• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1861
تعداد نظرات : 478
زمان آخرین مطلب : 4799روز قبل
دانستنی های علمی

سیزده بدر در اصفهان
سیزده به در: جشن سیزده،پایان بخش مراسم نوروزی است كه با چهارشنبه سوری،یا به روایتی با جشن سده آغاز میشود و به روز سیزده ی فروردین ختم می شود.نحوست عدد سیزده موضوعیست كه از دیرباز در فرهنگهای كهن مطرح بوده است.از نظر بهرام فره وشی چنین به نظر میرسد كه برخی حوادث بزرگ كیهانی،مانند این كه مطابق روایتهای ایرانی هزاره ی سیزدهم پایان كیهان است و یكی از حادثه های سهمگین كه موجب مرگ بسیاری شده بنا بر روایت تورات در روز سیزده ماه «تون» مصری اتفاق افتاد،یا در روز سیزدهم سال نو،گویا ستارهای دنباله دار كه در فضا با زمین برخورد كرده و باعث آتش فشان و زمین لرزه گردیده است،سبب شده كه ترسی عمومی در نهاد بشر از عدد سیزده پدید آید و موجب ناخجستگی آن گردد.
 
سه شنبه 11/1/1388 - 2:7
دانستنی های علمی

سیزدهمین روز فروردین ماه و آخرین روز از جشن ‌های سال نو است. در تقویم‌ های رسمی ایران این روز «روز طبیعت» نامگذاری شده است و از تعطیلات رسمی به شمار می‌آید. عده‌ای از مردم معتقدند که در این روز باید برای دور کردن نحسی از خانه بیرون روند و نحسی را در طبیعت به در کنند.

 

sizdeh-be-dar.jpg

سه شنبه 11/1/1388 - 2:2
دانستنی های علمی

سیزدهمین روز نوروز در طبیعت

 

گره زدن سبزی٬ آرزو کردن و به آب انداختن سبزی از رسوم آخرین روز تعطیلات نوروز است. برخی اعتقاد دارند سیزدهم روز نحسی است و باید این نحسی را در طبیعت به در کرد.
اما دوست‌داران محیط زیست٬ سیزدهم فروردین را روز «طبیعت» نامیده‌اند که مبادا این نحسی٬ دامن طبیعت را بگیرد؛ درخت‌ها از ریشه کنده شود٬ زباله‌ها در طبیعت بر جای بماند٬ سبزی‌های طبیعت لگد شود٬ آتش بگیرد یا بدتر از آن٬ به شکوفه‌های درختان آسیب رسد.

یادمان نرود٬ امروز و فردا٬ روز آزاد کردن ماهی‌های سفره هفت‌سین‌ها نیز است.

دوشنبه 10/1/1388 - 2:6
دانستنی های علمی

مراسم جشن "سیزده به در" در ایران باستانیکی دیگر از آیین های نوروزی، آیین سیزده به در است. روز سیزدهم فروردین ماه، یعنی سیزدهمین روز نوروز را، "سیزده به در" می گویند و از مجموعه جشن هایی است که سر آغاز آن چهار شنبه سوری بوده، با نوروز به اوج خود می رسد و از آنجا که نوروز باید در جایی به اتمام برسد، در سیزدهم فروردین این جشن ها به پایان می رسند.در ادبیات کهن ایران زمین، اعداد و ارقام دارای مفاهیم خاصی بوده اند که این مفاهیم هنوز در میان سنت های به جای مانده از آن زمان به چشم می خورند. اعداد سه، هفت و سیزده و بسیاری اعداد دیگر در ایران باستان مفاهیمی پیچیده از تأثیرات نجومی و پدیده های جاری در قرن ها و دوره ها به دنبال داشته اند. تأثیر این اعداد بر روی سنت های کهن ایران به حدی بوده است که جلوه برونی آن در هفت سین، هفت خوان رستم، هفت شهر عشق، هفت اورنگ و سیزده به در به طور روشن نمایان است.سیزده به در یکی از سنت های رایج ایرانی است که از قدمتی بسیار برخوردار است. این سنت با فراگیری خود در کل پیکره اجتماعی ایران یک اسطوره معنایی در سطح وسیع اجتماعی به وجود آورده است.در زمینه پیدایش نام "سیزده به در" در میان آثار به جای مانده از گذشتگان اتفاق نظر محسوسی به چشم نمی خورد، ولی باید اذعان داشت که روز"سیزده به در"  دارای جایگاه خاص تاریخی در میان اهالی ایران زمین بوده است. تا آنجا که در زمینه تبار شناسی"سیزده به در"  باید به اساطیر قدیمی بر جای مانده در ایران رجوع کرد.در اساطیر ایران، عمر جهان هستی دوازده هزار سال آمده است و پس از این دوره جهان بسته می شود و انسانهایی که وظیفه آنها در جهان هستی، جنگ علیه اهریمن است با سپری شدن این دوازده هزار سال و ظهور سوشیانس، ناجی موعود، سرانجام به پیروزی و ظفر میرسند و در هزاره سیزدهم تحت راهنمایی سوشیانس در بهشت به زندگی خود ادامه می دهند.به نظر می رسد عدد دوازده از بروج دوازده گانه گرفته شده باشد، که آگاهی نسبت به آنها می تواند نشان از وسعت دانش ایرانیان در آن زمان به علم ستاره شناسی داشته باشد.به این ترتیب، در تقویم ایرانی، نخستین دوازده روز سال، "جشن زایش انسانها" ، تمثیلی از دوازده هزار سال زندگی و نبرد با اهریمن است و روز سیزدهم تمثیلی از هزاره سیزدهم و آغاز رهایش از جهان مادی است. به همین دلیل نیز، روز سیزدهم که در واقع نمادی از زندگی انسان در پردیس است، متعلق به ستاره باران انگاشته می شد، زیرا نزول باران بهاری باعث سرسبزی و طراوت زمین شده و نمایه ای از بهشت را به وجود می آورد. این اعتقاد در ایران باستان موجب می شد، سیزدهم نوروز، روز ویژه طلب باران بهاری برای کشتزارهای نومید، انگاشته شود.رسوم این روز در ایران باستان متنوع است. در این روز، از دیر باز مردم ایران به دشت و صحرا می روند تا با شکست دیو خشکسالی، گوسفندی برای فرشته باران قربانی و بریان کنند تا این فرشته کشت های نومید را از باران سیراب کند. و یا رسم بوده است که سبزه سفره هفت سین را به نخستین رودی که از روستا یا شهر می گذشت بسپارند تا با پیوستن به مزارع و کشتزار ها به آنها رونق و برکت بخشد.در تهران قدیم در روز سیزده به در، مردم نسبت به طبخ و مصرف دمی یا دمپختک باقالا که غذای اصلی محسوب می شد و سپس بلغور یا آش رشته اقدام می کردند. حبوبات و سبزیجات آش و بلغور در خانه پخته می شد و تنها در دشت و باغ، آب و رشته آن افزوده می شد. اما مرسوم بود که از قابلمه بزرگ آش رشته، حتی شده به اندازه یک پیش دستی یا نعلبکی به اطرافیان بخشیده می شد. زیرا معتقد بودند که ممکن است در آن میان، پسری نا بالغ، زنی حامله یا طفلی باشد که هوس کرده باشد. خوردن کاهو سکنجبین و چاقاله بادام از رسومات عصر سیزده به در است.در ایران کنونی، در این روز همه خانواده ها به گردشگاههای خارج از شهر می روند و به گردش در گلزارهای زیبا و باغ ها می پردازند. کودکان و نوجوانان نیز با هم به بازی و ورزش های دسته جمعی می پردازند.در این روز پسرها و دخترهای جوان به امید برآورده شدن آرزوها و یا یافتن همسری مناسب سبزه ها را گره می زنند. اعتقاد بر این است که وقتی گره سبزه ها باز شوند تمامی مشکلات حل می شوند و آنها به آرزوی خود می رسند. مرسوم است که هنگام گره زدن سبزه دخترها چنین زمزمه کنند: "سیزده به در، سال دگر، بچه بقل، خونه شوهر". در پایان روز، سبزه را به دور می اندازند، زیرا معتقدند که این سبزه تمامی دردها و بیماریها را در خود جمع نموده است. بنابراین دست زدن به سبزه دیگران موجب انتقال این مشکلات به فرد دیگری می شود.در این روز از هر گوشه دشت و صحرا، صدای ساز و آواز مردان و زنان به گوش می رسد. همه شادی و پایکوبی می کنند و آنان که صدای خوشی دارند به آواز خواندن می پردازند.   مآخذ و مراجع:

 

 گاهشماری و جشن های ایران باستان، نوشته و پژوهش هاشم رضی زندگی ایرانیان در خلال روزگاران، مرتضا راوندی تاریخ و فرهنگ  ایران، دكتر محمد محمدی ملایریآثارالباقیه ، ابوریحان بیرونیالتفهیم ، ابوریحان بیرونیمراسم “میر نوروزی”،  مجلة میراث فرهنگی، بهار 1381  دكتر رحمت مهراز 
دوشنبه 10/1/1388 - 1:59
دانستنی های علمی
بهارانه
آواز خوش هزار تقدیم تو باد

 

سر سبزترین بهار تقدیم تو باد

گویند که لحظه ایست روییدن عشق

آن لحظه هزار بار تقدیم تو باد

يکشنبه 9/1/1388 - 18:23
دانستنی های علمی

بهار که فرا می رسد، شادابی و سرزندگی را تنها به درخت و سبزه و گل ارمغان نمی کند دل و جان انسان را نیزمی شکوفاند. اگر همه غم های عالم بر دل آدمی نشسته باشد، به رنگ و بوی بهار پالوده می شود و نیروی تازه ای می گیرد که از نو برخیزد و “شیشه غم” را به سنگ بکوبد.

  بهار بیرون، در درون باز می تابد. تیرگی رامی تاراند و رخوت را از احساس و اندیشه می زداید. بی جهت نیست که شاعران، نقاشان و نغمه سازان دلبسته بهار می شوند. تاریخ هنر جهان آئینه تمام نمای پیوند جان آفرینندگان و رستاخیز بهاری است.فرهنگ ایران نیز چنین است. به ویژه ادبیات، و در آن میان شعر فاخر بالنده ایران سرشار از جلوه های دل انگیز بهاری است. در درازای هزار و صد سال زندگی شعر تکوینی یافته ایران، شاعری را نمی توان یافت که آرزوی بهار را در دل نپرورده باشد. به پیشبازش نرفته و نفس در نفسش باشد. دستاورد های بهاری از درخت و سبزه و گل و ابر و باران و نسیم، ادبیات شاعرانه ما را رنگین و عطر آگین ساخته است.

يکشنبه 9/1/1388 - 18:13
دانستنی های علمی

بهارانه

و او بزرگ تر است ...


 



باد بهار مرهم دلهای خسته است            گل مومیایی پر و بال شکسته است
وقت است اگر ز پوست برآیند غنچه ها       شیر شکوفه زهر هوا را شکسته است


 



بهارا، تلخ منشین خیز و پیش آی          گره واکن ز ابرو، چهره بگشای
سر و رویی به سرو و یاسمن بخش       نوایی نو به مرغان چمن بخش

يکشنبه 9/1/1388 - 18:7
دانستنی های علمی
بهارانه

بهار دلکش رسید و ...

سال خوبی پیش رووتون باشه و بهترین ها رو تجربه کنین

يکشنبه 9/1/1388 - 18:3
دانستنی های علمی
زندگی با همۀ پیچ وخم هاش،با همۀ مشکلات و همۀ خوشی هاش و تمام گرفتاری هاش یه چیزی داره و اون اینه که ما آدما بازیگراش هستیم وتوی این شطرنج زندگی قرار داریم .

 

 

که چی؟

 

 

تا تجربه کنیم و از تجربه های دیگران استفاده کنیم.برای  اینکه خودمونو بسازیم،برای اینکه به ذات حقیقیمون که همون ذات الهی ست دست پیدا کنیم،که فولاد آب دیده بشیم.که وقتی به گذشتمون نگاه می کنیم پل هایی ببینیم که سرسبزنو استوارُ سالم.

 

 

اون وقتِ که می تونیم به خودمون ببالیم که راه درستُ رفتیم،اون وقت  که می تونیم بگیم انسانیم.

 

 

حالا با توام،توییی که تا اینجای زندگی رو اومدی،تویی که تا اینجای زندگی رو طی کردی،چندتا پل سالمُ استوار پشت سرت داری؟چندتا پلُ نابود کردی؟

 

 

ببینم تو هم مثل منی؟

 

 

تو هم مثل من چندتا پل خراب داری!آره؟

 

 

اگه همۀ پل های زندگیت سالم و استوارن،

 

 

پس خوش به حالت .خوش به  حالت.

 

 

می دونی گاهی اوقات آدما با یه اشتباه تو زندگیشون حتی اگه اگه دوران گذشتشون پاک وعاری از هر گونه اشتباهی باشه پل های زندگیشون سالم باشه یه دفعه بااون  اشتباه تمام اون پل ها رو نابود میکنن.

 

 

اون وقت که تباه می شن.

 

 

دلم میخواست یه قاضی عادل بودم برای وجدان خودم.

 

 

دلم می خواست  اون قدر عادل بودم که می تونستم  راجع به زندگیم به عدل قضاوت کنم.

 

 

اون وقت می تونستم بفهمم کجای راهم.

 

 

اون وقت می تونستم بفهمم درجه انسانیتم چقدره!

 

 

اون وقت می تونستم بفهمم آیا هنوز هم می شه به من گفت انسان.

 

 

خدای من،من کجام؟!کجای این دنیای فانی؟!

 

 

چقدر از تو دورم؟!

 

 

چقدر راه مونده تا به تو برسم؟!

 

 

آیا هرگز می رسم؟!

 

 

آیا راهی که میرم درسته؟!

 

 

خدایا می تونم پیدات کنم؟!

 

 

هر وقت که بخوام می تونم باهات حرف بزنم؟!

 

 

اون وقت تو منو راهنمایی می کنی؟!

 

 

اون وقت تو دستمو می گیری؟!

 

 

خدایا،خداجونم،کمکم کن.دستمو بگیر.دستمو بگیر.

شنبه 8/1/1388 - 15:43
دانستنی های علمی
راستی ! شما دوست رو برای چی میخواین ؟

 

 

بعضی ها دوست رو برای این میخوان که در روز مبادا پارتی شون بشه

بعضی ها دوست رو برای این میخوان که کلاشو وردارن

بعضی ها دوست رو برای این میخوان که اوقات فراقتشونو پر  کنه

بعضی ها دوست رو برای این میخوان که ازش به عنوان سیاهی لشگر

استفاده کنن . بعضی ها دوست رو برای این میخوان که باهاش پز بدن

بعضی ها دوست رو برای این میخوان که سنگ صبورشون بشه

یا به عبارتی کیسه ی بوکس روانیشون بشه ، تا عقده هاشونو روش خالی کنن

بعضی ها دوست رو برای این میخوان که نردبان ترقی شون بشه

کمتر کسی پیدا میشه که دوست رو برای این بخواد که دوسش داشته باشه . نیگاش کنه و لذتشو ببره . از راه رفتنش ، صحبت کردنش  خندیدنش ، و . . . کیف کنه .  بدون هیچ چشم داشتی

اون آخری رو شما ندیدین ؟؟؟؟

شنبه 8/1/1388 - 15:36
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته