• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 976
تعداد نظرات : 130
زمان آخرین مطلب : 4933روز قبل
دانستنی های علمی
سگ ده خصلت دارد كه اگر در انسان باشد از نیكان و سعدا خواهد بود.
1 - سگ خانه مخصوص ندارد، و این از صفات مجردان است .
2 - سگ غالبا در شب ظاهر مى شود و این از صفات عابدان است .
3 - سگ زاد و توشه خود را در سفر حمل نمى كند و این علامت توكل است .
4 - سگ هنگامى كه سفره مى گسترانند و طعام حاضر مى شود در گوشه اى مى نشیند و این نشانه طبع بلند اوست .
5 - اگر سگ را صاحبش بزند و از خود براند با كوچكترین بهانه اى برمى گردد و این از نشانه هاى مریدان است .
6 - سگ از صاحبش در سختى جدا نمى شود و این از نشانه هاى صابران است .
7 - سگ هنگام مرگ چیزى به ارث نمى گذارد و این از علائم زاهدان است .
8 - سگ همیشه گرسنه است و این علامت مجاهدان است .
9 - سگ همواره بیمناك است و این علامت صالحان است .
10 - سگ به كم دنیا راضى است و این علامت عاشقان است
.
براستى اگر انسان از همه علائق و وابستگیهاى دنیا بریده باشد و از همه چیز دل بكند، خداوند یكتا را بپرستد و بر او اعتماد و توكل نماید، و به غیر او امیدى نداشته باشد. مرادش خدا باشد، در مقابل سختیها استقامت نماید، ناملایمات را بر خود هموار سازد، نسبت به دنیا بى اعتنا باشد، در راه خدا تلاش و پیكار كند و عمل صالح انجام بدهد، و مشتاق لقاء حق باشد، بدون شك چنین شخصى از نیكان روزگار و مصداق انسان كامل است و از زمره سعدا بشمار مى آید.
انسان كامل كسى است كه واجد این ده خصلت باشد: تجرد، تعبد ، توكل ، نزخ ، ارادت ، استقامت ، زهد، جهد، صلاح و عشق
يکشنبه 4/5/1388 - 16:48
دانستنی های علمی
دوست واقعى پنج خصلت دارد.
1 - ظاهر و باطنش نسبت به تو یكسان باشد.
2 - خوبى تو را خوبى خود، و بدى تو را بدى خود بداند.
3 - مال و مقام باعث تغییر روش او با تو نگردد.
4 - آنچه در توان دارد از تو دریغ نكند.
5 - ترا در هنگام گرفتارى تنها نگذارد.
يکشنبه 4/5/1388 - 16:48
دانستنی های علمی
امام سجاد علیه السلام فرمود: از دوستى با پنج كس بپرهیز
1 - دروغگو: زیرا او به منزله سراب است ، دور را نزدیك و نزدیك را دور جلوه مى دهد.
2 - فاسق : زیرا او تو را به یك لقمه یا كمتر از آن مى فروشد.
3 - بخیل : زیرا او در هنگام حاجت به مال ، تو را خوار و ذلیل مى گرداند.
4 - احمق : زیرا او به جاى نفع ، به تو ضرر مى رساند.
چنانچه سعدى مى گوید:
دوستى با مردم دانا نكوست
دشمن دانا به از نادان دوست
دشمن دانا بلندت مى كند
بر زمینت مى زند نادان دوست


5 - كسى كه با خویشان و دوستان قطع رابطه كرده باشد. زیرا در سه آیه مورد لعن واقع شده است .
فهل عسیتم ان تولیتم ان تفسدوا فى الارض و تقطعوا ارحامكم اولئك الذین لعنهم الله فاصمهم و اعمى ابصارهم
.
والذین ینقضون عهد الله من بعد میثاقه و یقطعون ما امر الله به ان یوصل و یفسدون فى الارض او لئك لهم اللعن و لهم سوء الدار

الذین ینقضون عهد الله من بعد میثاقه یقطعون ما امر الله به ان یوصل و یفسدون فى الارض اولئك هم الخاسرون

تا توانى مى گریز از یار بد
یار بد، بدتر بود از مار بد
مار بد تنها ترا برجان زند
یار بد بر جان و بر ایمان زند
پسر نوح بابدان بنشست
خاندان نبوتش گم شد
سگ اصحاب كهف روزى چند
پى نیكان گرفت و مردم شد
يکشنبه 4/5/1388 - 16:48
دانستنی های علمی

سیدابراهیم دمشقى كه نسبش به سید مرتضى علم الهدى مى رسد و تنها سه دختر داشت و سن او متجاوز از نود سال ، و شخصى محترم و معتمد بود، در سال 1280 ه‍ ق واقعه اى عجیب برایش رخ داد.
شبى حضرت رقیه سلام الله علیها در عالم رؤ یا به دختر بزرگ سید مى فرماید: به پدرت بگو به والى بگوید: آب میان قبر و لحد من افتاده ، و بدن من در اذیت است . بگو بیاید و قبر مرا تعمیر كند.
دخترخواب خویش را براى پدرش باز گفت ، ولى او ترتیب اثر نداد.
شب دوم دختر وسطى همان خواب را دید. به پدر گفت و او توجهى ننمود.
شب سوم دختر كوچك سید همان خواب را دید و براى پدر نقل كرد. ولى این بار نیز سید اعتنائى نكرد.
شب چهارم خود سید ابراهیم در خواب مى بیند حضرت رقیه باعتاب به او فرمود: چرا والى را خبر نكردى ؟
فردا صبح سید نزد والى شام رفت و جریان خوابها و دستور حضرت رقیه را براى والى نقل كرد
(82).
والى دستور داد علماء اجتماع كنند. پس از مذاكره تصمیم به نبش قبر گرفته شد. همه غسل كردند و لباس تمیز پوشیدند. قرار شد هر كس قفل درب حرم را بگشاید، او قبر را نبش كند و جسد حضرت را بیرون آورد تا قبر تعمیر و مهیا شود.
اتفاقا قفل به دست سید ابراهیم باز شد.حرم را خلوت ، و نبش قبر كردند . سنگ لحد را برداشته و بدن نازنین رقیه صحیح و سالم آشكار شد. دیدند آب زیادى لحد واطراف آنرا فرا گرفته است . سید بدن را از داخل قبر بیرون آورد و روى زانوى خود نهاد، و چون باران اشك ریخت . سرانجام پس از سه روز قبر را به طور كامل و اساسى تعمیر كردند و سید بلافاصله بدن را دفن نمود.
هنگام خروج از قبر از خداوند تقاضا كرد پسرى به او عطا نماید. دعاى او مستجاب شد و خدا به وى پسرى داد كه نامش را سید مصطفى گذاشت .

يکشنبه 4/5/1388 - 16:47
دانستنی های علمی

در عصر خلافت ماءمون عباسى چندین نفر ادعاى پیغمبرى كردند.
الف یكى گفت : من ابراهیم خلیل هستم . او را نزد خلیفه آوردند.
خلیفه گفت : حضرت ابراهیم معجزاتى داشت . اگر تو یكى از آن معجزات را داشته باشى ادعایت را باور مى كنیم .
مدعى : بسیار خوب ، یكى از آن معجزات چه بوده است ؟.
خلیفه : ابراهیم را در آتش انداختند و نسوخت . ما هم ترا در آتش مى اندازیم ، اگر نسوختى ، به تو ایمان مى آوریم ، و ادعایت را مى پذیریم .
مدعى : این خیلى سخت است ، یك معجزه آسانترى بخواهید.
خلیفه : معجزه موسى را بیاور، عصایت را بینداز تا اژدها شود.
مدعى : اینكه از اولى سخت تر است .
خلیفه : معجزه عیسى را بیاور و این مرده را زنده كن .
مدعى : قبول دارم . الان قاضى القضات را مى كشم ، سپس زنده اش مى كنم .
قاضى القضات : من بدون این معجزه به تو ایمان آوردم . دیگر حاجت به این كار نیست .
ب شخص دیگرى را كه دعوى پیغمبرى داشت نزد خلیفه آوردند.
خلیفه : اگر واقعا تو پیغمبرى ، الان (غیر موسم خربزه ) برایم خربزه حاضر كن .
مدعى : سه روز به من مهلت دهید.
خلیفه : امكان ندارد، همین الان باید بیاورى تا به صورت معجزه باشد.
مدعى : خیلى عجیب است . خدا با همه عظمتى كه دارد خربزه را سه ماهه خلق مى كند، و من كه مى خواهم سه روزه برایتان خربزه بیاورم دریغ مى كنید؟!!!.
ج دیگرى را نزد خلیفه آوردند.
خلیفه : به چه دلیلى ادعاى پیغمبرى مى كنى و معجزه ات چیست ؟
مدعى : این سنگ را در آب مى اندازم ، فورا آب مى شود!
خلیفه : بسیار خوب ، انجام بده تا ببینیم .
مدعى سنگ را به خلیفه نشان داد و در آب انداخت ، بلافاصله آب شد.
خلیفه : این قبول نیست ، من به تو سنگى مى دهم ، اگر آب شد ادعایت را مى پذیرم .
مدعى : خیلى عجیب است . من كه از موسى مهمتر و بزرگتر نیستم ، و تو هم كه از فرعون بدتر نیستى . مگر فرعون به موسى عصائى داد تا بیندازد و اژدها شود ، كه تو مى خواهى از خودت به من سنگى بدهى كه در آب اندازم و آب شود!
د خلیفه : اگر تو پیغمبرى ، این قفل را بدون كلید باز كن .
مدعى : من پیغمبرم ، نه كلید و قفل ساز.
ه خلیفه : اگر تو پیغمبرى ، این چند جوان بى ریش را اكنون ریش دار كن .
مدعى : حیف است این صورتهاى زیبا را با ریش بپوشانم ، ولى ریش دارها را حاضرم بى ریش كنم !
و شخص ادعاى خدائى كرد. ماءمورین او را گرفتند و نزد خلیفه بردند.
خلیفه پرسید: چه مى گویى ؟
گفت : مى گویم من خدا هستم .
خلیفه : اتفاقاً، یكى دو نفر پیش از تو آمده بودند و مى گفتند ما پیغمبر هستیم .
مدعى : به خدا سوگند، دروغ گفته اند، من تاكنون كسى را به پیغمبرى نفرستاده ام .

يکشنبه 4/5/1388 - 16:46
دانستنی های علمی

گویند: شبى خلیفه از خانه اى صداى ساز و آواز زن و مردى را شنید. تصمیم گرفت صاحب خانه را نهى از منكر كند. چون در خانه بسته بود، از دیوار بالا رفت . دید مشغول میگسارى هستند. فریاد زد: اى صاحب خانه ، اى دشمن خدا، پنداشتى اگر در خانه خلوت مرتكب گناه شوى ، خدا تو را رسوا نمى سازد.
صاحب خانه : اگر من مرتكب یك گناه شدم ، تو سه گناه مرتكب گشتى .
خلیفه : چطور ؟ پاسخ شنید:
گناه اول آنكه خداوند فرمود: وَ لاتَجَسَّسُوا در حالى كه تو درباره ما تجسس كردى .
گناه دوم آنكه خداوند فرمود: وَ آتُو البُیُوتَ مِن اَبوابِها
از در وارد خانه شوید، و تو از بام و دیوار وارد شدى .
گناه سوم آنكه خداوند فرمود:
لاتَدخُلُوا بُیُوتا غَیرَ بُیُوتِكُم حَتى تَستَاءنِسُوا وَتُسَلِّمُوا عَلى اَهلِها

هر گاه به خانه اى وارد شدید به اهل خانه سلام كنید و تو بر ما سلام نكردى .
خلیفه : حق با تو است ، راست گفتى . پس بیا با هم توبه كنیم .

يکشنبه 4/5/1388 - 16:46
دانستنی های علمی
چگونه مى توان اعداد 6رقمى یا 9 رقمى قابل قسمت بر عدد 37 را شناخت ؟ بتعبیر دیگر چگونه مى توان یك عدد 6 رقمى یا 9 رقمى ساخت كه بر عدد 37 قابل قسمت باشد؟
اگر رمز این معما را به خوبى بیاموزید قادر خواهید بود ،همه اعداد 6 رقمى یا 9 رقمى قابل قسمت بر عدد 37 را بدست آورید. و ادعا كنید هر عدد سه رقمى یا شش رقمى به شما بدهند، شما با افزودن یك عدد سه رقمى به سمت راست یا چپ آن مى توانید عددى بسازید كه بر 37 قابل قسمت باشد.
حل معما: ابتداء باید عدد مفروض را به گروههاى سه تائى قسمت كرد. سپس در صدد یافتن یك عدد سه رقمى بود، به طورى كه مجموع گروههاى سه تائى بر عدد 37 قابل تقسیم باشد.
مثال 1 اگر شخصى عدد 248 را بشما بدهد ،شما باید یكى از اعداد سه رقمى قابل تقسیم بر 37 را كه بزرگتر از عدد مفروض ‍ باشد در نظر بگیرید، مانند عدد 370، و با مقایسه دو عدد مفروض یك عدد سه رقمى بدست آورید كه مجموع این عدد با عدد مفروض اول مساوى 370 شود.
122 248 370= x 370 = x + 248
حالا باید عدد 122 را در طرف راست یا چپ عدد 248 قرار بدهید. هر دو عدد بدست آمده 248122 و 122248 بر عدد 37 قابل تقسیم خواهد بود.<
3304 37: 122248 6706=37:248122
مثال 2 اگر عدد مفروض ، یك عدد 6 رقمى مثل 234567 باشد.
شما مى توانید با افزودن عدد سه رقمى 124 به طرف راست یا چپ این عدد 6 رقمى یكعدد 9 رقمى بسازید كه بر عدد 37 قابل تقسیم باشد. مثلاً عددى مانند 925 را در نظرمى گیریم كه بر 37 قابل قسمت است . 25 37 :925
124 801 925= x 925= x +567+234
بنا بر این عدد 9 رقمى 124234567 و 234567124 بر عدد 37 قابل تقسیم خواهد بود . زیرا مجموع سه گروه اعداد سه رقمى (124+234+567) مساوى عدد سه رقمى 925 مى باشد كه خود بر 37 قابل تقسیم است .
نكته مهم : آسانترین راه حل آنست كه بدانیم هر عدد سه رقمى كه همه ارقامش یكسان باشد بر عدد 37 قابل قسمت است . و آن اعداد عبارتند از:111،222،333،444،555،666،777،888،999.
بنابر این در حل معما كافى است عدد سه رقمى یا شش رقمى مفروض را بعنوان گروه سه رقمى ، با یكى از اعداد فوق مقایسه كنیم تا عدد سه رقمى مورد نظر بدست آید .
آنگاه عدد سه رقمى بدست آمده را به طرف چپ یا راست عدد مفروض بیفزائیم عددى خواهیم داشت كه بر 37 قابل قسمت مى باشد.
مثال 3 اگر عدد مفروض 356 باشد،آن را مثلاً باعدد 555 مى سنجیم . عدد سه رقمى مورد نیاز بدست مى آید.
199 356 555 = x 555 = x +356
پس دو عدد 199356 و 356199 بر 37 قابل قسمت است .
9627 37:356199 5388=37 :199356
در اعداد 6 رقمى نیز به همین ترتیب عمل مى كنیم . اگر عدد مفروض 123456 باشد.دو گروه سه تائى را مثلا با 666 مى سنجیم تا عدد مورد نیاز بدست آید. 87 579666 = x 666 = x + 456 + 123
با افزودن این عدد به طرف راست عدد مفروض ، عدد نه رقمى قابل تقسیم بر 37 بدست مى آید.
3336651 37 : 123456087
ولى با افزودن این عدد به طرف چپ ، عدد قابل تقسیم بر 37 هشت رقمى مى شود.2354688 37:456/123/87
يکشنبه 4/5/1388 - 16:45
دانستنی های علمی
شخصى خدمت امام على علیه السلام عرض كرد:چهار مسئله دارم .
حضرت فرمود: بپرس ، اگر چه چهل مسئله باشد. پرسید:
واجب چیست و واجب تر كدام است ؟ نزدیك چیست و نزدیك تر كدام است ؟
شگفت چیست و شگفت تر كدام است ؟ مشكل چیست و مشكل تر كدام است ؟
حضرت فرمودند: واجب اطاعت خدا است و اوجب ترك معصیت .
نزدیك قیامت است و نزدیك تر مرگ .
عجیب دنیا است و عجیب تر علاقه به دنیا.
مشكل قبر است و مشكل تر بدون زاد و توشه مردن است
شنبه 3/5/1388 - 13:48
دانستنی های علمی
حكیمى گفت : چهار چیز را در چهار چیز مى جستم ، و در چهار چیز دیگر یافتم . 1 - بى نیازى را در ثروت مى طلبیدم ، ولى آن را در قناعت یافتم . 2 - عزت را در حسب و نسب جویا بودم ، ولى آن را در تقوى پیدا كردم . 3 - راحتى و آسایش را در كثرت مال مى دیدم ، ولى در كمى مال دیدم . 4 - نعمت را در خوراك و پوشاك و نیل به تمنیات نفس مى جستم ، ولى آن را در سلامتى بدن یافتم
شنبه 3/5/1388 - 13:48
دانستنی های علمی
امام صادق علیه السلام به ابان بن تغلب فرمود: آیا تو گمان مى كنى خداوند به كسى كه چیزى عطا فرموده ، به خاطر آن است كه او نزد خدا عزیز و بزرگ است ؟ و كسى را كه از چیزى محروم ساخته ، به خاطر آنست كه او نزد خدا خوار و ذلیل است ؟ خیر، چنین نیست ، بلكه مال ، مال خداوند است و خداوند آنرا نزد انسان به امانت گذاشته و به امانت داران اجازه داده تا در راه رفع نیازمندیهاى خود (تاءمین خوراك ، پوشاك ، ازدواج ، وسیله نقلیه ) در حد معمول و متعارف و شاءن خویش از مال الله استفاده نمایند و زائد بر آن را به مستمندان (كسانى كه قدرت بر تاءمین هزینه زندگى خود ندارند) برگردانند و از اختلال در نظام اجتماعى پیشگیرى كنند.
پس هر كس این گونه در مال خداوند تصرف كند، آنچه مى خورد و مى آشامد و سوار مى شود و ازدواج مى كند، برایش حلال است ، و هر كس جز این در مال خداوند و امانت الهى تصرف نماید، استفاده نامشروع نموده و تصرف او حرام است . سپس امام علیه السلام فرمود: لاتُسرِفوُا اِنَّ اللهَ لایُحِبُّ المُسرِفینَ
شنبه 3/5/1388 - 13:48
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته