى امروز نیز از این حکم مستثنا نیستند و در آتش تباهى این چهار گروه مى سوزند و ناآگاهان در دامهایشان دست و پا مى زنند و فریاد مى کشند(16)

پی نوشت:

(1) . «کلالة» (بر وزن ضلالة) به معناى «کُندى» است، لذا شمشیر کُند را «کلول» مى گویند.
(2) . «نضیض» به معناى «کم و ناچیز» است. به همین دلیل، به آبهاى کم که گاه قطره قطره تراوش مى کند «نضیض» مى گویند.
(3) . «مصلت» از ماده «صلت» به معناى «بروز و ظهور چیزى» است «و سیف صلت» به معناى «شمشیر کشیده و صیقل داده شده» است. و مُصلِّت به کسى مى گویند که شمشیر خود را کشیده باشد.
(4) . «اشرط» از ماده «شرط» به معناى علامت است و در عبارت بالا، بیانگر این حقیقت است که او، خود را آماده براى فساد و هلاک کرده و گویى خود را بر این منظور، علامت گذارى کرده است.
(5) . «حُطام» (بر وزن غلام) به معناى «شکسته و بى ارزش» است و اموال دنیا را به خاطر بى ارزش بودن، حطام دنیا مى گویند.
(6) . «اوبق» از ماده «وبق»، به معناى «هلاکت» است. بنابراین، اَوْبَق یعنى «هلاک کرد».
(7) . «ینتهز» از ماده «نهز» به معناى «حرکت براى انجام کارى» است و به معناى «حرکت براى به دست آوردن غنیمتى» نیز آمده است.
(8) . «مِقْنَب» (بر وزن محور) در اصل، به معناى «گلّه اى از اسب» آمده و در خطبه بالا به معناى گروهى از مردم است. شاید تعبیر به «مقنب» اشاره به ناآگاهى و بى خبرى آن گروه است.
(9) . «یفرع» از ماده «فرع» به معناى «قسمت بالاى هر چیزى» است. و در عبارت بالا به معناى «بالا رفتن از منبر و تکیه زدن بر محلّ ارشاد خلق» آمده است.
(10) . نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره، 456.
(11) . طَاْمَنَ و اطمینان، از یک ماده هستند و در اصل به معناى «آرامش و سکون» است. و در عبارت بالا اشاره به وقار و تواضع صورى و ظاهرى است.
(12) . «شَمَّر» از ماده «شمر» به معناى «جمع و جور کردن و مهیا شدن» آمده است.
(13) . ضوؤله به معناى «ضعف و ناتوانى» است.
(14) . «مراح» از ماده «روح» به معناى زمان و یا مکان رفت و آمد شبانه است.
(15) . «مغدى» از ماده «غدو» به معناى «زمان و مکانى است که صبحگاهان چارپایان از آن بیرون مى روند» و بعضى نیز گفته اند که «مغدى» به معناى «مکان حیوانات در روز» در مقابل «مراح» که بستر شبانه آنها است، مى باشد.
(16) . گرد آوری از: پیام امام علی(ع)، حضرت آیت الله مکارم شیرازی، جلد2، ص 269.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی ایت الله مكارم شیرازی

يکشنبه 15/8/1390 - 13:42
ورزش و تحرک
دیروز یکی از نمایندگان مجلس در مصاحبه‌یی با خبرگزاری‌ها اعلام کرد که کمیسیون فرهنگی، وزیر ورزش را خواسته است تا درباره حرکت ناشایست دو بازیکن پرسپولیس توضیح دهد. اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود چرا که دیروز یک قاضی دادگاه کیفری استان تهران در مصاحبه با خبرگزاری فارس اعلام کرد که احتمال دارد شیث رضایی و محمد نصرتی به زندان بروند و حتی با 74 ضربه شلاق مجازات شوند.

 رسول مجیدی در روزنامه اعتماد نوشت: زندگی برای ورزشی‌نویسان ایرانی گویی دوباره آغاز شده است، این‌بار «حاشیه‌یی» تازه برای فوتبالی که در قالب شعار باقی مانده است.

ماجرا در نگاه اول بیننده‌های تلویزیونی چندان اهمیت نداشت اما وقتی برنامه 20:30 به این موضوع پرداخت، ناگهان خبر ترکید و واکنش‌ها آغاز شد. فوتبال ایران البته در این سال‌ها اتفاقات بدتری را هم شاهد بوده است که تا این میزان واکنش جامعه را در پی نداشته است؛ جامعه‌یی که البته نمی‌خواهد واژه «فاحشه» برای سینماگران را به روی خود بیاورد و از بسیاری از مطالب مهم‌تر به آسانی می‌گذرد.

اصلاً همین چند روز پیش درگیری لفظی وحشتناکی میان حنیف عمران‌زاده و آندرانیک تیموریان شکل گرفت که توهینی «نژادپرستانه» از دل آن بیرون آمد ولی شاید این موضوعات برای هیچ‌کس مهم نبود.

فوتبال ایران چند روزی است درگیر «انگشت‌نما»ها شده است و از قاضی‌ها تا نماینده‌ها، از کارشناسان تا مردم عادی برای آن حرف می‌زنند و حکم صادر می‌کنند غافل از اینکه اتفاقات امروز فوتبال محصول فرهنگی است که سال‌هاست در میان ایرانیان رخنه کرده است و چنین روزهایی را به وجود آورده است.

فضای فوتبال امروز چگونه است؟ بهتر است سری به مدارس فوتبالی بزنید که قرار است آینده فوتبال را بسازد. فوتبالی که موی بازیکن را در رختکن با ماشین اصلاح، کوتاه می‌کنند. فوتبالی که هیات‌رییسه‌یی دارد اما نمی‌توانند علیه هم لابی نکنند. فوتبالی که «عدالت» گمشده آن است و همه‌چیز با لابی‌های پشت پرده افشا می‌شود. فوتبالی که میزان «اختلاس» در آن بالا گرفته و مدیران یکی یکی از باشگاه‌های کنار گذاشته می‌شوند. شیث رضایی و محمد نصرتی در این پرونده تنها «معلول» هستند و «علت» را باید در جایی دیگر جست‌وجو کرد. با این حال عمل غیر اخلاقی شیث رضایی و محمد نصرتی پیش از آنچه که خود آنها فکر می‌کردند برایشان دردسرساز شده است. البته در این بین فقط آنها نیستند که در سیبل انتقادات قرار گرفته‌اند و حتی محمد عباسی وزیر ورزش هم باید جواب حرکت آنها را به مجلس پس بدهد!

دیروز یکی از نمایندگان مجلس در مصاحبه‌یی با خبرگزاری‌ها اعلام کرد که کمیسیون فرهنگی، وزیر ورزش را خواسته است تا درباره حرکت ناشایست دو بازیکن پرسپولیس توضیح دهد. اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود چرا که دیروز یک قاضی دادگاه کیفری استان تهران در مصاحبه با خبرگزاری فارس اعلام کرد که احتمال دارد شیث رضایی و محمد نصرتی به زندان بروند و حتی با 74 ضربه شلاق مجازات شوند.

این قاضی گفته است: «قاعدتاً باید علیه بازیکنان متخلف پرسپولیس کیفرخواست صادر شود و بر اساس قانون مجازات اسلامی حبس تا دو ماه و 74 ضربه شلاق مجازات رفتار خلاف عفت عمومی آنهاست.» او با بیان اینکه ماده 638 قانون مجازات اسلامی در دو بخش به این موضوع می‌پردازد، افزود: در قسمت اول این ماده قانونی آمده است که هرکس که علنا در انظار، اماکن عمومی و معابر به عمل حرامی تظاهر کند مجازات خواهد شد.

او صحبت‌های خود را اینگونه به پایان برده است: «در ادامه این ماده قانونی آمده است اگر عمل این فرد دارای کیفر نباشد اما عفت عمومی را جریحه‌دار کند حبس از 10 روز تا 2 ماه یا مجازات 74 ضربه شلاق برای او در نظر گرفته خواهد شد.»

به نظر می‌رسد این واکنش سریع و صریح مسوولان کشور کمی هم در جواب به انتشار گسترده خبر حرکت غیراخلاقی بازیکنان پرسپولیس در رسانه‌های خارجی باشد که حسابی این خبر را پوشش داده‌اند. جالب است بدانید که اغلب خبرگزاری‌های معتبر دنیا در چند روز گذشته این خبر را جزو چند خبر مهم خود قرار داده و فیلم و عکس‌های صحنه‌های زننده بازی را برای تماشا در اختیار کاربران خود قرار داده‌اند.

روزنامه‌هایی نظیر مارکا و آس از اسپانیا، سایت فاکس‌نیوز و روزنامه شیکاگو تریبون امریکا، خبرگزاری فرانسه، آسوشیتدپرس و روزنامه زوددویچه سایتونگ آلمان به این موضوع پرداختند و روزنامه پرخواننده مارکا چاپ پایتخت اسپانیا با انعکاس تصاویر مربوط به خوشحالی ناپسند بازیکنان پرسپولیس تهران مقابل داماش و انتشار فیلم این لحظات تاسف‌برانگیز که بازتاب آن در رسانه‌های اروپایی اتفاق تلخی برای فوتبال ایران محسوب می‌شود، نوشت: «دو بازیکن پرسپولیس تا اطلاع ثانوی محروم شدند.»

روزنامه مارکا برخلاف آس اسپانیا به تحلیل شخصی نپرداخته و به نقل از گوینده صدا و سیما شبکه بین‌المللی جام جم و گزارش منتشر شده در خبرگزاری افه اسپانیا آورده است: «دو بازیکن ایرانی تیم پرسپولیس به خاطر حرکتی که گوینده صدا و سیمای ایران آن را نامناسب و بی‌ادبانه و غیراخلاقی توصیف کرده، تا اطلاع ثانوی محروم هستند.»

منبع: آفتاب
يکشنبه 15/8/1390 - 12:42
سخنان ماندگار
اگر گناه وزن داشت
هیچ کس را توان آن نبود که قدمی بردارد ؛
  
 

تو از کوله بار سنگین خویش ناله میکردی ...  
و من شاید ؛ کمر شکسته ترین بودم

اگر غرور نبود   ؛  
چشمهایمان به جای لبهایمان سخن نمیگفتند ؛ 
و ما کلام محبت را در میان نگاههای گهگاهمان جستجو نمیکردیم
  

اگر دیوار نبود   ؛ نزدیک تر بودیم ؛  
با اولین خمیازه به خواب میرفتیم  
و هر عادت مکرر را در میان ۲۴ زندان حبس نمیکردیم
  

اگر خواب حقیقت داشت   ؛  
همیشه خواب بودیم

 
هیچ رنجی بدون گنج نبود ...
ولی گنج ها شاید بدون رنج بودند
   
اگر همه ثروت داشتند   ؛  
دل ها سکه ها را بیش از خدا نمی پر ستیدند  
و یکنفر در کنار خیابان خواب گندم نمیدید ؛ 
تا دیگران از سر جوانمردی ؛  
بی ارزش ترین سکه هاشان را نثار او کنند  
اما بی گمان صفا و سادگی میمرد ....  
اگر همه ثروت داشتند
اگر مرگ نبود   ؛  
همه کافر بودند ؛  
و زندگی بی ارزشترین کالا بود 
ترس نبود ؛ زیبایی نبود ؛ و خوبی هم شاید

اگر عشق نبود   ؛ 
به کدامین بهانه میگریستیم ومیخندیدیم؟  
کدام لحظه ی نایاب را اندیشه میکردیم؟  
و چگونه عبور روزهای تلخ را تاب میاوردیم؟  
آری بی گمان پیش از اینها مرده بودیم   ....  
 
اگر عشق نبود  
اگر کینه نبود ؛ 
قلبها تمامی حجم خود را در اختیار عشق میگذاشتند
 

اگر خداوند  ؛  
یک روز آرزوی انسان را برآورده میکرد  
من بی گمان  
دوباره دیدن تو را آرزو میکردم و تو نیز
هرگز ندیدن مرا 
 

انگاه نمیدانم 
براستی خداوند کدامیک را می پذیرفت 
دکتر شریعتی
يکشنبه 15/8/1390 - 12:38
آلبوم تصاویر

منبع : عصـــر ایران
يکشنبه 15/8/1390 - 12:36
آلبوم تصاویر


1. تیرانوزاروس رکس
( انقراض : ۶۵ ملیون سال قبل )



تیرانوزاروس رکس یکی از بزرگترین جانوران گوشت خوار است که تا به حال روی زمین زندگی کرده است. بلندی این حیوان ( از سر تا دم ) به بیش از ۱۳ متر و قد آن به ۵ متر می رسید و احتمالاً حدود ۷ تن هم وزن داشته است. تیرانوزاروس هم مانند سایر دایناسورهای هم خانواده ی خود حیوان گوشت خواری بود که بر روی دو پا راه می رفت با جمجمه ای بسیار بزرگ که تعادل آن را به کمک دمی بسیار بلند و سنگین حفظ می کرد. در مقایسه با پاهای بلند و بسیار قوی عقبی، پا های جلویی این حیوان بسیار کوچک بودند و تنها دو انگشت داشتند.

فسیل تی رکس در شمال آمریکا و در صخره هایی که در اواخر دوره ی کرتاسه تشکیل شده اند، پیدا شده یعنی بین ۶۵٫۵ تا ۶۸٫۵ ملیون سال پیش. این حیوان یکی از آخرین دایناسورهایی است که قبل از انقراض دوران سوم کرتاسه وجود داشته است. بیش از ۳۰ گونه ی مختلف تی رکس شناسایی شده که بعضی از آنها اسکلت های نسبتاً کاملی داشته اند. برخی محققان علاوه بر اسکلت، بافت نرم هم یافته اند. فراوانی مواد فسیلی به محققان امکان داده است تحقیقات قابل توجهی در بسیاری از جنبه های زیست شناسی این حیوان، از جمله تاریخچه ی زندگی وبیو مکانیک آن انجام دهند.



2. کواگا : نیمی گورخر نیمی اسب

( انقراض : از سال ۱۸۸۳ میلادی )



کواگا، یکی از مشهور ترین حیوانات منقرض شده ی آفریقا یی، از زیر گونه های گورخر دشت های آفریقا بود که زمانی به تعداد زیاد در ایالت کیپ و بخش های جنوبی ایالت آزاد ارنج در آفریقا یافت می شد. این حیوان به خاطر داشتن خط های مشخص، تنها در نیمه ی جلویی بدن ، از سایر گورخر ها قابل تمایز بود. در قسمت میانی، راه های روی بدن حیوان محو می شدند و راه های تیره تر پهن تر می شدند و نهایتاً قسمت عقبی بدن حیوان قهوه ای ساده بود. اسم این حیوان یک کلمه ی قبیله ای آفریقایی به معنی گورخر است. این اسم نوعی نام آوا است چون گفته می شود که شبیه صدای کواگا است.

این حیوان در اصل به عنوان یک گونه ی مستقل به نام اکواس کاگا در سال ۱۷۸۸ طبقه بندی شده بود. در طول ۵۰ سال بعد از آن گورخر های بسیاری توسط طبیعت شناسان وسیاحان معرفی شدند. به خاطر تنوع زیادی که در طرح پوست این حیوان وجود دارد ( هیچ گورخری شبیه دیگری نیست ) دانشمندان طبقه بندی با تعداد زیادی از گونه های مختلف مواجه شدند و هیچ راهی هم وجود نداشت که مشخص کند کدام یک گونه ی اصلی ، کدام زیر گونه و کدام گونه های مختلف طبیعی هستند. بسیار پیش از اینکه این سردرگمی حل شود، کواگا تا بخاطر گوشت، پوست و خوراک ذخیره در انبارهای خانگی ، تا حد انقراض شکار شده بود. احتمالاً آخرین کواگای آزاد تا اواخر دهه ی ۱۸۷۰ شکار شده بود و آخرین نمونه در اسارت در تاریخ ۱۲ اگست ۱۸۸۳ در موزه ی آرتیس مجیسترا در شهر آمستردام درگذشت. کواگا اولین موجود منقرض شده ای بود که بر روی DNA او آزمایش انجام شد. آخرین تحقیقات ژنتیکی مشخص کرده اند که کواگا یک گونه ی مستقل نبوده بلکه از نژاد گورخر انشعاب یافته.



3. تای لاسین : ببر تاسمانی

( انقراض : از سال ۱۹۳۶ میلادی )



تای لاسین بزرگترین جانور گوشت خوار کیسه دار در دوران مدرن بود. این جانور بومی استرالیا و گینه نو بود و تصور می شود که در قرن بیستم منقرض شد. در نزد عموم به نام ببر تاسمانی ( به خاطر پشت راه راه) و همچنین گرگ تاسمانی و در محاوره به نام ببر تاسی یا تازی شناخته شده است. او آخرین گونه از نژاد خود بود.

تای لاسین در سرزمین اصلی خود استرالیا، هزاران سال قبل از اینکه اروپاییان در آن قاره مستقر شوند منقرض شده بود؛ اما در جزیره ی تاسمانیا زنده مانده بود. شکار گسترده و پاداش برای آن دلیل اصلی انقراض آن بوده اما بیماری، آمدن سگ ها و تجاوز انسان به زیست گاه آنها می تواند از جمله سایر عوامل موءثر باشد. با وجود اینکه این حیوان رسماً به عنوان منقرض معرفی شده اما هنوز گزارش می شود که دیده شده.



4. گاو دریایی استلر : جانور بی دفاع

( انقراض : از سال ۱۷۶۸ میلادی )



این حیوان که قبلاً در سواحل آسیاتیک دریای حاشیه ی اقیانوس آرام، از ژاپن تا کالیفرنیا پیدا شده بود، درسال ۱۷۴۱ توسط طبیعت شناس جورج استلر کشف شد. گاو دریایی تا حدود ۸ متر رشد می کرد و حدوداً ۳ تن وزن داشت. بسیار بزرگتر از نهنگ های کوچک دریایی بود و تقریباً شبیه یک خوک آبی بسیار بزرگ با دست هایی تنومند و دمی شبیه نهنگ بود. بر اساس گفته های استلر ” این حیوان هرگز به ساحل نمی آید و همیشه درون آب زندگی می کند. پوست بدنش مثل درخت بلوط سیاه و ضخیم است. سرش در مقایسه با بدن کوچک است ، دندان ندارد ولی به جای آن دو استخوان سفید تخت یکی در بالا و یکی در پایین دارد.” با توجه به سرعتی که آخرین گروه آنها از بین رفت، احتمالاً ورود انسان ها به منطقه دلیل انقراض این حیوان بوده است. هنوز هم گزارش های پراکنده ای از دیده شدن یک حیوان گاو شکل دریایی در دریاهای حاشیه ی اقیانوس آرام و گرینلند وجود دارد، بنابراین احتمال دارد که هنوز گروه کوچکی از این حیوان وجود داشته باشند ولی این مسأله هنوز ثابت نشده است.



5. گوزن ایرلندی : بزرگترین گوزنی که تا به حال وجود داشته

( انقراض : حدود ۷۷۰۰ سال قبل )



اِلک ایرلندی یا گوزن بزرگ، در اوراسیا از ایرلند تا شرق دریاچه ی بایکال می زیست. عمر جدید ترین بقایای به دست آمده از این حیوان تا ۷۷۰۰ سال پیش تخمین زده می شود. این حیوان به خاطر اندازه ی بسیار بزرگش ( حدود ۲.۱متر ارتفاع تا شانه ) و به ویژه بخاطر داشتن بزرگترین شاخ ها معروف است (حداکثر ۳٫۶۵ متر پهنای شاخ ها و حدود ۴۰ کیلو وزن آنها بوده است ).

بحث در مورد دلیل انقراض آنها بیشتر بر روی اندازه ی شاخ هایشان متمرکز است. برخی معتقدند شکار بوسیله ی انسان عامل اصلی انقراض گوزن ایرلندی است همان طور که در مورد بسیاری از بزرگ جانداران ماقبل تاریخ صحت دارد؛ اما این فرضیه نیز وجود دارد که اندازه ی بسیار بزرگ شاخ ها باعث محدودیت حرکتی نرها در مناطق جنگلی می شد یا اینکه در هر صورت این شاخ ها به درستی با محیط تطابق نیافتند. در هر صورت، شواهد شکار بی رویه مبهم است وگوزن ایرلندی به عنوان موجودی که در پهنای یک قاره زندگی می کرده می توانسته همراه با انسان تکامل بیابد و با حضور انسان ها خو بگیرد.



6. ببر مازندران : سومین گونه ی بزرگ در جهان

( انقراض : از سال ۱۹۷۰ میلادی )



ببر مازندران یا ببر ایرانی غربی ترین زیر گونه ی ببر است که در ایران، عراق، افغانستان، ترکیه، مغولستان، قزاقستان، قفقاز، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان پیدا می شد تا اینکه ظاهراً در دهه ی ۱۹۷۰ میلادی منقرض شد. ببر خزری سومین ببر بزرگ جهان از بین تمام گونه های شناخته شده ی ببرها بود.

بدن این زیرگونه بسیار ستبر و کشیده بود با پاهایی قوی، پنجه هایی پهن و بزرگ و چنگالهایی بلند. گوش های این حیوان کوتاه و کوچک بودند و بر روی نوک آنها مویی وجود نداشت. روی گونه ها پوشیده از مو بود و موی بقیه جاهای بدن بلند و ضخیم بود. رنگ این حیوان شبیه ببر بنگال بود. جنس نر این حیوان بسیار بزرگ بود و بین ۱۶۹ تا ۲۴۰ کیلو وزن داشت. جنس ماده چندان بزرگ نبود و حدود ۸۵ تا ۱۳۵ کیلوگرم وزن داشت. هنوز هم گاهی ادعا می شود که این ببر دیده شده است.



7. اروچس : نوعی گاو بسیار بزرگ

( انقراض : از سال ۱۶۲۷ میلادی )



یکی از مشهور ترین حیوانات منقرض شده ی اروپا اروچس یا اروس نوعی گاو بسیار بزرگ بودند که ابتدا درحدود دو ملیون سال قبل در هندوستان به وجود آمدند و سپس به خاور میانه، آسیا و حدود ۲۵۰۰۰۰ سال پیش به اروپا رسیدند.

در قرن ۱۳ میلادی محدوده ی این حیوان به لهستان ، لیتوانی ، مولداوی، ترانسیلوانیا و پروس شرقی رسید. حق شکار حیوانات بزرگ بر روی هر ملکی محدود به اشراف و به تدریج خانواده سلطنتی بود. همچنان که جمعیت اروچس کاهش یافته است ، شکار متوقف شد اما دادگاه سلطنتی هنوزبه شکار بان هایی احتیاج داشت تا زمین های باز برای چریدن حیوان وجود داشته باشد. این شکار بان ها درازای خدمات خود از پرداخت مالیات معاف بودند وشکار غیر قانونی حیوان حکم اعدام داشت. در سال ۱۵۶۴ شکار بان ها می دانستند که بر اساس آمار سلطنتی تنها ۳۸ حیوان باقی مانده است. آخرین اروچس که ماده بود در سال ۱۶۲۷ در جنگلی در لهستان درگذشت. جمجمه ی این حیوان هم اکنون درشهر استکهلم سوئد است.



8.ماهی گیرک بزرگ : بزرگترین پرنده در نوع خود

( انقراض : از سال ۱۸۴۴ میلادی )



ماهی گیرک بزرگ تنها گونه از خانواده ی ماهی گیرک های غیر پرنده ی بزرگ اقیانوس اطلس است که تا زمان های اخیر زنده مانده بود، اما امروزه منقرض است. این جانور همچنین به نام پنگوئن نیز معروف بوده است.

ماهی گیرک غیر پرنده ی بزرگ با قدی حدود ۳۰ تا ۳۴ سانتی متر و وزنی حدود ۵ کیلوگرم در دسته های بسیار در جزیره های شرق کانادا، گرین لند، ایسلند، نروژ، ایرلند و بریتانیا پیدا می شد. اما نهایتاً در اثر شکار بی رویه منقرض شد. بقایای یافته شده در فلوریدا مشخص کرده اند که تا قرن ۱۴ میلادی این پرنده ها گاهی با توجه به خطرات موجود، در زمستان به سرزمین های جنوبی می رفتند.



9. شیر غار : یکی از بزرگترین شیر هایی که تا به حال وجود داشته است

( انقراض : ۲۰۰۰ سال قبل )



بر اساس یافته ها از فسیل جانور و نقاشی های ماقبل تاریخ، شیر غار که به عنوان شیر غار اروپایی یا اوراسیایی هم شناخته شده است، گونه ای منقرض شده از شیر است. این گونه بسیار بزرگ بوده است. بلندی قد یک شیر نر بالغ که بقایای آن در سال ۱۹۸۵ درآلمان پیدا شد تا شانه ۱٫۲ متر و طول بدنش بدون احتساب دم ۲٫۱ متر بود یعنی حدوداً ۵ تا ۱۰ درصد بزرگ تر از شیر های امروزی. احتمالاً حدود ۱۰۰۰۰ سال پیش و در دوره ی یخبندان منقرض شده ، البته نشانه هایی نیز وجود دارد که تا ۲۰۰۰ سال پیش هم در بالکان وجود داشته است.



10. دودو : نمونه ی اولیه از گونه های منقرض شده

( انقراض : از اواخر قرن ۱۷ میلادی )



دودو یک مرغ غیر پرنده بود که در جزیره ی موریتانی زندگی می کرد. قد این پرنده که از خانواده ی کبوتران بود به حدود یک متر می رسید، از میوه ها تغذیه می کرد و لانه ی خود را روی زمین می ساخت. دودو از نیمه یا اواخر قرن ۱۷ میلادی منقرض شده است. معمولاً از آن به عنوان نمونه ی اولیه از گونه های منقرض شده استفاده می شود چون انقراض آن در زمان تاریخ مدون بشر اتفاق افتاد و مستقیماً ناشی از فعالیت های انسانی بود. صفت ” مرده مثل دودو” یعنی صد درصد مرده. و جمله ی ” راه دودو را رفتن” یعنی منقرض یا منسوخ شدن یا تبدیل شدن به چیزی از گذشته.
يکشنبه 15/8/1390 - 12:35
آلبوم تصاویر
طراحی ای که در زیر می بینید پرتره حضرت عیسی مسیح است که در سال 1884 فقط با یک خط پدید آمده است. گفته شده این اثر با خودنویس کشیده شده، اما هیچگاه صحت آن مبنی بر اینکه آیا این طراحی واقعا با یک خط کشیده شده یا صرفا فقط یک نوع خطای دید محسوب می شود، تایید یا رد نشده است.

يکشنبه 15/8/1390 - 12:34
سخنان ماندگار
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله): •

ما مِن یَومٍ أكثَرَ أن یُعتِقَ اللَّهُ فیهِ عَبداً مِنَ النّارِ مِن یَومِ عَرَفَةَ.
خداوند در هیچ روزى به اندازه روز عرفه، بندگان را از آتش نمى‏رهاند.

حج و عمره در قرآن و حدیث: ص324 - ح 575


مناسبتهای روز:
روز عرفه ـ روز نیایش ـ شهادت حضرت مسلم بن عقیل (60 ق)
يکشنبه 15/8/1390 - 12:26
آلبوم تصاویر

امضای جالب شخصیت های معروف ایرانی

امضای جالب شخصیت های معروف ایرانی

امضای جالب شخصیت های معروف ایرانی

امضای جالب شخصیت های معروف ایرانی

امضای جالب شخصیت های معروف ایرانی

امضای جالب شخصیت های معروف ایرانی

امضای جالب شخصیت های معروف ایرانی

امضای جالب شخصیت های معروف ایرانی
شنبه 14/8/1390 - 19:42
آلبوم تصاویر


منبع : ایران ســــان
شنبه 14/8/1390 - 19:13
اخبار
كتاب زندگینامه‌ی «استیو جابز» ركورد فروش را در سراسر انگلستان شكست.

 كتاب زندگینامه‌ی استیو جابز، بنیانگذار شركت رایانه‌ای اپل كه از برجسته‌ترین چهره‌ها در صنعت رایانه بود و 5 اكتبر (13 مهر) امسال درگذشت، در عرض پنج روز به فروشی 37 هزار جلدی رسید و به صدر فهرست پر فروش‌ترین كتاب‌های سراسر انگلستان رسید.

«استیو جابز، زندگینامه اختصاصی» تنها 19 روز پس از درگذشت جابز به قلم «والتر ایزاكسون» با جنجال فراوان روانه‌ی بازار كتاب شد و براساس آمار ارائه‌شده از سوی «نیلسن بوك‌اسكن» در عرض پنج روز بیش از هر كتاب داستانی و غیرداستانی در انگلستان فروخت.

نسخه‌ی جلد گالینگور این كتاب كه 25 پوند قیمت دارد، از زمان انتشار در 24 اكتبر، پرفروش‌ترین كتاب «آمازون» بوده است. این در حالی است كه نسخه‌ی دیجیتالی این زندگینامه، رتبه‌ی پانزدهم را در میان فهرست پرفروش‌ترین‌های این سایت فروش آنلاین كتاب داراست.

به نوشته‌ی روزنامه‌ی گاردین، فروش فوق‌العاده‌ی این كتاب در میان زندگینامه‌های افراد مشهور یك پدیده محسوب می‌شود.

جابز در زمان مدیریت 14 ساله‌ی خود بر اپل با معرفی محصولاتی مانند آی پاد، آی فون و تبلت آی پد، اپل را به یکی از موفق‌ترین شرکت‌ها در زمینه تکنولوژی تبدیل کرد. تیم دو نفره‌ی جابز و کوک در این کار موفق بودند و اپل را به باارزش‌ترین شرکت در دنیا تبدیل کردند.

استیو جابز را نه تنها به دلیل نوآوری‌ها و مهارت‌های بازاریابی تحسین می‌کردند، بلکه او را یکی از شخصیت‌هایی می‌دانند که با پیوند زدن هنر و تکنولوژی چهره‌ی محصولات کامپیوتری را دگرگون کرد.

استیو جابز 56 ساله در سال 2004 اعلام کرده بود که به سرطان پانکراس دچار شده است.

شركت فیلمسازی «سونی» چندی پیش اعلام كرد در تلاش برای خرید امتیاز ساخت فیلم زندگی استیو جابز است.

منبع: ایسنا
شنبه 14/8/1390 - 19:11
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته