دعا و زیارت
محرم
نام نخستین ماه از ماههاى دوازده گانه قمرى.علت نامگذارى این ماه به محرم،آنبوده كه درایام جاهلیت،جنگ در این ماه را حرام مىدانستند و روز اول محرم را اول سالقمرى قرارمىدادند.اما بنى امیه با ریختن خون سید الشهدا در این ماه و پدید آوردن حادثهكربلا،احترامماه حرام را نگه نداشتند.امام رضا«ع»فرمود:در جاهلیت،حرمت این ماهنگاه داشته مىشد ودر آن نمىجنگیدند،ولى در این ماه،خونهاى ما را ریختند و حرمتما را شكستند و فرزندان وزنان ما را اسیر كردند و خیمهها را آتش زدند و غارت كردند وحرمت پیامبر را درباره ذریهاشرعایت نكردند. (34) به گفته سید حمیرى: فى حرام من الشهور احلتحرمة الله و الحرام حرام (35) در دوم ماه محرم الحرام سال 61 هجرى،كاروان ابا عبد الله«ع»وارد كربلا شد و اردوزد.بتدریج بر سپاه كوفیان كه آن حضرت را محاصره كرده بودند افزوده شد.روز نهمماهمحرم«تاسوعا»نام دارد و روز دهم آن«عاشورا»،روز شهادت سید الشهدا و یاران وفرزندانشدر كربلاست. از آنجا كه ماه محرم،یادآور حادثه كربلا و عاشوراست،فرا رسیدن آن دلها را پر از غممىسازد وپیروان و شیفتگان امام حسین«ع»،از اول محرم،محافل و مجالسى را سیاهپوشكرده،به یادآن امام شهید به عزادارى مىپردازند.محرم همچون عاشورا،رمز احیاىخاطره حماسههاىكربلاست و نقش این ماه در حفظ دستاوردهاى نهضتحسینى مهماست و در این ماه،سراسركشورها و شهرهاى شیعهنشین،به یاد شهیدان كربلا اشكمىریزند و از عاشوراییان درسمىگیرند.امام خمینى«ره»فرموده است:«محرم،ماهنهضت بزرگ سید شهیدان و سرور اولیاءخداست كه با قیام خود در مقابل طاغوت،تعلیمسازندگى و كوبندگى به بشر داد و راه فناىظالم و شكستن ستمكار را به فدایى دادن وفدایى شدن دانست.» (36) خیز و جامه نیلى كن،روزگار ماتم شددور عاشقان آمد،نوبت محرم شدماه خون گواه آمد،جوش اشك و آه آمدرایتسیاه آمد،كربلا مجسم شدپاى خون دل واكن،دست موج پیدا كنرو به سوى دریا كن،ساحلى فراهم شدهر كه رو به دریا كرد،آبروى ساحل شدخنده را ز خاطر برد،گریه محرم شد (37) چهارشنبه 27/9/1387 - 11:47
دعا و زیارت
محتشم كاشانى
شمس الشعرا،محتشم كاشانى،شاعر اوایل عهد صفوى كه بیشتر به سرودن مدایح ومراثىاهل بیت پیامبر مىپرداخت،وى در سال 996 هجرى بدرود حیات گفت. (32) از آثاربرجسته ومعروف وى،تركیب بند پر سوز و محتواى اوست كه در ایام عزادارىسید الشهدا«ع»،مساجد،تكایا و مجالس سوگوارى را با كتیبههایى كه این اشعار،بر روىآنها نقش بسته است،سیاهپوش مىكنند.شهرت محتشم،بیشتر به خاطر همین تركیب بنداو درباره حادثهعاشوراست كه در دوازده بند،سروده شده و بارها به صورتهاى مختلفچاپ شده است.دیگرانهم به تبعیت از او،به سرودن تركیب بندهایى درباره حماسهكربلا پرداختهاند.بند اول ازتركیب بند محتشم چنین است: باز این چه شورش است كه در خلق عالم استباز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم استباز این چه رستخیز عظیم است كز زمینبى نفخ صور خاسته تا عرش اعظم استاین صبح تیره باز دمید از كجا كزوكار جهان و خلق جهان جمله درهم استگویا طلوع مىكند از مغرب،آفتابكاشوب در تمامى ذرات عالم استگر خوانمش قیامت دنیا بعید نیستاین رستخیز عام كه نامش محرم استدر بارگاه قدس كه جاى ملال نیستسرهاى قدسیان همه بر زانوى غم استجن و ملك بر آدمیان نوحه مىكنندگویا عزاى اشرف اولاد آدم استخورشید آسمان و زمین،نور مشرقینپرورده كنار رسول خدا حسین (33)
p30n.ir چهارشنبه 27/9/1387 - 11:46
دعا و زیارت
به قول ابن حماد: شربت من ماء الولاء شربةفاورثتنى النسك قبل الفطامولاح نجم السعد فى طالعىاذ صرت مولى لاناس كراملال یاسین الذى حبهمینجوبه المؤمن یوم الخصامفمثل مولاى الحسین الذىبالطف مدفون علیه السلام...هذا شهید الطف هذا الذىحبى له یمحو جمیع الاثامهذا الامام ابن الامام الذىمنه لنا فى كل عصر امامهذا الذى زائره كالذىحج الى الكعبة فى كل عام (30) آنكه از سرچشمه این محبتسیراب شود و عشق ابا عبد الله و اهل بیت«ع»،حلاوتزندگیشگردد،بیمه شده است،چون روح دین،محبت و مودت و ولایت اهل بیت است وبدون آن،اسكلتى بىجان از دین مىماند. بنیان دین بىمهرتان سست و خراب استعالم جدا از عشقتان خواب و سراب است (31)
چهارشنبه 27/9/1387 - 11:45
دعا و زیارت
محبت اهل بیت«ع»
محبت،دوست داشتن و عشق ورزیدن،به زندگى انسان جهت مىدهد و اگر اینعلاقه ومحبت،به انسانهاى پاك و والا باشد،بیمه كننده انسان از كششهاى انحرافى است. خداوند،دوستى و مودت خاندان پیامبر«ص»را در قرآن،اجر رسالت آن حضرت قرارداده وواجب ساخته است:«قل لا اسئلكم علیه اجرا الا المودة فى القربى». (23) امام شافعىنیز به اینفرض بودن محبت اهل بیت«ع»اشاره دارد: یا اهل بیت رسول الله حبكمفرض من الله فى القرآن انزلهكفاكم من عظیم القدر انكممن لم یصل علیكم لا صلاة له (24) و همین محبتخاندان رسول،مرز حركت در خط صحیح دین است. تولاى شما فرض خدایى استقبول و رد آن مرز جدایى استدیانت بى شما كامل نگرددبجز با عشقتان دل،دل نگرددهر آن كس را كه در دین رسول استولایت،مهر و امضاى قبول است (25) (26) دوستدار این خانواده،دوستدار خداست و دشمنان آنان،دشمن خدایند. تاكید به دوست داشتن اهل بیت،استفاده از اهرمى نیرومند در جهتسازندگى انسانوحركت تربیتى و اجتماعى اوست.آنكه طعم محبت اهل بیت را بچشد،محبتهاى دیگربرایشجذاب نیست.رشته محبت این دودمان،تا درون خانههاى شیعیان كشیده شده وهمه جا راروشن و گرم مىسازد.اتصال به این رشته محبت،مایه گرمى جان و روشنایىدل است و محبآنان،محبوب خدا مىشود.محبتحسین«ع»در این میان،ویژگى خاصى دارد. رشته الفت بود در بین ما،كز قعر چاهكى بدون رشته آب بىحساب آید برون پیامبر خدا«ص»فرمود:«حسین منى و انا من حسین،احب الله من احب حسینا». (27) ودربارهحسن و حسین«ع»و ثمره دوستى و محبت این دو ریحانه رسول،فرمود:«مناحب هذینالغلامین و اباهما و امهما فهو معى فى درجتى یوم القیامة». (28) هر كس این دونوجوان و پدر ومادرشان را دوست بدارد،روز قیامت در رتبه من همراهم خواهد بود. این كشش قلبى نسبت به سید الشهدا«ع»را خداوند در دلها قرار داده و غم شهادتشهمبزرگترین غمهاست و سوز آن هرگز فرو نمىنشیند.رسول خدا«ص»فرمود:«انلقتلالحسین«ع»حرارة فى قلوب المؤمنین لا تبرد ابدا». (29) محبت اهل بیت و عشق بهابا عبدالله«ع»هم در دنیا رشد دهنده و كمال آفرین است،هم در آخرت نجاتبخش است. چهارشنبه 27/9/1387 - 11:45
دعا و زیارت
محاصره امام حسین«ع»
هدف امام حسین«ع»رسیدن به كوفه و پیوستن به هواداران در آن شهر بود،تا بر ضدامویانقیام كنند.ابن زیاد(والى كوفه)هم مىدانست كه اگر امام،پاى به كوفه بگذارد،كنترل شهر ازدست بیرون خواهد شد.این بود كه مانع ورود امام به كوفه شد.سپاه هزارنفرى را بهفرماندهى حر بن یزید سر راه آن حضرت فرستاد،پس از گفتگوها،كاروان امامو سپاه حرهمچنان پا به پاى هم پیش مىآمدند.چون به«نینوا»رسیدند،پیكى از كوفهرسید كه فرمانمحاصره را همراه داشت،كه امام حسین«ع»نه راه برگشت داشته باشد،نهراه پیش،فرمانچنین بود كه:«اما بعد فجعجع بالحسین...»با رسیدن نامه و قاصدم،حسین«ع»را در محاصره وتنگنا قرار بده و او را جز در سرزمین بىآب و علف و دور ازپناهگاه فرود نیار،به قاصدم دستوردادم تا همراه تو باشد و از تو جدا نگردد.تا خبراجراى این فرمان را برایم بیاورد.و السلام. در پى آن دستور بود كه امام به اجبار در آن منطقه فرود آمد.این حادثه در روز پنجشنبهدوممحرم سال 61 هجرى بود.فرداى آن روز،عمر سعد با چهار هزار نفر از كوفهرسیدند. (22) در پىاین محاصره،از پیوستن افراد به گروه یاران امام نیز جلوگیرى مىكردند وماهها كنترلمىشد،برخى كه از كوفه خود را به امام رساندند،با استفاده از تاریكى شب یااز بیراهه بود. چهارشنبه 27/9/1387 - 11:43
دعا و زیارت
مجمع بن عبد الله عائذى
وى از شهداى كربلا در حمله اول است. (20) از قبیله مذحج و اهل یمن بود.در مسیركوفه،درمنزلگاه«زباله»به سید الشهدا«ع»پیوست و در ركاب امام به كربلا آمد.نامش درزیارت ناحیهمقدسه هم آمده است. (21) چهارشنبه 27/9/1387 - 11:43
دعا و زیارت
مجلس
محل نشستن،مدت زمان نشستن،در اصطلاح وعظ و مرثیه خوانى،محفلى كه در آنبهسخنرانى،وعظ و ذكر مصیبت مىپردازند(مجالس حسینى)و در اصطلاح تعزیهو شبیهخوانى،بخشى از مقتل و واقعه عاشورا یا صحنههاى دیگر تاریخ اسلام،كه در یكنوبت بصورتنوحه خوانى و تعزیه،اجرا مىشود.چون اجراى تعزیه در یك تكیه یامجلس بوده،یك صحنه ازوقایع عاشورا كه نمایش داده مىشد به آن مجلس مىگفتند وتدوین كننده و محرر اینگونهمتون را«مجلس نویس»مىخواندند و گوینده و خواننده آنمباحث و مجالس را«مجلسخوان».مجلس دو طفلان مسلم،مجلس قاسم،مجلسحضرت عباس،مجلس غارت خیمهها و...از اینگونه مجالس است. p30n.ir چهارشنبه 27/9/1387 - 11:42
دعا و زیارت
«مجالس حسینى»نیز،نام كتابى از على محمد على دخیل است(ترجمه مصطفىخبازان)كهمجموعهاى از مقالات،درباره چهارده معصوم و معارف اهل بیت«ع»است. همچنانكه«مقتل»نام نوعى از كتابها در شهادت امام حسین«ع»است،مجلس و مجالسنیزنوعى كتب است كه بخش بخش به بیان فضایل و مسایل مربوط به سید الشهدامىپردازد وبراى وعاظ نوشته مىشود كه از روى آن منبر روند و مطالبش را براىحاضران بگویند،به ایننام كتب متعددى نگاشته شده است.از جمله«المجالس الحسینیة» كه كتابى فارسى در اسرار شهادت امام حسین«ع»است.از نظام العلماء میرزا رفیع تبریزى(م1336). (19)
چهارشنبه 27/9/1387 - 11:41
دعا و زیارت
پنج دسته،تقسیمكرده
-مجالسى كه قبل از خلقت آدم،برگزار شده است. -مجالسى كه بعد از آدم و قبل از تولد امام حسین«ع»برگزار شده است. -مجالسى كه قبل از شهادتش برگزار شده است. -مجالسى كه بعد از شهادتش در دنیا برگزار شده است. -مجالسى كه پس از فناى دنیا،در قیامت بر پا خواهد شد
چهارشنبه 27/9/1387 - 11:40
دعا و زیارت
مجالس حسینى
محفلها و مجلسهایى كه در سوگ حسینى و براى احیاى خاطره عاشورا،در مساجدوحسینیهها و منازل،در ایام عاشورا یا در روزهاى دیگر در طول سال برگزار مىشود و ازپربركتترین آثار شهادت ابا عبد الله«ع»و زمینه مناسبى براى تبلیغ و موعظه و تقویتآگاهىمردم به دین و علایق مذهبى است و در روایات نیز تاكیده شده كه چنین مجالسىهمواره برپاشود.طبق روایات،براى سید الشهدا«ع»مجالس متعددى از سوى فرشتگان،جنیان،كروبیان،انبیاى پیشین،رسول خدا و ائمه(ص)برگزار شده كه بر شهادت مظلومانهآن حضرتگریستهاند.همچنین مجالسى كه پس از حادثه عاشورا در كربلا،كوفه،شام،دیر راهب،مدینه،مكه و...در همان سال حادثه برگزار شده است.مرحوم شیخ جعفرشوشترى بطور مبسوط،بهتوضیح این مجالس پرداخته است و در هر كدام،مرثیه خوان،گریه كننده،زمان و محل آن راتوضیح داده است. (18) كل این مجالس را به پنج دسته،تقسیمكرده است: چهارشنبه 27/9/1387 - 11:40