• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 639
تعداد نظرات : 863
زمان آخرین مطلب : 5437روز قبل
دعا و زیارت
گر فاطمه(س) خواندش به پیشانی وی
موءمن به خدا بوده و هم
اهل ولا

گوید که خدا! فاطمه ام نامیدی
یعنی که من و جملگی
آل عبا

نسل من و دوستان مارا همگی
از
آتش دوزخت نمودید رها

حقّ است مرا وعده ایا دخت رسول!
آید  زخدای لم یزل این آوا

گر سوی جهیم می کشند اینان را
خواهم شنوم
شفاعت از سوی شما

بینند مقام تو  همه دشمن و دوست
آنگاه پذیرم آن شفاعت یکجا

دستش توبگیر هر آنکه موءمن خوانی
بر
جنّت ما  ویش تو داخل بنما
دوشنبه 26/12/1387 - 17:3
دعا و زیارت
تشییع با شکوه

اواخر فروردین ماه بود، پیكر خونین و خسته سید مرتضی بر دوش امت حزب‌الله در مقابل حوزه هنری تشییع می‌شد،‌ در همین لحظه اتومبیل حامل مقام معظم رهبری در خیابان سمیه ایستاد،‌ آقا برای ادای احترام به شهید علی‌رغم مسائل امنیتی از ماشین پیاده شد،‌ كنار پیكر سرباز دلخسته خویش ایستاد، و زیر لب زمزمه نمود، «انا لله و انا الیه راجعون» نگاهی به اطراف انداخت، در جست و جوی خانواده شهید بود. آقا آرام و بی‌صدا در حالیكه چشم به تابوت سید مرتضی دوخته بود، به راه افتاد خیابان سمیه هنوز صدای گام‌های آهسته مقام معظم رهبری را به دنبال پیكر سربازش در ذهن دارد.
و چه سخت است،‌ كه سربازی را در مقابل چشمان مولا و مقتدایش به خاك بسپاری، و چه بغضی در دل دارد، سالاری كه فرزند،‌ سرباز و سردار فاتح قلبش را به خاك می‌سپرد.

منبع : کتاب راز خون
دوشنبه 26/12/1387 - 15:50
دعا و زیارت
مروارید گم شده یقین


در عملیات کربلای پنج،‌ سید مرتضی مسئول اکیپ بود.
از آسمان آتش می بارید. از شدت سرما بدنمان می لرزید. آوینی گفت :« باید به جاده فاطمه الزهرا (س) که زیر آتش عراقیهاست، برویم.»
مدتی بعد «مرادی نسب»، «والایی» و «عباسی» هر سه نفر از جاده باز گشتند. از سر و صدا چشمانم را باز کردم؛ اما دوباره بی هوش افتادم.
یک ساعت بعد بیدار شدم، مرتضی بیرون سنگر نماز شب می خواند،
با خودم گفتم : « این مرد خستگی ندارد»
برای نماز صبح همه بچه ها را بیدار کرد، بعد از اقامه نماز دوباره به خط رفتیم.
حاجی فقط تا رسیدن به خط خوابید. در خط مقدم شجاعانه می دوید،
اصلا لزومی نداشت کارگردان آنجا باشد، مسئولیتهایی که در شهر داشت باید مانع حضور او در جبهه می شد،
ترس و خستگی در قاموس مرتضی راه نداشت،
او در جبهه به دنبال چیز دیگری بود.
«مروارید گم شده یقین که سخت پیدا می شد.»

منبع : كتاب هسفر خورشید
راوی: آقای همایونفر

دوشنبه 26/12/1387 - 15:49
خاطرات و روز نوشت

سفر حج ، میقات با خدای عشق با پای دل راه سخت صفا و مروه را پیمودن كار عاشقان است. بین آنكه دلش مشتاق باشد،‌ با آنكه پایش مشتاق باشد فاصله‌ای است به وسعت آسمان تا زمین.
مرتضی كه از این سفر بازگشت،‌ به دیدارش رفتیم، در عرفات گم شده بود، می‌گفت: «آنقدر گشتم تا توانستم كاروان خودمان را پیدا كنم. خیلی برایم عجیب بود. من كه گم بشوم دیگر چه توقعی ازآن پیرمرد روستایی است.»
لبخندی بر لبانش نشست و ادامه داد :« بعد یادم آمد كه ای بابا! حدیث داریم كه هركس در عرفات گم بشود خدا او را پذیرفته است.»
صحرای عرفات، حضور صاحب‌الزمان (عج) و دل بی‌قرار آوینی، اگر تمام اشك‌هایش در جبهه بی‌شاهد بود،‌ آنجا كه دیگر مولایش دل بی تاب سید را می‌دید. آنجا كه حجه‌بن‌الحسن(عج) اشك را از روی گونه‌های مردان خدا پاك می‌كند، دستانش را می‌گیرد،‌ تا راه را گم نكند سیدی دست در دست سیدی والامقام هفت وادی عشق را با پای جان می‌دود.

منبع: همسفر خورشید
راوی:‌ شهید سید مرتضی آوینی
دوشنبه 26/12/1387 - 15:47
خاطرات و روز نوشت

صدای گنجشكها فضای حیاط را پر كرده بود, بابای مدرسه جارو به دست از اتاقش بیرون آمد. مرتضی! مرتضی! حواست كجاست؟ زنگ کلاس خورده و مرتضی هراسان وارد كلاس شد. آقای مدیر نگاهی به تخته سیاه انداخت. روی آن با خطی زیبا نوشته شده بود: «خلیج عقبه از آن ملت عرب است.» ابروانش به هم گره خورد. هر كس آن را نوشته, زود بلند شود. مرتضی نگاهی به بچه‌های كلاس كرد. هنوز گنجشك‌ها در حیاط بودند. صدای قناری آقای مدیر هم به گوش می‌رسید. دوباره در رویا فرو رفت.
یكی از بچه‌ها برخاست: «آقا اجازه! این را «آوینی» نوشته.» فریاد مدیر «مرتضی» را به خود آورد:
«چرا وارد معقولات شده‌ای؟ بیا دم دفتر تا پرونده‌ات را بزنم زیر بغلت و بفرستمت خانه.»
معلم كلاس جلو آمد و آرام به مدیر چیزی گفت. چشمان مدیر به دانش‌آموزان دوخته شد. قلیان احساسات كودكانه‌ مرتضی گویای صداقت باطنی‌اش بود و مدیر ...
«سید مرتضی» آرام و بی‌صدا سرجایش بازگشت. اما هنوز صدای گنجشكان حیاط و قناری آقای مدیر به گوش می‌رسید. آزادی مفهوم زیبای ذهن كودك شد.
دوشنبه 26/12/1387 - 15:45
آموزش و تحقيقات

ساختار شورای نگهبان

منابع مقاله:

حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران، ج 2، هاشمی، سید محمد ؛

 


 

* ـ جایگاه شورای نگهبان

223.قانون اساسی بیان کننده سلوک و رفتار متقابل حکومت و مردم، تعیین کننده

صلاحیتها و حدود اقتدارات زمامداران و نشان دهنده اصول و ارزشهایی است که

اکثریت جامعه طالب آنند.این قانون، به عنوان یک سند سیاسی و میثاق اجتماعی،

علی الاصول، باید از برتری لازم الاحترامی برخوردار باشد.به همین جهت، ایجاد

و 2 (تأسیس آن، از یک سو، و حفظ و مراقبت آن از سوی دیگر، باید بر عهده مقام

شامخ صالحی باشد که اصول مذکور را تدوین و از طریق نظارت اجرای آن را تأمین

نماید.

اندیشمندان سلف حقوق اساسی، همانگونه که در مقام بیان قوای حاکم (1)

برآمده‏اند، در تجربیات اولیه خود، ضرورت پیش‏بینی قوای مؤسس (2) را نیز از نظر دور

نداشته‏اند.پیشنهاد ایجاد «قوه موسس ناظر» (3) همچنین «قوه مؤسس قانونگذار» (4) را

به سی دی یس (5) رجل انقلابی (سال سه) فرانسه در تدوین قانون اساسی 1795 نسبت

می‏دهند که علی رغم مخالفتهای اولیه، نظر وی بالاخره در قانون اساسی 1799

(سال هشت) تحت عنوان «سنای نگهبان» (6) مورد تصویب قرار گرفت. (7) این موضوع

در قانون اساسی 1946 به نام «کمیته قانون اساسی» (8) و بالاخره در قانون اساسی

1958 تحت عنوان «شورای قانون اساسی» (9) با نظارت‏های متنوع پیش‏بینی گردید.

تدوین کنندگان پیش‏نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، در فصل دهم

(اصول 142 تا 147) عنوان «شورای نگهبان قانون اساسی» را برگزیدند (10) که با توجه به

مشابهت آن (از نظر شکل‏گیری و وظایف) با اصول و مواد قانون اساسی مذکور (11)

مقتبس از آن قانون به نظر می‏رسد، هر چند که نظارت شرعی بر قوانین مصوب مجلس

توسط علمای طراز اول در اصل دوم قانون اساسی مشروطیت (1285) در ایران سابقه

دارد (12).

اصول نود و یکم تا نود و نهم قانون اساسی، در قسمت آخر «فصل ششم ـ قوه مقننه»

بدون ذکر عنوان مستقل «شورای نگهبان» وظایف و اختیارات آن را بیان نموده است.

علاوه بر آن، برخی از وظایف شورا در اصول و فصول دیگر نیز مورد تأکید قرار گرفته

است.

وظایف گوناگون شورای نگهبان (تطبیق قوانین با قانون اساسی و شرع، تفسیر قانون

اساسی، نظارت بر انتخابات و همه‏پرسی و..). اقتضای آن را داشت که فصل جداگانه

برای آن اختصاص داده شود.اما، تأکید اولای اصل نود و یکم در تشکیل آن شورا

«پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی از نظر عدم مغایرت مصوبات مجلس شورای

اسلامی با آنها» می‏باشد.بدین خاطر است که، این شورا را می‏توان در بیشترین ارتباط با

قوه مقننه دانست، بدون آنکه سایر وظایف آن نادیده گرفته شود.

واگذاری موارد مهم نظارت به شورای نگهبان منطقی به نظر می‏رسد.زیرا سپردن

این چنین نظارتهایی به نهادی همسطح (همچون قوای سه گانه که ارتباط متقابل دارند)

تضمین برتری قانون اساسی را تأمین نمی‏کند.

بند اول ـ اعضای شورا

اصل نود و یکم ترکیب دوگانه‏ای را برای شورا قائل شده است:

اول ـ فقهاء و شرایط آنها

.224 «جمهوری اسلامی ایران نظامی است بر پایه ایمان به...وحی الهی و نقش بنیادی آن

در بیان قوانین...که از راه...اجتهاد مستمر فقهای جامع الشرایط بر اساس کتاب و سنت

معصومین سلام الله علیهم اجمعین...قسط و عدل و استقلال...و همبستگی ملی را تأمین

می‏کند» (13) و «دین رسمی ایران، اسلام و مذهب جعفری اثنی عشری است» . (14)

نتیجه این اصول، حاکمیت و اعمال فقه شیعه بر کلیه امور و شؤون و مناسبات جامعه

و همچنین نهادها و اعمال زمامداری است، به ویژه آنکه:

«کلیه قوانین و مقررات...باید بر اساس موازین اسلامی باشد...» . (15)

این رسمیت و حاکمیت فقه شیعه، علما و فقهای شیعه را به نظارت می‏طلبد تا احکام

و موازین اسلامی به نحو شایسته در تمامی جامعه اعمال شود.از آنجا که مهمترین

وظیفه شورای نگهبان «پاسداری از احکام اسلام» می‏باشد، نیمی از اعضای آن عبارتند

از «شش نفر از فقهای عادل و آگاه به مقتضیات زمان و مسائل روز.انتخاب این عده با

مقام رهبری است» . (16)

الف ـ فقاهت

225.فقه، علم به احکام اسلام بر اساس منابع اسلامی (قرآن و سنت) به صورت تفصیلی

بوده و فقیه کسی است که به این علم مسلط و محیط باشد.او کارشناس ورزیده‏ای است

که با درک مفاهیم احکام اسلام به نحو مبسوط، پس از بررسی و تجزیه و تحلیل

موضوعات مبتلا به جامعه، حکم متناسب با هر موضوع را کشف و اعلام می‏دارد.فقهای

شورای نگهبان، در مقام قانونی خود و با اظهارنظر رسمی، احکام اسلام را از قوه به فعل

درمی‏آورند و نظر آنان قطعی و لازم الاجراء است.

ب ـ عدالت

226.عدالت عبارت از نیروی باطنی است که شخص را بر انجام اعمال واجب واداشته و

از انجام اعمال حرام به طور کلی بر حذر می‏دارد.لازمه نصب فقها در بیان احکام دین

عدالت است.در تفسیر آیه 79 سوره بقره، در مورد سرزنش آنانکه مطالبی را با دست

خود می‏نویسند و آن را به خدا نسبت می‏دهند (17) به نقل از امام حسن عسکری علیه السلام و

منسوب به امام صادق علیه السلام آمده است که: در بین فقهایی که از گناه احتراز، دینشان را

حفظ، با هوای نفس خویش مخالفت و دستورات خدا را اجرا می‏کنند، مردم باید از

ایشان پیروی نمایند. (18) فقهای شورای نگهبان، با توجه به وظایفی که دارند در مقام

قضاوت سیاسی (19) سرنوشت قوانین، انتخابات و اعمال سیاسی را رقم می‏زنند.به

عبارت بهتر، آزادیهای گوناگون مردم و تار و پود جریانات سیاسی تحت الشعاع نظرات

لازم الاتباع فقهای مذکور است.به همین دلیل مراتب عدالت و تقوای آنان باید بسیار

قوی و متناسب با این منصب مهم و سرنوشت‏ساز اجتماعی باشد.خصوصا آنکه، این

فقیهان باید از علقه‏ها و گرایش‏های سیاسی و گروهی، حقا و جدا مبرا باشند، تا ملت، با

وجود اعتقادشان به حکومت حق و عدل (20) ، نسبت به صحت عمل آنان کوچکترین

تردیدی به خود راه ندهند.

ج ـ آگاهی به مقتضیات زمان

227.در گردش زمان، تحولات و تغییرات شرایط زندگی اجتماعی هیچوقت متوقف

نبوده و نخواهد بود.پدیده‏های گوناگون، یکی پس از دیگری به ظهور می‏رسد و مسائل

جدید اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و حقوقی همواره در حال حدوث و ظهور

است.منابع اصلی (قرآن و سنت) همیشگی، ثابت و لا یتغیرند. (21) اما، مستحدثات زمان

با مسائل و موضوعات زمان گذشته نوعا متفاوت است.هنر اصلی فقها، در باب همیشه

مفتوح اجتهاد، آنست که موضوعات و مستحدثات زمان خود را به خوبی تشخیص دهند

و آنگاه ارتباط منطقی بین احکام لا یتغیر و موضوعات دائم التغییر ایجاد نمایند.با این

توصیف، چه بسا نظرات فقهای گرانقدر سلف که به مقتضای زمان خود بسیار ارزنده و

معتبر بوده است، در زمان حاضر قابل استفاده نباشد.بنابراین، وظیفه فقهای شورای

نگهبان آن است که با درک مراتب تغییر و آگاهی به مقتضیات روز، خود را برای ایفای

وظایف خطیر نظارت در «پاسداری از احکام اسلام» بر اساس شرایط خاص زمان، آماده سازند .

دوم ـ حقوقدانان

228.قانون اساسی مستند کار زمامداری، خصوصا قانونگذاری است و اجرای درست

آن مورد انتظار جامعه می‏باشد.اصول قانون اساسی حاوی قواعد عدیده حقوقی است و

در آن آرمانها، علایق و حقوق و آزادیهای مردم نهفته است.این قانون، دستورات شکلی

بی‏چون و چرایی را مقرر می‏دارد که اجرای صحیح آن می‏تواند ضامن حقوق و آزادیها و

منافع ملت باشد.بنابراین، نظارت حقوقی برای حفظ دست‏آوردهای قانون اساسی که

خواست مردم است، ضرورت پیدا می‏کند.

نظر به اینکه، یکی از وظایف مهم شورای نگهبان پاسداری از قانون اساسی است،

نیم دیگر اعضاء آن عبارتند از: «شش نفر حقوقدان، در رشته‏های مختلف حقوقی، از

میان حقوقدانان مسلمانی که بوسیله رئیس قوه قضائیه به مجلس شورای اسلامی معرفی

می‏شوند و با رأی مجلس انتخاب می‏گردند» .

الف ـ شرایط حقوقدانان

1.229 ـ قانون اساسی تکیه و تأکید به مسلمان بودن حقوقدانان نموده است.علت آنرا

می‏توان مربوط به اصل حاکمیت اسلام در اعمال زمامداری دانست و عمل شورای

نگهبان از جمله اعمال حاکمیت و زمامداری به شمار می‏رود.از طرف دیگر، شورای

نگهبان، در مقام نظارت، ناگزیر از تفسیر و بهره‏جویی از نظریات علمی، فقهی و حقوقی

است.به هنگام تفسیر، ممکن است حقوقدان غیر مسلمان دست به تفسیری بزنند که

هماهنگ با موازین اسلام نباشد.بدین خاطر، به نظر می‏رسد که قانون اساسی، در جهت

هماهنگی مزبور، برای حقوقدانان شرط مسلمان بودن را قائل شده باشد.

2 ـ اگر اصطلاح «حقوقدان» را عنوان فارغ التحصیلان دوره کارشناسی رشته حقوق

بدانیم، او کسی است که اطلاعات عمومی و کلی از معلومات حقوقی را پیدا کرده و قادر

به درک و پاسخگویی مسائل ساده و غیر پیچیده در زمینه مربوطه می‏باشد.اما، برای

تطبیق اعمال سیاسی و مصوبات قانونی با اصول قانون اساسی علم و اطلاعات و

تجربیات عملی بیشتری لازم است.به همین منظور، قانون اساسی «رشته‏های مختلف

حقوق» را اضافه نموده است.تخصص در رشته‏های مختلف حقوقی، از نظر علمی

کارشناسی ارشد و دکتری، و از نظر عملی داشتن سوابق ممتد و مفید در مشاغل قضایی،

حقوقی و وکالت دادگستری می‏باشد.بدین ترتیب، به نظر می‏رسد که مراتب علمی بالا و

تجربیات عملی مفید شرط لازم برای تخصص در هر یک از «رشته‏های مختلف حقوقی»

باشد تا حقوقدانان عضو قادر به تفسیر و اظهار نظر مقبول و عالمانه باشند.در این

صورت، در ترکیب کلی شورای نگهبان بین حقوقدانان متخصص و فقهای آگاه به زمان،

هماهنگی لازم و شایسته در استنباط و اظهار نظر ایجاد خواهد شد.

ب ـ انتخاب حقوقدانان

230.قوه قضائیه به لحاظ ارتباط موضوعی، بیشترین و اصولا با تجربه‏ترین حقوقدانان را

در اختیار دارد.قضات، به خاطر آنکه دائما در حال تحقیق رسیدگی و صدور حکم و

تفسیر و تطبیق قوانین هستند، نوعا افرادی ورزیده، کار آمد و متخصص در زمینه‏های

مختلف حقوقی می‏باشند.به همین خاطر است که قانون اساسی پیشنهاد و معرفی آنان

را برای انتخاب به رئیس قوه قضائیه سپرده است.البته، این امر مانع از آن نیست که وی از

بین علما و استادان رشته حقوق افرادی را شناسایی و معرفی نماید.

حقوقدانان مورد نظر به وسیله مجلس انتخاب می‏شوند.برای آنکه مجلس قادر به

انتخاب باشد، رئیس قوه قضائیه علی الاصول باید تعداد بیشتری را معرفی نماید.قانون

اساسی در این خصوص صراحت دارد که «شش نفر حقوقدان...از میان حقوقدانان...

انتخاب می‏گردند «بدون آنکه حداقل و حداکثر آن را تعیین کرده باشد.در مورد

معرفی شدگان روال معقول دو برابر به نظر می‏رسد تا مجلس با دست باز، پس از مطالعه وشناسائی معرفی شدگان، قادر به انتخاب اصلح باشد.این موضوع ظاهرا در انتخاب

حقوقدانان اولین دوره مجلس شورای اسلامی مد نظر قرار گرفته و برای انتخاب شش

نفر دو برابر معرفی شده است. (22) انتخاب حقوقدانان در مجلس به طریق اخذ رأی

مخفی با ورقه (23) و با رأی اکثریت مطلق حاضرین صاحب رأی (24) خواهد بود.

سوم ـ شرایط مترتب بر موقعیت اعضاء شورا

231.اعضای شورای نگهبان در جایگاه حقوقی و سیاسی برجسته‏ای قرار گرفته‏اند

و نقش بسیار اساسی و تعیین کننده‏ای بر مقدرات سیاسی کشور دارند.نظارت بر تدوین

قوانین (25) ، تفسیر قانون اساسی (26) و نظارت بر انتخابات و همه‏پرسی (27) ، شورای نگهبان

را در مرجعیت تام، نهائی و غیر قابل اعتراضی قرار داده است.با این ترتیب، اعضای

مذکور (فقها و حقوقدانان)، در مقام ایفای وظایف مهم خود، باید از آنچنان قدرت

معنوی، اعتقاد و بیطرفی برخوردار باشند که نسبت به مجموعه فعل و انفعالات سیاسی

زیر نظر خود، جز طی طریق عدالت عمل نکنند.

سهم عمده‏ای از اوصاف شایسته این مقام شامخ را در شخصیت فردی هر یک از

اعضاء می‏توان یافت که مقام رهبری، به هنگام انتصاب فقهاء و نمایندگان، به هنگام

انتخاب حقوقدانان، باید دقت و هوشیاری لازم و کافی را در شناسایی و تعیین افراد

شایسته به خرج دهند.اما، پاره‏ای از شرایط همچون بیطرفی، به موقعیت، مشرب و

منصب سیاسی و یا وضعیت شغلی افراد مورد نظر بستگی دارد.بدین جهت، شرایط

ذیل برای احراز عضویت شورای نگهبان ضروری و منطقی به نظر می‏رسد:

الف ـ منع جمع عضویت شورا با سایر مشاغل حکومتی و دولتی

232.داشتن هر گونه شغل رسمی دولتی و حکومتی دیگر برای اعضای شورای نگهبان

ضرورتا باید ممنوع باشد، در غیر این صورت، اقتدار حاصله ناشی از مشاغل و سمتهای

دیگر (خصوصا مواردی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم موضوعا تحت نظر شورای

نگهبان است) بر نظارت و تصمیم‏گیری شورا، در حد انحراف از بیطرفی، مؤثر خواهد

بود.

پی‏نوشت‏ها:

. (executif et judicirs"legislatiff) Pouvoirs Gouvernants ـ 1

.Pouvoirs Constituants ـ 2

.Pouvoir Constituant Sanctionneur ـ 3

.Pouvoir Constituant Determinateur ـ 4

.Sieyes ـ 5

.Senat Conservateur ـ 6

.102: Georges Burdeaux Droit constitutionnel et institutions politiques.L.G.D.J.1974 P ـ 7

.Comite constitutionnel ـ 8

.Conseil constitutionnel ـ 9

10 ـ مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی (یاد شده) ج 4 ص .20

.Titre 7 art 56 a 63 (4 octobre 1958) Constitution francaise ـ 11

12 ـ اصل دوم قانون اساسی مشروطیت: «مجلس مقدس شورای ملی که با توجه و با تأیید حضرت

امام عصر عجل الله فرجه...و مراقبت حجج اسلامیه...و عامه ملت ایران تأسیس شده است باید در هیچ

عصری از اعصار مواد قانونیه آن مخالفتی با قواعد مقدسه اسلام و قوانین موضوعه حضرت خیر الانام

صلی الله علیه و آله و سلم نداشته باشد و معین است که تشخیص مخالفت قوانین موضوعه، با قواعد

اسلامیه بر عهده علمای اعلام ادام الله برکات وجودهم بوده و هست.لهذا رسما مقرر است در هر عصری از

اعصار هیئتی که کمتر از پنج نفر نباشد از مجتهدین و فقهای متدینین که مطلع از مقتضیات زمان هم باشند

به این طریق که علمای اعلام و حجج اسلام مرجع تقلید شیعه اسامی بیست نفر از علما که دارای صفات

مذکور باشند معرفی به مجلس شورای ملی نمایند.پنج نفر از آنها را یا بیشتر به مقتضای عصر اعضای

مجلس شورای ملی به اتفاق یا به حکم قرعه تعیین نموده به سمت عضویت بشناسند تا موادی که در

مجلسین عنوان می‏شود به دقت مذاکره و غوررسی نموده هر یک از آن مواد معنونه که مخالفت با قواعد

مقدسه اسلام داشته باشد طرح و رد نمایند که عنوان قانونیت پیدا نکند و رأی این هیأت علما، در این باب

مطاع و متبع خواهد بود و این ماده تا زمان حضور حضرت حجت عجل الله فرجه تغییرپذیر نخواهد بود» .

13 ـ اصل دوم قانون اساسی.

14 ـ اصل دوازدهم قانون اساسی.

15 ـ اصل چهارم قانون اساسی.

16 ـ اصل نود و یکم قانون اساسی.

17 ـ سوره بقره آیه 79: فویل للذین یکتبون الکتاب بایدیهم ثم یقولون هذا من عند الله لیشتروا به ثمنا

قلیلا فویل لهم مما کتبت ایدیهم و ویل لهم مما یکسبون.

18 ـ فاما من کان من الفقهاء صائنا لنفسه، حافظا لدینه، مخالفا علی هواه مطیعا لامر مولاه، فللعوام ان

یقلدوه و ذالک لا یکون الا بعض الفقهاء الشیعة لاکلهم... (طبرسی: کتاب الاحتجاج.چاپ نجف.صفحات

254 و 255) .

.Juridiction politique ـ 19

20 ـ اصل اول قانون اساسی.

21 ـ حلال محمد حلال الی یوم القیامة و حرامه حرام الی یوم القیامة.

22 ـ صورت مذاکرات مجلس شورای اسلامی.سال 1359، جلسات 17 و .18

23 ـ ماده 125 آیین نامه داخلی مجلس.

24 ـ ماده 119 همان آیین نامه.

 

دوشنبه 26/12/1387 - 15:42
کامپیوتر و اینترنت
همانطور كه قید شد ، برای تغییر فرمت تاریخ و ساعت از پنجره ی Control panel گزینه ی Regional and language options را فعال كنید . پس از فعال كردن این گزینه كادر محاوره ای با عنوان Regional and language options و سه سربرگ مشاهده می شود :

- سربرگ Regional Options :

با استفاده از این قسمت می توانید عملكرد و فرمت زبانی سیستم خود را سفارشی سازی كنید . برای اینكار از كشوی باز شوی مربوطه زبان كشور خود را انتخاب كنید . بدیهی است زبان ایرانیان فارسی است . پس گزینه ی Farsi را انتخاب نمایید . در قسمت بعد هم می توانید نماد پولی كشور خود را به همراه كاراكتر نشان دهنده ی علامت اعشار و فرمت های نمایش ساعت و تاریخ را تنظیم نمایید . برای مشاهده ی گزینه های فوق ، روی دكمه ی Customize كلیك كنید و در آخر در قسمت Location ، كشور محل سكونت خود را از كشوی بازشو انتخاب نمایید .

- سربرگ Language :

برای چند زبانه كردن سیستم از این قسمت استفاده می شود . اگر بر روی دكمه ی Details كلیك نمایید پنجره ی Text services and input language نمایش داده می شود . لازم به توضیح است كه قبل از آنكه بتوانید زبان مورد استفاده را تغییر دهید ، بایستی آنرا به زبان های كاربردی در ویندوز XP اضافه كنید . برای اینكار بر روی دكمه ی Add كلیك كرده و زبان دلخواه را انتخاب نمایید .

در قسمت Performances ، اگر بر روی گزینه ی Language bar كلیك كنید می توانید روش سریعی برای انتخاب گزینه های مختلف زبان در اختیار بگیرید . ( در واقع می خواهید امكان سوئیچ بین زبانهای مختلف در اختیار شما قرار گیرد ) ، دكمه ی Key setting برای تعریف میانبرهای صفحه كلیدی مستقیم جهت استفاده از زبان مورد نظر می باشد .
دوشنبه 26/12/1387 - 15:39
کامپیوتر و اینترنت

برای دادن فرمان چاپ به سیستم ، بایستی پس از آنكه سیستم شما توانایی شناسایی Printer یا Fax را داشت آیكن مربوط به آن در این پنجره نمایش داده شود . برای فعال كردن این قسمت از پنجره ی Control panel بر روی گزینه ی Printers and faxes كلیك كنید . برای اضافه كردن Printers and faxes به منوی Start بر روی دكمه ی Start راست كلیك نموده از منوی باز شده گزینه ی Properties را انتخاب كنید . بر روی دكمه ی Customize رفته سپس به سربرگ Advanced بروید . در نهایت گزینه ی Printers and faxes را انتخاب و بر روی دكمه ی Ok كلیك كنید .


Font:

هنگامیكه مایل هستید متنی را به چاپ برسانید گاهی لازم می شود از چندین نوع مختلف فونت استفاده كنید . ویندوز مجموعه ی كوچك اما كاملی از فونتها را در فولدری به نام Fonts در Control panel دارا می باشد . پس از فعال كردن این گزینه سه نوع آیكن مشاهده می كنید . فونتهای True type دارای آیكن TT ، فونتهای Open type دارای آیكن O و فونتهای قدیمی هم دارای آیكون A می باشند . اگر بر روی هر كدام از این فونتها دابل كلیك كنید حالتهای مختلف از ریز تا درشت را از همان فونت به شما نشان می دهد .

نكته :ویندوز قادر به نمایش 1000 فونت می باشد اما برای بهبود سرعت سیستم بیش از 200 فونت نصب نكنید . در صورتیكه نیاز به نصب فونت جدیدی پیش آمد از سربرگ File در پنجره ی Font ، بر روی گزینه ی Install new font كلیك كرده كه كادر محاوره ای Add Fonts به نمایش در می آید .

در قسمت های Folders و Drivers ، درایو فولدری را كه فایل فونتهای جدید در آن قرار دارد را انتخاب و اگر از روی شبكه فونت نصب می كنید بر روی دكمه ی Network كلیك كنید . سپس از قسمت List of fonts ، فونتهایی كه می خواهید نصب كنید را انتخاب نمایید و سپس بر روی دكمه ی Ok كلیك كنید .

دوشنبه 26/12/1387 - 15:38
بیماری ها
کم‏رویی; علل پیدایش و راههای درمان آن
417

مقدمه:

انسان‏اصالتاموجودی‏است اجتماعی و نیازمند برقراری ارتباط با دیگران. بسیاری از نیازهای عالیه انسان و شکوفا شدن استعدادها و خلاقیت‏هایش فقط از طریق تعامل‏بین فردی و ارتباطات اجتماعی ارضا می‏گردد. در واقع،خودشناسی، برقراری ارتباط مؤثر و متقابل با دیگران‏و پذیرش مسؤولیت اجتماعی از اهداف اساسی همه نظام‏های تربیتی است. در دنیای پیچیده امروز، یعنی در عصر ارتباطات حضور فعال فرهنگی و احاطه بر زنجیره علوم، فنون و تکنولوژی برتر انکارناپذیر است.

در هر جامعه‏ای درصد قابل توجهی از کودکان، نوجوانان و بزرگ‏سالان بدون آن‏که تمایلی داشته باشند، ناخواسته خود را در حصاری از کم‏رویی محبوس و زندانی می‏کنند و شخصیت واقعی و قابلیت‏های ارزشمند ایشان در پس توده‏ای از ابرهای تیره کم‏رویی ناشناخته می‏ماند.

چه بسیار دانش‏آموزان، دانشجویان، کارمندان، کارگران و... هوشمند و خلاقی که در مدارس، دانشگاه‏ها، ادارات، کارخانجات و... فقط به دلیل کم‏رویی و ناتوانی اجتماعی، همواره از نظر پیشرفت تحصیلی و شغلی و قدرت خلاقیت و نوآوری نمره کم‏تری عایدشان می‏شود; چرا که کم‏رویی یک مانع جدی برای رشد قابلیت‏ها و خلاقیت‏های فردی است.

پدیده کم‏رویی در بین بزرگ‏سالان و افراد مسن بسیار پیچیده‏تر از جوانان است و چنین پیچیدگی روانی ممکن است در اغلب موارد نیازهای درونی، تمایلات، انگیزه‏ها، قابلیت‏ها، فرصت‏ها، هدف‏ها و برنامه شغلی، حرفه‏ای و اجتماعی جوانان ایشان را به طور جدی متاثر و دگرگون کند.

پرداختن به پدیده کم‏رویی و بررسی مبانی روان‏شناختی آن از این‏رو حائز اهمیت است که تقریبا همه ما به‏گونه‏ای تجاربی از کم‏رویی را در موقعیت‏های مختلف داشته‏ایم. اما نکته مهم‏تراین است که بعضی‏ها درهمه‏شرایطوموقعیت‏های اجتماعی به کم‏رویی قابل توجهی دچار می‏شوند. بنابراین می‏توان گفت که اکثر قریب به اتفاق مردم در مواردی از زندگی اجتماعی خود به گونه‏ای دچار کم‏رویی شده‏اند. اما پدیده کم‏رویی دارای درجات مختلفی است:

- بعضی‏ها صرفا در مواقع و موقعیت‏های خاص دچار کم‏رویی می‏شوند;

- بعضی‏ها در برخی از مواقع و موقعیت‏ها دچار کم‏رویی می‏شوند;

- بعضی‏ها در غالب مواقع و موقعیت‏ها دچار کم رویی می‏شوند;

- بعضی از کودکان، نوجوانان و بزرگ‏سالان که شمارشان نیز قابل ملاحظه است، تقریبا در همه موقعیت‏های اجتماعی دچار کم‏رویی می‏شوند.

روندتحولات اجتماعی گویای این حقیقت است که مساله کم‏رویی غالبا با گذشت زمان، فشردگی و پیچیدگی روابط بین فردی وتشدیدفشارهای‏اجتماعی، رقابت‏ها، گوشه‏گیری‏ها، تکروی‏ها، عزلت گزینی‏ها و تنهایی‏ها گسترده‏تر و شدیدتر می‏شود و درصد بیش‏تری از جوانان و بزرگ‏سالان را فرا می‏گیرد که می‏تواند به تدریج‏به صورت نوعی بیماری روانی درآید. مگر این‏که بتوانیم با تشخیص سریع و استفاده از روش‏های تربیتی و درمانی مناسب و مؤثر از گسترش و تشدید آن جلوگیری کنیم.

کم‏رویی چیست؟

کم‏رویی یک توجه غیر عادی همراه با ترس به خویشتن است که در یک موقعیت اجتماعی ظاهر می‏شود و در نتیجه آن، فرد دچارنوعی اختلال در رفتار و عضلات بدنی شده و شرایط عاطفی و شناختی‏اش متاثر می‏گردد. یعنی زمینه بروز رفتارهای خام و ناسنجیده و عکس‏العمل‏های نامناسب در وی فراهم می‏شود. به دیگر سخن پدیده کم‏رویی به وجود مشکل در برخوردهای اجتماعی و رفتارها و احساس‏های آزار دهنده شخصی مربوط می‏شود که همواره به صورت یک ناتوانی یا معلولیت اجتماعی ظاهر می‏گردد. به کلام ساده کم‏رویی یعنی: «خود توجهی‏» فوق‏العاده و ترس از مواجه شدن با دیگران. زیرا کم‏رویی نوعی ترس یا اضطراب اجتماعی است که در آن فرد از مواجه شدن با افراد ناآشنا و ارتباطات اجتماعی گریز دارد.

بنابراین فرد کم‏رو، از یک طرف نگران رو به رو شدن با افراد جدید است و از سوی دیگر از وارد شدن به اماکن جدید و کسب کار و تجارت تازه هراس دارد که مجموعه این حالات احساس عجز در عین توانمندی را در وی به دنبال خواهد داشت. البته باید توجه داشت که احساس کم‏رویی افراد، همیشه در برابر انسان‏ها متبلور می‏شود و نه حیوانات، اشیا و موقعیت‏های طبیعی و جغرافیایی.

کم‏رویی از دیدگاه بین فرهنگی

کم‏رویی یک پدیده گسترده و متنوعی است که در نزد افراد، خانواده‏ها، جوامع و فرهنگ‏های مختلف معانی متفاوتی دارد. یک کودک یا نوجوان ممکن است از نظر روان‏شناسی‏اجتماعی فردی کم‏رو باشد، اما از نظر خانواده یا مدرسه به عنوان یک کودک یا نوجوان مؤدب و متین تلقی گردد. به عبارت دیگر بعضی‏ها افراد کم‏رو را انسان‏هایی ساکت، مؤدب و محترم می‏دانند و تصور می‏کنند که این افراد، شهروندان سالم و بی‏آزاری هستند و برخی نیز افراد کم‏رو را انسان‏های مطیع، حرف گوش‏کن، مستعد و مقبول اجتماع می‏دانند.

بعضی نیز کم‏رویی را برای دختران امری عادی و صفتی مثبت تلقی می‏کنند و آن را برای پسران یک ویژگی یا منش ناپسند می‏دانند. در حالی‏که کم‏رویی همان‏گونه که پیش‏تر اشاره شد یک معلولیت اجتماعی و مانع رشد مطلوب شخصیت است و برای هر دو جنس امری نامطلوب است.

برخی دیگر کم‏رویی را در افراد، به خصوص در دختران مترادف با حیا و عفت می‏دانند و آن را تایید و تمجید و تشویق می‏کنند،

در حالی‏که «حیا» یکی از برجسته‏ترین صفات انسان‏های متعالی بوده، شاخص ایمان و بیانگر رشد مطلوب شخصیت است. به بیان دیگر قدرت خویشتن‏داری امری ارادی وارزشمند است و برعکس، کم‏رویی پدیده‏ای کاملا غیر ارادی، ناخوشایند و حکایتگر ناتوانی و معلولیت اجتماعی است.

انتظار این است که در جوامع اسلامی به ویژه در کشور ما با توجه به ارزش‏های والای قرآنی و وظایف و تکالیف شرعی فردی و گروهی، پذیرش مسؤولیت‏های اجتماعی و اتصاف به فضیلت‏های اخلاقی، رشدی متعادل و متوازن داشته باشد. بدون تردید مسلمانان کم‏رو نمی‏توانند در انجام بعضی از وظایف و مسؤولیت‏های اجتماعی خود موفق باشند. فی‏المثل خمیر مایه ایفای وظیفه مهم امر به معروف و نهی از منکر، برخورداری از شجاعت اخلاقی و مهارت در برقراری ارتباط اجتماعی متقابل، مؤثر و مفید است.

کم‏رویی‏واحساس تنهایی

فردی که قادر به برقراری ارتباط با دیگران نیست، به طور قابل ملاحظه‏ای کم‏تر از دیگران از روابط اجتماعی بهره می‏برد. چنین فردی نمی‏تواند احساسات خوشایند یا ناخوشایند، ترس‏ها یا نگرانی‏ها و آرزوها یا امیدهایش را با نزدیکان و دوستانش در میان بگذارد و پاسخ‏ها و عکس‏العمل‏های ایشان را دریافت کند. احساس تنهایی نیز همانند کم‏رویی، نوعی ناتوانی اجتماعی است و هر کدام از ما ممکن است در یک موقعیت‏یا شرایط خاص چنین احساسی داشته باشیم. افرادی که دچار احساس تنهایی می‏شوند و این احساس با شدت و مداومت، افکار و رفتار آن‏ها را فرا می‏گیرد، به تدریج از تمایلات اجتماعی و ارتباطات فردی‏شان کاسته می‏شود و از این نظر بعضی از ویژگی‏های افراد کم‏رو را پیدا می‏کنند. کم‏رویی ناتوانی و معلولیت فرد در برقراری ارتباط است و تنهایی مشکل انسان در اثر فقر ارتباطی است و در بسیاری موارد احساس تنهایی به کم‏رویی تبدیل می‏شود.

شایان ذکر است که به دلیل ویژگی‏ها و نیازهای خاص روحی - اجتماعی نوجوانان، ظهور پدیده تنهایی (احساس تنهایی) در بین ایشان به طور فوق‏العاده‏ای بیش‏تر از شیوع این احساس در میان بزرگ‏سالان است. و هم‏چنین این احساس در میان کهن‏سالان به خاطر شرایط خاص اجتماعی و بدنی آن‏ها، فراوان است. به همین خاطر در طول یک هفته لحظاتی که نوجوانان وکهن‏سالان‏احساس تنهایی می‏کنند بیش‏تر از کودکان و بزرگ‏سالان (میان سال‏ها) است. هرگاه چنین احساسی به علل گوناگون، از جمله ناکامی‏های مکرر، نگرانی و اضطراب شدید، رفتار تبعیض‏آمیز والدین یا بی‏مهری‏های فرزندان در برابر والدین مسن و از کارافتاده، واکنش‏های منفی اطرافیان و قطع امید از پیوندهای عاطفی عزیزان، تقویت گردد و فرد عمیقا احساس تنهایی کند، نه تنها همانند افراد کم‏رو دچار ناتوانی یا معلولیت اجتماعی می‏شود، بلکه زمینه افسردگی جدی در وی به وجود می‏آید و ممکن است دست‏به اقدامات غیر عادی و کژروی‏های اجتماعی نظیر گریز از خانه و محل کار، اعتیاد و خودکشی بزند. درصد قابل توجهی از کسانی که خودکشی کرده‏اند یا اقدام به خودکشی می‏کنند، تجارب فراوانی از احساس تنهایی و رها شدگی از طرف صمیمی‏ترین نزدیکان و دوستان خود را داشته‏اند.

بنابراین به طور خیلی جدی می‏بایست افراد مبتلا به این پدیده را اعم از نوجوان و بزرگ‏سال مورد توجه قرار داد و با اتخاذ روش‏های اصلاحی و درمانی مناسب و یا مراجعه به متخصصین مربوطه، مورد درمان و توانبخشی اجتماعی قرار داد.

بدون تردید در دنیای پیچیده امروز، فراوانی ناراحتی‏ها و رنج‏های ناشی از مشکلات ارتباطی و سازگاری اجتماعی مانند اضطراب، افسردگی، کم‏رویی، احساس تنهایی و.. به مراتب بیش از بیماری‏های قلبی است! براساس تحقیقات انجام شده‏بسیاری از ناراحتی‏های قلبی نتیجه فشارهای عاطفی و روانی و روابط ناسالم یا ناموفق بین فردی است و هیچ منشا فیزیکی و بدنی نداشته است.

ویژگی‏های رفتاری افراد کم‏رو

برخی از ویژگی‏های رفتاری کودکان، نوجوانان و بزرگ‏سالان کم‏رو به طور قابل ملاحظه‏ای متفاوت از دیگران بوده و به سادگی قابل تشخیص است.

از نظر زیستی و فیزیولوژیکی نشانه‏ها یا علایم مشترکی در میان غالب افرادی که به طور جدی دچار کم‏رویی هستند مشاهده می‏شود. در این ارتباط می‏توان به علایم فیزیولوژیکی نظیر تشدید ضربان قلب، سرخ شدن چهره، اختلال در ریتم تنفسی، تغییر در تن صدا و... اشاره کرد.

هم‏چنین‏برخی‏رفتارهای اضطرابی و یا رفتارهای روانی - حرکتی (1) در بین کودکان، نوجوانان و بزرگ‏سالان کم‏رو دیده می‏شود. برخی از این ویژگی‏ها مانند گریه کردن، روبرگرداندن از غریبه‏ها و چسبیدن به فرد آشنا بیش‏تر در کودکان کم‏رو مشاهده می‏شود. از دیگر ویژگی‏های افراد کم‏رو می‏توان به موارد ذیل اشاره کرد:

فرار کردن از جمع غریبه‏ها، مخفی کردن خود از انظار اطرافیان غریبه و ناآشنا، خجالت کشیدن و به لکنت افتادن، با حداقل کلمات سخن گفتن، بریده و کم حرف زدن، بیش‏تر عبوس بودن و کم‏تر لبخند زدن، دستپاچه شدن، گوش خود را کشیدن، با انگشتان خود بازی کردن، با لباس خود ور رفتن، از این پا به آن پا شدن، سر را خم کردن و زیر چشمی به غریبه‏ها نگاه کردن، عدم بر قراری ارتباط چشمی مستمر و طبیعی با دیگران، غرق در افکار خود شدن، تمایل به سر و کار داشتن بیش‏تربا کتاب و اشیاء و لوازم مختلف به جای آدم‏ها، علاقه به بازی با کودکان آشنا و کوچک‏تر از خود، عدم برخورداری از یک رابطه دوستانه با آشنایان، با صدای آهسته و غیر طبیعی سخن گفتن، گرفته و نگران بودن، بیزاری از دعوت کردن و دعوت شدن، تمایل به تنها بودن، بیزاری شدید از نگاه‏های نقادانه دیگران، فقر شدید در انگیزه فعالیت‏های اجتماعی، ضعف اعتماد به نفس، عدم برخورداری از ابتکار عمل و ارائه خلاقیت‏های ذهنی، بی‏جرات و بی‏شهامت‏بودن در عین توانایی و قدرت و... .

تاثیر کم‏رویی بر رشد شناختی، عاطفی، روانی، سازش یافتگی اجتماعی و شخصیت

پدیده کم‏رویی به عنوان یک معلولیت اجتماعی، چنانچه به موقع تشخیص داده نشود و درمان نگردد ممکن است آثار نامطلوبی به همراه داشته باشد و رشد شناختی، عاطفی و روانی و اجتماعی فرد را به طور جدی‏متاثر کند. در این‏جا به صورت‏مختصروفهرست‏وار به بعضی از تاثیرات سوء کم‏رویی بر روند رشد شناختی،قدرت هوشمندی، رشدشخصیت‏و ویژگی‏های عاطفی و روانی افراد کم‏رو اشاره می‏کنیم:

بعد شناختی: در بسیاری از مواقع هوش و استعداد سرشار در پس ابرهای تیره کم‏رویی پنهان می‏ماند. به عبارت دیگر بعضی از کودکان و نوجوانان کم‏رو به رغم آن‏که‏ممکن است فوق‏العاده تیزهوش و سرآمد باشند، اما قدرت هوشمندی ایشان توسط دیگران، به خصوص معلمان به طور واقع‏بینانه مورد ارزیابی‏قرار نمی‏گیرد. کم‏رویی پایدار می‏تواند منجر به یک ترس و تنش عمومی شود و کودک یا نوجوان کم‏رو، اعتماد به نفس و جرات تجربه هیچ کار تازه‏ای را پیدا نکند و در نتیجه عملکردو پیشرفت اوبه‏طور جدی و معنی‏داری پایین‏تر از سطح توانایی‏اش ظاهر گردد. به کلام دیگر همیشه فاصله‏ای قابل توجه بین‏توان‏بالقوه‏و توان بالفعل افراد کم‏رو وجود دارد.

کم‏رویی‏موجب افزایش فوق‏العاده خودتوجهی و اشتغال ذهنی فرد کم‏رو نسبت‏به واکنش‏های خویش می‏شود، به گونه‏ای که شخص از هرگونه تفکر مولد و خلاق و ارتباط برتر باز می‏ماند، چرا که خلاقیت متضمن برخورداری از شخصیتی سالم، پویا و فعال است و کودکان و نوجوانان خلاق عموما افرادی کنجکاو، جست‏وجوگر، انعطاف‏پذیر، صریح الکلام، شجاع، راحت و بی‏تکلف، گشاده رو و متبسم هستند. بنابراین کم‏رویی قدرت تفکر خلاق و خلاقیت فرد را محدود می‏کند. این‏جاست که سنگینی بار تربیت صحیح بیش‏تر می‏شود و وظیفه پدری یا مادری ایجاب می‏کند که موانع رشد همه جانبه فرزندان را رفع کرده و زمینه رشد بیش‏تر و فردای بهتر آن‏ها را فراهم سازند.

بعد عاطفی، روانی و اجتماعی: افراد کم‏رو غالبا دچار اضطراب، افسردگی و احساس تنهایی بوده، در برقراری و حفظ پیوندهای عاطفی با مشکل جدی مواجه هستند. کم‏رویی مانع اصلی رشد مطلوب عاطفی و روانی فرد است.

در افراد کم‏رو ترس از غریبه‏ها ممکن است‏به تدریج تعمیم یابد و باعث‏شود که آنان از هر چیز تازه و متفاوتی بترسند. این امر می‏تواند محصور کننده فرد در میان دیواره‏های احساسات بازدارنده باشد و زمینه رشد نابهنجار روانی - اجتماعی وی را فراهم کند. چنین فردی نمی‏تواند همسری خوب و سازگار، پدری مهربان و مربی و شهروندی سازگار باشد و در نتیجه از زندگی لذتی نخواهد برد.

افرادکم‏رو سهم چندانی در گروه‏های همگن ندارند و یا در صورت عضویت در گروه‏های اجتماعی، حضوری انفعالی و غیر فعال خواهند داشت. گرچه معمولاافرادکم‏روبه‏خصوص به خاطر تبعیت پذیری و فرمانبری بی کم و کاست، از سوی اعضای گروه طرد نمی‏شوند، اما باید اذعان داشت‏که‏غالباموردکم‏توجهی واقع می‏شوند و در نتیجه چنین‏نقش غیر فعال گروهی و سازش یافتگی ضعیف، از کسب یادگیری‏ها، مهارت‏ها و تجارب مؤثر فعالیت‏های اجتماعی محروم می‏مانند.

کم‏رویی باعث می‏شود که فرد در عین این‏که بعضا از نظر صلاحیت‏های علمی، فکری و اخلاقی، قابلیت‏هاوکفایت‏های،فردی برتر از هم‏سالان، دوستان، هم‏گروه‏ها و هم‏کلاسی‏های خود است، اما نتواند رهبری گروه را عهده‏دار شود، در حالی‏که فرصت رهبری گروه،ازتجارب ارزشمند رشداجتماعی و از عوامل مؤثر افزایش اعتماد به نفس است.

از آن‏جا که فرد کم‏رو غالبا می‏ترسد که با دیگران به ویژه مخاطب‏های ناآشنا، تازه واردها و غریبه‏ها صحبت کند، بالطبع دیگران نیز با او کم‏تر سخن می‏گویند، به قول معروف:

تا که از جانب معشوق نباشد کششی

کوشش عاشق بیچاره به جایی نرسد.

بنابراین قلت ارتباطات کلامی و روابط اجتماعی، موجب می‏شود که کودک، نوجوان یا فرد بزرگ‏سال کم‏رو دچار نوعی خود محصوری (زندگی در یک چارچوب بسته) شود و از زندگی فعال و خوشایند اجتماعی محروم بماند.

معمولا افراد کم‏رو نسبت‏به خود همان قضاوتی را ندارند که دیگران نسبت‏به ایشان دارند (افراد کم‏رو خود را بسیار کم‏تر از آنچه هستند، می‏بینند.) چون ارزشیابی صحیح از خود نشانی از سازگاری اجتماعی است، بنابراین خود پنداری ضعیف، بینانگر رشد معیوب شخصیت و وجود عقده خطرناک حقارت است و همین عقده حقارت است که ریشه بسیاری از حسادت‏ها و اختلافات خانوادگی به شمار می‏آید.

ادامه دارد

پی‏نوشت:

1) رفتارهایی که در اثر اختلال در روان فرد به وجود می‏آید و قابل مشاهده است و ریشه فیزیکی ندارند.

محمدمهدی صفورایی پاریزی
دوشنبه 26/12/1387 - 15:36
خاطرات و روز نوشت
مسائل و مشکلات جوانان در یک نگاه (2)
311

نکته:

حجة الاسلام والمسلمین جناب آقای اعرافی از کارشناسان مسائل تربیتی است که عمری را در این راه سپری کرده است. در خصوص مسائل و مشکلات جوانان، سؤالاتی از محضر ایشان داشته‏ایم که قسمت اول آن را ملاحظه فرمودید. اینک آخرین قسمت از این گفت و گو تقدیم می‏گردد. امید که قبول نظر آشنا دیداران جوان افتد.

دیدار: تربیت نیاز به الگو دارد. به نظر شما، سالم‏ترین و بهترین الگو در جامعه ما، برای جوانان چیست؟

اصولا الگو به گرایش‏ها و علاقه‏های اولیه، که به شکلی در انسان وجود دارد، مربوط می‏شود; یعنی، انسان می‏خواهد مظهر تام و کمالش را پیدا کند. به همین دلیل، ناخودآگاه به سمت آن کشیده می‏شود; این یک تحلیل روان‏شناختی از الگو است.

نکته دیگر این‏که همه ما بطور ناآگاهانه تحت‏تاثیرالگوهای فراوانی قرار می‏گیریم. اگر ما خودمان را تحلیل کنیم، به خوبی می‏توانیم بفهمیم در دوره نوجوانی چه الگوهایی ما را به سمت‏خود سوق داده است. در دوره جوانی و نوجوانی الگو نقش بسیار مهمی در زندگی دارد; زیرا غرایز گوناگونی در انسان وجود دارد و زمینه‏های الگوپذیری متعددی نیز در انسان هست. اما مهم این است که ما به کدام الگو اهمیت‏بیشتری بدهیم. این مساله باز می‏گردد به آن نکته که ما باید با به کار بستن شیوه‏های هنری، الگوهای معنوی را پرجاذبه کنیم. بنابراین، کاربرد هنرها و فنون در این زمینه نقش مهمی دارد.

یکی از الگوهای فوق‏العاده پرجاذبه برای جوانان، دوران دفاع هشت‏ساله است. منتهی این الگوها را کسی می‏تواند تجربه کند که در جنگ قرار گرفته باشد. یا اسوه‏های بسیار ارزشمندی مانند حضرت امام راحل رحمه الله. باید برای نسل جوانمان با شیوه‏های هنری، الگوهای اصیل گذشته را پرجاذبه کنیم.

نکته دیگری که در این‏باره مطرح است این که ادبیات و هنرهای ادبی در هدایت نسل جوان، نقش بسیاری دارد. همه این‏ها بحث‏های نظری و کلی مساله بود. مشکلات جدی اقتصادی و مانند آن هم هست که نقش بازدارنده دارد و نمی‏توان آن‏ها را دست کم گرفت.

مدتی قبل، هم‏زمان با ایام تاسوعا و عاشورا سفری به کرمانشاه داشتم، از قریب بیست،سی شهر عبور کردیم تا به کرمانشاه رسیدیم. به هر شهری که می‏رفتیم، دو نکته جلب نظر می‏کرد: یکی این‏که مشعل عزاداری اباعبدالله علیه السلام به این شکل عواطف، هیجانات و احساسات جوانان را به‏خود جذب‏کرده

است و هر جا قدم

می‏گذاری این مشعل

را روشن، زنده و برافروخته

می‏بینی. گذشته از آن، هر جا

می‏رفتیم احساس می‏کردیم با نسل

جوان مواجه هستیم. در هر صورت،

مشکلات مسکن، ازدواج و شغل جوان از جمله مواردی است که اگر ما نتوانیم پاسخ‏گوی آن‏ها باشیم، هر قدر هم در این زمینه‏ها کار کنیم، ضعف کارمان مشهود است. امروز نگرانی مهم نسل جوان ما غیر از بحث ازدواج، آینده شغلی است; هر کسی باید در جوانی، دورنمای روشنی از آینده خود ببیند; زیرا تیره و تار بودن جایگاه و منزلت آینده عامل مخربی است. این از جمله بحث‏های کلان اجتماعی است; یک مساله خانوادگی و فردی نیست. بنابراین، باید سیاستمداران و سیاست‏گذاران ما به آن توجه داشته باشند ما با انبوه جوانان تحصیل‏کرده و غیر تحصیل‏کرده مواجهیم که اگر امروز آینده روشنی برایشان ترسیم

نکنیم، با مشکلات روانی فراوانی رو به رو خواهند شد. ممکن است ما سال‏های بعد برای جوانان شغل ایجاد کنیم، ولی این کافی نیست. جوان باید احساس کند که آینده‏اش روشن و تامین است.

دیدار: ما چگونه باید به جوانان و نوجوانان خودمان الگوهای مثبت‏بدهیم که به دنبال الگوهای منفی نروند؟

فرهنگ ما سرشار از اسوه‏ها و الگوهای مثبت است. ما برای همه مقاطع سنی و اقشار گوناگون الگو و نمونه اعلا داریم. اما باید فرهنگی را که در خانواده‏های دینی ما به صورت سنتی وجود دارد یا در حوزه‏های ما هست - که معمولا الگو را با یک بیان نوشتاری معرفی می‏کنند - متحول نماییم; باید مراکزی باشند که دایم الگوها را بازسازی کنند.

اخیراجوان 25 ساله‏ای را دیدم که قرآن را در مدت کوتاهی به نظم درآورده بود. ترجمه منظوم قرآن کار جالبی است. اگر ما بخواهیم کسی را با قرآن آشنا کنیم یک راه، آن است که کلاس قرآن برگزار کنیم. راه دیگرآن‏است که قرآن منظوم را به او معرفی کنیم. قرآن منظوم کسانی را که به این نوع ترجمه گرایش دارند، جذب می‏کند.

به یاد می‏آورم یکی از استادان دانشگاه که مسؤولیتی هم دارد، در جمع تعدادی دانشگاهی و جوان غزلی خواندند که مضامین آن برگرفته از سوره ضحی بود. این‏قدر این غزل پرجاذبه بود که تصور می‏کنم جوانانی که آن‏جا بودند تا مدتی جذب مضامین آن بودند. این نمونه‏ای از تنوع شیوه‏های بیانی به شکل هنری و فنی است که متاسفانه ما در این زمینه ضعیف هستیم. یک غزل که حاوی مضامین قرآنی باشد، نسبت‏به قرآن انس ایجاد می‏کند. ادبیات، هنر، فیلم و تئاتر، همه می‏تواند جاذبه‏دار باشد.

وقتی که حضرت ابا عبدالله علیه السلام خبر شهادت را به حضرت علی‏اکبر علیه السلام دادند، سؤال کرد: آیا در آن هنگام ما برحقیم؟ حضرت امام حسین علیه السلام فرمودند: به خدا قسم، ما برحقیم. آن‏گاه حضرت علی‏اکبر علیه السلام می‏گوید: «فاذن لاابالی بالموت‏»; پس از مرگ هراسی نیست. این یک الگوی پرجاذبه و دلرباست که می‏تواند جمع زیادی از جوانان را جذب کند. اگر ما همین جمله را در قالب‏های گوناگون بریزیم و به هزار شیوه و بیان درآوریم، هر قالب آن می‏تواند جمعی را جذب کند.

این نکته را هم باید بیفزاییم که ما نباید هیچ‏وقت‏با الگوهایی که امروز جاذبه دارد، برخورد تند احساسی و بی‏مقدمه داشته باشیم; نباید با الگوهایی که مباح است - مانند الگوهای ورزشی که ممنوع هم نیست - بدون زمینه‏سازی برخورد کنیم. به عبارت دیگر، حذف یک الگو بدون دادن الگوی جذاب دیگر کار موفقی نخواهد بود.

دیدار: آیا فقط کسانی که در دوره سنی خاصی قرار دارند دنیای جوان را درک می‏کنند؟

از خصوصیات و توانایی‏های انسان این است که می‏تواند علی‏رغم گذر عمر، جوانی خودش را حفظ بکند. این از توانایی‏های جالب انسان است که می‏تواند نشاط و شادابی خود را در حد بالایی حفظ کند. افراد موفقی که بتوانند نشاط و انگیزه‏های جوانی خود را حفظ کنند و تجربه و پختگی سنین بعد را نیز به آن ضمیمه کنند، معمولا انسان‏های قهرمان و بزرگی خواهند شد. البته، همه در یک سطح نمی‏توانند این شور و نشاط و انگیزه جوانی را حفظ کنند، ولی انسان‏هایی مثل امام رحمه الله واقعا در هشتاد سالگی هم مانند جوان باانگیزه، علاقمند و امیدوار بودند. کمابیش همه باید این تجربه‏های جوانی را در خودشان بازسازی کنند و نگذارند فراموش شود. این یکی از رمز و رازهای موفقیت در تربیت است.

دیدار: با توجه به این‏که ابوی حضرتعالی، حضرت آیة‏الله اعرافی رحمه الله از جمله کسانی بودند که حتی در سنین بالا، روحیه و نشاط جوانی خود را حفظ کرده بودند، از خاطراتی که از ایشان به یاد دارید برایمان یگویید.

ایشان از چهرهایی بودند که در سن هفتاد، هشتاد سالگی هم مثل یک جوان، روحیه‏ای امیدوار، علاقه‏مند و انقلابی داشتند. یک وقتی مقام معظم رهبری فرمودند: زمانی که در ایرانشهر تبعید بودم، احساس می‏کردم که ایشان (آیة‏الله اعرافی) در همان سن هفتاد سالگی که به دیدن من آمده بود، شور و نشاط یک جوان را دارد.

دیدار: الگوهای شما در دوران جوانی‏تان چه کسانی بوده‏اند؟

برای خود من در دوره نوجوانی و جوانی، الگوهایی وجود داشت که همیشه همراهم بود، اگرچه در تاسی به آن‏ها زیاد موفق نشدم. ولی به هر حال برایم پرجاذبه بود.

الگوهایی مثل حضرت امام رحمه الله، علامه طباطبائی رحمه الله، مرحوم شهید مطهری رحمه الله، مرحوم شهید صدر رحمه الله و تعدادی از شخصیت‏های دیگر. این‏ها الگوهایی بودند که ناخودآگاه مرا جذب کردند. در سنین هیجده، نوزده سالگی که مقداری در درس شهید مطهری رحمه الله شرکت می‏کردم در سطح بالایی، در حال و هوای آن زمان، الگویم را در ایشان می‏دیدم و تصور می‏کنم او بیش از دیگران در زندگی من مؤثر بوده است.

دیدار: از آنجایی که امروز قشر عظیمی از طلاب از طبقه جوان هستند، اولا، چه توصیه‏ای برای این قشر دارید؟ ثانیا، ما چگونه می‏توانیم با به کاربردن یک شیوه جذاب، جوان‏ها را بیش‏تر به خودمان جذب کنیم؟

اولا، ما شخصیت‏های برجسته‏ای را در حوزه داریم که طلبه‏های جوان می‏توانند از میان آن‏ها، الگوهای مناسبی انتخاب کنند. ثانیا، طلبه امروز ما، باید به نکاتی که در آغاز صحبت‏به آن‏ها اشاره کردم بیش از همه توجه داشته باشد. باید بداند که یک جوان عادی و معمولی نیست، بلکه رسالت‏سنگینی بر دوش دارد. این را هم باید دانست که ایفای این رسالت در سختی‏های دنیای معاصر و برخوردهای فکری، که وجود دارد، کار دشواری است و البته کاری لذت‏بخش و ارزشمند. اگر طلبه ما آرمان‏خواه و ارزش‏گرا باشد و الگوهای بالایی برای خودش انتخاب کند، می‏تواند برای آینده‏اش مؤثر باشد. طلاب و فضلای جوان و متعهد باید در قبال آرمان‏ها و رسالت‏های والای خود در این عصر، احساس مسؤولیت جدی داشته باشند و خود و حوزه را آماده انجام آن رسالت‏ها و ایفای نقش فکری، اخلاقی و معنوی مؤثر متناسب با زمان بنمایند. تاسی به الگوهای متعالی حوزه‏های دینی و چهره‏های اندیشمند و زمان‏شناسی مانند شیخ مفید، شیخ طوسی و امام خمینی‏رحمهم الله می‏تواند راهگشا باشد. طلبه جوان حوزه باید بداند آینده حوزه به عالمان روشن‏اندیش و زمان‏شناس و متخلق به اخلاق الهی نیاز دارد و برای آن هدف و آن روزگار باید آماده شود.

دیدار: از این‏که وقت‏شریفتان را به این مصاحبه اختصاص دادید متشکریم، امیدواریم در فرصت‏های بعدی بتوانیم مسائل دیگری را مطرح کنیم.

گفتگو با: حجة‏الاسلام و المسلمین علی‏رضا اعرافی
دوشنبه 26/12/1387 - 15:33
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته