• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 392
تعداد نظرات : 301
زمان آخرین مطلب : 4397روز قبل
محبت و عاطفه

این هم قطره ای از دریای وجودم برای تو عزیز دلم.تا به حال حرفهایم را با لبهای نگاهم بازگو می كردم ولی امشب می خواهم با زبان قلم برایت سخن بگویم تا باردیگر ثابت كنم كه لحظه لحظه زندگی ام تو را فریاد می زند . امشب آمده ام با اشك هایم با تو سخن بگویم.

چهارشنبه 11/6/1388 - 12:37
دانستنی های علمی

آنچه لازم است در باره چاپ بدانیم

             

اختراع فن چاپ درحقیقت به قرن ها پیش از گوتنبرگ، كه نامش به عنوان مخترع چاپ در تاریخ به ثبت رسیده است، برمی گردد. آسوریان چند هزار سال قبل از میلاد بر خشت هایی از گل‌رس مهر می‌زدند. استعمال حروف قابل انتقال نیز میان سال‌ها ی  1051  و  1058  در چین آغاز شد. مخترع این حروف فردی به نام پی‌شنگ بود و حروف هم از گل‌رس ساخته می‌شد. حروف دستی و حروف قلعی كه پس از آنها به كارآمد، هیچ یك رواجی نیافت، بر عكس حروف چوبی متداول شد. تا این‌كه در سال  1440، گوتنبرگ ظاهرا بدون اطلاع از كار چینی‌ها، حروف قابل انتقال را اختراع كرد و برای هر یك از حروف الفبا یك حرف جداگانه به كار برد.

حروف متحرك را چینی‌ها اختراع كردند، ولی گوتنبرگ كه حرفه اش زرگری بود، آلیاژ مناسب برای ریخته گری حروف را از سرب و آنتی موآن به دست آورد و سپس نسبت هر یك از این دو فلز را به گونه ای انتخاب كرد كه حروف بیش از حد سخت و نرم نباشند. وی برای مركب چاپ هم فرمول مناسبی یافت و خلاصه با رفع موانع و حل مشكلات عمل چاپ را میسر و اجرایی كرد. تقریبا  20  سال پس از نخستین تلاش ها ی گوتنبرگ در امر چاپ ،این صنعت با استفاده از سطوح برجسته در ونیز، فلورانس، پاریس و لیون در حدی مختصر و محدود رواج یافت. اما دستگاه چاپ گوتنبرگ، به علت هزینه ها ی بسیار زیاد فقط برای ثروتمندان قابل دسترسی بود و به همین دلیل تا مدت ها ی طولانی استقبال چندانی از آن نشد. 300  سال پس از اختراع دستگاه چاپ گوتنبرگ، نمایشنامه نویسی آلمانی به نام آلوئیس زنه فلدر، چاپ سنگی یا لیتو گرافی را درسال  1796  میلادی اختراع كرد.


هر سنگی كه متن یا تصویر با این روش روی آن نقش می بست ، برای چاپ حدود  750  نسخه عملكرد مطلوب داشت و پس از آن نقش روی سنگ قابل چاپ نبود. اگر چه درباره شروع چاپ سنگی در ای ران روایات متعددی وجود دارد، به نظر می رسد چاپ سنگی را برای نخستین بار میرزا صالح شیرازی در تبریز راه اندازی كرد.

میرزا صالح كه از سوی دولت ایران برای فراگیری هنرهای جدید به اروپا رفته بود، در بازگشت یك دستگاه چاپ سنگی با خود به تبریز آورد كه آن را در سال  1250  قمری راه انداخت. چاپخانه سنگی طی مدت كوتاهی در تهران و بعد اصفهان و سپس سایر شهرهای ایران تاسیس شد و بیش از  50  سال تنها روش چاپ در ایران بود و تا اواخر دوره قاجار ، هر چه در ایران چاپ می شد، به روش چاپ سنگی بود. البته هشت سال قبل از ورود چاپ سنگی به ایران چاپ سربی نیز راه اندازی شده بود، ولی به علت هزینه و زحمت زیاد آن ، پس از ورود چاپ سنگی ، كنار گذاشته شد و بعدها در اواخر دوره قاجار دوباره حروف سربی و استفاده از آن رایج گردید. طریقه چاپ سربی روش نسبتا ساده ای بود : كاغذ روی صفحه ای متشكل از حروف برجسته سربی و آغشته به مركب فشرده می شد و بر اثر فشار، حروف بر صفحه كاغذ نقش می بست. حروفچینی روزنامه نیز نخست به صورت دستی انجام می گرفت، ولی بعدها این كار با دستگاه ها یی كه معمول ترین آنها «لاینو تایپ» بود، صورت پذیرفت. دستگاه حروفچینی خودكاری لاینوتایپ در سال  1886  میلادی ساخته شد. و بدین ترتیب سرعت چاپ به تدریج فزونی یافت. پیشرفت فناوری كم كم باعث شد دستگاه حروفچینی سربی از دور خارج شود و جای خود را به دستگاه الكترونیكی بدهد.

برای ورود به آشنائی با ماشینهای چاپ، ابتدا انواع چاپ (های که امروزه فعال است) را لیست می کنم:
-چاپ مسطح Letter Press
-چاپ افست (ورقی – رول)
-چاپ فلکسو
-چاپ هلیو
-چاپ صنعتی Pad Printer
-چاپ سیلک
-چاپ دیجیتال

سه شنبه 10/6/1388 - 17:40
دانستنی های علمی

سلام به همگی فردا روز روز صنعت چاپ هستمنم به این مناسبت مطلبی رو گذاشتم

اختراع چاپ، انقلاب فرهنگی بشر
بشر از ابتدا در تلاش برای انتقال اطلاعات و دانش شفاهی خود بوده است. در مجموع سیر تكامل خط و ارائه اندیشه و گفتار به صورت مكتوب و مضبوط را می توان چنین بیان كرد:1-تصویرنگاری  2-اندیشه نگاری  3-واژه نگاری  4-آوانگاری؛ هجانویسی و خط الفبائی.
پس از بوجود آمدن خط و تكامل نسبی آن بشر به فكر محملهایی برای ثبت مكتوبات خود افتادند. سنگ نوشته در طول تاریخ اولین محمل انتقال اطلاعات می باشد. الواح زرین و سیمین، الواح مسی، مفرغی، چوبین والواح گلین از دیگر محملهای مهم اطلاعات باستان بوده اند كه البته با توجه به مناطق مختلف بعضاً نوع این محملها متفاوت بوده است؛ بعنوان مثال در بین النهرین به علت وفور گل رس در سواحل دجله و فرات الواح گلین رایج بوده است. طومار پاپیروس از دیگر محملهای ثبت اطلاعات در دوران باستان بود كه اوایل در مصر بكار برده می شد و بعدها عمومیت یافت.
در بررسی سیر تحول این محملها از سنگ سخت به كاغذ نرم می رسیم. اختراع كاغذ توسط چینی ها مقدمه ای برای دیگر انقلاب فرهنگی بشر یعنی اختراع چاپ بود كه به قولی زمینه رنسانس و انقلاب صنعتی را فراهم آورد. این اختراع كه نقطه عطفی در تاریخ تمدن بشر بود در سال  1439  میلادی توسط یوهان گوتنبرگ صورت گرفت. او در ابتدا كار چاپ را با حروف چوبى انجام میداد ولی بزودى دریافت كه بخاطر دشوارى كنده كارى، حروف چوبى بى خاصیت است و به همین علت از حروف متحرك فلزی برای تكثیر و چاپ مواد اطلاعاتی استفاده كرد و با این كار توانست زنجیر كتاب های كم تعداد قرون وسطایی که پیشتر در انحصار درباریان، روحانیان و طبقات برگزیده بود خارج کند ودر اختیار همگان قرار دهد و كتابها به نحو راحت تر، ارزانتر و زیادتر در دسترس خوانندگان قرار گیرد. تحول چاپ پس از گوتنبرگ حركتی كند داشت و تا قرن هفدهم تغییر عمده‌ای در آن رخ نداد. در سده هجدهم و ارائه عصر انقلاب صنعتی همزمان با پیشرفت سایر تكنولوژی‌هایی چون صنعت نساجی ماشین‌های بخار و شیمی، چاپ نیز به رشد تدریجی خود ادامه داد. در آغاز سده نوزدهم، تحولات چاپ همزمان با تكنولوژیهای جدید راه‌آهن و مهندسی مكانیك، سرعت گرفت. « در سال  1803  میلادی ماشینی اختراع شد كه كاغذ را به شكل رول و به دور یك استوانه تولید می‌كرد. حدود  1810  میلادی چاپ استوانه‌ای اختراع شد.
در سال  1830  از ماشین بخار و نیروی آن برای چاپ استفاده شد كه بر سرعت تولید كتاب افزود. حدود  1845  میلادی چاپ دوار یا روتاتیو رواج یافت. در اواخر قرن نوزدهم، تحولات عكاسی باعث تغییرات و دگرگونیهای عظیمی در فن چاپ شد». در قرن بیستم با ظهور و گسترش تکنولوژی های نوینی چون الکترونیک، میکروالکترونیک در دهه های  ١۹۳٠  تا  ١۹٧٠  و گسترش آنها به تدریج از دهه های  ١۹٨٠  و  ١۹۹٠  با ظهور انواع رایانه ها و بکارگیری این وسیله جدید و ترکیب آن در فرآیند چاپ تحولات شگرفی در این صنعت بوجود آمد.

ورود صنعت چاپ به ایران
با توجه به تمدن غنی ایران, ورود صنعت چاپ به ایران, تحول شگرفى در آثار ادبى، فرهنگى آن و همچنین اسلام به حساب مى آید. اولین چاپخانه را در ایران مسیحیان در اصفهان در عهد شاه عباس دوم صفوى دایر نمودند که بنا به دلائلی با موفقیت روبرو نشد. در سال  1233ق عباس میرزا كارخانه چاپ سربى را در تبریز دایر و اولین كتاب چاپ سربى را منتشر كرد و بدین ترتیب نشر كتاب از دستنویس به چاپ تغییرِ ماهیت داد. ولى چاپ سربى در ایران دیرى نپایید و چاپ سنگى جایگزین آن گردید. نخستین مطبعه چاپ سنگى را محمدصالح شیرازى از روسیه به تبریز وارد كرد و اولین نسخه اى كه در آن مطبعه چاپ شد, قرآن مجید به خط میرزا حسین خوشنویس معروف به سال  1250  بود. از اولین كتاب هاى چاپ سنگى ایران مى توان كتاب هاى زادالمعاد تألیف علامه محمدباقر مجلسى, چاپ شده در سال1251ق وحدیقةالشیعه, تألیف ملااحمد مقدس اردبیلى, چاپ شده در  1260ق. نام برد. از میان روزنامه ها نیزمی توان روزنامه ملتى تبریز و روزنامه وقایع اتفاقیه را نام برد. در اوایل سده چهاردهم هجرى, چاپ سربى دوباره به كار افتاد و به تدریج جاى چاپ سنگى را گرفت.
شوراى عالى انقلاب فرهنگى کشور هر سال روز یازدهم شهریور را به عنوان روز صنعت چاپ نامگذارى کرده است.

سه شنبه 10/6/1388 - 17:38
ادبی هنری

سختی های بزرگ به آدمی نیرویی دو چندان می بخشد . اُرد بزرگ

 

تولد چیزی غیر از آغاز مرگ نیست . ادوارد یانک

 

خیر و نباید همگانی باشد وگرنه دیگر خیر نیست زیرا چیزهای همگانی ارزشی ندارند . فردریش نیچه

 

افرادی هستند که نور چشمی شانس و اقبالند و هر وقت سقوط می کنند مانند گربه روی دو پا بر زمین می نشینند . کولتون


حقیقتی از این سراغ ندارم که انسان می تواند با تلاش زندگی خود را متعالی سازد . تورئو

 

 

و مردم هرگز نمی دانند پیشوا جز ذات عظیم آنها که به سوی آسمان سیر می کند ، شکاری ندارد . جبران خلیل جبران

 

پرتگاه می تواند به وجدآورنده روان و یا کشنده جسم باشد . اُرد بزرگ

 

جاه طلبی شهوتی است که هرگز فرو نمی نشیند ، بلکه با لذتی که از آن فراهم می شود پیوسته مشتعل تر و جنون آمیز تر می شود . اتومی

 

 

اگر بر ساماندهی نیروهای خود توانا نباشیم ، دیگران سرنوشتمان را می سازند . اُرد بزرگ

 

بزرگترین بدبختی آن است که طاقت کشیدن بار بدبختی را نداشته باشیم . باس


پادشاهان مردم دوست برگزیدگان پروردگارند . بزرگمهر

 

 

آداب خوب و اخلاق ، دوستان قسم خورده اند و بزودی با یکدیگر متحد می شوند . بارتول

 

افراد دانا کوشش دارند خود را همرنگ محیط سازند ولی اشخاص دیوانه سعی می کنند محیط را به رنگ خود در آورند ، به همین جهت تحولات و ترقیات اجتماع به دست دیوانگان بوده است . آندره مورا

 

همواره تنهایی ، توانایی به بار می آورد . اُرد بزرگ

 

پول مانند حس ششم است که بدون آن نمی توان از پنج حس دیگر به طور کامل استفاده کرد . بدون درآمد کافی نصف امکانات زندگی به روی ما مسدود خواهد شد . سامرست مرآم


هیچ نمی تواند چیزی را به شما بیاموزد جز آنچه که در افق دید و خرد شما وجود داشته و شما از آن غافل بوده اید . جبران خلیل جبران


جستجوی حقیقت دیوانگی مطلق است ، چه موقعیکه به حقیقت رسیدید ممکن نیست به کسی بگویید و دشمن شما نشود . برنارد روسن پی یر

سه شنبه 10/6/1388 - 17:35
ادبی هنری

کردار ناپسند خویش را با دارایی زیاد هم نمی توانی پنهان سازی . اُرد بزرگ


خدا پنداریست ! اما چه کسی است که این پندار را بیاشامد و نمیرد؟ . فردریش نیچه


ازدواج مثل اجرای نقش? جنگی است که اگر انسان یک مرتبه اشتباه نماید کارش تمام شده و دیگر جبران آن به هیچ صورت نمی شود . بورنز

 

با زنی ازدواج کنید که اگر مرد می بود بهترین دوست شما می شد . بردون


اینکه چه کسی باشید و در چه موقعیتی قرار داشته باشید بر عهده شما و نتیجه انتخابها و تصمیم گیری های خودتان است . برایان تریسی

 

بی مایگی و بدکاری پاینده نخواهد بود ، گیتی رو به پویندگی و رشد است . با نگاهی به گذشته می آموزیم آدمیان، اشتباهاتی همچون : برده داری ، همسر سوزی و ... را رها نموده است ، خردورزی ! آدمی را پاک خواهد کرد . اُرد بزرگ

 

فرزانگان سخن نمی گویند، بلکه با استعدادان سخن می گویند و تهی مغزان بگومگو می کنند. کونگ تین گان

سه شنبه 10/6/1388 - 17:33
ادبی هنری

زیبارویی که می داند ، زیبای ماندنی نیست ، پرستیدنی است . اُرد بزرگ

 


مرا دوست بدار،اندکی ولی طولانی . کریستوفر مارلو


شما ممکن است بتوانید گلی را زیر پا لگدمال کنید، اما محال است بتوانید عطر آنرا در فضا محو سازید. ولتر

 


نگاهت رنج عظیمی است، وقتی بیادم می‌آورد که چه چیزهای فراوانی را هنوز به تو نگفته‌ام . آنتوان سنت اگزوپری

 


در بین تمامی مردم تنها عقل است که به عدالت تقسیم شده زیرا همه فکر می‌کنند به اندازه کافی عاقلند. رنه دکارت

 

مدتها پیش آموختم که نباید با خوک کشتی گرفت، خیلی کثیف می‌‌شوی و مهم‌تر آنکه خوک ار این کار لذت می‌برد . جورج برنارد شاو

سه شنبه 10/6/1388 - 17:32
ادبی هنری

آنقدر شکست می‌خورم تا راه شکست دادن را بیاموزم . پطر

 

پیروزی آن نیست که هرگز زمین نخوری، آنستکه بعداز هر زمین خوردنی برخیزی. مهاتما گاندی

سه شنبه 10/6/1388 - 17:29
ادبی هنری

نقطه آغاز تصمیم های بهتر، نقطه پایان تصمیم های بدتر است . برایان تریسی


هرگاه بتوانیم از نیروی تخیل به همان اندازه استفاده کنیم که از نیروی بصری استفاده می کنیم هر کاری انجام پذیر است . کارلایل


آدم بی مغز و پرگو چون آدم ولخرج و بی سرمایه است . پاسکال


زندگی شما تنها زمانی بهتر می شود که خودتان بهتر شوید . برایان تریسی

سه شنبه 10/6/1388 - 17:26
رمضان

دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان

خدایا دوست گردان نزد من در این ماه احسان و نیکی را و مبغوض دار نزد من در این ماه فسق و نافرمانی را و حرام گردان بر من در این ماه خشم و آتش را بیاری خودت ای فریادرس فریادخواهان

سه شنبه 10/6/1388 - 13:11
دعا و زیارت

ای بانوی بزرگ کرامت! ای خورشید احسان! در شمع گرم دستانت، نهال نوپای اسلام جان می گرفت و به درختی تناور تبدیل می شد. در آن زمان بت و شمشیر و شیطان، که دختران، عروس گورها می شدند و دستان سرد خاک، گرمای زندگیشان را می سترد، لطیف رنگین احساس و یاری ات، رسول خدا (ص) را از تنهایی بیرون می آورد و انتظار نبوت او را می کشید. هجران تو چنان سخت بود که سال وداع تو را "عام الحزن" نام نهادند. 29  رجب سه سال قبل از هجرت سالروز ارتحال روح فرسای نخستین بانوی مسلمان و بانوی فرشتگان آسمان، حضرت خدیجه کبری (س) را تسلیت می گوییم.


پدر او: خو یلد بن عبد الغری بن قُصَی بن کلاب است.


مادر او: فاطمه دختر زائده بن أصَم است.


تولد: سال  68  پیش از هجرت


فرزندان: قاسم، عبدا...، زینب، ام کلثوم، فاطمه و رقیه می باشند.


لقب: طاهره


وفات: در ماه رمضان سال دهم بعثت و پس از سه روز بعد از وفات ابوطالب است.


پیغمبر(ص) او را در حجون دفن کرد و خود او را در قبر گذاشت و سال وفات او عام الاحزان (سال اندوه ها)  نامیده شده است و خدیجه به هنگام وفات  65  سال داشت.


در هنگام ازدواج با پیغمبر(ص) عمر شریف آن حضرت  25  سال و عمر خدیجه  40  سال بود. ثروتش از همه قریش بیشتر بود و اهالی مکه با اموال او پیش از آنکه با پیغمبر (ص) ازدواج کند تجارت می کردند و خدیجه پس از ازدواج با پیغمبر هر چه داشت به وی بخشید و این ثروت هنگفت از پایه های تشکیل دهنده دعوت اسلامی به شمار می رود. سخن از اسلام خدیجه گفتن در واقع سخن از اسلام در روز نخستین است. همه امت اتفاق نظر دارند که خدیجه اولین بانویی است که اسلام آورده است. در همان زمانی که پیامبر گرامی از اذیت و آزار و دشواریها رنج می برد، آنجا کسی بود که از بار اندوه و غمهای او می کاست و موجب می شد که غمها و اندوه های خویش را به فراموشی سپارد. او تنها خدیجه همان زن با ایمان بود، همان زن گرانقدری که یاور و شریک محمد (ص) بود.


 تبسم خدیجه کوله بار اندوه و دردها را از محمد (ص) سبک می کرد و دوستی نمایان بر چهره اش موجب می شد که پیغمبر دردها و رنجهای خود را از یاد ببرد. ایمان خدیجه پیغمبر را از یک آینده درخشان و با شکوه برای دعوت خبر می داد و استواری عقیده اش دلیلی بر آغاز پیروزی بود. اموال خدیجه در واقع کلید شکست این محاصره بود. او مواد مصرفی را چندین برابر قیمت واقعیش از برای غذای کسانی که میان امت بودند می خرید تا اینکه سالهای محاصره اقتصادی با سلامت و رهایی امت سپری شد و حیله قریش با شکست و ناکامی مواجهه گردید. رسول گرامی (ص) به خاطر صداقت و امانتی که از او نمایان شده بود به صادق و امین معروف بود و خداوند حاضر و ناصر چنین می خواست که خدیجه دارای سیره ای باشد که بدان از همه زنان منحصر بفرد باشد، به همین جهت در دوره جاهلیت به طاهره معروف بود و همین لقب برای شرف و افتخار او کافی است.


ابن عباس گفته است: رسول خدا (ص) بر روی زمین چهار خط کشید و گفت آیا می دانید این چیست؟


گفتند: خدا و رسولش داناترند.


پس رسول خدا (ص) گفت: بهترین زنان اهل بهشت چهار تن هستند: خدیجه دختر خویلد، فاطمه دختر محمد (ص)، مریم دختر عمران و آسیه دختر مزاحم زن فرعون.


مناقب خدیجه فراوان است و او از میان زنان کسی است که به مرحله کمال رسیده است. او خردمند و با جلال و متدین و پاکدامن و بزرگوار و از اهل بهشت بود. پیغمبر (ص) او را ستایش می کرد و بر دیگر زنان مؤمن برتری می داد و او را بسیار بزرگ می داشت تا جائیکه عایشه می گفت: به زنی رشک نبردم آنچنان که به خدیجه حسد ورزیدم زیرا که پیامبر (ص) بسیار زیاد از او یاد می کرد. و بدینگونه او در تاریخ حیات رسول اکرم (ص) زنی عادی نبود. بسبب فداکاری شگفت انگیز این بانوی پارسا، پیامبر (ص) او را بسیار بزرگ می داشت. سه سال پیش از هجرت، در تلاطم وقایع وتند باد مصائبی که از سوی قریش و سایرین بر پیامبر (ص) وارد می شد شعله ای فروزان رنگ باخته، به خاموشی می گرائید. رسول اکرم (ص) به سادگی نمی توانست این خبر دلخراش را بپذیرد. او بدین ترتیب انسانی را از کف می نهاد که عالی ترین نمونه وفا و فداکاری و جامع ترین بیانگر راستی بود. آخرین سخن خدیجه، به هنگامی که بر بستر مرگ خفته بود، از درد و رنج هائی که در راه پیامبر(ص) دیده بود کم ارج تر نبود. لحظه ای که شبح مرگ بر چهره او سایه افکنده بود به پیامبر چنین می گوید: «ای رسول خدا ...... من در حق تو کوتاهی کردم و آنچه شایسته تو بود، انجام ندادم. از من در گذر و اگر اکنون، دل در طلب چیزی داشته باشم، خشنودی توست.»


کلمات بر لبان پاکش می لغزد و آخرین نفسهایش را با خشوع و ایمان بر می آورد ...... خدا خدیجه را رحمت کند. آن نمونه بارز زن مسلمان که برای عقیده و  رسالتش پیکار کرد.

دوشنبه 9/6/1388 - 13:34
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته