• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 3184
تعداد نظرات : 132
زمان آخرین مطلب : 3406روز قبل
فلسفه و عرفان
ای صاحب عقل و شناخت و ای صاحب رأی و بینایی!
کسی که به سوی او رهسپار باشد ، راهش کوتاه است.
آفریننده از آفریدگان خویش روپوشی نمی کند ، بلکه این آمال و آرزوهای مردم است که بین آنها و آفریدگارشان فاصله و حجاب ایجاد می کند.
پس آرزوهای خود را رها کن و به سوی او بشتاب تا دارنده جلال و جمال ، و فزاینده بخشش و نوال ، و بخشنده با کرم و افضال را بنگری.
و قصد کوی او کن و رو به سوی او نما تا بدانی که این دوست ، نزدیک است و این نزدیک ، جواب گوینده است و تقاضاپذیر است.

دل و عقل را آگاه کن و انکار و دشمنی را رها ساز و به سوی آقای با جُود و پروردگار معبود و خدای آفریننده عباد و بلاد رهسپار شو و بدان که او در همه جا حاضر است و همانا دوست ، نزدیک است و این نزدیک ، جواب دهنده است.

ای نفس!
بدان که تو در ظرف یک روز و یک شب ، بلکه در یک ساعت و آنی می توانی که قرب و خشنودی خدای خود را به دست آوری ، اگر صدق نیت و خلوص باطن تو را بداند ، که غیر او را واگذاشته ای و قدم برای دیدار او برداشته ای.
همانا او حاضر است و غایب نیست ؛ بیرون است و در پرده نیست ؛ آشکار است و پنهان نیست ؛ خواستار است و رویگردان نیست ؛ پذیرنده است و راننده نیست ؛ رحمت کننده است و زحمت دهنده نیست.


آیا نشنیده ای که خداوند به عیسی ابن مریم (علی نبینا و آله و علیه السلام ) فرمود:
یا عیسی کم اطیل النظر و اُحسن الطلب و القوم لایرجعون.
یعنی: ای عیسی! چقدر دیده به راه بدوزم و حسن طلب نشان دهم و باز این مردم برگشت نکنند؟

آیا این حدیث قدسی را به یاد نداری که می فرماید:
لو علم المدبرون عنی کیف انتظاری بهم و شوقی الی توبتهم ، لماتوا شوقاً الیّ و لتفرقت اوصالهم!!
اگر کسانی که به من پشت کرده اند بدانند که چگونه انتظار آنان را می کشم و به بازگشت آنها مشتاقم ، هر آینه از شدت شوق آمدن به سوی من می میرند و بند از بندشان جدا می شود.

و باز در خبر آمده است که خدای تعالی می فرماید:
عبدی بحقی علیک انی احبک ، فبحقی علیک احبنی.
بنده من! به حقی که بر من داری من تو را دوست دارم ، تو هم به حقی که بر تو دارم مرا دوست بدار.

( و نیز مرحوم علامه نراقی روایت کرده است که خداوند فرموده است:
یا مطلقاً وصالنا راجع ، یا محلفاً علی هجرنا کفر ، فانما ابعدنا ابلیس لانه لم یسجد لک فوا عجبا! کیف صالحته و هجرتنا؟!
یعنی: ای آنکه ما را طلاق داده ای و رها کرده ای ، به ما رجوع کن و بسوی ما برگرد. و ای کسی که بر دوری از ما سوگند یاد کرده ای ، سوگندت را کفاره بده. ما ابلیس را به دلیل اینکه در برابر تو سجده نکرد از درگاه خود دور ساختیم ، شگفتا! چگونه تو با او ساختی و ما را به کناری انداختی؟! )


آه آه! از حسرت من! از زیان من! از افسوس من!
وای بر من از آنچه نسبت به ساخت خدا کسر گذاشته ام و خویشتن را مسخره کرده ام و به مسخره کنندگان پیوسته ام
دوشنبه 1/11/1386 - 10:49
فلسفه و عرفان

چون او چنینی خواهد، چرا چنین هستی؟
دست یاریت پیش آورد، دست واپس می زنی؟!
وعدة ستاریت دهد، گناه آشکار می کنی؟
نوید آمرزش دهد، بر لغزشهایت میافزایی؟
پس شیطان را رها کن و به رحمان نزدیک شو.

ولی نفس هرچه کردی نومید نباش چرا که :

باز آ باز آ هــر آنچه هستی باز آ گر کافر و گبر و بت پرستی باز آ
این درگه ما درگه نومیدی نیست صدبار اگـر توبه شکســتی باز آ

و به قول عطّار نیشابوری :

گر کُنه کردی، در توبه است باز توبه کن کاین در نخواهد شد فراز
گر بدین در آیی از صدقی دمی صــد فتوحـت پیشبـار آیـد همی
کرده بود آن مـرد بسیاری گناه توبه کرد از شرم و باز آمد به راه
باردیگر نفس چون قوّتگرفت توبه بشکست و پیشهوتگرفت
مـدتی دیگــر ز راه افتـاده بود در هـمه نوع از گنـاه افتــاده بود
زآن سپس دردی در آمد در دلش وز خجالت کار شد بس مشکلش
چون بجز بی حاصلی بهره نـداشت خواست تا توبه کند، زَهره نداشت
در سحـرگـه هــاتفـش آواز داد سـازگارش کرد و کارش ساز داد
گفت مـیگوید خـداوند جهــان چون در اوّل توبه کـردی ای فلان
عفـو کـردم، توبه بپـذیرفتمــت مــی تـوانستــم ولی نگرفتــمت
بار دیگر چون شکستی توبه پاک دادمت مهلت، نـگشتــم خشمناک
گرچنان است ایزمان ای بی خبر آرزوی تــو کــه بـاز آیی دگـر
باز آی آخـر کـه در بگشاده ایم تو غـرامت کرده، مــا ایستاده ایم

 آداب و مراحل سلوک الهی، ج1، کریم محمود حقیقی، ص 90 91، با تلخیص

دوشنبه 1/11/1386 - 10:47
فلسفه و عرفان

ای نفس!
هرگز از دوست بریده ای و با کسان ترک آشنایی گفته ای؟
 چون تو از سویی رَوَی، او از سوی دیگر می رود! اگر در رهگذرش بینی، از تو روی بگرداند و بسا که اگر سلامش دهی، جواب نیاید. کارایی آشنایان چنین است.

اما از آن دم که از جان جانان و معشوق حقیقت طلبان بریدی و روی بگردانیدی، مدت ها است که او به دنبالت افتاده و فریاد زند: بنده ام، باز گرد. بنده ام، بازگرد!
 در قرآن مطهّرش "توبوا، توبوا" فراوان گفته و برای این که گرفتار نشویم و به عذاب آنهایی که فریاد می زنند راه فرار کجا است، و فرار گاهی نمی یابند.
"یقول الانسان یومئذٍ اَیْنَ المفرّ" مبتلا نشویم، به ما میگوید: "ففرّوا الی الله؛ بگریزید به سوی خدا، که پناهگاه آن جا است.
همان خدای توبه پذیر و مهربان میگوید:
 اگر گناهکارانِ روگردان از من بدانند که چگونه بر آنان مشتاقم و در انتظار بازگشت آنان هستم، از شوق جان می سپردند و بند بندشان از هم می گسیخت!

لو علم المدبرون عنی کیف اشتیاقی لهم و انتضاری الی توبتهم لماتوا شوقاً الی و تقطعت اوصالهم ، میرزا جواد آقا تبر یزی، لقاءالله، ص 140.

دوشنبه 1/11/1386 - 10:45
خانواده
به نام آنکه رحمتش پیشی گرفته از غضبش "
این وصف حال من است.
در حالیکه توی روسیاهی از همه روسیاه ترم باز منو رها نکرد و از شهد شیرین هدایتش مرا نیز چشاند.
حالا میفهمم که میگن اگر انسان شوق پروردگارش را برای بازگشت به او حس میکرد قالب تهی میکرد و درجا می مرد.
والسلام

دوشنبه 1/11/1386 - 10:29
دعا و زیارت
 كردارِ نیك ، كِشته اى براى آخرت است. (همان ، خ 23، ص 84)
دوشنبه 1/11/1386 - 10:21
دعا و زیارت
كردار امروز مردم ، فردا پیش روى آنهاست. (همان ، ح 6، ص 1091)
دوشنبه 1/11/1386 - 10:20
دعا و زیارت
خائنان در روز قیامت پرچمى دارند كه بدان شناخته مى شوند. (همان ، خ 191، ص 649)
دوشنبه 1/11/1386 - 10:19
دعا و زیارت
بدترین توشه انسان براى معاد ، تجاوز به حق بندگان خداست. (همان ، ح 212، ص 1184)
دوشنبه 1/11/1386 - 10:18
دعا و زیارت
 امروز روز كار است و روز حساب نیست و فردا روز حساب است و روز كار نیست. (نهج البلاغه ، خ 42، ص 128)
دوشنبه 1/11/1386 - 10:16
دعا و زیارت
 بدان ! حسابرسى خداوند از حسابرسى مردم سخت تر است. (نهج البلاغه ، ن 40، ص 955)
دوشنبه 1/11/1386 - 10:15
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته