• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 837
تعداد نظرات : 483
زمان آخرین مطلب : 2435روز قبل
معرفی کتاب و بازی های آموزشی

 ...خصوص حق زبان مطالب مفید وخواندنی مانند : زبان بزرگترین نعمت انسان، زبان مهمترین عامل دخول بهشت و دوزخ وآفات زبان را آورده است امام سجاد ع از جمله آفات زبان را : دشنام وناسزا گفتن ، شوخی ومزاح بیجا ، مسخره واستهزاء ، آشکار کردن اسرار ، وعده دروغ ، بیش از اندازه سخن گفتن و سخن بی فایده گفتن دانسته اند .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

درعنوان بعدی حقوق زیردستان مطرح شده است دراین قسمت ، حق مردم ، حق شاگرد ، حق همسر و حق برده آمده است در باره حق همسر دراین بخش از کتاب می خوانیم : حقوق قانونی ، نفقه زن بر شوهر است که عبارت است از غذا ومسکن ولباس ،  ودر مقابل ، زن باید مطیع و فرمانبردار شوهر باشد  از امام سجاد نقل شده که فرمودند : خشنودترین شما در پیشگاه خداوند کسی است که به زندگی همسر وسعت بیشتری بخشد
  

یار مهربان 107

نویسنده: سید کبیرحسینی

تهیه: آقای مقدس زاده

پخش: اسفند 1389

بنام خدای خوب ومهربان!سلام یاران برنامه ودوستان کتاب خوان! سلام به شما که با دوستی خاموش و پند دان ونکته سنجی چون کتاب رابطه صمیمانه دارید و با گلگشت در باغستان آن ، از میوه های دانش آن استفاده های فراوان می برید و به معلومات خود می افزایید وبه دیگران هم نثار می کنید در خدمت شما خوبان هستیم با کتاب یار مهربانی دیگر

موزیک

بله دوستان!

نام کتاب امروز حقوق از دیدگاه امام سجاد علی بن الحسین زین العابدین علیه السلام است دراین کتاب آقای قدرت الله مشایخی رساله حقوق امام سجاد را شرح داده است این کتاب در 592 صفحه  یک مقدمه و عناوین مختلف تدوین شده و به همت انتشارات انصاریان به چاپ رسیده است چاپ سوم این کتاب در سال 1385 به انجام رسیده است
موزیک

دوستان گرامی!

در مقدمه کتاب عنوانهایی مانند : مفهوم حق ، فرق حق وملک ، انواع وتقسیمات حق ، حقوق از دیدگاه امام سجاد و انسان ومسئولیت  آمده است دراین قسمت از کتاب درباره مسئولیت می خوانیم : مسئولیت انسان ، از خودش آغاز می شود ودوقسم مسئولیت دارد: مسئولیت فردی و اجتماعی . در مسئولیت فردی قرآن می فرماید : هر نفسی در گرو آنچه کسب کرده ، می باشد و باز می فرماید : هرزن و مردی که کاری نیکو انجام دهد اگر ایمان آورده باشد زندگی خوش و پاکیزه ای بدو خواهیم داد وپاداشی بهتر از کردارشان عطا خواهیم کرد ودر مسئولیت های اجتماعی ، قرآن می فرماید : به سبب اعمال مردم ، فساد در خشکی ودر دریا آشکار شد تا به آنان جزای بعضی از کارهایشان را بچشاند ، باشد که باز گردند
موزیک

دوستان ارجمند!
 در عنوان اول حق خداوند آمده است  از جمله این حقوق : پرستش وعبادت خدا ذکر شده است  در عنوان دوم به حق نفس پرداخته شده است دراین قسمت از کتاب انواع و اقسام نفس و حقوق هریک بیان گردیده است عنوان سوم به حقوق اعضای بدن اختصاص یافته  ودر آن حق زبان ، حق گوش ، حق چشم ، حق پا، حق دست و حق شکم بیان شده است در خصوص حق زبان مطالب مفید وخواندنی مانند : زبان بزرگترین نعمت انسان، زبان مهمترین عامل دخول بهشت و دوزخ وآفات زبان را آورده است امام سجاد ع از جمله آفات زبان را : دشنام وناسزا گفتن ، شوخی ومزاح بیجا ، مسخره واستهزاء ، آشکار کردن اسرار ، وعده دروغ ، بیش از اندازه سخن گفتن و سخن بی فایده گفتن دانسته اند  
موزیک

همراهان گرامی!
عنوان بعدی به حقوق افعال عبادی اختصاص داده شده است . حق نماز، حق روزه ، حق حج ، حق صدقه و حق قربانی دراین قسمت از کتاب آورده شده است  درعنوان پنجم به حقوق پیشوایان پرداخته شده و حق حاکم و حق استاد دراین بخش آورده شده است  درعنوان بعدی حقوق زیردستان مطرح شده است دراین قسمت ، حق مردم ، حق شاگرد ، حق همسر و حق برده آمده است در باره حق همسر دراین بخش از کتاب می خوانیم : حقوق قانونی ، نفقه زن بر شوهر است که عبارت است از غذا ومسکن ولباس ،  ودر مقابل ، زن باید مطیع و فرمانبردار شوهر باشد  از امام سجاد نقل شده که فرمودند : خشنودترین شما در پیشگاه خداوند کسی است که به زندگی همسر وسعت بیشتری بخشد
موزیک

دوستان کتابخوان!
حقوق خویشاوندان در عنوان هفتم مطرح شده است که حق مادر ، حق پدر ، حق فرزند و حق برادر دراین قسمت آمده است در خصوص حق فرزند آمده :  حق فرزند بر پدر آن است که نام نیکو برای او انتخاب کند وبه آداب نیکوی اسلامی او را ادب نماید و به او قرآن کریم را تعلیم نماید

و در عنوان بعدی حقوق عمومی را مطرح نموده است دراین قسمت هم حق احسان کننده ، حق مؤذن ، حق امام جماعت ، حق همنشین ، حق همسایه ، حق همراه ، حق شریک ، حق مال ، حق طلبکار ، حق مشورت کننده ، حق نصیحت کننده ، حق بزرگ ، حق کوچک ، حق همکیشان ،و حق اهل کتاب آورده شده است دراین بخش از کتاب در باره حقوق همسایه می خوانیم : امام صادق فرمود : کسی که موجب آزارو اذیت همسایه گردد درپیشگاه خداوند  ملعون  ومطرود شناخته شده است در مقابل ، خشنودی همسایه موجب آمرزش گناهان است  
موزیک

خوب یاران مهربان و دوستان همراه!
امیدواریم کتاب حقوق از دیدگاه امام سجاد علی بن الحسین زین العابدین علیه السلام را تهیه واز آن کمال استفاده را ببرید
تا معرفی یارمهربان دیگر بدرود وخدا نگهدارتان باد

سه شنبه 6/10/1390 - 13:45
معرفی کتاب و بازی های آموزشی
علایقی که انسان دارد ، همانند ریشه هایی است که درخت در دل زمین دارد. اگر نیرویی ، مثلا تراکتوری بخواهد ریشه های این درخت را بیرون بیاورد چه وضعی پیدا می شود ؟ این علایقی که انسان به دنیا دارد وعلایق روحی و معنوی که دارد حکم آن ریشه ها را دارد که به زور بخواهند آن را بیرون بکشند . شعر معروفی است که می گوید :
تکلف گر نباشد خوش توان زیست      تعلق گر نباشد خوش توان مرد

یار مهربان 106

نویسنده: سیدكبیرحسینی

تهیه: آقای مقدس زاده

پخش:اسفند 1389

.....

بنام خدای  مهربان ! خالق نظم وزیباییهای جهان ! عطاکننده بیان برای انسان! وسلام به شما دوستان همراه ویاوران کتاب یار مهربان!شما دوستان خوب  وصمیمی وکتابخوان! در خدمت شا خوبان هستیم با معرفی یار مهربان دیگهموزیک
یاران همراه!

نام کتاب امروز تمثیلات و تشبیهات در آثار شهید مطهری است که آقای علیرضا رجالی تهرانی آن را در یک مقدمه و هشت عنوان تدوین نموده است این کتاب به همت مؤسسه بوستان کتاب وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در 325صفحه منتشر شده است و چاپ سوم آن در سال 1387 انجام یافته است
موزیک
همراهان ارجمند!
در مقدمه آمده است : ازآنجا که انسان با محسوسات وموضوعات حسی در تماس است وامور محسوس را بهتر می فهمد وزودتر وسریعتر درک می کند، ازمثال وتشبیه وامور حسی برای تفهیم مسائل عقلی و معارف معنوی و غیر محسوس به طور فراوان استفاده می شود
موزیک

نویسنده درعنوان اول تمثیلات و تشبیهات اعتقادی را آورده است در این عنوان ریزعنوانهای زیادی آمده است مانند : خداشناسی مبنای انسانیت ، جست وجوی خدا در معلومات نه در مجهولات ، آمیختگی خود شناسی و خداشناسی ، عدل الهی ، منشأ شر ، جبر واختیار وجاودانگی روح دراین خصوص درکتاب ، بدن انسان را به مسجدی تشبیه می کند که تماما عوض شده است وی می نویسد: اگر شما یک انسان را در نظر بگیرید اگر همه جای این ساختمان را عوض بکنند سقف را عوض بکنند کفش را هم عوض بکنند  دیوارها را عوض بکنند یک آدمی که قبلا این مسجد را دیده اند حالا هم ببیند ممکن است خیال کند که همان مسجد است در صورتی که از آن مسجد حتی یک جزء هم وجود ندارد اما واقعا واساسا این مسجد ، آن مسجد نیست  در پایان نتیجه می گیرد که اگرچه که بدن ما در طول عمر چند بار عوض می شود اما (من) یا همان شخصیت خود انسانی عوض نشده است
موزیک
دوستان گرامی!

در عنوان دوم تمثیلات و تشبیهات اخلاقی رابیان داشته  وریزعنوانهای زیادی را آورده است
در عنوان سوم تمثیلات وتشبیهات تربیتی مطرح شده است دراین عنوان می خوانیم : علایقی که انسان دارد ، همانند ریشه هایی است که درخت در دل زمین دارد. اگر نیرویی ، مثلا تراکتوری بخواهد ریشه های این درخت را بیرون بیاورد چه وضعی پیدا می شود ؟ این علایقی که انسان به دنیا دارد وعلایق روحی و معنوی که دارد حکم آن ریشه ها را دارد که به زور بخواهند آن را بیرون بکشند . شعر معروفی است که می گوید :
تکلف گر نباشد خوش توان زیست      تعلق گر نباشد خوش توان مرد
موزیک
کتابدوستان عزیز!

نویسنده عنوان چهارم را به تمثیلات وتشبیهات معنوی – عرفانی اختصاص داده است و در عنوان پنجم از تمثیلات وتشبیهات خانوادگی – اجتماعی سخن گفته شده است دراین قسمت از کتاب همبستگی ، یکی از علائم حیات جامعه دانسته شده  ودراین باره گفته است :  مثل مؤمنین در همدلی ، در دوست داشتن یکدیگر ، در عاطفه داشتن نسبت به یکدیگر ، در هم دردی نسبت به یکدیگر ، در علاقه مند بودن به سرنوشت یکدیگر ، مثل پیکر زنده است که اگر عضوی از آن به درد آید ، سایر اعضا با این عضو هم دردی می کند
همچنین دراین قسمت از کتاب ، در خصوص زن ومرد می خوانیم : زن ومرد دوستاره اند در دومدار مختلف  ، هرکدام باید در مدار خود و فلک خود حرکت نماید شرط اصلی سعادت هر یک از زن ومرد ودر حقیقت ، جامعه بشری این است که دو جنس ، هریک در مدار خویش به حرکت خود ادامه دهند آزادی وبرابری آنگاه سود می بخشد  که هیچکدام از مدار ومسیر طبیعی و فطری خویش خارج نگردند آنچه در آن جامعه ناراحتی آفریده است ، قیام برضد فرمان فطرت وطبیعت است نه چیز دیگر
در عنوان ششم تمثیلات وتشبیهات قرآنی را آورده است
و عنوان هفتم به تمثیلات و تشبیهات فقهی – عبادی اختصاص یافته و سرانجام نویسنده در عنوان پایانی تمثیلات وتشبیهات به کار رفته توسط استاد مطهری را در عرصه منطق و فلسفه بیان داشته است
موزیکخوب دوستان کتابخوان ویاوران برنامه!امید که بتوانید کتاب تمثیلات و تشبیهات در آثار شهید مطهری تألیف آقای علیرضا رجالی تهرانی را تهیه واز مطالب آن کمال استفاده را بنمایید تا برنامه بعد ومعرفی کتابی دیگر همه شما خوبان را به خداوند منان می سپاریم 
دوشنبه 28/9/1390 - 8:54
سخنان ماندگار

سلام  دوستان !
در حدیث امروز امام علی علیه السلام دستور العملهایی ر ابرای نزدیكی بیشتر مؤمنین و بر قرارشدن پیوندهای قویتر عاطفی میان آنان و زیاد شدن مهر ومحبت در بین آنها بیان می فرمایند . ازجمله این دستور العملها دست دادن هنگام برخورد با یكدیگر است . دستور دیگر دراین زمینه ملاقات نمودن با برادران ایمانی با لب خندان و گشادگی وجه است . مسلما ، دست دادن و یا مصافحه با لبانی خندان و روی باز موجب نزدیكی دلها شده و باعث زیاد شدن مهر ومحبت میان افراد می شود . علی علیه السلام نتیجه اینگونه برخورد را آمرزش گناهان هنگام جدایی می دانند .
بله دوستان گرامی !
بسیاری از دستورات ونكته هایی كه در شریعت مقدس اسلام آمده است در نگاه اول ممكن است زیاد جلب توجه نكند اما با نگاهی دقیق و دید ظریف وعلمی و اندیشه در خصوص نتایج و ثمرات گرانبهای آن ، می بینیم نكات و دستورات سنجیده و كارسازی در بهبود زندگی فردی و اجتماعی انسانهاست كه از جمله این دستورالت ، دست دادن و مصافحه كردن هنگام برخورد همراه با گشاده رویی ولبخند است كه تأثیرات قابل توجهی در ایجاد مهر ومحبت میان افراد داشته و آنها را به هم نزدیكتر ونزدیكتر می سازد

علی علیه السلام:
 إذا لقیتم إخوانكم فتصافحوا و أظهروا لهم البشاشة و البشر تتفرقوا و ما علیكم من الأوزار قد ذهب

وقتى برادرانتان را دیدار كردید پس مصافحه كنید و به همدیگر دست بدهید و با روى خندان با آنان ملاقات كنید كه وقتى از هم جدا شوید همه گناهان شما آمرزیده است.

الخصال ج : 2 ص : 633

 

دوشنبه 28/9/1390 - 8:10
اهل بیت

حکمت 30 (شناخت اقسام ایمان)

وَ سُئِلَ [علیه السلام] عَنِ الْإِیمَانِ فَقَالَ الْإِیمَانُ عَلَى أَرْبَعِ دَعَائِمَ عَلَى الصَّبْرِ وَ الْیَقِینِ وَ الْعَدْلِ وَ الْجِهَادِ وَ الصَّبْرُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ عَلَى الشَّوْقِ وَ الشَّفَقِ وَ الزُّهْدِ وَ التَّرَقُّبِ فَمَنِ اشْتَاقَ إِلَى الْجَنَّةِ سَلَا عَنِ الشَّهَوَاتِ وَ مَنْ أَشْفَقَ مِنَ النَّارِ اجْتَنَبَ الْمُحَرَّمَاتِ وَ مَنْ زَهِدَ فِى الدُّنْیَا اسْتَهَانَ بِالْمُصِیبَاتِ وَ مَنِ ارْتَقَبَ الْمَوْتَ سَارَعَ إِلَى الْخَیْرَاتِ وَ الْیَقِینُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ عَلَى تَبْصِرَةِ الْفِطْنَةِ وَ تَأَوُّلِ الْحِكْمَةِ وَ مَوْعِظَةِ الْعِبْرَةِ وَ سُنَّةِ الْأَوَّلِینَ فَمَنْ تَبَصَّرَ فِى الْفِطْنَةِ تَبَیَّنَتْ لَهُ الْحِكْمَةُ وَ مَنْ تَبَیَّنَتْ لَهُ الْحِكْمَةُ عَرَفَ الْعِبْرَةَ وَ مَنْ عَرَفَ الْعِبْرَةَ فَكَأَنَّمَا كَانَ فِى الْأَوَّلِینَ وَ الْعَدْلُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ عَلَى غَائِصِ الْفَهْمِ وَ غَوْرِ الْعِلْمِ وَ زُهْرَةِ الْحُكْمِ وَ رَسَاخَةِ الْحِلْمِ فَمَنْ فَهِمَ عَلِمَ غَوْرَ الْعِلْمِ وَ مَنْ عَلِمَ غَوْرَ الْعِلْمِ صَدَرَ عَنْ شَرَائِعِ الْحُكْمِ وَ مَنْ حَلُمَ لَمْ یُفَرِّطْ فِى أَمْرِهِ وَ عَاشَ فِى النَّاسِ حَمِیداً وَ الْجِهَادُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ عَلَى الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیِ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ الصِّدْقِ فِى الْمَوَاطِنِ وَ شَنَآنِ الْفَاسِقِینَ فَمَنْ أَمَرَ بِالْمَعْرُوفِ شَدَّ ظُهُورَ الْمُؤْمِنِینَ وَ مَنْ نَهَى عَنِ الْمُنْكَرِ أَرْغَمَ أُنُوفَ الْكَافِرِینَ وَ مَنْ صَدَقَ فِى الْمَوَاطِنِ قَضَى مَا عَلَیْهِ وَ مَنْ شَنِئَ الْفَاسِقِینَ وَ غَضِبَ لِلَّهِ غَضِبَ اللَّهُ لَهُ وَ أَرْضَاهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ الْكُفْرُ عَلَى أَرْبَعِ دَعَائِمَ عَلَى التَّعَمُّقِ وَ التَّنَازُعِ وَ الزَّیْغِ وَ الشِّقَاقِ فَمَنْ تَعَمَّقَ لَمْ یُنِبْ إِلَى الْحَقِّ وَ مَنْ كَثُرَ نِزَاعُهُ بِالْجَهْلِ دَامَ عَمَاهُ عَنِ الْحَقِّ وَ مَنْ زَاغَ سَاءَتْ عِنْدَهُ الْحَسَنَةُ وَ حَسُنَتْ عِنْدَهُ السَّیِّئَةُ وَ سَكِرَ سُكْرَ الضَّلَالَةِ وَ مَنْ شَاقَّ وَعُرَتْ عَلَیْهِ طُرُقُهُ وَ أَعْضَلَ عَلَیْهِ أَمْرُهُ وَ ضَاقَ عَلَیْهِ مَخْرَجُهُ وَ الشَّكُّ عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ عَلَى التَّمَارِى وَ الْهَوْلِ وَ التَّرَدُّدِ وَ الِاسْتِسْلَامِ
فَمَنْ جَعَلَ الْمِرَاءَ دَیْدَناً لَمْ یُصْبِحْ لَیْلُهُ وَ مَنْ هَالَهُ مَا بَیْنَ یَدَیْهِ نَكَصَ عَلَى عَقِبَیْهِ وَ مَنْ تَرَدَّدَ فِى الرَّیْبِ وَطِئَتْهُ سَنَابِكُ الشَّیَاطِینِ وَ مَنِ اسْتَسْلَمَ لِهَلَكَةِ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ هَلَكَ فِیهِمَا
قال الرضى و بعد هذا كلام تركنا ذكره خوف الإطالة و الخروج عن الغرض المقصود فى هذا الكتاب.

و درود خدا بر او ، فرمود : (از ایمان پرسیدند ، جواب داد)
1ـ شناخت پایه هاى ایمان : ایمان بر چهار پایه استوار است : صبر ، یقین ، عدل و جهاد . صبر نیز بر چهار پایه قرار دارد . شوق ، هراس ، زهد و انتظار. آن كس كه اشتیاق بهشت دارد ، شهوت هایش كاستى گیرد ، و آن كس كه از آتش جهنّم مى ترسد ، از حرام دورى مى گزیند ، و آن كس كه در دنیا زهد مى ورزد ، مصیبت را ساده پندارد ، و آن كس كه مرگ را انتظار مى كشد در نیكى ها شتاب مى كند . یقین نیز بر چهار پایه استوار است : بینش زیركانه ، دریافت حكیمانة واقعیت ها ، پند گرفتن از حوادث روزگار ، و پیمودن راه درست پیشینیان . پس آن كس كه هوشمندانه به واقعیت ها نگریست ، حكمت را آشكارا بیند ، و آن كه حكمت را آشكارا دید ، عبرت آموزى را شناسد ، و آن كه عبرت آموزى شناخت گویا چنان است كه با گذشتگان مى زیسته است . و عدل نیز بر چهار پایه بر قرار است : فكرى ژرف اندیش ، دانشى عمیق و به حقیقت رسیده ، نیكو داورى كردن و استوار بودن در شكیبایى . پس كسى كه درست اندیشد به ژرفاى دانش رسید و آن كس كه به حقیقت دانش رسید ، از چشمة زلال شریعت نوشید ، پس كسى كه شكیبا شد در كارش زیاده روى نكرده با نیكنامى در میان مردم زندگى خواهد كرد . و جهاد نیز بر چهار پایه استوار است : امر به معروف ، نهى از منكر ، راستگویى در هر حال ، و دشمنى با فاسقان . پس هر كس به معروف امر كرد ، پشتوانه نیرومند مؤمنان است ، و آن كس كه از زشتى ها نهى كرد ، بینى منافقان را به خاك مالید ، و آن كس كه در میدان نبرد صادقانه پایدارى كند حقّى را كه بر گردن او بوده ادا كرده است ، و كسى كه با فاسقان دشمنى كند و براى خدا خشم گیرد ، خدا هم براى او خشم آورد ، و روز قیامت او را خشنود سازد .
2ـ شناخت اقسام كفر و تردید : و كفر بر چهار ستون پایدار است : كنجكاوى دروغین.(7) ستیزه جویى و جُدُل ، انحراف از حق و دشمنى كردن . پس آن كس كه دنبال توهم و كنجكاوى دروغین رفت به حق نرسید . (8) و آن كس كه به ستیزه جویى و نزاع پرداخت از دیدن حق نابینا شد ، و آن كس كه از راه حق منحرف گردید ، نیكویى را زش ، و زشتى را نیكویى پنداشت و سر مست گمراهى ها گشت ، و آن كس كه دشمنى ورزید پیمودن راه حق بر او دشوار و كارش سخت ، و نجات او از مشكلات دشوار است . و شك چهار بخش دارد : جدال در گفتار ، ترسیدن ، دو دل بودن ، و تسلیم حوادث روزگار شدن . پس آن كس كه جدال و نزاع را عادت خود قرار داد از تاریكى شُبهات بیرون نخواهد آمد و آن كس كه از هر چیزى ترسید همواره در حال عقب نشینى است ، و آن كس كه در تردید و دودلى باشد زیر پاى شیطان كوبیده خواهد شد ، و آن كس كه تسلیم حوادث گردد و به تباهى دنیا و آخرت گردن نهد ، و هر دو جهان را از كف خواهد داد .(سخن امام طولانى است چون در این فصل ، حكمت هاى كوتاه را جمع آورى مى كنم از آوردن دنباله سخن خوددارى كردم ).


سوالی شد از آن مهر درخشان

که بدهد شرحی اندر وصف ایمان

به پاسخ گفت ایمان استوار است

به چار استن وز آنها برقرار است

اول صبر است و دوم هم یقین است

به سوم عدل با مردان دین است

چهارم بهر حق جنگ و ستیز است

دژ دین محکم از این چهار چیز است

و لیک این چار چیز و اصل محکم

به دیگر چارشان بیخ است محکم

ستاده صبر روی چارپایه

صبوری را از آن چار است مایه

اول شوق و دوم خوف ز یزدان

بسوم زهد ورزیدن به دوران

چهارم انتظار مرگ بردن

که خواهد شهوتت از یاد بردن

به جنت هر کسی گردید مشتاق

هوا را و هوس را بشکند طاق

ز خواهشها درونش صاف و پاک است

همی از دوزخ اندر بیم و باک است

هر آن چیز حرام از آن بدور است

مر او را زهد در دنیا ضرور است

بلا هر چند آید ناگهانی

فزاید زاهد اندر سخت جانی

ز فر زهد و خوف و شوق مطلق

شود در انتظار قاصد حق

که کی دوران اندوهش سرآید

همای جانش از جسمش برآید

ز هم تار بدن را بگسلاند

فراز قصر دولت پر فشاند

یقین هم منقسم بر چار قسم است

چنین آن چار را رسم است و اسم است

نخستین دیدن اندر آفرینش

ز روی رای و عقل و هوش و بینش

ز هم هر پرده‏ای را بر دریدن

خدا را هر کجا بی پرده دیدن

به دوم آشنا گشتن به حکمت

مر آن تاویل کردن بر شریعت

شناسایی از آن رمز و دقایق

شدن نزدیک با علم و حقایق

به حکمت گر چه مردانی ز یونان

شده نزدیک‏تر برهان قرآن

چنان حکمت بدان سودی ندارد

حکیم آن به که آن از کف گذارد

بود آن حکمتی نیکو که روشن

دلت با شرع سازد همچو گلشن

مبانیش مطابق با احادیث

بود از انبیا بر ما مواریث

بیفزاید یه علم و بر یقینت

دهد سودی برای روز دینت

لذا این گوهر شهوار را سفت

ادیب شهر کرمان این چنین گفت

حکیم عقل کز یونان زمین است

اگر چه بر همه بالانشین است

به هر جا شرع بر مسند نشیند

کسش جز در برون در نبیند

به سوم از عبر بگرفتن پند

بگوش جان نمودن پندها بند

به چهارم پیروی پیشینیان را

شدن تابع ره پیغمبران را

یقین هم خود بدین چار است مربوط

مر آن را دار اندر سینه مضبوط

ز روی هوش هر کس گشت بینا

شود حکمت برای او هویدا

چو حکمت گشت روشن از برایش

شناسد جای پند و آزمایش

در آن بشناختن تا حکمت اندوخت

ز عبرت در درون نوری برافروخت

چنین مردی تو گویی هم‏نشین است

رسل را و بر او حاصل یقین است

سوم زان چار که ایمان است محکم

بدان عدل است و باشد چار آنهم

شدن در بحر فهم اول شناور

ز دانش گرد کردن در و گوهر

فرو دوم بقعر علم کشتن

به سینه تخم دین و شرع کشتن

به سوم همچو خورشید درخشان

نمودن حکم حق نیکو نمایان

چهارم ثبت حلم و بردباری

در آن ره کردن از جان پافشاری

پس آن کو راند از دل هر عرض را

نکو دانست مقصود و غرض را

بقعر بحر علم آن کس رسیده

هزاران جام از حکمت چشیده

ز حکمت علم گردیدش ضروری

بکار خود نورزد او قصوری

قرین گردد به علم و کامرانی

کند با خلق نیکو زندگانی

چهارم پایه از ایمان جهاد است

جهاد از چار پایه در سداد است

یکی زین چار هست امر به معروف

دوم نهی ز منکر هست موصوف

سوم صدق و درستی در مواقع

شدن از زشتکاری خلق مانع

چهارم بغض فساق است و فجار

فشردن پی به آنان بهر پیکار

پس آن کو کز صلاح و نیکخویی

کند امر به معروف از نکویی

قوی کرده است پشت مومنین را

پریشان کرده جمع مشرکین را

ز زشتیها چو او باشد جلوگیر

سر فساق از او باشد سرازیر

منافق را به خاک از وی دماغ است

جهان روشن از او چون صحن باغ است

بجا صدق و درستی هر که آورد

حقوق خالق خود را ادا کرد

چو او فساق را دشمن بدارد

برای حق ز زشتی خشم آرد

چو بیند خلق را در بند عصیان

ز دین گردد دلش چون دیگ جوشان

شود اندر غضب بهر خداوند

خدا در بند هم زو دشمن افکند

عدویش را به دوزخ می‏کشاند

به قصر جنت او را می‏نشاند

به صبر و بر یقین و عدل و پیکار

بدان ایمان بود مبناش ستوار

یکی زین چار پایه گر بلرزد

مقرنس طاق ایمان هم بلغزد 

بنای کفر و کین هم برقرار است

از این چار و بدانها پایدار است

بکار حق نخستین کنجکاوی

شقاوت را شدن منشا و حاوی

نمودن دومین ساز جدل ساز

نزاع و زیغ را گردیدن انباز

ز حق و از حقیقت رخ نهفتن

تبرک مردی و انصاف گفتن

به تیه گمرهی یکسر شدن گم

بحق بودن مخالف قسم چارم

بکار حق هر آنکس غور و دقت

کند دور است از حق و حقیقت

ز دوری ز حق با حق ستیزد

به پاهای جدل بر پای خیزد

چنین کس یار نادانی و کوریست

قرین با شرک و کین از دین بدوریست

ز دین و حق هر آنکس رخ بتابد

نکو را زشت و زشتی نیک یابد

به تیه گمرهی گردید سرمست

در آن مستی دل و دین داده از دست

در این حالت شود با حق مخالف

به سختیها و دشواری مصادف

ز شک و ریب دوری سخت باید

به دل ریب و شک از این چار زاید

یکم ساز جدل را ساز کردن

دوم با ترس خویش انباز کردن

سوم با ظن و با تردید بودن

بدل از بدگمانی در گشودن

ز کف چارم یقین را رشته هشتن

به هر حرفی ز شک تسلیم گشتن

چو این چار امر باشد سخت و مبهم

سزد آن را برایت شرح بدهم

چو انوار یقین از قلب شد حک

درون شد از گنه پر ریب و پر شک

به حق باشد همی در شک و تردید

نخواهد حرف حق گوشش نیوشید

روان همواره در راه ظلال است

به حق اندر نزاع و در جدال است

دلش گاه سخن چون هست مرعوب

بود نزد حریفش خوار و مغلوب

لذا گر در نزاعش داب و دیدن

بود کارش همی اندوه خوردن

نباشد شام او را صبحگاهی

به شادی از غم او را نیست راهی

رهائی را بود در بر رخش سد

همی از کار و کردارش بترسد

درونش پر ز ظن و شک و از ریب

ندارد خوش یقین بر عالم غیب

به تردید و به وهم و شک گرفتار

قدم با شبهه بگذارد بهر کار

چنین کس غرق دریای ملال است

بزیر سم دیوان پایمال است

چو بر دنیا و عقبا شبهه‏ناک است

بدنیا و به عقبا در هلاک است

زده در هر دو جا ز آسودگی تن

فکنده بند بدبختی بگردن


نه ج البلاغه منظوم انصاری

پنج شنبه 24/9/1390 - 8:56
داستان و حکایت

کشیشی در اتوبوس نشسته بود که یک ولگرد مست و لایعقل سوار شد و کنار او نشست
مردک روزنامه ای باز کرد و مشغول خواندن شد و بعد از مدتی از کشیش پرسید
پدر روحانی روماتیسم از چی ایجاد میشود؟
کشیش هم موعظه را شروع کرد و گفت روماتیسم  حاصل مستی و میگساری و بی بند و باری و روابط جنسی نا مشروع است
مردک با حالت منفعل  دوباره سرش گرم روزنامه خودش شد
بعد کشیش از او پرسید  تو حالا چند وقت است که روماتیسم داری؟
مردک گفت من روماتیسم ندارم
اینجا نوشته است پاپ اعظم دچار روماتیسم بدی است!!
 

ازایمیل یکی از دوستان

چهارشنبه 23/9/1390 - 8:13
سخنان ماندگار

امام صادق (علیه‌ السلام):

إمتَحِنُوا شِیعَتَنا عِندَ مَواقِیتِ الصَّلاةِ: کَیفَ مُحافَظَتُهُم عَلَیها.

شیعیان ما را در زمان‌های نماز بیازمایید ( و ببینید) چگونه بر آن مواظبت می‌کنند.

Assay our real Shī"a in their prayers and see how they care of them.

وسائل الشیعه، ج 4، ص 114

 

دانشكده علوم حدیث

چهارشنبه 23/9/1390 - 8:11
تبریک و تسلیت
چهارشنبه 9/9/1390 - 10:55
سخنان ماندگار
پیامبر اکرم (صلّی الله علیه وآله):

رِباطُ یَومٍ فی سبیلِ اللهِ خَیرٌ مِن الدُّنیا وما عَلَیها.

یک روز مرزبانی در راه خدا بهتر است از دنیا و هر چه در آن است.

One day of guarding (as a margrave) for the sake of Allah isbetter than the world and whole things belong to it.

میزان الحکمه، ح 2874


hadith.ac.ir

 

چهارشنبه 9/9/1390 - 10:52
سخنان ماندگار
وَ قَالَ [علیه السلام]

الْحَذَرَ الْحَذَرَ فَوَاللَّهِ لَقَدْ سَتَرَ حَتَّى كَأَنَّهُ قَدْ غَفَرَ .

و درود خدا بر او ، فرمود :

هشدار ! هشدار ! به خدا سوگند ، چنان پرده پوشى كرده كه پندارى تو را بخشیده است !

به کردارت ز یزدان سخت بهراس

به هر کارت نکو میدار از او پاس

بترس از وی سمند جور و طغیان

مده در این دو روز این قدر جولان

خدا آن قدر از جرم تو پوشید

که گویی جمله را یکجا ببخشید

خدا را بیش از این از خود میازار

به آزردنش اندازه نگهدار

مکش پای از گلیمت پر به بیرون

که بیرون چون شوی از مرز و قانون

بناگه نار خشم حق فروزی

بیک دم تار و پود خود بسوزی

خداوند ار کریم و مهربان است

عقوبت هم شدید و سخت از آنست

 کنی افراط چون در بی تمیزی

چنان اندازدت که برنخیزی

نهج البلاغه منظوم انصاری

چهارشنبه 2/9/1390 - 4:13
معرفی کتاب و بازی های آموزشی

  در پیشگفتار کتاب می خوانیم : پیامبر اکرم ص که پیشوای راستینی است که طلایه دار مرحله علم وعالمی است آینده را به تمامی پشت سر گذاشته وهمه جزئیات آن را روشن کرده است تا نسل های آینده از رهگذر آنها اهداف حرکت درآینده را برگیرند حقایقی که پیامبر به واسطه وحی درباره آینده پنهان این دوره مطرح کرده است در هر لحظه که نادیدنیها به واقعیتهای محسوس وآینده به زمان حال قابل مشاهده تبدیل شود با واقعیت مطابق می افتند...

یار مهربان 105

نویسنده: سید كبیرحسینی

تهیه: آقای مقدس زاده

پخش:  اسفند 1389

.........

بنام کریمی که به قلم سوگند یاد کرد. یاران مهربان! صمیمی ترین سلام ها نثار شما که در این لحظه های همراه یار مهربان هستید. یک فرصت دیگر و معرفی یک یار مهربان دیگر. از حضور گرم و محبت های تان هم صمیمانه تشکر می کنیم.
موزیک
مهربانان همراه!

نام کتاب امروز فلسفه تربیت اسلامی است که دکتر ماجد عرسان کیلانی آن رانوشته و دکتر بهروز رفیعی به ترجمه ونقد واضافات آن همت گماشته و دکترسعید بهشتی بر آن مقدمه ای افزوده است این کتاب در یک پیشگفتار وشش بخش ودر 584 صفحه تدوین شده و به همت پژوهشگاه حوزه ودانشگاه و سازمان مطالعه وتدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها در بهارسال روان 1389 برای اولین بار چاپ شده است
موزیک
همراهان گرامی!
 در پیشگفتار کتاب می خوانیم : پیامبر اکرم ص که پیشوای راستینی است که طلایه دار مرحله علم وعالمی است آینده را به تمامی پشت سر گذاشته وهمه جزئیات آن را روشن کرده است تا نسل های آینده از رهگذر آنها اهداف حرکت درآینده را برگیرند حقایقی که پیامبر به واسطه وحی درباره آینده پنهان این دوره مطرح کرده است در هر لحظه که نادیدنیها به واقعیتهای محسوس وآینده به زمان حال قابل مشاهده تبدیل شود با واقعیت مطابق می افتند...
موزیک
شنوندگان برنامه!
نویسنده در بخش اول اهمیت پژوهش در فلسفه تربیت اسلامی را مطرح ساخته و دراین بخش فصلهای اول تاپنجم را آورده است درفصل اول به جایگاه فلسفه تربیت در فعالیت تربیتی فصل دوم به موضوع بی ثباتی مفهموم فلسفه تربیت در پژوهشهای غربی و جهانی معاصر فصل سوم به چشم دوختن به فلسفه تربیتی جدید فصل چهارم به نیاز نظام ها وپژوهش های تربیتی در جهان عرب واسلام و فصل پنجم به روش پژوهش وماهیت آن پرداخته است
موزیک
دوستان گرامی!
 بخش دوم به هستی شناسی اختصاص یافته  وفصلهای ششم تا دهم دراین بخش آورده شده است فصل ششم به رابطه میان انسان با آفریدگار ، فصل هفتم به رابطه میان انسان و هستی ، فصل هشتم به رابطه انسان با انسان ، فصل نهم رابطه انسان با زندگی و فصل دهم به رابطه انسان با آخرت پرداخته است بخش سوم کتاب به نظریه شناخت در تربیت اسلامی اختصاص یافته است فصلهای یازدهم تا هژدهم دراین بخش آمده است نویسنده در فصل یازدهم به معنای شناخت واهمیت آن ، در فصل دوازدهم به منبع شناخت ونقش انسان درآن و در فصل سیزدهم به حوزه های شناخت  پرداخته است در فصل چهاردهم ابزارهای شناخت که عبارت از وحی وعقل وحواس میباشد مطرح گردیده است و فصل پانزدهم  به موضوع اهل معرفت اختصاص یافته است فصل شانزدهم زبان شناخت را مطرح ودر فصل هفدهم حقیقت و گونه های آن را بررسی نموده است ودر فصل هژدهم موضوع همکاری علوم دینی با علوم طبیعی و تأثیر آن بر رشد و فروپاشی تمدن ها پرداخته است
موزیک
دوستان ارجمند!
 در بخش چهارم نظریه ارزشها در تربیت اسلامی مطرح شده است و فصلهای نوزدهم تابیست وچهارم دراین بخش آورده شده است در فصل نوزدهم مفهوم ، اهمیت وتقسیم ارزش ها آمده است فصل بیستم به تقسیم بندی اسلامی ارزشها اختصاص یافته ودر فصل بیست ویکم از چالش میان نظامهای ارزشی و پیشرفت انسانی سخن گفته است فصل بیست ودوم تناقضات موجود در حوزه ارزش هادر مراکز آموزشی مورد بررسی قرار گرفته و در فصل بیست وسوم درباره مسئولیت تربیت نسبت به مشکلات موجود در حوزه ارزش ها صحبت کرده است و در فصل بیست وچهارم به موضوع بحران ارزش ها در تربیت جدید پرداخته است

موزیک
همراهان ارجمند!
در بخش پنجم طبیعت انسان در تربیت اسلامی مطرح گردیده است و فصلهای 25 تا 28 کتاب دراین فصل آورده شده است فصل 25 به منشأانسان وتحول طبیعت انسان پرداخته ودرفصل 26 ضعف طبیعت انسان رامطرح کرده است در فصل 27 درباره مؤلفه های طبیعت انسان سخن گفته است و در فصل 28 نیاز انسان به تربیت میانه متعادل را مطرح کرده است

کتابدوستان گرامی!
 نویسنده در بخش ششم چند یادآوری وخاتمه کتاب را آورده وفصلهای29 و30 و31 را دراین بخش جای داده است و نکاتی در باره  فلسفه تربیت اسلامی ، نکاتی درباره فلسفه های تربیتی جدید و سخن پایانی ذکر کرده است لازم به ذکراست که اصل این کتاب در اولین جشنواره فارابی در بخش خارجی به عنوان اثر برگزیده انتخاب شده است 
موزیک
 خوب دوستان شنونده : امید که بتوانید کتاب فلسفه تربیت اسلامی نوشته دکتر ماجد عرسان کیلانی را تهیه و از آن استفاده لازم را ببرید تا معرفی یار مهربان دیگر همه شما خوبان را به خدای مهربان می سپاریم خدایتان یار و روزگارتان بکام 

چهارشنبه 2/9/1390 - 3:55
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته