• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 351
تعداد نظرات : 75
زمان آخرین مطلب : 6134روز قبل
محبت و عاطفه

جملات مشاهیر 1
هلن كلر

خوشبختي شكل ظاهري ايمان است ،تا ايمان و اميد و سخت كوشي نباشد ،هيچ كاري را نمي توان انجام داد .

نظر یادت نره

يکشنبه 18/6/1386 - 0:33
دانستنی های علمی

تکنیک یادگیری یک بار برای همیشه


چکیده: این روش که یکی از قویترین روش های یادگیری است در سال 1996 توسط فردی به نام رابینسون ابداع شد. در این روش سعی بر این است تا با ایجاد زمینه ای در ذهن قبل از مطالعه، روند یادگیری فعال تر و آسان تر گردد. (SQ3R) مخفف این کلمات است: پیش خوانی (Survey)، سؤال سازی (Question)، خواندن (Read)، بازگویی و تعریف (Recite) و مرور (Review).

در ادامه به مراحل مختلف این روش اشاره می‌‌کنیم:
پیش خوانی:
درسی را که می‌‌خواهید بخوانید، ابتدا پیش خوانی کنید. سعی کنید برای پیش خوانی از روش زیر استفاده نمایید:
- نگاهی سریع و گذرا به متن بیندازید.
- نکات مهم و کلیدی را بیابید.
- سؤالات و تمرین های آخر درس را مرور کنید.
- پاراگراف اول و آخر و خلاصه درس را به شیوه ای گذرا بخوانید.

سؤال سازی:
در ذهن خود سؤالاتی راجع به موضوع درس بسازید. برای این کار می‌‌توانید:
- عناوین و تیترها را بصورت سؤال درآورید.
- از خود بپرسید: "راجع به این موضوع چه می‌‌دانم؟"، "معلم راجع به این موضوع چه چیزهایی می‌‌گفت؟" و سؤالاتی از این قبیل.
خواندن:
متن درس را بطور کامل بخوانید. در هنگام خواندن:
- به دنبال جواب سؤالاتی باشید که در ذهن خود ساخته بودید.
- به سؤالات آخر درس جواب بدهید.
- زیر نکات مهم خط بکشید.
- اگر مطلبی را درست نفهمیده اید، دوباره آن را بخوانید.
بازگویی و تعریف مطالب:
بعد از آنکه خواندن یک بخش به پایان رسید، به بازگویی مطالب آن بپردازید.
- مطالب درسی را از حفظ برای خود تکرار کنید و یا خلاصه نویسی کنید.
- در تکرار مطالب از روشی که متناسب با تکنیک یادگیری تان است، استفاده کنید و به خاطر داشته باشید که هر چه بیشتر از حواس پنجگانه خود استفاده کنید، مطالب بهتر در حافظه تان جای می‌‌گیرد.
قدرت یادگیری سه برابر می‌‌شود با: دیدن، بیان کردن، شنیدن.
و این قدرت چهار برابر می‌‌شود با: دیدن، بیان کردن، شنیدن و نوشتن!
مرور مطالب:
بعد از آنکه مطالب را بطور کامل خواندید و برای خود بازگو کردید، نوبت به مرور مطالب می‌‌رسد.
- روز اول: بلافاصله بعد از مرحله تعریف و بازگویی، 5 دقیقه سریع مطالب را مرور کنید.
- 24 ساعت بعد: کتاب را ورق بزنید و به نکات مهم نگاهی بیندازید، به مدت 5 دقیقه این کار را انجام دهید.
- یک هفته بعد: به مدت 5 دقیقه مطالب درسی را مرور کنید. برای مطالبی که به نظرتان سخت تر است بیشتر وقت بگذارید.
- و به همین ترتیب هر چند وقت یکبار مطالب را مرور کنید تا هنگام امتحان به مشکلی برخورد نکنید.
به خاطر داشته باشید:
کسانیکه مطلبی را 6 بار پیاپی می‌‌خوانند در مقایسه با کسانی که در 6 نوبت و هر بار 5 دقیقه. این کار را می‌‌کنند، درصد یادگیری کمتری دارند.
چرا که در فواصل زمانی قدرت پردازش ذهن بالاتر می‌‌رود.
نظر یادت نره

يکشنبه 18/6/1386 - 0:31
خواستگاری و نامزدی
بخش دوم
اجزای مهارتهای ده گانه زندگی

خودآگاهی
• آگاهی از نقاط قوت
• آگاهی از نقاط ضعف
• تصویر خود واقع بینانه
• آگاهی از حقوق و مسئولیت ها
• توضیح ارزشها
• انگیزش برای شناخت
مهارتهای ارتباطی
• ارتباط کلامی و غیرکلامی موثر
• ابراز وجود
• مذاکره
• امتناع
• غلبه بر خجالت
• گوش دادن
همدلی
• علاقه داشتن به دیگران
• تحمل افراد مختلف
• رفتار بین فردی همراه با پرخاشگری کمتر
• دوست داشتنی تر شدن (دوستیابی)
• احترام قائل شدن برای دیگران
مهارتهای بین فردی
• همکاری و مشارکت
• اعتماد به گروه
• تشخیص مرزهای بین فردی مناسب
• دوستیابی
• شروع و خاتمه ارتباطات
مهارتهای حل مسأله
• تشخیص مشکلات علل و ارزیابی دقیق
• درخواست کمک
• مصالحه (برای حل تعارض)
• آشنایی با مراکزی برای حل مشکلات
• تشخیص راه حل های مشترک برای جامعه
مهارتهای تفکر خلاق
• تفکر مثبت
• یادگیری فعال ( جستجوی اطلاعات جدید )
• ابراز خود
• تشخیص حق انتخاب های دیگر ( برای تصمیم گیری )
• تشخیص راه حل های جدید برای مشکلات
مهارتهای مقابله با هیجانات
• شناخت هیجان های خود و دیگران
• ارتباط هیجان ها با احساسات ، تفکر و رفتار
• مقابله با ناکامی ، خشم ، بی حوصلگی ، ترس و اضطراب
• مقابله با هیجان های شدید دیگران
مهارتهای تصمیم گیری
• تصمیم گیری فعالانه بر مبنای آگاهی از حقایق کارهایی که می توان انجام داد که انتخاب را تحت تأثیر قرار دهد.
• تصمیم گیری بر مبنای ارزیابی دقیق موقعیت ها
• تعیین اهداف واقع بینانه
• برنامه ریزی و پذیرش مسئولیت اعمال خود
• آمادگی برای تغییر دادن تصمیم ها برای انطباق با موقعیت های جدید
مهارتهای تفکر انتقادی
• ادراک تأثیرات اجتماعی و فرهنگی بر ارزشها ، نگرشها و رفتار
• آگاهی از نابرابری ، پیشداوری ها و بی عدالتی ها
• واقف شدن به این مسئله که دیگران همیشه درست نمی گویند
• آگاهی از نقش یک شهروند مسئول
مهارتهای مقابله با استرس
• مقابله با موقعیتهایی که قابل تغییر نیستند
• استراتژی های مقابله ای برای موقعیت های دشوار ( فقدان ، طرد ، انتقاد)
• مقابله با مشکلات بدون توسل به سوء مصرف مواد
• آرام ماندن در شرایط فشار
• تنظیم وقت
نظر یادت نره
يکشنبه 18/6/1386 - 0:22
خواستگاری و نامزدی
بخش اول

مهارت هاي ده گانه ي زندگي

خودآگاهي
خودآگاهي ، توانايي شناخت و آگاهي از خصوصيات ، نقاط ضعف و قدرت ، خواسته ها ، ترس و انزجار است. رشد خودآگاهي به فرد کمک مي کند تا دريابد تحت استرس قرار دارد يا نه و اين معمولا پيش شرط ضروري روابط اجتماعي و روابط بين فردي مؤثر و همدلانه است.
همدلي
همدلي يعني اينکه فرد بتواند زندگي ديگران را حتي زماني که در آن شرايط قرار ندارد درک کند. همدلي به فرد کمک مي کند تا بتوانند انسانهاي ديگر را حتي وقتي با آنها متفاوت است بپذيرد و به آنها احترام گذارد. همدلي روابط اجتماعي را بهبود مي بخشد و به ايجار رفتارهاي حمايت کننده و پذيرنده ، نسبت به انسان هاي ديگر منجر مي شود.
ارتباط مؤثر
اين توانايي به فرد کمک مي کند تا بتواند کلامي و غير کلامي و مناسب با فرهنگ ، جامعه و موقعيت، خود را بيان کند بدين معني که فرد بتواندنظرها ، عقايد ، خواسته ها ، نيازها و هيجان هاي خود را ابراز و به هنگام نياز بتواند از ديگران درخواست کمک و راهنمايي نمايد. مهارت تقاضاي کمک و راهنمايي از ديگران ، در مواقع ضروري، از عوامل مهم يک رابطه سالم است.
روابط بين فردي
اين توانايي به ايجاد روابط بين فردي مثبت و مؤثر فرد با انسانهاي ديگر کمک مي کند. يکي از اين موارد ، توانايي ايجاد روابط دوستانه است.که در سلامت رواني و اجتماعي ، روابط گرم خانوادگي ، به عنوان يک منبع مهم روابط اجتماعي ناسالم نقش بسيار مهمي دارد.
تصميم گيري
اين توانايي به فرد کمک مي کند تا به نحو مؤثرتری در مورد مسائل تصمیم گیری نماید. اگر کودکان و نوجوانان بتوانند فعالانه در مورد اعمالشان تصمیم گیری کنند ، جوانب مختلف انتخاب را بررسی و پیامد هر انتخاب را ارزیابی کنند ، مسلما در سطوح بالاتر بهداشت روانی قرار خواهند گرفت.
حل مسأله
این توانایی فرد را قادر می سازد تا به طور مؤثرتری مسائل زندگی را حل نماید . مسائل مهم زندگی چنانچه حل نشده باقی بمانند ، استرس روانی ایجاد می کنند که به فشار جسمی منجر می شود.
تفکر خلاق
این نوع تفکر هم به مسأله و هم به تصمیم گیری های مناسب کمک می کند . با استفاده از این نوع تفکر ، راه حلهای مختلف مسأله و پیامدهای هر یک از آنها بررسی می شوند . این مهارت ، فرد را قادر می سازد تا مسائل را از ورای تجارب مستقیم خود را دریابد و حتی زمانی که مشکلی وجود ندارد و تصمیم گیری خاصی مطرح نیست ، با سازگاری و انعطاف بیشتر به زندگی روزمره بپردازد.
تفکر انتقادی
تفکر انتقادی ، توانایی تحلیل اطلاعات و تجارب است . آموزش این مهارت ها ، نوجوانان را قادر می سازد تا در برخورد با ارزش ها ، فشار گروه و رسانه های گروهی مقاومت کنند و از آسیب های ناشی از آن در امان بمانند.
توانایی حل مسأله
این توانایی فرد را قادر می سازد تا هیجان ها را در خود و دیگران تشخیص دهد ، نحوه تأثیر هیجان ها بر رفتار را بداند و بتواند واکنش مناسبی به هیجان های مختلف نشان دهد . اگر با حالات هیجانی ، مثل غم و خشم یا اضطراب درست برخورد نشود این هیجان تأثیر منفی بر سلامت جسمی و روانی خواهد گذاشت و برای سلامت پیامدهای منفی به دنبال خواهند داشت.
توانایی مقابله با استرس
این توانایی شامل شناخت استرس های مختلف زندگی و تأثیر آنها بر فرد است . شناسایی منابع استرس و نحوه تأثیر آن بر انسان ، فرد را قادر می سازد تا با اعمال و موضع گیری های خود فشار و استرس را کاهش دهد.
نظر یادت نره
يکشنبه 18/6/1386 - 0:21
دعا و زیارت
اداب نماز و دعا و قرائت قران ّمحمد (ص)


آداب نماز پيامبر (ص)
.....................
در كتاب "مكارم الاخلاق" روايت شده كه رسول خدا (ص) فرمود: نور چشم من در نماز و روزه قرار داده شده است يعني آن دو را از هر چيز دوست تر دارم.
در كتاب "امالي شيخ طوسي" از رسول خدا (ص) روايت شده كه فرمود: اي اباذر خداي عز و جل روشني چشم مرا در نماز قرار داده و آن را محبوب من گردانيده، همچنانكه طعام را بر گرسنه و آب را بر تشنه محبوب ساخته است سپس فرمود: آدم گرسنه با خوردن غذا و تشنه با نوشيدن آب سير مي‌شود اما من با خواندن نماز سير نمي‌شوم.
نمازهاي مستحبي پيامبر (ص)
پيامبر (ص) دو برابر نمازهاي واجب ، نماز مستحبي به جا مي‌آورد، ايشان هنگام اذان ظهر هشت ركعت نافله، چهار ركعت ظهر و سپس هشت ركعت نافله و چهار ركعت نماز عصر، سه ركعت مغرب و سپس چهار ركعت نافله و چهار ركعت عشا و دو ركعت شفع ، سپس هشت ركعت نماز شب و سه ركعت وتر (‪ ۲‬ركعت شفع و يك ركعت وتر) و دو ركعت نافله صبح و دو ركعت صبح به جاي مي‌آورد.
نماز جماعت پيامبر (ص)
در تنبيه الخواطر آمده است كه لقمان مي‌گويد: پيامبر (ص) صفوف ما را منظم مي‌كرد كه گويا مانند چوب‌هاي تير هيچ گونه كجي نداشت وگاهي كه مي‌ديد ما غفلت داريم تذكر مي‌داد و لذا روزي هنگام تكبيرالاحرام متوجه مردي شد كه سينه‌اش جلوتر از ديگران است فرمود: بندگان خدا، صفوف خود را منظم كنيد و گرنه بين دلهايتان اختلاف و تفرقه خواهد افتاد.
پيامبر (ص) در نماز دست به شانه‌هاي ما مي‌گذاشت و مي‌فرمود منظم و صاف بايستيد وگرنه دل‌هايتان دچار تفرقه خواهد شد.

* آداب قرائت قرآن
................
شيخ ابوالفتوح رازي در "تفسير" خود نقل كرده كه رسول خدا (ص) نمي‌خوابيد تا "مسبحات" را تلاوت كند و مي‌فرمود: در اين سوره‌ها آيه‌اي است كه از هزار آيه برتر است، گفتند: چه سوره‌هايي است، فرمود: سوره حديد، حشر، صف، جمعه و تغابن.
در كتاب "مجمع البيان" روايت شده كه حضرت علي (ع) فرمود: رسول خدا (ص) سوره "سبح اسم ربك الاعلي" را دوست داشت و فرمود: اول كسي كه گفت "سبحان ربي الاعلي" همانا ميكائيل بود.
در مجمع البيان آمده است: پيامبر (ص) وقتي كه سوره اعلي را مي‌خواند مي‌فرمود: "سبحان ربي اله علي"

* آداب دعا كردن پيامبر (ص)
.........................
دعاي پيامبر (ص) هنگام برخاستن
هنگامي كه پيامبر (ص) از جايي بر مي‌خاست مي‌فرمود: "سبحانك اللهم و بحمدك اشهد ان لااله الا انت استغفرك و اتوب اليك" يعني منزه هستي اي خداوند كه به ستايش تو مشغولم گواهي مي‌دهم كه جز تو خدايي نيست و از تو آمرزش مي‌خواهم و به سوي تو توبه مي‌نمايم.
- دعاي پيامبر (ص) هنگام نگاه كردن در آينه
پيامبر (ص) وقتي كه در آينه نگاه مي‌كرد مي‌فرمود: "الحمدلله‌الذي اكمل خلقي و احسن صورتي و زان مني ماسان من غيري و هداني للاسلام و من علي بالنبوه" به اين معنا كه ستايش خداوندي را كه آفرينش من را كامل و صورت من را زيبا قرار داد و مقابل عيب ديگران مرا زينت بخشيد، به اسلام هدايتم كرد و با نبوت، نعمت بزرگي به من عطا كرد

نظر یادت نره
يکشنبه 18/6/1386 - 0:20
دعا و زیارت
زیارات حضرت اباعبدالله (ع)

9
زیارت وارث
یکی از زیارتهای سید الشهدا«ع‏»که آن حضرت را بعنوان وارث آدم،نوح،ابراهیم،موسی،عیسی، محمد،علی،فاطمه زهرا،خدیجه کبری خطاب می‏کند.زیارت وارث ازامام ادق‏«ع‏»روایت‏شده است. (27) و همراه آداب خاصی است و فضیلت بسیار دارد.
«زیارت وارث به زائر می‏آموزد که اسلام امامت،رسالت تاریخی ادیان توحیدی را بردوش دارد و به همین دلیل،خاتم الادیان و پیامبرش خاتم الانبیاء است و در اینجاست که‏معنای امامت را می‏یابد.زائر در این زیارت،رسالت همه پیامبران بزرگ تاریخ را بر دوش‏امام حسین‏«ع‏»می‏یابد و چنین می‏فهمد که گویی عاشورا نقطه اوج نبرد همه توحیدتاریخی با همه شرک تاریخی است‏» (28) .
27-مفاتیح الجنان،ص 427 به نقل از مصباح المتهجد،شیخ طوسی.
28-چشمه خورشید(مجموعه مقالات کنگره امام خمینی و فرهنگ عاشورا)،ج 1،ص 97، مقاله‏«ادبیات عاشورا».
نظر یادت نره
يکشنبه 18/6/1386 - 0:19
دعا و زیارت
زیارات حضرت اباعبدالله (ع)

8
زیارت وداع
در زیارت سید الشهدا«ع‏»،مستحب است پس از تمام شدن آن،زایر بالای سر قبرسید الشهدا«ع‏»رفته زیارت وداع بخواند.متن آن و آدابش در کتب دعا و روایات آمده‏است (29) و متون مختلف و متنوعی دارد و از جمله محتویات آن خداحافظی با قبر امام و دعابرای توفیق زیارت مجدد است و اینکه آخرین بار نباشد:«اللهم لا تجعله آخر العهد منا ومنه...»،«اللهم صل علی محمد و آل محمد و لا تجعله آخر العهد من زیارتی ابن رسولک‏و ارزقنی زیارته ابدا ما ابقیتنی...»
29-از جمله در بحار الانوار،ج 98،ص 203 و 208.
نظر یادت نره
يکشنبه 18/6/1386 - 0:19
دعا و زیارت
زیارات حضرت اباعبدالله (ع)

7
زیارتنامه
متنی که هنگام زیارت مرقد پاک امام حسین‏«ع‏»و هر یک از امامان معصوم و ذریه پاک‏پیامبر و شهدای اهل بیت‏خوانده می‏شود،دعایی که به عنوان تشرف باطنی برای ائمه‏و امامزادگان می‏خوانند و حاوی سلام و درود زائر نسبت به مدفون در آن مرقدهاست.
از آنجا که‏«زائر»را ادب و معرفت‏شرط است،پس سخنی که هنگام زیارت بر زبان‏می‏آورد،باید والا و عارفانه و مؤدبانه باشد.هر زائر می‏تواند از پیش خود و به زبان خود،جملاتی و نیایش و دعایی را به عنوان زیارتنامه بخواند،ولی در منابع ما،متونی به نام‏«زیارتنامه‏»نقل شده که سند آنها به ائمه می‏رسد و به عنوان‏«زیارتهای ماثوره‏»شناخته‏می‏شود.علمای دین،کتب متعددی بصورت مجموعه‏های زیارات،تدوین کرده‏اند،که‏آمیخته‏ای است از زیارتهای مستند و منقول از معصومین و زیاراتی که انشای علمای‏بزرگ است.در این میان،آنچه از ائمه نقل شده،بسیار است،همچون زیارتهای:امین الله،جامعه کبیره،وارث،عاشورا و زیارت اربعین.کتابهای دعا و زیارات نیز بسیار است،همچون:مصباح المتهجد،مفاتیح الجنان،مزار،بحار الانوار(جلد زیارات) .
دقت در مضامین و محتواهای زیارتنامه‏ها بسیار مفید است.مفاهیم کلی که در زیارات‏دیده می‏شود،بسیار است،از جمله:محبت،مودت،موالات،اطاعت،صلوات،سلام،عهد،شفاعت،توسل، وفا،دعوت،نصرت،تسلیم،تصدیق،صبر،تولی و تبری،مواسات،نماز،زکات،زیارت،تبلیغ،وراثت، مساعدت،معاونت،سعادت،رضا،خونخواهی،جنگ و صلح،امر به معروف و نهی از منکر،تقرب به خدا،برائت از دشمنان،ولایت،فوز،نصیحت،جهاد،فدا شدن و...دهها عناوین و مفاهیم کلی که از مطالعه فقرات‏زیارتنامه‏ها برمی‏آید.اوصافی که در زیارتنامه‏ها آمده،برخی کلی و قابل انطباق بر همه ائمه‏و معصومین است،و برخی هم به تناسب وضعیت زندگی و شهادت امام خاص یا امامزاده‏و شهید بخصوصی به کار رفته است.محورهای کلی مفاهیمی که در زیارتنامه‏ها آمده‏است،می‏تواند اینگونه فهرست‏شود:
-مسائل اعتقادی،توحید،نبوت،صفات خدا...
-شناخت ائمه،اوصاف،فضایل و مقاماتشان.
-تاریخ زندگی و عملکرد اولیاء دین و مظلومیتهایشان.
-پیوندهای‏«ولایی‏»بین زائر و پیشوا و همسویی در فکر و موضع و عمل و اقدام.-افشاگری بر ضد ستمگران حاکم و جنایتهایشان نسبت به طرفداران‏«حق‏»وطالبان‏«عدل‏».
-تولی و تبری،شفاعت،توسل،دعا و...معارفی از این قبیل.
-طرح آرمانهای والا و خواسته‏های متعالی و نیازهای برتر.
-و برخی موضوعات دیگر.در واقع،یک سری معارف دینی و ارزشهای مکتبی‏و فضایل رفتاری در قالب فقرات زیارتنامه،از طریق ائمه به شیعیان و زائران‏آموخته شده است.زیارتنامه‏ها، نوعی اعلام مواضع اعتقادی،اخلاقی وسیاسی است که توسط زائر،در مقدسترین مکانها،با زبانی رسا ابراز می‏شود.
«سلام‏»ها و«لعن‏»ها،محور عمده دیگری در زیارتنامه‏هاست،بخصوص آنچه‏به شهدای عاشورا مربوط می‏شود.سلام به امام و پیامبر و شهید مورد زیارت،و لعنت به دشمنان،ظالمان، غاصبان،شریکان جور،همدستان ظالم،راضیان به‏ستم،زمینه سازان ظلم.
«حب و بغض‏»،جلوه دیگری از اصل مهم‏«تولی‏»و«تبری‏»است که با عبارات‏مختلف در زیارتنامه‏ها آمده است،از ساده‏ترین شکل آن که حالت قلبی است، تاشدیدترین صورت برونی آن که با عنوان‏«حرب‏»و«سلم‏»مطرح شده است. «بیعت‏»،عنصر دیگری در زیارتنامه‏هاست. پیمان و میثاق زائر با امام و شهدا.«جهاد»،محتوای‏زنده دیگری در راستای عملکرد اولیاء خدا. مثلا در مورد پیامبر خدا،امیر المؤمنین،حمزه‏سید الشهدا،امام حسن،امام حسین،شهدای احد،شهدای کربلا و...تعبیر«جهاد»به کاررفته است،با خطابهایی چون:«جاهدت فی سبیل الله، جاهدت فی الله حق جهاده،جاهدت‏الملحدین...»و«شهادت‏»،از جلوه‏های بسیار روشن فرهنگ عاشوراست که درزیارتنامه‏ها دیده می‏شود.
فرهنگ شهادت و نیز شهادت طلبی،در جا به جای زیارتهای ماثوره دیده می‏شود.
کشته شدن در راه خدا و بر منهاج رسول الله و دین حق و سعادتمند شدن در سایه‏شهادت،و طرح جدی این مسائل،معارضه با تبلیغات دشمنانی است که شهدای کربلا وسید الشهدا را یاغی بر خلیفه و خارجی معرفی می‏کردند.در زیارتی که امام هادی‏«ع‏»
آموزش داده است،می‏خوانیم:«اشهد انک و من قتل معک شهداء احیاء».درزیارتنامه‏های متعدد و نیز ادعیه گوناگون،از خواسته‏های زائر،توفیق قیام و خونخواهی در رکاب‏«قائم‏»علیه السلام است.این القاء فرهنگ شهادت طلبی در جان و اندیشه شیعه‏است:«و ان یرزقنی طلب ثارکم مع امام هدی ظاهر...»(زیارت عاشورا)و در زیارت‏جامعه،اعلام حمایت و نصرت نسبت به امام زمان‏«عج‏»است:«نصرتی معدة لکم ومودتی خالصة لکم‏».
در زیارت شهدای کربلا،تعبیراتی از این قبیل دیده می‏شود:اصفیاء،اولیاء،اوداء،انصار،و نشان دهنده ارزشگذاری به صفاتی چون برگزیدگی،ولایت،مودت و نصرت درقاموس کربلاست. همچنین،تقرب به خدا و رسول و ائمه،با برائت از دشمنان خداحاصل می‏شود.این نیز جهتگیری خاص اجتماعی-مکتبی زائر را می‏رساند. (26) ه
26-برای مطالعه در تحلیل محتوایی زیارتنامه‏ها،ر.ک:مقالات زیارت در مجله‏«پیام انقلاب‏». سال 1365.از شماره‏172 تا 181 به قلم نگارنده.
نظر یادت نره
يکشنبه 18/6/1386 - 0:18
دعا و زیارت
زیارات حضرت اباعبدالله (ع)

6
زیارت ناحیه مقدسه
زیارتنامه‏ای است که به امام زمان‏«ع‏»نسبت داده شده و شیخ طوسی با سندهای خودآن را روایت کرده است.به این صورت که در سال 252 هجری از ناحیه مقدس حضرت‏حجت‏«عج‏»این روایت به دست‏شیخ محمد بن غالب اصفهانی صادر شده است. متن‏زیارت،خطاب به سید الشهدا و شهدای کربلاست و نام یکایک آنان،اغلب با ذکر اوصاف‏و خصوصیاتشان و نیز اسامی قاتلان آن شهدا در آن آمده است.آغاز زیارت،اینگونه‏است:«السلام علیک یا اول قتیل من نسل خیر سلیل...».متن زیارت،در کتاب اقبال سید بن‏طاووس،ص 573 و نیز در بحار الانوار،ج 98،ص 269 نقل شده است.زیارت رجبیه نیزمشتمل بر اسماء شهداست که در بحار(ج 98،ص 340)ذکر شده است.در این زیارت،به برخی حوادث پس از شهادت امام حسین‏«ع‏»و اوضاع کربلا و اهل بیت و ذو الجناح وسراسیمه شدن عترت پیغمبر در آن صحرا نیز اشاره شده است. (25)
25-برای تحقیق پیرامون سند این زیارت و صحت آن،ر.ک:«انصار الحسین‏»،ص 146 تا 162.در ضمن،در ج 45،بحار الانوار،ص 65 نیز این زیارت آمده است.
نظر یادت نره
يکشنبه 18/6/1386 - 0:18
دعا و زیارت
زیارات حضرت اباعبدالله (ع)

5
زیارت کربلا
از مقدسترین و با فضیلت‏ترین زیارتهایی که در فرهنگ دینی و روایات اسلامی بیان‏شده است، زیارت قبر سید الشهدا«ع‏»در کربلاست و برای زیارت هیچ امامی،حتی‏زیارت قبر رسول خدا«ص‏»به این اندازه سفارش و دستور نیست.در احادیث،گاهی‏زیارت امام حسین‏«ع‏»از زیارت کعبه هم برتر و بالاتر به حساب آمده و برای زیارت آن‏حضرت،پاداشی برابر دهها و صدها حج و عمره بیان شده است و لحن روایات،بگونه‏ای‏است که آن را برای یک شیعه در حد یک‏«فریضه‏»می‏شمارد و ترک آن را ناپسند می‏داند وهیچ عذر و بهانه و خوف و خطر را مانع از آن به حساب نمی‏آورد و ترک آن را جفامی‏داند.از امام صادق‏«ع‏»روایت است:«زیارة الحسین بن علی واجبه علی کل من‏یقر للحسین بالامامة من الله عز و جل‏» (15) زیارت حسین بن علی‏«ع‏»،بر هر کس که او را ازسوی خداوند،«امام‏»می‏داند واجب است.
میان عقیده به امامت و دیدار امام(چه در حال حیات و چه پس از مرگ)نوعی ملازمه‏است و در روایات،به این نکته اهمیت داده شده است.زیارت خائفانه سید الشهدا هم ارج‏بیشتر و ثواب افزونتری دارد.این،هم نشانه تاثیر اجتماعی‏«زیارت‏»و هم میزان عشق وفداکاری‏«زائر»است.امام صادق‏«ع‏»به‏«ابن بکیر»که سخن از خوف و هراس در راه‏زیارت سید الشهدا می‏گفت،فرمود:آیا دوست نداری که خداوند،تو را در راه ما ترسان‏ببیند؟... (16) و در حدیثی که زراره از امام باقر«ع‏»در باره زیارت خائفانه آن حضرت‏می‏پرسد،حضرت پاسخ می‏دهد:خداوند،از هراس قیامت،ایمنش می‏دارد. (17) امام‏صادق‏«ع‏»نیز به‏«محمد بن مسلم‏»که با خوف و هراس به زیارت سید الشهدا می‏رفت،فرمود:هر چه مساله دشوارتر و پر مخاطره‏تر باشد،پاداش زیارت هم به اندازه آن است وهر کس خائفانه قبر آن حضرت را زیارت کند، خداوند،هراس او را در روز قیامت،ایمن‏می‏سازد:«ما کان من هذا اشد فالثواب فیه علی قدر الخوف و من خاف فی اتیانه آمن الله‏روعته یوم یقوم الناس لرب العالمین...» (18) در حدیث مفصلی،امام صادق‏«ع‏»به ثوابهای آن‏اشاره کرده،می‏فرماید:کسی که هنگام زیارت آن حضرت، دچار ستم سلطانی شود و او رادر آنجا بکشند،با اولین قطره خونش،همه گناهانش بخشوده می‏شود و هر که در این راه‏به زندان افتد،در مقابل هر روزی که زندانی و اندوهگین گردد،در قیامت برایش یک شادی است،و اگر در راه زیارت،کتک بخورد،برای هر ضربه‏ای یک حوری بهشتی است‏و در برابر هر درد و رنجی که بر جسمش وارد می‏شود،یک‏«حسنه‏»برای اوست. (19) ومی‏فرماید:«من اتی قبر الحسین عارفا بحقه غفر الله ما تقدم من ذنبه و ما تاخر». (20) هر که‏عارفانه قبر سید الشهدا را زیارت کند،خداوند گناهان گذشته و آینده‏اش را می‏آمرزد.
آری...برای رسیدن به کربلا،باید اراده‏ای آهنین،قلبی شجاع،عشقی سوزان داشت ودر این سفر،باید رهتوشه‏ای از صبر و یقین،پاپوشی از«توکل‏»،سلاحی از«ایمان‏»ومرکبی از«جان‏»داشت تا به منزل رسید،چرا که راه کربلا،از«صحرای عشق‏»و«میدان‏فداکاری‏»و پیچ و خم خوف و خطر می‏گذرد.پاداشهای زیارت کربلا نیز شگفت است.ازقبیل:پاداش نبرد در رکاب پیامبر و امام عدل،اجر شهیدان بدر،ثواب حج و عمره مکرر،پاداش آزاد کردن هزار بنده و آماده کردن هزار اسب برای مجاهدان راه خدا و... (21) البته‏تفاوت اجر و ثواب،به معرفت زائر و کیفیت زیارت و شرایط اجتماعی هم بستگی دارد.
کربلا،از یک سو،سمبل مظلومیت اهل بیت و امامان شیعه است،از سویی دیگر مظهردفاع بزرگ آل علی و عترت پیامبر از اسلام و قرآن.توجه و روی آوردن به مزارسید الشهدا،در واقع تکرار همه روزه و همواره حق و یادآوری مظلومیت است.اگر کعبه وحج و نماز و جهادی هم باقی مانده است،به برکت‏شهید عاشوراست که احیاگر دین شد واسلام،تا همیشه مدیون‏«ثار الله‏»است.خصومت دشمنان اسلام نیز با حسین‏«ع‏»و مرقداو،از همینجاست.زیارت آن حضرت، همیشه با سختی و هراس و موانع،رو به رو بوده‏است.شوق زیارت کربلا،از آغاز در دل شیعیان حق طلب و انسانهای آزاده و فضیلت‏خواه بوده است.شیفتگان سید الشهدا در این راه حاضر به بذل جان و مال و دست و پابوده‏اند و«راه بسته کربلا»همیشه چون حسرتی بر دل شیعه بوده است،چه در دوره‏امویان و عباسیان،چه در عصر حکومت بعثیان و در تاریخ معاصر،و آرزوی‏«باز شدن راه‏کربلا»همواره چون مشعلی در دل عاشقان حسین‏«ع‏»روشن بوده و تلخیهای هجران را بااین‏«امید»تحمل می‏کرده‏اند.زائر حسین‏«ع‏»،عاشقی از خود گذشته است و زیارت کربلا،عبادتی خدایی و ملکوتی.
(22) هر گاه خواستی حسین‏«ع‏»را زیارت کنی،با حالتی اندوهگین و پر رنج،خاک‏آلوده و پژمرده، گرسنه و تشنه زیارت کن...(در حدیث دیگری است که:)چون حسین بن‏علی اینگونه به شهادت رسید. (23) به قول حافظ:
نیازمند بلا،گو رخ از غبار مشوی که کیمیای مراد است،خاک کوی نیاز
غبار راه زیارت کربلا،خود،طراوت و پاکی است و این آشفتگی و افسردگی،نشاطروح عاشق است.
از شیشه غبار غم نمی‏باید شست و ز دل،رقم‏«الم‏»نمی‏باید شست پایی که به راه عشق شد خاک آلود با آب حیات هم نمی‏باید شست (24)
15-وسائل الشیعه،ج 10،ص 346،امالی صدوق،ص 123.در«مزار»شیخ مفید،ص 26 چنین است(از امام‏باقر«ع‏»):مروا شیعتنا بزیارة قبر الحسین بن علی‏«ع‏»فان اتیانه مفترض علی کل مؤمن یقر للحسین علیه السلام بالامامة‏من الله عز و جل.
16-همان،345،بحار الانوار،ج 98،ص 11.
17-کامل الزیارات،ص 125،وسائل الشیعه،ج 10،ص 356.
18-وسائل الشیعه،ج 10،ص 357،بحار الانوار،ج 98،ص 11،کامل الزیارات،ص 127.
19-کامل الزیارات،ص 124(نقل به تلخیص).
20-امالی صدوق،ص 197.
21-در منابعی همچون:کامل الزیارات،وسائل الشیعه،بحار الانوار،ثواب الاعمال و...احادیثش آمده است.
22-وسائل الشیعه،ج 10،ص 414.
23-بحار الانوار،ج 98،ص 142.
24-مشفقی دهلوی.

نظر یادت نره
يکشنبه 18/6/1386 - 0:17
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته