• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 471
تعداد نظرات : 173
زمان آخرین مطلب : 4947روز قبل
فلسفه و عرفان

 سازهای زهی- آرشه ای

 

این دسته از سازها نیز مانند سازهای مضرابی از سه قسمت كلی شكم، دسته و سر تشكیل شده اند . هر ساز دارای تعداد معینی سیم است كه تقریباً به موازات تمام طول ساز كشیده شده و در سر ساز به دور گوشی ها پیچیده می شوند. تنها تفاوت آنها با سازهای مضرابی در این است كه در آرشه ای ها، صدای حاصل ضربه ای نیست و بلكه ممتد و امتداد هر صوت، تا حدودی بسته به میل نوازنده است. این تفاوت از طرز حاصل كردن صوت در ساز ناشی می شود. توضیح آنكه كشیدن آرشه، هر قدر روی سیم ادامه یابد؛ صدا با قدرتی برابر به گوش خواهد رسید. یك نوازنده استاد كم و بیش قادر است پس از طی تمام طول آرشه و تعویض جهت آن، ادامه صدا را، تقریباً بدون خدشه همچنان حفظ كند.
آرشه (یا كمان) از یك میله نازك، دراز ولی محكم ازجنس چوب ساخته شده كه در دو انتهای آن پایه هایی برای الصاق یك دسته مو تعبیه شده است. دسته مو (معمولاً از موهای دم اسب) به طرزی مخصوص در درون پایه ها محكم می شود و حالت فنری میله چوبی، مو را در حالت كشیده نگاه می دارد. بر روی موی آرشه صمغی به نام «كولیفون» می مالند كه حالت چسبندگی یافته و سیم را در آرشه كشی به لرزش در آورد.

 

 


انواع سازهای زهی- آرشه ای

 

كمانچه

این ساز علاوه بر شكم، دسته و سر، در انتهای تحتانی ساز پایه ای نیز دارد كه روی زمین یا زانوی نوازنده قرار می گیرد. شكم ساز كروی و مجوف است كه مقطع نسبتاً كوچكی از آن در جلو به دهانه ای اختصاص یافته و روی دهانه پوست كشیده شده و بر روی پوست، خركی تقریباً شبیه به خرك تار و نه كاملاً عمود بر سیم ها قرار گرفته است.
دسته ساز در واقع لوله ای تو پر و به طور نامحسوس به شكل مخروط وارونه خراطی شده است. انتهای بالائی این لوله مجوف شده و در طرف جلو شكاف دارد كه نقش جعبه گوشی ها را می یابد، دسته فاقد «دستان» است. سرساز متشكل است از جعبه گوشی ها كه در دو طرف آن هریك دو گوشی كار گذارده شده و یك «قبه» كه در بالای جعبه قرار گرفته است. سر در واقع ادامه خراطی شده دسته است. طول ساز از ته پایه سر قبه حدود 80 سانتیمتر است.
كمانچه امروزی دارای چهار سیم است و كوك (یا نسبت فاصله سیم ها به یكدیگر) در دستگاههای مختلف موسیقی ایران تفاوت می كند. معمول ترین كوك این است كه سیمهای اول و دوم نسبت به هم فاصله «چهارم» یا «پنجم» داشته، سیم سوم یك اكتاو بم تر از سیم اول و سیم چهارم یك اكتاو بم تر از سیم دوم باشد.
طرز نواختن: نوازنده ساز در حالت نشسته پایه كمانچه را روی زمین یا روی زانو قرارمی دهد در صورتی كه پایه ساز نوك تیز باشد، آن را روی زمین می گذارند در اینصورت نوازنده روی زمین می نشیند و اگر پایه به شكلی باشد كه در عكس نشان داده شده نوازنده روی صندلی نیز می تواند بنشیند و پایه ساز را روی ران نزدیك زانو قراردهد. در هر دو حالت ساز در موقع اجرا كمی حول محور خود می چرخد و همین عمل تماس آرشه را با سیمها آسانتر می سازد. نوازنده ساز را بطور قائم به دست چپ می گیرد و انگشتان همان دست را روی سیمها در طول دسته می لغزاند و آرشه را به دست راست گرفته به سیمها تماس می دهد.
این ساز نقش تكنواز و همنواز هر دو را به خوبی می تواند اجرا كند. آرشه- موی آن محكم كشیده نیست و نوازنده انگشتان درست راست خود را زیر موها انداخته و آن را می كشد تا عمل آرشه كشی میسر گردد. كمانچه سازی ملی و شهری است.


 


قیچك

شكم ساز از دو قسمت مجزا از یكدیگر تشكیل یافته، قسمت تحتانی كوچك تر و به شكل نیم كره است كه بر سطح مقطع جلو پوست كشیده شده و روی پوست خرك ساز قراردارد: قسمت بالائی بزرگ تر، مانند چتری روی قسمت تحتانی قرار گرفته و هر دو قسمت توسط سطحی منحنی ازعقب به هم اتصال یافته اند و در نتیجه در جلو یا بین دو قسمت حفره ای تشكیل شده است. سطح جلوئی قسمت بالا، جز در ناحیه وسط كه زیر گردن ساز قرار گرفته به صورت دو شكاف پهن باز است.
دسته ساز تقریباً در نصف طول خود روی شكم قرارگرفته و نیمه دیگر در بالا به جعبه گوشی ها متصل است و دسته فاقد «دستان» است.
سر متشكل است از جعبه كوچك (محل قرارگرفتن چهار گوشی، هر دو گوشی در یك طرف آن) و یك زانده منحنی شكل برای آویختن ساز كه كمی به عقب برگشته و جهتی افقی یافته است.
قیچك اساساً جزو دسته سازهای محلی بوده كه در سالهای اخیر درحمایت وزارت فرهنگ و هنر به شهر آورده شده و نه تنها ساختمان و كوك آن را تكمیل و تنظیم كرده اند، بلكه آن را به سه اندازه مختلف: قیچك سوپرانو (به طول 5/56 سانتیمتر) قیچك آلتو ( 63 سانتیمتر) و قیچك باس به همان نسبت بزرگ تر ساخته اند.
طول سیم مرتعش در قیچك سوپرانو =5/33 ، در قیچك آلتو =5/37 و قیچك باس 70 سانتیمتر است.
وسعت هر یك ازانواع حدود سه اكتاو است. قیچك سوپرانو سازی است كه قابلیت تكنوازی و همنوازی هر دو را حائز است ولی دو نوع بعدی (التو و باس) بیشتر به منظور همنوازی در اركستر به كار می رود. آرشه قیچك پس ازاستاندارد شدن ساز، عیناً همان آرشه ویولون است. قیچك از انواع سازهای محلی است كه در سالهای اخیر به شهر آمده و مورد استفاده قرار گرفته است و بیشتر در نواحی جنوب شرقی ایران معمول است و در آن نواحی حتی، طبق عقیده و سنت اهالی برای معالجه امراض بكار می رود. در سطح فوقانی شكم و پشت دسته سوراخ و حلقه ای است كه دو تسمه برآن الصاق می شود: یكی از تسمه ها را به كتف چپ و دیگری را به كمر می بندند و ساز در موقع نواختن تقریباً آزاد و آویزان می شود. اما نوازندگان شهری تمایل به استفاده از این تمهید ندارند.
كوك قیچك محلی ثابت نیست ولی قدر مسلم این كه سیمها تقریباً هیچ وقت نسبت به یكدیگر فاصله پنجم نداشته اند.
آرشه- در اصل (نوع محلی آن) شبیه به آرشه كمانچه است و امروزه در شهر از آرشه ویولون و ویولنسل در نواختن نوع شهری آن استفاده می شود.

شنبه 3/12/1387 - 8:1
فلسفه و عرفان
هدیه ی تولد من
نگاهم به آینده
در پگاهی زیبا
هنگام پرواز كبوتر ها
پر هایشان سپید همچون شعرم
در افق
به تماشا ی طلوع خورشیدم...
هدی٠
شنبه 3/12/1387 - 7:56
شعر و قطعات ادبی


سایه افکنده روی پنجره ام
شک شبیه هجوم تاریکی
راه تا کوچه ی یقین مسدود !
نیست حتی شیار باریکی
خاک اندیشه ام فقیر شده
توی ذهنم یقین نمی ؠ

شنبه 3/12/1387 - 7:54
شعر و قطعات ادبی
نمی خوام دستای سردت
واسه من سایه بسازه
نمی خوام نگاه زردت
توی قلب من بتازه
من می خوام ساده بمیرم
زیر این بارون نم نم
گم بشم یک شب مهتاب
شنبه 3/12/1387 - 7:52
شعر و قطعات ادبی
قیام صبح
بافریادشبنم
روی روی گل
و یالغزیدن اشک اقاقی
ازطلوع صبح
یارگبار آن تک جیغ های
دسته ی گنجشک های گشته ازآن نورشوم حضرت خورشید مجن
شنبه 3/12/1387 - 7:51
كودك
من عروسک کوکیم هر بار کوکم میکنی
با نگاه خویش سرمست غرورم میکنی
مینمایم سر به زانوی تو من این بار هم
وه که در گنجینه ی دل چون سبویم میکنی
شنبه 3/12/1387 - 7:49
شعر و قطعات ادبی
وقتی که تو رفتی همگان نعره گشو دنند
که پیمان تو او رسیده است به پایان
در معرکه بودم که یکی گفت
لیلی که مراد است در این باب چه گوید
من سر مس
شنبه 3/12/1387 - 7:48
شعر و قطعات ادبی
 
همین بس نیست
که ما فردا نداریم
رو این گرد زمین
یه جا ندرایم
همین بس نیست
که رفتن چارمون نیست
واسه برگشتن
حتی پا نداریم
نگو آوارگی ٠
شنبه 3/12/1387 - 7:47
خاطرات و روز نوشت

اس ام اس عاشقانه مخصوص سپندارمذگان روز عشاق ایرانی

مهم نیست ولنتاین یا سپندار مذگان

هر دوبهانه اند برای اینکه به تو بگویم

.

.

.

.

 بی بهانه دوستت دارم

 

 * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

سپندار مذگان روز دلباختگان ایرانی بر تو ای ایرانی عاشق مبارک باد

 

 * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

 

 میخواهم به یاد آوری چقدر به هم نزدیك هستیم
حتی با وجود فرسنگها فاصله چقدر به من نزدیكی
 میخواهم بدانی  در این روز بزرگ سپندارمذگان به تو فكر میكنم

 * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

می دانی که من هر روز ،

با تو بودن را جشن می گیرم.

خواهشی از تو دارم...

بیا عشق مان را "سپندار مذگان "  هم جشن بگیریم.

 

 

 

 * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

عزیزم با تو هر روز روز عشق است

سپندار مذگان روز عشق ایرانی  بر تو مبارک

 

 * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

  اگر اجدادمان میدانستند روزی خواهد امد که عاشقی چون من بیقرارت است به جای سپندار مذگان  روز آشنایی من و تو راروز عشق می نامیدند

سپندار مذگان مبارک

 

 * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

  ای کاش هر روز ولنتاین و سپندارمذگان بود  نه به خاطر هدیه هایش به خاطر اینکه یادمان باشد که عاشقیم

 

 

 * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

 

اسپندارمذگان خجسته  باد دوست من این دوستی برای من همانند گنج است و بهترین شادی ها را به من هدیه میدهد

 * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

برای سپاس تمام مهربانیهایت روز سپندارمذگان را برگزیدم  تا بگویم

 برای تمام شادیهایی که با حضورت در قلبم

من هدیه کردی سپاسگذارم

روز عشاق ایرانی مبارک

  * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

شنبه 3/12/1387 - 7:43
شعر و قطعات ادبی

چندحقیقت

یه نفر می شینه و اسکناساشو می شمره

می خواد امتحان کنه که تا داره یا نداره

 

یه نفر از بس بزرگه خونشون گم می شه توش

اون یکی اتاقشون واسه همه جا نداره

 

بابا می خواد واسه دخترش عروسک بخره

انتخابم می کنه ، پولشو اما نداره

 

یکی دفترش پر از نقاشی و خط خطیه

اون یکی مداد برای آب و بابا نداره

 

یکی ویلای کنار دریاشون قصره ولی

اون یکی حتی تو فکرش آب دریا نداره

 

یکی بعد مدرسه توپ چهل تیکه می خواد

مامانش میگه اینا گرونه اینجا نداره

 

یه نفر تولدش مهمونیه ،‌همه میان

یکی تقویم واسه خط زدن رو روزا نداره

 

یکی هر هفته یه روز پزشکشون میاد خونش

یکی داره می میره ، خرج مداوا نداره

 

یکی انشاشو می ده توی خونه صحیح کنن

یکی از بر شده درد و ، دیگه انشا نداره

 

یه نفر می ارزه امضاش به هزار تا عالمی

یکی بعد عمری رنج و زحمت امضا نداره

 

تو کلاس صحبت چیزی می شه که همه دارن

یکی می پرسه آخه چرا مال ما نداره

 

یکی دوس داره که کارتون ببینه اما کجا

یکی آنقدر دیده که میل تماشا نداره

 

یکی از واحدای بالای برجشون می گه

یکی اما خونشون اتاق بالا نداره

 

یکی جای خاله بازی کلاس شنا می ره

یکی چیزی واسه نقاشی ابرا نداره

 

یکی پول نداره تا دو روز به شهرشون بره

یکی طاقت واسه ی صدور ویزا نداره

 

یکی فکر آخرین رژیمای غذاییه

یکی از بس که نخورده شب و روز نا نداره

 

یکی از بس شومینه گرمه می افته از نفس

یکی هم برای گرمای دساش ها نداره

 

دخترک می گه خدا چرا ما ... مادرش می گه

عوضش دخترکم ، او خونه لیلا نداره

 

یه نفر تمام روزاش پر رنج و سختیه

هیچ روزیش فرقی با روزای مبادا نداره

 

یکی آزمایش نوشتن واسش ،‌اما نمی ره

می گه نزدیکیای ما آزمایشگا نداره

 

بچه ای که تو چراغ قرمزا می فروشه گل و

مگه درس و مشق و شور و شوق و رؤیا نداره

 

یه نفر تمام روزا و شباش طولانیه

پس دیگه نیازی به شبای یلدا نداره

 

یاد اون حقیقت کلاس اول افتادم

دارا خیلی چیزا داره ولی سارا نداره

 

راستی اسمو واسه لمس بهتر قصه می گم

ملیکا چه چیزایی داره که رعنا نداره ؟

 

بعضی قلبا ولی دنیایی واسه خودش داره

یه چیزایی داره توش که توی دنیا نداره

 

همیشه تو دنیا کلی فرق بین آدما

این یه قانون شده و دیروز و حالا نداره

 

خدا به هر کسی هر چیزی دلش می خواد بده

همه چی دست اونه ،‌ربطی به شعرا نداره

 

آدما از یه جا اومدن ، همه می رن یه جا

اون جا فرقی میون فقیر و دارا نداره

 

کاش یه روزی بشه که دیگه نشه جمله ای ساخت

با نمی شه ، با نمی خوام ، ‌با نشد ، با نداره

جمعه 2/12/1387 - 11:17
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته