• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 2747
تعداد نظرات : 413
زمان آخرین مطلب : 4367روز قبل
دعا و زیارت

كمكى رفتن

در عرف رایج هیئتهاى عزادارى،براى با شكوهتر برگزار شدن مراسم،گاهى افراد یك‏تكیه یاهیئت به كمك یكدیگر مى‏رفتند و با هم عزادارى مى‏كردند و نوبت بعد،آنان به‏كمك اینهامى‏رفتند.این دسته‏هاى كمكى با توافق و اعلام قبلى سران هیئتها به دیدار هم‏مى‏رفتند.هنگام استقبال و بدرقه دسته‏هاى عزادار كه به كمك مى‏آمدند،اشعار ونوحه‏هاى خاصىمى‏خواندند كه نشان سپاس از آنان و درخواست قبولى عزادارى ازسوى خداوند بود.اینسنت،الهام بخش روح تعاون و یارى در راه گرامیداشت مراسم‏عزادارى است و تلاش در رونقبخشیدن به دستگاه ابا عبد الله‏«ع‏»را به پیروان راهش‏درس مى‏دهد
چهارشنبه 27/9/1387 - 14:14
دعا و زیارت

كل یوم عاشورا

هر روز عاشورا و هر سرزمین،كربلاست.«كل یوم عاشورا و كل ارض كربلا».این‏جمله و شعار،نشان‏دهنده پیوستگى و تداوم خط درگیرى حق و باطل در همه زمانها ومكانهاست.عاشورا وكربلا،یكى از بارزترین حلقه‏هاى این زنجیره طولانى است.همیشه‏حق و باطل رو در روىهمند و انسانهاى آزاده،وظیفه پاسدارى از حق و پیكار با باطل رابر عهده دارند و بى‏تفاوتگذشتن از كنار صحنه حق و باطل،بى‏دینى است.امام‏خمینى‏«قدس سره‏»بارها به این نكتهمهم توجه دادند،از جمله در ایام جنگ تحمیلى: و (26) درپیامى به مناسبت 17 شهریور فرمود:«عاشورا،قیام عدالتخواهان با عددى قلیل و ایمانوعشقى بزرگ،در مقابل ستمگران كاخ نشین و مستكبران غارتگر بود و دستور آن بود كه‏اینبرنامه،سرلوحه زندگى امت در هر روز و در هر سرزمین باشد.روزهایى كه بر ماگذشت،عاشوراى مكرر بود و میدانها و خیابانها و كوى و برزنهایى كه خون فرزندان‏اسلام در آن ریخت،كربلاى مكرر.».«17 شهریور،مكرر عاشورا و میدان شهدا مكرركربلا و شهداى ما مكرر شهداىكربلا و مخالفان ما مكرر یزید و وابستگان او هستند.» (27) نبرد عاشورا،گر چه از نظر زمان،كوتاهترین درگیرى بود(نیم روز)ولى از نظر امتداد،طولانى‏ترین درگیرى با ستم و باطلاست و تا هر زمان كه هر آرزومندى آرزو كند كه‏كاش در كربلا بود و در یارى امام شهیدان،بهفوز عظیم شهادت مى‏رسید(یا لیتنا كنا معكم‏فنفوز فوزا عظیما)، (28) جبهه كربلا گرم ودرگیرى عاشورا دایر است.آنگونه كه حسین‏«ع‏»،وارث آدم و ابراهیم و نوح و موسى و عیسى ومحمد«علیهم السلام‏»است،پیروان‏عاشورایى او نیز وارث خط سرخ جهاد و شهادت‏اند و پرچمكربلا را بر زمین نمى‏نهند،واین جوهر تشیع در بعد سیاسى است. شیعه باید آبها را گل كندخط سوم را به خون كامل كندخط سوم خط سرخ اولیاستكربلا بارزترین منظور ماستشیعه یعنى تشنه جام بلاشیعگى یعنى قیام كربلاشیعه یعنى بازتاب آسمانبر سر نى جلوه رنگین كماناز لب نى بشنوم صوت تو راصوت‏«انى لا ارى الموت‏»تو راشیعه یعنى سالك پا در ركابتا كه خورشید افكند از رخ نقاباین سخن كوتاه كردم و السلامشیعه یعنى تیغ بیرون از نیام (29) یكى از نویسندگان محقق مى‏نویسد:ما یقین داریم كه اگر حسین‏«ع‏»در زمان ما بود،ازقدس،جنوب لبنان و بیشتر مناطق اسلامى كربلاى دومى مى‏ساخت و همان موضعى رامى‏گرفتكه در برابر معاویه و یزید ایستاد و از همه مدعیان اسلام و تشیع و از آنان كه برقدس و جنوبلبنان مى‏گریند و در اعلامیه‏ها،سخنرانیها و صفحه مطبوعات بر سرفلسطین و لبنان معاملهمى‏كنند و در خیابانها و مجامع،سلاح با خود حمل مى‏كنند،بیش ازتعدادى كه در كربلاىاول كنار آن حضرت ایستادند و یاریش كردند،او را یارى‏نمى‏كردند.» (30) این دیدگاه،ردكنندهنظریه‏اى است كه كربلا و قیام حسینى را تكلیفى خاص امام‏مى‏داند كه نمى‏توان از آن تبعیتكرد.وقتى ابا عبد الله الحسین‏«ع‏»ضرورت قیام بر ضدسلطه ستمگرى را كه حلال را حراممى‏كند و عهد الهى را شكسته،بر خلاف سنت پیامبرعمل مى‏كند و تجاوزكارانه عملمى‏نماید،در خطبه خویش مى‏آورد و این صفات را درسلطه یزیدى محقق مى‏داند،در پایانمى‏افزاید«فلكم فى اسوة‏» (31) در كار من براى شماالگوى تبعیت است،این مى‏رساند كه گسترهزمین و زمان،كربلا و عاشوراست و همیشه وهمه جا باید با الهام از این مكتب،بر ضد ستمقیام كرد و در راه آزادى و عزت،فداكارى‏نمود. امام خمینى‏«ره‏»فرموده است:«این كلمه كل یوم عاشورا و كل ارض كربلا،یك كلمه‏بزرگىاست...همه روز باید ملت ما این معنى را داشته باشد كه امروز روز عاشورا است وما باید مقابلظلم بایستیم و همین جا هم كربلاست و باید نقش كربلا را ما پیاده‏كنیم،انحصار به یك زمینندارد.انحصار به یك افراد نمى‏شود.قضیه كربلا منحصر به یك‏جمعیت هفتاد و چند نفرى ویك سرزمین كربلا نبوده،همه زمینها باید این نقش را ایفاكنند.» (32)
چهارشنبه 27/9/1387 - 14:13
دعا و زیارت

كلیددار

منصب ریاست‏خدام و حرم سید الشهدا«ع‏»،این منصب مقدس،در عهد كهن نسبت‏به خانهخدا هم وجود داشت و اجداد و نیاكان رسول خدا«ص‏»همچون قصى،عبد الدار،عبد مناف،هاشم و عبد المطلب،منصب كلیددارى كعبه و آب دادن به حاجیان ومهماندارى از زائرانحرم الهى را بر عهده داشتند و براى آنان شرافت و افتخار و نوعى‏قدرت مذهبى و اجتماعى بهشمار مى‏آمد.نسبت به مرقد مطهر ائمه و بویژه ابا عبد الله‏الحسین‏«ع‏»نیز،این منصب خاص،عنوان احترام‏آمیزى بوده است و خاندانهایى به همین‏لقب شهرت یافته‏اند و در نسل خود،افتخار خدمتگزارى به حرم حسینى را همواره‏داشته‏اند
چهارشنبه 27/9/1387 - 14:12
دعا و زیارت

كعب بن جابر ازدى

از سپاهیان عمر سعد در كربلا،كه روز عاشورا با بریر بن خضیر جنگید و او را به‏شهادترساند.قاتل‏«بریر»را شخص دیگر نیز نوشته‏اند. (25)
چهارشنبه 27/9/1387 - 14:11
دعا و زیارت

كرده امام حسین‏«ع‏»

كرده و كرد،قطعه زمینى كه كناره‏هاى آن را بلند كرده باشند و در میان آن سبزى بكارندیازراعت دیگرى كنند.زمینى كه براى كاشتن سبزى یا میوه درست كنند و در آن چیزى‏بكارند. (23) در قدیم،رسم بوده كه كشاورزان،زمینهاى مزروعى خود را كرده‏بندى(قسمت‏بندى)مى‏كردند و یك كرده را به نام امام حسین‏«ع‏»مى‏كاشتند و در آخر سال حساب‏مى‏كردند ودرآمد آن را به یكى از تكایاى شهر مى‏پرداختند تا به مصرف سوگوارى‏خامس آل عبا برسد. (24) این نوعى موقوفه‏سازى براى سید الشهدا«ع‏»بود و بودجه مردمى‏كه مخارج تكایا و سوگواریهارا تامین مى‏كرد،بعلاوه به كشاورزى و محصول زارعین هم‏بركت مى‏داد و آنان امامحسین‏«ع‏»یا ابا الفضل‏«ع‏»را در زمین و زراعت‏خویش،شریك وسهیم مى‏كردند و نشانه نوعىمحبت و ولایت نسبت به خاندان رسول خدا«ص‏»بود.
چهارشنبه 27/9/1387 - 14:11
دعا و زیارت

كردوس بن زهیر تغلبى

از شهداى كربلاست.برادرش نیز(قاسط بن زهیر)در عاشورا،در ركاب امام‏حسین‏«ع‏»بهشهادت رسید. (22) نام او به شكلهاى دیگر هم ذكر شده است
چهارشنبه 27/9/1387 - 14:10
دعا و زیارت

كربلایى

منسوب به كربلا،اهل كربلا،كسى كه به زیارت كربلا رفته باشد،عنوانى كه روستاییان‏و عامهرا بدهند،مخاطبه‏اى عامه مردم را آنجا كه نام او ندانند.كربلایى:ساخته و پرداخته‏كربلا. (21) همانگونه كه زائران خانه خدا را حاج و حاجى گویند،بعنوان تكریم و احترام،به‏زائران حرمامام رضا«ع‏»«مشهدى‏»و به زوار كربلا هم‏«كربلایى‏»گویند.در قدیم،رمز ونشانه این بوده كهكسى كه با این نام معروف مى‏شود،به زیارت قبر امام حسین‏«ع‏»موفق‏شده است.همچنین درتعبیر استعارى،به هر چه كه حال و هوا و خصوصیات قیام عاشورارا داشته باشد و با الهام ازآن حماسه شكل گیرد«كربلایى‏»مى‏گویند،مثل:امت كربلایى،شور كربلایى.ابداع این لقب،ازاسباب ماندگارى ارزشهاى معنوى این دیار و مدفون درآن مزار است و بیش از یك تعبیرعرفى،بار فرهنگى و مقدس دارد.
چهارشنبه 27/9/1387 - 14:10
دعا و زیارت

كربلا

قبله اهل حقیقت كربلاستكربلا،او قبله اهل ولاستگر چه دارد كعبه،مروه با صفالیك،كى دارد مناى كربلا؟كعبه را گر زمزم است آب حیاتكربلا را آب خضر آمد فراترو نما عارف،صلات ركعتیندر خم ابروى محراب حسین «كربلا»،مدفن سید الشهداست،سرزمینى كه عظیمترین حماسه خدایى بشر،درعاشوراىسال 61 در آن اتفاق افتاد و موجش سراسر تاریخ و پهنه جهان را فرا گرفت. خاك آن،بوى خون مى‏دهد و تربت كربلا مقدس و الهام‏بخش است و در فضیلت آن،روایاتبسیارى نقل شده است. (12) امام على‏«ع‏»پس از جنگ صفین،هنگام عبور از كربلا همراه برخىهمراهان،چشمانش پر از اشگ شد و فرمود:اینجاست محل فرودآمدنشان...وینجاست‏شهادتگاه‏عاشقان بى‏نظیر كه در گذشته و آینده،نمونه ندارند:«...مصارع عشاقشهداء لا تسبقهم من‏كان قبلهم و لا یلحقهم من بعدهم...» (13) و به همین خاطر،«كربلا»سمبلایثار و جانبازى وشهادت‏طلبى و شوق و شور حماسى شناخته شده است و در طول تاریخ نیز،كانون‏عشقهاى برتر بوده و همچون مغناطیسى،دلهاى مشتاق و شیداى معرفت را به سوىخودكشیده است.در حماسه دفاع مقدس ایران نیز،بسیارى از رزمندگان اسلام،به شوقكربلاو زیارت حرم حسینى،جبهه‏ها را درمى‏نوردیدند و با بعثیان كافر مى‏جنگیدند و روبه‏كعبه عشق،كربلاى سید الشهدا«ع‏»شهید مى‏شدند،چون كربلا سمبل هر جایى استكه‏صحنه دیگرى حق و باطل باشد. در حسرت كوى كربلا مى‏رفتندمشتاق به سوى كربلا مى‏رفتندگلگون تن و خونین كفن و بى‏پر و بالاینگونه به سوى كربلا مى‏رفتند (14) در روایات آمده است كه سید الشهدا«ع‏»نواحى اطراف قبر خویش را از اهل نینوا وغاضریه بهمبلغ شصت هزار درهم خریدارى كرد و به خود آنان صدقه داد و با آنان شرطكرد كه مردم رابه جایگاه قبرش راهنمایى كنند و هر كه را به زیارت آن حضرت آید،سه‏روز مهمان نمایند وپذیرایى كنند. (15) بارى،كربلا نام یكى از شهرهاى كشور عراق است كه در كنار رودخانه فراتقرارداشته است.این شهر،تا سال 61 هجرى،بیابان بوده است.از آن زمان به بعد،بر اثرشهادتحسین بن على‏«ع‏»در آن محل،بتدریج مورد توجه شیعیان آل على قرار گرفت وپس از بناىمرقدهاى شهدا،متدرجا مركز جمعیت گردید و امروز،یكى از شهرهاى‏زیارتى عراق مى‏باشدكه قریب 65000 تن جمعیت دارد و در ماههاى محرم و صفر وهنگام زمستان،به سبب ورودزایران،جمعیت‏شهر به 000/100 تن مى‏رسد. (16) در این كه‏«كربلا»یعنى چه و ریشه لغوى آنچیست و از چه گرفته شده،بحثهاى‏مفصلى انجام گرفته است. (17) طبق برخى نقلها،این نام ازتركیب‏«كرب‏»و«ال‏»ساخته شده‏است،یعنى حرم الله،یا مقدس الله،«كرب‏»در لغت‏سامى بهمعناى‏«قرب‏»در عربى‏است(كرب:قرب).اگر«ال‏»هم به معناى‏«الله‏»باشد،كربلا به معناىمحلى است كه نزدخدا،مقدس و مقرب است،یا«حرم خدا»است. (18) برخى هم آن را تركیبیافته از«كوربابل‏»دانسته‏اند،یعنى مجموعه‏اى از آبادیها و روستاهاى بابل.موقعیتى كه كربلادر آن‏قرار دارد،در بین النهرین است.این منطقه در گذشته‏هاى دور،مهد حوادث واحیاناتمدنها بوده است و بخشهاى گوناگونى از این ناحیه،نامهاى مختلف داشته است.كربلا،كور بابل،نینوا،غاضریه،كربله،نواویس،حیر،طف،شفیه،عقر،نهر علقمى،عمورا،ماریه‏و...كهبعضى از اینها نام روستاها و آبادیهایى در این منطقه وسیع بوده است. (19) حرم مطهر امامحسین‏«ع‏»كه در این شهر قرار دارد،تاریخچه‏اى مفصل دارد و دردوره‏هاى مختلف تاریخى،بناى آن تغییرات و تعمیراتى یافته است.كربلا،شهرى است كه‏خاندانهاى ریشه‏دار در آنساكن بوده‏اند.حوزه علمیه داشته و خانواده‏هایى شریف،ادیب و علماى برجسته از آنبرخاسته و در آن زیسته‏اند.قبر حضرت عباس‏«ع‏»نیز درهمین شهر است.در قرون اخیر نیزشاهد تعدادى حوادث و انقلابها و فتنه‏ها بوده است. (20) ولى به هر حال،در كربلا بیش ازنشانهاى جغرافیایى و تاریخى،باید مفاهیم والاى انسانى‏و شورگستریها و الهام‏بخشیهاىقداست آفرین را سراغ گرفت
چهارشنبه 27/9/1387 - 14:9
دعا و زیارت

كجاوه

 محمل،هودج،عمارى،نشیمن و جایگاهى كه بر شتر و استر بار كنند و در هر طرفى‏یكىبنشیند،نشیمن روپوش‏دار. (9) در منابع و مقتلها آمده است كه امام سجاد«ع‏»را درطول سفراسارت،بر شتر بى‏جهاز و كجاوه نشانده بودند.یا آنكه زنان و كودكان اهل بیت،بر كجاوه‏هانشسته بودند. (10) در بعضى نقلها آمده است كه چون در كوفه سر ابا عبد الله‏«ع‏»راپیشاپیشسرها آوردند و چشم زینب بر آن سر تابان افتاد،پیشانى خود را به جلوى محمل‏زد و خون اززیر مقنعه‏اش بیرون آمد و خرقه‏اى طلبید تا آن را ببندد.شعر«یا هلالا لمااستتم كمالا...»رانیز آنجا خواند. (11)
چهارشنبه 27/9/1387 - 12:10
دعا و زیارت

كتیبه

پارچه‏هایى مشكى كه مزین به اشعار«محتشم كاشانى‏»است و با خط نستعلیق نوشته‏شده ودر ایام محرم و سایر روزهاى سوگوارى،مساجد،حسینیه‏ها،تكایا و مجالسى را كه‏در آنها اقامهعزا مى‏شود،سیاهپوش مى‏كنند.در این اشعار،اغلب از همان تركیب‏بندمعروف محتشم(بازاین چه شورش است كه در خلق عالم است)استفاده مى‏شود.البته‏كتیبه،به هر نوع نوشته همگفته مى‏شود كه در ساختمانها به كار مى‏رود.«آنچه با خط نسخ‏یا نستعلیق و یا به خط طغرا ویا به خط كوفى بر دوره دیوار مساجد و مقابر و اماكن متبركه‏یا سر در دروازه امرا و بزرگاننویسند،یا نقش كنند.». (8) كتیبه‏نویسى از هنرهاى عمده،دربخش خطاطى است و خطاطانمعروفى هنر دینى خویش را در كتیبه‏هاى مساجد وبناهاى مذهبى تجلى داده‏اند.
چهارشنبه 27/9/1387 - 12:9
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته