• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1616
تعداد نظرات : 49
زمان آخرین مطلب : 4178روز قبل
اهل بیت
قدس انلاین: همیشه و در تمامی اعصار ما شاهد کرامات و معجزات فراوانی از ائمه اطهار (ع) بوده ایم، که در بعضی از مواقع واسطه ی این کرامات در حق افراد معمولی از جانب امامان (ع) کردار و رفتار خود آدمی بوده است، که لایق چنین درجه ای شده اند.

در عیون اخبار الرضا و امالی شیخ صدوق به نقل از امام حسن عسگری (ع) آمده است که ایشان می فرماید:

کسی که اطاعت دو پدر دینی خود، محمد و علی را مقدم بر اطاعت پدر و مادر نژادی خود نماید، خدای تعالی به او می فرماید: هر آینه تو را مقدم می دارم و به تو ارزش می دهم، چنانچه تو مرا مقدم داشتی و به تو در حضور دو پدر دینی تو شرافت و شخصیت می دهم، چنان که تو خود را با ترجیح دادن محبت آن ها بر پدر و مادر نژادیت شخصیت و شرافت دادی.

و همچنین به نقل از المحاسن، چه زیبا امام صادق (ع) می فرمایند: ان فوق کل عباده عباده، و حبنا اهل البیت افضل عباده «همانا فوق هر عبادتی، عبادت دیگری می باشد و محبت ما خاندان، بهترین و برترین عبادت است».

و همچنین پیامبر اکرم (ص) در خصوص محبت به ائمه طاهرین (ع) در فرمایشی می فرمایند:«کسی که دوستی امامان از خاندانم نصیبش گردد، خداوند روزی را نصیبش می گرداند و خیر دنیا و آخرت شامل حال او می گردد. پس کسی شک نکند که او اهل بهشت است. همانا دوستی خاندانم اثرات زیادی به همراه دارد که نیمی از آن در دنیا به او می رسد و نیمی دیگر در آخرت به او داده خواهد شد.

با توجه به احادیث فوق الذکر و صدها نمونه ی دیگر مشابه آن، به این امر پی می بریم که اظهار دوستی و محبت به ائمه اطهار (ع) چه در دنیا و آخرت برای متوسلین واقعی دارای اثرات بسیار مفیدی است و یک نمونه ی آن شاید ماجرای شفایافتن اکبر عابدینی کودک نابینای 12 ساله زنجانی، بدست با کرم ثامن الحج (ع) باشد که حب اهل البیت به خصوص امام هشتم، بینایی را برای او به ارمغان آورد.

نام شفایافته: اکبر عابدینی، فرزند قدرت الله

سن: 12 ساله (هنگام شفاگرفتن)

محل سکونت: زنجان

تاریخ شفا: شب شهادت امام رضا (ع)، مسجد گوهرشاد، برابر با 29 صفر سال 1369 شمسی اکبر از سن 6 ماهگی به دلیل نامعلومی، هر دو چشم خود را از دست داده، و کور شده بود. سال ها دارو و درمان برای او بی نتیجه ماند. پزشکان تهرانی همگی بر این عقیده بودند که، اکبر باید به خارج از کشور اعزام شود. اما این امر هم با توجه به فقر مالیِ حاکم بر خانواده ی آن ها، غیرممکن بود.

اکبر، تا پنجم ابتدایی در مدرسه ی نابینایان درس خواند. او کم کم با دنیای تاریک انس گرفته و بزرگ می شد. پدرش از عاشقان و محبان اهل بیت (ع) بود. او همیشه در جلسات مذهبی شرکت می کرد، و اکبر را هم با خود می برد. این جلسات تأثیر زیادی بر روی اکبر گذاشت، و به تناسب افزایش سن، بر میزان عشق و ارادت او به ائمه ی اطهار (ع) روز به روز افزوده می شد؛ تا اینکه، مداحی را در همین جلسات آموخت، و شروع به مداحی در جلسات نمود. صدای کودکانه اش، سوز و گداز خاصی داشت. در اکثر جلساتِ سطح شهر از او دعوت به عمل می آوردند، تا مداحی کند.

شهریور سال 1369 بود که، مکتب خیرالنسا در تبریز از او دعوت به عمل آورد، تا همراه آن ها به مشهد برود. اکبر نیز با همراهیِ پدرش دعوت آن ها را پذیرفت. هیأت مذکور، در تاریخ 21/6/69 به همراه دویست و سی نفر از عاشقان اهل بیت (ع) جهتِ عزاداریِ ده روز آخر ماه صفر به مشهد مقدس مشرف شدند، و در هتل شایانِ خیابان طبرسی اقامت گزیدند.

با توجه به خوابی که تعدادی از خواهران هیأت دیده بودند، و محبوبیتی که این مداح کوچک داشت، همه برای شفای او دعا کرده و توسلاتی انجام می دادند. هشت شب از اقامت و عزاداری این هیأت گذشت، تا اینکه، در شب آخر، خانمی نقابدار و ناشناس، ساعت 5:30 عصر به محل هتل شتابان آمد، و به مداح هیأت آقای پورمحمدی سفارش کرد که، شب آخر، اکبر را به پنجره فولاد دخیل کنند. سپس با گفتن این نکته، از آنجا دور شد.

ماجرای عجیبی بود! به هر حال، اکبر را در عصرِ آخرین روزِ اقامت، به حرم مطهر بردند، و او را به پنجره ی فولاد دخیل بستند. اعضای هیأت هم طبق برنامه ی روزهای قبل، در صحن مبارک مسجد گوهرشاد به عزاداری مشغول شدند.

شور و حال عجیبی جمعیت را فراگرفته بود! اعضای هیأت پس از ساعتی عزاداری، از آقای پورمحمدی خواستند که اکبر را از پشت پنجره ی فولاد به داخل هیأت بیاورد. او به پنجره ی فولاد مراجعه کرد، و اکبر را با خودش به صحن مسجد گوهرشاد آورد. با آمدن اکبر، غوغایی در بین جمعیت ایجاد شد! اشک از دیدگان همه سرازیر بود! در این بین، سید جلیل القدر ترک زبان و ناشناسی وارد هیأت شد، و با لهجه ی ترکی خطاب به مداح هیأت گفت: «پورمحمدی! بخوان، تا دیگران سینه بزنند.» مجلس تمام شده بود، اما پورمحمدی بار دیگر شروع کرد.

او می خواند، و همه سینه می زدند. پس از او، اکبر شروع به خواندن کرد. سوز صدای او، ضجه و ناله ی جمعیت را بلندتر کرد! وقتی اکبر کمی خواند، چهره اش متغیر شد! خواندن را رها کرد، به کناری رفت و گفت: «بگذارید به حال خودم باشم.» در این موقع، آن سید ناشناس، در حالی که رنگ صورتش دگرگون شده بود، دوباره با صدای بلند به پورمحمدی گفت: «سوره ی مبارکه ی حمد را با صلوات بخوان، و بگو همه جمعیت- با تأکید- بخوانند!» اما پورمحمدی توجهی نکرد، و مداحی را ادامه داد. آن آقا بار دیگر خطاب به او گفت: «بخوان، و بگو جمعیت نیز همراه تو بخوانند!» پورمحمدی بی اختیار شروع به خواندن سوره ی حمد کرد.

تمامیِ جمعیتِ حاضر در صحن گوهرشاد، یکپارچه حمد و صلوات را بلند خواندند. ناگهان! اکبر از وسط جمعیت به طرف حوض رفت، و شروع به وضو گرفتن کرد. نگاه جمعیت به دنبال اکبر بود. آن سید جلیل القدر در حالی که رو به مرقد حضرت ایستاده بود، اعلام کرد: «چشمان اکبر بینا شد.» فریاد یا حسین! یا زهرا! یا رضای غریب! بود که، از میان جمعیت بلند شد. همه به طرف اکبر دویدند، و او را بینا یافتند. آن ها لباس های او را به جهت تبرک پاره پاره کردند.

اشک شوق از دیدگان همه جاری بود! اکبر در حالی که برای اولین بار در زندگی اش، روشناییِ چشمانش را از امام مهربان خود دریافت کرده بود، اشک می ریخت! جمعیت او را بر دوش خود گذاشتند، و سر و رویش را غرق در بوسه کردند.

در همین اثنا، ناگاه! همه به یاد آن سید جلیل القدرِ ناشناس افتادند. نگاه ها به عقب برگشت، اما هرگز کسی او را دیگر بار نیافت.
منابع:
1- متوسل، احمد. قطره ای از معجزات چهارده معصوم، قم: انتشارات طوبای محبت، 1390.
2- قلندری بردسیری، حمید. هشتمین امام، قم: انتشارات توسعه علم، 1387.
3- میرخلفزاده، علی. کرامات الرضویه، قم: 1379.
شنبه 23/10/1391 - 16:28
داستان و حکایت
ابوالعباس عبدالله، ملقب به مأمون در سال 170 ق. از کنیزی بادغیسی به نام مراجل زاده شد، وی هنگامی که سیزده سال سن داشت هارون او را ولیعهد دوم خویش کرد. او که پس از قتل امین (برادرش) به سلطنت رسید، نحوه ی تولد و مرگ بسیار عجیبی داشت، به نحوی که برای عباسیان نیز کم سابقه و شاید بی سابقه بود!
قدس آنلاین: مامون که پس از دعوت از امام رضا (ع) به خراسان برای جلوگیری از قیام های علیه خود، این امام را در سال 198 ق. مسموم و به شهادت رساند، بی شک این شقاوت و قساوت را از پدر (هارون الرشید) و مادر خود به ارث برده بود و ریشه ای این خباثت را باید از زمان انعقاد نطفه ی وی جست و جو کرد که ماجرایی خواندنی دارد.

بنا به نقل از حیوه الحیوان دمیری؛ مامون پس از کشتن امین (برادر خود) با زبیده خاتون مادر وی ملاقات کرد و عذرهای فراوان خواست ولی هر چه عذرخواهی می نمود جوابی نمی شنید. در این بین متوجه شد که مادر زیرزبانی سخنانی می گوید ولی معنای آن را متوجه نمی شود. مأمون گفت: مادر مرا نفرین می کنی؟ گفت: نه. ولی مامون همچنان اسرار ورزید تا بداند مادرش چه می گوید!؟ تا این که زبیده چنین گفت: من به یاد می آورم مطلبی را که تمام مقدرات تور کشتن پسرم (حتی به قتل رساندن امام رضا (ع) توسط وی در آینده) از همان ماجرا رقم می خورد! و آن ماجرا این است:

شرط هایی کذایی!
روزی با پدرت شطرنج بازی می کردیم، به شرط آن که هر کس برد، آنچه از فرد بازنده خواست عملی کند. در این بین پدرت بر من پیروز گردید و شرط عجیب خود را برای گذاشت: وی (هارون الرشید) گفت: باید دور قصر را برهنه و عریان بگردی! و من هر چه عذر خواستم قبول نکرد و بالاخره خواسته ی او را عملی کردم.

پس از آن دوباره شروع به بازی کردیم و این دفعه من بر او غالب آمدم و به وی گفتم: باید در آشپزخانه قصر با قبیح ترین و زشت ترین کنیزان عمل زناشویی را انجام بدهی! و پدرت هر چه من را التماس نمود و حتی گفت که خراج یک سال مصر را به من می دهد، ولی من قبول نکردم و دست او را گرفتم و بردم میان آشپزخانه، و خوب گشتم و کنیزی بدشکل تر از مادر تو «راجل» پیدا نکردم و گفتم باید با این کنیز، آن عمل را انجام بدهی! او اجباراً این عمل را انجام داد و نطفه ی تو منعقد شد، حالا در ذهنم این ماجرا به یاد آمد و داشتم بر زیر لب به خود می گفتم: «لَعَن الله اللجاج»، خدا لعنت کند مرا که به فشار و اصرار سبب قتل پسر خودم شدم!

همانطور که ذکر شد بی شک نطفه ای که به این شکل، آن هم تنها بر سر قمار منعقد گردد حاصی از این بهتر (برادرکشی و امام کشی) نخواهد داشت.

مرگی عجیب!
مامون پس از دوران حکومت خود و انجام بی رحمانه ترین امور از جمله کشتار اعضای خاندان نبوی ؛ سرکوب قیام عای علوی و... سرانجام روزگار حکومت و زندگی اش در سال 218 ق به سر آمد و اجل او فرا رسید. ولی مرگ او نیز مانند تولدش منحصر به فرد بود!

مامون که پس از فتوحات روم راهی پایتخت خود بود، در مسیر بازگشت از چشمه ای بنام «بذیذون» که معروف به «عشیره» بود گذر نمود و به دلیل آب و هوای مناسب و منظره ی دلگشا و سبز و خرمی که داشت، مامون دستور داد در آنجا سپاه توقف کند تا از هوای این منطقه مدتی استفاده نمود و سپس راهی دیار خود گردند.

محمدباقر مدرس بستان آباد می نویسد: برای مامون روی چشمه جایگاه بسیار زیبایی از چوب آماده کردند و وی در آنجا می ایستاد و صافی آب را تماشا می نمود. در این هنگام که مامون غرق در تماشای آب بود، یک ماهی بسیار زیبا به اندازه ی نصف طول دست و نقره ای رنگ آشکار شد.

مامون گفت هر کس این ماهی را بگیرد یک شمشیر جایزه دارد. یکی از سربازان خود را به آب انداخت و ماهی را گرفت و بیرون آورد و همین که به تخت و جایگاه مامون رسید، ماهی خود را به شدت تکان داد و از دست او خارج شد و در آب افتاد. بر اثر افتادن ماهی در آب، مقداری از آب بر صورت و گلوگاه مامون رسید و در همان لحظه ناگهان لرزش بی سابقه ای تمام وجود او را فرا گرفت!

سرباز برای مرتبه دوم به آب پرید و ماهی را گرفت و مامون این بار دستور داد آن را کباب کنند. ولی لرز به طوری شدت یافت که هر چه لباس زمستانی و لحاف بر روی او می انداختند آرام نمی شد و پیوسته فریاد می زد: «البرد البرد» سرما سرما. در این بین ماهی را که بریان شده بود برایش آوردند ولی وی به حدی در ناراحتی و فشار بود که نتوانست حتی لقمه ای از آن را بخورد.

معتصم که برادر مأمون بود و پس از وی به حکومت رسید فوراً دستور داد تا برای وی پزشکان سلطنتی را حاضر کنند و وی را معالجه کنند. پس از معاینه مامون پزشکان گفتند: ما از معالجه ی وی عاجزیم! این حالت لرز و ضربان نبض بی شک نشانگر مرگ وی است و تا حالا در طب، مانند این بیماری رخ نداده است.

مامون که حالش بسیار وخیم شده بود و لحظه ای لرز و لحظه ای چنان تب می نمود که از بدنش مانند چشمه های جوشان عرق خارج می شد، دستور داد تا وی را به جای بلندی ببرند تا یک مرتبه دیگر سپاه و سربازان خود را ببیند.
در سفینه البحار، جلد 1، این گونه نقل است: شب بود، مامون را به جای بلندی بردند، همین که چشمش به سپاه بی کران در خلال شعاع آتش هایی که کنار خیمه ها افروخته بود افتاد و به رفت و آمد سربازان نگاهی کرد که همه با خود مشغول و از مامون بی خبرند یک مرتبه رو به آسمان کرده، گفت: «یا من لایزال ملکه ارحم من یزال ملکه» ای آن که پادشاهی او زوال پذیر نیست، رحم کن بر کسی که پادشاهیش به پایان رسیده.

سپس او را به جایگاه خودش بردند و معتصم (برادرش- خلیفه بعدی) کسی را گماشت تا شهادتین را به وی تلقین کنند. سپس آن مرد با صدای بلند کلمات شهادتین را می گفت و در این بین «ابن ماسویه» پزشک مخصوص مامون گفت: فریاد نکش. الان مامون با وضع موجودی که دارد فرق بین پروردگار و «مانی» نقاش را نمی شناسد و در همین بین مامون چشم هایش باز شد، چنان بزرگ و قرمز شده بود که هر بیننده ای را دچار وحشت می کرد و در همین حال می خواست «ابن ماسویه» را با دست خود فشار دهد ولی قدرت نیافت و چشم از دنیا بست.
این ماجرا در روز پنجشنبه هیجدهم رجب سال 218 ق. رخ داد و سپس جنازه ی او را به طرسوس حمل کردند و به خاک سپردند.

مجازات عمل
مامون هنگام خوراندند انار یا انگور زهرآلود به امام رضا (ع) خدا را به یاد نیاورد و با کمال بی شرمی بنا به گفته ابی صلت هروی، بر بالین امام (ع) حاضر گردید و با تزویر گریه می کرد، در حالی که امام مانند فردی مار گزیده و ماهی به خشکی افتاده به خود می پیچید...

در این هنگام مامون هیچ گاه فکر نمی کرد چه سرنوشتی برای وی رغم خواهد خورد به نحوی که سفینه البحار اظهار می کند شاید ظهور ماهی و آب در قبر امام هشتم برای تنبیه و آگاهی آن ملعون بوده است به نحوی که خداوند انتقام حجه خود را بوسیله ماهی خواهد گرفت و البته مدرس بستان آباد نیز می گوید: ممکن است این ادعا هم صحیح باشد که مرگ مامون به وسیله ی ماهی و لرز شدید به علت این بوده که امام رضا (ع) در اثر زهر، هنگام شهادت مانند ماهی به خاک افتاده می لرزیده اند و شاید این گونه به شهادت رساندن این امام مظلوم باید برای مامون که خود نظاره گرد بود پیش می آمده تا به عمق بی رحمی خود پی ببرد.
شنبه 23/10/1391 - 16:26
آلبوم تصاویر

شنبه 23/10/1391 - 16:24
آلبوم تصاویر

شنبه 23/10/1391 - 16:18
اهل بیت

نگرانی‌های پیامبر برای امت‌اش/ چرا پیكر امام حسن را تیرباران کردند؟/ ذکر مصیبت مرحوم آیت‎الله تهرانی

«مروان بن حكم» از میان آشوب‌گران فریاد برآورد: «در حالی كه عثمان در دورترین نقطه بقیع به خاك سپرده شد، گمان می‌كنید كه اجازه می‌دهم حسن بن علی (ع) در خانه رسول خدا (ص) دفن شود؟!»پیشتاز آشوب، سوار بر مركبی، ادعای مالكیت خانه را از طریق ارث كرده و ممانعت خود را تا پای جان از دفن امام در آرامگاه رسول خدا (ص) اعلان داشت!
حسینیه «فردا»: ماه صفر به روزهای آخر خود نزدیک می‌شود و البته چیزی از حزن و اندوه و ماتم این ماه کاسته نشده است، بلکه در آستانه پایان این ماه، شهادت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)، شهادت امام مجتبی (علیه السلام) و شهادت امام رضا (علیه السلام) اندوه و ماتم شیعیان را افزون می‌کند. در ساعات آخر این ماه، با ما در ویژه نامه این لحظات همراه باشید...



نگرانی‌های پیامبر چه بود؟

معمولا انسان نسبت به چیزهایی که بیشتر نگران است سفارش بیشتری می‌کند مثل مادری که در سفر فرزندش نگران است بیشتر تلفن می‌کند، از مسیر و جاده‌ای که وزارت راه بیشتر نگرانی دارد قدم به قدم(علامت های) احتیاط، احتیاط، آهسته‌تر، آهسته، حداکثر سرعت 30 کیلومتر می‌گذرد. پس هرچه را پیامبر صلی الله علیه واله بیشتر گفته و سفارش کرده معلوم می‌شود نگرانی‌اش از آن بیشتر بوده.

کتاب بدون معلم !!

شاید بتوان گفت که کلامی را بیشتر از این سفارش نکرده که: «إِنِّی تَارِكٌ فِیكُمُ الثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ»(وسائل‏الشیعة، ج‏27، ص‏33)

(بدرستی که من دو چیز سنگین و گرانبها در میان شما می‌گذارم کتاب خدا و اهل بیتم هرکس به این دو تمسک کند گمراه نمی‌شود... و این دو از هم جدا نمی‌شود تا در بهشت نزد حوض کوثر بر من وارد شوند) اتفاقا چیزی را که بیشترین سفارش را حضرت داشت و می‌ترسید گرفتارش شد حدود صدبار این کلام را تکرار کرد.

این که فرمود«لَنْ یَفْتَرِقَا» از هم جدا نمی‌شوند این دو، پس کسی که گفت «حَسْبُنَا كِتَابُ اللَّهِ»(المناقب، ج‏1، ص‏236) کتاب خدا قرآن بس است) باید گفت حرفش درست نیست. گفتند قرآن کافی است. و به همین واسطه و شعار امام علی علیه‌السلام را خانه نشین کردند.

ما می‌گوییم اگر کتاب خدا بس است چرا حضرت صدمرتبه فرمود این دو (کتاب و عترت) از هم جدا نمی‌شوند، مگر نسخه بدون طبیب و ماشین بدون راننده و کتاب بدون معلم می‌شود، اینها با هم مفید است مثل سوزن و نخ، از هم جدا بشوند کاربرد ندارند، مکتب باید کنار رهبر باشد، هرگز جدا نمی‌شوند تا قیامت.


تلخ ترین حادثه

به یکی از اصحاب گفتند سخت ترین و تلخ ترین حادثه پیامبر صلی الله علیه واله چه بود؟ گریه کرد و گفت: دقیقه‌ های آخر عمر حضرت بود فرمود: قلم و کاغذ بیاورید چیزی را یادداشت کنید تا «أَكْتُبْ لَكُمْ كِتَاباً لَا تَضِلُّوا بَعْدِی»(بحارالأنوار، ج‏22، ص‏497) هرگز گمراه نشوید.

بعضی گفتند تب حضرت زیاد شده و بالا رفته و نعوذبالله، استغفرالله، پناه بر خدا دارد هزیان می‌گوید.

گفت خیلی غصه خوردم درباره پیامبری که خداوند در قرآن می‌فرماید: «وَ ما یَنْطِقُ عَنِ الْهَوى‏ إِنْ هُوَ إِلاَّ وَحْیٌ یُوحى‏» (نجم/4-3) از جانب خود حرفی نمی‌زند مگر بر او وحی شود و در جای دیگر می‌فرماید: «وَ ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا» (حشر/7)

هرچه پیامبر گفت عمل کنید و آنچه نهی کرد ترک کنید. حرف او حرف خدا و بیعت با او بیعت با خداست و باز می‌فرماید: «مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ» (نساء/80) هر کس اطاعت از پیامبر کند اطاعت از خداوند کرده. سخن او سخن خدا و حرفهایش فتوکپی حرفها و کلام خداوند است.

پس نگرانی اول پیامبر صلی الله علیه واله جدائی قرآن از اهل بیت علیهم السلام بود.

متأسفانه در مسجدالحرام همه را با قرآن می‌بینی. می‌پرسی امام کاظم علیه السلام کیست؟ نمی‌داند. البته امام حسن و امام حسین و فاطمه زهرا علیهم السلام را شناخته و اهل بیت علیهم السلام را هم دوست دارند. بسیاری از اینها اسم امام رضا علیه السلام را نشینده ‌اند.

درست همان چیزی که پیامبر صلی الله علیه واله نگرانی داشت. آنها اهل بیت را نمی‌شناسند ما هم برای امام زاده‌ ها گنبد و بارگاه درست می‌ کنیم ولی قرآن را نمی‌ توانیم بخوانیم. ما اهل بیت علیهم السلام را پررنگ کرده ‌ایم قرآن را کم رنگ و آنها به عکس.
تقوا

شرط یک تفسیر خوب

قَالَ رَسُولُ اللَّه صلی الله علیه وآله: «إِنَّمَا الْخَوْفُ عَلَى أُمَّتِی مِنْ بَعْدِی ثَلَاثُ خِصَالٍ أَنْ یَتَأَوَّلُوا الْقُرْآنَ عَلَى غَیْرِ تَأْوِیلِهِ أَوْ یَتَّبِعُوا زَلَّةَ الْعَالِمِ أَوْ یَظْهَرَ فِیهِمُ الْمَالُ حَتَّى یَطْغَوْا وَ یَبْطَرُوا وَ سَأُنَبِّئُكُمُ الْمَخْرَجَ مِنْ ذَلِكَ أَمَّا الْقُرْآنُ فَاعْمَلُوا بِمُحْكَمِهِ وَ آمِنُوا بِمُتَشَابِهِهِ وَ أَمَّا الْعَالِمُ فَانْتَظِرُوا فَیْئَهُ وَ لَا تَتَّبِعُوا زَلَّتَهُ وَ أَمَّا الْمَالُ فَإِنَّ الْمَخْرَجَ مِنْهُ شُكْرُ النِّعْمَةِ وَ أَدَاءُ حَقِّهِ»(خصال صدوق، ج‏1، ص‏164).

فرمود: بیشترین چیزی که بر امتم می‌ترسم اینکه قرآن به غیر از جایگاه و معانی حقیقی خود معنی شود.

تفسیر قرآن و مفسر قرآن دو شرط دارد :

الف: باید خود تقوا داشته باشد

اگر تقوا نداشت معانی قرآن را دنبال سلیقه خود می‌کشاند، مثل کسی که منظور خاص دارد. هر وقت قدم هم می‌خواهد بزند از جایی می‌رود که به مقصود خود برسد.

«فَأَمَّا الَّذینَ فی‏ قُلُوبِهِمْ زَیْغٌ فَیَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ» (آل عمران/7)

آنها که در قلوبشان مریضی و گیر و تنگی است تبعیت می‌کنند از آیات متشابه(تا بتوانند به هر شکل که خود می‌خواهد و سلیقه دارد معنی و تفسیر کند)

ب: امام و امامت

یعنی اگر کسی ظرفش آلوده باشد هر قدر هم آب در آن بریزند آلوده می‌شود، استخری که گربه مرده دارد، هرچه هم آب زلال بریزی باز هم بوی تعفن می‌دهد، و لذا فرموده: «هُدىً لِلْمُتَّقینَ» (بقره/2) متقین یعنی آنها که روحشان پاک است و دیگری «تَارِكٌ فِیكُمُ الثَّقَلَیْنِ» امام. یعنی کسی که می‌خواهد تفسیر بگوید، هم باید روحش پاک و دستش به اهل بیت علیهم السلام بند باشد و الا کج معنی می‌کند.

و باز می‌فرماید: «أَوْ یَتَّبِعُوا زَلَّةَ الْعَالِمِ» می‌ترسم از اینکه شما دنباله رو یک عالم و دانشمند منحرف شوید.

غذایی که انسان می‌خواهد مصرف کند باید از طرف بهداشت جهت سلامت باید تایید کرده و مهر بزنند در صورتیکه غذای روح و فکر به مراتب از غذای جسم اهمیتش بیشتر است، چون غذای جسم چند ساعتی بیشتر در بدن نیست. غذای فکری عمری در مغز انسان می‌ماند. چطور غذای جسم بهداشتی و استاندارد غذای فکر مهمتر است.

نگرانی‌های اجتماعی پیامبر

قَالَ رَسُولُ اللَّه صلی الله علیه وآله: «إِنَّ أَخْوَفَ مَا أَخَافُ عَلَى أُمَّتِی التَّصْدِیقُ بِالنُّجُومِ وَ التَّكْذِیبُ بِالْقَدَرِ وَ ظُلْمُ الْأُمَّةِ»(بحارالأنوار، ج‏55، ص‏330)

بیشترین چیزی را که می‌ترسم از ظلم امت به همدیگر است. فرمود من از مومن و مشرک نمی‌ترسم از دورویی می‌ترسم که هرروزی مشکلی می‌شود: «إِنِّی لَا أَتَخَوَّفُ عَلَى أُمَّتِی مُۆْمِناً وَ لَا مُشْرِكاً فَأَمَّا الْمُۆْمِنُ فَیَحْجُزُهُ إِیمَانُهُ وَ أَمَّا الْمُشْرِكُ فَیَقْمَعُهُ كُفْرُهُ وَ لَكِنْ أَتَخَوَّفُ عَلَیْكُمْ مُنَافِقاً عَلِیمَ اللِّسَانِ یَقُولُ مَا تَعْرِفُونَ وَ یَعْمَلُ مَا تُنْكِرُونَ»(منیةالمرید، ص‏136)

«مُنَافِقاً عَلِیمَ اللِّسَانِ» از منافقینی که زبانشان نرم و خوب است بیانش سحر می‌کند. «یَقُولُ مَا تَعْرِفُونَ» وقتی حرف می‌زند کیف می‌کنید. «وَ یَعْمَلُ مَا تُنْكِرُونَ» عملش خلاف حرفش می‌باشد.

قرآن می‌فرماید: «وَ إِنْ یَقُولُوا تَسْمَعْ لِقَوْلِهِمْ» (منافقون/4) حتی وقتی منافق حرف می‌زند توی پیامبر هم حرفش را گوش می‌دهی. یعنی با چرب زبانی پیامبر صلی الله علیه و اله را جذب می‌کند.

نگرانی‌های روحی پیامبر

می فرماید: «أَلَا إِنَّ أَخْوَفَ مَا أَخَافُ عَلَیْكُمْ خَلَّتَانِ اتِّبَاعُ الْهَوَى وَ طُولُ الْأَمَلِ أَمَّا اتِّبَاعُ الْهَوَى»(كافی، ج‏8، ص‏58)تبعیت از هوای نفس و آرزوهای دراز تبعیت از هوای نفس شما را از حق و آرزوهای دراز، شما را از آخرت باز می‌دارد.

بیانات حجت الاسلام قرائتی


چرا پیكر امام را تیر باران کردند؟

هنگامی كه امام حسن (ع) به شهادت رسید، امام حسین (ع) او را غسل داد و كفن كرد و جنازه او را درون تابوت گذاشت و به محلی كه رسول خدا (ص) در آنجا بر جنازه‌ها نماز می‌خواند، حركت داد، و بر جنازه نماز خواند.

بنا به قول‌های معتبر، ‌امام حسن (ع) روز بیست و هشتم ماه صفر سال 49 هجری در سن 47 سالگی به خاطر خوردن زهر و مسمومیت ناشی از آن به شهادت رسید و در قبرستان بقیع به خاك سپرده شد.
«شیخ كلینی» از داشمندان بزرگ شیعی كه كتاب‌هایی در باب معرفی امامان دوازدهگانه شیعه دارد، از «ابوبكر حضرمی» نقل می‌كند كه؛ «جعده» دختر «اشعث بن قیس كندی»، امام حسن (ع) را با زهر مسموم كرد. و نیز یكی از كنیزان، آن حضرت را زهر داد و مسموم كرد، زهر را برگردانید، ولی آن زهر در درون جان امام حسن (ع) جای گرفت و مجروح كرد و آن حضرت بر اثر آن، شهید شد.»
هنگامی كه امام حسن (ع) به شهادت رسید، امام حسین (ع) او را غسل داد و كفن كرد و جنازه او را درون تابوت گذاشت و به محلی كه رسول خدا (ص) در آنجا بر جنازه‌ها نماز می‌خواند، حركت داد، و بر جنازه نماز خواند. اما این اقدام‌ها همراه با فشارهای افراد منسوب به بنی‌امیه بود، به نحوی كه آنها اجازه ندادند تا امام حسن (ع) در خانه حضرت رسول (ص) دفن شود و جسم پاك او را به قبرستان بقیع به خاك سپردند.
اما این كار نیز بدون حاشیه‌ها نبود و ایادی دنیاطلب معاویه، با شقاوت و بی‌رحمی اقدام به تیرباران جسد فرزند رسول خدا (ص) كردند؛ در حالی‌كه خود را مسلمانان واقعی می‌نامیدند.
با این حال، تاریخ اسلام گواه است كه یكی از جنایات هولناك معاویه در طول حكومت خود، به شهادت رساندن امام حسن مجتبی (ع) بود و ردپای این جنایت هولناك در تاریخ، به طور آشكار دیده می‌شود.
جنایت به این صورت شكل گرفت كه معاویه ضمن توطئه‌ای خائنانه و با بهره‌گیری از دختر «اشعث بن قیس» (همسر امام‌حسن) او را مسموم و به شهادت رسانید. چهره ‌شیطانی و پیمان‌شكن، و دورویی و نفاق معاویه كه در طول حیات سیاسی‌اش فراوان خود را نشان می‌داد در ضمن این جنایت نیز روشن‌تر از همیشه در معرض دید همگان قرار گرفت.
تاریخ، این مطلب را با قوت هر چه بیشتر به اثبات رسانده است. با این حال افراد متعصبی چون «ابن خلدون» كه از آبشخور آلوده بنی‌امیه سیراب می‌شد، جریان را بی‌پایه و ضعیف قلمداد كرده و می‌نویسد: «آنچه درباره مسموم شدن حسن بن علی (ع) به وسیله معاویه نقل شده، روایتی است كه شیعه آن را ساخته و پرداخته است.»
البته این نظر خاص، ناشی از گرایشات خاص دینی «ابن خلدون» است كه او برای دفاع از چهره‌ای مرموز و نامطلوبی همچون معاویه مفاد تاریخ اسلام را عوض كرده است.
مظلومیت امام در جریان دفن آن حضرت بیشتر جلب توجه می‌كند. هنگامی كه اهل بیت (ع) می‌خواستند طبق وصیت آن حضرت، او را كنار قبر پیامبر (ص) دفن كنند، قداره‌داران بنی‌امیه به مخالفت برخاستند. در این میان «مروان بن حكم» از میان آشوب‌گران فریاد برآورد: «در حالی كه عثمان در دورترین نقطه بقیع به خاك سپرده شد، گمان می‌كنید كه اجازه می‌دهم حسن بن علی (ع) در خانه رسول خدا (ص) دفن شود؟!»
پیشتاز آشوب، سوار بر مركبی، ادعای مالكیت خانه را از طریق ارث كرده و ممانعت خود را تا پای جان از دفن امام در آرامگاه رسول خدا (ص) اعلان داشت.
حتی كار از این بالاتر گرفت و در نهایت شقاوت و سبعیت، جنازه امام را تیرباران كردند، تا جایی كه كفن آلوده به خون شد و مشایعت‌كنندگان مجبور به تعویض كفن شدند.
سرانجام پس از این كشمكش‌ها، شهید مظلوم را در بقیع به خاك سپردند. در سوگ این ریحانه رسول خدا (ص) بر طبق روایاتی كه رسیده، مردم مدینه ـ كه بیشتر آنها از فرزندان انصار بودند ـ به ماتم نشسته و بازارهای مدینه را بستند. عمر بن بشیر همدانی می‌گوید: «از اسحاق پرسیدم: متی ذل الناس؟ چه موقع مردم ذلیل شدند؟ پاسخ داد: حین مات الحسن و ادّعی زیاد و قتل حجر بن عدی؛ پس از شهادت امام حسن (ع) وَ قتل حجر بن عدی.»








ما امروز محتاج پیامبریم

آیت الله خامنه‌ای: حقیقتاً فهم و ادراك بشرى كوچكتر از آن است كه بتواند آن حقیقت عظیم و آن روح والا و بزرگ را، با آن نورانیت، بدرستى درك كند. آنچه بر زبان امثال ما جارى مى‌شود، مربوط به همین جنبه‌هاى ظواهر قضیه است كه:

فاق النبیّیّن فى خَلق و فى خُلق‌

و لم یدانوه فى علم و لا كرم‌

و كلّهم من رسول اللَّه ملتمس‌

غرفا من البحر او رشفا من الدیم‌

این چیزهایى است كه عقل بشر و ادراك بشرى مى‌تواند در وجود نبى اعظم از دور مشاهده كند و در بركات احكام و قوانین و كلمات آن بزرگواران خود را غوطه‌ور سازد.

ما امروز به عنوان مسلمان و به عنوان انسان، محتاج پیامبریم؛ حتّى به عنوان مردمانى از نوع بشر. چون پیغمبر اكرم رحمةً للعالمین بود؛ نه فقط رحمةً للمسلمین. همه‌ى بشریت مرهون بركات و رحمت پیامبر اعظم‌اند. آنچه كه به عنوان رسالت الهى، آن بزرگوار به بشریت عطا كرده است - كه جامع همه‌ى مهامّ و كلیات آن، «قرآن كریم» است - امروز در اختیار ماست و مى‌توانیم از آن بهره ببریم.

پیغمبر اكرم راه نجات را بر روى بشر باز كرد؛ راه صلاح را به روى بشر گشود؛ بشریت را در جاده‌اى تشویق به حركت كرد كه حركت در این جاده مى‌تواند مشكلات بشر را از بین ببرد؛ دردها را درمان كند. بشریت دردهاى دیرین دارد كه مربوط به یك دوره و یك زمان نیست؛ بشریت محتاج عدالت است، محتاج هدایت است، محتاج اخلاق والاى انسانى است، محتاج دستگیرى و رهنمایى است؛ عقل بشر، محتاج كمك مبعوثان الهى است. این راه را به روى بشر، پیامبر اعظم با همه‌ى سعه و ظرفیت هدایت الهى باز كرد. آنچه كه موجب شد و پس از این هم موجب مى‌شود كه بشر از بركات این هدایت و این اعانت الهى برخوردار نشود، مربوط به خود انسانهاست؛ مربوط به جهل ماست؛ مربوط به كوتاهى و كاهلى و تنبلى ماست؛ مربوط به هوى‌پرستى و نفس‌پرستى ماست. بشر اگر چشم را باز كند، عقل را به كار بیندازد، همت بگمارد، حركت بكند، راه باز است براى اینكه همه‌ى این مشكلات و دردهاى دیرین و زخمهاى كهنه‌ى بشرى درمان شود.

در مقابل این دعوت، دعوت شیطان است كه جنود و یاران و دست‌پروردگان خود را در مقابل انبیاء همیشه بسیج كرده است و بشر بر سر دو راهى است؛ باید انتخاب كند.

امروز امت اسلامى - در همه‌ى اقطار اسلامى - نگاه جدیدى به شریعت اسلام و آئین اسلام پیدا كرده‌اند؛ بعد از غفلتهاى طولانى، بعد از دور ماندن از زلال حقایق اسلامى در دورانهاى متوالى و قرون متعدد. امروز بشریت چشم گشوده است؛ دنیاى اسلام و امت اسلامى چشم گشوده است به احكام اسلام و معارف اسلام؛ چون فلسفه‌هاى دست‌سازِ بشرى ضعف و ناتوانى خود را در صحنه نشان داده‌اند. دنیاى اسلام، امروز مى‌تواند با تمسك به شریعت اسلامى و معارف اسلامى، پیشتاز بشریت به سوى تعالى و كمال باشد. دنیا، امروز آماده‌ى تحرك امت اسلامى است. پیشرفتهاى علمى بشر - در عمده‌ترین بخشِ آن، اخلاق و معنویت و روح دینى به زاویه و به حاشیه رانده شده است - و دانش بشرى و نگاه نوِ انسان به حقایق طبیعى عالم، مى‌تواند دستمایه‌اى براى حركت امت اسلامى باشد. معارف اسلامى در اختیار دنیاى اسلام است؛ سیره‌ى پیغمبر، كلام پیغمبر، از همه بالاتر، «قرآن كریم» در اختیار دنیاى اسلام است و دنیاى اسلام مى‌تواند حركت كند.


ذکر مصیبت شهادت امام مجتبی (ع) از زبان مرحوم آیت الله مجتبی تهرانی

آیت الله مجتبی تهرانی (ره):
جناده می­گوید به عیادت امام حسن رفتم و دیدم حضرت با آن حال کذایی نشستند. ظاهراً در همان لحظات اواخر زندگی امام حسن بوده است، می­گوید: وارد شدم و سلام کردم. دیدم دیگر دستم به امام حسن نمی­رسد، لذا عرض کردم: «عِظْنِی یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ» گفتم: ای پسر پیغمبر، من را موعظه کن، پندی بده! فرمود: «قَالَ نَعَمْ» باشد. یک مرتبه حضرت رو کرد به من و فرمود: «اسْتَعِدَّ لِسَفَرِكَ وَ حَصِّلْ زَادَكَ قَبْلَ حُلُولِ أَجَلِكَ» ای جناده آماده سفر آخرت شو، زاد و توشه این سفر را فراهم کن، می­خواست به او تذکر بدهد كه ما می‏میریم و باید برویم، این سفر زاد و توشه می­خواهد، باید از اینجا زاد و توشه برداریم. «وَ اعْلَمْ أَنَّكَ تَطْلُبُ الدُّنْیَا وَ الْمَوْتُ یَطْلُبُک»[5] ای جناده تو دنبال دنیا هستی، حالا مال و جاهش هرچه که باشد، اما موت و مرگ در طلب تو است و از آن غافل هستی. تو دنبال دنیایی و مرگ دنبال تو است. ای جناده اندوه روزی را که نیامده است بر روزی که هستی بار نکن. ای جناده اگر از امور دنیا بیش از آنچه که قوت تو است، تحصیل کنی، خزانه‏دار دیگری هستی. ای جناده در حلال دنیا حساب است و در حرام دنیا عقاب و مرتکب شبهات عتاب. همین طور حضرت جناده را موعظه کردند. ای جناده از مذلت معصیت خداوند به سوی عزت اطاعت خداوند بیرون رو.

می­گوید: همین طور که حضرت داشت صحبت می­کرد، یک وقت دیدم نفس امام حسن قطع شد. نگاه کردم دیدم رنگ چهره­اش زرد شد و دیگر نمی­تواند نفس بکشد. جناده می­گوید: وقتی که من بر امام حسن وارد شده بودم دیدم تشتی جلوی آقا هست و لخته­های خون است که از دهانش در تشت می­ریزد، گفتم: یابن رسول‏الله چرا خودت را معالجه نمی­کنی؟ گفت: جناده مرگ را به چه چیز می­شود معالجه کرد؟ می‏گوید: در این هنگام بود یک وقت دیدم برادرش حسین(علیه­السلام) و اسود ابن ابی الاسود وارد شدند. تا چشم امام حسن به او افتاد بلند شد و برادر را در آغوش کشید، بین دو دیدگانش را می­بوسید. امام حسین در کنار امام حسن نشست، اینها با هم صحبت می­کردند ولی رازگونه بود. گویا حضرت داشت وصیت­هایش را به امام حسین می­گفت. من با آنها فاصله داشتم، یک وقت دیدم حضرت بلند شد و گفت: «إنّا لِلّهِ وَ إنّا إلیهِ راجِعونَ».
شنبه 23/10/1391 - 16:18
اهل بیت
شهادت مرگ شکوهمندی است که مجاهد راه خدا، آن را آگاهانه و با افتخار انتخاب کرده و به حیات اخروی خود زیبایی و جلال می‌بخشد، شهادت مرگی است که شهید خود آن را انتخاب می‌کند، مرگی که انسان به سوی آن می‌رود نه آن که او به سوی انسان بیاید.
فارس: در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که حضرت نوح(ع) بعد از 2500 سال عمر کردن، در آفتاب خوابیده بود که عزرائیل آمد او را قبض روح کند. نوح از فرشته الهی تقاضا کرد: به من مهلت بده که به سایه روم! سپس برخاست.

شهادت مرگ شکوهمندی است که مجاهد راه خدا، آن را آگاهانه و با افتخار انتخاب کرده و به حیات اخروی خود زیبایی و جلال می‌بخشد، شهادت مرگی است که شهید خود آن را انتخاب می‌کند، مرگی که انسان به سوی آن می‌رود نه آن که او به سوی انسان بیاید، ارزش و جایگاه شهید و شهادت نیز از همین جا منشأ می‌گیرد، یعنی در راه هدف مقدس و به تعبیر قرآن «فی سبیل الله» در راه خدا مردن و کشته شدن را شهید و شهادت گویند.

آنجا که می‌فرماید: اگر در راه خدا بمیرید یا کشته شوید (غم مدارید، که به رحمت ایزدی پیوسته و به کمال ایده آل دست یافته) و به سوی خدا محشور خواهید شد،(1) طبق این آیه کسی که در راه خدا توسط دیگری کشته شود و یا در این راه اجل او برسد و به مرگ طبیعی بمیرد به درجه شهادت رسیده است.

این مقدمه دلیلی بود بر اینکه در فضای مجازی شبهاتی پیرامون شهادت همه انبیای الهی مطرح شده است و برخی این گونه استدلال می‌کنند که پس طبق این قاعده پیامبر اکرم(ص) نیز باید به شهادت رسیده باشند، مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم، در پاسخ به این شبهه چنین می‌گوید:

اولاً اطلاع ما از سر گذشت حدود 124 هزار پیامبر خیلی ناچیز است، پس اگر بخواهیم فقط نام پیامبران را بشماریم، شاید بیش از چند صد نفر را نتوانیم نام ببریم، ثانیاً، با توجه به آیه‌ای که در مقدمه ذکر شد، می‌توان گفت که همه پیامبران هر چند به مرگ طبیعی از دنیا رفته باشند، به مقام و درجه شهادت رسیده‌اند، چرا که همه پیامبران تمام هستی و زندگی و خانواده‌شان را حتی در برخی مواقع حاضر می‌شدند که فرزند خود و عزیزترین کس خود را در راه اجرای فرامین الهی قربانی کنند.

آماده فدا کردن در راه خدا و دعوت مردم به خدا پرستی و توحید بودند، لذا طبق روایات و آیات قرآن چنین اشخاصی هر چند که با شمشیر و زهر و ... دشمن کشته نشده‌اند، ولی چون در راه خدا مرده‌اند، همان صواب و پاداش را دارند.

از پیامبر گرامی اسلامی(ص) وارد شده است که فرمود: «کسی که در راه تحصیل علم از دنیا برود، شهید مرده است»،(2) امام علی(ع) فرمود: «کسی که در بستر از دنیا برود، امّا معرفت حق پروردگار و معرفت واقعی پیامبر او و اهل بیتش را داشته باشد، شهید از دنیا رفته است».(3)

بنابراین با توجه به اینکه اطلاعات ما از همه پیامبران ناچیز است، امّا از همین داده‌های کم نیز می‌توان دریافت که برخی پیامبران به اجل طبیعی و مرگ از دنیا رفته‌اند، چنان‌که قرآن در مورد حضرت سلیمان می‌فرماید: هنگامی که مرگ را بر او (سلیمان) مقرر داشتیم، کسی آن‌ها را از مرگ وی آگاه نساخت، مگر جنبنده زمین(موریانه) که عصای او را می‌خورد (تا شکست و پیکر سلیمان فرود افتاد) هنگامی که بر زمین افتاد، جنیّان فهمیدند که اگر از غیب آگاه بودند در عذاب خوار کننده باقی نمی‌ماندند.(4)

و اینکه در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که حضرت نوح(ع) بعد از 2500 سال عمر کردن در آفتاب خوابیده بود که عزرائیل آمد که او را قبض روح کند، گفت: به من مهلت بده که به سایه روم؛ آنگاه برخاست و در حین رفتن گفت: تمام عمر من مانند آمدنم از آفتاب به سایه است، فرشته مرگ او را قبض روح کرد.(5)

امّا برخی از پیامبران هم بودند که به وسیله دشمنان خود کشته شدند و به شهادت رسیدند که اکثرشان از انبیای بنی‌اسرائیل بودند که توسط قوم یهود به شهادت رسیدند.

و در اینجا به نمونه هایی از این گونه شهادت‌ها اشاره می‌شود:

خداوند در قرآن در این باره می‌فرماید: «کسانی که نسبت به آیات خدا کفر می ورزند و پیامبران را به ناحق می‌کشند، و (نیز) مردمی را که امر به عدالت می‌کنند، به قتل می‌رسانند به کیفر دردناک بشارت ده».(6)

این آیه و آیات مشابه با توجه به روایات تاریخی بیان‌گر این است که یهود تعداد زیادی از پیامبران الهی را به شهادت رساند که حضرت اشعیا(ع) و حضرت یحیی(ع) که به خاطر مخالفت با پادشاهی که می‌خواست با محارم خود ازدواج کند، به شهادت رساندند و حضرت زکریا(ع) را با اره دو نیم کردند.(7)

بنابراین می‌توان گفت که تعدادی از پیامبران توسط دشمن به شهادت رسیدند و تعدادی نیز به مرگ طبیعی از دنیا رفته‌اند.



*پی‌نوشت‌ها:

1-آل عمران، آیه 157.

2-هیثمی، نورالدین، مجمع الزوائد و منبع الفوائد، بیروت، دارالکتب العلمیه، 1408قمری، جلد1، صفحه 124.

3-شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، قم، آل‌البیت، 1414قمری، جلد15، صفحه 56.

4-نبأ، آیه 14.

5-راوندی، قطب‌الدین، قصص الانبیاء، قم، موسسه الهادی، 1418قمری، صفحه91.

6-آل عمران، آیه 21.

7-رواندی، همان، صفحه 218 ـ 223.



*معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:

1ـ تاریخ انبیا، عماد زاده.

2ـ تاریخ انبیا، رسول محلاتی.

3ـ سیرت حضرت رسول الله، رفیع الدین همدانی.

4ـ تاریخ پیامبران(ص)، ابراهیم آیتی.

شنبه 23/10/1391 - 16:9
دانستنی های علمی
با برنامه ریزی می شود بر اصل تنبلی غلبه کرد یا آنرا کاهش داد.اما در این راستا برخی از افراد موفق نمی شوند زیرا رد پایی از ژنتیک در تنبلی وجود دارد و همچنین محیط نیز عامل مهمی است.
 تنبلی می‌تواند ژنتیکی باشد یا بر اثر تربیت خانوادگی و محیطی در ما شکل گیرد.

معمولا انسان ها ترجیح می دهند کاری انجام ندهند. بیشتر افرادی که از اصل لذت پیروی می کنند ترجیح می دهند انرژی صرف نکنند و سختی را تحمل نکنند.


* چه کار کنیم تا بر تنبلی غلبه کنیم

با برنامه ریزی می شود بر اصل تنبلی غلبه کرد یا آنرا کاهش داد.اما در این راستا برخی از افراد موفق نمی شوند زیرا رد پایی از ژنتیک در تنبلی وجود دارد و همچنین محیط نیز عامل مهمی است.

مهمترین عامل را می توان عامل محیطی در نظر گرفت. تاثیری که خانواده ها تا سن 5 سالگی بر فرزندان می گذارند تا آخر عمر همراه فرد می ماند اما کمک روانشناسان و مشاورین کاهش تنبلی می تواند مفید باشد چه عامل تنبلی ژنتیکی باشد چه محیطی باشد یا تعاملی از محیط و ژنتیک باشد قابلیت تغییر را دارند.

آدمهای منظم زمان آزاد بیشتری دارند که فکر کنند چه کاری انجام دهند. اما آدم نامنظم همیشه چند کار را دارد که حتی نمی تواند برای انجام آنها برنامه ریزی کند.

نظم خودش حدودی دارد. نوع پیشرفته آن وسواس است نوع میانه آن خوب است.بهتر است نظم درونی شود نظمی که بر اساس باورها و اندیشه های فرد باشد بهتر است.
شنبه 23/10/1391 - 13:53
موبایل
گفته می شود آیفون 6 بر اساس طرحی از آیپاد نانو و با سیستم عامل iOSX ساخته خواهد شد.
 به تازگی طرح مفهومی از آیفون 6 منتشر شده که همه کاربران اپل را شگفت زده کرده است. این آیفون 6 فوق العاده طرحی الهام گرفته از OS X و آیپاد نانوی جدید اپل است.




Federico Ciccarese طراح این آیفون بیان کرده است که من از طراحی آیپاد نانوی جدید حیرت زده شده ام و به همین دلیل آیفونی بر اساس همان آیپاد نانو طراحی کردم، همچنین سیستم عامل آن را به صورت مفهومی طراحی و نام آن را iOS X گذاشته ام که سیستم عاملی بین OS X و iOS می باشد.




گذشته از اینها بر اساس شایعات، گویا اپل هر 6 ماه یکبار محصول جدیدی را به بازار عرضه خواهد کرد که احتمال دارد آیفون 6 محصول بعدی باشد، و مثل همیشه بازار طرح های مفهومی آیفون داغ است.
شنبه 23/10/1391 - 13:33
موبایل
آیفون ۵
IPhone5Title.svg
IPhone 5.png
سازنده شرکت اپل
شعار بزرگترین اتفاقی که از آیفون برای آیفون رخ داده.
سری آیفون
شبکه GSM/CDMA/4G LTE
رونمایی ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۲؛ ۱۲۱ روز پیش
تاریخ در دسترس ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۲ (۲۰۱۲-09-۲۱)
پس از آیفون ۴اس
وابسته به آی‌پاد تاچ
گونه تلفن هوشمند
شکل تخت
ابعاد ۷٫۶×۵۸٫۶×۱۲۳٫۸ میلیمتر
وزن ۱۱۲ گرم
سیستم عامل آی‌اواس ۶
SoC A6
CPU ۱٫۳ GHz دوهسته ای A6
GPU PowerVR SGX543MP3
Memory ۱ گیگابایت
حافظه ۱۶٬۳۲٬۶۴ گیگابایت
باتری ۳٫۸V ،۵٫۴۵Wh (۱٬۴۴۰mAh) Li-ion
ورودی ها داده ۴ دکمه و یک کلید، سه میکروفن، صفحهٔ چند لمسی خازنی، شتاب سنج در ۳ جهت (طول و عرض و ارتفاع)، ژایروسکوپ در ۳ جهت، سنسور نور زمینه، قطب نما و سنسور مجاورت
نمایشگر

۴ اینچی رتینا (۱۰۰ میلی متر)، [[IPS LCD [[Backlight LED چند لمسی، ۱۱۳۶×۶۴۰ پیکسل، نسبت ابعاد ۱۶:۹، ۱۶ میلیون رنگ، کنتراست: ۸۰۰:۱ و حداکثر روشنایی: 500 cd/m2 | نمایشگر_خارجی =

| دوربین_پشت = ۸ مگاپیکسل، سنسور افزایش نور پس زمینه، ضریب اف f/2.4، لنز ۵ قسمتی سافایر، فیلتر مادون قرمز، پردازشگر سیگنال تصاویر (تعبیه شده در چیپست A6)، تشخیص چهره، تثبیت کنندهٔ تصویر، فوکوس خودکار و اشاره‌ای، عکسبرداری پاناروما ۲۸ مگاپیکسل در ۲۴۰ درجه، فیلمبرداری HD]] ۱۰۸۰P]] استریو fps ۳۰، تثبیت کنندهٔ تصویر، عکسبرداری در حین فیلمبرداری، نشان‌گذاری جغرافیایی
دوربین جلو ۱٫۲ مگاپیکسل، فیلم برداری HD با ۳۰ فریم در ثانیه FaceTime HD
Media یک بلندگوی و رابط تی‌آراس ۳٫۵ میلی متری با پاسخ فرکانسی 20Hz تا 20KHz
ارتباطات وای-فای (802.11 b/g/n)(تنها 2.4 GHz)، بلوتوث نسخهٔ ۴ گیرندهٔ سیگنال GPSو گیرندهٔ سیگنال GLONASS
وضعیت در دسترس
وب سایت apple.com/iphone
رنگ بندی مشکی/اسلیت، سفید/نقره‌ای

آیفون ۵ (به انگلیسی: iPhone 5)‏ نسل ششم و آخرین نسل معرفی شده از گوشی‌های هوشمندی است که توسط شرکت اپل ساخته‌شده‌است. آیفون ۵ در تاریخ ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۲ در جریان کنفرانس اپل در سان فرانسیسکو معرفی و پیش‌فروش آن در تاریخ ۱۴ سپتامبر آغاز شد و در تاریخ ۲۱ سپتامبر در اختیار خریداران قرار گرفت.

این نسخه از گوشی سرتاسر از آلومینیوم و شیشه ساخته‌شده‌است و از آی او اس ۶ بهره می‌برد. آیفون ۵ طبق ادعای اپل، هم اکنون نازک ترین تلفن هوشمند ارائه شده‌است. آیفون ۵ نیز همانند آیفون 4S به دستیار صوتی هوشمند سیری مجهز می‌باشد.

فیزیکی

طراحی آیفون۵ تلفیقی از آلمینیوم و شیشه‌است. این مدل سبک تر و نازک تر نسبت به نسخه‌های پیشین است. ضخامت آیفون ۵ اپل ۷٫۶ میلیمتر است و این ضخامت ۱۸ درصد از مدل‌های پیشین نازک تر است. وزن این محصول نیز ۱۱۲ گرم است که ۲۰ درصد نسبت به 4S سبک تر است. نسل ششم آیفون نیز مانند پنج نسل گذشته در دو رنگ سفید و مشکلی به بازار عرضه خواهد شد و البته پنل پشت این مدل آلمینیومی خواهد بود.

در آیفون ۵ برخلاف آیفون ۴ و 4S که در آن‌ها از میکروسیم کارت استفاده می‌شد از نانو سیم کارت استفاده می‌شود.

صفحه نمایش

صفحه ایفون۵ کمی کشیده تر شده‌است و به ۴ اینچ تبدیل شده و رزولوشن آن ۱۱۳۶ در ۶۴۰ پیکسل خواهد بود و تراکم پیکسلی آن نیز ۳۲۶ پیکسل در هر اینج است. با این صفحه ۴ اینچی دیگر ۵ ردیف آیکون در صفحه آیفون وجود خواهد داشت و نسبت صفحه آیفون ۵ نسبت ۱۶ به ۹ خواهد بود و اشباع رنگ نیز ۴۴ درصد افزایش پیدا کرده‌است.

به گفته دیسپلی‌میت، صفحه نمایش آیفون ۵ یکی از بهترین صفحه نمایش‌هایی است که تاکنون دیده شده‌است. صفحه نمایش آیفون ۵ نسبت به آیفون 4S دارای انعکاس کمتر و کنتراست بیشتری است. صفحه نمایش IPS آیفون ۵ دارای دقت بیشتری نسبت به فناوری Super AMOLED HD می‌باشد.

شیشهٔ استفاده شده برای صفحه نمایش این گوشی، گوریلا گلس می‌باشد.

شبکه

آیفون ۵ از نسل چهارم شبکه LTE پشتیبانی می‌کند و این سیستم جدیدی وایرلس Ultrafast Wireless نام گذاری شده‌است و اپل اپراتورهای مختلفی را در قاره‌های مختلف معرفی کرد که این قابلیت جدید آیفون را ساپورت خواهند کرد.

اپراتورهای ای‌تی اند تی(به انگلیسی: AT&T Mobility)‏، ورایزون وایرلس(به انگلیسی: Verizon Wireless)‏ و اسپرینت(به انگلیسی: Sprint Nextel)‏ در ایالات متحده آمریکا و اوری‌تینگ اوری‌ور(به انگلیسی: Everything Everywhere)‏ در بریتانیا خدمات ال‌تی‌ایی را برای پشتیبانی از آیفون ۵ ارائه می‌دهند.

برخی از کشورهای اروپایی نظیر دانمارک، نروژ و سوییس قادر به ارائه سیستم ال‌تی‌ایی بر روی آیفون ۵ به مشتری‌هایشان نیستند. چرا که در این کشورها ال‌تی‌ایی بر روی فرکانس ۲٫۶ گیگاهرتز ارائه می‌شود در حالی که آیفون ۵ این باند فرکانسی را پشتیبانی نمی‌کند.

پردازنده

پردازنده A6 به کارگرفته شده در آیفون 5

CPU در چیپ A6 به کار گرفته شده در آیفون ۵، دو هسته‌ای است که معماری آن از طراحی اختصاصی اپل برای آرم به نام ARMv7 ISA سود می‌برد. GPU آن سه هسته‌ای، به نام PowerVR SGX543MP3 دارای فرکانس کلاک دو برابر نسبت به GPU دوهسته‌ای A5 است. که کارایی آن به نسل سوم آی‌پد مشابه‌است البته با اشغال فضای کمتر. فرکانس کلاک CPU در آیفون ۵ بسته به مقدار بار آن، به ١،٣ گیگاهرتز میرسد. به گفته پی‌سی مگزین آیفون ۵ سریع‌ترین تلفن هوشمند جهان است. همپنین بر اساس بنچمارک‌های منتشر شده توسط مجله آنلاین کامپیوتری اناد تک (به انگلیسی: AnandTech)‏ آیفون ۵ در زمان عرضه‌اش در سپتامبر ۲۰۱۲ با کسب امتیازات بالاتر نسبت به رقبای خود چون سامسونگ گالکسی اس۳، اچ تی سی وان ایکس، ال جی اپتیموس جی، گلکسی نکسوس و... سریع‌ترین تلفن هوشمند بازار است.

سیستم عامل

سیستم عامل استفاده شده در آیفون ۵، آی‌اواس ۶ است. این سیستم عامل، نسبت به آی‌اواس ۵ سریع‌تر و پایدارتر است.

دوربین

آیفون ۵ به مانند آیفون ۴اس مجهز به دوربین ۸ مگاپیکسلی است. اما دوربین جدید با لنزهای بهتر و سیستم کارا تر عرضه شده‌است. با دوربین جدید آیفون ۵ تصاویر در شب با قابلیت dynamic low light mode بسیار شفاف ثبت می‌شود. عکس برداری در نسل جدید دوربین نیز ۴۰ درصد نسبت به ۴اس سریعتر شده‌است. قابلیت پانوراما نیز در نهایت به دوربین آیفون ۵ اضافه شده و می‌توان با این قابلیت تصاویر ۲۸ مگاپیکسلی ثبت کرد. آیفون ۵ امکان ضبط تصاویر تا1080p(فول اچ دی) را فراهم کرده‌است و همچنین دوربین جلوی آیفون نیز امکان ضبط تصاویر 720p را امکان پذیر کرده‌است. همچنین برای استفاده بهتر از دوربین جلو نویزگیر به آیفون اضافه شده‌است.

لنز دوربین آیفون ۵ از کریستال یاقوت کبود است. این ماده سختی زیادی دارد و باعث می‌شود که از دوربین آیفون محافظت کند.

سیستم صوتی

سه میکروفون نیز در آیفون ۵ تعبیه شده‌است که یکی در جلو، دیگر در پشت و پایین وظیفه انتقال صدا را فراهم می‌کنند. بلندگوی آیفون ۵ نیز با تغییرات زیادی مواجه شده‌است و استفاده از پنج آهن ربا که در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند قدرت این اسپیکر را بسیار زیاد کرده‌است.

کانکتور

کانکتور جدید آیفون 5 به نام لایتنینگ

در نسل ششم آیفون از یک کانکتور ۸ پین به نام لایتنینگ استفاده شده‌است که به نسبت مدل‌های قبلی ۸۰ درصد کوچکتر شده‌است. همچنین تبدیل‌هایی نیز برای استفاده از کانکتورهای قبلی نیز ارائه شده‌است.

فروش آیفون ۵

آیفون ۵ هم‌اکنون با قیمت‌های ۱۹۹، ۲۹۹، و ۳۹۹ دلار با ظرفیت‌های به ترتیب ۱۶، ۳۲ و ۶۴ گیگابایت بر روی اپراتورهای محدود به فروش می‌رسد.

سرعت پیش‌فروش آیفون ۵ حدود ۲۰ برابر سریع‌تر از فروش مدل‌های ۴ و 4s بود. پس از آغاز پیش‌فروش در عرض یک ساعت کل موجودی انبار اپل تمام شد و کاربرانی که از ساعت دوم قصد خرید این محصول را داشته‌اند با پیامی مبنی بر دریافت محصول پس از ۱ یا ۲ هفته مواجه گردیده‌اند به گفته فیل شیلر، نایب رییس بخش بازاریابی اپل، تنها ۲۴ ساعت پس از معرفی آی‌فون ۵ بالغ بر ۲ میلیون سفارش از آن ثبت شده‌است.

به گفته مایکل فرول (به انگلیسی: Michael Ferol)‏ مدیر اقتصادی جی‌پی مورگان چیس، آی‌فون ۵ می‌تواند ۰٫۲۵ تا ۰٫۵ درصد به تولید ناخالص داخلی ایالات متحده آمریکا در یک چهارم پایانی سال ۲۰۱۲ اضافه کند.

نقشه اپل

نقشه جدید به کارگرفته شده در آیفون ۵ که توسط اپل ساخته شده‌است، نسبت به نقشه نسخه‌های قبلی که توسط گوگل ساخته شد، ضعیف‌تر است. نقشه باگ‌دار جدید اپل سبب اعتراض‌های گسترده شده‌است. برخی از این شکایت‌ها بابت کم بودن جزییات و حذف مسیرهای حمل و نقل است

تیم کوک با انتشار بیانیه‌ای ضمن عذرخواهی گفته است: «ما عمیقا متاسفیم و هرکاری که بتوانیم برای بهتر شدن نقشه انجام می‌دهیم. شما می‌توانید هم‌اکنون از نقشه‌های جایگزین نظیر بینگ، مپ‌کوئست، ویز یا نقشه‌ها نوکیا یا گوگل استفاده کنید. ما قصد داشتیم تا نقشه‌هایی بهتر با امکاناتی بهتر ارائه کنیم. برای همین مجبور به ارائه نسخه جدید از نقشه شدیم.»

دوربین

دوربین آیفون ۵ مشکوک به عیبی است که باعث می‌شود هنگام قرارگرفتن دوربین به سمت خورشید یا یک منبع نور دیگر، هاله‌ای ارغوانی رنگ اطراف منبع نور تشکیل می‌شود. این که این عیب ناشی از یک مشکل نرم‌افزاری است یا به علت لنز یاقوت کبود است، دقیقا مشخص نیست.

:: نقاط قوت و ضعف

صفحه نمایش 4 اینچی با تراکم پیکسلی 326ppi (رتینا)
نسخه 6 از سیستم عامل iOS با قابلیت های فراوان
دوربین 8 مگاپیکسلی بسیار با کیفیت و توانایی فیلم برداری با کیفیت Full HD
بهترین عملکرد سخت افزاری در بین گوشی‌های هوشمند تا به این زمان
ابعاد و وزن شگفت انگیز
جنس بسیار با کیفیت بدنه
کیفیت مکالمه فوق العاده
پشتیبانی از 4G
صفحه نمایش ضد خش با پوشش مقاوم در برابر اثر انگشت
بهره گیری از سیستم هوشمند سخنگوی Siri
عملکرد خوب باتری


عدم وجود قابلیت ارتباطی NFC
حذف Google Maps و جایگزینی آن با iMap که فعلا اشکالاتی دارد
خش پذیری نسبتا زیاد قاب پشتی
جمعه 22/10/1391 - 15:40
موبایل
از آغاز پیدایش تلفن‌های همراه (cell phone) در دهه 80 میلادی تاكنون، طراحی آنها چه به لحاظ اندازه و چه قابلیت‌ها، همواره روندی رو به پیشرفت داشته است. طی این مدت ما شاهد ساخت انواع موبایل‌های كشویی، تاشو و بسیار كوچك بوده‌ایم.

 

این قضیه ادامه داشت تا این كه تلفن‌های همراه هوشمند (smartphone) پا به صحنه رقابت‌ها گذاشت و بسرعت گرایش‌ها را دگرگون كرد. پردازنده‌های پرسرعت‌تر، باتری‌های بزرگ​تر، فضای ذخیره بیشتر و صفحه‌نمایش‌های دارای رزولوشن بالا همه دست به دست هم داده و راه و روش استفاده ما از تلفن‌های همراه را تغییر دادند. همه این قابلیت‌ها سهولت استفاده از اینترنت و براوز كردن به وب، ایمیل، مكالمات تلفنی تصویری (video call) و گوش دادن به موزیك‌ها و تماشای فیلم‌های HD را برای كاربران به ارمغان آورد. همچنان كه تمایل به استفاده از گوشی‌های فوق باریك (ultra-thin)‌ به صورت یك اشتیاق همه‌گیر درآمد، ما شاهد افزایش مداوم اندازه ابعاد صفحه‌نمایش گوشی‌ها بودیم و این روند آنقدر ادامه یافت تا به ظهور فبلت‌ها (phablet) منجر شد. مطلب این هفته ما در‌باره این گجت‌هاست كه در این بازار رو به رشد اندروید (Android) می‌رود تا هر روز بیشتر جای خود را بین كاربران باز كرده و بخش عظیم‌تری از فروش بازار را به خود خود اختصاص دهد.

فبلت چیست؟

یك فبلت همچنان كه از اسم آن برمی‌آید وسیله‌ای است مركب از قابلیت‌های برقراری ارتباط تلفنی صوتی (voice-calling)‌ ‌یك تلفن همراه هوشمند، به همراه صفحه‌نمایشی كه از تلفن همراه بزرگ‌تر بوده، اما نه به بزرگی صفحه‌نمایش یك تبلت. اندازه صفحه‌نمایش فبلت‌ها بین پنج تا هفت اینچ بوده و دیگر مشخصه بارز آنها وجود و به كار بستن قلم دیجیتال stylus به همراه آنهاست.

صفحه‌نمایش بزرگ، سبكی و باریكی آنها عواملی است كه ما را از حمل و نقل تبلت‌های ضخیم و بزرگ‌تر بی‌نیاز می‌كند. به عنوان نمونه گلكسی نوت(Galaxy Note) سامسونگ 3‌/‌5 اینچی یكی از بهترین مصداق‌های فبلت‌‌هاست.

برخلاف آن، پدفون (Padphone) ایسوس كه دربردارنده تلفن همراهی قابل جاگذاری در پایانه اتصال (dock) یك كیس تبلت مانند است، پس از یكی شدن به صورت یك تبلت مورد استفاده قرار می‌گیرد،كه به هیچ عنوان یك فبلت به شمار نمی‌رود. ایده تبلت به این برمی‌گردد كه كاربر باید از بهترین قابلیت‌های تبلت و موبایل بی هیچ نیازی به وسیله‌ای اضافی یا وابستگی به یك كیس تبلت مانند پدفون منتفع شود. بیایید با هم نگاهی به چند نمونه از این‌گونه تلفن‌های همراه فیل پیكر كه در بازار موجود است، بیندازیم.

‌HTC Droid DNA

یكی از آخرین هندست‌هایی كه بتازگی به خانواده فبلت‌ها پیوسته HTC Droid DNA است كه از تجربه‌های پنج اینچی اندرویدی جدید بازارمحسوب می‌شود و مانند

Samsung Galaxy Note 2 و LG Intuition از یك صفحه‌نمایش عظیم سود برده و فهرست كاملی از قابلیت‌های سطح بالا را در خود جا داده است.

 

 

 

‌LG Intuition

این فبلت نوعی Optimus Vu بوده و اولین عضو گروه سه​نفره غول پیكری است كه زودتر از همه آنها اخیرا به بازار آمده كه دارای نكات تاثیرگذاری بوده كه ارزش خاصی به آن بخشیده است. از اتصال‌پذیری NFC برخوردار بوده، قابلیت حافظه سریعش (Quick Memo) یادداشت‌برداری سریع روی صفحه‌نمایش و همچنین ویرایش و بالابردن كیفیت عكس‌ها را امكان‌پذیر می‌كند. شما می‌توانید با آن از انگشت خود یا قلم Rubberdium همراهش استفاده كنید. فبلت اینتیوشن LG هنوز اسیر قید و بند نسبت قاب تصویر (aspect ratio) قدیمی صفحه‌نمایش 4:3 است. این نوع الگوی عجیب، حس چهارگوش بودن این وسیله را به كاربران انتقال می‌دهد كه مقبول افرادی با دست‌های كوچك نیست. توجیه LG برای این موضوع این است كه بیشتر موضوعات قابل پرینت چنین نسبت قاب تصویری دارند.

پیرو قیمت‌گذاری 355 دلاری LG Intuition این طور پیش‌بینی می‌شود كه در رقابت با فبلت‌های هم قیمتش در بازار، دوران سختی را بگذراند. این مشكل هنگامی كه Droid DNA پا به بازار مصرف بگذارد. تشدید خواهد شد. با این كه قیمت هندست جدید HTC بیشتر است، اما از برتری قابل ملاحظه‌ای از نظر سخت‌افزاری در مقابل فبلت ال‌جی برخوردار است. بعلاوه مسأله واقعی دیگر پیش روی Intuition سخت‌افزار قدیمی‌ترش است كه تقریبا یك سال از عمرش سپری شده است.

‌Samsung Galaxy Note 2

گلكسی نوت 2 سامسونگ نسبت به فبلت ال‌جی از برتری‌هایی سود می‌برد كه از جمله آنها می‌توان پردازنده پرسرعت‌تر و صفحه‌نمایش بزرگ‌تر با تفكیك پذیری بالاتر را ذكر كرد. فاكتور نسبت قاب تصویر سنتی‌تر و طراحی كلی آن موجب شده كه در دست گرفتن نوت 2 احساسی طبیعی‌تر به كاربر دست دهد. موارد دیگر برتری گلكسی نوت 2 نسبت به LG عبارت است از پردازنده چهار هسته‌ای (quad-core) ، دو گیگابایت حافظه رم در مقابل حافظه یك گیگابایتی فبلت ال‌جی و ظرفیت و زمان شارژ‌دهی باتری بیشتر. از نظر نرم‌افزاری نیز گلكسی 2 بر بستر اندروید 1‌/‌4 نگارش Jelly Bean می‌تازد. مزیت‌های كلیدی دیگرش شامل Google Now، ترنزیشن‌های روان Project Butter و یادآوری‌های (notification) بهینه‌سازی‌تر شده‌اش است.

سامسونگ همچنین با ارائه گلچینی از برنامه‌های نرم‌افزاری كاربردی (apps) موجب بهره‌برداری بیشتر كاربر از صفحه‌نمایش بزرگش شده كه از جمله آنها

Multi-View‌‌، Pop-up Play‌ و Pop- up Browser‌ را می‌توان برشمرد. اگر همه چیز برای گلكسی نوت 2 در نظر گرفته شده پس چه عاملی است كه مانع یكه‌تازی آن در بازار شده؟ بسادگی می‌توان آن را قیمت گران 844 دلاری آن دانست.

گجت رویایی

HTC Droid DNA جدیدترین تلفن فبلت مورد مقایسه در اینجا به لطف قیمت نسبتا ارزان 514 دلاری و سخت‌افزار PC مانندش در اینجا برنده ماست. این موبایل‌ـ‌ تبلت رویایی 5 اینچی بهره‌مند از رزولوشن حیرت‌آور

1080p HD است، كه فشرده‌سازی 440 پیكسل در هر اینچ را مدیریت می‌كند و فراتر از هر گجت مشابه دیگری در بازار است. Droid DNA مانند گلكسی نوت 2 پردازنده چهارهسته‌ای، دو گیگابایت رم و مانند دو رقیبش دوربین هشت مگاپیكسلی داشته اما برخلاف رقبایش ظرفیت باتری آن كمتر بوده و شكاف كارتخوان میكرو SD را كم دارد. با وجود مشابه بودن دوربین هرسه این فبلت‌ها، لنز f2.0، HTC ImageSense، تراشه تصویر (HTC ImageChip) و دوربین رویی با رزولوشن بالاتر HTC Droid DNA باید تجربه بهتری در تصویربرداری را ارائه كند. بعلاوه صدای Sprinkle the Beats، آمپلی‌فایرهای دوبلش و شارژ بی‌سیم و از همه مهم‌تر قیمتش، از آن انتخاب بهتری می‌سازد.(قیمت‌های گفته شده، جهانی بوده و ممكن است در كشورهای مختلف متفاوت باشد)

جمعه 22/10/1391 - 11:14
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته