• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 2664
تعداد نظرات : 2458
زمان آخرین مطلب : 3844روز قبل
شهدا و دفاع مقدس

نمی‌دانیم الان این بچه‌ها کجا هستند و چه می‌کنند؛ اما چقدر زیبا زندگی کردند، خواب و خوراکشان هم خاص بود و با این دنیایی که ما ساختیم بسیار متفاوت.

خبرگزاری فارس: خوردن غذای اعیانی در جبهه+عکس

به گزارش خبرنگار حماسه و مقاومت فارس(باشگاه توانا)، حرف اول و آخرشان امام بود. ولایت ایشان را به حقیقت پذیرفته بودند و کاری نمی‌کردند جز برای پیشبرد فرامین امام. سن و سال هم اهمیتی نداشت؛ هر کدام مردی بودند در مقابل استکبار.

آن 13 ـ 14 ساله‌هایی که رختخواب راحت، کلاس درس، دست‌پخت مادر و تمام راحتی‌هایی می‌توانست شامل حالشان شود را کنار گذشتند.

اگر مختصر بخواهیم از وضعیت جبهه برای این مردان کوچک بگوییم، خاک سرد استراحتگاه‌شان بود؛ فقط یک دست لباس خاکی را هفته‌ها بر تن داشتند، غذایی که خیلی به‌شان مزه می‌داد سیب‌زمینی و تخم‌مرغ آب‌پز بود، خواب راحت‌شان در نهایت یا ایستاده بود یا اینکه ساعتی در سنگر می‌خوابیدند، شانه‌ها از سنگینی بار کوله‌ و وسایلشان خم می‌شد، دوستان و همرزمان جلوی چشم‌شان تکه‌تکه می‌شدند، گاهی حتی فرصت نمی‌کردند نامه‌ای برای پدر و مادر بنویسند، گریه‌هایشان در سجاده شبانه‌شان بود و مشتاق دیدار یار...

این عکس اثری از «مهدی جانی‌پور» است که در فکه، طی عملیات والفجر مقدماتی در بهمن 1361 از دو رزمنده نوجوانی که در حال صرف غذا هستند، گرفته شده است.

نمی‌دانیم الان این بچه‌ها کجا هستند و چه می‌کنند؛ اما چقدر زیبا زندگی کردند، خواب و خوراکشان هم خاص بود و با این دنیایی که ما ساختیم بسیار متفاوت؛ فعالیت‌هایشان هم خاص‌تر؛ به قولشهید «مجید ابوطالبی» سعی کنید که یک صدم آن‌ها فعالیت کنید...

يکشنبه 19/8/1392 - 17:5
هوا و فضا

تحقیقات جدید که در دو مجله علمی معتبر منتشر شده نشان می‌دهد که خطر برخورد سیارک‌های بزرگ با زمین بیشتر از چیزی است که دانشمندان تصور می‌کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان با بررسی یک تکه بزرگ از یک سنگ فضایی که در ماه فوریه بر فراز چلیابینسک روسیه منفجر شد و 1619 نفر را مجروح کرد، اعلام کردند که این شهاب سنگ بزرگترین و پرقدرت ترین سیارکی بوده است که از سال 1908 در سیبری سقوط کرد و جنگل‌های سیبری را تا صدها هزار متر با خاک یکسان کرد.

شهاب سنگ چلیابینسک با سرعت 54 هزار کیلومتر بر ساعت معادل با 44 برابر سرعت صوت برفراز شهر چلیابینسک متلاشی شد. گفته شده است که این شهاب سنگ بزرگترین جرم آسمانی است که در یک قرن اخیر به زمین اصابت کرده است.

این تحقیقات نشان می‌دهد که خطر برخورد سیارک‌های خطرناک با سیاره زمین 10 برابر بیشتر از چیزی است که دانشمندان پیشتر تصور کرده بودند.

درحال حاضر ستاره شناسان دانشگاه هاوایی درحال راه اندازی تلسکوپ‌هایی هستند که می‌تواند نورهایی که به سرعت حرکت می‌کنند و احتمالا سیارک باشند را شناسایی کرده تا بتواند به سرعت هشدار داده و مناطق خطر تخلیه شوند.

دو تحقیق جدیدی که درباره رویداد چلیابینسک در مجله‌های نیچر و ساینس منتشر شده نتایج یکسانی داشته‌اند. نتایج یکی از این تحقیقات نشان می‌دهد که این سیارک احتمالا یک تک سنگ بوده است که در فضا درگیری مقداری فشار شده و یا با یک سیارک دیگر برخورد داشته و این امر موجب شده است که شهاب سنگ روسیه از درون دچار شکاف شود.

دانشمندانی که این تحقیقات را انجام دادند، اظهار داشتند که نرخ این برخوردها بالاتر از چیزی است که انتظار می‌رفت. اگر زمین با یک نرخ ثابت از سنگ‌ها مورد برخورد قرار گیرد، در آن صورت ما در دوره برخوردهای متداول غیر معمول قرار گرفته‌ایم. اما  از سوی دیگر این دانشمندان توضیحی برای این امر ارائه نکرده‌اند به نظر می‌رسد که برخی سیارک‌های بزرگ در فضا ضربه خورده شکسته و زمان طولانی پس از این ضربه تعداد سنگ‌های نزدیک به مدار زمین افزایش یافته‌اند.

يکشنبه 19/8/1392 - 17:4
شهدا و دفاع مقدس

اون شب اونقدر بچه‌ها بر سر و سینه زدند تا از حال رفتند. آن شب حال عجیبی بود. حتی بعد از اتمام عزاداری بعضی‌ها هنوز گریه می‌کردند.

خبرگزاری فارس: از محرم سال ۶۱ تا محرم سال ۶۳

حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس- نزدیک محرم توی جبهه غوغا بود و همه خودشون رو آماده برای عزاداری ابا عبدالله الحسین(ع) می‌کردند. اصلا جبهه رو سینه‌زنهای امام حسین تشکیل داده بود و جنگ روی کاکل اونها می‌چرخید. قبل از محرم، جمع بچه‌های تهرون در جبهه، شاید با همه جا فرق می‌کرد. چون اونها «021» شون عود می‌کرد و حاضر نبودند با هیچ دستوری در جبهه بمونند. بهانه اونها این بود که امام حسین(ع) و هیئت‌هاش توی تهرون به ما نیاز داره و اگر فرمانده‌ها برای رزمنده های تهرونی ماموریت عملیاتی هم داشتند بایستی تا قبل از محرم تموم بشه و اونها خودشون رو به هیئت‌های تهران برسونند. اگر در ماه محرم در جبهه عملیاتی هم شده، یا رزمند های تهرون در آن شرکت نداشتند و یا حضورشون کمرنگ بوده. اونهایی هم که در مناطق عملیاتی بودند در مقرهاشون شور و شوقی بود.

شاید برای شما هم جالب باشه که بدونید ماه محرم در 8 سال دفاع مقدس در چه ایامی بود.

محرم سال 59، هفته سوم آبانماه؛ یعنی اوایل تجاوز عراق به میهن اسلامی ما.

محرم سال60، هفته دوم آبان؛ حماسه سوسنگرد در تاسوعا و عاشورا.

محرم 61، هفته چهارم مهرماه؛ شروع عملیات محرم بعد از دهه عاشورا.

محرم سال62، هفته سوم مهرماه؛ شروع عملیات والفجر4 بعد از عاشورا.

محرم سال 63، هفته اول مهرماه؛ بعد از عاشورا عملیات میمک.

محرم سال 64، هفته آخر شهریورماه؛ بعد از محرم مقدمات عملیات والفجر8.

محرم سال 65، هفته سوم شهریورماه؛ مقدمات عملیات کربلای4 و 5

محرم سال66، هفته اول شهریورماه؛  ---

محرم سال 67، هفته آخر مردادماه؛ آتش بس در جبهه‌های نبرد. 

 محرم سال 63 شاید یکی از خاطراتی‌ترین محرم رزمندهای تهران است. به خاطر عملیاتی که قرار بود در شمالغرب انجام بشه. به تیپ و لشکرهای تهران آماده باش داده بودند و فرمانده‌های گردان‌ها به هیچ وجه به بچه‌ها مرخصی نمی‌دادند. بخشی از گردانها در پادگان دوکوهه بودند و تعدادی از گردان‌ها و واحدها هم به پادگان ابوذر نقل مکان کرده بودند. در هر دو پادگان شور محرم غوغا می‌کرد و البته اونهایی که از بند جیم استفاده کرده بودند خودشون رو به هیئت هاشون در تهران رسونده بودند.

ما در مقر سرآبگرم نزدیک سرپل ذهاب مستقر بودیم و قرارشد شب اول محرم به یاد شهدای مظلوم بازی دراز، عزاداری را در یکی از قله های اونجا، فکر کنم 1150 گچی برگزار کنیم. هنوز هوا روشن بود که حرکت کردیم. سه تا وانت بچه های اطلاعات عملیات و 3 تا وانت هم بچه های تخریب و چند تا ماشین هم بچه ها عملیات و ستاد لشگر10 بودند که به سمت بازی دراز حرکت کردیم و به سختی توانستیم خود را به نزدیکی قله 1150گچی برسونیم. دشمن از روی ارتفاعات «بمو» بر روی این قله دید کامل داشت. زمین مسطح محدودی بالای قله پیدا کردیم و چند تا پتو پهن کردیم و این شد حسینیه ما. بعضی فرمانده‌هان می‌گفتند حسینیه شما جان پناه نداره. اونها نگران بودند که اگر دشمن تیر اندازی کنه و یا با توپ و خمپاره بزنه بچه‌ها آسیب ببینند اما بچه‌ها اصرار داشتند که مراسم عزاداری بالای ارتفاع باشه. نماز مغرب و عشاء رو خوندیم و مشغول تعقیبات نماز بودیم که تیر‌های رسام دشمن بود که از روی ارتفاعات مجاور ما به سمت آسمان شلیک می‌شد. بعضی ها گفتند اینها برای اینکه شب اول سال قمری است جشن گرفتند و بعضی هم نظرشون بود که شلیک تیرها به خاطر ترس از عملیات رزمندگان است.

 

 

قبل از عزاداری یکی از دوستان چند جمله از فلسفه قیام امام حسین (ع) بیاناتی فرمود و بعد من شروع کردم به روضه خوندن و بعد هم سینه زنی. یادمه اون شب از حضرت حُر خوندم و این نوحه رو دم دادم که:

 

من آمدم بر درگهت حسین جان

تا که شوم خاک رهت حسین جان

تویی که آمال منی

مستحضر از حال منی

مظلوم حسین جان

 

بچه ها سر پا شدند و سنگین سینه می‌زدند و  بعد هم شور حسین جان گرفتیم و در آخر سینه زنی هم شور معروف جبهه رو که تازه رسم شده بود خوندم:

 

قال رسول الله نور عینی

حسین و منی انا من حسینی

حسین جان کربلا... حسین حسین

حسین جان نینوا...حسین حسین

 

وقتی بچه ها حسین حسین می‌گفتند صداشون با برخورد به صخره ها و در تاریکی شب توی ارتفاعات می‌پیچید. انگار روی تمام قله ها سینه زنی برپا شده. از روی تمامی قله ها از قعر دره های بازی دراز، صدای حسین جان به گوش می‌رسید به طوری که فرماندهان تذکر دادند زود جلسه رو تمام کنید، چون نگران بودند این سروصدا به دشمن برسه و ارتفاعات رو زیر آتیش بگیرند. اداره سینه زنی از دست من نوحه خون خارج شده بود و هیچ جور نمی‌شد بچه ها رو آروم کرد. تازه از وسط حلقه عزاداری نوحه شور عوض شد و دیدم بچه ها میخونند:

 

شور شهادت به سرم آمده

کرببلا در نظرم آمده

 

و یک صدا فریاد می‌زنند: حسین جان زیارت...حسین جان شهادت

 

اون شب اونقدر بچه ها بر سر و سینه زدند تا از حال رفتند. آن شب حال عجیبی بود. حتی بعد از اتمام عزاداری بعضی ها هنوز گریه می‌کردند. فردای اون روز یعنی روز اول محرم وقتی اومدیم حسینیه گردان تخریب لشگر10 در سرآبگرم برای نماز ظهرو عصر دیدیم شهید حاج کاظم رستگار به عنوان امام جماعت جلو ایستاده و نماز رو به امامت ایشون خواندیم و بعد از نماز ایشون چند دقیقه صحبت کردند و در آخر صحبتشون فرمودند که شنیدم دیشب برای عزاداری رفتید بازی دراز؟ عزاداری تون قبول باشه، اما اگرخدای نکرده اتفاقی می افتاد چی؟ من به فرمانده هاتون تذکر میدم که دیگه از این کارها نکنند.

راوی:جعفرطهماسبی

شنبه 18/8/1392 - 15:56
اطلاعات دارویی و پزشکی

جام جم آنلاین: چندی پیش بیماری به من مراجعه کرده بود با مشکلی که شاید به ظاهر ساده بیاید، ولی این مشکل ساده تبدیل به دردسری بزرگ و اختلاف زناشویی برای او شده بود. چه مشکلی؟ بوی بد عرق بدن. بله! این مشکل به نظر ساده می‌آید، ولی گاهی آنقدر آزار‌دهنده می‌شود که بویژه برای اطرافیان فرد، تبدیل به مشکلی اساسی می‌شود. شاید شما هم با آن مواجه شده باشید. مثلا گاهی در مترو یا آسانسور یا شاید اطرافیان خود.

عرق بدن به خودی خود بدون بوست، اما باکتری و قارچ های بدن در آن محیط رشد کرده و ترکیبات بد بویی را ایجاد می کند. ترکیبات خوشبو کننده و ضد عرق زیادی در بازار وجود دارد، اما آیا روش های دیگری هم برای کاهش تعریق بدن و رفع بوی بد آن وجود دارد؟

رعایت بهداشت فردی، حمام گرفتن روزانه، پوشیدن لباس های نخی و تعویض زود به زود لباس زیر، ساده ترین و اساسی ترین روش حل این مشکل است.

حمام گرفتن با جوشانده «برگ مورد» روش بسیار موثر در کاهش تعریق بوی بد بدن محسوب می شود.

به این منظور می توانید حدود 50 گرم برگ گیاه مورد را همراه با یک لیتر آب بجوشانید و سپس جوشانده حاصل را داخل آب وان حمام بریزید و حدود 20 دقیقه در آن دراز بکشید حتی برای خاصیت قابض بودن می تواند ترشح غدد چربی بدن را کاهش دهد پس می توان از آن برای نواحی زیر بغل یا کشاله ران استفاده کرد.

همچنین می توان حدود 20 گرم شیرین بیان را در نیم لیتر آب جوشاند و پس از سرد شدن آن را صاف کرد و درون ظرفی ریخت و روزانه از آن برای نواحی زیر بغل و کشاله ران به عنوان ضد عرق استفاده کرد. مالیدن آب لیموی تازه پس از استحمام در نواحی فوق تاثیر غیر قابل باوری در کاهش عرق بدبوی این نواحی دارد.

شستن زیر بغل با آب و سرکه سفید نیز می تواند بسیار مفید باشد. مالیدن ترکیب جوش شیرین و آرد ذرت در ناحیه زیربغل نیز برای پیشگیری از بوی بد این ناحیه موثر است.یک راه ساده، مالیدن یک برش سیب زمینی در ناحیه زیر بغل پس از حمام است.

اما آیا برای بوی بد پا هم راهی وجود دارد؟ برگ یا گلبرگ سوسن را بجوشانید و هر روز به مدت 20 دقیقه پای خود را در محلول حاوی این جوشانده قرار داده و سپس بشویید. این کار را برای دو هفته هر روز تکرار کنید تا تاثیر آن را ببینید.

مالیدن اسانس نعنا، سرکه سفید یا آبلیموی تازه نیز می تواند بوی بد پا را کاهش دهد. پوشیدن جوراب نازک نخی، استفاده نکردن از کفش های پلاستیکی و شستن روزانه پا بویژه نواحی بین انگشتان نیز بسیار کمک کننده است.

اسید بوریک نیز می تواند تعریق پا را کاهش دهد؛ البته در میزان استفاده از آن باید دقت کرد. نوشیدن چای سبز، قرار دادن تفاله چای سبز روی نواحی مختلف بدن بویژه زیر بغل و کشاله ران باعث کاهش تعریق و خنک شدن بدن می شود. صابون چای سبز نیز مفید است.

شستن بدن در آبی که حاوی اسانس نعناست در کاهش تعریق و خوشبو شدن بدن مفید واقع می شود. نوشیدن بیشتر آب و خوردن بیشتر سبزیجات، مصرف کمتر گوشت و نیز ادویه ها در کاهش عرق بد بوی بدن مفید است.

خوردن جوانه گندم به دلیل وجود میزان بالای کلروفیل در آن، تعریق بد بوی بدن را کاهش می دهد. می توان هر از چند گاهی هم بدن را با صابون ضدباکتری گوگرد دار شست که این امر از رشد باکتری ها در نواحی زیر بغل، کشاله ران و بین انگشتان پا جلوگیری می کند.

دکتر امیرهومن کاظمی - متخصص طب سوزنی و گیاهان دارویی

شنبه 18/8/1392 - 15:55
اهل بیت

بنی‌‌‌امیه با رفتارهای خود اسلام را کاملاً وارونه کردند. اگر قیام امام حسین(ع) نبود امروز اسلام واقعی از اسلام اموی متمایز نبود، آنها مردم شام را چنان فریفته بودند که گمان می‌‌‌کردند پیامبر خویشانی غیر از آنها ندارد.

خبرگزاری فارس: چرا اگر امام حسین(ع) قیام نمی‌‌کرد اسلام از بین می‌‌رفت

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، یکی از سؤالات درباره قیام حسینی این است که چرا اگر امام حسین علیه‌‌السلام قیام نمی‌‌کرد اسلام از بین می‌‌رفت با این که مردم نماز و روزه خود را می‌‌خواندند، حج می‌‌رفتند و ظاهرشان خوب بود. بعد از قیام امام حسین و مرگ یزید نیزافراد ستمگر دیگری به قدرت رسیدند که ائمه ما را به شهادت رساندند پس تفاوت اوضاع در چه بود؟

پاسخ:

همه مردم به ویژه حاکمان و افراد با نفوذ جامعه باید در فکر جامعه و نجات مظلومان باشند، ولی در اثر رفاه‌‌طلبی و گرایش به فرار از سختی‌‌ها و علاقه به زندگی دنیوی و لذایذ مادی و سطحی‌‌نگری وظیفه خطیر خود را فراموش کرده و در کژ راهه گام بر می‌‌داشتند.

فرازی از سخنان حضرت در این مورد: «شما ای گروه حاضر! ای گروهی که به علم و دانش شهرت دارید و از شما به نیکی یاد می‌‌شود و به خیرخواهی و اندرزگویی و به راهنمایی در جامعه معروف شده‌‌اید و به خاطر خدا در دل مردم راه پیدا کرده‌‌اید به طوری که مردمان مقتدر از شما بیم دارند و ناتوان به تکریم شما بر می‌‌خیزد... آیا بر همه این احترامات و قدرت‌‌های معنوی از این جهت نایل نگشته‌‌اید که به شما امید می‌‌رود تا به اجرای قانون خدا کمر ببندید گرچه در مورد بیشتر قوانین خدا کوتاهی کرده‌‌اید! بیشتر حقوق الهی را که به عهده دارید فرو گذاشته‌‌اید مثلاً‌ حق ملت را خوار و خفیف کرده‌‌اید و حق افراد ناتوان را ضایع کرده‌‌اید من از این بیمناکم که نکبت خشم خدا بر شما فرود آید...»(1)

و «نیز از آن جهت بر شما بیمناکم که به چشم خود می‌‌‌بینید تعهدات در برابر خداوند گسسته و زیر پا نهاده شده است، اما نگران نمی‌‌شوید در حالی که به خاطر پاره‌‌ای از تعهدات پدرانتان آشفته می‌‌شوید اینک تعهداتی که در برابر پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ انجام گرفته مورد بی‌‌اعتنایی است».(2)

چنانکه در فرازی از خطبه آمده است، پس از رحلت نبی اکرم (ص) چون به وصیت حضرت درباره جانشینی عمل نشد،کم کم دیگر سنن و روش آن حضرت نیز متروک ‌شد. (3)

به قدرت رسیدن معاویه در شام توسط خلفاء(4) و تمرد او از حکومت علوی باعث به وجود آمدن بسیاری از بدعتها و دوری شدید جامعه از اسلام اصیل شده بود و جایگزینی یزیدی که حتی ظواهر التزام به اسلام را رعیت نمی‌کرد به عنوان خلیفه از سوی معاویه در صورت تثبیت وعدم اعتراض از سوی ملتزمان به اسلام واقعی دیگر نشانی از تعلیمات پیامبر (ص) باقی نمی‌ماند.

با این روند امام قیام خونین خویش را در چنین جامعه‌‌ای ضروری می‌دید چنانکه ایشان در خطبه‌های خویش بارها تکرار نموده که من برای اصلاح در دین جدم که از سوی بنی‌‌امیه منحرف شده و اخلاق مردم را نیز به فساد کشیده است قیام می‌‌کنم.

اصولاً در مورد هر حادثه‌‌‌ای که رخ می‌‌دهد دو نکته باید مورد توجه قرار بگیرد:

1. علت پیدایش و به وجود آمدن آن، مثلاً علل پیدایش انقلاب‌‌ها.

2. پی‌‌آمد و نتایج وقوع آن حادثه.

درباره علل انقلاب امام حسین علیه‌‌السلام با استناد به سخنان گهربار آن حضرت به طور گذرا صحبت کردیم. پس از این مرحله باید به پیامد و آثار به وجود آمده از این قیام توجه کنیم.

اسلام، تنها نماز و روزه و حج ظاهری نیست

در ابتدا لازم است متذکر شویم که دین اسلام تنها در انجام فرائضی چون نماز و حج و روزه خلاصه نمی‌‌شود و کسی که مسلمانی را منحصر در این فرائض بداند از دیدگاه روایات اسلامی و پیشوایان دینی نمی‌‌تواند ادعای مسلمانی کند، مسلمانی یعنی عمل به محتوای کامل دین.

نماز و روزه‌‌ای که نتواند در انسان تحول درونی و غیرت دینی و شجاعت ایجاد کند نه به درد دنیا می‌خورد و نه به درد آخرت.

اسوه و الگوی ما در اسلام واقعی و ایمان واقعی پیامبر اکرم (ص) و امیرمؤمنان (ع) و سایر ائمه (ع) هستند، مگر پیامبر اکرم (ص) فقط نماز می‌‌خواند و روزه می‌‌گرفت و حج به جای آورد؟!

در سیره آن حضرت (5) اسلام منحصر در اعمال خشک و بی روح نیست و نمازی که اسلام از مؤمن می‌‌خواهد نماز واقعی است و آن نماز براساس قران این گونه است: إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهی عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ (6) نماز باید انسان را از ارتکاب تمام بدی‌‌ها و منکرات باز دارد و اگر کسی مدعی نماز خواندن است و پس از نماز مرتکب جرم و معاصی و انواع گناهان می‌شود در حقیقت نماز نخوانده است.

نماز و حجی که زندگی انسان و رفتار انسان را تحت تأثیر قرار ندهد، اعمال ظاهری است، خوارج مگر نماز نمی‌‌خواندند که علی(ع) آنها را از دم تیغ عدالت گذراند،(7) منافقین زمان پیامبر که قرآن درباره آنها در سوره منافقین سخن گفته در نماز جماعت پیامبر حاضر می‌‌شدند اما نماز آنها نتیجه کاربردی نداشت لذا قرآن به صراحت آنها را طرد می‌‌کند.(8)

نتایج، پیامدها و آثار مستمر قیام امام حسین (ع)

1. رسوا نمودن حکومتگران و روشنگری مردم و شناساندن چهره واقعی بنی‌‌امیه چنانکه برخی از مورخان نوشته‌‌اند که پس از نهضت عاشورا عموم مردم یزید را مورد لعن و ناسزا قرار دادند و به او عیب گرفته و از او روی گرداندند.(9)

بنابراین مشروعیت مردمی حکومت بنی‌‌امیه نیز به زیر سؤال رفت لذا یزید پس از وقوف از خطر این مسئله عبیدالله را متهم به انجام این عمل نموده و او را سرزنش کرد. (10)

2. احیاء و زنده نمودن برخی از ارزش‌‌ها مانند قیام و شهادت در مقابل حکومت جائران و مستکبران.

مردم حجاز در دوره خفقان و سیاه معاویه و عمال او هرگز تصور غلبه بر این جوّ و فضای سیاسی حاکم را نداشتند و از ترس و هراس هرگز در فکر قیام بر علیه این دستگاه را نداشتند بطوری که او به راحتی خلافت را تبدیل به سلطنت موروثی نمود و به زور برای فرزند فاسقش بیعت گرفت.

امام با قیام خود ارزش شهادت را احیاء کرد و شجاعت قیام و مبارزه و آزادگی را در مردم معاصر خود و نسل‌‌های بعدی ایجاد کرد(11). امام معیار ارزش‌ها را مطرح نمود و به جامعه حیات داد.

3. قیام عاشورا بهترین الگو برای آزادگان جهان شد. با اینکه سرکوب و قتل در رأس کار بنی‌امیه و بنی‌عباس بود ولی مردم پس از قیام امام حسین از مرگ بیم نداشتند و قیام می‌‌نمودند که قیام توابین، و قیام مختار و قیام‌‌های دیگر در نواحی مختلف جامعه اسلامی که تحت رهبری عناصر و شخصیت‌‌های برجسته‌ و صحابه بزرگ مانند سلیمان بن صرد و...(12) صورت می‌گرفت از این جمله‌اند.عبدالله عفیف ازدی بدون هیچ ترسی بر یزید اعتراض و و از او اظهار تنفر نمود. (13)

تمام قیام‌‌های سرزمین‌‌های اسلامی پس از نهضت عاشورا به گونه‌‌ای از این نهضت الگو گرفتند و به ارزش‌‌های مکتب عاشورا پایبند بودند، نمونه ملموس و محسوس آن قیام امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی است.

4. امام حسین(ع) با نهضت سرخ خویش اسلام اصیل محمدی ـ صلی الله علیه و آله ـ را از اسلام اموی جدا کرد. بنی‌‌امیه بنام اسلام و به عنوان جانشین پیامبر بدعت‌‌های فراوانی در تاریخ اسلام به وجود آوردند، آنها در حال مستی بر مردم امامت می‌‌نمودند. معاویه به قدری از نام اسلام به سود خود بهره برده و مردم شام را اغفال نموده بود که روز چهارشنبه بر مردم نماز جمعه خواند و مردم نیز بدون کوچکترین اعتراضی بر او اقتدا کردند. (14)

بنی‌‌امیه با این اعمال و رفتار خود اسلام را کاملاً وارونه نمودند اگر قیام امام حسین علیه‌السلام نبود امروز اسلام واقعی از اسلام اموی متمایز نبود، آنها مردم شام را چنان فریفته بودند که گمان می‌‌کردند پیامبر خویشانی غیر از آنها ندارد. (15)

5. امام حسین (ع) قرآن و معارف آنرا زنده نگه داشت و آنچه در قرآن به عنوان امر به معروف مطرح بود وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یدْعُونَ إِلَی الْخَیرِ وَ یأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ...(16) را بطور عملی به اجرا گذاشت.

خلاصه آنکه امام حسین علیه‌‌السلام با خون خویش راه راستین اسلام را مشخص نمود و بر تمام فرقه‌‌های ساخته و پرداخته امویان و امثال آن خط بطلان کشید. (17)

 

پاورقی‌ها:

1. طبرسی. مجمع البیان، ص 162.

2. همان، ص 162.

3. امینی، پیشین، ص 9ـ196.

4. مسعودی، مروج‌الذهب، بیروت، دارالمعرفة، ص 41.

5. ر.ک: ابن هشام، السیرة النبویه، بیروت، دارالکتب العربی، چاپ ششم، 1418، ج2، ص133، ورود به مدینه و تأسیس حکومت.

6. عنکبوت:45.

7. ر.ک: نهج‌البلاغه، خطبه 92.

8. ر.ک: آیتی، تاریخ پیامبر اسلام، تهران، دانشگاه، چاپ چهارم، ص 262.

9. سبط ابن جوزی، تذکرة الخواص، نجف، منشورات مکتبه الحیدریه، 1383ق، ص 263.

10. ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، بیروت، دار صادر، ج 4، ص 87 و طبری، تاریخ، بیروت، دارالقاموس الحدیث، ج 6، ص 266، و ابن جوزی، پیشین، ص5ـ261.

11. مطهری، حماسه حسینی، تهران، صدرا، چاپ چهل و دوم، ج1، ص300 و 358.

12. یعقوبی. تاریخ، تهران، علمی فرهنگی، چاپ هفتم، 74، ج 2، ص 199.

13. طبری، پیشین، ج 6، ص 263.

14. علی بن الحسین مسعودی، مروج‌الذهب، پیشین، ص 41، (ر.ک: ترجمه پاینده، ص 36).

15. همان، ص 37.

16. آل‌عمران:104.

17. مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات حوزه علمیه قم.

شنبه 18/8/1392 - 15:53
آموزش و تحقيقات

نتایج تحقیقات عصب شناسان نشان می دهد که بهترین زمان برای نوشیدن یک فنجان قهوه روزانه بین ساعت 9:30 تا 11:30 صبح است.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نظر می رسد یک فنجان قهوه غلیظ نخستین چیزی است که صبحها موجب بیدار شدن فرد می شود اما در حقیقت به تعویق انداختن این نوشیدنی موثرتر خواهد بود.

دانشمندان بهترین زمان جذب کافئین را بین ساعت 9:30 تا 11:30 دانسته اند. این امر به شیوه تعامل کافین با یک هورمون کلیدی به نام کورتیزول مرتبط است که به تنظیم ساخت داخلی بدن کمک کرده و هوشیاری را افزایش می دهد.

سطح کورتیزول معمولا پس از بیدار شدن بالا است و می تواند تا یک ساعت پس از آن نیز بالا بماند، میانگین این سطح بالا از کورتیزول معمولا بین ساعتهای 8 و 9 صبح است.

استیون میلر عصب شناس دانشگاه علوم بهداشتی یونیفورمت سرفیسز در مریلند استدلال کرده است که بهتر است قهوه را پس از گذر زمان اوج سطح کورتیزول در بدن مصرف کنیم ، چرا که کافئین موجود در قهوه نیز تولید کورتیزول را افزایش می دهد.

وی اظهار داشت: نوشیدن قهوه وقتی که سطح این هورمون در بدن بالا است موجب می شود که بدن نسبت به کافئین آن مقاوم شود به این معنا که اغلب برای رسیدن به همان تأثیر نیاز به نوشیدن قهوه بیشتری دارد.

دانشمندان همچنین دریافته اند که کورتیزول عامل همزمان سازی ریتمهای روزانه داخلی است که در بدن فعالیت می کنند.

چندین تحقیق نشان داده است که سطح کورتیزول پس از بیدار شدن به سرعت افزایش می یابد و تا یک ساعت پس از آن نیز در همان حد بالا باقی می ماند.

برخی تحقیقات دیگر نشان می دهد که نوشیدن قهوه بعدازظهر در افزایش توجهی که پس از یک وعده ناهار سنگین از دست رفته، موثر است.

شنبه 18/8/1392 - 15:51
شهدا و دفاع مقدس

سحرگاه ۱۸ آبان ۱۳۲۸ حکم اعدام سیدحسین امامی از اعضای جمعیت فدائیان اسلام و عامل ترور عبدالحسین هژیر، وزیر وقت دربار به اجرا درآمد.

خبرگزاری فارس: اولین شهید فدائیان اسلام که بود؟

به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس، سال 1303 در جنوب شهر تهران فرزندی از سلالة پاک خاندان پیامبر اکرم (ص) چشم به جهان گشود.

سید حسین  دوران کودکی و نوجوانی خود را در عهد اختناق رضاخان سپری کرد تا اینکه در سال 1324 با سید مجتبی نواب صفوی آشنا گشت و به دستور او در تاریخ 20/12/1324 در کاخ دادگستری، کسروی و همدستش حدادپور را به کیفر اعمالشان رسانده و خود راهی زندان شد.

وی پس از 2 سال با تلاش پیگیر نواب صفوی و اقشار متدین مردم آزاد گشت. سید حسین امامی که در بازار تهران فعالیت داشت علاوه بر تجارت به تبلیغ دین نیز می پرداخت.

او در تمام صحنه های مبارزاتی امت مسلمان در کنار آیت الله کاشانی و نواب صفوی حضور داشت تا اینکه برای مبارزه با ظلم و برقراری احکام اسلام در ایران در تاریخ 12/8/1327 غسل کرده و با رهبر و همرزمانش خداحافظی کرد و برای اعدام انقلابی هژیر رهسپار مسجد شاه شد.

پس از مرگ هژیر در عرض چهار روز دادگاه محاکمه امامی تشکیل گشت و او مطالبی را مبنی بر دفاع از اسلام و حقوق مسلمین بیان داشت سپس با کمال سربلندی به قتل هژیر اعتراف کرد و در پایین پرونده خود نوشت: «من آماده کشته شدن بوده و در انتظار شهادتم.» دادگاه حکم اعدام سید حسین امامی را صادر کرد و دستور داد در تاریخ 17/8/1327 در میدان توپخانه حکم اجرا شود دولت که از تصمیم فداییان برای نجات امامی آگاه بود اعلام کرد که زمان اجرای حکم به تعویق افتاده اما شبانه خیابان‌های اطراف توپخانه را به بهانه حفر چاه بسته و سربازانی را مأمور حفاظت از میدان کردند.

ساعت 2 نیمه شب صدای آژیر آمبولانس که از خیابان فردوسی وارد میدان توپخانه شد سکوت را در هم شکست. چند لحظه بعد صوت دلنشین قرآن فضای میدان را فرا گرفت. پزشک ضربان قلب را کنترل کرد. قلب سید حسین آرام بود. نماینده دادستان حکم را قرائت کرد.

سرانجام طناب دار قبل از سپیده دم به گردن امامی انداخته شد و امامی شبانه اعدام شد.پیکرش پیش از سحرگاه در امامزاده حسن به خاک سپرده شد. صبح روز بعد با تلاش بسیار، فداییان اسلام پیکر سید حسین را به « ابن بابویه» انتقال داده و پس از برگزاری مراسم مذهبی به سوگ عزیزشان نشستند.

شنبه 18/8/1392 - 15:50
پوست و مو

مدیرگروه پوست دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: داروهای ضد انعقاد و داروهای بیماری تیروئید ممکن است سبب ریزش مو ‌شود.

untitled-122.bmp

دکتر مسعود ملکی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خراسان، عنوان کرد: به طور کلی ریزش مو به دو دسته تقسیم می‌شود که یک نوع از آن سبب آسیب به ریشه مو می‌شود و رشد مو غیرقابل برگشت است اما در نوع دیگر ریشه مو آسیبی نمی‌بیند و امکان درمان بیماری و رشد مجدد مو وجود دارد.

 

وی با اشاره به اینکه داروهای ضد انعقاد، سبب ریزش مو می‌شود، اظهار کرد: داروهای شیمی درمانی نیز به علت اینکه سرعت تخریب سلولی را کاهش می‌دهند بر ریشه مو که سلول‌های آن سرعت تقسیم بالایی دارند تاثیر گذاشته و موجب ریزش مو می‌شود.

 

ملکی با بیان اینکه شایع‌ترین ریزش مو، نوع ارثی آن است، اظهار کرد: ریزش مو می‌تواند به دنبال استرس، اهدای خون، خونریزی شدید، عمل جراحی، تب شدید و مصرف برخی داروها صورت گیرد.

 

وی اذعان کرد: به طور طبیعی تقریبا 90 درصد موهای فرد در حالت سازندگی است و 10 تا 15 درصد آن در دوره استراحت است اگر درصد موی در حال استراحت افزایش یابد، ریزش مو از حد طبیعی بیشتر و باعث نگرانی می‌شود.

 

ملکی درخصوص ریزش مو "غیرقابل برگشت" تصریح کرد: این نوع ریزش مو می‌تواند بر اثر بیماری‌های قارچی و میکروبی، صدمه به پوست (ضربه،سوختگی و تصادف)، رادیوتراپی و برخی بیماری‌های پوستی اتفاق بیفتد.

 

 

ملاک تشخیص پوست چرب چیست؟

 

 

وی گفت: اگر موی فرد دو روز بعد از شستشو چرب شود می‌توان پوست وی را چرب دانست و در صورتی که بعد از 3 تا 5 روز موی فرد چرب شود به آن پوست متعادل می‌گوییم.

 

ملکی افزود: چربی پوست بعد از سنین بلوغ افزایش می‌یابد و اغلب پس از 25 سالگی دوباره به صورت متعادل بازمی‌گردد.

 

 

رویش موی زائد در زنان یک هشدار است

 

 

وی عنوان کرد: اگر در مناطقی از بدن که معمولا روی پوست زنان مویی رشد نمی‌کند مانند صورت، اطراف سینه، شاهد رشد مو باشیم به آن «هیرسوتیسم» گفته می‌شود.

 

ملکی اظهار کرد:«هیرسوتیسم» در زنان بسیار اهمیت دارد و بانوان در صورت مشاهده موی زائد در مناطقی که معمولا رشد مو در آن رخ نمی‌دهد؛ باید به پزشک مراجعه کنند زیرا رشد موی زائد حاکی از بروز این بیماری در آنان است.

شنبه 18/8/1392 - 15:48
شهدا و دفاع مقدس

علی زاکانی می‌گوید: مصطفی از بچه‌های دوست داشتنی گردان تخریب بود؛ در عملیات بدر به او گفتند که شهید می‌شوی؛ او قرآن را باز کرد، آیه 12 سوره طه آمد و مصطفی گفت: «من این بار رفتنی هستم».

خبرگزاری فارس: روایت زاکانی از مداحی که با مراجعه به قرآن زمان شهادتش را فهمید

به گزارش خبرنگار حماسه و مقاومت فارس(باشگاه توانا)، علی زاکانی از رزمنده بسیجی لشکر 27 محمدرسول‌الله(ص) و لشکر 10 سیدالشهدا(ع) بود که از 15 سالگی به جبهه رفت و 62 ماه فضای روحانی و معنوی جنگ را زیر آتش دشمن با 15 عملیات تجربه کرد. وی که یادگار شهدای تخریب و اطلاعات و عملیات است، روایت می‌کند از مداح شهیدی که با مراجعه به قرآن کریم، به زمان شهادتش پی ‌بُرد.

                                                              ***

شهید مداح مصطفی مبینی

دوستی داشتیم به نام «مصطفی مبینی». او در گردان تخریب آدم ویژه‌ای بود. در مجموع بچه‌های گردان تخریب، ویژگی‌های خاصی داشتند. در تخریب اخلاص بسیار بالایی بود. چون بچه‌ها سر و کارشان با مین بود آن هم در شب، در عملیات با آن استرس و فشار خیلی اخلاص می‌خواهد با مین کار کردن؛ چون هر لحظه ممکن است مین منفجر شود و طرف را تکه تکه کند. ویژگی‌های «مصطفی مبینی» ویژگی بود که ما هر بار عملیات می‌شد، می‌گفتیم: «مصطفی در این عملیات حتماً شهید می‌شود».

قبل از عملیات «خیبر» یکی از رفقای ما به نام ناصر در خواب دیده بود چند نفر از بچه‌ها از جمله مصطفی، شهید می‌شوند. آمد و رو به بعضی بچه‌ها گفت شما شهید می‌شوید. مصطفی گفت: «اجازه بدهید من به قرآن رجوع کنم!» او به قرآن رجوع کرد، بعد لحظاتی گفت: «نه من در این عملیات شهید نمی‌شوم».

عملیات «بدر» شد. ما می‌خواستیم حرکت کنیم. آقای جعفر طهماسبی رو به مصطفی گفت: «مصطفی تو این بار دیگر حتماً رفتنی هستی!» مصطفی قرآن را باز کرد، آیه 12 سوره طه آمد. «إِنَّکَ بِالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوًى» مصطفی گفت: «من این بار رفتنی هستم...».

مصطفی ظهر روز ششم عملیات در شرق دجله کنار ما نماز می‌خواند که خمپاره آمد خورد به پهلویش در حال جان دادن بود که ما آوردیمش عقب و شهید شد... بعضی‌ها با قرآن چنین سَر و سِر دارند.

شنبه 18/8/1392 - 15:47
اخبار

یک هکر زیستی آلمانی در کاری عجیب یک رایانه را در زیر پوست خود جاسازی کرده است.

4-1688.jpg

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، یک حسگر بیومتریک در ساعد «تیم کانون» بین بافت و پوست قرار گرفته که تغییرات دمای بدن وی را پیگیری می‌کند.

 

این حسگر می‌تواند بطور بی‌سیم به هر دستگاه اندروید متصل شده، بازخوانی‌هایی از تغییرات دما تولید کرده و برای مثال در صورت تب داشتن، به کانون یک پیامک ارسال کند.

 

کانون حسگر Circadia 1.0 را با استفاده از یک رابط بلوتوث، تراشه رایانه‌ای و چراغهای ال‌ای‌دی ساخته است.

 

این چراغهای ال‌ای‌دی به عنوان چراغهای موقعیت کار کرده که می‌توان از آنها برای روشن کردن یک خالکوبی در بازوی کانون که حسگر در زیر آن جاسازی شده، استفاده کرد.

 

نسخه اول این حسگر تنها قادر به خوانش تغییرات دما است اما بطور نظری، نسخه‌های بعدی می‌توانند برای پیگیری دیگر علائم حیاتی و تغییرات بدن مورد مورد استفاده قرار بگیرند.

 

حسگر Circadia درون یک قاب محافظ قرار داشته و باتری آن بطور بی‌سیم شارژ می‌شود.

 

کانون یک هکر زیستی بوده و برای شرکت Grindhouse Wetware کار می‌کند که طراحی دستگاههایی با قابلیت ادغام در بدن انسان را انجام می‌دهد.

 

برای جاسازی این حسگر، یک شکاف بر روی ساعد کانون در بالای یک خالکوبی که از قبل روی دست وی قرار داشت، ایجاد شد.

 

پوست وی به بالا کشیده و از بافت زیرین جدا شد تا دستگاه در جیب ایجاد شده قرار گرفته و سپس با بخیه بسته شود.

 

این کار توسط یک مهندس بدن موسوم به استیو هاوورث در نشست اصلاح بدن در آلمان انجام شده بود. وی این کار را بدون مواد بیهوشی انجام داده بود.

 

حسگر Circadia 1.0 قرار است به زودی با قیمت 500 دلار به فروش برسد. همچنین اطلاعات آن به صورت منبع باز بوده و افراد می‌توانند داده‌های آن را جمع‌آوری کرده و بشیوه دلخواه خود مورد استفاده قرار دهند.

 

در کنار این حسگر، لوازم جانبی برای نصب آن نیز با قیمت 200 دلار بفروش خواهد رسید.

شنبه 18/8/1392 - 15:45
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته