• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1584
تعداد نظرات : 1638
زمان آخرین مطلب : 4078روز قبل
مهدویت

 

بسم الله الرحمن الرحیم  

السلام علیک یا ابا صالح المهدی(عج)

سلام 

 

  
الله اکبر لا اله نیت تو
بر روی مهرم عکس سبز صورت تو

حی علی معراج چشمان قشنگت
نبض نگاهم بسته قد قامت تو

سبحان ربی کی تو را می بینم امروز
امروز یعنی می شوم هم صحبت تو؟

آدینه ها سرشارم از شوق پریدن
گوشم به نبض خطبه ها از حرمت تو

سجاده ام لبریز شد از جای پایت
باور نداری، «سجده سهو» آیت تو

حالا قضای این نمازم گردن کیست؟
این جا نماز است یا که صحن خلوت تو

ای آن که پرواز مرا تا اوج بردی
ماشاء لا حول و لا از قوه تو

 

 

 

فاطمه نجابتی
منبع:وب سایت خبری آینده روشن

اللهم عجـــل لولیک الفـــرج 

 

پنج شنبه 9/10/1389 - 12:6
اهل بیت

 

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

السلام علیك یا ابا عبدالله الحسین

السلام علیک یا مولای یا صاحب الزمان

سلام 

 

از آن‎جایی كه حضرت امام سجاد(ع) هنگام شهادت پدر بزرگوارش، در كربلا حضور داشت و از عمق فاجعه آگاه و چگونگی شهادت آن عزیزان را مشاهده كرده بود؛ بنابراین، بر اساس روایات معتبر، آن حضرت تمام عمر باقی مانده‎ی خویش را عزادار بود و بر شهدای كربلا گریه می‎‎كرد، چنان‎كه اگرغذایی را خدمت حضرت سجاد(ع) قرار می‎دادند، اشك از چشمان مبارك‎شان جاری می‎شد، تا جایی كه گاه غلامی از او می‎پرسد: آیا حزن و اندوه شما تمام نمی‎شود؟ حضرت می‎فرماید: وای بر تو! همانا یعقوب(ع) دوازده فرزند داشت، یكی از آن‎ها ناپدید شد و یعقوب از شدّت اندوه چشمانش سفید (ونابینا) گردید، در حالی كه فرزندش یوسف زنده بود! ولی من پدر و برادر و عمو و هفده نفر از اهل بیتم و تعدادی از یاران پدرم را دیدم كه ذبح شده و به خون آغشته بودند؛ پس چگونه حزن و اندوهم تمام شود؟
مناقب ابن شهرآشوب، ج 4، ص 166

اللهم عجل لولیك‌الفرج

پنج شنبه 9/10/1389 - 10:49
مهدویت

 

بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علیك یا ابا عبدالله الحسین

السلام علیك یا ابا صالح المهدی

سلام

مه مبارک در ابر آرمیده بیا

امید آخر دلهای داغ دیده بیا

به طول غیبت و اشک مدام و سوز دلت

که جان شیعه ز هجران به لب رسیده بیا

ز پشت در بشنو ناله های فاطمه را

به سوز سینه آن مادر شهیده بیا

عزیزفاطمه،جدت حسین در یم خون

تو را صدا زند از حنجر بریده بیا

به مادری که لبش از عطش زده تبخال

به شیر خواره انگشت خود مکیده بیا

به آن لبی که بر آن چوب می زدند به طشت

به خواهری که گریبان خود دریده بیا

کند تلاوت قرآن سر حسین به نی

ببین چگونه ز لبهاش خون چکیده بیا

به آن سری که به دیدار دخترش آمد

به کودکی که به ویرانه آرمیده بیا

به لاله های به خاک اوفتاده از دم تیغ

به غنچه ای که شد از ضرب تیغ چیده بیا

به بانگ یا ابتای علی به قولزوم خون

به ناله ای که حسین از جگر کشیده بیا

بود به سینه میثم هزار درد نهان

گواه آن همه غمهای نا شنیده بیا

 

 

http://monjii.mihanblog.com

 

 

اللهم عجل لولیك الفرج

 

پنج شنبه 9/10/1389 - 10:44
اهل بیت

 

بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علیك یا ابا عبدالله الحسین

السلام علیك یا ابا صالح المهدی

 

 

 

قالَ الاْمامُ عَلىّ بنُ الْحسَین، زَیْنُ الْعابدین (عَلَیْهِ السَّلام) :ما مِنْ جُرْعَه أَحَبُّ إلى اللّهِ مِنْ جُرْعَتَیْنِ: جُرْعَهُ غَیْظ رَدَّها مُؤْمِنٌ بِحِلْم، أَوْ جُرْعَهُ مُصیبَه رَدَّها مُؤْمِنٌ بِصَبْر.


امام سجاد(علیه اسلام) فرمود: نزد خداوند متعال حالتى محبوب تر از یكى از این دو حالت نیست: حالت غضب و غیظى كه مؤمن با بردبارى و حلم از آن بگذرد و دیگرى حالت بلا و مصیبتى كه مؤمن آن را با شكیبائى و صبر بگذراند.

 

مشكاه الأنوار: ص 246، بحارالأنوار: ج 67، ص 64، ح 5.

 

شهادت امام سجاد(ع) را تسلیت می گویم.

اللهم عجـــل لولیک الفـــرج

 

پنج شنبه 9/10/1389 - 10:38
داستان و حکایت

 

بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علیك یا ابا عبدالله الحسین

السلام علیك یا ابا صالح المهدی

سلام

زكریا پسر ابراهیم مى گوید:
من مسیحى بودم و مسلمان شدم . سپس جهت مراسم حج به سوى مكه حركت كردم . در آنجا محضر امام صادق علیه السلام رسیدم ، عرض كردم :
- من مسیحى بودم و مسلمان شده ام .
فرمود:
- از اسلام چه دیدى كه به خاطر آن مسلمان شدى ؟
- این آیه موجب هدایت من گردید كه خداوند به پیامبر مى فرماید: ((ما كنت تدرى ماالكتاب و لا الایمان و لكن جعلناه نورا نهدى به من نشاء))(شورى ، 52. تو پیش از این نمى دانستى كتاب و ایمان چیست (از محتواى قرآن آگاه نبودى ) ولى ما آن را نورى قرار دادیم كه بوسیله آن هر كس از بندگان خویش را بخواهیم .)
از مضمون این آیه دریافتم ، اسلام دین كاملى است و از كسى كه هیچ نوع مكتب و مدرسه اى ندیده ، چنین سخنانى ممكن نیست و بنابراین باید به محمد صلى الله علیه و آله وسلم ، وحى شده است .
حضرت فرمود:
- به راستى خدا تو را هدایت كرده .
بعد، سه مرتبه گفتند:
- ((اللهم اهده )) خدایا! او را به راه ایمان هدایت فرما!
سپس فرمودند:
- پسر خان ! هر چه مى خواهى سؤ ال كن !
گفتم :
- پدر مادر و خانواده ام همه نصرانى هستند و مادرم كور است ، آیا من كه مسلمان شده ام و با آنان زندگى مى كنم ، مى توانم در ظرف هایشان غذا بخورم ؟
فرمودند:
- آنان گوشت خوك مى خورند؟
گفتم :
- نه حتى دست به آن نمى زنند.
فرمودند:
- با آنان باش ! مانعى ندارد.
آن گاه تاءكید نمودند نسبت به مادرت - بخصوص - خیلى مهربانى كن و اگر مرد او را به دیگرى واگذار مكن (خودت او را كفن و دفن كن ) و به هیچ كس مگو كه پیش من آمده اى ، تا به خواست خدا در منى نزد من بیایى .
در منى خدمتشان رسیدم ، مردم مانند بچه هاى مكتب ، دور او را گرفته بودند و سؤ ال مى كردند!
وقتى به كوفه بازگشتم ، با مادرم بسیار مهربانى كردم ، به او غذا مى دادم و لباس و سرش را مى شستم .
روزى مادرم گفت :
پسر جان ! تو در موقعى كه به دین ما بودى این طور با من مهربانى نمى كردى ، اكنون چه سبب شده كه این گونه با من رفتار مى كنى ؟
گفتم :
- من مسلمان شده ام و مردى از فرزندان یكى از پیامبران خدا مرا به خوشرفتارى با مادر دستور داده است .
گفت :
- نه ! او پسر پیامبر صلى الله علیه و آله وسلم است .
- مادرم گفت :
خود او باید پیامبر باشد، زیرا چنین سفارش هایى (در مورد احترام به مادر) روش خاص انبیاست .
- نه مادر! بعد از پیغمبر ما پیغمبرى نخواهد آمد و او پسر پیغمبر است .
- دین تو بهترین ادیان است ، آن را بر من عرضه كن !
من هم شهادتین را به او آموختم و او نیز مسلمان شد و نماز خواندن را نیز یاد گرفت و نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا را خواند.
بعد از مدتى مادرم مریض شد، رو به من گفت :
- نور دیده ! آنچه به من آموختى تكرار كن !
من شهادتین را برایش گفتم . شهادتین را گفت و در دم از دنیا رفت . صبحگاه ، مسلمانان او را غسل دادند و من بر او نماز خواندم و در قبرش ‍ گذاشتم .

بحارالانوار جلد 47 صفحه 374

حكایات آموزنده

 

اللّهم عجّل لولیّك الفرج

 

سه شنبه 7/10/1389 - 11:52
اهل بیت

 

بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علیك یا ابا عبدالله الحسین

السلام علیك یا ابا صالح المهدی

 

امام محمد باقر علیه السلام:
اِنَّ لِکُلِّ شَیءٍ قُفلاً وَ قُفلُ الایمانِ الرِّفقُ؛

هر چیزی قفلی دارد و قفل ایمان مدارا کردن و نرمی است.

جهاد النفس، ح271

 *****************************

امام سجاد علیه السلام كنیزى داشت . روزى آب روى دست امام مى ریخت تا آن حضرت آماده نماز گردد. اتفاقا خسته شد و ظرف آب از دستش افتاد و بر سر امام آسیب رساند. حضرت سر بلند كرده و به سوى كنیز متوجه شد. كنیز گفت :
- ((
و الكاظمین الغیظ.))
حضرت فرمود: من خشم خود را فرو بردم .
كنیز گفت : ((
و العافین عن الناس)).

امام علیه السلام فرمود: خداوند تو را عفو كند. (یعنى من از تو گذشت كردم ).
كنیز گفت :
((و الله یحب المحسنین ))
.(
آل عمران ، آیه 33. ترجمه : آنان خشم فرو نشانند، از بدى مردم درگذرند و خداوند دوستار نیكوكاران است .)
امام علیه السلام فرمود: برو كه در راه خداوند، عزیز و بزرگ و آزادى. 

بحارالانوار جلد 46 صفحه 68 - جلد 71، صفحه 398 و 413 و جلد 80، صفحه 329.

 

حكایات آموزنده

 

 

اللهم عجـــل لولیک الفـــرج

سه شنبه 7/10/1389 - 11:22
قرآن

 

بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علیك یا ابا عبدالله الحسین

السلام علیك یا ابا صالح المهدی

سلام 

 

 


عوامل و پیامدهای مهجوریت قرآن(قسمت چهارم)

 

 

6. تسلط بیگانگان

 

استعمارگران و سلطه طلبان غربی، همواره با تز جدایی دین از سیاست كه همان جدایی قرآن از سیاست است، تلاش كرده‌اند با حذف قرآن از صحنه زندگی مسلمانان، زمینه تسلط خود را بر جوامع اسلامی فراهم سازند.


مرحوم امام خمینی (ره) می‌گوید: «از نخست وزیر اسبق خبیث استعمارگر انگلستان نقل شده كه تا قرآن بین مسلمین است ما نمی‌توانیم در مقاصد خود پیشرفت كنیم. هدف اصلی دولت‌های استعمارگر محو قرآن و علمای اسلام است و برای وصول به اهداف استعماری خود هر چند نغمه‌ای را به وسیله عمال خبیث خود آغاز می‌كنند».[11]


ناپلئون بناپارت ـ امپراطور فرانسه ـ پس از تصرف برخی از كشورهای اسلامی، هنگامی كه آیاتی از قرآن را برای وی ترجمه كردند، گفت: آن چه من از این كتاب استفاده كردم این است كه اگر مسلمانان به دستورات جامع این كتاب عمل نمایند روی ذلت و خواری را نخواهند دید مگر این كه ما در میان آنها و قرآن جدایی بیفكنیم.[12]

 

7. مجازات الهی

 

نافرمانی و اعراض از قرآن، فراموشی و غفلت از حقایق و درس‌های آموزنده آن كه همگی از مصادیق بارز مهجوریت به شمار می‌رود، انسان را چنان به بیراهه می‌كشاند كه بارهای سنگینی از انواع گناهان و انحرافات فكری و عقیدتی را بر دوش او می‌گذارد. البته ممكن است در این دنیا سنگینی این بار را درك نكند؛ ولی در روز قیامت سنگینی این گناه بزرگ را در حالی درك می‌كند كه هیچ راه فراری جز رسیدن به سزای عمل خویش ندارد. خدای متعال در سوره طه می‌فرماید: «فَإِمَّا یَأْتِیَنَّكُمْ مِنِّی هُدی فَمَنِ اتَّبَعَ هُدایَ فَلا یَضِلُّ وَ لا یَشْقی وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنْكاً وَ نَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ أَعْمی قالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِی أَعْمی وَ قَدْ كُنْتُ بَصِیراً قالَ كَذلِكَ أَتَتْكَ آیاتُنا فَنَسِیتَها وَ كَذلِكَ الْیَوْمَ تُنْسی»؛[13] هر گاه هدایت من به سراغ شما آید، هر كس از هدایت من پیروی كند، نه گمراه می‌شود، و نه در رنج خواهد بود!‌ و هر كس از یاد من روی گردان شود، زندگی (سخت و) تنگی خواهد داشت؛ و روز قیامت، او را نابینا محشور می‌كنیم! می‌گوید: «پروردگارا! چرا نابینا محشورم كردی؟! من كه بینا بودم!»می‌فرماید: آن گونه كه آیات ما برای تو آمد، و تو آنها را فراموش كردی، امروز نیز تو فراموش خواهی شد!»


یكی از مصادیق بارز و روشن هدایت و ذكر الهی قرآن كریم است؛ همان گونه كه برخی از مفسران مراد از «ذكر»را در جمله «و من اعرض عن ذكری»قرآن دانسته‌اند؛[14] لیكن گذشته از بیان مراد از «ذكر»و «هدایت»در آیه شریفه و گذشته از تفسیر لفظی از آیات یاد شده، از قراین و دلایل بسیار واضح و روشن دیگر در می‌یابیم كه قرآن كریم بهترین و بالاترین مصداق «هدایت»و «ذكر»است.[15]


در روایتی از پیامبر اكرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ نقل شده است كه آن حضرت فرمود: «من قرأ القرآنَ و لم یعمل به، حشرهُ الله یوم القیامة اعمی»؛[16] هر كس قرآن بخواند ولی آن را به كار نبندد، خداوند او را روز قیامت نابینا محشور سازد.


امید است با پیروی از پیشوایان دین، به دستورات قرآن كریم عمل نماییم و زمینة ترویج فرهنگ قرآن را در جامعه فراهم سازیم تا مشمول شكایت پیامبر اكرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ از مهجور كنندگان قرآن واقع نشویم.

 

پی نوشتها:

[11] . صحیفه نور، ج 1، ص 176.
[12] . سید مصطفی سید علوی، قرآن در آیینه بزرگان، قزوین، چ اول، 1378، ص 115.
[13] . طه، 123 ـ 126.
[14] . طبرسی، مجمع البیان، ج 7، ص 34.
[15] . صاحب علی محبی، قرآن از دیدگاه قرآن، ص 227.
[16] . شیخ صدوق، ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ص 317.
منبع:پایگاه معارف قرآنی

عوامل و پیامدهای مهجوریت قرآن

نویسنده:علی اكبر مؤمنی



 

لطفا در ختم قرآن برای امام حسین علیه السلام  شركت كنید.

اللّهم عجّل لولیّك الفرج

دوشنبه 6/10/1389 - 9:55
قرآن

 

بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علیك یا ابا عبدالله الحسین

السلام علیك یا ابا صالح المهدی

سلام 

 

 


عوامل و پیامدهای مهجوریت قرآن(قسمت سوم)

 

پیامدهای مهجوریت قرآن


 

مهجور گرفتن قرآن، نتایج زیانبار فردی و اجتماعی را در پی دارد كه به اهم آنها اشاره می‌شود:


 

1. ترویج منكرات


 

امیر مؤمنان ـ علیه السّلام ـ در خطبه 147 نهج البلاغه با اشاره به مهجوریت قرآن از آینده تأسف بار مسلمانان چنین خبر می‌دهد: «همانا پس از من روزگاری بر شما فراخواهد رسید كه چیزی پنهان‌تر از حق و آشكارتر از باطل، و فراوان‌تر از دروغ به خدا و پیامبرش نباشد و نزد مردم آن زمان كالایی زیانمندتر از قرآن نیست، اگر آن را درست بخوانند و تفسیر كنند، و متاعی پرسودتر از قرآن یافت نمی‌شود آن گاه كه آن را تحریف كنند و معانی دلخواه خود را رواج دهند. در شهرها چیزی ناشناخته‌تر از معروف و نشناخته‌تر از منكر نیست.


 

2. مهجوریت پیروان قرآن


 

حضرت علی ـ علیه السّلام ـ در فراز دیگری از همان خطبه می‌فرماید: حاملان قرآن، آن راواگذاشته و حافظان قرآن آن را فراموش می‌كنند، پس در آن روز قرآن و پیروانش در میان مردم رانده و مهجور می‌گردند.


 

3. بیگانه شدن جامعه با قرآن


 

حضرت در ادامه همان خطبه با اشاره به غربت قرآن و پیروانش فرموده است: «و هر دو غریبانه در یك راه ناشناخته سرگردانند، و پناهگاهی میان مردم ندارند، پس قرآن و پیروانش در میان مردمند، امّا گویا حضور ندارند، با مردمند ولی از آنها بریده‌اند، زیرا گمراهی و هدایت هرگز هماهنگ نشوند، گر چه كنار یكدیگر قرار گیرند.


 

4. اختلاف و تفرقه در میان مردم


 

حضرت با تأكید بر عدم پیروی مردم از قرآن فرجام آن را مهجوریت قرآن و اختلاف و تفرقه در میان مردم می‌داند: «مردم در آن روز در جدایی و تفرقه هم داستان،‌ و در اتحاد و یگانگی پراكنده‌اند، گویی آنان پیشوای قرآن بوده و قرآن پیشوای آنان نیست، پس، از قرآن جز نامی نزدشان باقی نمی‌ماند، و آنان جز خطی از قرآن نشناسند».[10]


 

5. گمراهی مردم


 

حدیث ثقلین كه از معتبرترین احادیث به شمار می‌رود و شیعه و اهل سنّت به سندهای مختلف آن را از زبان پیامبر اكرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ نقل نموده‌اند. از این حدیث استفاده می‌شود پیوند با قرآن و اهل بیت موجب سعادت انسان در دنیا و آخرت خواهد شد. طبق این حدیث پیروی از قرآن و اهل بیت در ردیف هم قرار دارد. بنابراین ادعای پیروی از اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ بدون تمسك به قرآن كریم چیزی جز گمراهی در پی نخواهد داشت.


همان گونه كه قبلاً اشاره شد حضرت علی ـ علیه السّلام ـ پیروی از قرآن را عین هدایت و دوری از آن را ضلالت و گمراهی می‌شمارد.

 

پی نوشتها:

[10] . نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتی، خ 147. 

 

عوامل و پیامدهای مهجوریت قرآن

نویسنده:علی اكبر مؤمنی



 

لطفا در ختم قرآن برای امام حسین علیه السلام  شركت كنید.

اللّهم عجّل لولیّك الفرج

دوشنبه 6/10/1389 - 9:54
قرآن

 

بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علیك یا ابا عبدالله الحسین

السلام علیك یا ابا صالح المهدی

سلام 

 

 


عوامل و پیامدهای مهجوریت قرآن(قسمت دوم)

 

3. فرهنگ و آداب و رسوم

قرآن در بین ما حضور دارد و محبوب است؛ اگر چه مهجور است. مردم قرآن را تلاوت می‌كنند و تا اندازه‌ای به آن آشنا هستند، امّا بیشتر برای قصد ثواب و اموات خوانده می‌شود و این در فرهنگ ما رواج دارد.


خارج از وقت اذان، صدای تلاوت قرآن بشنود تصور می‌كند، كسی از دنیا رفته. در حقیقت بسیاری از موارد خواندن قرآن در نزد عموم یادآور مرگ است، چراكه وقتی مردم عزیزی از دست می‌دهند با تدارك حجله و گذاشتن نوار قرآن از طریق بلندگو، حزن و اندوه خود را ابراز می‌دارند.


قرآن كریم كتاب زندگی، قانون و عمل است در صورتی كه بیشتر برای مردگان خوانده می‌شود و از زنده ‌ها غافلیم.


امام خمینی (ره) می‌گوید: «ما مفتخریم و ملت سرتا متعهد به اسلام و قرآن، مفتخر است كه پیرو مذهبی است كه می‌خواهد حقایق قرآنی كه سراسر آن از وحدت بین مسلمین بلكه بشریت دم می‌زند، از مقبره‌ها و گورستان‌ها نجات داده و به عنوان بزرگترین نسخه نجات دهندة بشر از جمیع قیودی كه برپای ودست و قلب و عقل او پیچیده است و او را به سوی فنا و نیستی و بردگی طاغوتیان می‌كشاند، نجات دهد».[6]


 

4. غفلت

از جمله اموری كه موجب مهجوریت قرآن می‌شود، غفلت است. اهمیت غفلت نسبت به اطاعت و پیروی از قرآن، كمتر از غفلت از یاد خدا نیست، زیرا قرآن كتابی است كه سرنوشت خوب و بد پیشینیان را جهت بهره‌مندی از جنبه‌های مختلف تاریخ برای هر نسل و هر عصری بیان داشته است، تا انسان از این گنجینة الهی در جهت خودسازی استفاده نماید، عوامل پیروزی و شكست، اسباب سعادت و بدبختی همه و همه در این تحفة الهی نهفته است. به طور یقین، غفلت از چنین نعمت بزرگی، وزر و وبال سنگینی را در پی خواهد داشت؛ لذا قرآن خطر آن را به همگان گوشزد كرده و می‌فرماید: و این گونه بخشی از اخبار پیشین را برای تو بازگو می‌كنیم، و ما از نزد خود، ذكر (و قرآنی) به تو دادیم!‌هر كس از آن روی گردان شود، روز قیامت بار سنگینی (از گناه و مسئولیت) بر دوش خواهد داشت! در حالی كه جاودانه در آن خواهد ماند؛ و بدباری است برای آنها در روز قیامت.[7]


 

5. حجاب‌های بین انسان و قرآن

از جمله عواملی كه زمینه مهجوریت قرآن را فراهم می‌سازد حجاب‌هایی است كه انسان میان خود و قرآن ایجاد می‌نماید به گونه‌ای كه در عین ارتباط با قرآن، از درك معارف و حقایق آن، محروم می‌شود؛ بدین صورت از فیض گسترده قرآن بی‌بهره می‌ماند. به برخی از این حجابها اشاره می‌كنیم:


الف. آلودگی به گناه:

در متون دینی برای گناه به جز كیفر اخروی، آثار و پیامدهای زیانبار بسیاری برشمرده شده است، از جمله آن كه گناه سبب می‌شود از فهم قرآن و استفاده از معارف معنوی وحی محروم بماند و نتواند از تلاوت آیات به حقایق آنها برسد؛ زیرا با انجام گناه، آمادگی قلب برای درك راستی‌ها و درستی‌ها از میان می‌رود.[8]


در حقیقت گناه مانند بیماری مهلكی است كه انسان را از پا در می‌آورد و روح ایمان، اطاعت وبندگی را از او سلب می‌نماید، تا جایی كه سر از تكذیب و استهزای آیات الهی در می‌آورد.


ب. احساس بی‌نیازی :
انسان اگر سلوك علمی و عملی خود را برای پیوند با قرآن، خوشایند بپندارد، این حالت حجاب و بازدارندة بزرگی است كه انسان را از فیض پر دامنة قرآن محروم می‌سازد. برای نمونه كسی كه اهل تجوید است، همان علم جزیی و ارتباط ظاهری با قرآن در نظرش بزرگ جلوه می‌كند و آن را كمال بالاترین پایة پیوند با قرآن می‌پندارد، یا قرآن پژوهانی كه به طور معمول به وجوه قرائت‌ها و آرای گوناگون لغت شناسان و نزول آیات و تاریخ قرآن می‌پردازند؛ چنان می‌انگارند كه اشتغال به همین گزاره‌ها بالاترین بستگی و پیوند با قرآن است.


فقه پژوهان ودیگر عالمان نیز،‌ همان استدلال به پاره‌ای آیات در قالب اصطلاحات لفظی فرا یافته‌های علمی را وضع خوشایند می‌پندارند و به آن خرسندند، در صورتی كه این گونه پیوندها نه تنها كافی و تمام نیست كه چه بسا برای بهره‌مندی‌های معنوی و خودسازی باطنی در پرتو دستور العمل‌های قرآن، حجاب و بازدارنده باشد.[9]
 

پی نوشتها:

[6] . مقدمة وصیت نامه سیاسی الهی امام خمینی.
[7] . طه، 99 ـ 101؛ ر.ك: صاحب علی محبی، قرآن از دیدگاه قرآن، ص 133.
[8] . مجله حوزه ش 96، ص 223.
[9] . همان، ص 222.

 

عوامل و پیامدهای مهجوریت قرآن

نویسنده:علی اكبر مؤمنی



 

ختم قرآن برای امام حسین علیه السلام

اللّهم عجّل لولیّك الفرج

 

يکشنبه 5/10/1389 - 12:11
قرآن

 

بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علیك یا ابا عبدالله الحسین

السلام علیك یا ابا صالح المهدی

سلام 

 

 


عوامل و پیامدهای مهجوریت قرآن(قسمت اول)

 

مقدمه

مهجوریت قرآن، دغدغه‌های فراوانی در میان قرآن پژوهان به وجود آورده است، به طوری كه بسیاری كوشیده‌اند با بررسی و تبیین ابعاد مهجوریت، قدمی در جهت مهجوریت زدایی از قرآن بردارند، قرآن مقدس‌ترین و با ارزش‌ترین كتاب در میان مسلمانان به شمار می‌رود. با وجود اهتمام به تلاوت، حفظ، تفسیر قرآن و نوشتن آن به زیباترین خط‌ها و نیز استفاده از آیات قرآن در هنر معماری و انتشار این كتاب مقدس در تیراژ میلیونی و اقدامات دیگری از این دست، آیا باز هم قرآن مهجور است؟

آن چه مسلم است مهجوریت قرآن در سوره فرقان بیان شده است و پیامبر اكرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ از امت خویش به درگاه خداوند شكوه می‌نماید. امّا آن چه در ابتدا ذكر شد مواردی از توجه ظاهری مردم به قرآن است و قبل از هر چیز باید بدانیم هدف از نزول این كتاب آسمانی چیست؟ و خدای متعال با فروفرستادن آن به دنبال كدام مقصد است؟

در این نوشتار درصدد بیان عوامل و پیامدهای مهجوریت در میان مسلمانان مورد بررسی قرار می‌گیرد و موضوع بحث شامل علل و نتایج نافرمانی، غفلت و فراموش قرآن از سوی مسلمانان می‌شود. از این رو موضع گیری‌های كافران، مشركان و مخالفان قرآن محل بحث نخواهد بود. بدیهی است بحث از راه‌های مهجوریت زدایی از قرآن نیز از مباحثی است كه پرداختن به آن ضرورت دارد ولی به جهت رعایت اختصار از طرح آن در این مقاله معذوریم و با توفیقات الهی در مجالی دیگر به آن خواهیم پرداخت.

 

عوامل مهجوریت

مهجوریت قرآن در میان مسلمانان دارای عوامل و زمینه‌های فراوانی است كه به اهم آنها می‌پردازیم:

 

1. تلاش برای جداكردن اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ از قرآن

 

مطابق حدیث شریف ثقلین، قرآن و عترت پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ دو ودیعه الهی و دو گوهر گرانبهای به جای مانده از رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ هستند كه مایه سعادت انسان‌ها و جوامع بشری به حساب می‌آیند.

«انی قد تركت فیكم الثقلین ما ان تمسكتم بهما لن تضلّوا بعدی و احدهما اكبر من الاخر: كتاب الله حبلٌ ممدود من السماء الی الارض و عترتی اهل بیتی. الّا و انهما لن یفترقا حتی یردا علیّ الحوض».[1]

جدایی ناپذیری ثقلین، بدین معنا نیست كه امام ـ علیه السّلام ـ همواره مصحفی را به همراه خود داشته باشد؛ بلكه به معنای عدم انفكاك امامت و وحی قرآنی از یكدیگر است؛ امامان ـ علیهم السّلام ـ مبیّن و مفسّر قرآن كریم و شارح جزئیات و تفاصیل و نحوة اجرای كلیات آن هستند و قرآن نیز انسانها را به عنوان معصومین ـ علیهم السّلام ـ ارجاع و به سنت آنها بها می‌دهد.

اگر پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ در حدیث ثقلین از جدایی ناپذیری ثقلین سخن نمی‌گفت. جای توهم بود كه تمسك به هر یك، به تنهایی برای هدایت بشركافی است؛ امّا بخش پایانی حدیث برخلاف این پندار باطل، قرآن و عترت را به عنوان دو حجت مستقل كه در مدار تبیین دین كامل، ‌یعنی دین قابل اعتماد و عمل به هم بستگی دارند و هیچ كدام از دیگری مستغنی نیستند مطرح می‌كند.

قرآن و عترت برای ارائه دین كامل و صالح برای اعتقاد و عمل دو ثقل متحدند و بر اساس حدیث ثقلین، عترت منهای قرآن، «عترت منهای عترت»خواهد بود و همچنین قرآن منهای عترت به منزلة «قرآن منهای قرآن»خواهد بود. پس قرآن و عترت در ارائة دین جامع، به منزلة یك حجت الهی هستند.[2]

قرآن كتابی است كه باطل در آن راه ندارد؛[3] اهل بیت عصمت و طهارت ـ علیهم السّلام ـ نیز با توجه به بهره‌مندی از مقام عصمت، در سخن و اعمال آنها باطل راه نمی‌یابد و خدای متعال آنان را از هر نوع پلیدی پاك و پاكیزه گردانیده است.[4]

بدین جهت قرآن وعترت در حق بودن یكی هستند و میان حق و حق، جدایی معنا ندارد. بنابراین تلاش شیطان و شیطان صفتان در جدایی میان قرآن و عترت، ناكام بوده و خواهند بود. نتیجه این تلاش آن است كه خود آنها، از قرآن و عترت جدا شوند، و آن كه از حق جدا شود بی‌شك در دام باطل خواهد افتاد چرا كه هر آنچه حق نباشد، ‌باطل است.

بنابراین، آنان كه به دنبال سعادت و هدایت هستند، بی‌تردید گمشدة خویش را باید در این دو جستجو كنند، آن هم نه به صورت مجزا و جدا از هم؛ زیرا قرآن بدون عترت و عترت بدون قرآن، علاوه برمهجوریت آن دو، موجب گمراهی مردم نیز خواهد شد.

 

2. عدم آشنایی نسبت به نقش قرآن در زندگی انسان

 

هر قدر انسان نسبت به عظمت و منزلت قرآن و نقش آن در زندگی خویش جاهل باشد، به همان میزان شوق وذوق او در اطاعت از آن كمتر خواهد شد؛ وقتی انسان نداند كه این كتاب چه فایده و بركاتی برای او دارد، به یقین رغبتی در توجه و پیروی از آن نشان نمی‌دهد.

متأسفانه برخی با نگرش تك بعدی به قرآن، گمان كرده‌اند، قرآن مجموعه‌ای از احكام فردی و توصیه‌های اخلاقی است كه پیروانش را به یك سری توصیه‌های اخلاقی، عبادی و فردی دعوت نموده است. غافل از آن كه قرآن در زمینه‌های گوناگون از جمله مباحث اخلاقی، سیاسی، اجتماعی، حكومتی ـ تربیتی، جامعه شناسی، فقهی، اقتصادی و... دستور العمل لازم به پیروان خود ارائه نموده است.

امام خمینی (ره) با موضع گیری شدید در برابر جریانی كه قرآن و اسلام را از احكام سیاسی ـ اجتماعی تهی می‌داند می‌فرماید:
«باید به این نادانان گفت كه: قرآن كریم و سنّت رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ آن قدر كه در حكومت و سیاست، احكام دارند، در سایر چیزها ندارند، بلكه بسیاری از احكام عبادی اسلام، عبادی سیاسی است كه غفلت از آنها این، مصیبت‌ها را به بار آورده است. پیغمبر اسلام ـ صلّی الله علیه و آله ـ تشكیل حكومت داد مثل سایر حكومت‌های جهان».[5]

 

پی نوشتها:

[1] . بحار الانوار، ج 23، ص 106.
[2] . ر.ك: آیت الله جوادی آملی، تفسیر تسنیم، قم، اسراء، چ اول 1378، ج 1، ص 150 ـ 153.
[3] . فصلت، 41 و 42.
[4] . احزاب، 33.
[5] . صحیفه انقلاب، وصیت نامه الهی سیاسی امام خمینی، ص 10.

 

عوامل و پیامدهای مهجوریت قرآن

نویسنده:علی اكبر مؤمنی



 

ختم قرآن برای امام حسین علیه السلام

اللّهم عجّل لولیّك الفرج

 

يکشنبه 5/10/1389 - 12:8
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته