نقّالى و پردهخوانى مذهبى
1831. نقّالى و پردهخوانىهاى مذهبى ـ كه زندگى پیامبران و ائمه معصومین ـ علیهمالسّلام ـ را از روى شمایل نقاشى شده ایشان توضیح مىدهند ـ ، چه حكمى دارد؟
ج. اگر مشتمل بر حرام و منشأ انتزاع حرام نباشد، مانعى ندارد.
قمه زنى
1830. نظر مباركتان را در مورد قمه زنى بیان فرمایید.
ج. حكمش به عنوان اوّلى عدم ضرر رساندن به خود یا دیگرى است، به حدّى كه حرام باشد؛ پس اگر مضرّ نباشد و مفسدهاى هم بر آن مترتب نباشد فى نفسه اشكال ندارد.
تعزیه تاریخ غیر معتبر
1827. تعزیه و شبیهخوانى بخشهایى از تاریخ كه سند معتبرى ندارند (مثل ازدواج حضرت قاسم)، چه حكمى دارد؟
ج. اگر معلوم باشد كه نقل از بعض تواریخ و روایتها است، اشكال ندارد.
سیاهپوشى در عزادارى اهل بیت ـ علیهمالسّلام ـ
1828. در مراسم عزادارى اهل بیت ـ علیهمالسّلام ـ سیاه پوشى چه حكمى دارد؟
ج. خوب است، ولى موجب اعتراض به دیگران نباشد.
1829. 1) آیا تعزیه و شبیه خوانى اشكال دارد؟
ج. امورى كه در تعزیه انجام مىشود را باید یكى یكى سؤال كرد، چنین نیست كه مجموع امور تعزیه خوانى، یك حكم داشته باشد.
2) یا مرد، اگر لباس زن را در تعزیه بپوشد و جاى او بخواند، اشكال دارد؟
ج. بله، اشكال دارد.
3) آیا صداى شیپور و طبل و دُهل در تعزیه حرام است؟
ج. ترك اینها احوط است وجوبا.
تعزیه و شبیهخوانى
1825. تعزیه و شبیه خوانىهاى مذهبى به صورت فعلى، چه حكمى دارد؟
تشبّه به اهل بیت ـ علیهمالسّلام ـ در نمایش و تعزیه
1826. تشبه به اهل بیت ـ علیهمالسّلام ـ در نمایش و تعزیه و... چه حكمى دارد؟
ج. اگر هتك احترام نشود، مانعى ندارد.
منم به نوبه خودم میلاد آقام اما هادی رو به همه تبیانی های خوش مرام تبریک میگم.
به امید شفاعت آقا
الهى اسئلك بخیر خلقك على بن ابیطالب ان تغفر امة محمد صلى الله علیه و آله
الهى انشرك با حب الناس الیك على بن ابیطالب ان ترحم عصاة امتى
در كتاب تحفة الذاكرین كرمانشاهى و كنزالغرائب مسطور است كه ام السلمه روایت كرده ، كه روزى خاتم الانبیاء صلى الله علیه و آله از صحرایى مى گذشت ناگاه از كنار دشت آوازى بلند شد، و آن حضرت به اطراف ملاحظه كرد! و كسى را ندید. بار دیگر فریادى شنید و ملتفت نگردید، دفعه سوم حضرت احمد مختار نظر با محبت خویش را گشاده و چشمش به آهوى پا بسته اى افتاد كه كرد: یا رسول الله این یهودى مرا صید كرد و دو فرزند شیرخواره در پس این كوه دارم كه آنها را شیر نداده ام ، خیلى نگران آنها هستم ، میخواهم ، بروم كه كودكانم را سیر كنم ! و باز مراجعت نمایم ، حضرت فرمود: البته مراجعت خواهى كرد، عرض كرد: بلى ، اگر چنانكه گفتم خلافى واقع شود و تاءخیر نمایم ، خداوند مرا مانند جماعت عشار عذاب كند، حضرت ضامن شد و آهو رفت و بعد از زمانى در موعد مقرر دید آهو با دو بره اش آمدند، هرسه به پابوسى آن بزرگوار شرفیاب شدند، صیاد یهودى از مشاهده این معجزه به دیدن شریف اسلام مشرف شد و براى رضاى خاطر شریف حضرت رسول صلى الله علیه و آله آن آهو را آزاد كرد. آهو با دو بره اش حضرت رسول صلى الله علیه و آله را دعا و ثنا كرده خواستند بروند جناب رسول خدا براى نشان آزادى زنجیرى به قرار طوق به گردن آهوان بست یعنى این آهو منسوب به رسول خدا صلى الله علیه و آله است و آزاد كرده آن بزرگوار است پس هر كسى كه آن نشان را میدید احترام رسول خدا صلى الله علیه و آله را مراعات كرده آن آهو را صید نكرده و زخمى به آنها وارد نمى ساخت كانه گوشت آن به مردم حرام شده بود. آه آه صد هزار آه نمى دانم كه آهوان حرم سراى نبوت و ولایت را چرا در صحراى كربلا صیادان بى رحم كوفه و شام به جراحات شمشیر و تیر جفا تشنه و گرسنه صید كرده بعضى را كشتند و بخرى را اسیر و دستگیر در بیابانها و صحراها و بازارها با هزار ظلم و ستم مى گردانیدند، و به این ظلمها اكتفا نكرده قلب مبارك حضرت رسول صلى الله علیه و آله را شكسته به مجلس ابن زیاد ملعون در كوفه و به مجلس چون یزید پلیدى در شام شوم كشیده و چه مصیبتها به آن دست بستگان وارد آوردند. الا لعنة الله على القوم الظالمین (5).