• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 544
تعداد نظرات : 323
زمان آخرین مطلب : 3960روز قبل
دانستنی های علمی
در سال 1208 لطفعلیخان زند شهر كرمان را تصرف نمود. این خبر چون به گوش آقا محمد خان قاجار رسید كرمان را به محاصره درآورد. لطفعلیخان مدت چهار ماه شهر را حفظ كرد اما بر اثر خیانت دوستانش دروازه‏های شهر به روی آقا محمد خان باز شد و لطفعلیخان شبانه سپاه دشمن را شكافت و به بم گریخت، در آنجا حاكم بم با نیرنگ او را دستگیر كرده به آقا محمد خان تحویل داد.
آقا محمد خان پس از تصرف كرمان با نهایت قساوت و بیرحمی كه به تصور نمی‏گنجید رفتار نمود به این دلیل كه ابتدا سربازان را تشویق كرد كه هتك حرمت ناموس آنان كنند و بعد به قتلشان برسانند و سپس دستور داد كه بیست هزار چشم به او تقدیم نمایند. آقا محمد خان به دقت چشمها را می‏شمرد و به افسر مأمور اجرای این عمل وحشیانه گفت: اگر یك جفت از چشمها كم باشد چشمان خودت كنده خواهد شد!!
سپس دستور داد ششصد نفر اسیر را گردن زنند و سرهای آنها را توسط سیصد نفر اسیر دیگر كه آنها را بعدا كشتند به بم حمل كردند و در نقطه‏ای كه لطفعلیخان دستگیر شده بود از سرهای آنان دو مناره ساختند تا خاطره دستگیری لطفعلیخان به شكل مناسبی محفوظ بماند.
گفتنی های تاریخ علی سپهری اردستانی
دوشنبه 28/2/1388 - 12:40
دعا و زیارت
در شب جمعه باید بجا آورد و آن دو ركعت است. در ركعت اول بعد از حمد ده مرتبه بگوید:
(ربنا اغفرلی و لوالدی و للمومنین یوم یقوم الحساب)

و ركعت دوم بعد از حمد
(رب اغفرلی و لوالدی و لمن دخل بیتی مومنا و للمومنین و المومنات)

و بعد از سلام ده مرتبه بگوید:
(رب ارحمهما كما ربیانی صغیرا)
دوشنبه 28/2/1388 - 12:38
دعا و زیارت
در مكارم الاخلاق از رسول خدا صلی اللّه علیه و آله منقول است: هر كه طلب شفا از قرآن مجید ننماید خدای تعالی او را شفا ندهد.
از امام صادق علیه السلام منقول است: هر كس صد آیه از قرآن از هر جای كه خواهد تلاوت نماید بعد از آن هفت مرتبه یا اللّه بگوید اگر بر سنگ سخت دعا كند هر آینه شكافته گردد.
از حضرت علی علیه السلام رسیده است: هر كس از چیزی خائف باشد بخواند از هر جای قرآن كه خواهد صد آیه و سه مرتبه بگوید:

(اللهم اكشف عنی البلاء)

از حضرت موسی بن جعفر علیه السلام منقول است: هر كس كفایت بجوید آیه از قرآن از مشرق تا مغرب او را كافی باشد هرگاه به یقین بخواند زیرا در قرآن شفا از هر دردی است.
رضا جاهد گنجینه هاى معنوى‏
دوشنبه 28/2/1388 - 12:37
دعا و زیارت
وضوی ارتماسی هم مانند وضوی ترتیبی چهار چیز واجب دارد منتها فرقش با وضوی ترتیبی در صورت و دستهاست كه در وضوی ترتیبی صورت و دستها به نیت وضو شسته می شد،ولی در وضوی ارتماسی صورت و دستها بایستی از بالا به پایین به نیت وضو درآب فرو برده شده و یا به نیت وضو از بالا به پایین از آب بیرون آورده شود.
مشكلی در وضوی ارتماسی و راه حل آن در وضوی ارتماسی بعضی از آقایان قائلند كه حتما بایستی در هنگام فرو بردن اعضا در آب نیت وضو شود،چون اگر فقط در هنگام بیرون آوردن نیت شود، این صدق شستن نمی كند؛ چون شستن چیزی است كه باید ایجاد شود و این با فرو بردن اعضا قبلا در آب ایجاد شده و فرض هم این است كه در وقت فرو بردن در آب این شخص نیت وضو نداشته و در وقت بیرون آوردن چون ابقای همان ایجاد قبلی است ، لذا صدق شستن نمی كند، لذا می فرمایند:بایستی حتما در هنگام فرو بردن اعضا در آب نیت وضوی ارتماسی بشود و چون با فرو بردن در آب و فراگرفتن آب تمام عضو را، شستن تمام می شود،هنگام بیرون آوردن آبهایی كه به دست می رسد آب خارج محسوب می شود. این دسته از آقایان برای مسحها می فرمایند بایستی تمام دست چپ یا بعضی از آن را حتما وضوی ترتیبی داد تا مسحها با آب خارج تحقق پیدا نكند، اما حضرت امام (ره) می فرمایند:هم در هنگام فرو بردن اعضا در آب می شود نیت وضو كرد و هم در هنگام بیرون آوردن ،حالا طبق فرمایش ‍ ایشان اگر در هنگام بیرون آوردن نیت وضو شود، برای مسحهااشكال پیش ‍ نمی آید، اما اگر در هنگام فرو بردن نیت وضو شود و بخواهیم مسحها هم با آب خارج صورت نگیرد راه حلش این است كه تمام دست چپ یا بعضی از آن را وضوی ترتیبی بدهیم -همان گونه كه آن دسته از آقایان فرموده بودند و مرحوم آقای حكیم در شرح عروة الوثقی (مستمسك) در شرح وضوی ارتماسی راه حل دیگری هم ارائه می دهند كه در هنگام فرو بردن نیت شستن اول و در هنگام بیرون آوردن نیت شستن دوم داشته باشد؛چون خواهیم گفت كه در وضو شستن اول واجب ، و شستن دوم طبق فرمایش حضرت امام (ره) جایز، و طبق فتوای دیگران مستحب ، و شستن سوم حرام است و این فرمایش ایشان طبق مبنای حضرت امام (ره) هم كه هنگام بیرون آوردن هم جایز می دانند تطبیق می كند.
احكام نماز محمد وحیدى
دوشنبه 28/2/1388 - 12:35
بیماری ها
عصاره گیاه (كراتاگوس) فشار خون و ارتیمی‏های مختلف قلبی را به میزان قابل توجهی كاهش می‏دهند.محققان دانشگاه علوم پزشكی تبریز با بررسی گلها و برگهای گیاه كراتاگوس آذربایجان اعلام كردند عصاره‏های این گیاه دارویی با داشتن اثر سداتیو، محافظ عروق، افزایش دهنده جریان خون و پایین آورنده فشار خون است.مناطق كوهستانی اطراف شهرهای مراغه و ارومیه از جمله رویشگاههای طبیعی گیاه كراتاگوس است.
دوشنبه 28/2/1388 - 12:33
شهدا و دفاع مقدس
شهید محمدعلی رجائی به شهادت تمام كسانی كه از دوران جوانی با وی مباشرت و معاشرت داشته‏اند یك انسان خودساخته و برخوردار از سجایای عالی بود.مشی ساده‏زیستی او در دوران قبل و بعد از انقلاب زبانزد خاص و عام است. وی یكی از بهترین معلمین ریاضی تهران بود كه از جمله یك بار بعنوان معلم نمونه به مراسمی فرا خوانده شد تا از دست وزیر وقت فرهنگ (فرخ روپارسا) مدال تقدیر بگیرد ولی در این مراسم حضور نیافت. تسلط و تبحر فوق‏العاده او در تدریس ریاضی باعث شد كه او جهت تدریس در مراكز مختلف دعوت بشود كه با برخورداری از این آوازه می‏توانست با كلاسهای خصوصی و یا اضافه كار تغییری جدی در زندگی خود ایجاد كند اما مصلحت را در آن می‏دید كه بجز اوقات موظف بقیه ساعات فراغتش را صرف مبارزه و ارشاد جوانان با پیگیری امور فرهنگی و سیاسی بن‏بسیار كم غذا می‏خورد و در زندگی به حداقل‏ها اكتفا می‏كرد و این در حالی بود كه همواره مبالغی از حقوقش را یا صرف مبارزه می‏كرد و یا به دوستان و همكاران و بستگان نزدیك خود كه از تنگناهای مالی و معیشتی آنها باخبر بود كمك می‏نمود. دوستان و شاگردان او سالها وی را با یك كت و شلوار قهوه‏ای رنگ ساده می‏دیدند. ثبات و سادگی پوشش او مانند متانت، صفا و تواضعی كه در رفتار خود نشان می‏داد برای همه آموزنده بود. پیش از انقلاب و پس از آن هرگز به سفره‏های چرب و شیرین ننشست و اگر به ضرورت ناچار می‏شد جز از یك طعام استفاده نمی‏نمود. وی حتی هنگامی كه به مهمانی بستگان خود می‏رفت نیز همین رویه را دنبال می‏نمود و در میهمانی‏هایی كه می‏داد نیز اصل سادگی و پرهیز از تشریفات را رعایت می‏كرد، بگونه‏ای كه دیگران از او درس سادگی و زهد می‏آموختند.در عرصه تدریس بعنوان یك معلم دلسوز تمام توان و تسلط و تجربه و ابتكارات خود را بكار می‏گرفت و در كنار تدریس، شاگردانی را كه به آینده پدری مهربان، برخی از اوقات فراغت خود را بدون دریافت كمترین حقوقی صرف تدریس فوق‏العاده دانش آموزانی كه در درس او ضعیف بودند، اختصاص می‏داد.در عرصه مبارزه هیچگاه دچار غرور و بی‏احتیاطی نشد و هرگز فعالیت و مبارزه خود را منحصر به همكاری با یك گروه و جمعیت و سازمان نكرد.كم‏سخن می‏گفت و بیشتر تامل می‏كرد و در موقع اظهار نظر بسیار سنجیده و پخته مطالب خویش را بیان می‏نمود.در عرصه مبارزه با اینكه اغلب گروههای مبارز مخفی و نیمه مخفی و علنی همكاری داشت اما كمترین اثر و نشانه‏ای از فعالیتهای خود كه موجب حساسیت ساواك و شبكه‏های ارتباطی امنیتی آن بشود باقی نگذاشت.به اسلام عزیز بعنوان محور و مدار و میزان تمامی عملكردها و فعالیت‏ها و تلاشها می‏اندیشید و هر كس و هر فكر و عمل را جز در ارتباط با این میزان نمی‏شناخت.میزان دوری و نزدیكی او در رفتارها و روابط شخصی و خانوادگی و سیاسی‏اش جز بر اساس اصل اسلام‏مداری و باور و عمل به ارزشهای انقلابی استقرار نبود.از مال دنیا ثروتی نیندوخت و خانه ساده و محقر او حتی در دوران نخست‏وزیری و ریاست جمهوری به همان وضع ساده دوران معلمی‏اش در سالهای پیش از انقلاب باقی ماند.در منزل او حتی در تابستان اثری از كولر و وسایل خنك كننده دیده نمی‏شد. به رغم اصرار دوستان و همكاران هیچگاه حاضر نشد در استفاده از وسایل رفاهی كه از سوی‏تعاونیها در اختیار مردم قرار داده می‏شد برای خود امتیازی قائل گشته و بهره‏ای از آن را نصیب خود سازد.پس از مرحوم آیت الله طالقانی كه آشنایی با او را به عنوان سرآغاز تحول و بیداری در ذهن و زندگی خود می‏دید به امام عشق می‏ورزید و خود را مقلد كوچك آن مرجع‏و زعیم و رهبر عزیز می‏دانست.از اعتماد به نفس عجیبی برخوردار بود. در گفتار بسیار منطقی بود و بر نظرات خود كه بر مبنای تفكر و تعقل و استدلال ارائه می‏شد پافشاری و در برابر استدلالهای منطقی دیگران خاضع و خاشع می‏گردید.رفتاری توام با متانت و ادب داشت. پس از پیروزی انقلاب هرگز از مرز اعتدال خارج نگردید و كسانی را كه در آن دوران پرتلاطم با آنها در مبارز مشاركت داشت فراموش‏نكرد.هر چند هرگز در عدول از خط و تفكر امام كه آنان مثل او بدان نمی‏اندیشیدند ذره‏ای تغییر موضع نداد و همچنان امام و دفاع از جمهوری اسلامی را سرلوحه و محور فعالیت‏های سیاسی خویش قرار داد.به نقش روحانیت راستین و آگاه در مبارزه و بیداری نسل جوان همچون استاد شهید مطهری، شهید دكتر باهنر كه از دوستان قدیمی او بود و نیز شهید مظلوم دكتر بهشتی‏اعتقادی راسخ داشت و بخصوص در بعد نظم و تدبیر امور مبارزه و زندگی خویش آن چنانكه در زندان به همرزمان خود می‏گفت از شهید بهشتی بهره‏ای وافر برده بود.دوران كوتاه مدیریت او در وزازت آموزش و پرورش و پس از آن در مسند نخست‏وزیری و ریاست جمهوری یادآور مدیریتی درخشان با تكیه بر اصول و ارزشهای اسلامی و انقلابی بود. وی در این دوران كوتاه هرگز حقیقت را فدای مصلحت نكرد و بر اجرای قانون و عمل به ضوابط و پرهیز از روابط و خویشاوندگرایی در امور اصرار ورزید. همان سادگی و زهد قبل از انقلاب نیز در عرصه مدیریت وی با كمترین تغییری آشكار و هویدا بود تا جائی كه برخی او را در مسند ریاست جمهوری با همان پوشش و رفتار ساده دوران معلمی‏اش در دهه‏های چهل و پنجاه می‏دیدند.
دوشنبه 28/2/1388 - 12:32
دعا و زیارت
سید جلیل مرحوم دكتر اسماعیل مجاب (دندانساز) عجایبی از ایام مجاورت در هندوستان كه مشاهده كرده بود نقل می‏كرد، از آن جمله می‏گفت: عده‏ای از بازرگانان هندو (بت‏پرست) به حضرت سیدالشهداء معتقد و علاقه‏مندند و برای بركت مالشان با آن حضرت شركت می‏كنند یعنی در سال مقداری از سود خود را در راه آن حضرت صرف می‏كنند، بعضی از آنهاروز عاشورا به وسیله شیعیان، شربت و پالوده و بستنی درست كرده و خود به حال عزا ایستاده و به عزاداران می‏دهند و بعضی آن مبلغی كه راجع به آن حضرت است به شیعیان می‏دهند تا در مراكز عزاداری صرف نمایند.
یكی از آنان را عادت چنین بود كه همراه سینه‏زنها حركت می‏كرد و با آنها به سینه می‏زد چون مرُد بنا به مرسوم مذهبی خودشان بدنش را با آتش سوزانیدند تا تمام بدنش خاكستر شد جز دست راست و قطعه‏ای از سینه‏اش كه آتش آن دو عضو را نسوزانیده بود. بستگانش آن دو قطعه را آوردند نزد قبرستان شیعیان و گفتند این دو عضو راجع به حسین شماست».
جایی كه آتش جهنم كه طرف نسبت و قابل مقایسه با آتش دنیا نیست به وسیله حسین علیه‏السلام خاموش و برد و سلام می‏گردد پس نسوزانیدن آتش ضعیف دنیوی به وسیله آن بزرگوار جای تعجب نیست.
و جماعتی از «هنود» هر ساله شبهای عاشورا در آتش می‏روند و نمی‏سوزند و این مطلب مشهور و مسلم است.
داستانهای شگفت (سایت دانلود بوك) آیه الله سید عبدالحسین دستغیب
دوشنبه 28/2/1388 - 12:31
بیماری ها
« تب خال » , زخم شایعی است كه به علت ویروسهایی از خانواده هرپس ها بوجود می آید , احتمال دارد افراد چندین بار این بیماری را در زندگی خود تجربه كنند , اگر چه تب خال اغلب در گوشه و كناره لبها درمحل جدایی بافت پوست صورت و لبها بوجود می آید اما تبخال تناسلی نیز دربعضی از افراد شایع است .
همچنین درافرادی كه به علل اكتسابی یا ارثی از سیستم ایمنی ضعیف تری برخوردارند , تب خال در دهان , حلق و كام دیده می شود.
متاسفانه تبخال تناسلی در زنان باردار به هنگام وضع حمل می تواند خطرهایی را برای نوزاد آنان ایجاد كند ضمن اینكه ویروس هرپس سیمپلكس زمینه ساز سرطان دهانه رحم نیز هست .
رعایت چند نكته در درمان شایعترین نوع تب خال یعنی تب خال ناحیه اطراف لبها كه اغلب هنگام بیماری یا اضطراب بروز می كند , موثر است .
دراین حالت مسواكی نو برای شستشوی دندانها انتخاب كنید و بعداز بهبود بیماری حتما آن را دور بیندازید.
همچنین مسواك خود را در جای خشك نگهداری كنید و هنگام استفاده از آن از تماس لبه خمیردندان با مسواك خودداری كنید.
برای درمان تب خال , مصرف لبنیات و سیب زمینی به دلیل دارابودن لیزین باید افزایش یابد و از خوردن شكلات , كاكائو , غلات , بادام زمینی و ژله خودداری كنید.
كمپرس یخ می تواند به كاهش التهاب و ورم تب خال كمك كند اما قرار گرفتن درمعرض باد وآفتاب بهبودی تب خال را به تاخیر می اندازد.
استفاده از كرم ضد ویروس « اسیكلوویر » و قرار دادن لایه نازكی از آن با استفاده از گوش پاك كن بر روی تب خال هر شش ساعت دوره تب خال را كوتاه نمی كند اما ریزش ویروس را از روی زخم افزایش می دهد. بنابراین دربهبود آن موثر است .
پزشكان اغلب برای خشك نمودن تب خال ژل « بنزوئیل پروكسید » را نیز تجویز می كنند كه می توان روزی سه بار از آن استفاده كرد.
در نهایت ورزش , تمدد اعصاب و دوركردن افكار منفی و كاهش فشار عصبی و استرس در درمان و پیشگیری از تبخال موثرند ضمن اینكه بازگشت مكرر تب خال در اغلب افراد نشانه كمبود آهن و گروه ویتامین ب است كه می توان با درمان آنها , بازگشت تب خال را دراین افراد متوقف كرد.
دوشنبه 28/2/1388 - 12:29
دعا و زیارت
اشد الذنوب ما استهان به صاحبه.
شدیدترین گناه آن است كه پدیدآورنده‏اش، آن را آسان خرد شمار.
كلمات قصار مولا علی (ع)
دوشنبه 28/2/1388 - 12:28
دانستنی های علمی
اواخر آبان 51 شاه ناگهان ارتشبد فتح الله مین باشیان را از فرماندهی نیروی زمینی عزل و او را بازنشسته كرد. وی تقاضای وقت ملاقات با وزیردربار را نمود. علم ضمن كسب اجازه از شاه درباره این ملاقات، علت اخراج او را پرسید.
اسدالله علم:
«[شاه توضیح داد:] مردكه احمق در جلسه ای با وزیر دارایی [جمشید آموزگار] پیشنهاد كرد كه سهمیه پزشكی افسران ارتش را كه به خارج می فرستیم برای مداواهای خاصی، افزایش دهیم. به قول او این كار اگر با هزینه های فسق و فجور والاحضرت اشرف مقایسه شود مثل قطره ای در اقیانوس است...
... گزارش ملاقاتم را با تیمسار مین باشیان به عرض رساندم كه مدعی بود اگر نام والاحضرت اشرف را برده است، فقط به این سبب بود كه پیشنهاد كند ایشان قدری در ولخرجی هایشان كوتاه بیایند وگرنه قصد اسائه ادب نداشته است. شاه پاسخ داد: حرف مفت است. مردكه مثل سگ دروغ می گوید. او خربزه ای خورده و حالا هم پای لرزش بنشیند. مخارج سفر والا حضرت اشرف هیچ ربطی به ارتش یا حتی به امور غیرارتشی ندارد. تیمسار مین باشیان حق نداشته به آن اشاره كند.
... سپس [شاه] از من پرسید نظر دیگران در این قضیه چه بوده است. گفتم: دیشب بازار شایعه بسیار داغ بود و این كه مین باشیان... با آمریكایی ها بیش از اندازه نزدیك شده است... شاه پاسخ داد؛ عجب مزخرفاتی! چه كسی جرئت می كند با قدرت های خارجی تبانی كند... اصلا ربطی به این مسئله نداشت. مردیكه دهانش چفت و بست نداشت..
... پرسیدم؛ وقتی آمد به او چه بگویم؟ شاه گفت: به او بگو... حرف دهانش را نمی فهمد و بهتر است قدری شعور در آن كله پوكش فرو كند. و بعد افزود: همه اینها، انكار این حقیقت نیست كه او افسر قابلی بود و به خوبی از عهده كارش برمی آمد.»
گفت وگوهای من با شاه اسدالله علم
دوشنبه 28/2/1388 - 12:27
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته